
 

 

   

 

Kendelse 
afsagt den 15. august 2024 
 

 
Sag nr. 2024-01305 

 
[Klager] 
 
mod  
   
Vejle Amts Folkeblad 

 
[Klager] har klaget til Pressenævnet over artiklen ”[Bynavn 1]-direktør har mange 
konkurser på bagen” bragt den 21. oktober 2023 i den trykte avis og på vafo.dk, idet [Klager] 
mener, at god presseskik er tilsidesat.  
 
[Klager] har klaget over, at artiklen indeholder ukorrekt information, som han ikke er blevet 
forelagt, og at avisen har afvist at berigtige de ukorrekte oplysninger.  
 
 
 
1 Sagsfremstilling 
Forud for offentliggørelsen 
[Klager] har til Pressenævnet indsendt den korrespondance, han havde med Vejle Amts 
Folkeblad forud for offentliggørelsen.  
 
[Klager] sendte den 12. oktober 2023 kl. 09.24 følgende mail til Vejle Amts Folkeblad: 
 

”Hej [Journalisten]  
I forlængelse af vores sms-korrespondance. Jeg lovede i vores seneste samtale at 
ringe, når jeg kunne sige noget officielt om processen og fremtiden – men du må 
også respektere, at jeg ikke kan referere fortrolige forhandlinger. Her forudsatte jeg 
naturligvis, at du ville skrive en seriøs og relativ dybdegående artikel, så folk kunne 
få et reelt indblik i et sådan forløb, udfordringer med videre. Nu er der så sket et 
eller andet, hvor jeg kan udlede af dine spørgsmål, at du arbejder på en artikel med 
et helt andet perspektiv og en mere negativ skildring af et ”iværksætter liv”. Du 
spørger jo netop ikke til succeserne eller ”hvad er de største succes og fiaskoer”, det 
samlede billede interesserer jer nok slet ikke – idet jeg synes at kunne udlede, at der 
jages negative ”konkurs-overskrifter” med et vellignende foto af undertegnede 
uanset min rolle, så skidt med det samlede billede. Det bliver simpelthen for useriøst 
til mig og uanset, hvordan jeg udtaler mig, vil det blive sakset sammen i henhold til 
ovenstående dagsorden. Jeg så da gerne, at man talte succeser og konkurser 



 
 

  2 
 
 

 

sammen og sammenholdt med de generelle data for start-ups, men det billede bliver 
nok for positivt til at det er interessant. Grundlæggende giver det i min optik heller 
ikke mening, at kommentere på 15 – 20 år gamle begivenheder, det er simpelthen 
for langt tilbage til, at det har nogens interesse, med mindre det indgår i en samlet 
fortælling, hvilket i hvert fald ikke er tilfældet her. Jeg er helt med på dagsorden om 
en ”konkurs overskrift”. Det hverken kan eller vil jeg forsøge, at forhindre dig i, du 
skal blot holde dig til fakta. Jeg vil derfor tilbyde, at du sender artiklen omkring mig 
til faktatjek – Så kan du undgå, at ryge i samme situation som Jyllands Posten, som 
måtte bringe et dementi på baggrund af ukorrekte oplysninger. Jeg kommer 
naturligvis ikke til at vende tilbage til dig i forhold til det øvrige, når du vælger den 
negative retning. Hvis der er uklarheder i ovenstående, er du velkommen til at ringe 
for en uddybning. Med venlig hilsen [Klager]” 

 
Den 12. oktober 2023 kl. 09.30 besvarede avisen mailen: 
 

”Hej [Klager]  
Jeg hører altid, hvad du siger, og jeg er helt enig i, at det selvfølgelig skal være 
faktiske forhold. Derfor vil jeg høre, om du har mulighed for at sende det dementi til 
mig, som du refererer til fra Jyllands-Posten? Med venlig hilsen [Journalisten]” 

 
Den 12. oktober 2023 kl. 09.46 besvarede [Klager] mailen: 
 

”Hej [Journalisten] Du skal selv have styr på din dokumentation og stå inde for, 
hvad du bringer ud til offentligheden, hvilket med sikkerhed vil komme 
undertegnede og processen til skade. Så skal jeg nok holde øje med det – enten i 
form af det tilbudte faktatjek af artiklen, eller når artiklen udkommer. Kunne du 
forklare mig formålet med artiklen? Er der et dybere formål end clickbait? Jeg køber 
i hvert fald ikke ind på ”det samlede billede”, når man kun interesserer sig for det 
der ikke lykkedes. Med venlig hilsen [Klager]” 

 
Den 12. oktober 2023 kl. 12.55 besvarede mediet mailen: 
 

”Hej [Klager]  
Det hele er jo udledt af konkursen i [Selskab 1]. Den nyhed skrev jeg sammen med 
min kollega, og jeg fik da at vide, at det ikke første gang, du er gået konkurs med et 
af dine selskaber. Derfor begyndte jeg at undersøge, hvilke andre konkurser du har 
været involveret i, og det er det, artiklen kommer til at handle om. Jeg vil gene sende 
artiklen til dig, så du kan faktatjekke den. Med venlig hilsen [Journalisten]” 

 
Den 12. oktober 2023 kl. 13.19 besvarede [Klager] mailen: 
 

”Hej [Journalisten]  
Jeg havde jo altså gættet, hvad artiklen handler om, hvilket også fremgår af min mail 
i morges. Mit spørgsmål gik i forlængelse heraf på, hvad formålet med artiklen er? 
Du må have mig undskyldt, men jeg bliver altid mistænkelig og egentlig også 
irriteret, når folk kun interesseres sig for den negative side, og tilmed er villige til at 
gå hele 20 år tilbage for at skabe en historie – Det her minder jo om noget helt 



