
 

 

   

 

Kendelse 
afsagt den 21. november 2024 

 
 

Sag nr. 2024-12989 
 

Økonomisk Ugebrev og [Klager] 
 
mod  
   
Berlingske 

 
Økonomisk Ugebrev og [Klager] har anmodet om genoptagelse af Pressenævnets sag nr. 
2024-00062, Økonomisk Ugebrev og [Klager] mod Berlingske, som nævnet traf afgørelse i 
den 17. september 2024. Sagen vedrørte Økonomisk Ugebrev og [Klager]s klage over tre 
artikler og to forsideomtaler bragt af Berlingske den 20. og 21. november 2024.  
 
Ved kendelsen udtalte Pressenævnet ikke kritik af Berlingske.  
 
Økonomisk Ugebrev og [Klager] har anmodet Pressenævnet om at genoptage behandlingen 
af sagen, fordi der efter deres opfattelse foreligger nye oplysninger, punkter i klagen der ikke 
er taget stilling til, samt sagsbehandlingsfejl i form af mangelfulde begrundelser for 
delafgørelser.  
 
 
 
1 Sagsfremstilling 
Økonomisk Ugebrev og [Klager] klagede den 30. december 2023 til Pressenævnet over 
artiklerne ”Afsløring: Chefredaktør og hans medie skriver positivt om virksomheder – og 
har selv aktier i dem” og ”Eksperter i hård kritik af dansk medies »dobbeltrolle«: Bruger sit 
journalistiske ansigt til at tjene penge på aktier”, bragt henholdsvis den 20. og 21. november 
2023 på berlingske.dk, samt forsideomtalen ”Dansk medie skriver positivt om firmaer, de 
selv ejer aktier i (Business s. 4)”, forsideomtalen på tillægget Business ”Chefredaktør og 
skribenter er selv aktionærer i virksomheder, som de omtaler meget positivt (Business s. 4-
7)” samt artiklen ”Ansatte på finansmedie anbefaler investering i selskaber, de selv har 
aktier i” bragt i den trykte avis. 
 
I Pressenævnets kendelse af 17. september 2024 hedder det blandt andet:  
 
 

”[…]  
2 Parternes synspunkter 



 
 

  2 
 
 

 

2.1 Økonomisk Ugebrev og [Klager]s synspunkter  
Korrekt information og vinkling  
Økonomisk Ugebrev og [Klager] [Herefter benævnet Økonomisk Ugebrev, 
Pressenævnet] har oplyst, at klagen er indgivet af Økonomisk Ugebrev A/S ved 
chefredaktør [Klager] samt af [Klager] personligt.  
  
Økonomisk Ugebrev har om mediet oplyst blandt andet, at [Klager] er stifter og 
største aktionær i Økonomisk Ugebrev A/S, at [Klager] er uddannet cand.polit. fra 
Københavns Universitet, og at han herudover også er uddannet journalist fra 
Danmarks Journalisthøjskole, og at han, efter at have været ansat i Berlingskes 
Nyhedsmagasin, Ugebrevet Mandag Morgen og Børsens Nyhedsmagasin, i 2000 
stiftede AktieUgebrevet A/S, som senere skriftede navn til Økonomisk Ugebrev A/S.  
 
Økonomisk Ugebrev er et digitalt medie, som retter sig mod læsere i erhvervslivet og 
private investorer, og det er ugebrevets mål at være et anerkendt uafhængigt medie, 
der drives efter de højeste standarder baseret på grundighed, troværdighed, 
dybderesearch, erfaring, integritet og kildekritik. Mediet står for fem forskellige 
udgivelser, herunder Udgivelserne ØU Formue og ØU Lifescience, der retter sig 
særligt mod private investorer, som typisk er erhvervserfarne privatpersoner, som 
læser Økonomisk Ugebrev for at få dybdeborende og præcise artikler og analyser af 
danske aktier til brug for egne investeringer. De tre øvrige udgivelser retter sig mod 
business-to-business, og der er tale om abonnenter i toppen af erhvervslivet og den 
finansielle sektor, typisk topledelserne i de 300 største virksomheder. 
 
Økonomisk Ugebrev har om mediets analyser af aktiemarkedet oplyst, at udgivelsen 
ØU Formue blandt andet bringer analyser af danske aktier, herunder store likvide 
aktier, C20 aktier eller størrelsen lige under, kaldet ”Large Cap” eller små likvide 
aktier kaldet ”Small Cap” eller ”Mid Cap”. I Small Cap og i Mid Cap er mediet 
opmærksomt på, at analyserne kortvarigt potentielt kan påvirke aktiekurserne. I de 
store likvide aktier, Large Cap, sker prissætningen derimod ud fra helt andre 
parametre end Økonomisk Ugebrevs analyser og styres af de store spillere på 
markedet, herunder store danske og udenlandske finanshuse, der med egne 
analytikere analyserer virksomhedernes performance og strategi og angiver 
forventede kursmål og anbefalinger til køn eller salg. Analyserne i Økonomisk 
Ugebrev flytter således ikke aktiekurserne på de likvide Large Cap aktier 
overhovedet, og hvis aktien bevæger sig i den retning, som mediet har analyseret, er 
det fordi, mediet har fortolket markedet korrekt, ikke fordi mediet har indflydelse på 
kursdannelsen.  
 
Økonomisk Ugebrev har om fonden ØU Invest Balance oplyst blandt andet, at 
mediet i over tyve år har haft en modelportefølje med danske aktier, altså et forslag 
til, hvordan man som investor kan sammensætte en teoretisk aktieportefølje, hvor 
mediet løbende udpeger de aktier, mediet tror mest på. Læserne har således 
mulighed for at følge denne modelportefølje, da de får direkte informationer om køb 
og salg via sms og mail. Typisk er det private erfarne investorer, der anvender 
modelporteføljen, og derfor blev Økonomisk Ugebrev for år tilbage opfordret til at 
etablere en konstruktion, hvor læsere kunne købe sig ind i en investeringsfond, der 



 
 

  3 
 
 

 

spejlede modelporteføljen. Økonomisk Ugebrev har om selskabskonstruktionen 
oplyst følgende:  
 

”I efteråret 2018 blev fonden AktieUgebrevet Invest A/S etableret. Den 
tekniske betegnelse på den oprindelige fond var en Alternativ 
InvesteringsFond – forkortet en AIF. Den blev administreret af en Forvalter 
af den Alternative InvesteringsFond – forkortet en FAIF. ØU etablerede 
konstruktionen og ejede FAIF’en som et datterselskab, der blev kaldt 
AktieUgebrevet Invest Administration A/S. (AUIA) 
I 2022 blev selskabskonstruktionen ændret, men i det væsentlige er 
formålet det samme. Administrationsselskabet AUIA er navneændret Hl 
ØU Capital A/S, som nu er en ren investeringsrådgiver, godkendt af 
Finanstilsynet – og selve investeringsfonden hedder i dag ØU Invest 
Balance, som formelt er en del af investeringsforeningen Portfoliomanager 
under administrationsselskabet Fundmarket. 
Grundlæggende er det fortsat således, at fonden – der nu hedder ØU Invest 
Balance – spejler den modelportefølje, som vi har i tidsskriftet ØU Formue. 
Det er her væsentligt også at pointere, at bestyrelsen i ØU Capital A/S er 
helt adskilt fra ledelsen i  
Økonomisk Ugebrev a/s.” 

 
Økonomisk Ugebrev har endvidere oplyst, at ØU Invest Balance i dag har en samlet 
værdi på ca. 26 mio. kr., at [Klager] ejer andele, der repræsenterer en værdi på 
250.000 kr., og at han således ejer under 1 %, nærmere præcist 0,96 %. Mediet har 
videre oplyst, at [Klager] alene har investeret i fonden, fordi fondens investorer 
ønskede, at forvalteren selv havde ”hånden på kogepladen,” hvilket aldrig har været 
skjult. 
 
Økonomisk Ugebrev har anført, at Berlingske i de påklagede artikler, navnlig i 
artiklernes overskrifter, har anlagt en usaglig og kritisk vinkling, som ikke har 
grundlag i de faktiske forhold, og at omtalen har været skadelig for Økonomisk 
Ugebrev som medie og virksomhed samt for chefredaktøren [Klager] som person.  
 
Omtalen har været skadelig for Økonomisk Ugebrev, idet læserne er efterladt med 
det indtryk, at Berlingske har afdækket, at Økonomisk Ugebrev lejlighedsvist ikke er 
objektiv i sine artikler og analyser, og at artikler og analyser bevidst skulle være 
formuleret på en sådan måde, at det har til formål usagligt at påvirke chefredaktøren 
og skribenternes privatøkonomi på den bedst mulige måde, hvilket er skadeligt for 
Økonomisk Ugebrevs troværdighed.  
 
Økonomisk Ugebrev har videre anført, at den korrespondance, parterne havde forud 
for offentliggørelsen af de påklagede artikler, og de svar, Økonomisk Ugebrev gav i 
den forbindelse, medvirkede til, at selve artiklernes indhold blev modereret en 
smule i forhold til Berlingskes udgangspunkt, men at artiklerne fortsat indeholder 
påstande, som er direkte forkerte og skadelige for Økonomisk Ugebrev.  
 



 
 

  4 
 
 

 

Økonomisk Ugebrev har anført, at artiklerne generelt er baseret på en 
udokumenteret og usaglig mistænkeliggørelse af mediets analytikere og journalister 
om, at deres arbejde skulle være farvet af privatøkonomiske egeninteresser, 
eksempelvis ved at udarbejde en overoptimistisk analyse med henblik på at skabe 
interesse omkring selskaber, hvor de selv ejer aktier, hvilket er en meget alvorlig og 
usand påstand, der er fremsat uden dokumentation. Mediet har i den forbindelse 
henvist til bemærkningerne om mediets indflydelse på aktiekurserne i fonden ØU 
Invest Balance, herunder at mediet ikke kan påvirke udviklingen på de omtalte 
Large Cap-aktier. Der er endvidere ikke fremhævet et eneste konkret eksempel på, at 
de analyser, som er blevet bragt i mediet, skulle være bragt med privatøkonomisk 
vinding for øje.  
 
Hvis Berlingske havde haft ret i de udokumenterede påstande, kunne disse være 
dokumenteret med konkrete eksempler på en kursudvikling lige efter 
offentliggørelsen af en artikel i mediet. Forud for publiceringen af artiklerne 
påpegede Økonomisk Ugebrev således også over for Berlingske, at de relevante 
aktier i modelporteføljen og fonden altid er store Large Cap-aktier, som handles for 
mange hundrede millioner om dagen, og hvor kursdannelsen styres udelukkende af 
store danske og udenlandske finanshuse.  
 
Økonomisk Ugebrev har bemærket, at mediet er bekendt med, at Pressenævnet som 
udgangspunkt ikke går ind i en bevisvurdering, og har i forbindelse med klagesagen 
opfordret Berlingske til at forklare, hvordan mediet kan lægge til grund, at ”en række 
centrale skribenter på Økonomisk Ugebrev skulle have interesse i at skrive positivt 
om selskaber som Novo Nordisk, Danske Bank, Vestas og Netcompany.” Økonomisk 
Ugebrev har i den forbindelse bemærket, at Berlingske er bekendt med, at de 
fremhævede aktier er nogle af de mest omsatte aktier på børsen, og har i den 
forbindelse fremhævet, at Vestas det seneste år har haft en gennemsnitlig daglig 
omsætning på 389 mio. kr., at Novo Nordisk gennemsnitlige daglige omsætning er 
på mere end 1,5 mia. kr., at Økonomisk Ugebrevs analyser læses af et par tusinder 
private investorer, og at deres køb og salg – baseret på mediets analyser – højst ville 
kunne udgøre nogle millioner kr. Økonomisk Ugebrev har med sine analyser således 
ingen mulighed for at påvirke de pågældende aktiers kursudvikling, hvilket en 
uafhængig aktieekspert også vil kunne bekræfte til en hver tid.  
 
Det er herudover ikke korrekt, at de enkelte journalister skriver om danske aktier, de 
ejer privat, uden at dette bliver oplyst, idet det er oplyst under de konkrete artikler 
og analyser, om journalisten ejer aktier privat. Økonomisk Ugebrev har henvist til et 
eksempel på, hvordan dette ser ud i praksis. Det bliver endvidere oplyst, hvis der har 
været et konkret ejerskab af enkeltaktier, og Økonomisk Ugebrev følger EU regler, 
Finanstilsynets regler og har mere omfattende interne regler om skribenters private 
aktiehandel, hvilket også er dokumenteret over for Berlingske med henvisning til en 
tidligere artikel, offentliggjort i mediet Mediawatch.  
 
Økonomisk Ugebrev har i den forbindelse videre anført, at der er fuld transparens 
om alle forhold. Berlingske har derimod i artiklerne ikke oplyst klart og tydeligt, at 
[Klager] og [Person 4] slet ikke ejer danske aktier, og at de private aktieposter af 



 
 

  5 
 
 

 

danske enkeltakter omfatter i alt tre skribenter, som samlet set ejer ganske få aktier, 
hvor det har været nødvendigt at gøre opmærksom på privat ejerskab.  
 
[Klager] ejer under 1 % i fonden, hvor der er et spredt ejerskab på 20-25 papirer, 
men han ejer altså ikke direkte danske aktier, som Berlingske skriver. Økonomisk 
Ugebrev har understreget, at der er stor forskel på at eje danske aktier direkte og eje 
aktier via en investeringsfond, idet fondens store spredning betyder, at der ikke er 
nogen reel mulighed for at påvirke fondens afkast, også fordi fonden består af 
ultralikvide aktier, som ikke kan påvirkes af et lille aktiemedie som Økonomisk 
Ugebrev. At [Klager] af privatøkonomiske årsager skulle søge at påvirke værdien af 
sine andele i fonden ved at skrive positivt om eksempelvis Novo Nordisk, er således 
ikke proportionelt. Fonden har placeret 2,6 % af sine midler i aktier i Novo Nordisk, 
svarende til en dagsaktuel værdi på 675.000 kr. sammenholdt med, at selskabet har 
en dagsaktuel børsværdi på 2,28 billioner kr. [Klager]s andel svarer således til, at 
han skulle eje aktier i Novo Nordisk til en værdi af 6.500 kr. hvorved en 
kursudvikling på +/- 1 % svarer til 65 kr. Økonomisk Ugebrev har hertil anført, at 
Berlingske i sin vinkling søger at give læseren det indtryk, at [Klager] i sin 
journalistik prøver at skaffe sig privatøkonomiske fordele ved at forsøge at påvirke 
kursen på sin lille portion af aktier i et af verdens største selskaber.  
 
