
 

 

   

 

Kendelse 
afsagt den 12. december 2024 

 
 

Sag nr. 2024-05780 
 

[Klager] 
 
mod  
   
TV 2 

 
[Klager] har klaget til Pressenævnet over udsendelsen ”Det sindssyge eksperiment: Tvang og 
forsøg”, bragt den 21. november 2023, idet han mener, at god presseskik er tilsidesat.  
 
[Klager] har klaget over, at udsendelsen indeholder ukorrekt og krænkende information, som 
ikke er efterprøvet tilstrækkeligt. 
 
 
 
1 Sagsfremstilling 
Forud for offentliggørelsen 
TV 2 har til Pressenævnet indsendt en mail, som [Klager] den 21. maj 2021 har sendt til 
[Produktionsselskabet] forud for offentliggørelsen. Af mailen fremgår følgende: 
 
 ”Hej [Person 1], 

Det er som forventet. Jeg er bundet op på min aftale med filmselskabet, der på sin 
side også er bundet af aftalen med streamingtjenesten. Desværre. Men fortsat held 
og lykke med projektet, som jeg glæder mig til at opleve. 
De bedste hilsner 
[Klager]” 

 
TV 2 har til Pressenævnet indsendt en kopi af et brev, som [Produktionsselskabet] har sendt 
til [Klager] forud for offentliggørelsen den 29. august 2022. Af brevet fremgår følgende: 
 
 ”Kære [Klager], 

Som du ved, er vi her på [Produktionsselskabet] i gang med at producere en 
dokumentarserie til TV 2 om de LSD-behandlinger, der fandt sted på Frederiksberg 
Hospital tilbage i 1960erne og 1970’erne. 
I dokumentarserien undersøger vi de tidligere domme og redegørelser, der har været 
i forbindelse med sagen. 



 
 

  2 
 
 

 

Men derudover undersøger vi også de forskellige kritikpunkter, der har været rejst – 
heriblandt nogle af dem, du rejste i din bog ’[Bogtitel 1]’ og i senere udtalelser i 
medierne, om at CIA skulle have været involveret eller haft interesse i de danske 
lægers arbejde med LSD. 
Vi skriver til dig, da vi selv gennem længere tid har forsøgt at undersøge og finde 
dokumentation for kritikken, du stiller, men dette er ikke lykkedes, og ingen har 
kunne dokumentere eller fortælle, at der skulle være en kobling til CIA. 
Derfor har vi nogle spørgsmål til primært dokumentationen herfor, som vi meget 
håber, du vil hjælpe med at specificere. Vi har remset vores spørgsmål op i 
nedenstående: 
Bogen: [Bogtitel 1]: 
I den bog ’[Bogtitel 1]’ har du skrevet følgende passager: 
• ”Fra sit kontor på Long Island ud for New York havde Dr. Harold Alexander 

Abramson et ganske godt overblik over, hvad der i 1960’erne foregik i kælderen 
under afdeling D1 på Frederiksberg Hospital. Trods afstanden fulgte han med 
stor interesse det ambitiøse og eksperimenterende LSD-arbejde ledet af overlæge 
Einar Geert-Jørgensen” (s. 38) 

"Materialet, viser blandt andet, at CIA-agenter havde monopol på fordelingen af 
LSD i den vestlige verden - også til uafhængige forskere og læger (s. 40).  
"Fra den spædeste start kiggede Sandoz over skuldrene på Frederiksberg-lægerne.  
Firmaet havde indvilliget i kun at udlevere stoffet til institutioner, som CIA kunne 
godkende. CIA kendte til overlæge Geert-Jørgensen fra det såkaldte hypnosemord, 
og Sandoz fulgte på tætteste hold hans arbejde med LSD" (s. 118). 
Spørgsmål: 
• Du skriver, at Abramson fulgte med i Frederiksberg-lægernes anvendelse af LSD 

med stor interesse. Og du skriver, at dokumentationen for det, fremgår af 
dokumenter fra arkiver i Langley, Virginia. Kan du dele eller henvise os til de 
konkrete dokumenter, der dokumenterer, at Abramson med stor interesse fulgte 
med i netop Frederiksberg-lægernes LSD-arbejde? 

• Du skriver, at CIA havde monopol på fordelingen af LSD i den vestlige verden og 
skulle godkende de institutioner, som Sandoz sendte LSD til. Kan du dele den 
dokumentation med os, der dokumenterer, at Frederiksberg Hospital var 
godkendt af CIA til at få LSD tilsendt af Sandoz? 

Hjernekassen på P1: [Programafsnit]: 
Vi har lyttet til afsnittet af "Hjernekassen " fra 20. oktober 2014, hvori du medvirker. 
Vi har her transskriberet nogle passager fra udsendelsen, som vi efterfølgende 
ligeledes har nogle spørgsmål til. 
• Tidskode 42.38: [Klager]: "CIA satte sig på al distribution fra firmaet Sandoz i 

Schweiz, som Albert Hoffmann arbejdede på. Man kunne ikke få LSD 
medmindre, det var godkendt af CIA. Og på et tidspunkt får de øje på 
Frederiksberg Hospital." 

• Tidskode 43.26 [Klager]: "Og det betyder, at CIA fik Øje på ... De var meget 
interesserede i den der, for det indgik jo i deres ide om, hvad kan man ... 
Hvordan kan man påvirke den menneskelige psyke og i videre forstand de 
menneskelige samfund? Så de var meget interesserede i Geert-Jørgensens 



 
 

  3 
 
 

 

teorier om det her, og da han så begynder at interessere sig for LSD, og det viser 
sig, at han går videre end nogen andre, så bliver hans afdeling støttet af CIA. 
Formentlig uden at de selv ved det." 

• Tidskode 44.21 [Person 11]: "Men jeg skal lige have en ting på det rene ... At 
Einar Geert-Jørgensen og Henrik Hertz - de ved ikke, at det er CIA? CIA har 
lavet en fond, der hedder "Fonden til la la la ... " 

[Klager]: "Human Ecology Foundation ... " 
[Person 11]: "Og det er der, de får penge fra, men i virkeligheden er det CIA, der 
styrer den?" 
[Klager]: "Ja." 
[Person 11]: "Og de bliver så støttet af det her, fordi CIA i første omgang har fået øje 
på Einar Geert-Jørgensen som en mand, de interesserer sig for - han laver nogle 
ting, de interesserer sig for, så de er CIA-støttede?" 
[Klager]: "Ja." 
• Tidskode: 46.54 [Klager]: "Og det er på den baggrund, man skal se CIA's 

interesse i, at her har vi altså en lille, hvad hedder det, afdeling på Frederiksberg 
Hospital i Danmark, hvor man går videre end nogen andre steder, og så 
begynder de at interessere sig for det og støtte dem og inspirere dem til at gå 
videre med deres forsøg." 

Spørgsmål: 
• Du siger flere gange, at Einar Geert-Jørgensens afdeling på Frederiksberg 

Hospital blev støttet af CIA. Hvilken dokumentation har du for det? 
• Hvorfra ved du, at lægerne på Frederiksberg Hospital fik penge fra "Human 

Ecology Fund", og hvor findes beviset for det? 
[Bogtitel 2]: [Bogafsnit]: 
Endelig har vi læst afsnittet "[Bogafsnit]" i [Bogtitel 2], som du har forfattet. Her har 
vi også gengivet nogle citater, som vi har spørgsmål til. 
• "I en kælder under Frederiksberg Hospital blev mere end 400 danskere 

intetanende gjort til prøvklude i et storstilet eksperiment med det psykoaktive stof 
LSD. Eksperimentet indgik i en hemmelig offensiv under den kolde krigs kamp 
om sjælene, iværksat af CIA for at sikre sig global 'mind control"' (s. 387). 

