
 

 

   

 

Kendelse 
afsagt den 15. august 2024 

 
 

Sag nr. 2023-10401 
 

[Klager] 
 
mod  
   
B.T. 

 
[Klager] har klaget til Pressenævnet over artiklen ”Ny afgørelse i sag om kritiseret 
plastikkirurg: Forklaring krakelerer”, som blev bragt af B.T. den 28. november 2023 på 
bt.dk, idet han mener, at god presseskik er tilsidesat.  
 
[Klager] har klaget over artiklens vinkling, og at han ikke fik rimelig tid til at svare på B.T.s 
forelæggelse.  
 
 
 
1 Sagsfremstilling 
Forud for offentliggørelsen 
B.T. skrev forud for offentliggørelsen af artiklen med [Klager] via mail og sms. Pressenævnet 
har modtaget kopi af henvendelserne. 
 
Den 27. november 2023 kl. 09.51 skrev B.T. følgende via mail til [Klager]: 
 

”Hej [Klager], 
Vi har fået aktindsigt i IVOs afgørelse, hvor de udtaler kritik af journalføringen på 
[Klinikken] i en periode, hvor du har været ansat på klinikken. 
Vi skriver en artikel, der handler om, at [Klinikken] har fået kritik for sin 
journalføring, og vi vil i den forbindelse gerne give dig mulighed for at udtale dig. 
Det kan både være mundtligt eller skriftligt, afhængigt af hvad du foretrækker. 
Vi vil gerne spørge dig om, hvad du tænker om, at [Klinikken] har fået kritik for 
journalføring? 
Du har flere gange overfor os påpeget, at grunden til du har fået et påbud af 
Styrelsen for Patientsikkerhed skyldes, at du har ført journal i henhold til svenske 
retningslinjer. 
Hvordan hænger det sammen med, at din svenske arbejdsplads også får kritik for 
sin journalføring af de svenske sundhedsmyndigheder? 



 
 

  2 
 
 

 

Vi kan se, at du fortsat har et påbud på baggrund af dårlig journalføring. Hvordan 
kan det være, at påbuddet ikke er blevet løftet endnu? 
Vi skal bruge et svar fra dig inden klokken 15 i dag. 
Hvis det ikke kan lade sig gøre, må du meget gerne ringe, så vi kan aftale en 
deadline, der passer dig. 
Vi har vedhæftet afgørelsen fra IVO.” 

 
 
Den 27. november 2023 kl. 15.30 skrev B.T. følgende via sms til [Klager]: 
 
 ”Hej [Klager], 

Jeg har sendt dig en mail, men du har ikke reageret. Jeg får ud fra, det er fordi, du 
ikke har noget at tilføje?” 

 
 
Den påklagede artikel 
B.T. bragte den 28. november 2023 kl. 06.56 artiklen ”Ny afgørelse i sag om kritiseret 
plastikkirurg: Forklaring krakelerer” på bt.dk. Af artiklen fremgår følgende: 

 
”En ny afgørelse fra de svenske sundhedsmyndigheder slår fast, at der er store 
problemer med journalføringen på en af nordens største plastikkirurgiske klinikker, 
[Klinikken]. 
En klinik, som adskillige danske kvinder har forladt med ar på både krop og sjæl 
efter mødet med den danske plastikkirurg [Klager]. 
B.T. har i en længere artikelserie og podcasten ’Skåret i Stykker’ afdækket, hvordan 
mindst 21 kvinder har haft alvorlige komplikationer i form af huller i brysterne, 
betændelse og infektioner, som for en række kvinders vedkommende har resulteret i 
indlæggelser på hospitaler. 
Den 11. januar 2023 fik [Klager] et påbud af Styrelsen for Patientsikkerhed i 
Danmark, der vurderer, at han er til fare for sine patienter. 
Han blev i den forbindelse afregistreret som kosmetisk behandler. 
Påbuddet blev givet på baggrund af dårlig journalføring, og Styrelsen for 
Patientsikkerhed slår fast, at det er yderst problematisk for patientsikkerheden.  
»Manglende journalføring skaber usikkerhed omkring behandlingen, da det kan 
være et udtryk for, at behandlingen ikke har været udført eller er udført forkert,« 
står der i påbuddet.  
[Klager] har flere gange understreget, at problemerne med hans journalføring 
skyldes, at han og [Klinikken] fører journal i overensstemmelse med svenske 
retningslinjer, fordi klinikken ligger i Sverige. 
»Vores informationsmateriale opfylder de svenske guidelines, men STPS (Styrelsen 
for Patientsikkerhed, red.) vil have, at selvom behandlingen foregår i Sverige, så skal 
materiale opfylde de danske lovkrav, idet at konsultationen foregår på dansk jord,« 
skrev [Klager] i en mail, da B.T. første gang spurgte ind til problemerne med 
journaler i december 2022. 
Men [Klinikken]s journalmateriale opfylder ikke de svenske retningslinjer. 