Økonomisk Ugebrev har videre anført, at Berlingskes påstand om, at det er 
problematisk at eje andele i en investeringsforening ikke er i trit med medier og 
finansvirksomheders syn på sagen, og mediet har bemærket, at ingen danske medier 
har krav om, at deres journalister eller eksterne analytikere skal flage indirekte 
ejerskab af aktier, de har i form af et ejerskab via en investeringsfond eller 
pensionsselskaber. Dette ville betyde, at investeringsportalen Euroinvestor, som ejes 
af Berlingske, skulle bede eksterne analytikere og deres analytikere om at flage deres 
indirekte ejerskab af aktier gennem investeringsforeninger og pensionsopsparinger, 
når de udtaler sig om dem til mediets journalister, hvilket ikke sker.  
 
Opsummerende har Økonomisk Ugebrev anført, at det er misvisende og skadeligt, at 
Berlingske – trods viden om det modsatte – i artiklerne og overskrifterne påstår, at 
[Klager] ejer aktier i de danske virksomheder, der omtales.  
 
 
Overskrifternes dækning  
Økonomisk Ugebrev har anført, at de fleste artikler har fået overskrifter, som 
viderebringer skadelige påstande, ligesom der i artiklerne ikke er dækning for 
overskrifternes ordlyd. Artiklerne er således præsenteret med en sensationspræget 
indgang, hvor de er slået stort op på forsiden af den trykte avis, på forsiden af 
erhvervssektionen, og med tre sider i selve erhvervssektionen. Der er anvendt ord 
som ”afsløring”, selv om der i artiklen ikke afsløres noget nyt eller dokumenteres 
noget odiøst eller forkert hos Økonomisk Ugebrev.   
 
Økonomisk Ugebrev har bemærket, at artiklerne var emne for diskussion i TV 2 
programmet Presselogen den 26. november 2023, hvor flere af de deltagende 



 
 

  6 
 
 

 

redaktører gav udtryk for, at indholdet i de påklagede artikler ikke var en historie, og 
slet ikke en, der kunne trække forsider med ord som ”afsløringer”.  
 
- overskrift 1  
Økonomisk Ugebrev har anført, at overskriften ”Afsløring: Chefredaktør og hans 
medie skriver positivt om virksomheder – og har selv aktier i dem” samt 
underrubrikken ”Erhvervsmediet Økonomisk Ugebrev omtaler en lang række 
virksomheder positivt i sine spalter og anbefaler læserne at investere i dem. Nu viser 
det sig, at chefredaktøren og en række centrale skribenter fra mediet selv ejer aktier i 
de samme virksomheder”, der blev bragt den 20. november 2023 på berlingske.dk, 
er direkte faktuelt forkerte.  
 
Med formuleringen af overskriften og underrubrikken påstår Berlingske, at 
chefredaktøren og en række centrale skribenter har aktier i alle eller de fleste af de 
virksomheder, som Økonomisk Ugebrev omtaler og skriver positivt om, da 
formuleringen ”selv ejer aktier i de samme virksomheder” kun kan læses således, at 
det er alle de omtalte virksomheder. Herudover er formuleringen om ”En lang række 
virksomheder” endvidere forkert og vildledende.  
 
Økonomisk Ugebrev har videre anført, at mediets læsere i de sjældne tilfælde, hvor 
skribenterne har private aktier i de selskaber, de skriver om, bliver oplyst om dette, 
og at det således altid er tydeligt deklareret, og mediet har henvist til et eksempel på, 
hvorledes dette ser ud i praksis. [Gengivet under punkt 1. Sagsfremstilling, i afsnittet 
”øvrige oplysninger”, Pressenævnet].  
 
Herudover har Økonomisk Ugebrev anført, at der i forhold til det høje antal aktier, 
mediet over tid har analyseret, ikke er tale om ”en lang række virksomheder”, som 
det er angivet i underrubrikken. Berlingske har endvidere ikke ledsaget overskriften 
eller artiklen med nogen form for dokumentation for, at overskriften er dækkende, 
ligesom Berlingske ikke har foretaget en optælling af de analyser, hvor Økonomisk 
Ugebrev har været positiv og samtidig holdt det op mod antallet af de analyser, hvor 
journalisten har deklareret en tilknytning.  
 
Inden publiceringen af artiklerne var Berlingske endvidere blevet oplyst om, at 
chefredaktøren, [Klager], ikke ejer danske aktier, og overskriften er derfor 
vildledende og faktuelt forkert i forhold til ham. [Klager] ejer således andele 
svarende til 0,96 % af fonden ØU Invest Balance.  
 
Økonomisk Ugebrev har i forhold til Berlingskes bemærkninger om, at der ikke er 
forskel på at eje aktier gennem en investeringsfond med stor spredning og direkte 
ejerskab af enkeltaktier, anført, at mediet har påvist, at der er en selskabsretlig stor 
forskel, og at det – hvis Berlingske havde ret - ville udløse en stormflod af flagninger 
i artikler og hos aktiekommentatorer, der skulle oplyse om deres indirekte ejerskab 
af alverdens aktier gennem investeringsforeninger og pensionsdepoter. 
 



 
 

  7 
 
 

 

Økonomisk Ugebrev har videre anført, at mediet har påvist, at [Klager]s indirekte 
ejerskab i aktier i eksempelvis Novo Nordisk A/S er så lille, at ejerskabet er under 
bagatelgrænsen, hvilket Berlingske helt undlader at kommentere. 
 
Overskriften er endvidere formuleret i ond tro fra Berlingskes side, idet hverken 
kilden, [Person 3], eller Berlingskes journalister har dokumenteret, at der er blevet 
tjent penge på Økonomisk Ugebrevs journalistiske ansigt. Det er således 
udokumenteret, vildledende og groft injurierende, og Berlingske har ikke anlagt et 
minimum af kildekritik, som man kunne forvente.  
 
- overskrift 2  
Økonomisk Ugebrev har anført, at overskriften ”Eksperter i hård kritik af dansk 
medies »dobbeltrolle«: ”Bruger sit journalistiske ansigt til at tjene penge på 
aktier”, bragt den 21. november 2023 på berlingske.dk, ikke kan læses anderledes, 
end at Berlingske har kunnet konkludere som en faktuel sandhed, udtalt af 
eksperter, at flere journalister i Økonomisk Ugebrev har skaffet sig 
privatøkonomiske gevinster ved at bringe usaglige og fordrejede analyser og artikler 
med det formål at påvirke aktiemarkedet til egen privatøkonomisk fordel. Ordet 
”bruger” er et aktivt udtryk, og det kan kun læses som om, at det er noget, der er 
sket, eller som faktisk sker lige nu.  
 
Økonomisk Ugebrev har videre anført, at Berlingske lægger et udsagn fra én af de 
medvirkende kilder til grund, men at udsagnet ikke har grundlag i konkrete forhold, 
ligesom det ikke har dækning i andre oplysninger i Berlingskes research. Den 
medvirkende kilde udtrykker en hypotese, der er forkert, og som hverken kilden 
eller Berlingske har fundet anledning til at verificere eller undersøge nærmere.  
 
- overskrift 3 – forsideomtale på tillægget Business 
Økonomisk Ugebrev har endvidere anført, at forsideomtalen ”Chefredaktør og 
skribenter er selv aktionærer i virksomheder, som de omtaler meget positivt”, der 
blev bragt på forsiden af sektionen Business i den trykte avis den 21. november 
2023, er en mistænkeliggørelse på udokumenteret grundlag, ligesom den er faktuelt 
forkert.  
 
I forhold til formuleringen ”meget positivt” har Økonomisk Ugebrev anført, at dette 
er en mistænkeliggørelse af, at analysen ikke er saglig og baseret på en grundig 
analyse, og påstanden dokumenteres heller ikke i brødteksten i artiklen. Herudover 
efterlader formuleringen læserne med det indtryk, at Økonomisk Ugebrev kan 
påvirke kurserne på store, likvide aktiver, hvilket er usagligt.  
 
Udtalelserne fra kilderne 
Økonomisk Ugebrev har anført, at kildernes udtalelser er med til at efterlade 
læseren med et forvrænget og skadeligt billede af Økonomisk Ugebrev. Mediet har 
om Berlingskes gennemgang af de 40 artikler, som Berlingske har gennemgået, 
anført, at gennemgangen ikke blot er misvisende, men direkte fejlagtig som 
dokumentationsgrundlag, da gennemgang netop viser, at ejerskab er flaget i alle de 



 
 

  8 
 
 

 

tilfælde, hvor det skulle flages. Økonomisk Ugebrev har herefter gennemgået 
Berlingskes gennemgang af de 40 artikler.   
 
Økonomisk Ugebrev har anført, at eksperterne, der er blevet forelagt Berlingskes 
gennemgang af de 40 artikler, har udtalt sig på et mangelfuldt og vildledende 
grundlag, hvilket Økonomisk Ugebrev gjorde kilderne opmærksomme på i en mail 
sendt til Berlingske den 17. november 2023 kl. 07.33, hvor de fire eksperter var cc. 
[Gengivet under punkt 1. Sagsfremstilling, i afsnittet ”Forud for offentliggørelsen, 
Pressenævnet].  
 
Berlingske var således blevet gjort opmærksom på, at avisen havde misforstået 
Økonomisk Ugebrevs måde at arbejde på og retningslinjerne omkring flagninger, 
hvilket Berlingske ikke reagerede på, og derfor er henvisningen til, at Berlingske har 
forelagt de fulde artikler, misvisende. 
  
- udtalelser fra professor på CBS, [Person 3] 
I artiklen ”Afsløring: Chefredaktør og hans medie skriver positivt om virksomheder 
– og har selv aktier i dem” fremgår en udtalelse fra professor [Person 3]:  
 

”Det er et problem, at mediet forsøger at fremstå objektivt, men undlader at 
deklarere, at de selv kan have en økonomisk interesse i det, de skriver om, 
siger han.” 

 
Økonomisk Ugebrev har anført, at udsagnet er misvisende, både fordi mediet 
deklarerer al direkte ejerskab af danske aktier, og fordi mediet ikke har nogen 
mulighed for at påvirke udviklingen af de omtalte Larga Cap aktier. Berlingske har 
således mod bedrevidende videreformidlet et citat, som er dokumenterbart forkert, 
og formuleringen beskriver en opfattelse af, at der består en kritisabel økonomisk 
interesse, og at mediet forsætligt forsøger at skjule dette forhold. Citatet får det 
således til at fremstå som om, at Økonomisk Ugebrev generelt ikke flager private 
ejerskab i tilknytning til artikler, hvilket er både misvisende og forkert.  
 
Herudover har Økonomisk Ugebrev tidligere skrevet kritisk om [Person 3] og om, at 
han havde forsøgt at optræde objektivt på trods af konfliktede interesser, da 
Økonomisk Ugebrev kunne dokumentere, hvorledes [Person 3] var honorarbetalt 
forsker for en finansiel brancheorganisation samtidig med, at han optrådte som 
uafhængig forsker. Økonomisk Ugebrev blacklistede derfor i sin tid [Person 3] som 
ekspertkilde, som siden har haft et horn i siden på Økonomisk Ugebrev, hvorfor 
hans citat skal forstås i den kontekst. Økonomisk Ugebrev har henvist til artiklen, 
som også blev omtalt på finans.dk [Gengivet under punkt 1. Sagsfremstilling i 
afsnittet ”øvrige oplysninger” Pressenævnet]  
 
- udtalelser fra kilden [Person 6] 
Økonomisk ugebrev har henvist til følgende udtalelse fra kilden [Person 6], 
professor ved Roskilde Universitet: 
 



 
 

  9 
 
 

 

”Hvordan kan man forholde sig kritisk til regnskaber og kilder, hvis ens 
egen økonomi er afhængig af, at de selvsamme virksomheder klarer sig 
godt?” 

 
Økonomisk Ugebrev har anført, at mediets analyser ingen indflydelse har på 
aktiekursen hos de virksomheder, der er genstand for omtalen, hvorfor skribenterne 
ikke har et økonomisk incitament til at omtale selskaberne på en bestemt måde. 
Udtalelserne er skadelige for Økonomisk Ugebrev, og de bygger på en forkert 
opfattelse af faktum.  
 
- udtalelser fra Forbrugerrådet Tænk 
Af artiklen fremgår følgende udtalelse fra Forbrugerrådet Tænk: 
 

”Hvis en skribent eller analytiker har betydelige privatøkonomiske 
interesser i et firma, vedkommende skriver om, kan man som læser nemt få 
den tanke, at man forsøger at fremme nogle kommercielle interesser. 
Derfor bør det deklareres for læseren, hvis det er tilfældet,« slår han fast.” 

 
Økonomisk Ugebrev har anført, at mediet er enig i dette, og at det også er derfor, at 
privat ejerskab af aktier deklareres, og har samtidig bemærket, at udsagnet 
”betydelig privatøkonomisk interesse” kan henlede tankerne på, at skribenterne har 
meget på spil, hvilket der ikke er dokumentation for. Berlingske burde således have 
undersøgt, om de enkelte journalister havde en ”betydelig privatøkonomisk 
interesse” for at efterprøve, om der var grundlag for mistænkeliggørelsen i det 
omtalte citat.  
 
Økonomisk Ugebrev har afsluttende henledt opmærksomheden på, at Berlingske i 
sit svar til Pressenævnet har fremhævet, at ”Det fremgår klart og tydeligt af alle 
artiklerne, også denne, at der på det nuværende grundlag ikke er noget, der tyder på, 
at der er tale om kursmanipulation eller brud på loven”, hvorved avisen således over 
for Pressenævnet har bekræftet, at avisen i sin research ikke har fundet, at 
Økonomisk Ugebrev på noget tidspunkt har foretaget noget konkret forkert alene 
med undtagelse af, at Berlingske er nået frem til, at Økonomisk Ugebrev ikke har 
flaget skribenternes eventuelle ejerskab korrekt, hvilket Økonomisk Ugebrev på det 
konkrete punkt har uddybet ovenfor og påvist, at Berlingske tager fejl på det punkt, 
og at avisen derfor har konkluderet på et mangelfuldt og misvisende grundlag. 
 
Økonomisk Ugebrev har afslutningsvist henvist til en række tidligere kendelser fra 
Pressenævnet.  
 