• "I den sag blev danske læger brugt som håndlangere for den amerikanske 
efterretningstjeneste" (s. 389). 

• "Overlægens kolleger var måbende, enkelte rædselsslagne, da han i Dansk 
Psykiatrisk Selskab luftede sine planer om at give patienter LSD uden terapi. Flere 
advarede mod hans forehavende. Men ovre hos CIA fulgte man spændt det videre 
forløb og sørgede for, at Geert-Jørgensen og hans yngre kolleger ikke løb tør for 
LSD" (s. 396) 

Spørgsmål: 
• Du skriver, at lægerne på Frederiksberg var håndlangere for CIA, og du skriver, 

at det var CIA, der sørgede for, at Einar Geert-Jørgensen og hans kolleger ikke 
løb tør for LSD. Hvilken dokumentation har du for det? 

Vi har selv gjort følgende for at undersøge ovenstående: 
• Været i kontakt med [Person 2], der er forfatter til "[Bogtitel 3]". Det var ham, 

der fik adgang til de 16.000 siders dokumenter fra CIA, som udgjorde 



 
 

  4 
 
 

 

bevismateriale for, at CIA bl.a. havde købt LSD hos Sandoz i Schweiz og udført 
tanke-kontrol-eksperimenter med LSD. [Person 2] kender dog intet til, at der 
skulle være en dansk forbindelse til CIA eller CIA's MK-ULTRA-projekter, og 
han kender intet til Frederiksberg Hospital eller lægerne derfra. 

• Været i kontakt med [Person 3], der har forfattet: "[Bogtitel 4]", og han kender 
heller ikke noget til en dansk kontekst i forbindelse med MK-ULTRA eller CIA. 
Desuden skriver [Person 3] i sin bog, at Sidney Gottlieb via Subproject 18 betalte 
selskabet Eli Lilly 400.000 dollars for at masseproducere LSD til CIA, så de 
netop ikke var afhængige af Sandoz. Dermed var der allerede mange år, før 
lægerne fra Frederiksberg gik i gang med at anvende LSD, en anden producent af 
LSD. 

• Derudover har vi taget kontakt til de to amerikanske organisationer, som 
overlæge Einar Geert-Jørgensen var æresmedlem af, ligesom vi har taget kontakt 
til de to amerikanske universiteter, som overlæge Mogens Hertz besøgte under 
en rejse til USA i 1965, hvor han også deltog i en konference om LSD, for at høre, 
om de kender til CIAs involvering Frederiksberg-lægernes anvendelse af LSD. 
Det har heller ikke kastet noget brugbart af sig. 

• Vi har også taget kontakt til Sandoz, og været i kontakt med forskellige arkiver 
her i Danmark for at undersøge, om der findes dokumenter, der kan understøtte 
påstanden om, at CIA var involveret. Det har, ligesom det ovenstående, heller 
ikke kastet noget af sig. 

• Endelig har vi haft adgang til et omfattende arkiv, som en af lægerne fra 
Frederiksberg Hospital har gemt, og som familien har lånt ud til os. Arkivet 
består af journaler, noter og breve mellem læger, patienter og 
medicinalvirksomheder. Der er intet i arkivet, der antyder, at CIA hverken 
direkte eller indirekte skulle have været involveret i behandlingerne med LSD på 
Frederiksberg Hospital. 

Vi ser meget frem til at høre fra dig.” 
 
[Klager] og TV 2 har til Pressenævnet indsendt den korrespondance, som [Klager] havde med 
[Produktionsselskabet] forud for offentliggørelsen. 
 
Den 2. oktober 2022 sendte [Klager] en mail med følgende brev til [Produktionsselskabet]: 
 
 ”Kære [Person 1] 

Under jeres arbejde på en TV-dokumentar om LSD-sagen har jeg bidraget som kilde 
til belysning af det store sagskompleks. Dels direkte i samtaler med dig og dels, hvad 
jeg ikke vidste, indirekte via din hustru [Person 4], som jeg forsynede med 
oplysninger til hendes nye roman, hvor LSD er en del af emnet. [Person 4] er så 
sidenhen blevet manuskriptforfatter på jeres TV-serie i tre afsnit, har du for nylig 
oplyst om pr. telefon. Det er jeg ikke tidligere blevet informeret om. 
Du har tidligt opfordret mig til at stille op og fortælle om mit arbejde med LSD-
historien, men jeg har klart frasagt mig at medvirke og vil hverken refereres, 
interviewes eller citeres. Jeg har været en anonym journalistisk kilde og skal som 
sådan have kildebeskyttelse. 



 
 

  5 
 
 

 

På den anden side har du ytret ønske om at nævne mit tidligere og aktuelle arbejde 
med LSD-historien i jeres kommende produktioner. Det forekommer rimeligt i 
betragtning af mit arbejdes omfang og offentlige betydning, herunder den særlov til 
gavn for patienterne, som Folketinget vedtog som følge af mit arbejde. 
En eventuel omtale af mig eller mit virke med LSD-historien er dog betinget af, at 
jeg på forhånd får forelagt og godkender de pågældende formuleringer på skrift og 
bliver oplyst om den sammenhæng de indgår i. Det går jeg ud fra, at I respekterer. 
Med venlig hilsen 
[Klager]” 

 
[Produktionsselskabet] sendte den 3. oktober 2022 følgende mail til [Klager]: 
 
 ”Kære [Klager] 
 Tak for din mail, godt at høre fra dig. 

Som du ved, er vores produktion bygget på et hidtil ukendt materiale, som er 
kommet os i hænde. Materialet giver en indsigt i LSD-sagen, som offentligheden 
ikke før har stiftet bekendtskab med. Dette materiale og vores dramadokumentar 
har, i sagens natur, ikke noget med dig eller dine tidligere publikationer at gøre. 
Hvis vi alligevel vælger at omtale dig i vores programserie, vil du, ligesom alle andre 
vi omtaler i serien, blive orienteret om hvordan, og i hvilken sammenhæng, du bliver 
omtalt, men det omfatter naturligvis ikke, at du forhåndsgodkender vores 
formuleringer. 
Ellers håber jeg at du har det godt, og du må endelig ringe, eller skrive, hvis du har 
spørgsmål til ovenstående. 
Med venlig hilsen / Best regards 
[Person 1]” 

 
[Klager] har til Pressenævnet indsendt TV 2s svar på hans klage af 26. februar 2024. Af 
svaret fremgår blandt andet følgende: 
 

”Seernes redaktør har videresendt mig din e-mail af 25.01.2024 med en klage til TV 
2 angående misbrug af kilder og personangreb. 
Din klage har været forelagt for produktionsselskabet [Produktionsselskabet], der 
har produceret programserien ’Det sindssyge eksperiment’. 
Produktionsselskabet ’Det sindssyge eksperiment’ er først og fremmest bygget på de 
nye informationer, som [Person 5]s arkiv bringer for en dag. Derudover bliver der 
gjort brug af offentligt tilgængeligt materiale, bl.a. avisartikler fra 1960erne og 
1970erne. 
Hvis TV 2 skal forholde sig til din klage, som går på, at TV 2 har tilsidesat presseskik 
ved at have udnyttet din ”tillid, følelser, uvidenhed, manglende erfaring eller 
svigtende herredømme”, bedes du uddybe præcis hvilke informationer, der indgår i 
’Det sindssyge eksperiment’, som ikke er offentligt tilgængelige, og som ikke 
stammer fra [Person 5]s arkiv eller andre af de medvirkende, men som er 
fremskaffet ved ”kildemisbrug” og udnyttet af TV 2. 