 
 

  3 
 
 

 

Det fremgår klart af en ny afgørelse truffet af IVO, der er den svenske pendant til 
Styrelsen for Patientsikkerhed. 
IVO har gennemført et tilsyn med [Klinikken] i perioden juni 2022 og kom på 
varslet besøg 5. december 2022. 
Tilsynsmyndigheden konkluderer i dens rapport, at [Klinikken] har problemer på en 
række forskellige områder, der knytter sig til journalføring, og at klinikken ikke 
opfylder de svenske krav til journalføring. 
»Tilsynet har vist, at der mangler væsentlige oplysninger, der er nødvendige for god 
og sikker pleje,« fremgår det. 
IVO påtaler blandt andet, at klinikkens personale har haft billeder af patienterne og 
mailkorrespondance med dem gemt i deres egen mailindbakker, fordi de ikke kunne 
overføres til journalsystemet. 
Det er ikke dokumenteret i journalerne, om patienterne har fået den relevante 
information, og om patienten har givet samtykke. Der er håndskrevne 
journalnotater, som kun er underskrevet med initialer, og der mangler lister over, 
hvem initialerne dækker over. 
Der mangler datoer, lægelige vurderinger af, hvorfor patienten skal tage medicin, og 
hvor længe medicinen skal tages. 
I to tilfælde skrives journalnotatet om operationen først 14 og 24 dage efter, at 
operationen blev gennemført. 
IVO understreger i sin afgørelse, at patientjournalen har stor betydning for 
patientsikkerheden. 
Både IVO og Styrelsen for Patientsikkerhed bemærker også, at korrekt journalføring 
er en forudsætning for, om der kan føres tilsyn med lægen.  
Det er med andre ord nødvendigt, at journalen ikke er mangelfuld, hvis en 
tilsynsmyndighed skal kunne afgøre, om en patient er blevet fejlbehandlet.   
[Klinikken] får nu muligheden for at rette op på de problemer, som IVO har 
afdækket, og IVO vil følge sagen, skriver de i deres afgørelse. 
[Klager] blev i marts 2023 sendt hjem fra [Klinikken], efter B.T.s dækning af sagen, 
men han var ansat i den periode, hvor IVO udtaler kritik. 
B.T. har derfor spurgt [Klager], hvad han tænker om kritikken. 
Ligesom B.T. har spurgt, hvordan IVOs afgørelse hænger sammen med [Klager]s 
tidligere svar til B.T. og Styrelsen for Patientsikkerhed om, at hans journalføring 
opfylder svenske retningslinjer. 
[Klager] er ikke vendt tilbage på B.T.s henvendelser. 
Han nævnes ikke med navn i IVOs afgørelse, men flere af de 
journalføringsprocedurer og metoder, der er mangelfulde har været gældende for 
alle klinikkens ansatte i den periode, IVO har undersøgt.  
B.T. har også spurgt [Klinikchefen], der er ejer af [Klinikken], hvorfor han ikke har 
sørget for, der var styr på journalføringen, og hvordan klinikken vil sikre 
patientsikkerheden fremadrettet. 
[Klinikchefen] er ikke vendt tilbage på B.T.s henvendelser.” 

 
Til artiklen er indsat en faktaboks med overskriften ”Bag om ’Skåret i stykker’”. Af 
faktaboksen fremgår følgende: 



 
 

  4 
 
 

 

 
”B.T. har talt med 21 kvinder, der er blevet opereret af kirurg [Klager] i perioden 
april 2018 til juni 2022. 
I hver enkelt sag har B.T. fået dokumentation for kvindernes forløb. B.T. har også 
indhentet mail, sms-korrespondance og billeder i kvindernes sager. 
Derudover har B.T. søgt aktindsigt i relevante dokumenter om [Klager] ved 
Styrelsen for Patientsikkerhed, Styrelsen for Patientklager, de svenske 
sundhedsmyndigheder IVO, HSAN og Socialstyrelsen. 
Artiklerne er skrevet på baggrund af relevante journaler, interview med patienter, 
aktindsigter og interview med eksperter i både plastikkirurgi og sundhedsjura. 
B.T. har løbende forelagt [Klager] research og kritik og har flere gange tilbudt ham 
et mundtligt interview. Det har [Klager] ikke ønsket, men har i stedet sendt B.T. en 
række mailsvar. 
B.T. har også indhentet en fuldmagt fra de kvinder, der står frem i podcast og 
artikler, hvor de giver deres samtykke til, at [Klager] må udtale sig om deres sager til 
B.T. Det har [Klager] afslået med henvisning til sin tavshedspligt som læge. 
Projektet udkommer også som podcast. Du kan høre den her [der er indsat link til 
B.T.s podcastserie ”Skåret i stykker”].” 

 
Til artiklen er endvidere indsat et billede af en tidligere patient [Patient A]s overkrop, hvor 
hendes bryster og ar under brysterne ses. Billedet er ledsaget af følgende tekst: 
 

”[Patient A] fik foretaget en brystoperation hos en dansk plastikkirurg i Sverige, men 
resultatet var langt fra det ønskede.”  