2.2 Berlingskes synspunkter  
Korrekt information og vinkling  
Berlingske har indledningsvist anført, at de påklagede artikler er baseret på en 
gennemgang af 40 artikler fra Økonomisk Ugebrev, som Berlingske har foretaget 
ved tilfældigt at udvælge 40 artikler fra mediet om de fire virksomheder, 
Netcompany, Novo Nordisk, Danske Bank og Vestas. Virksomhederne er valgt, fordi 
de er store, danske virksomheder, og fordi de er i porteføljen i Økonomisk Ugebrevs 



 
 

  10 
 
 

 

investeringsfond, ØU Invest Balance, og fordi det er nogle virksomheder, der ofte 
omtales i ugebrevet. Gennemgangen af de 40 artikler er efterfølgende sendt til de 
medvirkende eksperter og til chefredaktør [Klager] samt de fire skribenter ved 
Økonomisk Ugebrev, der omtales i artiklerne. 
 
Ved gennemgangen af artiklerne blev flere faktorer undersøgt, herunder hvordan 
virksomheden blev omtalt, om ugebrevet anbefalede deres læsere at købe, sælge eller 
holde aktier i virksomheden, og hvorvidt det blev deklareret, om skribenten bag 
artiklen selv har aktier i virksomheden samt hvorvidt fonden ØU Invest Balance har 
aktier i virksomheden. Eksperterne udtalte sig herefter på baggrund af denne 
gennemgang og vurderede, at Økonomisk Ugebrev ikke deklarerer godt nok, når 
skribenter har aktier i de virksomheder, de omtaler, hovedsageligt fordi det stort set 
aldrig deklareres, at fonden ØU Invest Balance har aktier i de virksomheder, der 
omtales, og fordi fonden ikke blev nævnt i nogen af de udvalgte artikler. Berlingske 
har hertil bemærket, at det nævnes i andre artikler på ugebrevets hjemmeside, 
hvilket også fremgår af artiklerne.  
 
Berlingske har i forhold til det af Økonomisk Ugebrev anførte om, at artiklerne 
generelt er baseret på en udokumenteret og usaglig mistænkeliggørelse af 
Økonomisk Ugebrevs analyser, og at indholdet skulle være farvet af disses private 
økonomiske egeninteresser, anført, at artiklerne ikke handler om kursmanipulation, 
men hvorvidt Økonomisk Ugebrev deklarerer deres interesser godt nok.  
 
I forhold til det af ugebrevet anførte om, at de ikke har mulighed for at påvirke 
aktiekurserne i de virksomheder, de skriver om, fordi der er tale om store 
virksomheder, har Berlingske anført, at der intet sted i artiklerne står, at Økonomisk 
Ugebrev har mulighed for dette, men at det omvendt heller ikke kan udelukkes, 
hvorfor mange medier har regler om ejerskab af aktier i virksomheder, der skrives 
om.  
 
Berlingske har herudover i forhold til Økonomisk Ugebrevs bemærkninger om, at 
ingen danske medier har krav om, at deres journalister eller eksterne analytikere 
skal flage indirekte ejerskab af aktier i form af et ejerskab via investeringsforeninger 
eller i pensionsopsparinger, anført, at dette ikke er en passende sammenligning, idet 
Økonomisk Ugebrev driver en fond, som det er [Klager] selv, der dikterer købene og 
salgene i, hvilket er højst usædvanligt for et medie og ikke kan sidestilles med at 
have en pensionsopsparing eller investere i en investeringsforening.  
 
Det er herudover ikke korrekt, som anført af Økonomisk Ugebrev, at Berlingske ikke 
skelner mellem at eje aktier gennem en investeringsfond og direkte ejerskab af 
enkeltaktier, og mediet har i både gennemgangen, mailen til eksperterne og i 
artiklerne skelnet klart mellem ejerskab af aktier gennem fonden og ejerskab af 
enkelte aktier. Berlingske har i den forbindelse anført, at mediet har vurderet, at der 
er dækning for at skrive, at [Klager] samt Økonomisk Ugebrev ejer aktier i de 
virksomheder, de skriver om, uanset om dette sker gennem fonden eller personligt, 
hvilket eksperterne også vurderer. 
 



 
 

  11 
 
 

 

Berlingske har videre anført, at [Klager], ud over gennemgangen af de 40 artikler, 
også fik den første artikel tilsendt i fuld længde, herunder alle udtalelserne fra 
eksperterne, som de opfølgende artikler bygger på, for at give [Klager] og de fire 
skribenter på Økonomisk Ugebrev den bedste mulighed for at komme med 
indsigelser eller tilføjelser. Berlingske har henvist til den korrespondance, parterne 
havde forud for offentliggørelsen. [Gengivet under punkt 1, Sagsfremstilling, i 
afsnittet ”Forud for offentliggørelsen”, Pressenævnet] 
 
[Klager] sendte herefter en række indsigelser, som efterfølgende blev sendt til de 
medvirkende eksperter, som alle fastholdt deres udtalelser. Det er således avisens 
opfattelse, at forelæggelsen af kritikken har været grundig og tilstrækkelig, og at 
Økonomisk Ugebrevs svar på kritikken er gengivet loyalt og meget omfattende.  
 
Overskrifternes dækning  
- overskrift 1  
Berlingske har om overskriften ”Afsløring: Chefredaktør og hans medie skriver 
positivt om virksomheder – og har selv aktier i dem” samt underrubrikken 
”Erhvervsmediet Økonomisk Ugebrev omtaler en lang række virksomheder positivt i 
sine spalter og anbefaler læserne at investere i dem. Nu viser det sig, at 
chefredaktøren og en række centrale skribenter fra mediet selv ejer aktier i de 
samme virksomheder” anført, at det ikke er korrekt, som anført af Økonomisk 
Ugebrev, at Berlingske skulle have skrevet, at ”chefredaktøren og en række centrale 
skribenter har aktier i alle eller de fleste af de virksomheder, som Økonomisk 
ugebrev omtaler og skriver positivt om”. Det fremgår tydeligt af artiklen, at der er 
tale om fire virksomheder.  
 
Herudover nævnes det også adskillige steder i artiklen, at Økonomisk Ugebrevs 
læsere bliver oplyst om, når skribenterne personligt har aktier i de virksomheder, de 
skriver om. Til gengæld deklareres fonden stor set aldrig i artiklerne på Økonomisk 
Ugebrevs hjemmeside, hvilket hovedsageligt, men ikke udelukkende, er det, der får 
eksperterne til at kritisere Økonomisk Ugebrev og dermed det, der er det centrale 
omdrejningspunkt for artiklerne. Berlingske har bemærket, at fonden deklareres i 
printudgaven af Økonomisk Ugebrev, hvilket også fremgår af omtalen i avisen, og 
kritikken fra eksperterne går således på, at fonden ikke deklareres i artiklerne på 
hjemmesiden.  
 
Herudover fremgår det også af artiklen, at [Klager] ikke ejer danske enkeltaktier, 
men han ejer dog andele i fonden ØU Invest Balance for en værdi af 250.000 kr., og 
fonden har en række danske aktier i porteføljen, blandt andet Netcompany, Novo 
Nordisk, Vestas og Danske Bank, som er de selskaber, artiklen fokuserer på. 
Berlingske har hertil bemærket, at [Klager] således ejer danske aktier, og at der 
derfor er dækning for formuleringen. Herudover har [Klager] oplyst, at det er ham, 
der tager stilling til, hvilke aktier der købes og sælges i fonden, hvilket også fremgår 
af artiklen. Herudover understreges det flere steder, at [Klager] mener, at hans 
ejerskab af aktier er under bagatelgrænsen.  
 
- overskrift 2  



 
 

  12 
 
 

 

Berlingske har om overskriften ”Eksperter i hård kritik af dansk medies 
“dobbeltrolle”: “Bruger sit journalistiske ansigt til at tjene penge på aktier” anført, 
at artiklen er en opfølgende artikel og en uddybning af eksperternes kritik af 
Økonomisk Ugebrevs ageren. Det fremgår tydeligt af både overskriften, 
underrubrikken og af indledningen til artiklen, at kritikken fremsættes af fem 
eksperter, der alle vurderer, at Økonomisk Ugebrevs ageren er problematisk, fordi 
det ikke lægges tydeligt frem for læserne, at der ejes aktier i de virksomheder, der 
skrives om. Kritikken kommer således ikke fra Berlingske.  
 
Herudover har Berlingske anført, at det ikke kan udelukkes, at artikler i Økonomisk 
Ugebrev kan påvirke aktiekurser, hvilket også er årsagen til, at mange medier har 
regler for ejerskab af aktier og deklarering af interessekonflikter.  
 
Om udsagnet ”Bruger sit journalistiske ansigt til at tjene penge på aktier” har 
Berlingske anført, at udsagnet har en klar afsender, nemlig [Person 3], professor i 
finansielle markeder og regulering af disse ved CBS, og at han også kalder 
ugebrevets ageren for ”utroværdig” og ”alvorlig”. Herudover fremgår det tydeligt af 
artiklerne, at der på det nuværende grundlag ikke er noget, der tyder på, at der er 
tale om kursmanipulation eller brud på loven, ligesom [Klager]s bemærkninger også 
er gengivet.  
 
- overskrift 3 – forsideomtale på tillægget Business 
Berlingske har om forsideomtalen ”Chefredaktør og skribenter er selv aktionærer i 
virksomheder, som de omtaler meget positivt” anført, at [Klager] ejer andele i ØU 
Invest Balance, der har danske aktier i porteføljen, og at der derfor er dækning for at 
skrive, at han ejer danske aktier. Formuleringen ”meget positivt” er baseret på den 
gennemgang af artiklerne, som Berlingske har foretaget, og Berlingske har anført, at 
virksomhederne eksempelvis er beskrevet som “underspillede”, “lyspunkter”, “på 
tilbud til halv pris”, “ganske profitabel”, “vækst på tilbud”, “en solid mangeårig 
vækstcase”, “lys for enden af tunnelen", “et godt væksteventyr” og “en kursvinder”, 
hvorfor Berlingske mener, at der er fuld dækning for at bruge ordet ”positiv”.  
 
I forhold til bemærkningerne fra Økonomisk Ugebrev om, at formuleringen ”meget 
positiv” er en ”mistænkeliggørelse af, at analysen/artiklen ikke er saglig og baseret 
på grundig analyse” som anført af ugebrevet, har Berlingske anført, at avisen ikke 
har skrevet nogen steder, at ugebrevets artikler er usaglige, eller at de ikke er 
grundige.  

 
Udtalelserne fra kilderne  
Berlingske har om udtalelserne fra kilderne anført, at der bevidst er udvalgt en bred 
pallette af forskellige eksperter, en ekspert i finansielle markeder og regulering af 
disse, Forbrugerrådet Tænk, Transparency International, en professor i journalistik 
og en ekspert i mediejura. Dette skyldes, at omdrejningspunktet for artiklerne ikke 
er kursmanipulation eller mulig påvirkning af aktierne fra skribenterne på ugebrevet 
eller lignende. Omdrejningspunktet er, hvorvidt Økonomisk Ugebrev deklarerer sine 
interesser godt nok, og om det lægges tydeligt nok frem for læserne, hvis 
skribenterne selv ejer aktier i de virksomheder, de skriver om. 



 
 

  13 
 
 

 

 
I forhold til opfordringen fra Økonomisk Ugebrev om at fremlægge, hvilke fakta 
kilderne har udtalt sig ud fra, har Berlingske anført, at de udtaler sig ud fra den 
gennemgang af artiklerne, som Berlingske har foretaget. Det er ikke avisens 
opfattelse, at kilderne – som anført af Økonomisk Ugebrev – udtaler sig på et 
”mangelfuldt og vildledende grundlag”. Gennemgangen af alle artiklerne er 
fremsendt til eksperterne sammen med en udførlig beskrivelse af, hvordan 
gennemgangen er udført, ligesom det også er blevet understreget tydeligt over for 
dem, at skribenterne og [Klager]s personlige ejerskab af aktier altid deklareres, men 
at ejerskabet af aktier gennem fonden ikke bliver deklareret i Økonomisk Ugebrevs 
artikler. Det er derfor ikke korrekt, at ejerskab er flaget i alle de tilfælde, hvor der 
skulle flages, som anført af Økonomisk Ugebrev, hvilket er det, artiklerne handler 
om. Når der i skemaet er angivet ”ingen deklarering”, menes der ikke, at skribenten 
har haft aktier, men ikke har oplyst læseren om dette, tværtimod menes der, at der 
ikke er nævnt noget om ejerskab i artiklen, hvilket også er understreget over for 
eksperterne.  
 
Berlingske har herudover anført, at den artikel i gennemgangen, hvor der er angivet 
”har ikke adgang”, ikke har indgået i eksperternes vurdering, og det er en fejl, at den 
fortsat fremgår af gennemgangen, og eksperterne er blevet oplyst om, at den ikke 
indgår.  
 
Det fremgår således af artiklerne, hvornår Økonomisk Ugebrev deklarerer fonden, 
og hvornår den ikke bliver deklareret. Eksperternes kritik sker på grundlag af, at 
fonden aldrig deklareres i artiklerne på hjemmesiden, hvilket eksperterne mener, 
den burde. Eksperterne har endvidere fået [Klager]s indvendinger præsenteret, men 
alle har valgt at fastholde deres udtalelser efter dette.  
 
- udtalelser fra professor på CBS, [Person 3] 
Berlingske har om udtalelserne fra [Person 3] anført, at det ikke er avisens 
opfattelse, at han er fejlciteret. Det er et faktum, at ugebrevet stort set aldrig 
deklarerer deres ejerskab af aktier gennem fonden, hvilket er det, der danner 
baggrund for udtalelserne fra [Person 3]. Berlingske har henvist til, at [Person 3] 
udtaler, at der ”kan” være en økonomisk interesse.  
 
Herudover har Berlingske anført, at mediet ikke kan forholde sig til hvilken 
forhistorie, der måtte være mellem Økonomisk Ugebrev og [Person 3], men at avisen 
anser ham for en yderst troværdig kilde, og at han er én blandt fem eksperter, der 
finder Økonomisk Ugebrevs ageren problematisk.  
 
- udtalelserne fra [Person 6] 
Berlingske har anført, at udtalelsen fra [Person 6] handler om, at det sætter 
spørgsmålstegn ved Økonomisk Ugebrevs troværdighed, når mediet skriver positivt 
om virksomheder, som skribenterne har aktier i, og at der efter avisens opfattelse 
ikke er tale om en ”skadelig mistænkeliggørelse”.  
 
- udtalerne fra [Person 7] 



 
 

  14 
 
 

 

Berlingske har anført, at udtalelserne er en konstatering af, at det bør deklareres for 
læseren, ”hvis” en skribent eller analytiker har betydelige privatøkonomiske 
interesser. Det er således ikke en konstatering af, at Økonomisk Ugebrevs skribenter 
har dette, men derimod en vurdering af, at det er væsentligt for medier at deklarere 
deres interesser. Berlingske har endvidere bemærket, at Økonomisk Ugebrev i 
artiklen har fået omfattende mulighed for at svare på kritikken.  
 