 
 

  6 
 
 

 

Som TV 2 forstår scenariet, du beskriver i din klage, er du blevet kontaktet af flere 
personer, der enten har ønsket at spørge dig ind til dit tidligere arbejde og/eller har 
ønsket at indgå i et samarbejde med dig. På et tidspunkt har du så tilkendegivet 
overfor [Produktionsselskabet], at du ikke ønskede at samarbejde yderligere med 
dem. TV 2 har ikke haft nogen indflydelse på, at du ikke har ønsket at medvirke i 
programserien til TV 2. 
Som sagen foreligger oplyst, er det derfor TV 2s opfattelse, at der ikke er handlet i 
strid med de presseetiske regler. 
Mht. omtalen af rygterne om CIAs indblanding i LSD-forsøgene, så fremgår det, som 
du selv skriver, klart, at [Person 6] netop taler om rygter, som stammer fra hendes 
ansættelsesperiode på Frederiksberg Hospital. Hverken hun eller TV 2 hævder, at 
det er dig, der har stået bag rygterne. Når dit navn bliver nævnt, er det fordi, at du 
senere i artikler og i bogform har fremført, at CIA skulle have støttet lægerne på 
Frederiksberg Hospital økonomisk. Det er relevant at omtale dig i programmet, da 
dine påstande har fyldt meget i den offentlige debat. Du har ifølge 
programredaktionen ikke ønsket at fremlægge dokumentation for dine påstande. På 
den baggrund har vi valgt den formulering, der findes i programmet. 
Der er ikke tale om noget angreb på din person eller på din troværdighed, men en 
objektiv gengivelse af, at journalisten forgæves har prøvet at efterprøve det rygte, 
som [Person 6] fortæller om – og som du efterfølgende har skrevet om – hvilket du 
er blevet forelagt i et brev fra [Produktionsselskabet], der i den forbindelse har 
spurgt ind til, om du skulle ligge inde med dokumentation for disse påstande.” 

 
 
Påklaget udsendelse 
TV 2 bragte den 21. november 2023 udsendelsen ”Det sindssyge eksperiment: Tvang og 
forsøg” på TV 2. Udsendelsen, som er tredje afsnit i programserien ”Det sindssyge 
eksperiment” og varer ca. 40 minutter, er fortsat tilgængelig på platformen play.tv2.dk med 
følgende omtale: ”Har overlæge Einar Geert-Jørgensen og hans lægehold været villige til at 
udsætte patienter for ulovlig tvang og menneskeforsøg i deres stålsatte tro på LSD?” 
 
Af udsendelsen fremgår blandt andet følgende: 
 
[Tidskode 21:21-26:03] 
 
Der vises optagelser af journalist [Journalisten], der læser i nogle papirer. Efterfølgende 
klippes mellem en dramatisering af overlæge Einar Geert-Jørgensen, Frederiksberg Hospital, 
en række dokumenter og optagelser af [Journalisten]. 
 

”[Journalisten]: Overlæge Einer Geert-Jørgensen skriver allerede i 1963, at lægernes 
erfaringer med LSD ikke er noget imponerende resultat. Men at de har lært så 
meget, at det har været skuffelserne værd. Og at de er enige om at fortsætte med 
LSD-behandlingen. Arkivet viser, at der er mange patienter som ikke får det bedre af 
at få LSD. Alligevel giver lægerne i perioden fra 1960 til 1973 tæt på 2000 LSD-
behandlinger.” 



 
 

  7 
 
 

 

 
Der vises optagelser af en dramatisering af en kvinde på Frederiksberg Hospital, der ligger 
påvirket af LSD i en seng. 
 
Der klippes til optagelser af dokumenter fra LSD-arkivet. 
 

”[Journalisten]: LSD-patienternes alder spænder vidt. Den yngste patient, der fik 
LSD, var kun 12 år.” 

 
Der klippes til optagelser af en dramatisering af en dreng, der sidder sammen med sin mor, 
og får LSD i et glas af en læge på Frederiksberg Hospital. 
 
 ”Lægen: Ja du skal bare drikke det hele” 
 
Der vises optagelser af, at drengen drikker af indholdet af glasset og efterfølgende bliver lagt i 
en seng. Der klippes efterfølgende skiftevis mellem optagelser af [Journalisten] og 
dokumenter fra LSD-arkivet. 
 

”[Journalisten]: Der var næsten ikke nogen grænser for, hvad lægerne mente, at 
LSD kunne kurere. De gav LSD til patienter med depression, angst, tvangstanker og 
skizofreni. Men også som behandling for homoseksualitet, transvestisme, impotens 
og stammen.” 

 
Der klippes til optagelser af [Journalisten], der ses gå ad en sti mod [Person 6]s hus. 
 

”[Journalisten]: Jeg har talt med flere tidligere ansatte fra Frederiksberg hospital, 
der fortæller at LSD var et nyt og uprøvet stof, som overlæge Einer Geert-Jørgensen 
og hans lægehold var nysgerrige på, hvordan virkede.” 

 
Der klippes til optagelser af [Journalisten], der banker på [Person 6]s dør. [Person 6] åbner 
døren. 
  

”[Journalisten]: Hej [Person 6]. 
[Person 6]: Hej. Velkommen til. 
[Journalisten]: Tak.” 

 
Der klippes til et billede af [Person 6] fra dengang, hun var ansat på Frederiksberg Hospital. 
Billedet er fremhævet blandt flere, der er sløret.  
 

”[Journalisten]: En af dem er [Person 6] som var sygeplejerske på Frederiksberg 
Hospitals psykiatriske afdeling.” 

 
Der klippes til optagelser af et interview med [Person 6]. På skærmen fremgår: ”[Person 6], 
Tidl. Sygeplejerske, Frederiksberg Hospital, Afd. D”. 
 



 
 

  8 
 
 

 

”[Person 6]: Jeg kendte jo ikke ret meget til LSD, da jeg ankom på afdelingen. Og på 
et tidspunkt, så fik vi alle personaler tilbudt et trip. Og for at se hvordan stoffede 
virkede på en eller ikke virkede på en. Og om der eventuelt var bivirkninger, eller 
hvordan vi havde det. 

 [Journalisten]: I som sygeplejersker fik det simpelthen tilbudt? 
[Person 6]: Ja, fordi det var et stof, som man ikke kendte så forfærdeligt meget til, 
havde jeg indtrykket af.  

 [Journalisten]: Prøvede du selv at tage LSD? 
[Person 6]: Nej. Det kunne jeg ikke drømme om. Altså man ved jo ikke, hvad der 
dukker op i en. 

 [Journalisten]: Men fik I forklaret, hvorfor i skulle prøve det? 
[Person 6]: Vi fik at vide, at vi kunne få et trip, og de ville gerne vide, hvordan vi 
oplevede det.” 

 
Der klippes skiftevis til optagelser af en dramatisering af Einar Geert-Jørgensen, der taler ved 
en middag, og en dramatisering af sygeplejerske [Person 5], der er påvirket af LSD og går ud 
på sin altan. 
 

”Einar Geert-Jørgensen: Selv oplevede jeg Jesus. Jesus stod for enden af en lang 
trappe. Og ved siden af ham stod der en lille, mørk mand og spillede sigøjnermusik. 
Så kom Paven og alle hans kardinaler. Og gik frem mod Jesus. Og så faldt de. Og slog 
hovedet imod trappen. Og hovederne knustes som tomme skaller.” 

 
Der vises optagelser af en dramatisering, hvor [Person 5] forsøger at springe ud fra sin altan, 
indtil hendes kæreste stopper hende. 
 

”[Person 5]s kæreste: Det der skal du ikke gøre. Stop. Det der skal du ikke! 
 [Person 5]: Der sker ikke noget.” 
 