 
Til artiklen er desuden indsat en video af B.T.s konfrontationsoptagelse med [Klager], hvor 
journalist [Journalist A] ses følge efter [Klager], efter han forlader Københavns Byret. 
Videoen, som varer ca. tre minutter, er ledsaget af følgende tekst: 
 

”Sådan gik det, da vi konfronterede plastikkirurgen på gaden.” 
 
Pressenævnet fandt ved kendelse af 20. februar 2024 i sag nr. 2022-04197, [Klager] mod 
B.T., grundlag for at udtale kritik af B.T. for tilsidesættelse af god presseskik for 
konfrontationsoptagelsen. B.T. har herefter ved starten af brødteksten indsat et link med 
teksten ”Videoen i denne artikel har fået kritik fra Pressenævnet. Du kan læse kendelsen her” 
direkte til nævnets kendelse på www.pressenaevnet.dk. 
 
 
Øvrige oplysninger  
Pressenævnet har fra [Klager] modtaget følgende mails med udvidelse af klagepunkter samt 
supplerende oplysninger og tilhørende bilag, herunder blandt andet domme afsagt af 
Københavns Byret, myndighedsafgørelser fra Danmark og Sverige, uddrag af journalnotater 
og korrespondance med patienter: 
 

• Mails af 2. december 2023 med syv bilag 



 
 

  5 
 
 

 

• Mail af 4. december 2023 med et bilag 
• Mail af 11. januar 2024 uden bilag 
• Mail af 21. januar 2024 med et bilag 
• Mail af 24. januar 2024 med to bilag 
• Mail af 31. januar 2024 med et bilag 

 
[Klager]s klage er modtaget i Pressenævnet den 2. december 2023. [Klager] har den 24. 
januar 2024 udvidet klagen til også at omfatte B.T.s afvisning af hans anmodning om sletning 
efter lov om massemediers informationsdatabaser. 
 
 
2 Parternes synspunkter 
2.1 [Klager]s synspunkter 
Vinkling 
[Klager] har indledningsvis oplyst, at artiklen er baseret på en afgørelse fra den svenske 
tilsynsmyndighed Inspektionen för vård och omsorg (IVO), som blev truffet den 3. oktober 
2023 mod [Klinikken] i [Bynavn]. I afgørelsen nævnes ikke navne på specifikke kirurger. IVO 
havde indhentet 10 tilfældige journaler, og det fremgår ikke af afgørelsen, hvilken kirurg, der 
er ansvarlig for den enkelte journal.  
 
IVO gav generel/overordnet kritik af journalsystemets og mailsystemets opbygning og 
arbejdsgangene på [Klinikken]. I den forbindelse har [Klager] understreget, at der i 
afgørelsen ikke er givet kritik for [Klager]s eller andre kirurgers behandling af patienter, 
ligesom der ikke blev givet sanktioner eller indskrænkninger i autorisationer. 
 
Journalerne blev indhentet i en periode, hvor der var tilknyttet seks plastikkirurger til 
[Klinikken]. Journalsystemet, mailsystemet og øvrige arbejdsgange har været til stede i al 
den tid, som [Klager] har været konsulent på klinikken. [Klager] fulgte de guidelines, der var 
hos [Klinikken], og da [Klinikken] er svensk, benævnte [Klager] disse for ”de svenske 
guidelines” til B.T. [Klager] har ikke udarbejdet/udviklet hverken journalsystem eller 
mailsystem, men fulgte de arbejdsgange og vejledninger, der var på klinikken, og han 
anvendte mailsystemet på lige fod med alle andre.  
 
[Klager] har anført, at B.T. har bragt hans billede og nævnt hans navn i sammenhæng med 
omtalen af afgørelsen fra IVO, selv om der i afgørelsen ikke rettes kritik mod ham og hans 
arbejde.  
 
[Klager] har endvidere anført, at artiklens overskrift ”Ny afgørelse i sag om kritiseret 
plastikkirurg: Forklaring krakelerer” er krænkende og skadelig for ham. 
 
B.T. har således fået en generel og overordnet kritik mod [Klinikken] til at handle om 
[Klager] og hans faglige virke, selv om det på ingen måde er nævnt IVOs afgørelse.  
 
[Klager] har bemærket til, at B.T. har refereret til 21 kvinder, hvis navne han aldrig har fået 
oplyst. [Klager] har ikke fået fremlagt dokumentation på, om der reelt findes 21 kvinder, eller 



 
 

  6 
 
 

 

om de kun er til stede i B.T.s univers. [Klager] er heller ikke blevet oplyst om, hvad de er 
utilfredse med. Der er tidligere fremsendt dokumentation på, at flere kvinder, som er en del 
af denne chikane mod [Klager], ikke engang blev opereret af [Klager].  
 
[Klager] har således ikke haft en chance for at sætte sig ind i deres journaler/forløb og kunne 
afvise/modbevise B.T.s påstande. [Klager] har naturligvis tavshedspligt, men B.T. kan ikke 
nævne 21 anonyme kvinder i næsten samtlige artikler, uden at han kan blive oplyst om, hvad 
de er utilfredse med og have mulighed for at tilgå deres forløb. 
 