 
 

  3 
 
 

 

andet. Jeg håber du bestræber dig på, at nævne alle ansvarlige i de pågældende 
selskaber og den øverste ledelse (bestyrelse og generalforsamling). Jeg ville gerne 
hjælpe dig – og ikke mindst samfundsoplysningen – ved at frembringe en mere 
seriøs artikel om, hvorfor kun 41 % af de nystartede virksomheden overlever. Det 
har jeg også tilbudt, men det er jo ikke nemt, når du tydeligvis har en anden 
dagsorden, men jeg synes det er ærgerligt, at lokaljournalistikken har nået dette 
ambitionsniveau. Bemærk, når du tegner dit dommedagsbillede, at [Selskab 1] som 
helhed ikke er gået konkurs, men at det ”kun” drejer sig om 2 ud af 9 selskaber. 
Med venlig hilsen [Klager]” 

  
Den 12. oktober 2023 kl. 13.29 besvarede avisen mailen: 
 

”Hej [Klager]  
Det forstår jeg godt, men vi har jo også bragt positivt nyheder om dine projekter, når 
de går godt. Jeg sender hvert punkt til dig her, og så kan du kommentere på det, du 
mener skal med.” 
 

[Der er i mailen indsat følgende fra artiklen, der er er fremhævet med grå baggrund, 
Pressenævnet]:  
 

”Yngre par begærede [Selskab 2] konkurs  
I 2006 dannede [Klager] selskabet [Selskab 2], som arbejdede med 
ejendomsprojekter, herunder køb og salg af egen fast ejendom. På sin egen 
hjemmeside skrev [Klager], at [Bynavn 1]-selskabet gik konkurs, da markedet 
kollapsede med en række banker i forbindelse med finanskrisen. I en artikel fra 30. 
oktober 2008 kunne man i Vejle Amts Folkeblad læse, at konkursbegæringen blev 
indgivet af et yngre par fra [Bynavn 5], som ikke havde fået halvdelen af de 2,4 
millioner kroner, som parret solgte deres rækkehus i [Bynavn 6] ved [Bynavn 4] for 
til det [Bynavn 1] ejendomsselskab. Jyllands Posten skrev i samme periode, at 
konkursen reelt set skete, fordi [Klager] manglede de penge en fejlslagen 
byttehandel ville have pumpet ind i hans virksomhed. I artiklen fra samme avis 
fremgår det også, at [Klager] kalkulerede bevidst med at købe og sælge til overpris, 
da han gennemførte en byttehandel med en af de nu fallerede centrale spillere i det 
der blev kaldt Det Store Ejendomsspil. [Selskab 2] ejede også noget af virksomheden 
[Selskab 3], der arbejdede med anderledes arkitektur, som samtidig var funktionel. 
Dette selskab gik ligeledes konkurs.  
Heller ikke [Selskab 4] klarede den  
Et andet selskab i ejendomsbranchen, hvor [Klager] var direktør, da det gik konkurs, 
var [Selskab 4]. Dette [Bynavn 1]-selskab blev dannet i 2002 af en mand ved navn 
[Person A], som også sad i bestyrelsen hos [Selskab 2]. Ifølge erhvervsstyrelsen var 
det selskabets formål at købe faste ejendomme med henblik på renovering og 
udlejning. Selskabets seneste regnskab er fra 2006/07, og her var havde de faktisk et 
overskud på 1,4 millioner kroner.  
[Selskab 5] var ikke nogen succes  
[Klager] har også været direktør i to selskaber eget af moderselskabet [Selskab 5], 
som også beskæftigede sig med ejendomsbranchen. De to selskaber gik under 



 
 

  4 
 
 

 

navnene [Selskab 6] og [Selskab 7]. Selskaberne gik konkurs i 2011, og havde begge 
til hus i [Bynavn 1].  
Nattelivsbranchen viste sig at være hård  
"Ved siden af handelsskolen drev han sammen med sin partner Jyllands største 
mobile diskotek". Sådan kan man læse om [Klager] på hjemmesiden [Klager].dk. Og 
[Klager] har da også i løbet af flere år beskæftiget sig med nattelivsbranchen. Det er 
dog ikke gået lige godt hver gang. [Klager] har siddet i bestyrelsen i selskabet 
[Selskab 8] fra 2003 til 2005, da det blev erklæret konkurs. Selskabet blev oprettet i 
[Bynavn 2] og dets formål var at drive diskotekvirksomhed, som Erhvervsstyrelsen 
betegner det.” 

 
Den 12. oktober 2023 kl. 15.58 besvarede [Klager] mailen: 
 

”Hej [Journalisten]  
Det har du ret i, men det her er jo så også den fjerde negative artikel omkring en 
meget lille konkurs uden nævneværdige kreditorer. Samtidig er artiklen jo hverken 
aktuel eller omhandler [Selskab 1] eller for den sags skyld [Bynavn 3]. Sammenholdt 
med, at gå 20 år tilbage er det jo grænsende til personforfølgelse.  
Du undlader samtidig, at svare på hvad formålet med artiklen er? Det skulle da helst 
komme som skidt fra en spædekalv. Du skrev, at du ville sende artiklen til mig – Er 
nedenstående den fulde artikel eller det typiske greb, hvor i bevidst fremsender 
brudstykker, så jeg ikke kan gennemskue helheden? 
Med venlig hilsen [Klager]” 