Der klippes til optagelser af et interview med [Person 6]. På skærmen fremgår: ”[Person 6], 
Tidl. Sygeplejerske, Frederiksberg Hospital, Afd. D”. 
 

”[Journalisten]: Hvad tænker du om, at man tilbyder jer sygeplejersker selv at prøve 
LSD? 
[Person 6]: Det er jo helt. Man må ikke bande. Det er da helt ad helvede til. Det kan 
man jo ikke, altså man kan jo ikke sige, vi har et nyt stof. Har du lyst til at prøve at 
se, hvordan det fungerer? Det gør man jo ikke. Jeg aner jo ikke, om man gjorde et 
forsøg eller hvad. Det ved jeg ikke. Men jeg ved, der var et rygte. Det var et rygte-
rygte-rygte, og det var CIA, som var rygtet.” 

 
Der klippes til billeder af gamle avisartikler med omtale af CIA og LSD. 
 

”[Journalisten]: I 1950’erne lavede den amerikanske efterretningstjeneste, CIA, 
forsøg med LSD. Og der har været påstande fremme om, at lægerne på 
Frederiksberg Hospital gav LSD med økonomisk støtte fra CIA.” 



 
 

  9 
 
 

 

 
Det klippes til et billede af en artikel om [Klager] med et portrætbillede af ham. 
 

”[Journalisten]: Det mente journalist [Klager], der undersøgte LSD-sagen i 
1980’erne.” 

 
Der klippes til optagelser af [Journalisten], der ses bladre i [Klager]s bog ”[Bogtitel 1]”. 
 

”[Journalisten]: De påstande er dog aldrig blevet bevist. Der er heller intet i det 
gemte LSD-arkiv eller min research, der viser, at lægerne blev støttet af CIA.” 

 
 
Øvrige oplysninger 
TV 2 har til Pressenævnet indsendt en kopi af undersøgelsen ”Granskning av påstander om 
uetisk medisinsk forskning på mennesker” foretaget af en kommission nedsat ved kongelig 
anordning den 5. oktober 2001 og udstedt til det norske sundhedsministerium, 
Helsedepartementet, den 17. december 2003.  
 
TV 2 har til Pressenævnet indsendt en kopi af en mail fra [Person 2] til TV 2: 
 
 ”Dear [Person 7], 

I am sorry, but I don’t know anything about Denmark or the people you mentioned 
in the context of the MKULTRA program or the CIA. 
All the best, 
[Person 2]” 

 
[Klager] klagede den 25. januar 2024 til TV 2, som den 26. februar 2024 afviste klagen. 
[Klager]s klage over TV 2s afvisning er modtaget i Pressenævnet den 25. april 2024. 
 
 
2 Parternes synspunkter 
2.1 [Klager]s synspunkter 
Korrekt information, vinkling, forelæggelse, svar i sammenhæng og privatlivets fred 
[Klager] har anført, at udsendelsen indeholder ukorrekte og krænkende oplysninger om ham 
og hans arbejde, som han ikke er blevet forelagt eller har fået mulighed for at kommentere. 
 
I den forbindelse har [Klager] henvist til [tidskode 22:44-26:03] i den påklagede udsendelse 
[Gengivet under sagsfremstillingen, Pressenævnet]. 
 
Det fremstår således fejlagtigt som om, at [Klager] er ophavsmand til rygterne om, at lægerne 
på Frederiksberg Hospital gav LSD til patienter med økonomisk støtte fra CIA. 
 
[Klager] har hertil bemærket, at der er mange, der har givet udtryk for, at han i udsendelsen 
gøres ansvarlig for rygterne, og har i den forbindelse henvist til følgende afsnit i [Person 8]s 



 
 

  10 
 
 

 

anmeldelse af programserien ”Det sindssyge eksperiment” bragt den 7. november 2023 i 
Filmmagasinet Ekko: 
 

”Allerede i 1986 modtog journalisten [Klager] en Cavling-pris for sit vedholdende 
arbejde med at afsløre de vanvittige menneskeforsøg. Og han må siges at have lavet 
en del af benarbejdet til dokumentaren, som kort krediterer ham for arbejdet, men 
samtidig hænger ham lidt til tørre som en art konspirationsteoretiker, der prøver at 
gøre det hele til et CIA-projekt […]”. 

 
I forlængelse heraf har [Klager] anført, at TV 2 ikke har belæg for denne fremstilling, og har 
henvist til, at programserien ”Det sindssyge eksperiment” hovedsageligt er baseret på ”det 
gemte LSD-arkiv”, der består af 57 patientjournaler og andre papirer, som [Person 5] havde 
gemt for patienter, myndigheder og domstole, indtil hendes død i 2019, hvor hendes 
efterkommere fik adgang til dokumenterne og videregav dem til [Produktionsselskabet] i 
2022. 
 
Det er i den forbindelse relevant at påpege, at de pågældende dokumenter kun relaterede sig 
til den periode, hvor [Person 5] var aktiv ved LSD-forsøgene på Frederiksberg Hospital – det 
vil sige fra november 1960 til marts 1963 og dermed kun tre ud af de 14 år, hvor forsøgene 
fandt sted. [Person 5] er således en utilstrækkelig kilde med en begrænset tidshorisont, og 
hendes manglende indsigt i CIAs arbejde med LSD kan ikke anses som dementi af samme. 
 
[Klager] har videre anført, at TV 2 ikke har belæg i [Person 6]s udtalelser, da hun alene 
udtaler sig om sin ansættelse i Afdeling D i den periode, hvor LSD-forsøgene fandt sted på 
Frederiksberg Hospital. [Klager] begyndte nemlig først indgående at skildre LSD-forsøgene 
på ca. 400 danske psykiatriske patienter i artikler, bøger, foredrag, radio samt på TV i 
sommeren 1983. [Person 6] må således have husket forkert eller have et afslappet forhold til 
fakta, da hun fortalte om de pågældende rygter, hvilket TV 2 burde have kontrolleret og 
rettet. 
 
Det er en fastslået kendsgerning, at CIA har haft en rolle i den uetiske brug og udforskning af 
LSD samt udbredelsen af LSD i Vesten. Dette er desuden anerkendt gennem erstatninger til 
de canadiske ofre og en erstatning til familien efter Frank Olson på 750.000 dollars samt af 
præsident Gerald Ford i hans undskyldning fra 1975. [Klager] var desuden i Canada i 1984 
for dels at skildre nogle af de dybt uetiske LSD-projekter, som CIA havde støttet, dels at møde 
ofrene for projekterne, ligesom han efterfølgende i USA fik adgang til en del af de 16.000 
dokumenter om CIAs LSD-aktiviteter, som var blevet offentliggjort i henhold til USAs 
Freedom of Information Act. 
 
I den forbindelse har [Klager] om CIAs forbindelse til LSD-forsøgene på Frederiksberg 
Hospital oplyst, at overlæge Einar Geert-Jørgensen på tidspunktet for indførelsen af LSD på 
den psykiatriske Afdeling D i 1960 var kendt i USA, medlem og æresmedlem af to 
amerikanske lægeloger og havde gjort sig bemærket internationalt i en videnskabelig strid 
med Paul Johan Reiter vedrørende Hypnosemordet i 1951, herunder af CIA, som i større grad 



 
 

  11 
 
 

 

havde udforsket ”mind control” med hypnose og psykoaktive stoffer. Sammenfaldet af tid, 
interesser og personer er således ingen tilfældighed. 
 
CIAs interesse i LSD-forsøgene på Frederiksberg Hospital skyldtes desuden, dels omfanget af 
patienter, dels at lægerne hyppigt og uden forberedelse, psykoterapi eller efterbehandling gav 
patienter LSD.  
 