[Klager] har endvidere bemærket, at der i artiklen er indsat et billede af [Patient A] i en 
position, som giver læserne et forkert billede af hendes kosmetiske resultat og ar. [Klager] 
har tidligere sendt det officielle før- og efterbillede af [Patient A], som B.T. bevidst har skjult 
for læserne for at få deres historie til at virke troværdig. [Klager] har henvist til de officielle 
før- og efterbilleder af [Patient A]. Den måde, hvorpå [Patient A] presser sine bryster 
sammen på billedet i artiklen, giver således et forkert indtryk af arrene og det kosmetiske 
resultat. 
 
 
Forelæggelse 
[Klager] har anført, at han ikke fik rimelig tid til at svare på B.T.s forelæggelse. 
 
I den forbindelse har [Klager] henvist til, at han i mailen fra B.T.s journalist [Journalist B] fik 
fem timer til at svare. Mailen blev sendt den 27. november 2023 kl. 09.51, og deadline var 
samme dag kl. 15.00. B.T.s øvrige journalister [Journalist C] og [Journalist A] var sat på i 
kopi på denne mail og var vidende om den korte svarfrist.  
 
[Klager] læste først mailen dagen efter den 28. november 2023, da artiklen var offentliggjort. 
Det er på ingen måde rimeligt, at han fik kun fik fem timer til at svare, og der bør rettes kritik 
mod alle tre journalister for dette. 
 
 
Sletning efter lov om massemediers informationsdatabaser 
[Klager] har anmodet Pressenævnet om at give B.T. et påbud om at slette artiklen på samtlige 
af B.T.s platforme i henhold til lov om massemediers informationsdatabaser. 
 
 
2.2 B.T.s synspunkter 
Vinkling 
Det er B.T.s opfattelse, at B.T. har efterlevet reglerne for god presseskik. 
 
B.T. har givet [Klager] mulighed for at komme til orde, og de oplysninger, som B.T. har bragt, 
er sandfærdige og objektive gengivelser af offentlige instansers myndighedsafgørelser. At 
[Klager] enten ikke er enig i eller finder afgørelserne korrekte, har B.T. betragtet som 
irrelevant i den forstand, at B.T. i overensstemmelse med normal journalistisk praksis 
beskriver hændelser ud fra offentlige myndigheders afgørelser. 



 
 

  7 
 
 

 

 
Journalføring er en central del af kritikken af [Klager] og hovedårsagen til, at han den 11. 
januar 2023 fik et påbud af Styrelsen for Patientsikkerhed, der vurderede, at hans 
mangelfulde journalføring udgjorde en fare for patientsikkerheden.  
 
Som det fremgår af den påklagede artikel, har [Klager] over for B.T. forklaret, at den kritik, 
han har fået for journalføring, skyldes, at han følger svenske retningslinjer. [Klager] har 
forklaret Styrelsen for Patientsikkerhed det samme, som det fremgår af påbuddet. Det er 
derfor relevant at omtale de svenske sundhedsmyndigheders afgørelse om, at 
journalmaterialet, som [Klager] har anvendt på [Klinikken], ikke lever op til de svenske 
retningslinjer, samt at journalmaterialets mangler giver patienterne de samme problemer, 
som de danske sundhedsmyndigheder også har beskrevet i deres påbud. 
 
B.T. har bemærket, at B.T. i artiklen har oplyst, at [Klager] ikke er nævnt i IVOs afgørelse, der 
omhandler [Klinikken] generelt, men at arbejdsgangene og journalsystemet, der er kritiseret, 
omfatter alle klinikkens ansatte. 
 
B.T. har nævnt [Klager] i artiklen, fordi afgørelsen bringer afgørende nyt til de forklaringer, 
som han tidligere har givet både B.T. og de danske sundhedsmyndigheder. B.T. har også 
fundet det relevant at beskrive, at de problemer, som Styrelsen for Patientsikkerhed omtaler i 
påbuddet, genfindes i den svenske afgørelse. Den svenske pendant til Styrelsen for 
Patientsikkerhed, IVO, har givet [Klager] kritik for både journalføring og behandling, mens 
han har været ansat på [Klinikken], som det er fremgået af B.T.s tidligere dækning. B.T. har 
henvist til IVOs afgørelse af 27. oktober 2022, [Patient B] mod [Klinikken]. 
 
Som det fremgår blandt andet af B.T.s mail af 16. januar 2023 til [Klager] tilbød B.T. [Klager] 
at mødes og gennemgå B.T.s materiale til baggrund. Tilbuddet gælder fortsat, og [Klager] er 
velkommen til at rette henvendelse til redaktionen, hvis han ønsker at benytte sig af det. 
 