 
Den 12. oktober 2023 kl. 18.00 besvarede Vejle Amts Folkeblad mailen:  

 
”Hej [Klager]  
Hvorfor nævner du [Bynavn 3]? Jeg er fra Vejle Amts Folkeblad. Formålet med 
artiklen er at vise, at det ikke er første gang, du er involveret i en konkurs. Og det er 
ikke et typisk greb for at 'snyde' dig - det jeg sendte til dig, er hele artiklen. Med 
venlig hilsen [Journalisten]” 

  
Den 13. oktober 2023 kl. 08.09 sendte [Klager] en mail til avisen:  
 

”Hej [Journalisten]  
Beklager, jeg lægger mig fladt ned – jeg har simpelthen forvekslet dig med en anden 
journalist, som jeg havde en mere positiv dialog med. Flere af mine tidligere svar må 
have forvirret dig, ligesom vi jo aldrig haft en aftale. Den del beklager jeg. Når det så 
er sagt, forstår jeg ikke, at du kontakter mig efter vores seneste telefonisk samtale 
omkring artikel nr. 2. I forlængelse af denne samtale udbad jeg mig tydeligt, at du 
ikke kontaktede mig igen. Nu følger du så op med en tredje negativ artikel og 
forventer en kommentar – så hører man altså ikke ret godt efter. Med den 
formålsbeskrivelse du forligger, kan jeg i hvert fald udlede, at vi definere et formål 
meget forskelligt. Anyway, uden at jeg godkender de øvrige anbringende i 
nedenstående, er du på meget dybt vand i forhold til henvisningen til artiklen i 
Jyllands-Posten. Artiklen er altså 15 år gammel, og der er sket en del siden, blandt 
andet en juridisk udredning og diverse retsforfølgelser i forlængelse af finanskrisen. 



 
 

  5 
 
 

 

Beskyldningerne mod mig viste sig jo netop efterfølgende, at være forkerte. En 
henvisning til en anden artikel, fritager dig som bekendt ikke for dit ansvar som 
journalist, herunder at fortsat har ansvaret for at faktatjekke. I særdeleshed hvorvidt 
informationerne – også i 3- mands artiklen – stadig er aktuelle og relevante. Aktuel 
er den jo i hvert fald ikke efter 15 år, hvor der i den mellemliggende periode er 
fremkommet helt andre oplysninger. Det undrer mig egentlig, at artiklen stadig 
ligger online. Modsat havde jeg ikke de samme ressourcer og den viden jeg har om 
journalistik, som jeg har i dag. Blandt andet har jeg lært, at ytringsfriheden ikke er 
ensbetydende med, at man som journalist blot kan skrive, hvad man vil. Jeg har 
tidligere oplyst dig om at Jyllands Posten måtte bringe et dementi for flere af deres 
påstande, ligesom udlægningen af min involvering i selvsamme [Forfatter 1]s bog 
efterfølgende blev væsentlig anderledes, så allerede her misser du jo både 
aktualiteten og fakta. Det bliver du nødt til at forholde dig til. Ligeledes – og selvom 
du henviser til en anden artikel - har du fortsat ansvaret for, at indholdet ikke 
indeholder falske og skadelige udtalelser om en person. Jeg kan hjælpe dig på vej 
med et hint om, at domstolene på bagkant af finanskrisen netop fastslog, at 
byggehandler til overpris er ulovlige, hvilket der blev afsagt en række kendelser på 
baggrund af. Alt dette var jeg netop ikke på noget tidspunkt involveret i, og der blev 
lagt rigeligt energi i efterforskningen. Jeg vil ikke tolerere, at du med fuldt overlæg 
bringer sådanne beskyldninger. Hvis du med baggrund i ovenstående viden og på 
baggrund af nærværende mail, alligevel vil anklage mig for dette – uanset, at det 
sker ved henvisninger - kommer du til at stå på mål for det – ganske som det var 
tilfældet med Jyllands Posten. Du har oplyst en deadline torsdag kl. 12:00, hvornår 
bringer du artiklen? Med venlig hilsen [Klager]” 

 
Den 13. oktober 2023 kl. 08.16 besvarede Vejle Amts Folkeblad mailen: 
 

”Hej [Klager]  
Helt fair med misforståelsen - og ja, jeg var en anelse forvirret på et tidspunkt. Men 
jeg kontakter dig jo, fordi jeg ikke synes det ville være fair at bringe min artikel uden 
af, at du havde mulighed for at kommentere på det. Jeg er enig i, at alt skal være fair 
og korrekt, og hvis der er kommet nye oplysninger frem efter artiklen, skal de 
naturligvis med. Jeg bringer artiklen, når jeg har faktatjekket det, du skriver til mig 
– hvornår det bliver, skal jeg nok holde dig opdateret på.” 
 

 
Påklaget artikel 
Vejle Amts Folkeblad bragte den 21. oktober 2023 artiklen ”[Bynavn 1]-direktør har mange 
konkurser på bagen” i den trykte avis på side 6. Artiklen blev samme dag bragt på vafo.dk 
under overskriften ”Kendt [Bynavn 1]-direktør er gået konkurs med sit firma: Det er langt 
fra første gang – her er alle de andre gange, det er gået galt”. De to artikler er i det 
væsentlige enslydende.  
 
Artiklen har følgende underrubrik: 
 

”I september begærede den [Bynavn 1] erhvervsmænd sit firma [Selskab 9] konkurs. 
Og det er bestemt ikke første gang, at [Klager] er involveret i en konkurs.” 