CIAs interesse medførte, at Mogens Hertz – overlæge og souschef for Einar Geert-Jørgensen 
– deltog i en LSD-konference på Long Islands South Oak Hospital finansieret af CIA gennem 
Josiah Macy Foundation og organiseret af CIAs ledende videnskabelige agent Harold A. 
Abramson. Mogens Hertz blev i Harold A. Abramsons bog fra konferencen citeret for blandt 
andet at udtale, at ”sammenlignet med USA var LSD-forsøgene på Frederiksberg Hospital 
meget primitive”, ligesom han i debatten efter sit foredrag hørte, at kun godkendte psykiatere 
med stor erfaring med psykiatrisk forskning og kontrakt med NIH kunne tildeles LSD, hvortil 
han udtalte, at ”jeg må sige, at jeg er glad for, at vi ikke har den slags problemer i Danmark, 
som I har her i Amerika”. Mogens Hertz’ yngre kolleger, herunder [Person 5] og [Person 9], 
var nemlig langt fra den standard, som USA forlangte. 
 
[Klager] har oplyst, at han adskillige gange på baggrund af hans research i Danmark og i 
udlandet har dokumenteret ovenstående sammenhænge. TV 2s kommentar om, at de ikke 
har fundet noget ”i det gemte LSD-arkiv eller min research, der viser, at lægerne blev støttet 
af CIA”, er således en yderst snæver reference og ikke dementi af veldokumenteret fakta. 
 
Herudover har [Klager] anført, at fremstillingen af ham med navn, portrætbillede og et 
billede af forsiden på hans bog ”[Bogtitel 1]” som ophavsmand til de pågældende rygter, er 
særdeles grundløs, ubeføjet og et helt åbenlyst ærekrænkende angreb på ham og hans 
troværdighed. Han er uforstående over for den journalistiske relevans og formålet med at 
nævne ham i den stærkt manipulerede sammenklipning og ærekrænkende sammenhæng, 
som han, som researcher, tilrettelægger og producent på flere programmer og dokumentarer, 
genkender som begrebet ”guilty by association”, hvor et klip, der ved sammenstilling af to i 
øvrigt uafhængige situationer eller personer, tjener til at mistænkeliggøre en hændelse eller 
en person. Det undrer [Klager], at TV 2 vil lægge navn til dette uprofessionelle og uetiske 
trick fra en ekstern producent, når han angiveligt og beviseligt ikke har noget med de 
pågældende rygter at gøre. 
 
[Klager] har afvist TV 2s bemærkning om, at han bliver nævnt i udsendelsen, fordi han i 
artikler og bøger har fremført, at CIA har støttet lægerne på Frederiksberg Hospital 
økonomisk, og fordi hans påstande herom har fyldt meget i den offentlige debat. På baggrund 
af hans research har han derimod fremført, at det schweiziske medicinalfirma Sandoz alene 
udleverede gratis LSD til hospitaler og institutioner godkendt af CIA, som gennem 
hemmelige dækfonde betalte de forbundne udgifter. Såfremt TV 2 imidlertid hentyder til, at 
lægerne på Frederiksberg Hospital har modtaget penge direkte fra CIA, må mediet således 
dokumentere i hvilke artikler og bøger, han har fremført dette. 
 



 
 

  12 
 
 

 

I forlængelse heraf har [Klager] afvist, at hans grundigt dokumenterede arbejde med LSD-
sagen er udtryk for ”påstande”, som anført af TV 2. 
 
For så vidt angår TV 2s bemærkning om, at han ikke har ønsket at fremlægge dokumentation 
for hans påstande, har [Klager] anført, at mediet henviser til hans mail af 2. oktober 2022 til 
[Produktionsselskabet], da han ikke har været i direkte kontakt med TV 2. 
 
I den pågældende mail har han klart afvist enhver medvirken i programserien og anført, at en 
eventuel omtale af ham eller hans arbejde med LSD-sagen var betinget af, at han på forhånd 
blev forelagt og godkendte omtalen på skrift, og at han blev oplyst i hvilken sammenhæng, 
omtalen af ham indgik, hvilket [Produktionsselskabet] afviste. [Produktionsselskabet] 
oplyste dog, at såfremt han blev omtalt i programserien, ville han, som andre omtalte, blive 
orienteret om hvordan og i hvilken sammenhæng.  
 
TV 2 har imidlertid kun forholdt sig til hans afvisning af at medvirke i programserien, og 
dermed ikke [Produktionsselskabet]s klare skriftlige tilsagn om forhåndsorientering, der ikke 
kun relaterede sig til en krænkende omtale, men også en mere neutral omtale, og som 
desuden også er bindende for TV 2. Hertil har [Klager] anført, at kravet om forelæggelse og 
muligheden for at svare på angreb i sammenhæng er generel og ikke betinget af et 
forhåndstilsagn, hvilket TV 2 i deres bemærkninger forbigår. Det er desuden den potentielt 
krænkede, in casu [Klager], der i medfør af ordlyden af punkt A.3 i retningslinjer for god 
presseskik, der skal forholde sig til mediets fremstilling af vedkommende og dermed ikke 
mediet, der efter tilfældige fornemmelser kan se bort fra hensynet til den omtalte person. 
 
TV 2s bemærkning om, at omtalen af [Klager] og hans arbejde er af ”så begrænset og 
almindelig karakter, at det ikke er noget, der sædvanligvis skulle orienteres om”, er desuden 
et forsøg på at bagatellisere mediets brud på god presseskik til ukendelighed.  
 
[Klager] har endvidere afvist TV 2s bemærkning om, at der ikke er tale om et angreb på hans 
person eller troværdighed. [Klager] har gennem sit 56-årige journalistiske virke værnet om 
ytringsfriheden og den presseetiske fordring om korrekt, sandfærdig og ædruelig formidling 
af oplysninger, især i forhold til overgreb på den enkelte. Dette har indbragt ham flere 
kollegiale udmærkelser og hædersbevisninger fra diverse organisationer, herunder 
Cavlingprisen i 1978 for hans arbejde med LSD-sagen, Carsten Nielsens Mindelegat i 1993 og 
Nairobiprisen i 2020. [Klager]s DR-Dokumentar ”[Titel]” fra 1990 og hans efterfølgende tv-
debat med Erik Ninn-Hansen fik desuden regeringen og Folketingets flertal til at iværksætte 
en dommerundersøgelse, som i 1993 medførte Regeringen Poul Schülters afgang og 
Rigsrettens dom over Erik Ninn-Hansen. 
 
Det er således stærkt belastende og ærekrænkende at blive hængt ud som en utroværdig og 
løsagtig rygtemager på landsdækkende tv uden mulighed for at komme til orde, og på den 
måde mistænkeliggøres for at være uden det mest dyrebare duelighedstegn en journalist kan 
bære, nemlig troværdighed. 
 



 
 

  13 
 
 

 

Afslutningsvist har [Klager] anført, at omtalen af ham og hans arbejde ikke er objektiv, saglig 
eller nødvendig, som TV 2 har hævdet, men derimod ukorrekt, manipulerende, irrelevant i 
sammenhængen og i strid med det aftalte. 
 
 
2.2 TV 2s synspunkter 
Korrekt information, vinkling, forelæggelse, svar i sammenhæng og privatlivets fred 
TV 2 har indledningsvist anført, at mediet i det hele henholder sig til deres svar i deres mail 
af 26. februar 2024 til [Klager] [gengivet under sagsfremstillingen, Pressenævnet], men at 
mediet har disse supplerende bemærkninger: 
 
TV 2 har i forhold til [Klager]s bemærkning om, at udsendelsen efterlader et indtryk af, at 
han har startet rygterne om CIAs støtte til lægerne på Frederiksberg Hospital, anført, at det 
fremgår af udsendelsen, at [Klager] ikke startede de pågældende rygter. [Person 6] fortæller 
derimod, at CIA-rygterne allerede florerede blandt personalet, da hun var ansat, og dermed 
adskillige år før [Klager]s journalistiske afsløringer om LSD-behandlingerne. 
 