Som B.T. tidligere har redegjort for til Pressenævnets sag nr. 2023-04197 fik [Klager] en 
fuldmagt fra de kvinder, der retter en kritik af ham, så han har haft mulighed for selv at 
orientere sig i deres journaler og udtale sig om deres sag. De kvinder er en del af de 21 
kvinder, som nævnes i B.T.s artikler og podcasts. 11 ud af 21 kvinder er dermed kvinder, der 
har givet deres fuldmagt til, at [Klager] måtte udtale sig, eller som har fået deres sag 
behandlet af officielle myndigheder, eksempelvis [Patient B]. 
 
[Klager] er blevet forelagt al kritik og utilfredshed, som tidligere patienter har rettet mod 
ham i B.T. i overensstemmelse med de presseetiske regler. Oplysninger om de resterende 
kvinder er brugt som dokumentation for, om [Klager] har haft flere indlæggelser, tab af 
implantater, infektioner med mere, når B.T. har bedt eksperter vurdere sagen. 
 
B.T. har fremlagt alle oplysninger, som B.T. har bragt på baggrund af optællinger blandt de 
21 kvinder for [Klager] samt eksperternes reaktioner og vurderinger. Alle 21 kvinder er 
tidligere patienter hos [Klager]. 
 



 
 

  8 
 
 

 

Billedet af [Patient A] er taget af pressefotograf [Fotografen], B.T. har bragt en række 
forskellige billeder af [Patient A]s bryster i forbindelse med dækningen i forskellige vinkler 
samt en video. Det er B.T.s opfattelse, at et billede, som den kritiserede part har taget, ikke er 
at regne for ”det officielle billede”. 
 
 
Forelæggelse 
B.T. har anført, at [Klager] blev tilbudt en ny og senere deadline, hvis han ønskede det. B.T. 
kontaktede også [Klager] via sms, hvor B.T. gjorde opmærksom på, at han havde modtaget en 
mail, og at B.T. gik ud fra, at han ikke havde noget at tilføje, idet han ikke havde svaret. 
 
B.T. har ikke hørt fra [Klager] i forbindelse med artiklen før hans henvendelse til 
Pressenævnet. Såfremt [Klager] havde henvendt sig til B.T., da han efter eget udsagn blev 
opmærksom på mailen dagen efter, havde B.T. naturligvis medtaget hans svar enten som en 
del af den oprindelige artikel eller i en ny artikel. Det er i den forbindelse værd at bemærke, 
at artiklen først blev udgivet dagen efter.  
 
Som det også fremgår af tidligere mails direkte til [Klager], men også i skrivelser til 
Pressenævnet, så er B.T. meget interesseret i at lade [Klager] komme til orde, og han kan til 
enhver tid rette henvendelse til redaktionen, hvis han ønsker at stille op til interview. Det 
gælder både udtalelser i forhold til den påklagede artikel samt som følge af almen praksis, 
B.T. efterlever. 
 
 
Sletning efter lov om massemediers informationsdatabaser 
B.T. har afvist at efterkomme [Klager]s krav om sletning. 
 
 
3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 
I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  
Jens Kruse Mikkelsen, Hans Peter Blicher, Lene Sarup og John Meinert Jacobsen. 
 
 
Kompetence 
Pressenævnet bemærker indledningsvis, at det følger af medieansvarslovens § 34, at 
”massemediernes indhold og handlemåde” skal være i overensstemmelse med god 
presseskik. Det er således mediet og ikke den enkelte journalist, som er part i Pressenævnets 
sag, ligesom det er redaktøren, der eventuelt pålægges at offentliggøre en kendelse fra 
Pressenævnet efter medieansvarslovens § 49. 
 
 
God presseskik 
Vinkling 



 
 

  9 
 
 

 

[Klager] har klaget over, at B.T. har bragt hans billede og nævnt hans navn i sammenhæng 
med omtalen af afgørelsen fra Inspektionen för vård och omsorg (IVO), selv om der i 
afgørelsen ikke rettes kritik mod ham og hans arbejde.  
 
[Klager] har endvidere klaget over, at artiklens overskrift ”Ny afgørelse i sag om kritiseret 
plastikkirurg: Forklaring krakelerer” er krænkende og skadelig for ham. 
 
Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at det er mediernes opgave at bringe 
korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt, bør det kontrolleres, om de oplysninger, 
der gives eller gengives, er korrekte. Angreb og svar bør, hvor det er rimeligt, bringes i 
sammenhæng og på samme måde. Dette gælder i særlig grad krænkende eller skadelige 
udsagn. 
Overskrifter og mellemrubrikker skal i form og indhold have dækning i den pågældende 
artikel eller udsendelse, jf. punkt A.1, A.4 og A.6. 
 
Pressenævnet bemærker, at redaktøren i overensstemmelse med det almindelige princip om 
redaktørens ret til at redigere mediet som udgangspunkt er berettiget til at beslutte, hvad 
man vil bringe i mediet. Det vil sige, at det ligger inden for grænserne af redaktørens 
redigeringsret at undlade at omtale forhold, der for en af parterne eller andre forekommer 
centrale, ligesom det er op til redaktøren at vælge og fravælge materiale og kilder, så længe 
det samlede indtryk giver et retvisende billede. Citater og meningstilkendegivelser må 
imidlertid ikke bringes i en form, så det forvansker det fremførte synspunkt. 
 