Berlingske har afslutningsvist anført, at mediet ikke har handlet i strid med de 
presseetiske regler og har bemærket, at [Klager] og Økonomisk Ugebrev i god tid er 
blevet forelagt samtlige oplysninger og formuleringer i artiklerne, som er blevet 
tilpasset på baggrund af hans bemærkninger, ligesom [Klager]s pointer er blevet 
citeret udførligt i artiklerne.  

 
3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 
I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  
Jørgen Steen Sørensen, Hans Peter Blicher, Maria Becher Trier og Peter Munk 
Povlsen.  

 
Kompetence 
Pressenævnet bemærker, at det følger af medieansvarslovens § 34, at 
”massemediernes indhold og handlemåde” skal være i overensstemmelse med god 
presseskik.  
 
Nævnet bemærker videre, at det følger af medieansvarslovens § 43, at Pressenævnet 
træffer afgørelse i sager om, hvorvidt der er sket offentliggørelse i strid med god 
presseskik, jf. § 34, og hvorvidt et massemedie efter reglerne i lovens kapitel 6 er 
forpligtet til at offentliggøre et genmæle. Spørgsmål om, hvorvidt der er sket 
overtrædelse af straffelovens bestemmelser om ærekrænkelser hører under 
domstolene og falder uden for nævnets kompetence. 

 
God presseskik 
Korrekt information og vinkling  
Økonomisk Ugebrev har klaget over navnlig, at artiklerne indeholder en række 
udokumenterede påstande og beskyldninger, som Berlingske har viderebragt i ond 
tro, og at historierne er vinklet på en måde, der er skadelig for Økonomisk Ugebrev.  
 
Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at det bør kontrolleres, om de 
oplysninger, der gives eller gengives, er korrekte, og at kritik bør udvises over for 
nyhedskilderne, i særdeleshed når disses udsagn kan være farvet af personlig 
interesse eller skadevoldende hensigt. Oplysninger, som kan være skadelige, 
krænkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal efterprøves i særlig grad, 
inden de bringes, først og fremmest ved forelæggelse for den pågældende. Angreb og 
svar bør, hvor det er rimeligt, bringes i sammenhæng og på samme måde. Dette 
gælder i særlig grad krænkende og skadelige udsagn, jf. punkt A.1, A.2, A.3 og A.4. 
 
Det følger videre af de vejledende regler for god presseskik, at det skal gøres klart, 
hvad der er faktiske oplysninger, og hvad der er kommentarer, og at overskrifter og 



 
 

  15 
 
 

 

mellemrubrikker skal i form og indhold have dækning i den pågældende artikel eller 
udsendelse, jf. punkt A.5 og A.6.  
 
Pressenævnet bemærker generelt, at redaktøren i overensstemmelse med det 
almindelige princip om redaktørens ret til at redigere mediet som udgangspunkt er 
berettiget til at beslutte, hvad man vil bringe i mediet. Det vil sige, at det ligger inden 
for grænserne af redaktørens redigeringsret at undlade at omtale forhold, der for en 
af parterne eller andre forekommer centrale, ligesom det er op til redaktøren at 
vælge og fravælge materiale og kilder, så længe de indholdsmæssige krav til den 
bragte information iagttages. Det bemærkes dog generelt, at et medie (redaktøren) 
på baggrund af sin egen eller sine medarbejderes adfærd kan have forpligtet sig til at 
bringe en given omtale. 
 
Det er nævnets opfattelse, at Økonomisk Ugebrev og [Klager] i kraft af sin egenskab 
af henholdsvis medie og chefredaktør i højere grad end privatpersoner må tåle en 
kritisk omtale af deres ageren og handlinger, især når emnet har klar almen 
interesse, hvilket må anses at være tilfældet.  
 
Økonomisk Ugebrev har klaget over, at artiklerne indeholder ukorrekte oplysninger 
om ejerskab af aktier og mediets mulighed for at påvirke aktiekurserne.  
 
Der er mellem parterne uenighed om, hvorvidt der bør deklareres om indirekte 
ejerskab, og om, hvorvidt omtalen af store virksomheder i mediet kan påvirke 
aktiekurserne. Pressenævnet skal i den forbindelse bemærke, at nævnet ikke har 
mulighed for at tage stilling til, hvilken udlægning der er den rigtige.  
 
Nævnet bemærker imidlertid, at det af artiklerne fremgår, hvad præmissen for den 
kritik, der rejses af eksperterne, er, ligesom Økonomisk Ugebrevs synspunkter er 
gengivet.  
 
Nævnet finder herefter ikke grundlag for at kritisere Berlingske for redigeringen af 
artiklerne, herunder omtalen af ejerskab og interesser.   
 
 
Overskrifternes dækning 
Økonomisk Ugebrev har klaget over, at flere af overskrifterne viderebringer 
skadelige påstande, der ikke er dækning for i artiklerne.  
 
- overskrift 1  
Økonomisk Ugebrev har klaget over, at overskriften ”Afsløring: Chefredaktør og 
hans medie skriver positivt om virksomheder – og har selv aktier i dem” samt 
underrubrikken ”Erhvervsmediet Økonomisk Ugebrev omtaler en lang række 
virksomheder positivt i sine spalter og anbefaler læserne at investere i dem. Nu viser 
det sig, at chefredaktøren og en række centrale skribenter fra mediet selv ejer aktier i 
de samme virksomheder”, der blev bragt den 20. november 2023 på berlingske.dk, 
er faktuelt forkerte.  
 



 
 

  16 
 
 

 

Af artiklen fremgår blandt andet: 
 

”[…] Men sideløbende med at levere journalistik til læserne og modtage 
mediestøtte for dette spiller Økonomisk Ugebrevs chefredaktør og en række 
af deres centrale skribenter også en anden rolle. 
[…] Mens de skriver artikler om virksomheder og aktier med den ene hånd, 
ejer de aktier i de selvsamme virksomheder. I mange tilfælde skrives der i 
positive vendinger om de virksomheder, som skribenterne bag artiklerne 
selv har investeret i, ligesom de i mange artikler anbefaler læserne, at de 
også køber aktier i dem. Det viser en gennemgang af en lang række af 
Økonomisk Ugebrevs artikler, som Berlingske har foretaget. 
[…] Gennemgangen får flere eksperter til at vurdere, at mediet spiller en 
problematisk dobbeltrolle, sætter sin troværdighed på spil og ikke 
deklarerer sine interesser godt nok. 
[…]  
Chefredaktør og aktiehaj 
Økonomisk Ugebrev har eksisteret siden 1994. Mediet har som erklæret 
formål at levere dybdegående, original, indsigtsfuld og dagsordensættende 
journalistik. Det sker både gennem artikler på dets hjemmeside og en 
række nyhedsbreve om blandt andet erhverv, økonomi, samfund, aktier og 
ledelse. 
Men ud over at skrive artikler driver mediet en investeringsfond med aktier, 
og flere af skribenterne ejer også personligt aktier.  
Investeringsfonden foregår på følgende måde: Økonomisk Ugebrev har ved 
siden af sin journalistik en »modelportefølje«, der løbende opdateres 
baseret på de artikler og analyser, der bliver skrevet. 
»Modelporteføljen« er blot en fiktiv portefølje, hvor der ikke investeres 
rigtige penge. Men det stopper ikke der. Man har også oprettet en reel 
investeringsfond kaldet ØU Invest Balance. Den afspejler de køb og salg, 
der foretages i modelporteføljen, men her investeres der med rigtige penge. 
[…]  
En af dem, der har benyttet sig af den mulighed, er Økonomisk Ugebrevs 
chefredaktør, [Klager]. Det er også [Klager] selv, der dikterer købene og 
salgene i modelporteføljen – og dermed også den rigtige portefølje. 
ØU Invest Balance har en lang række virksomheder i sin portefølje. Blandt 
andet Netcompany, Novo Nordisk, Danske Bank og Vestas. 
De virksomheder har flere ting tilfælles: De er store danske virksomheder. 
De er med i porteføljen i ØU Invest Balance. Og så omtales de flittigt i 
Økonomisk Ugebrev, ofte i positive vendinger.  
Det skal understreges, at Økonomisk Ugebrev ikke kun skriver positivt om 
de virksomheder, de har aktier i. I mange tilfælde omtaler de også 
virksomhederne kritisk. 
Der er heller ikke noget, der tyder på, at [Klager], ØU Invest Balance eller 
de enkelte skribenter køber eller sælger aktier på baggrund af deres omtale 
af virksomhederne. Ingen af de eksperter, Berlingske har talt med, 
vurderer, at der kan være tale om kursmanipulation eller andre lovbrud.  



 
 

  17 
 
 

 

De vurderer dog omvendt, at der kan være interessekonflikter, og at 
Økonomisk Ugebrev ikke har deklareret sit ejerskab af aktier godt nok. 
Ved adskillige lejligheder har chefredaktør [Klager] selv fundet pennen 
frem og omtalt de virksomheder, som ØU Invest Balance – og dermed også 
ham selv – har aktier i. Ofte med et budskab om, at der er gode penge at 
hente i dem. 
Slagtilbud og store forventninger 
Berlingskes gennemgang af artiklerne viser, at [Klager] blandt andet har 
omtalt Netcompany, Novo Nordisk, Vestas, Danske Bank og en række andre 
virksomheder, som han selv har investeret i gennem fonden, i positive 
vendinger.  
[…] 
Andre skribenter hos Økonomisk Ugebrev har også skrevet positivt om 
banken og potentialet for deres aktie. 
[…] 
I ingen af ovenstående artikler nævnes det, at Økonomisk Ugebrev har en 
fond, der har aktier i Danske Bank og Netcompany. 
[…] 
[Person 3] fra CBS vurderer på baggrund af Berlingskes gennemgang, at 
ugebrevet mangler »orden i penalhuset«.  
Han siger om interesserne, at »det hele burde offentliggøres«, og at 
ugebrevet især bør deklarere sin fond langt tydeligere. 
»Overordnet set er det et problem, at man ikke skilter med dobbeltrollerne. 
Der er en risiko for kasketsammenblanding, idet læseren i mange tilfælde 
ikke ved, hvorvidt journalisten selv, vedkommendes nærtstående eller 
fonden bag finansmediet også selv ejer aktier i den virksomhed, 
vedkommende skriver om,« siger han. 
Hvor alvorligt er det? 
»Det er alvorligt, da afsenderen forsøger at fremstå som et journalistisk 
medie, hvor læseren må forvente en højere grad af objektivitet, end hvis 
artiklen var skrevet af en aktieanalytiker i en bank,« siger han og slår fast, 
at der skal mere til, før der er tale om kursmanipulation. 
[…] 
[Klager]: »Man kan ikke sætte en finger på noget her« 
[Klager] kalder Økonomisk Ugebrevs ageren »meget logisk«, »intuitiv« og 
»sammenhængende«. Før mediet oprettede fonden, har man brugt mange 
kræfter på at finde ud af, hvordan man kan gøre det på en fornuftig og 
ordentlig måde, siger han.  
»Det har selvfølgelig haft stor betydning for os, at Finanstilsynet har 
godkendt konstruktionen. De har ovenikøbet godkendt den to gange. Så det 
hele spiller, og det er også vigtigt for os, at man ikke kan sætte en finger på 
noget her, og det mener vi sådan set heller ikke, at man kan,« siger han. 
Men hvordan kan det være, at I næsten aldrig deklarerer, at I har en fond, 
når I skriver artikler? 
»Det synes jeg også ville være en rigtig god idé. Det er simpelthen, fordi det 
er reklame. Vi vil gerne holde vores redaktionelle stof adskilt fra reklamer. 
Det kunne man da godt gøre, ud over at vi ikke synes, at det er en 



 
 

  18 
 
 

 

problemstilling. Alle dem der læser det her, har jo adgang til porteføljen og 
kan se, hvilke aktier der er i porteføljen og i fonden. Fordi det er det samme. 
Så der er ikke noget hemmeligt overhovedet i det her«. 
Har du selv investeret i fonden? 
»Jeg har selv investeret i fonden.« 
Har dine journalister også det? 
»Det ved jeg faktisk ikke. Det har jeg ikke spurgt dem om.« 
Så du er den eneste, du kender til, der har investeret i fonden? 
»Måske. Altså jeg ved det ikke. Jeg ved ikke, hvor interessant det er. Når jeg 
tager stilling til, at en aktie skal købes til modelporteføljen, er det blandt 
andet ud fra, hvad jeg selv har researchet mig til – læst analyser fra vores 
egne eksperter og analytikere. Så jeg baserer mig på anden information end 
bare vores egne analyser. Men det er klart, at det indgår i 
beslutningsgrundlaget«. 
Hvilke regler har I for journalisternes egne aktier? 
»De skal deklarere det. Under nogle af artiklerne står der, at journalisten 
eller nærtstående har aktier i selskabet. Vi har selvfølgelig også nogle regler 
om, at man ikke må købe lige før eller sælge lige efter. Så det er en 
langsigtet position.« 
Hvor lang en periode er det cirka? 
»Det kan jeg faktisk ikke engang huske. Jeg kan finde vores etiske regler 
frem til dig og sende dem til dig. Det er regler, som sikrer, man ikke kan 
spekulere i det, og hovedparten af artiklerne og analyserne handler om 
store aktier, vi aldrig vil kunne påvirke. Vi kan ikke påvirke kursen på Novo 
Nordisk, Pandora eller andre. I øvrigt er det meget sjældent, vi selv handler 
aktier på det danske børsmarked.« 
Men de kan godt blive ved med at skrive om firmaer, selvom de har aktier i 
dem, så vidt jeg kan se? 
»Det kan man godt.« 
[Klager] har efterfølgende sendt Økonomisk Ugebrevs etiske retningslinjer 
til Berlingske. De indeholder dog ikke nogen regler om, hvor længe før og 
efter en artikel man må købe aktier. 
Berlingske har spurgt, om [Klager] vil sende godkendelsen fra 
Finanstilsynet, men dette har han ikke gjort.   
Efter at være blevet præsenteret for eksperternes udtalelser understreger 
[Klager] i en skriftlig kommentar, at det kun er ham, der er involveret i 
fonden, og at hans skribenter ikke har noget med den at gøre.  
Han afviser, at ejerskabet af aktierne udgør en interessekonflikt, og kalder 
det en »udokumenteret og usaglig mistænkeliggørelse«. 
[Klager] lægger desuden fortsat vægt på, at han ikke mener, at Økonomisk 
Ugebrev kan påvirke aktiekurserne »en millimeter«, da der er tale om store 
virksomheder.  
»Der investeres kun i indeksfonde og meget likvide danske aktier, som 
handles i flere hundrede millioner hver dag, og hvor kursudviklingen styres 
af store globale finanshuse som Goldman Sachs, Morgan Stanley, Deutsche 
Bank og så videre,« skriver [Klager].  