 
 

  6 
 
 

 

 
Af artiklen fremgår: 
 

”[BYNAVN 1]: [Bynavn 1]-selskabet [Selskab 9] blev i september erklæret konkurs, 
da en milliongæld gjorde det svært for selskabet at finde nye investorer. Der var, 
ifølge Vejle Amts Folkeblads oplysninger, tale om en såkaldt egenbegæring, som et 
selskab indgiver mod sig selv, når det er åbenlyst, at videre drift er udsigtsløst. 
Senere stod det klart, at et af datterselskaberne under [Selskab 9], nemlig [Selskab 
10], også er gået konkurs, idet selskabet ikke kunne udbetale den retmæssige løn til 
en ansat. 
Direktøren for firmaet, der sælger containere indrettet som boliger eller kontor- 
arbejdspladser, hedder [Klager], og det er bestemt ikke første gang, at [Bynavn 
1]eren er involveret i en konkurs. Vi skal dog en del år tilbage i tiden, for at finde den 
seneste konkurs, han var involveret i - enten som ejer eller direktør af selskabet. 
Avisen har her samlet et overblik over de mest bemærkelsesværdige konkurser, som 
[Klager] har været involveret i. Den konkursramte direktør har ikke selv ønsket at 
kommentere de gentagne konkurser. 
1 Voldsom gæld i [Selskab 1]  
[Selskab 9] med [Klager] i spidsen hænger for tiden i en tynd tråd, efter [Bynavn 1]-
selskabet tidligt i september begærede sig selv konkurs for at slippe af med en større 
gæld. Senere på måneden kom det frem, at datterselskabet [Selskab 10] blev 
erklæret konkurs af en ansat, der ikke har fået sin løn. 
- Han gør krav på den løn, som han har til gode, og den løn, han skulle have 
modtaget i en opsigelsesperiode, fortalte konkursboets kurator, [Person B], i 
den forbindelse til Vejle Amts Folkeblad. 
2 De byttede ejendomme til oppustede priser 
I 2006 dannede [Klager] selskabet [Selskab 2], som arbejdede med 
ejendomsprojekter, herunder køb og salg af fast ejendom. På sin egen hjemmeside 
skrev [Klager], at [Bynavn 1]- selskabet gik konkurs, da markedet kollapsede med 
en række banker i forbindelse med finanskrisen. 
I bogen "Andre Folks Penge" har de to journalister [Forfatter 1] og [Forfatter 2] 
afdækket, hvordan [Selskab 2] var en del af en række ejendomsselskaber, primært 
med adresse i [Stedsangivelse] og [Bynavn 4], som købte og 
solgte ejendomme til hinanden på tværs inden for en snæver kreds af selskaber. 
Der står i bogen, at [Selskab 2] købte en række ejendomme i [Bynavn 2] 
for i alt 18 millioner kroner. En af ejendommene blev købt fra [Selskab 11] til en pris, 
som lå fire millioner kroner over, hvad ejendomme var handlet til få måneder 
forinden. Herefter blev samtlige ejendomme, som var købt for 18 millioner kroner, 
solgt til [Selskab 12] for 29 millioner kroner - altså 11 millioner kroner dyrere. 
Fordi ejendommene blev handlet til de høje priser, var det muligt for de skiftende 
ejere at hjemtage store lån i bankerne. Det fremgår af bogen, at [Klager] var 
bestyrelsesmedlem i [Selskab 12], og at [Selskab 2], [Selskab 11] og [Selskab 12] har 
handlet/byttet en lang række ejendomme med hinanden til oppustede priser. De 
enkelte selskaber ejede alene ejendomme i meget kort tid, skriver de to forfattere. 
Udover konkursen i [Selskab 2] måtte selskaberne [Selskab 9] og [Selskab 17] også 
trække stikket. 



 
 

  7 
 
 

 

[Selskab 3], hvor [Klager] ligeledes var direktør, og som var ejet af [Selskab 9], gik 
også konkurs. Selskabet lavede nytænkende og anderledes arkitektur. 
3 Heller ikke [Selskab 4] klarede den 
Et andet selskab i ejendomsbranchen, hvor [Klager] var direktør, og som gik 
konkurs, var [Selskab 4]. Dette [Bynavn 1]-selskab blev dannet i 2002 af en mand 
ved navn [Person A], som også sad i bestyrelsen hos [Selskab 2]. Ifølge 
erhvervsstyrelsen var det selskabets formål at købe faste ejendomme med henblik på 
renovering og udlejning. Selskabets seneste regnskab er fra 2006/07, og her havde 
selskabet faktisk et overskud på 1,4 millioner kroner. 
Det fremgår af CVR-registeret, at [Selskab 4] også ejede et selskab ved navn [Selskab 
13], hvor [Klager] ligeledes var direktør. Virksomhedens formål var at drive 
diskoteks- og restaurationsvirksomhed, men endte også med at gå konkurs. [Selskab 
4] ejede også en del af [Selskab 14], som ligeledes gik konkurs. Også her var [Klager] 
direktør. 
4 [Selskab 5] var ikke nogen succes 
[Klager] har også været direktør i to selskaber ejet af moderselskabet [Selskab 5], 
som også beskæftigede sig med ejendomsbranchen. De to selskaber gik under 
navnene [Selskab 6] og [Selskab 7]. Selskaberne gik konkurs i 2011, og havde begge 
til huse i [Bynavn 1]. 
5 Nattelivsbranchen viste sig at være hård  
"Ved siden af handelsskolen drev han sammen med sin partner Jyllands største 
mobile diskotek." Sådan kan man læse om [Klager] på hjemmesiden [Klager].dk. Og 
[Klager] har da også i løbet af flere år beskæftiget sig med nattelivsbranchen. Det er 
dog ikke gået lige godt hver gang. 
[Klager] har siddet i bestyrelsen i selskabet [Selskab 8] fra 2003 til 2005, da det blev 
erklæret konkurs. Selskabet blev oprettet i [Bynavn 2] og dets formål var at drive 
diskoteksvirksomhed, som det fremgår af CVR-registeret. 
6 [Selskab 15] blev opløst efter likvidation  
Ifølge CVR-registeret har [Klager] også siddet i direktionen i selskabet [Selskab 15], 
som blev opløst efter en likvidation. Selskabets formål var at renovere ejendomme. 
Der fremgår ikke meget om [Selskab 15], men udover [Klager] sad også [Person C] 
og [Person D] i direktionen. Sidstnævnte var direktør i selskabet, og hun har ligesom 
[Klager] været involveret i en lang række konkurser.” 