[Person 6] nævner desuden ikke noget om, at rygterne handlede om økonomisk støtte fra 
CIA. Det er derimod [Klager] selv, der gennem tiden har fremført, at CIA har givet 
Frederiksberg Hospital økonomisk støtte, herunder i afsnittet ”LSD-forsøgene på 
Frederiksberg Hospital” i programmet ”Hjernekassen på P1” bragt den 20. oktober 2014 af 
DR. 
 
I forhold til [Klager]s bemærkninger om, at CIAs forbindelse til Frederiksberg Hospital er en 
dokumenteret og fastslået kendsgerning, har TV 2 anført, at mediet ikke har kunnet 
fremskaffe dokumentation herfor.  
 
Det samme gælder for andre medier, herunder DR, som i podcastserien ”LSD-kælderen” 
omtaler [Klager]s påstande, da han netop er kendt for at skrive om forbindelsen til CIA. DRs 
journalist konkluderer i udsendelsen ”CIA-dokumenterne” bragt den 21. januar 2022, at 
redaktionen har forfulgt CIA-sporet i deres research, men at de ikke har fundet 
dokumentation herfor: 
 

”Vi har kontaktet den danske journalist [Klager], ham der i 1980’erne afslørede 
historien om brugen af LSD på Frederiksberg Hospital. Og ham, der i sine artikler i 
Information skrev, at LSD-behandlingerne var en del af CIA’s storstilede arbejde 
med LSD. Vi vil gerne vide, om du har dokumenter, der viser en direkte kobling 
mellem CIA og LSD-behandlingerne på Frederiksberg, men [Klager] ønsker ikke at 
medvirke i denne podcast. Vi kan ikke udelukke, at der findes dokumentation for, at 
CIA var involveret i LSD-behandlingerne på Frederiksberg. Men alle de steder, vi 
har ledt og undersøgt, har vi ikke kunne finde noget som helst, der viser en direkte 
sammenhæng.” 

 
Det forhold, at lægerne på Frederiksberg Hospital har anvendt LSD og har deltaget i 
internationale konferencer om LSD, er ikke i sig selv dokumentation for, at CIA har støttet 



 
 

  14 
 
 

 

LSD-forsøgene i Danmark. Dette har en kommission nedsat af det norske 
Helsedepartementet også konkluderet i rapporten ”Granskning av påstander om uetisk 
medisinsk forskning på mennesker” udgivet den 17. december 2003, som TV 2 har henvist 
til. Det fremgår heraf, at kommissionen særligt har forholdt sig til bøgerne ”[Bogtitel 5]” og 
”[Bogtitel 1]” skrevet af henholdsvis [Person 10] og [Klager]. 
 
TV 2 har ikke med udsagnet om, at påstandene om, at lægerne på Frederiksberg Hospital gav 
LSD med økonomisk støtte, ”er dog aldrig blevet bevist. Der er heller intet i det gemte LSD-
arkiv eller min research, der viser, at lægerne blev støttet af CIA”, sagt, at der ikke er nogen 
sammenhæng mellem CIAs forsøg og de danske LSD-forsøg, eller at [Klager]s påstande 
herom er ukorrekte. TV 2 og [Produktionsselskabet] har alene loyalt oplyst, at det ikke har 
været muligt at finde dokumentation for påstandene trods en meget ihærdig indsats. 
 
TV 2 har undersøgt påstandene om den økonomiske forbindelse så langt, som det var muligt, 
herunder ved gennemgang af arkiver, [Klager]s udgivelser, ved forespørgsel hos [Klager] og 
andre kilder. 
 
[Produktionsselskabet] har blandt andet været i kontakt med [Person 2], som [Klager] har 
omtalt i et afsnit i bogen ”[Bogtitel 6]”, da han i forbindelse med en rundrejse i USA i 1984 
havde fået lov til at trække på [Person 2] research, som dokumenterede hans LSD-
afsløringer. I den forbindelse har TV 2 med henvisning til [Person 2]s mail anført, at han 
imidlertid svarede følgende på [Produktionsselskabet]s forespørgsel på dokumentation for 
CIAs forbindelse til Danmark: 
 

”I don’t know anything about Denmark or the people you mentioned in the context 
of the MKUL TRA program or the CIA”. 

 
TV 2 har endvidere anført, at det er mediets vurdering, at der er foretaget en særdeles 
grundig research i forbindelse med tilblivelsen af programserien ”Det sindssyge 
eksperiment”. 
 
[Klager] har siden februar 2021 været bekendt med, at [Produktionsselskabet] har været i 
gang med en programserie om LSD, og han har i den forbindelse haft rig mulighed for at 
komme til orde. 
 
[Produktionsselskabet] var i 2021 i kontakt med [Klager], fordi de ønskede at lave et 
interview med ham om hans arbejde og hans velkendte dækning af LSD-sagen i 1980’erne. 
[Klager] svarede imidlertid, at han ikke havde mulighed for at deltage, da han var havde en 
aftale med et filmselskab, der ligeledes ville omtale LSD-sagen. TV 2 har i den forbindelse 
henvist til [Klager]s mail af 21. maj 2021. 
 
Den 29. august 2022 kontaktede [Produktionsselskabet] på ny [Klager] og oplyste i den 
forbindelse, at de undersøgte kritikpunkterne, der havde været rejst mod lægerne på 
Frederiksberg Hospital, herunder [Klager]s fremsatte kritikpunkter i hans bog ”[Bogtitel 1]” 



 
 

  15 
 
 

 

samt hans senere udtalelser i medierne, om at CIA skulle have støttet de pågældende læger, 
herunder også økonomisk, og at CIA sørgede for, at lægerne havde adgang til LSD. 
 
[Produktionsselskabet] fremlagde i den forbindelse [Klager]s tidligere påstande i blandt 
andet i programmet ”Hjernekassen på P1”, hvor han fremførte og bekræftede sine påstande 
om forbindelserne mellem CIA og Frederiksberg Hospital, der tilsyneladende også omfattede 
økonomisk støtte. [Produktionsselskabet] fremlagde desuden passager fra afsnittet 
”[Bogafsnit]” i [Klager]s bog ”[Bogtitel 2]”.  
 
Endelig oplyste [Produktionsselskabet] tydeligt, at produktionsselskabet ikke i deres research 
havde fundet dokumentation for nogen af [Klager]s påstande, og stillede ham derfor følgende 
spørgsmål: 
 

”Du skriver, at lægerne på Frederiksberg var håndlangere for CIA, og du skriver, at 
det var CIA, der sørgede for, at Einar Geert-Jørgensen og hans kolleger ikke løb tør 
for LSD. Hvilken dokumentation har du for det? 
 
Du siger flere gange, at Einar Geert-Jørgensens afdeling på Frederiksberg Hospital 
blev støttet af CIA. Hvilken dokumentation har du for det? 
 
Hvorfra ved du, at lægerne på Frederiksberg Hospital fik penge fra ”Human Ecology 
Fund”, og hvor findes beviset for det?” 

 
Hertil har TV 2 anført, at [Klager] således er blevet forelagt de temaer, som 
[Produktionsselskabet] ønskede at berøre i programserien, og har i den forbindelse henvist til 
[Produktionsselskabet]s brev af 29. august 2022. 
 
[Klager] besvarede mailen med, at han hverken ønskede at ”medvirke, refereres, interviewes 
eller citeres”, hvilket han gentog i hans brev af 2. oktober 2022. 
 