 
 

  19 
 
 

 

Han skriver videre, at Økonomisk Ugebrev følger reglerne fra 
Finanstilsynet og EU og afviser desuden, at Økonomisk Ugebrev skriver 
positivt om virksomhederne. Han oplyser desuden, at han ikke personligt 
har haft danske aktier de seneste ti år.  
[Klager] skriver, at der er i Økonomisk Ugebrev skrives professionelle og 
uafhængige analyser, hvor man opvejer plusser og minusser og skærer 
»kritisk ind til benet mere end stort set alle andre«. 
»Du kan desuden finde masser af eksempler på, at vi har bragt negative 
analyser af aktier, som vi har haft i porteføljen/fonden, blot for at 
understrege uafhængigheden mellem artikler/research og de konkrete 
investeringsråd,« lyder det fra [Klager]. 
Skribenter afviser kritikken  
[Person 9] fra Økonomisk Ugebrev oplyser i en skriftlig kommentar, at han 
ikke har noget med ØU Invest Balance at gøre. Han har ikke penge i fonden 
og har heller aldrig haft det, skriver han.  
Han mener ikke, at hans analyser kan have kurspåvirkende effekt, og 
skriver, at han deklarerer sit eller nærtståendes ejerskab i alle sine analyser. 
[Person 9] har investeringer i Netcompany og Danske Bank, men ikke i 
Vestas eller Novo Nordisk, oplyser han. 
»Mine investeringer i Netcompany og Danske Bank er langsigtede og helt 
uvæsentlige for mine indtægtsforhold. Din insinuering af, at jeg skriver 
rosende for at understøtte aktier, jeg ejer, er helt forkert, og selvom jeg 
hader det ord, så finder jeg det faktisk også personligt og fagligt 
krænkende,« skriver [Person 9]. 
[Person 11] fra Økonomisk Ugebrev oplyser i en skriftlig kommentar, at han 
havde investeret i Novo Nordisk, »længe inden« han blev skribent, og 
lægger vægt på, at han har oplyst om dette. Han har ikke længere aktierne, 
skriver han. 
Han har desuden hverken penge investeret i ØU Invest Balance eller de 
andre virksomheder, der omtales i denne artikel, skriver han. 
Journalist på Økonomisk Ugebrev [Person 5] afviser i et skriftligt svar at 
have skrevet positivt om selskaber, han ejer aktier i. 
»Jeg har skrevet både kritisk og anerkendende om Vestas, som jeg ikke har 
aktier i. Jeg har aktier i konkurrenterne Siemens Energy og Nordex. Efter 
min overbevisning har det ikke hindret mig i at skrive fordomsfrit – og som 
jeg ellers ville – om Vestas. For en god ordens skyld har jeg alligevel nævnt 
mine aktier i Siemens Energy og Nordex som et slags p.s. til mange af 
Vestas-artiklerne. Dermed har jeg åbent redegjort for mine interesser. 
Læserne har aldrig beklaget sig over dette,« skriver [Person 5]. 
Han oplyser desuden, at han hverken har investeret penge i ØU Invest 
Balance, Novo Nordisk, Netcompany eller Danske Bank. 
[Person 10] understreger i en skriftlig kommentar, at han altid deklarerer i 
henhold til Økonomisk Ugebrevs retningslinjer, hvis han ejer aktier i de 
selskaber, han skriver om.  
Han skriver også, at han ikke har direkte indflydelse på ØUs portefølje, men 
kan påvirke den ud fra det analysearbejde, han laver.  



 
 

  20 
 
 

 

Han har ikke besvaret, om han ligesom [Klager] har investeret penge i ØU 
Invest Balance.  
»Jeg har ikke på noget tidspunkt skrevet konkret om Novo Nordisk, Vestas, 
Netcompany eller ØU Invest Balance, og jeg ser derfor ingen grund til at 
disclose, om jeg eventuelt skulle eje aktier i nogle af disse virksomheder,« 
skriver [Person 10].” 

 
Pressenævnet finder, at formuleringen af overskriften, herunder brugen af ordet 
”afsløring”, er en journalistisk formulering, der fremstår som Berlingskes 
sammenfatning på baggrund af deres analyse, og at denne ses at have tilstrækkelig 
dækning i de faktiske forhold.  
 
Pressenævnet har lagt vægt på, at beskyldningerne i overskriften og i 
underrubrikken i stort omfang besvares af klager med løbende kommentarer i 
brødteksten, herunder af både chefredaktøren og de enkelte skribenter i et betydeligt 
omfang i artiklen, ligesom det tydeligt fremgår af brødteksten, at artiklen alene 
retter en kritik af Økonomisk Ugebrevs deklarering af interesser. Nævnet finder 
herefter, at formuleringen og vinklingen af overskriften ikke overskrider mediets 
redigeringsret. Nævnet udtaler ikke kritik.  
 
- overskrift 2  
Økonomisk Ugebrev har klaget over, at der ikke er dækning for overskriften 
”Eksperter i hård kritik af dansk medies »dobbeltrolle«: ”Bruger sit journalistiske 
ansigt til at tjene penge på aktier”, som blev bragt den 21. november 2023 på 
berlingske.dk.  
 
Af artiklens underrubrik fremgår:  
 

”Sammenblandingen af journalistik og investeringer i aktier hos det danske 
erhvervsmedie Økonomisk Ugebrev er »alvorlig« og »presseetisk 
problematisk«. Fem eksperter kritiserer mediet, efter Berlingske mandag 
kunne afsløre, at chefredaktøren og en række centrale skribenter skriver 
positive artikler om virksomheder, de selv ejer aktier i.” 

 
Af artiklen fremgår blandt andet:  

 
”Det danske erhvervsmedie Økonomisk Ugebrev med chefredaktør [Klager] 
i spidsen har interessekonflikter, spiller en problematisk dobbeltrolle og 
deklarerer ikke sin journalistik godt nok. Sammenblandingen af journalistik 
og investeringer hos mediet er »alvorlig« og »presseetisk problematisk«. 
[…] 
Sådan lyder nogle af vurderingerne fra fem eksperter i forbindelse med, at 
Berlingske mandag kunne afsløre, at chefredaktør [Klager] og en række 
centrale skribenter på Økonomisk Ugebrev ejer aktier i virksomheder, de 
også skriver artikler om. 
Sideløbende med at levere journalistik til læserne har ugebrevet således 
oprettet en investeringsfond med aktier, som [Klager] selv har investeret i. 



 
 

  21 
 
 

 

Desuden ejer flere centrale skribenter på mediet også personligt aktier i 
virksomheder, de skriver artikler om. Ofte i positive vendinger, ligesom det 
i mange tilfælde anbefales til læserne, at de også køber aktier i 
virksomhederne. 
Det viste en gennemgang af Økonomisk Ugebrevs artikler, som Berlingske 
har foretaget, og som får de fem eksperter til at udtale hård kritik af mediet. 
Chefredaktør på Økonomisk Ugebrev, [Klager], afviser al kritik. Læs mere 
her. 
[Person 3], der er lektor ved CBS i finansielle markeder og regulering af 
disse, kalder Økonomisk Ugebrevs ageren »alvorlig«. 
»Overordnet set er det et problem, at man ikke skilter med dobbeltrollerne. 
Der er en risiko for kasketsammenblanding, idet læseren i mange tilfælde 
ikke ved, hvorvidt journalisten selv, vedkommendes nærtstående eller 
fonden bag finansmediet også selv ejer aktier i den virksomhed, man 
skriver om,« siger han og fortsætter: 
»Har man selv egne penge på spil, det vil sige direkte eller indirekte, kan 
det i sagens natur påvirke ens vurdering af virksomheden. Kort sagt virker 
det utroværdigt.« 
Forbrugerrådet Tænk mener også, at Økonomisk Ugebrev har 
interessekonflikter og risikerer at skade deres omdømme. Cheføkonom 
[Person 7] mener således ikke, at der er en klar skelnen mellem redaktionelt 
stof og at »fremme egne interesser«. 
[…] 
Chefredaktør på Økonomisk Ugebrev, [Klager], mener blandt andet, at 
eksperternes kritik er »usaglig«, »fordrejende«, og at der ikke er »fugls 
føde« på den. 
»Det, du måske blander det lidt sammen med, er den der almindelige 
journalistiske norm om, at hvis man skriver om noget, kan man ikke selv 
investere i det. Hos os er det en del af samme historie. Hvis vi begynder at 
skrive noget sludder om et selskab, vil vi for det første få nogle tab på 
aktien, og vores læsere vil undre sig over, at vi skriver noget, der er 
forvrøvlet,« sagde [Klager] til Berlingske mandag. 
»Presseetisk problematisk« 
Økonomisk Ugebrev har eksisteret siden 1994 og har som formål at levere 
dybdegående, original, indsigtsfuld og dagsordensættende journalistik. 
Ved siden af deres artikler driver mediet en investeringsfond med aktier, 
ØU Invest Balance, der blandt andet har investeret i store danske 
virksomheder som Netcompany, Novo Nordisk, Danske Bank og Vestas, 
som Berlingske mandag kunne beskrive.  
Mediet er tilmeldt Pressenævnet og har gennem en årrække fået omkring 
en million kroner i mediestøtte. Om det gør forskel eller ej, mener [Person 
3] er et politisk spørgsmål. 
»Men det minder jo om en slags statsstøtte til en kommerciel virksomhed, 
som blot bruger sit journalistiske ansigt udadtil til at reklamere for sin fond 
og dermed tjene penge,« siger han. 
[…] 
Det hele burde offentliggøres 



 
 

  22 
 
 

 

Det skal understreges, at Økonomisk Ugebrev ikke kun skriver positivt om 
de virksomheder, de har aktier i. I mange tilfælde omtaler de også 
virksomhederne kritisk. 
Der er heller ikke noget, der tyder på, at [Klager], ØU Invest Balance eller 
de enkelte skribenter køber eller sælger aktier på baggrund af deres omtale 
af virksomhederne. 
Ingen af de eksperter, som Berlingske har talt med, vurderer, at der kan 
være tale om kursmanipulation eller andre lovbrud. 
Det deklareres i bunden af artiklerne, når skribenterne personligt ejer 
aktier, men det afholder dem ikke fra at skrive om virksomheder. 
Det er meget sjældent, at fonden deklareres, men det er dog sket. Blandt 
andet i en række artikler, som [Klager] har skrevet specifikt om fonden. 
Fonden deklareres også i den fysiske udgave af Økonomisk Ugebrev. 
Men ifølge eksperterne er det langt fra nok. 
[Person 3] fra CBS mener, at ugebrevet bør deklarere sin fond langt 
tydeligere og mangler »orden i penalhuset«. 
»Fonden er jo en del af ugebrevets setup, så det hele burde offentliggøres,« 
siger han og uddyber: 
»Det er alvorligt, da afsenderen forsøger at fremstå som et journalistisk 
medie, hvor læseren må forvente en højere grad af objektivitet, end hvis 
artiklen var skrevet af en aktieanalytiker i en bank.«” 
[…] 
”Samme budskab lyder fra [Person 7] i Forbrugerrådet Tænk. 
»Jeg synes, det ville være en god service over for læserne, at man ved, at de 
har en interesse i, hvordan fonden klarer sig. Det bør man vide, når man 
skriver sådan et magasin. De sætter egentlig også deres troværdighed på 
spil, når der ikke er en klar skelnen mellem redaktionelt stof og at fremme 
egne interesser,« siger han. 
Formanden for Transparency International, [Person 8], er enig. Han mener 
desuden, at der sagtens kan være situationer, hvor det ikke er nok blot at 
deklarere sine interesser. 
[…] 
Man bliver hverken mere eller mindre inhabil af, om man deklarerer sine 
interesser eller ej, mener [Person 8]. 
»Det bliver bare tydeligt for alle, der nemmere kan være med i vurderingen 
af, om man har truffet den rigtige beslutning. Interessekonflikten bliver 
ikke ophævet af, at man deklarerer det,« siger han. 
[Person 12] er professor i medieret ved Syddansk Universitet. Han vurderer 
ikke, at Økonomisk Ugebrev bryder de presseetiske regler, men reglerne er 
heller ikke helt tidssvarende, mener han. 
Efter hans vurdering burde der være flere krav om interesseerklæringer, 
som der for eksempel er for forskere. Og i grovere tilfælde bør det overvejes, 
om en journalist er inhabil og bør afholde sig fra at skrive om et emne. 
Desuden mener han, at både fonden og journalisternes aktieinvesteringer 
skal deklareres tydeligt. 