 
Der er i artiklen indsat et billede af [Klager]. Af billedteksten fremgår: ”Virksomheden, 
[Selskab 9], hvor [Klager] er direktør, blev i sidste måned begæret konkurs. Og det er bestemt 
ikke den første konkurs, han er involveret i.” 
 
Der er i artiklen indsat et billede af nogle containerboliger. Af billedteksten fremgår: ”I 
starten af september blev [Selskab 9] erklæret konkurs via en egenbegæring.” 
 
 
Efter offentliggørelsen 
[Klager] har til Pressenævnet indsendt den korrespondance, han havde med mediet efter 
offentliggørelsen, hvoraf følgende blandt andet fremgår:  
 
Den 31. oktober 2023 kl. 10.05 sendte [Klager] en mail til Vejle Amts Folkeblad.  



 
 

  8 
 
 

 

 
”Kære [Chefredaktøren], 
Jeg henvender mig til dig i egenskab af chefredaktør, vedrørende en faktuelt 
fejlbehæftet artikel – vedhæftet - omhandlende undertegnede udgivet 21. oktober 
2023 online, såvel som på tryk. 
Forklaringen på det faktum at min henvendelse først falder nu skyldes, at jeg ville 
trække vejret dybt inden min henvendelse, samt søge relevant rådgivning. 
Næste skridt i sagen er, endnu, ikke afgjort fra min side, men artiklen og forløbet 
kan ikke stå upåtalt hen. Jeg er blevet rådgivet til indledningsvist, at rette 
henvendelse til dig som chefredaktør med en opfordring om at dokumentere 
nedenstående påstande gengivet fra artiklen. 
1. Herefter blev samtlige ([Bynavn 2]) ejendomme solgt til [Selskab 12] for 29 mio. 
2. Fordi ejendommene blev handlet til de høje priser, var det muligt for de skiftende 
ejere at hjemtage store lån i bankerne. 
3. [Klager] var bestyrelsesmedlem i [Selskab 12] 
4. [Selskab 2], [Selskab 11] og [Selskab 12] har handlet/bytte en lang række 
ejendomme med hinanden til oppustede priser. 
Pkt. 1 – 3 er simple at dokumentere, idet skøder og lån for så vidt angår pkt. 1 og 2 
tinglyses, og bestyrelsesposten i pkt. 3. registreres i Erhvervsstyrelsen. 
Lad os eventuelt i første omgang afvente dokumentationen af pkt. 4, som jo er 
temmelig omfattende, men kom da gerne med et par eksempler, når der nu påstås at 
være så mange. 
En sådan dokumentation kan dog ikke præsteres, idet påstandene ikke er sande. 
Det er en skærpende omstændighed, at påstandene bringes på trods af en meget 
udtrykkelig opfordring til journalisten ([Journalisten]) om at faktatjekke. Jeg 
bemærker, at jeg ikke blev forelagt udsagnene i pkt. 1 til 4 forud for, at artiklen 
udkom, idet disse ikke var en del af den artikel, jeg blev forelagt af journalisten pr. 
email. 
I særdeleshed nævnte jeg Jyllands Posten, som måtte bringe et dementi, som faktisk 
omfattede dele af ovenstående. Desuden mindede jeg [Journalisten] om, at man ikke 
kan fralægge sig ansvaret for påstandene i artiklen med henvisninger og citater jf. de 
presseetiske regler. 
Det problematiske er naturligvis, at udsagnene i forening giver læseren et billede af 
ureglementeret adfærd fra min side – med andre ord insinueres en forbrydelse. 
Jeg ser frem til dokumentationen for ovenstående, det burde i øvrigt være nemt for 
jer at dokumenterer, når I nu har skrevet det, og så vil jeg afvente at gøre yderligere 
til, jeg har modtaget denne fra jer – Dog med frist til den 8. november 2023. 
Herunder et udsnit af de presseetiske regler. 
[…] 
De bedste hilsner 
[Klager]” 

 
Den 31. oktober 2023 kl. 12.54 besvarede Vejle Amts Folkeblad mailen: 
 
 ”Kære [Klager]. 