TV 2 har i den forbindelse anført, at mediet således ikke har bragt skadelige eller krænkende 
oplysninger om [Klager] i den påklagede udsendelse. Der er alene objektivt og sagligt 
gengivet udtalelser og påstande, som [Klager] tidligere selv har offentliggjort, om den mulige 
forbindelse mellem CIA og Frederiksberg Hospital, i en naturlig og saglig sammenhæng. 
 
Såfremt Pressenævnet skulle finde, at det er skadeligt og krænkende for [Klager], at mediet 
har gengivet hans egne og for sagen relevante udsagn og derefter har oplyst, at mediet ikke 
har kunnet finde dokumentation for hans udsagn, så er det TV 2s opfattelse, at der i øvrigt er 
sket en grundig efterprøvelse, hvor det er bestræbt at finde den nødvendige dokumentation, 
og hvor der er foretaget en tilstrækkelig forelæggelse. 
 
TV 2 har afvist, at det forhold, at [Produktionsselskabet] ikke har orienteret [Klager], som 
anført i deres brev af 29. august 2022, er i strid med retningslinjer for god presseskik, selv 
om det er beklageligt. 
 



 
 

  16 
 
 

 

Oplysningerne om [Klager] er af så begrænset og almindelig karakter, at man ikke 
sædvanligvis eller efter de presseetiske regler er forpligtet til at orientere herom. Det kan 
desuden ikke antages, at en orientering havde gjort en forskel, idet [Klager] var blevet 
forelagt de udsagn, som blev bragt i udsendelsen, og idet [Klager] – efter både at have fået 
mulighed for at fremlægge sin dokumentation og komme til orde – hverken ønskede at 
besvare spørgsmålet om, hvor han har sin dokumentation for hans påstande, eller at bidrage 
med oplysninger eller kommentarer i øvrigt. 
 
[Klager] er desuden kun citeret for udtalelser, som han allerede selv har offentliggjort. 
 
TV 2 har anført, at det var berettiget at nævne [Klager] i den påklagede udsendelse, da han 
vedholdende og gennem flere årtier har udtalt sig om forbindelsen mellem CIA og lægerne på 
Frederiksberg Hospital, herunder i programmet ”Hjernekassen på P1” og i bogen ”[Bogtitel 
6]” fra 2023.  
 
[Klager] er ydermere den journalist i Danmark, der mest indgående har gravet i LSD-sagen, og 
han er kendt i offentligheden for hans arbejde på dette område. [Klager] har sågar vundet en 
Cavling i 1986 herfor, og han var formentlig årsagen til, at der blev lavet en lov om erstatning 
for skader ved LSD-behandling. TV 2 har hertil bemærket, at [Klager] i den forbindelse – 
muligvis initieret af de af [Person 6] omtalte rygter – har researchet CIAs forbindelse til LSD-
behandlinger. 
 
[Klager] har tillige i hans brev af 2. oktober 2022 til [Produktionsselskabet] bemærket, at det 
forekommer rimeligt i betragtning af hans arbejdes omfang og offentlige betydning, herunder 
den særlov til gavn for patienterne, som Folketinget vedtog som følge af hans arbejde, 
såfremt [Produktionsselskabet] i deres fremtidige produktioner omtaler hans tidligere og 
aktuelle arbejde med LSD-sagen. 
 
Afslutningsvist har TV 2 anført, at det er mediets opfattelse, at der i den påklagede 
udsendelse er sket en objektiv og saglig gennemgang af det historiske forløb og i den 
forbindelse gengivet citater fra allerede offentliggjorte artikler, bøger mv. Da der var tale om 
potentielle beskyldninger mod CIA og danske læger, var det til opfyldelse af de presseetiske 
regler om korrekt information nødvendigt for TV 2, at det i udsendelsen blev deklareret, at 
det ikke var påstande, som TV 2 kunne underbygge. Det er beklageligt, såfremt [Klager] har 
opfattet det som en oplysning, der skulle beklikke hans troværdighed. 
 
Sammenfattende fastholder TV 2 således, at der ikke er handlet i strid med de presseetiske 
regler. 
 
 
3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 
I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  
Jesper Rothe, Jørn Mikkelsen, Lene Sarup og Peter Munk Povlsen. 
 
 



 
 

  17 
 
 

 

Kompetence 
Pressenævnet bemærker, at det følger af medieansvarslovens § 43, at Pressenævnet træffer 
afgørelse i sager om, hvorvidt der er sket offentliggørelse i strid med god presseskik, jf. § 34, 
og hvorvidt et massemedie efter reglerne i lovens kapitel 6 er forpligtet til at offentliggøre et 
genmæle. Spørgsmål om, hvorvidt der er sket overtrædelse af straffelovens bestemmelser, 
hører under domstolene og falder uden for nævnets kompetence. 
 
 
God presseskik 
Korrekt information, vinkling, forelæggelse, svar i sammenhæng og privatlivets fred 
[Klager] har klaget over, at udsendelsen indeholder ukorrekte og krænkende oplysninger om 
ham og hans arbejde, som han ikke er blevet forelagt eller har fået mulighed for at 
kommentere, herunder at han fejlagtigt fremstår som ophavsmand til rygterne om, at 
lægerne på Frederiksberg Hospital gav LSD til patienter med økonomisk støtte fra CIA. 
 
[Klager] har videre klaget over, at han ikke forud for offentliggørelsen er blevet orienteret 
om, at han blev omtalt i udsendelsen.   
 
[Klager] har endvidere klaget over, at han er nævnt ved navn og med billede af ham og hans 
bog ”[Bogtitel 1]” på en manipulerende og krænkende måde. 
 
Det følger af retningslinjer for god presseskik, at det er mediernes opgave at bringe korrekt 
og hurtig information. Så langt det er muligt, skal det kontrolleres, om de oplysninger, der 
gives eller gengives, er korrekte. Oplysninger, som kan være skadelige, krænkende eller virke 
agtelsesforringende for nogen, skal efterprøves i særlig grad, inden de bringes, først og 
fremmest ved forelæggelse for den pågældende. Angreb og svar skal, hvor det er rimeligt, 
bringes i sammenhæng og på samme måde. Det gælder i særlig grad ved krænkende eller 
skadelige udsagn, jf. pkt. A.1, A.3 og A.4. 
 
Det følger endvidere af retningslinjer for god presseskik, at privatlivets fred ikke må krænkes, 
medmindre klar almen interesse berettiger offentlig omtale, jf. punkt B.1. 
 
Pressenævnet bemærker, at redaktøren i overensstemmelse med det almindelige princip om 
redaktørens ret til at redigere mediet som udgangspunkt er berettiget til at beslutte, hvad 
man vil bringe i mediet. Det vil sige, at det ligger inden for grænserne af redaktørens 
redigeringsret at undlade at omtale forhold, der for en af parterne eller andre forekommer 
centrale, ligesom det er op til redaktøren at vælge og fravælge materiale og kilder, så længe 
det samlede indtryk giver et retvisende billede. 
 
Det er Pressenævnets opfattelse, at offentlige personer i højere grad end privatpersoner må 
acceptere at være genstand for en kritisk medieomtale. 
 
Af udsendelsen fremgår blandt andet følgende: 
 
[Tidskode 22:44-26:03]: 



 
 

  18 
 
 

 

 
Der klippes til optagelser af [Journalisten], der ses gå ad en sti mod [Person 6]s hus. 
 

”[Journalisten]: Jeg har talt med flere tidligere ansatte fra Frederiksberg hospital, 
der fortæller at LSD var et nyt og uprøvet stof, som overlæge Einer Geert-Jørgensen 
og hans lægehold var nysgerrige på, hvordan virkede.” 

 
Der klippes til optagelser af [Journalisten], der banker på [Person 6]s dør. [Person 6] åbner 
døren. 
  