 
 

  23 
 
 

 

»Det skal understreges, at der ikke er gældende regler, der kræver 
interesseerklæring. Men det burde være god skik efter min opfattelse,« 
siger [Person 12]. 
Chefredaktør afviser: »Det rene vås« 
Chefredaktør [Klager] mener ikke, at Økonomisk Ugebrev på nogen måde 
gør noget problematisk. Han lægger vægt på, at ugebrevet følger reglerne 
fra EU og Finanstilsynet. Sidstnævnte har ifølge [Klager] også godkendt 
Økonomisk Ugebrevs konstruktion. 
Berlingske har spurgt, om [Klager] vil sende godkendelsen fra 
Finanstilsynet, men dette har han ikke gjort. 
Desuden har Økonomisk Ugebrev også en række interne retningslinjer på 
området, understreger [Klager]. 
»Analytikere/journalister ikke må handle aktier under analyse op til 
offentliggørelsen eller lige efter offentliggørelsen, og konkrete ejerskaber 
skal flages. I de få tilfælde, hvor der flages ejerskaber, er der tale om 
langsigtede poster, eksempelvis på pensionsopsparinger,« oplyser [Klager] i 
en skriftlig kommentar. 
Han afviser desuden, at Økonomisk Ugebrev har en interessekonflikt. Det 
kalder han en »usaglig og udokumenteret mistænkeliggørelse af Økonomisk 
Ugebrevs analytikere og journalister«. 
Der investeres i store danske virksomheder, som ugebrevet ikke kan påvirke 
aktiekursen på, mener han. 
»At vi skulle kunne fremme egne interesser, er det rene vås – og dine 
eksperter har tilsyneladende totalt misforstået, hvordan vi arbejder,« 
skriver han: 
»Vores portefølje/fond har papirer i de allerstørste danske aktier, som vi 
ikke kan påvirke en millimeter. Det vil sige, at hele din grundlæggende 
præmis om, at vi kan påvirke kurserne til egen fordel, ikke holder vand.« 
Desuden understreger han, at der både skrives positivt og negativt om 
virksomheder i Økonomisk Ugebrevs artikler, og at det kun er ham, og ikke 
skribenterne, der har noget med fonden at gøre. 
»Der investeres kun i indeksfonde og meget likvide, danske aktier, som 
handles i flere hundrede millioner hver dag, og hvor kursudviklingen styres 
af store globale finanshuse som Goldman Sachs, Morgan Stanley, Deutsche 
Bank og så videre,« skriver [Klager]. 
[Klager] er også uenig med eksperterne i, at Økonomisk Ugebrev ikke 
deklarerer deres fond godt nok. »Det er simpelthen forkert,« skriver han og 
henviser til, at fonden beskrives i printudgaven af ugebrevet. 
»ØU Formue, hvor analyserne bringes, har tydelige oversigter over de 
aktuelle porteføljer (altså fonden og hvilke aktier, der er i dem), og vores 
læsere følger porteføljerne tæt, så der er fuld deklaration hver uge,« skriver 
han og fortsætter: 
»Læserne får også løbende mail og sms, når der handles i porteføljen (og 
dermed fonden), så de ved 100 procent, hvilke aktier der er i porteføljen og 
dermed i fonden. Så der er også løbende deklaration af aktierne i 
porteføljen/fonden for vores betalende abonnenter, som vi skriver til.« 



 
 

  24 
 
 

 

Skribenterne på Økonomisk Ugebrev afviser også kritikken. De lægger 
blandt andet vægt på, at deres aktier deklareres i artiklerne, at de ikke har 
noget med fonden at gøre, og at deres artikler ikke påvirkes af, om de har 
aktier i selskaberne eller ej. 
Tre af skribenterne har oplyst, at de ikke har investeret penge i fonden ØU 
Invest Balance, mens en af dem ikke har besvaret dette. [Klager] oplyser, at 
han ikke har haft danske aktier personligt de seneste ti år.” 

 
Pressenævnet finder på den ene side, at overskriften er skarpt vinklet i forhold til 
omfanget af den kritik, eksperterne rejser i artiklen, således at overskriften kan 
fremstå som en beskyldning mod Økonomisk Ugebrev. Pressenævnet finder på den 
anden side, at Berlingske ved brug af citationstegn og kolon har gjort det tydeligt for 
læseren, at overskriften udgør et citat fra en af de eksperter, der medvirker i artiklen, 
og at det således fremstår tilstrækkeligt tydeligt, at der er tale om en subjektiv 
ekspertvurdering, som er uddybet i brødteksten.  
 
Idet nævnet bemærker, at Økonomisk Ugebrev har fået forelagt kritikken, og at 
beskyldningerne fra eksperterne ikke står uimodsagt i artiklen, hvor både 
chefredaktøren og en række skribenter er kommet til orde i et betydeligt omfang, 
hvor de har afvist kritikken, finder nævnet efter en samlet vurdering, at 
formuleringen af overskriften ikke overskrider mediets redigeringsret. Nævnet 
udtaler ikke kritik.  
 
- overskrift 3 – forsideomtale på tillægget Business 
Økonomisk Ugebrev har klaget over, at forsideomtalen ”Chefredaktør og skribenter 
er selv aktionærer i virksomheder, som de omtaler meget positivt”, der blev bragt 
på forsiden af sektionen Business i den trykte avis den 21. november 2023 er faktuelt 
forkert, og at den viderebringer en mistænkeliggørelse på udokumenteret grundlag.  
 
Af underrubrikken fremgår: 
 

”Eksperter på stribe kritiserer chefredaktør [Klager] og skribenter på 
finansmediet Økonomisk Ugebrev, fordi de anbefaler deres læsere at 
investere i virksomheder, som de selv ejer aktier i. Chefredaktøren ser 
»overhovedet ikke« noget problem i det, der kaldes en dobbeltrolle. Side 4-
7.” 

 
Pressenævnet finder, at formuleringen af overskriften ikke overskrider mediets 
redigeringsret. Uanset, at nogle af de omtalte aktier måtte være ejet gennem 
indirekte ejerskab i en investeringsfond, og at mulighederne for at påvirke 
aktiekurserne i de største selskaber måtte være relativt begrænset, finder nævnet, at 
formuleringen ud fra en presseetisk vurdering ses at have tilstrækkelig dækning i de 
faktiske forhold.  
 
Pressenævnet finder herudover, at ordene ”meget positivt” fremstår som Berlingskes 
subjektive vurdering på baggrund af avisens gennemgang af artiklerne, og finder på 
den baggrund, at formuleringen ikke overskrider mediets redigeringsret. Nævnet 



 
 

  25 
 
 

 

bemærker endvidere, at både chefredaktøren og en række skribenter er kommet til 
orde i et betydeligt omfang i selv artiklen. Nævnet udtaler ikke kritik.  

 
Udtalelserne fra kilderne  
Økonomisk Ugebrev har klaget over, at udtalelserne fra kilderne efterlader læseren 
med et forvrænget og skadeligt billede af Økonomisk Ugebrev, og at kilderne ikke 
har udtalt sig på tilstrækkeligt oplyst grundlag.  
 
- udtalelserne fra [Person 3], [Person 6] og Forbrugerrådet Tænk 
Økonomisk Ugebrev har klaget over, at udtalelserne fra kilden, [Person 3], er 
misvisende, idet mediet deklarerer al direkte ejerskab af danske aktier, og at 
Berlingske ikke har udvist tilstrækkelig kildekritik, da Økonomisk Ugebrev tidligere 
har skrevet kritisk om [Person 3] og derfor ikke bruger ham som kilde længere, 
hvilket burde give Berlingske anledning til at være opmærksom på kildens hensigter.  
 
Økonomisk Ugebrev har herudover klaget over, at udtalerne fra kilden, [Person 6], 
professor ved Roskilde Universitet, om, hvordan Økonomisk Ugebrev kan ”forholde 
sig kritisk til regnskaber og kilder, hvis ens egen økonomi er afhængig af, at de 
selvsamme virksomheder klarer sig godt?”, er skadelige for Økonomisk Ugebrev, 
fordi de bygger på en forkert opfattelse af faktum, idet mediets analyser ingen 
indflydelse har på aktiekursen hos de virksomheder, der er genstand for omtalen, og 
at skribenterne derfor ikke har et økonomisk incitament til at omtale selskaberne på 
en bestemt måde.   
 
Økonomisk Ugebrev har endelig klaget over, at udtalelserne fra Forbrugerrådet 
Tænk om, at ”Hvis en skribent eller analytiker har betydelige privatøkonomiske 
interesser i et firma, vedkommende skriver om, kan man som læser nemt få den 
tanke, at man forsøger at fremme nogle kommercielle interesser. Derfor bør det 
deklareres for læseren, hvis det er tilfældet,« slår han fast”, ikke er korrekt, idet 
”betydelig privatøkonomisk interesse” kan henlede tankerne på, at skribenterne har 
meget på spil, hvilket der ikke er dokumentation for.  
 
Af artiklen ”Afsløring: Chefredaktør og hans medie skriver positivt om 
virksomheder – og har selv aktier i dem” fremgår blandt andet: 
 

”[…] 
Mens de skriver artikler om virksomheder og aktier med den ene hånd, ejer 
de aktier i de selvsamme virksomheder. I mange tilfælde skrives der i 
positive vendinger om de virksomheder, som skribenterne bag artiklerne 
selv har investeret i, ligesom de i mange artikler anbefaler læserne, at de 
også køber aktier i dem. Det viser en gennemgang af en lang række af 
Økonomisk Ugebrevs artikler, som Berlingske har foretaget. 
[…] 
”Gennemgangen får flere eksperter til at vurdere, at mediet spiller en 
problematisk dobbeltrolle, sætter sin troværdighed på spil og ikke 
deklarerer sine interesser godt nok. 



 
 

  26 
 
 

 

[Person 3] er lektor ved CBS i finansielle markeder og regulering af disse. 
Han kalder sammenblandingen af journalistik og investeringer hos 
Økonomisk Ugebrev »alvorlig«. 
Det er et problem, at mediet forsøger at fremstå objektivt, men undlader at 
deklarere, at de selv kan have en økonomisk interesse i det, de skriver om, 
siger han. 
»Har man selv egne penge på spil, det vil sige direkte eller indirekte, kan 
det i sagens natur påvirke ens vurdering af virksomheden. Kort sagt virker 
det utroværdigt,« siger han. 
Ifølge [Person 6], professor på Roskilde Universitets institut for journalistik 
og kommunikation, er Økonomisk Ugebrevs ageren »presseetisk 
problematisk«. 
»Hvordan kan man forholde sig kritisk til regnskaber og kilder, hvis ens 
egen økonomi er afhængig af, at de selvsamme virksomheder klarer sig 
godt? Det er jo op til læserne at vurdere deres troværdighed, men jeg ville 
da klart synes, at det er noget, som skal deklareres. Mange andre 
erhvervsmedier har jo retningslinjer for eksempelvis ejerskab af aktier, og 
her hos Økonomisk Ugebrev bliver det noget mudret,« siger hun. 
Hos Forbrugerrådet Tænk mener man, at Økonomisk Ugebrev kan sætte 
sin troværdighed på spil, hvis der kan sås tvivl om en sammenblanding af 
redaktionelt stof og skribenternes egne interesser. Det fortæller 
cheføkonom [Person 7].  
»Det er problematisk, hvis interesser blandes sammen på den måde. I høj 
grad også på investeringsområdet. Hvis en skribent eller analytiker har 
betydelige privatøkonomiske interesser i et firma, vedkommende skriver 
om, kan man som læser nemt få den tanke, at man forsøger at fremme 
nogle kommercielle interesser. Derfor bør det deklareres for læseren, hvis 
det er tilfældet,« slår han fast. 
[Klager] afviser al kritikken. Han ser »ikke noget problem overhovedet« i, 
at Økonomisk Ugebrev omtaler virksomheder, de ejer aktier i. 
»Det, du måske blander det lidt sammen med, er den der almindelige 
journalistiske norm om, at hvis man skriver om noget, kan man ikke selv 
investere i det. Hos os er det en del af samme historie. Hvis vi begynder at 
skrive noget sludder om et selskab, vil vi for det første få nogle tab på 
aktien, og vores læsere vil undre sig over, at vi skriver noget, der er 
forvrøvlet,« siger han. 
[…] 
Det skal understreges, at Økonomisk Ugebrev ikke kun skriver positivt om 
de virksomheder, de har aktier i. I mange tilfælde omtaler de også 
virksomhederne kritisk. 
Der er heller ikke noget, der tyder på, at [Klager], ØU Invest Balance eller 
de enkelte skribenter køber eller sælger aktier på baggrund af deres omtale 
af virksomhederne. Ingen af de eksperter, Berlingske har talt med, 
vurderer, at der kan være tale om kursmanipulation eller andre lovbrud.  
De vurderer dog omvendt, at der kan være interessekonflikter, og at 
Økonomisk Ugebrev ikke har deklareret sit ejerskab af aktier godt nok. 
[…] 



 
 

  27 
 
 

 

Eksperter undrer sig: Bruger sit journalistiske ansigt til at tjene penge 
Berlingske har også fundet eksempler på artikler, hvor Økonomisk Ugebrev 
nævner deres fond ØU Invest Balance, men det er i høj grad mere 
undtagelsen end reglen. Porteføljen deklareres dog i printudgaven af 
Økonomisk Ugebrev. 
[…] 
[Person 3] fra CBS vurderer på baggrund af Berlingskes gennemgang, at 
ugebrevet mangler »orden i penalhuset«.  
Han siger om interesserne, at »det hele burde offentliggøres«, og at 
ugebrevet især bør deklarere sin fond langt tydeligere. 
»Overordnet set er det et problem, at man ikke skilter med dobbeltrollerne. 
Der er en risiko for kasketsammenblanding, idet læseren i mange tilfælde 
ikke ved, hvorvidt journalisten selv, vedkommendes nærtstående eller 
fonden bag finansmediet også selv ejer aktier i den virksomhed, 
vedkommende skriver om,« siger han. 
Hvor alvorligt er det? 
»Det er alvorligt, da afsenderen forsøger at fremstå som et journalistisk 
medie, hvor læseren må forvente en højere grad af objektivitet, end hvis 
artiklen var skrevet af en aktieanalytiker i en bank,« siger han og slår fast, 
at der skal mere til, før der er tale om kursmanipulation. 
Om det gør en forskel eller ej, at Økonomisk Ugebrev modtager 
mediestøtte, mener [Person 3] er et politisk spørgsmål. 
»Men det minder jo om en slags statsstøtte til en kommerciel virksomhed, 
som blot bruger sit journalistiske ansigt udadtil til at reklamere for sin fond 
og dermed tjene penge,« siger han. 
[…] 
[Klager]: »Man kan ikke sætte en finger på noget her« 
[…] 
Efter at være blevet præsenteret for eksperternes udtalelser understreger 
[Klager] i en skriftlig kommentar, at det kun er ham, der er involveret i 
fonden, og at hans skribenter ikke har noget med den at gøre.  
Han afviser, at ejerskabet af aktierne udgør en interessekonflikt, og kalder 
det en »udokumenteret og usaglig mistænkeliggørelse«. 
[Klager] lægger desuden fortsat vægt på, at han ikke mener, at Økonomisk 
Ugebrev kan påvirke aktiekurserne »en millimeter«, da der er tale om store 
virksomheder.  
»Der investeres kun i indeksfonde og meget likvide danske aktier, som 
handles i flere hundrede millioner hver dag, og hvor kursudviklingen styres 
af store globale finanshuse som Goldman Sachs, Morgan Stanley, Deutsche 
Bank og så videre,« skriver [Klager].  
Han skriver videre, at Økonomisk Ugebrev følger reglerne fra 
Finanstilsynet og EU og afviser desuden, at Økonomisk Ugebrev skriver 
positivt om virksomhederne. Han oplyser desuden, at han ikke personligt 
har haft danske aktier de seneste ti år.  
[Klager] skriver, at der er i Økonomisk Ugebrev skrives professionelle og 
uafhængige analyser, hvor man opvejer plusser og minusser og skærer 
»kritisk ind til benet mere end stort set alle andre«. 