 
 

  9 
 
 

 

Jeg har bedt journalisten [Journalisten] om at give et svar på din klage – og jeg har 
sammen med ham tjekket, om vi har lavet faktuelle fejl. Det fastholder vi, at vi ikke 
har. Du får derfor vort svar på din mail her: 
1) Efter du får tilsendt det første udkast af artiklen, hvor vi refererer til en artikel i 
Jyllands-Posten, skriver du i en mail, at jeg ”er på meget dybt vand i forhold til 
henvisningen til artiklen i Jyllands-Posten. Artiklen er altså 15 år gammel, og der er 
sket en del siden, blandt andet en juridisk udredning og diverse retsforfølgelser i 
forlængelse af finanskrisen. Beskyldningerne mod mig viste sig jo netop 
efterfølgende at være forkerte.” 
Du skriver også, at Jyllands Posten måtte bringe et dementi for flere af deres 
påstande, ligesom du henviser [Forfatter 1]s bog ”Andre Folks Penge”, hvor 
udlægningen af din sag blev væsentlig anderledes. Jeg spørger dig efterfølgende, om 
du har mulighed for at sende det omtalte dementi, men det nægter du, da jeg ”selv 
skal have styr på og stå inde for, hvad jeg bringer ud til offentligheden”. Men jeg går 
med til ikke at bringe uddrag fra Jyllands-Postens artikel, og gør i stedet brug af den 
bog, du selv refererer til. Jeg er ovenikøbet i kontakt med [Forfatter 1], som fortæller 
mig, at I løbet havde været i kontakt, da bogen blev skrevet. Det er i den bog, der på 
side 36-37 står, at ”herefter blev samtlige ([Bynavn 2]) ejendomme solgt til [Selskab 
12] for 29 mio.” I forhold til punkt tre og fire henviser jeg også til den bog, som du 
selv har henvist til, hvor der står det, som vi skriver i artiklen. 
2) Dette er jo præcis, hvad ejendoms-karrusellen gik ud på – i få ord. ”Andre folks 
penge” skriver således: ”Da kreditfolkene (i BG Bank, red.) fik kigget nærmere på 
sagen, fandt de ud af, at de havde opdaget noget stort og grimt. Der var nogle, som 
byttede ejendomme med hinanden til kunstigt oppustede priser. Fik dem fyldt dem 
med lån til langt op over skorstenen for at fore deres egne lommer med lånte 
millioner.” (Andre folks penge, 3. udgave, side 35). Bogen beskriver, hvorledes BG 
Banks kreditkontor herefter, 7. marts 2007, udsender en intern advarsel i hele 
organisation – en advarsel, der specifikt nævner handlerne i [Bynavn 2] som 
eksempel – altså de handler, der er beskrevet i vores artikel. 
I forhold til din påstand om, at du ikke har fået muligheden for at faktatjekke 
artiklens indhold, har jeg følgende kommentarer: I det første udkast, jeg sender til 
dig, spørger du efterfølgende, om dette er ”den fulde artikel eller det typiske greb, 
hvor i bevidst fremsender brudstykker, så jeg ikke kan gennemskue helheden?”. 
Dertil svarer jeg, at det er hele artiklen, men du kommenterer ikke på indholdet af 
det, jeg sender til dig. I den endelige udgave af artiklen, er der er et punkt mere, end 
det jeg sendte dig, men du har inden da skrevet til mig, at du ikke forstår, at jeg 
kontakter dig, ”efter vores seneste telefonisk samtale omkring artikel nr. 2. I 
forlængelse af denne samtale udbad jeg mig tydeligt, at du ikke kontaktede mig 
igen”. Til det svarer jeg, at jeg ”kontakter dig, fordi jeg ikke synes det ville være fair 
at bringe min artikel uden af, at du havde mulighed for at kommentere på det. Jeg er 
enig i, at alt skal være fair og korrekt, og hvis der er kommet nye oplysninger frem 
efter artiklen, skal de naturligvis med”. Jeg mener derfor, du har haft mulighed for 
at kommentere på artiklens indhold. 
Med venlig hilsen [Chefredaktøren]” 

 
Den 31. oktober 2023 kl. 13.44 besvarede [Klager] mailen: 
 



 
 

  10 
 
 

 

”Kære [Chefredaktøren] 
Tak for hurtigt svar, som jeg kommer tilbage til. 
Er det med overlæg, at i ikke kommenterer pkt. 3? 
Jeg lægger selv op hertil, så jeg forudsætter, at i ikke har kommentarer til pkt. 4? 
Med venlig hilsen [Klager]” 

 
Den 31. oktober 2023 kl. 16.27 sendte Vejle Amts Folkeblad følgende mail: 
 

”I forhold til punkt tre og punkt fire refererer vi til den bog, som du selv henviste til i 
en mail til [Journalisten] for at få en mere korrekt version af Jyllands-Postens 
artikel. I den står der, at BG Banks kreditkontor 7. marts 2007 udsendte en advarsel, 
der nåede ud til alle organisationens relevante bevilgere af lån til det professionelle 
ejendomsmarked. Ordret står der: 
”I den helt konkrete sag købte [Selskab 2] en række ejendomme i [Bynavn 2] for i alt 
18 millioner kroner. En af ejendommene blev købt fra [Selskab 11] til en pris, som lå 
fire millioner kroner over, hvad ejendommen var handlet til få måneder forinden. 
Herefter blev samtlige ejendomme, som var købt for 18 millioner kroner, solgt til 
[Selskab 12] for 29 millioner kroner, dvs. 11 millioner kroner dyrere. [Klager] er 
bestyrelsesmedlem i dette selskab. Vi har kendskab til, at [Selskab 2], [Selskab 11] og 
[Selskab 12] har handlet/byttet en lang række ejendomme med hinanden. De 
enkelte selskaber ejer alene ejendomme i meget kort tid.” 
Med venlig hilsen 
[Chefredaktøren]” 