Af artiklen fremgår følgende: 
 

”En ny afgørelse fra de svenske sundhedsmyndigheder slår fast, at der er store 
problemer med journalføringen på en af nordens største plastikkirurgiske klinikker, 
[Klinikken]. 
En klinik, som adskillige danske kvinder har forladt med ar på både krop og sjæl 
efter mødet med den danske plastikkirurg [Klager]. 
B.T. har i en længere artikelserie og podcasten ’Skåret i Stykker’ afdækket, hvordan 
mindst 21 kvinder har haft alvorlige komplikationer i form af huller i brysterne, 
betændelse og infektioner, som for en række kvinders vedkommende har resulteret i 
indlæggelser på hospitaler. 
Den 11. januar 2023 fik [Klager] et påbud af Styrelsen for Patientsikkerhed i 
Danmark, der vurderer, at han er til fare for sine patienter. 
Han blev i den forbindelse afregistreret som kosmetisk behandler. 
Påbuddet blev givet på baggrund af dårlig journalføring, og Styrelsen for 
Patientsikkerhed slår fast, at det er yderst problematisk for patientsikkerheden.  
»Manglende journalføring skaber usikkerhed omkring behandlingen, da det kan 
være et udtryk for, at behandlingen ikke har været udført eller er udført forkert,« 
står der i påbuddet.  
[Klager] har flere gange understreget, at problemerne med hans journalføring 
skyldes, at han og [Klinikken] fører journal i overensstemmelse med svenske 
retningslinjer, fordi klinikken ligger i Sverige. 



 
 

  10 
 
 

 

»Vores informationsmateriale opfylder de svenske guidelines, men STPS (Styrelsen 
for Patientsikkerhed, red.) vil have, at selvom behandlingen foregår i Sverige, så skal 
materiale opfylde de danske lovkrav, idet at konsultationen foregår på dansk jord,« 
skrev [Klager] i en mail, da B.T. første gang spurgte ind til problemerne med 
journaler i december 2022. 
Men [Klinikken]s journalmateriale opfylder ikke de svenske retningslinjer. 
Det fremgår klart af en ny afgørelse truffet af IVO, der er den svenske pendant til 
Styrelsen for Patientsikkerhed. 
IVO har gennemført et tilsyn med [Klinikken] i perioden juni 2022 og kom på 
varslet besøg 5. december 2022. 
Tilsynsmyndigheden konkluderer i dens rapport, at [Klinikken] har problemer på en 
række forskellige områder, der knytter sig til journalføring, og at klinikken ikke 
opfylder de svenske krav til journalføring. 
»Tilsynet har vist, at der mangler væsentlige oplysninger, der er nødvendige for god 
og sikker pleje,« fremgår det. 
IVO påtaler blandt andet, at klinikkens personale har haft billeder af patienterne og 
mailkorrespondance med dem gemt i deres egen mailindbakker, fordi de ikke kunne 
overføres til journalsystemet. 
Det er ikke dokumenteret i journalerne, om patienterne har fået den relevante 
information, og om patienten har givet samtykke. Der er håndskrevne 
journalnotater, som kun er underskrevet med initialer, og der mangler lister over, 
hvem initialerne dækker over. 
Der mangler datoer, lægelige vurderinger af, hvorfor patienten skal tage medicin, og 
hvor længe medicinen skal tages. 
I to tilfælde skrives journalnotatet om operationen først 14 og 24 dage efter, at 
operationen blev gennemført. 
IVO understreger i sin afgørelse, at patientjournalen har stor betydning for 
patientsikkerheden. 
Både IVO og Styrelsen for Patientsikkerhed bemærker også, at korrekt journalføring 
er en forudsætning for, om der kan føres tilsyn med lægen.  
Det er med andre ord nødvendigt, at journalen ikke er mangelfuld, hvis en 
tilsynsmyndighed skal kunne afgøre, om en patient er blevet fejlbehandlet.   
[Klinikken] får nu muligheden for at rette op på de problemer, som IVO har 
afdækket, og IVO vil følge sagen, skriver de i deres afgørelse. 
[Klager] blev i marts 2023 sendt hjem fra [Klinikken], efter B.T.s dækning af sagen, 
men han var ansat i den periode, hvor IVO udtaler kritik. 
B.T. har derfor spurgt [Klager], hvad han tænker om kritikken. 
Ligesom B.T. har spurgt, hvordan IVOs afgørelse hænger sammen med [Klager]s 
tidligere svar til B.T. og Styrelsen for Patientsikkerhed om, at hans journalføring 
opfylder svenske retningslinjer. 
[Klager] er ikke vendt tilbage på B.T.s henvendelser. 
Han nævnes ikke med navn i IVOs afgørelse, men flere af de 
journalføringsprocedurer og metoder, der er mangelfulde har været gældende for 
alle klinikkens ansatte i den periode, IVO har undersøgt.  