 
 

  28 
 
 

 

»Du kan desuden finde masser af eksempler på, at vi har bragt negative 
analyser af aktier, som vi har haft i porteføljen/fonden, blot for at 
understrege uafhængigheden mellem artikler/research og de konkrete 
investeringsråd,« lyder det fra [Klager].  […] 

 
Af artiklen ”Eksperter i hård kritik af dansk medies »dobbeltrolle«: Bruger sit 
journalistiske ansigt til at tjene penge på aktier” fremgår blandt andet:  
 

[…] 
”Det danske erhvervsmedie Økonomisk Ugebrev med chefredaktør [Klager] 
i spidsen har interessekonflikter, spiller en problematisk dobbeltrolle og 
deklarerer ikke sin journalistik godt nok. Sammenblandingen af journalistik 
og investeringer hos mediet er »alvorlig« og »presseetisk problematisk«. 
Og i en tid, hvor fake news og mediers troværdighed bliver mere og mere 
diskuteret, er det kritisabelt, at Økonomisk Ugebrev forsøger at fremstå 
som et objektivt medie, men ikke gør det tydeligt nok for deres læsere, at de 
kan have en økonomisk interesse i det, de skriver om.  
Sådan lyder nogle af vurderingerne fra fem eksperter i forbindelse med, at 
Berlingske mandag kunne afsløre, at chefredaktør [Klager] og en række 
centrale skribenter på Økonomisk Ugebrev ejer aktier i virksomheder, de 
også skriver artikler om. 
[…] 
[Person 3], der er lektor ved CBS i finansielle markeder og regulering af 
disse, kalder Økonomisk Ugebrevs ageren »alvorlig«. 
»Overordnet set er det et problem, at man ikke skilter med dobbeltrollerne. 
Der er en risiko for kasketsammenblanding, idet læseren i mange tilfælde 
ikke ved, hvorvidt journalisten selv, vedkommendes nærtstående eller 
fonden bag finansmediet også selv ejer aktier i den virksomhed, man 
skriver om,« siger han og fortsætter: 
»Har man selv egne penge på spil, det vil sige direkte eller indirekte, kan 
det i sagens natur påvirke ens vurdering af virksomheden. Kort sagt virker 
det utroværdigt.« 
Forbrugerrådet Tænk mener også, at Økonomisk Ugebrev har 
interessekonflikter og risikerer at skade deres omdømme. Cheføkonom 
[Person 7] mener således ikke, at der er en klar skelnen mellem redaktionelt 
stof og at »fremme egne interesser«. 
»Det er et generelt princip, at det er vigtigt, at man kender afsenderens 
intentioner og kommercielle interesser. Det synes jeg er svært at skille 
tingene ad i de her artikler, og det er faktisk problematisk. Også når det er 
investeringsråd, hvor folk nemt kan komme til at tabe penge. Det er vigtigt 
at vide, hvis der er nogle interesser, når man anbefaler investeringer,« siger 
han”. 
[…] 
Chefredaktør på Økonomisk Ugebrev, [Klager], mener blandt andet, at 
eksperternes kritik er »usaglig«, »fordrejende«, og at der ikke er »fugls 
føde« på den. 



 
 

  29 
 
 

 

»Det, du måske blander det lidt sammen med, er den der almindelige 
journalistiske norm om, at hvis man skriver om noget, kan man ikke selv 
investere i det. Hos os er det en del af samme historie. Hvis vi begynder at 
skrive noget sludder om et selskab, vil vi for det første få nogle tab på 
aktien, og vores læsere vil undre sig over, at vi skriver noget, der er 
forvrøvlet,« sagde [Klager] til Berlingske mandag. 
»Presseetisk problematisk« 
Økonomisk Ugebrev har eksisteret siden 1994 og har som formål at levere 
dybdegående, original, indsigtsfuld og dagsordensættende journalistik. 
Ved siden af deres artikler driver mediet en investeringsfond med aktier, 
ØU Invest Balance, der blandt andet har investeret i store danske 
virksomheder som Netcompany, Novo Nordisk, Danske Bank og Vestas, 
som Berlingske mandag kunne beskrive.  
Mediet er tilmeldt Pressenævnet og har gennem en årrække fået omkring 
en million kroner i mediestøtte. Om det gør forskel eller ej, mener [Person 
3] er et politisk spørgsmål. 
»Men det minder jo om en slags statsstøtte til en kommerciel virksomhed, 
som blot bruger sit journalistiske ansigt udadtil til at reklamere for sin fond 
og dermed tjene penge,« siger han. 
[Person 6], der er professor på Roskilde Universitets institut for journalistik 
og kommunikation, mener, at Økonomisk Ugebrev handler »presseetisk 
problematisk«. 
»Hvordan kan man forholde sig kritisk til regnskaber og kilder, hvis ens 
egen økonomi er afhængig af, at de selvsamme virksomheder klarer sig 
godt? Det er jo op til læserne at vurdere deres troværdighed, men jeg ville 
da klart synes, at det er noget, som skal deklareres,« siger hun og 
fortsætter: 
»Mange andre erhvervsmedier har jo retningslinjer for eksempelvis 
ejerskab af aktier, og her hos Økonomisk Ugebrev bliver det noget mudret.« 
Det hele burde offentliggøres 
Det skal understreges, at Økonomisk Ugebrev ikke kun skriver positivt om 
de virksomheder, de har aktier i. I mange tilfælde omtaler de også 
virksomhederne kritisk. 
Der er heller ikke noget, der tyder på, at [Klager], ØU Invest Balance eller 
de enkelte skribenter køber eller sælger aktier på baggrund af deres omtale 
af virksomhederne. 
Ingen af de eksperter, som Berlingske har talt med, vurderer, at der kan 
være tale om kursmanipulation eller andre lovbrud. 
Det deklareres i bunden af artiklerne, når skribenterne personligt ejer 
aktier, men det afholder dem ikke fra at skrive om virksomheder. 
Det er meget sjældent, at fonden deklareres, men det er dog sket. Blandt 
andet i en række artikler, som [Klager] har skrevet specifikt om fonden. 
Fonden deklareres også i den fysiske udgave af Økonomisk Ugebrev. 
Men ifølge eksperterne er det langt fra nok. 
[Person 3] fra CBS mener, at ugebrevet bør deklarere sin fond langt 
tydeligere og mangler »orden i penalhuset«. 



 
 

  30 
 
 

 

»Fonden er jo en del af ugebrevets setup, så det hele burde offentliggøres,« 
siger han og uddyber: 
»Det er alvorligt, da afsenderen forsøger at fremstå som et journalistisk 
medie, hvor læseren må forvente en højere grad af objektivitet, end hvis 
artiklen var skrevet af en aktieanalytiker i en bank.«” 
[…] 
”Samme budskab lyder fra [Person 7] i Forbrugerrådet Tænk. 
»Jeg synes, det ville være en god service over for læserne, at man ved, at de 
har en interesse i, hvordan fonden klarer sig. Det bør man vide, når man 
skriver sådan et magasin. De sætter egentlig også deres troværdighed på 
spil, når der ikke er en klar skelnen mellem redaktionelt stof og at fremme 
egne interesser,« siger han. 
[…] 
Chefredaktør afviser: »Det rene vås« 
[…] 
[Klager] er også uenig med eksperterne i, at Økonomisk Ugebrev ikke 
deklarerer deres fond godt nok. »Det er simpelthen forkert,« skriver han og 
henviser til, at fonden beskrives i printudgaven af ugebrevet. 
»ØU Formue, hvor analyserne bringes, har tydelige oversigter over de 
aktuelle porteføljer (altså fonden og hvilke aktier, der er i dem), og vores 
læsere følger porteføljerne tæt, så der er fuld deklaration hver uge,« skriver 
han og fortsætter: 
»Læserne får også løbende mail og sms, når der handles i porteføljen (og 
dermed fonden), så de ved 100 procent, hvilke aktier der er i porteføljen og 
dermed i fonden. Så der er også løbende deklaration af aktierne i 
porteføljen/fonden for vores betalende abonnenter, som vi skriver til.« 
Skribenterne på Økonomisk Ugebrev afviser også kritikken. De lægger 
blandt andet vægt på, at deres aktier deklareres i artiklerne, at de ikke har 
noget med fonden at gøre, og at deres artikler ikke påvirkes af, om de har 
aktier i selskaberne eller ej. […] 

 
Pressenævnet finder, at de påklagede udsagn fra kilderne i artiklerne fremstår som 
disses subjektive vurderinger, der tager udgangspunkt i det materiale, Berlingske 
har fremlagt for dem.  
 
Pressenævnet finder herudover, at det fremgår tydeligt, at det er eksperternes 
vurdering, af, hvornår der kan være en interessekonflikt, så det bør deklareres, 
ligesom det tydeligt fremgår af artiklerne, at [Klager] er uenig i denne vurdering. 
Pressenævnet bemærker i den forbindelse, at indsigelserne fra [Klager], efter det af 
Berlingske oplyste, inden publiceringen blev sendt til de medvirkende kilder, som 
fastholdt deres udtalelser.  
 
Nævnet bemærker herudover, at det endvidere fremgår af omtalen, at ingen af 
eksperterne vurderer, at der kan være tale om kursmanipulation eller andre lovbrud. 
Nævnet finder på den baggrund, at indholdet og omfanget af kritikken således 
fremstår tilstrækkeligt tydeligt for læseren, og nævnet finder derfor ikke grundlag 



 
 

  31 
 
 

 

for at kritisere brugen af udtalelserne fra kilderne eller vinklingen i de påklagede 
artikler.  
 
Det kan ikke ændre herpå, at kilden [Person 3] og Økonomisk Ugebrev, som anført 
af Økonomisk Ugebrev, har en forhistorie, idet nævnet bemærker, at [Person 3], i 
kraft af sin stilling som professor ved CBS, må anses for at være en troværdig kilde.  
 
Nævnet finder ikke i øvrigt anledning til at kritisere omtalen.” 

 
Den 6. oktober 2024 anmodede Økonomisk Ugebrev Pressenævnet om at genoptage sagen.  
 
 
2. Økonomisk Ugebrevs synspunkter til anmodningen om genoptagelse 
Økonomisk Ugebrev har til støtte for anmodningen om genoptagelse anført følgende: 
 
 
 ”1) Manglende flagning af central kildes professionelle position og mulige 

interessekonflikter:  
Pressenævnet citerer BM [Berlingske Media, Pressenævnet] artikel for følgende 
(side 14), at ”[Person 3] er lektor ved CBS i finansielle markeder og regulering af 
disse.” På side 38 oplyses det, at ” [Person 3], professor i finansielle markeder og 
regulering af disse ved CBS.” Side 62 skriver Pressenævnet, at ” Det kan ikke ændre 
herpå, at kilden [Person 3] og Økonomisk Ugebrev, som anført af Økonomisk 
Ugebrev, har en forhistorie, idet nævnet bemærker, at [Person 3], i kraft af sin 
stilling som professor ved CBS, må anses for at være en troværdig kilde.” Det er ikke 
korrekt: [Person 3] er hverken fastansat lektor eller professor ved CBS. Derfor er det 
et faktum, at Berlingske overfor læserne har tillagt hans udsagn en værdi, som ikke 
er berettiget, da han har en anden kommerciel position, som ikke oplyses overfor 
læserne. [Person 3] har antageligt pyntet sig med lånte fjer for at fremstå mere 
troværdig i læsernes øjne, ved ikke at oplyse dette til BM. Eller også har BM valgt 
ikke at oplyse dette for sine læsere, hvilket er dybt problematisk. Vildledningen af 
læserne understreger, at [Person 3] ikke er en troværdig kilde, som Økonomisk 
Ugebrev har påpeget i den første klage. Som det fremgår her – linkhttps://[Link til 
advokatfirma] har han siden 2017 været advokat som hovedbeskæftigelse, og siden 
november sidste år været partner i samme advokatfirma med speciale inden for 
bank og kapitalmarked. 
Han har derfor på ingen måde være en uafhængig kilde, da han med stor sikkerhed 
rådgiver kunder i den finansielle sektor og på investeringsmarkedet. Altså kunder, 
som kunne have en interesse i at få ØU udstillet negativt. 
Denne dobbeltrolle er ikke blevet flaget, så læserne har ikke kunnet medtaget dette i 
deres vurdering ved læsning af BM’s artikler. Dobbeltrollen – og den manglende 
flagning af interessekonflikten – er afgørende i denne sag, da netop [Person 3]s 
udtalelse om ”tjene penge på det journalistiske ansigt” er central i ØU’s klage. 
Spørgsmålet er også, om han valgte at optræde meget kritisk overfor Økonomisk 
Ugebrev for at få ”avisomtale” og dermed gratis markedsføring over for sine klienter 
i finanssektoren, som er en af ØU’s hovedmålgrupper.” 

 



 
 

  32 
 
 

 

2) Manglende stillingtagen til overskrifts uoverensstemmelse med kildeudsagn:  
På side 38 i afgørelsen skriver Pressenævnet: ”Om udsagnet ”Bruger sit 
journalistiske ansigt til at tjene penge på aktier” har Berlingske anført, at udsagnet 
har en klar afsender, nemlig [Person 3], professor i finansielle markeder og 
regulering af disse ved CBS.” 
 
På side 32 skriver Pressenævnet, at ”Økonomisk Ugebrev har anført, at overskriften 
”Eksperter i hård kritik af dansk medies »dobbeltrolle«: ”Bruger sit journalistiske 
ansigt til at tjene penge på aktier”, bragt den 21. november 2023 på berlingske.dk, 
ikke kan læses anderledes, end at Berlingske har kunnet konkludere som en faktuel 
sandhed, udtalt af eksperter, at flere journalister i Økonomisk Ugebrev har skaffet 
sig privatøkonomiske gevinster ved at bringe usaglige og fordrejede analyser og 
artikler med det formål at påvirke aktiemarkedet til egen privatøkonomisk fordel. 
Ordet ”bruger” er et aktivt udtryk, og det kan kun læses som om, at det er noget, der 
er sket, eller som faktisk sker lige nu.” Dette tager Pressenævnet ikke stilling til. 
 
På side 50 skriver Pressenævnet, at ”Pressenævnet finder på den ene side, at 
overskriften er skarpt vinklet i forhold til omfanget af den kritik, eksperterne rejser i 
artiklen, således at overskriften kan fremstå som en beskyldning mod Økonomisk 
Ugebrev. Pressenævnet finder på den anden side, at Berlingske ved brug af 
citationstegn og kolon har gjort det tydeligt for læseren, at overskriften udgør et citat 
fra en af de eksperter, der medvirker i artiklen, og at det således fremstår 
tilstrækkeligt tydeligt, at der er tale om en subjektiv ekspertvurdering, som er 
uddybet i brødteksten. 
Af selve artiklerne fremgår det, at kun én af eksperternes udtalelser kan understøtte 
overskriften om at ”tjene penge på det journalistiske ansigt.” [Person 3] citeres (side 
19 i afgørelsen) for at sige, at ”… en kommerciel virksomhed, som blot bruger sit 
journalistiske ansigt udadtil til at reklamere for sin fond og dermed tjene penge,« 
siger han. ”Dette citat i BM’s artikler er eneste sted, som kan have dannet grundlag 
for BM’s overskrift om ”bruger sit journalistiske ansigt.” Men citatet handler slet 
ikke om de problemstillinger, som er hele artikelseriens omdrejningspunkt. Citatet 
handler altså ikke om den mistænkeliggørelse, som kilderne og BM efterstræber på 
et usagligt og udokumenteret grundlag, nemlig at ØU’s analytikere og journalister 
påvirker konklusioner i analyser om børsnoterede selskaber, for egen 
privatøkonomiske vindings skyld. 
 