 
Den 6. november 2023 kl. 13.20 sendte [Klager] følgende mail til Vejle Amts Folkeblad: 
 

”Kære [Chefredaktøren] 
Tak for dine to mails – for nemheds skyld vedhæftet. Jeg er ikke enig i 
konklusionerne i jeres redegørelse, og pressenævnet synes i den aktuelle situation at 
være eneste udvej. I forhold til jeres henvisning til ”Andre Folks Penge” af [Forfatter 
1] og [Forfatter 2], så vil jeg gerne påpege, at en bogudgivelse ikke er underlagt de 
presseetiske regler, så denne argumentation kan ikke gøre sig gældende. 
Det udgiveransvar, som Vejle Amt Folkeblad har, hvor man henviser til en bog, 
frikender ikke redaktør eller journalist for at sikre den rette dokumentation inden 
man skriver en artikel. 
Lad mig dele diskussion i 2 dele. 
Del 1 må handle om hvorvidt de fra artiklen refererede punkter 1 – 4 er sande, 
dernæst kan vi diskutere det øvrige. Med hensyn til del 1, er de refererede udsagn 
fortsat udokumenterede. Naturligvis fordi en usandhed ikke kan dokumenteres. 
Dette på trods af, at i hvert fald pkt. 1 – 3 helt ukompliceret kan efterprøves på 
tinglysningskontoret for så vidt angår pkt. 1 og 2, og i selskabsregistret for så vidt 
angår bestyrelsesposten (pkt. 3). Det er jo altså også her man faktatjekker sådanne 
ting og ikke i en bog, skrevet af selvsamme [Forfatter 1], som netop måtte bringe et 
dementi for påstandene. At [Forfatter 1] gengiver skriver en usandhed i sin bog, gør 
det jo ikke til en sandhed, når I gengiver den i Vejle Amts Folkeblad. 



 
 

  11 
 
 

 

Vil du anerkende at udsagnene ikke er korrekte, og implicit heri heller ikke kan være 
faktatjekkede tilstrækkeligt? Sidstnævnte på trods af, at det er en meget let øvelse, 
og at jeg i tillæg hertil havde advaret om de usandfærdige udsagn i Jyllands Posten. 
Lad mig i øvrigt i samme ombæring understrege følgende. 
På bagsidecoveret af bogen ”Andre Folks Penge,” gør forfatterne tydeligt 
opmærksom på, at ”Bogen udkommer på et tidspunkt, hvor retsopgøret efter 
finanskrisen kun lige er begyndt.” 
Her 10 år senere efter bogens udgivelse foreligger resultatet jo af dette meget 
omfattende retsopgør, som har ført til en række sigtelser, domme, erstatningssager 
og fængselsdomme, har jo netop vist at jeg ikke var involveret i alt dette. Af samme 
årsag kan I heller ikke dokumentere påstanden i jeres artikel. 
Jeg nævnte derimod bogen i sammenhæng med, at ”der er sket en del siden, blandt 
andet en juridisk udredning og diverse retsforfølgelser i forlængelse af finanskrisen. 
Beskyldningerne mod mig viste sig jo netop efterfølgende at være forkerte”. 
Det Vejle Amts Folkeblad beskylder mig for i artiklen, er jo netop, at jeg var en af de 
centrale spillere i en eller anden kriminel cirkel. Derfor gør jeg opmærksom på, at 
jeg frikendes i det juridiske efterspil. [Journalisten] bemærkning ”Dette er jo præcis, 
hvad ejendoms-karrusellen gik ud på” understreger netop, at Vejle Amts Folkeblad 
blot har lagt til grund, at jeg er deltager i en eller anden ejendoms-karrusellen. Dette 
på trods af, at påstandene Vejle Amts Folkeblad bygger beskyldningen i artiklen på 
aldrig er foregået. 
Hvis jeg ikke kan imødekommes i førnævnte kritikpunkter og med et tilhørende 
dementi fra jeres side, så kan vi ikke komme videre i denne dialog, hvorfor jeg nu vil 
indgive en klage til pressenævnet, med dokumentation for at udsagnene er usande. 
Jeg lægger i samme forbindelse til grund, at jeg har efterlevet pressenævnets 
opfordringen til at kontakte pågældende medie inden indgivelse af klagen. 
Klagen vil overordnet tage udgangspunkt i følgende: 
- Der er bragt usandfærdige oplysninger 
- Der insinueres kriminel adfærd på baggrund af de usande udsagn. 
- Jeg er ikke forlagt muligheden for at kommentere på pkt. 1 – 4 
- Jeg foreligges en artikel med lovning om, at det er ”den fulde artikel”, men 
efterfølgende tilføjes de usande oplysninger. 
Med venlig hilsen [Klager]” 

 
Vejle Amts folkeblad besvarede mailen samme dag kl. 15.15:  
 

”Kære [Klager]. 
[Journalisten] er på ferie i denne uge, så jeg vil bede dig om at afvente mit svar til 
dig, da jeg er afhængig af en forklaring fra ham. Jeg vender tilbage i næste uge. 
Med venlig hilsen [Chefredaktøren]” 

 
Den 6. november 2023 kl. 16.26 besvarede [Klager] mailen: 
 

”Kære [Chefredaktøren] 
Jeg vil respektere din forespørgsel. Jeg bemærker dog, at jeg måske ikke helt kan se 
meningen i at vente. [Journalisten] har jo haft chance for at forklare sig, min 
holdning til denne forklaring, har jeg forelagt dig. Dernæst ved jeg jo af gode grunde, 



 
 

  12 
 
 