”[Journalisten]: Hej [Person 6] 
[Person 6]: Hej. Velkommen til 
[Journalisten]: Tak” 

 
Der klippes til et billede af [Person 6] fra den gang, hun var ansat på Frederiksberg Hospital. 
Billedet er fremhævet blandt flere, der er sløret.  
 

”[Journalisten]: En af dem er [Person 6] som var sygeplejerske på Frederiksberg 
Hospitals psykiatriske afdeling.” 

 
Der klippes til optagelser af et interview med [Person 6]. På skærmen fremgår: ”[Person 6], 
Tidl. Sygeplejerske, Frederiksberg Hospital, Afd. D”. 
 

”[Person 6]: Jeg kendte jo ikke ret meget til LSD, da jeg ankom på afdelingen. Og på 
et tidspunkt, så fik vi alle personaler tilbudt et trip. Og for at se hvordan stoffede 
virkede på en eller ikke virkede på en. Og om der eventuelt var bivirkninger, eller 
hvordan vi havde det. 

 [Journalisten]: I som sygeplejersker fik det simpelthen tilbudt? 
[Person 6]: Ja, fordi det var et stof, som man ikke kendte så forfærdeligt meget til, 
havde jeg indtrykket af.  

 [Journalisten]: Prøvede du selv at tage LSD? 
[Person 6]: Nej. Det kunne jeg ikke drømme om. Altså man ved jo ikke, hvad der 
dukker op i en. 

 [Journalisten]: Men fik i forklaret, hvorfor i skulle prøve det? 
[Person 6]: Vi fik at vide, at vi kunne få et trip, og de ville gerne vide, hvordan vi 
oplevede det.” 

 
Der klippes skiftevis til optagelser af en dramatisering af Einar Geert-Jørgensen, der taler ved 
en middag, og en dramatisering af sygeplejerske [Person 5], der er påvirket af LSD og går ud 
på sin altan. 
 

”Einar Geert-Jørgensen: Selv oplevede jeg Jesus. Jesus stod for enden af en lang 
trappe. Og ved siden af ham stod der en lille, mørk mand og spillede sigøjnermusik. 
Så kom Paven og alle hans kardinaler. Og gik frem mod Jesus. Og så faldt de. Og slog 
hovedet imod trappen. Og hovederne knustes som tomme skaller.” 



 
 

  19 
 
 

 

 
Der vises optagelser af en dramatisering, hvor [Person 5] forsøger at springe ud fra sin altan, 
indtil hendes kæreste stopper hende. 
 

”[Person 5]s kæreste: Det der skal du ikke gøre. Stop. Det der skal du ikke! 
 [Person 5]: Der sker ikke noget.” 
 
Der klippes til optagelser af et interview med [Person 6]. På skærmen fremgår: ”[Person 6], 
Tidl. Sygeplejerske, Frederiksberg Hospital, Afd. D”. 
 

”[Journalisten]: Hvad tænker du om, at man tilbyder jer sygeplejersker selv at prøve 
LSD? 
[Person 6]: Det er jo helt. Man må ikke bande. Det er da helt ad helvede til. Det kan 
man jo ikke, altså man kan jo ikke sige, vi har et nyt stof. Har du lyst til at prøve at 
se, hvordan det fungerer? Det gør man jo ikke. Jeg aner jo ikke, om man gjorde et 
forsøg eller hvad. Det ved jeg ikke. Men jeg ved, der var et rygte. Det var et rygte-
rygte-rygte, og det var CIA, som var rygtet.” 

 
Der klippes til billeder af gamle avisartikler med omtale af CIA og LSD. 
 

”[Journalisten]: I 1950’erne lavede den amerikanske efterretningstjeneste, CIA, 
forsøg med LSD. Og der har været påstande fremme om, at lægerne på 
Frederiksberg Hospital gav LSD med økonomisk støtte fra CIA.” 

 
Det klippes til et billede af en artikel om [Klager] med et portrætbillede af ham. 
 

”[Journalisten]: Det mente journalist [Klager], der undersøgte LSD-sagen i 
1980’erne.” 

 
Der klippes til optagelser af [Journalisten], der ses bladre i [Klager]s bog ”[Bogtitel 1]”. 
 

”[Journalisten]: De påstande er dog aldrig blevet bevist. Der er heller intet i det 
gemte LSD-arkiv eller min research, der viser, at lægerne blev støttet af CIA.” 

 
På baggrund af sagens oplysninger lægger Pressenævnet til grund, at [Klager] offentligt har 
omtalt LSD-forsøgene på Frederiksberg Hospital og CIAs forbindelse hertil, samt at 
[Produktionsselskabet] ved brev af 29. august 2022 forelagde [Klager]s offentlige udtalelser 
om CIAs forbindelse til danske lægers forsøg med LSD og udbad sig dokumentation for hans 
udtalelser, da produktionsselskabet ikke havde kunnet finde dokumentation herfor. 
 
Nævnet lægger endvidere til grund, at [Produktionsselskabet] ved mail af 3. oktober 2022 gav 
[Klager] tilsagn om forhåndsorientering, såfremt ham eller hans arbejde blev omtalt i deres 
programserie. 
 



 
 

  20 
 
 

 

Pressenævnet finder efter en samlet vurdering, at omtalen af [Klager] og hans udtalelser om 
forbindelsen mellem CIA og lægerne på Frederiksberg Hospital i sammenhæng med TV 2s 
øvrige omtale ikke kan anses for at efterlade seerne med et indtryk af, at [Klager] står bag 
rygterne om, at lægerne på Frederiksberg Hospital gav LSD til patienter med økonomisk 
støtte fra CIA. Nævnet har lagt vægt på, at [Person 6]s udtalelser vedrørende rygtet om CIA 
er relateret til hendes ansættelse ved Frederiksberg Hospital forud for [Klager]s undersøgelse 
af LSD-sagen. Nævnet har endvidere lagt vægt på, at det klart fremgår af udsendelsen, at CIA 
siden 1950’erne har lavet forsøg med LSD, og at [Klager] først i 1980’erne undersøgte 
påstanden om, at lægerne på Frederiksberg gav LSD til patienter med økonomisk støtte fra 
CIA. Nævnet udtaler ikke kritik. 
 
Nævnet finder, at det havde været hensigtsmæssigt, såfremt at TV 2 havde orienteret [Klager] 
om omtalen af ham i overensstemmelse med [Produktionsselskabet]s tilsagn herom, men 
finder ikke tilstrækkelig anledning til at udtale kritik af TV 2. Nævnet har lagt vægt på, at 
omtalen af [Klager] ikke kan anses for skadelig, krænkende eller virke agtelsesforringende for 
ham. Nævnet bemærker, at [Produktionsselskabet] forud for offentliggørelsen har henvendt 
sig til [Klager] vedrørende hans offentlige udtalelser om CIAs forbindelse til danske lægers 
forsøg med LSD, og at [Produktionsselskabet] i den forbindelse gav ham mulighed for at 
komme til orde. 
 
Pressenævnet finder endvidere, at omtalen af [Klager] med navn, billede og forsiden af hans 
bog ”[Bogtitel 1]” ikke kan anses for at indebære en krænkelse af hans privatliv. Nævnet har 
lagt vægt på, at omtalen ikke vedrører [Klager]s private forhold, men hans erhvervsmæssig 
virke som journalist og forfatter, hvor han har udtalt sig om CIAs forbindelse til danske 
lægers forsøg med LSD. Nævnet har herudover lagt vægt på, at [Klager]s arbejde med LSD-
sagen er offentligt kendt, og at han er blevet tildelt Cavling-prisen for sit arbejde med dette. 
Nævnet udtaler ikke kritik. 


	Kendelse