Citatet handler om ØU angiveligt skulle anvende artikler/analyser til at ”reklamere” 
for fonden, hvilket beviseligt er forkert. Selve fonden nævnes aldrig direkte i 
artiklerne. Dette har Pressenævnet ikke taget stilling til. 
 
Side 32 i afgørelsen oplyses det også, at ØU skriver i klagen, at ”Overskriften er 
endvidere formuleret i ond tro fra Berlingskes side, idet hverken kilden, [Person 3], 
eller Berlingskes journalister har dokumenteret, at der er blevet tjent penge på 
Økonomisk Ugebrevs journalistiske ansigt. Det er således udokumenteret, 
vildledende og groft injurierende, og Berlingske har ikke anlagt et minimum af 
kildekritik, som man kunne forvente.” 
 



 
 

  33 
 
 

 

Endvidere kan det konstateres, at BM tilsyneladende efter artiklernes udgivelse har 
trukket hårdt i land overfor Pressenævnet, idet Pressenævnet i sin afgørelse side 40 
skriver, at BM har oplyst til Pressenævnet, at ”Berlingske har henvist til, at [Person 
3] udtaler, at der ”kan” være en økonomisk interesse.” 
 
Det er tydeligvis ikke det budskab, der videreformidles i overskriften, som er en 
direkte konstatering af, at det ”journalistiske ansigt” er anvendt til at tjene penge. 
Der er her meget stor forskel på ”kan” og ”har.” Dette har Pressenævnet ikke taget 
stilling til. 
 
Konkluderende: Med andre ord er overskriften alene baseret på udtalelse fra én 
ekspert, som udtaler sig om noget helt andet end det hele sagen handler om. 
Overskriften er altså komponeret på et misvisende grundlag, og BM har taget et 
udsagn fra en kilde og fordrejet det i en overskrift. Dette har BM efterfølgende 
erkendt i svaret til Pressenævnet, som gengivet ovenfor. 

 
3) Manglende efterprøvelse af kilders udsagn:  
Pressenævnet skriver (side 62), at ”Pressenævnet finder, at de påklagede udsagn fra 
kilderne i artiklerne, fremstår som disses subjektive vurderinger, der tager 
udgangspunkt i det materiale, Berlingske har fremlagt for dem.” ØU går ud fra, at de 
såkaldte ”subjektive vurderinger” fra eksperterne som minimum skal leve op til krav 
om, at de ikke er beviseligt og faktuelt forkerte, og at det er BM’s ansvar at udøve 
kildekritik, så dette ikke sker. Det er næppe Pressenævnets hensigt at acceptere alle 
ekspertvurderinger, uanset om de er faktuelt forkerte. I givet fald vil medier kunne 
udpege hvem som til ”eksperter”, som citeres efter mediets forgodtbefindende, 
uanset om det er faktuelt forkert eller injurierende. På side 14 i afgørelsen hedder 
det, at ”[Person 6], der er professor på Roskilde Universitets institut for journalistik 
og kommunikation, mener, at Økonomisk Ugebrev handler »presseetisk 
problematisk«. »Hvordan kan man forholde sig kritisk til regnskaber og kilder, hvis 
ens egen økonomi er afhængig af, at de selvsamme virksomheder klarer sig godt? 
Det er jo op til læserne at vurdere deres troværdighed, men jeg ville da klart synes, at 
det er noget, som skal deklareres,« siger hun og fortsætter: »Mange andre 
erhvervsmedier har jo retningslinjer for eksempelvis ejerskab af aktier, og her hos 
Økonomisk Ugebrev bliver det noget mudret.« 
BM undlader her fuldstændig at forholde sig kildekritisk til [Person 6] ukorrekte og 
mistænkeliggørende svar: ØU har oplyst klart og tydeligt til BM, at ØU har klare 
retningslinjer for flagning og ejerskab af aktier. Derved er citatet faktuelt forkert. Det 
er muligt, at kilden her ikke har fået oplyst, at ØU har retningslinjer, men så burde 
BM have oplyst det til hende, så hun ikke udtalte sig på et fejlagtigt og misvisende 
grundlag. Bundlinjen er, at BM i artiklerne lader en kilde videregive en ”subjektiv 
vurdering” som er faktuelt forkert. BM har dermed ikke udvist kildekritik. 
Citatet er også forkert på den måde, at der påstår, at artikelforfatternes økonomi 
skulle være privatøkonomisk afhængig af artiklerne. Det er en vanvittig forenkling af 
tingene, som ikke har hold i virkeligheden. 

 
4) Manglende stillingtagen til afgørende kritikpunkt:  



 
 

  34 
 
 

 

Side 32 i afgørelsen hedder det, at ”Økonomisk Ugebrev har i forhold til Berlingskes 
bemærkninger om, at der ikke er forskel på at eje aktier gennem en investeringsfond 
med stor spredning og direkte ejerskab af enkeltaktier, anført, at mediet har påvist, 
at der er en selskabsretlig stor forskel, og at det – hvis Berlingske havde ret - ville 
udløse en stormflod af flagninger i artikler og hos aktiekommentatorer, der skulle 
oplyse om deres indirekte ejerskab af alverdens aktier gennem 
investeringsforeninger og pensionsdepoter.” 
 
På side 30 i afgørelsen hedder det, at ”Økonomisk Ugebrev har videre anført, at 
Berlingskes påstand om, at det er problematisk at eje andele i en 
investeringsforening ikke er i trit med medier og finansvirksomheders syn på sagen, 
og mediet har bemærket, at ingen danske medier har krav om, at deres journalister 
eller eksterne analytikere skal flage indirekte ejerskab af aktier, de har i form af et 
ejerskab via en investeringsfond eller pensionsselskaber. Dette ville betyde, at 
investeringsportalen Euroinvestor, som ejes af Berlingske, skulle bede eksterne 
analytikere og deres analytikere om at flage deres indirekte ejerskab af aktier 
gennem investeringsforeninger og pensionsopsparinger, når de udtaler sig om dem 
til mediets journalister, hvilket ikke sker.” 
 
ØU kan her supplere med, at Berlingske/Euroinvestor ikke engang kræver af faste 
kommentatorer bag portalens porteføljer at flage deres private aktieposter. 
På side 36 i afgørelsen oplyses det, at BM skriver, at ”Det er herudover ikke korrekt, 
som anført af Økonomisk Ugebrev, at Berlingske ikke skelner mellem at eje aktier 
gennem en investeringsfond og direkte ejerskab af enkeltaktier, og mediet har i både 
gennemgangen, mailen til eksperterne og i artiklerne skelnet klart mellem ejerskab 
af aktier gennem fonden og ejerskab af enkelte aktier. 
  
Berlingske har i den forbindelse anført, at mediet har vurderet, at der er dækning for 
at skrive, at [Klager] samt Økonomisk Ugebrev ejer aktier i de virksomheder, de 
skriver om, uanset om dette sker gennem fonden eller personligt, hvilket 
eksperterne også vurderer.” 
 
På side 37 i afgørelsen oplyses, at ”Herudover fremgår det også af artiklen, at 
[Klager] ikke ejer danske enkeltaktier, men han ejer dog andele i fonden ØU Invest 
Balance for en værdi af 250.000 kr., og fonden har en række danske aktier i 
portefølje (…). Berlingske har hertil bemærket, at [Klager] således ejer danske aktier, 
og at der derfor er dækning for formuleringen.” 
 
Pressenævnet ser i afgørelsen bort fra, at der i enhver henseende ses at være forskel 
på at eje direkte aktier og indirekte eje aktier gennem en investeringsfond, især når 
det gælder flagning af eventuelle interessekonflikter. 
 
Mediers interne regler for journalisters flagning af aktier, de ejer privat, i forbindelse 
med artikler, indeholder i intet tilfælde krav om, at der skal flages indirekte 
ejerskaber af aktier gennem investeringsforeninger og pensionsopsparinger. Det er 
dette helt nye og ukendte flagningskrav, BM i denne sag ruller ind over ØU, selvom 
der ikke er i overensstemmelse med alle andre mediers egne regler og 



 
 

  35 
 
 

 

EU/Finanstilsynets anbefalinger om flagninger. Dette ville blive bekræftet af enhver 
markedsaktør på investeringsmarkedet med praktisk og markedsmæssig indsigt i de 
finansielle 
markeder, hvis BM havde efterforsøgt dette. 
 
Pressenævnet har ikke forholdt sig til, at BM her ser helt bort fra gængse normer, 
praksis og regler – og at BM har etableret en helt ny virkelighed omkring, hvad der 
skal flages. En virkelighed, som BM ikke engang selv lever op til. 
 
Det understreger også, at BM har udvalgt ”eksperter”, som ikke har den nødvendige 
viden om de faktiske forhold på finansmarkedet, til at udtale sig sagligt og 
indsigtsfuld om den behandlede problemstilling. Vi skal ikke her gennemgå de fire 
eksperters erhvervsmæssige og faglige baggrund, men det er åbenlyst, at ingen af 
dem har arbejdet og erfaring med den praktiske del af de finansielle markeder. 
Derfor udtaler de sig i blinde. 
 
Faktum er altså, at hele grundlaget for BM’s kritik, herunder eksperternes kritik, er 
baseret på et forfejlet og misvisende grundlag, og det nævnes heller ikke i BM’s 
artikler, at flagning af journalisters indirekte ejerskaber, hverken er i 
overensstemmelse med praksis eller regler. Dette forholder Pressenævnet sig ikke 
til, hvorved nævnet understøtter BM’s manipulation, ved at undlade at sætte 
problemstillingen ind i en saglig sammenhæng omkring gældende normer og 
praksis.”  
 

 
3. Pressenævnets begrundelse og afgørelse 
Økonomisk Ugebrev har anmodet om genoptagelse af Pressenævnets kendelse af 17. 
september 2024 i sag nr. 2024-00062 Økonomisk Ugebrev og [Klager] mod Berlingske. 
Nævnets kendelse af 17. september 2024 er afsagt af Jørgen Steen Sørensen, Hans Peter 
Blicher, Maria Becher Trier og Peter Munk Povlsen.  
 
Efter § 14, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 86 af 9. februar 1998 om forretningsordenen for 
Pressenævnet træffer de nævnsmedlemmer, der har afgjort en sag, også afgørelse vedrørende 
spørgsmål om eventuel genoptagelse af sagen. Disse medlemmer træffer derfor også afgørelse 
i nærværende sag. 
 
I forhold til spørgsmålet om genoptagelse bemærker Pressenævnet generelt, at nævnet kan 
genoptage behandlingen af en sag, hvis der fremkommer nye oplysninger af betydning for 
sagens afgørelse. Efter omstændighederne må det også tillægges betydning, om de nye 
oplysningers senere fremkomst er undskyldeligt for parterne. Nævnet kan tillige have pligt til 
at genoptage en sag, hvis der foreligger ikke uvæsentlige sagsbehandlingsfejl.  
 
Pressenævnet fandt ved kendelse af 17. september 2024 i sag nr. 2024-00062 (Økonomisk 
Ugebrev og [Klager] mod Berlingske) ikke grundlag for at udtale kritik af Berlingske for 
tilsidesættelse af god presseskik. 
 



 
 

  36 
 
 

 

Pressenævnet har i forbindelse med anmodningen om genoptagelse noteret, at [Person 3] i 
artiklen er omtalt som lektor ved CBS, og at han i afgørelsen er omtalt som professor ved 
CBS.  
 
I den forbindelse bemærker nævnet, at Økonomisk Ugebrev i klagen til Pressenævnet har 
benævnt [Person 3] ”CBS-professor [Person 3]”, ligesom [Person 3] i den af Økonomisk 
Ugebrev til klagesagen indsendte artikel, ”Professor beskyldes for dobbeltrolle”, er omtalt 
som professor.  
 
Uanset at benævnelsen i afgørelsen måtte være upræcis, har forholdet ikke en sådan karakter, 
at det ændrer på nævnets samlede vurdering af sagen, ligesom oplysningerne om, at [Person 
3] også er advokat, ikke sandsynliggør, at sagen ville have fået et andet udfald, hvis 
oplysningerne havde foreligget i forbindelse med nævnets oprindelige stillingtagen til sagen. 
Det forhold, at [Person 3] ikke måtte være fastansat ved CBS kan ikke føre til en anden 
vurdering.  
 
Pressenævnet bemærker i forhold til nævnets afgørelser generelt, at begge parters 
synspunkter i sagen gengives i kendelsen på baggrund af parternes indsendte skriftlige 
indlæg i sagen, som nævnsmedlemmerne, der har deltaget i sagens behandling, har fået 
tilsendt forud for nævnsmødet til brug for forberedelsen af dette.  
 
Idet Pressenævnet henviser til gengivelsen af klagernes synspunkter i nævnets kendelse af 17. 
september 2024, herunder de konkrete synspunkter, som Økonomisk Ugebrev mener, at 
Pressenævnet ikke har taget stilling til, skal nævnet bemærke, at samtlige af de i kendelsen 
angivne synspunkter har indgået i vurderingen af sagen. Således har nævnet på baggrund af 
en samlet vurdering af klagesagens oplysninger fundet, at der ikke var grundlag for at 
kritisere mediet i forhold til formuleringen af overskrifter og brugen af kilder. Det samme gør 
sig gældende i forhold til vurderingen af omtalen af ejerskab, hvortil det bemærkes, at det 
fremgår af kendelsen i klagesagen, at nævnet ikke har taget stilling til, hvorvidt der er forskel 
på at eje direkte aktier og indirekte at eje aktier gennem en investeringsfond.  
 
Pressenævnet finder på den baggrund, at Økonomisk Ugebrev ikke er fremkommet med nye 
faktiske oplysninger af betydning for sagens afgørelse i forhold til nævnets vurdering af, om 
god presseskik er tilsidesat. Da der endvidere ikke er påvist sagsbehandlingsfejl, afvises 
anmodningen om genoptagelse. 


	Kendelse