 
 

  11 
 
 

 

B.T. har også spurgt [Klinikchefen], der er ejer af [Klinikken], hvorfor han ikke har 
sørget for, der var styr på journalføringen, og hvordan klinikken vil sikre 
patientsikkerheden fremadrettet. 
[Klinikchefen] er ikke vendt tilbage på B.T.s henvendelser.” 

 
Pressenævnet finder, at B.T. på trods af den valgte, kritiske vinkel, havde et ansvar for, at det 
samlede indtryk i omtalen gav et retvisende billede i forhold til den fremsatte kritik af 
[Klager]. 
 
På baggrund af sagens oplysninger lægger Pressenævnet til grund, at Styrelsen for 
Patientsikkerhed den 11. januar 2023 gav [Klager] et fagligt påbud om at følge 
journalføringsbekendtgørelsen, idet der var begrundet mistanke om, at han på grund af 
alvorlig og gentagen kritisabel faglig virksomhed kunne antages at være til fare for 
patientsikkerheden. Styrelsen for Patientsikkerhed afregistrerede samtidig [Klager] fra 
registeret for kosmetisk behandling, idet det grundlag, han blev registreret som kosmetisk 
behandler på, ikke længere var til stede. 
 
Nævnet lægger endvidere til grund, at IVO ved afgørelse af 3. oktober 2023 fandt, at 
[Klinikken] ikke opfyldte gældende krav til dokumentation, da journaler manglede 
væsentlige oplysninger. IVO pålagde ikke [Klinikken] at træffe foranstaltninger, men vil følge 
op på manglerne. 
 
Pressenævnet finder efter en samlet vurdering, at B.T.s omtale af IVOs afgørelse i 
sammenhæng med omtalen af [Klager]s virke som plastikkirurg ikke overskrider rammerne 
for redigering. Nævnet har lagt vægt på, at B.T. korrekt har gengivet, at [Klager] ikke nævnes 
med navn i IVOs afgørelse, og at flere af de journalføringsprocedurer og metoder, der var 
mangelfulde, havde været gældende for alle klinikkens ansatte i den periode, som IVO havde 
undersøgt. Nævnet har endvidere lagt vægt på, at Styrelsen for Patientsikkerhed forinden 
havde givet [Klager] et fagligt påbud om at følge journalføringsbekendtgørelsen, som må 
anses for at have en tilstrækkelig emnemæssig sammenhæng med omtalen af IVOs afgørelse, 
der vedrører en periode, hvor [Klager] havde været ansat på klinikken, og at der i artiklen 
redegøres nærmere for indholdet af begge afgørelser.  
 
Nævnet har også lagt vægt på, at [Klager] er blevet forelagt kritikken, at det fremgår af 
artiklen, at han ikke er vendt tilbage på B.T.s henvendelser, og at hans synspunkt om, at 
[Klinikken]s informationsmateriale opfylder de svenske guidelines, er gengivet i artiklen. Det 
er således nævnets opfattelse, at omtalen ikke kan anses for at have givet læserne et ukorrekt 
indtryk af sagen. 
 
I forhold til artiklens overskrift finder Pressenævnet, at anvendelsen af formuleringen 
”forklaring krakelerer” fremstår som B.T.s vurdering og sammenfatning på baggrund af IVOs 
afgørelse mod [Klinikken] og [Klager]s tidligere svar til B.T. om, at problemerne med hans 
journalføring skyldes, at han og [Klinikken] fører journal i overensstemmelse med svenske 
retningslinjer, fordi klinikken ligger i Sverige. Nævnet finder, at formuleringen i den konkrete 
sammenhæng har dækning i de faktiske forhold og ikke overskrider rammerne for redigering.  



 
 

  12 
 
 

 

 
Det er herefter nævnets opfattelse, at der ikke er grundlag for at antage, at omtalen i artiklen 
samlet set ikke giver et retvisende billede af sagen og den rejste kritik af [Klager] samt af 
[Klager]s forsvar imod de rejste angreb. Nævnet finder herefter ikke grundlag for at udtale 
kritik af den valgte vinkling. 
 
 
Forelæggelse 
[Klager] har klaget over, at han ikke fik rimelig tid til at svare på B.T.s forelæggelse. 
 
Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at oplysninger, som kan være skadelige, 
krænkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal efterprøves i særlig grad, inden de 
bringes, først og fremmest ved forelæggelse for den pågældende. Forelæggelse bør ske 
således, at der gives den adspurgte rimelig tid til at svare, jf. punkt A.3. 
 
Det er Pressenævnets opfattelse, at det som udgangspunkt er mediets ansvar at 
dokumentere, at der er udvist tilstrækkelig ihærdighed for at opnå kontakt til den, omtalen 
vedrører. 
 
Pressenævnet finder, at oplysningerne om IVOs afgørelse i sammenhæng med omtalen af 
[Klager]s virke som plastikkirurg kan være skadelig, krænkende eller virke 
agtelsesforringende for [Klager]. Oplysningerne skulle derfor forelægges [Klager] forud for 
offentliggørelsen. 
 
På baggrund af sagens oplysninger lægger Pressenævnet til grund, at B.T. den 27. november 
2023 kl. 09.51 via mail kontaktede [Klager] med oplysning om, at B.T. havde fået aktindsigt i 
IVOs afgørelse, hvor tilsynet havde udtalt kritik af journalføringen på [Klinikken] i en 
periode, hvor [Klager] havde været ansat på klinikken. B.T. bad i den forbindelse [Klager] om 
at besvare tre spørgsmål. B.T. gav en svarfrist samme dag kl. 15 med mulighed for, at 
svarfristen kunne forlænges. Nævnet lægger endvidere til grund, at B.T. samme dag kl. 15.30 
via sms kontaktede [Klager] med oplysning om, at B.T. havde sendt en mail, som han ikke 
havde reageret på. 
 
B.T. bragte herefter den 28. november 2023 kl. 06.56 artiklen ”Ny afgørelse i sag om 
kritiseret plastikkirurg: Forklaring krakelerer” på bt.dk. 
 
Pressenævnet finder, at B.T. i tilstrækkeligt omfang og i rimelig tid gjorde [Klager] bekendt 
med kritikpunkterne i artiklen, og at [Klager] fik fornøden mulighed for at kommentere 
artiklens indhold. Nævnet har lagt vægt på, at henvendelsen havde en karakter, som det for 
[Klager] burde være muligt at besvare uden længere forberedelsestid. Nævnet har også lagt 
vægt på, at B.T. efter den fastsatte svarfrist på ny kontaktede [Klager] om henvendelsen og 
således afventede hans eventuelle kommentar, og at begge henvendelser henstod ubesvarede 
på tidspunktet for offentliggørelsen af artiklen dagen efter. Nævnet bemærker, at [Klager] 
ikke udbad sig yderligere svartid. Nævnet finder herefter ikke grundlag for at udtale kritik af 
B.T.s forelæggelse. 



 
 

  13 
 
 

 

 
 
Sletning efter lov om massemediers informationsdatabaser 
[Klager] har anmodet Pressenævnet om at give B.T. påbud om at slette artiklen på samtlige af 
B.T.s platforme i henhold til lov om massemediers informationsdatabaser. 
 
Pressenævnet bemærker indledningsvis, at B.T. den 26. februar 2015 anmeldte siden bt.dk til 
Pressenævnet, og at bt.dk ligeledes er anmeldt til Datatilsynet i medfør af § 6, stk. 1, i lov om 
massemediers informationsdatabaser som en offentligt tilgængelig informationsdatabase. 
 
Bestemmelsen i § 8 i lov om massemediers informationsdatabaser har følgende ordlyd:  
 

”§ 8. En offentligt tilgængelig informationsdatabase må ikke indeholde 
informationer, der ikke lovligt kan offentliggøres i et massemedie.  
Stk. 2. Informationsdatabasen må ikke indeholde informationer, hvis 
offentliggørelse ville være i strid med god presseskik.  
Stk. 3. Informationer om enkeltpersoners rent private forhold, herunder oplysninger 
om race, religion og hudfarve, om politiske, foreningsmæssige, seksuelle og strafbare 
forhold samt oplysninger om helbredsforhold, væsentlige sociale problemer og 
misbrug af nydelsesmidler og lignende, må ikke opbevares i informationsdatabasen, 
når der er forløbet 3 år efter, at den begivenhed, der har givet anledning til 
optagelsen i databasen, fandt sted, eller, hvis et sådant tidspunkt ikke kan fastsættes, 
3 år efter, at informationerne er optaget i databasen.  
Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 3 finder dog ikke anvendelse, hvis der består en sådan 
interesse i, at de pågældende informationer er offentligt tilgængelige, at hensynet til 
den enkeltes interesse i, at informationerne slettes, findes at burde vige for hensynet 
til informationsfriheden.” 

 
Af lovens § 13 fremgår:  
 

”§ 13. Pressenævnet kan efter anmodning give påbud om, at der foretages sletning af 
informationer, der strider mod bestemmelserne i § 8, stk. 2-4.  
Stk. 2. Pressenævnet kan efter anmodning give påbud om, at der optages et genmæle 
i en offentligt tilgængelig informationsdatabase, herunder fastsætte genmælets 
indhold, form og placering.  
Stk. 3. Bestemmelserne i medieansvarslovens § 42, § 43, stk. 2 og 3, § 44, stk. 1, §§ 
45-48 og § 52, stk. 3, finder tilsvarende anvendelse.” 

 
Pressenævnet finder, at artiklen ”Ny afgørelse i sag om kritiseret plastikkirurg: Forklaring 
krakelerer” i sin nuværende form og i forhold til [Klager] ikke indeholder informationer, hvis 
offentliggørelse er i strid med god presseskik og strider mod bestemmelsen i § 8, stk. 2, i lov 
om massemediers informationsdatabaser.  
 
På den baggrund finder Pressenævnet ikke anledning til at give B.T. påbud om at slette 
artiklen i medfør af lov om massemediers informationsdatabasers § 13, stk. 1. 


	Kendelse