 

at han ikke kan dokumentere udsagnene. Men du får den tid du beder om, og vi er jo 
længe inden for fristen for indbringelse. 
Med venlig hilsen [Klager]” 

 
Den 13. november 2023 kl. 15:16 sendte Vejle Amts Folkeblad følgende mail til [Klager]: 
 

”Kære [Klager]. 
På vegne af [Journalisten] – cc på denne mail – og undertegnede et svar på din 
forespørgsel. Det er rigtigt, at du ikke blev hørt i forhold til punkt 1-4, hvilket dog 
hænger sammen med, at du tidligere udbad [Journalisten] om ikke at kontakte dig 
igen. Men du skal have muligheden for at kommentere på punkterne 1, 2 og 4. 
Punkt 3 – omhandlende, at du var bestyrelsesmedlem i [Selskab 12] – har vi rigtig 
nok ikke kunne finde bevis for i CVR-registreret, så det er vi villige til at slette, hvis 
vi ikke lykkes med at indhente den dokumentation. Men hvordan forholder du dig til 
den kritik, der bliver rejst af dig i bogen, og som vi refererer til gennem punkt 1, 2 og 
4? Er det hele usandt, eller er der grader af sandhed i det? 
I forhold til det dementi, du nævner, har vi været i kontakt med [Forfatter 1], som 
ikke erindrer, at de har udsendt et dementi, og derfor stoler vi på, hvad der står i 
"Andre Folks Penge". [Journalisten] har tidligere spurgt, om du vil fremsende 
dementiet til os, men dette har du afvist. Hvis du har mulighed for det, får du endnu 
en mulighed for at fremsende dementiet til os. 
Derfor – vi fjerner afsnittet og laver en rettelse/præcisering på, at vi ikke burde have 
bragt oplysningerne om [Selskab 12] – og så sender du os skriftligt en kommentar til 
oplysningerne i punkt 1,2 og 4. Du sender dit svar til os begge. 
Med venlig hilsen [Chefredaktøren]”  

 
Den 16. november 2023 kl. 12.25 sendte [Klager] følgende svar til mediet: 
 

”Kære [Chefredaktøren], 
Jeg kan konstatere, at Vejle Amts Folkeblad ikke vil tage ansvar for hverken de 
forkerte oplysninger eller brud på de presseetiske regler. Jeg indberetter derfor 
sagen til Pressenævnet. Indbringelsen vil omhandle, at Vejle Amts Folkeblad ved 
journalist [Journalisten] og chefredaktør [Chefredaktøren] – trods min opfordring 
til grundigt faktatjek - har tilsidesat sine presseetiske forpligtelser. 
Jeg bemærker i den forbindelse, at jeg har dementiet i hænde, og at dette vil indgå 
som underbyggende dokumentation for klagen. Dementiet beviser, at Jyllands 
Posten bringer et dementi/rettelse for [Forfatter 1]s påstand i artiklen, hvorefter han 
alligevel gengiver påstanden i sin bog. Herefter gengiver Vejle Amts Folkeblad selv-
samme usandheder i avisen, til trods for min opfordring til at undersøge sagen selv. 
Jeg har noteret mig, at Vejle Amts Folkeblad har anerkendt fejlen for så vidt angår 
pkt. 3 ”[Selskab 12]”. Det synes dog noget svært, at fjerne afsnittet i en 
forsidehistorie på den trykte avis, som forårsagede stor skade for mig såvel som 
erhvervsleder og privatperson. 
I tillæg til ovenstående, er Vejle Amts Folkeblad – på trods af talrige opfordringer - 
heller ikke fremkommet med dokumentation for påstanden i pkt. 1, 2 og 4. Jeg vil 
underbygge klagen dokumentation for usandheden i pkt. 1 og 2. 



 
 

  13 
 
 

 

Det er i påstandens natur svært for mig at bevise pkt. 4 er usand, men bevisbyrden 
ligger heller ikke hos mig. Så her vil jeg opfordre Pressenævnet til at Vejle Amts 
Folkeblad – igen - bliver opfordret til at dokumentere de ”mange handler”. 
Min bemærkning om, at journalist [Journalisten] ikke behøver kontakte mig igen, er 
helt korrekt. Et sådant ønske, kan dog ikke sidestilles med en berettigelse for jer til 
at bringe usandheder i avisen. På trods af mit ønske om ikke, at blive kontaktet, var 
der alligevel en lang mailudveksling mellem journalist [Journalisten] og jeg, hvor jeg 
netop blev forelagt den ”forkerte” artikel. Argumentet og forsøget fra Vejle Amts 
Folkeblad på ”omvendt bevisbyrde” synes således tyndt i en hver henseende og i 
direkte strid med de presseetiske regler. Med venlig hilsen 
[Klager]” 

 
Den 16. november 2023 kl. 12.41 besvarede Vejle Amts Folkeblad mailen:  
 

”Kære [Klager]. 
Tak for mail. Synes du mangler at tage stilling til to ting – dels at jeg vil opfordre dig 
til at sende os det ”dementi” – som vi ikke kan finde og [Forfatter 1] ikke kan erindre 
– så send os det omgående. Dels vil jeg endnu en gang som i den tidligere mail 
opfordre dig til at kommentere på de passager, vi ikke fik dig til at kommentere på 
tidligere. 
[Journalisten] vil i kølvandet på denne mail så hurtigt som muligt få fjernet 
passagen med [Selskab 12] fra den digitale version – samt lave en selvstændig 
rettelse/præcisering til print – som også vil blive bragt selvstændigt digitalt. 
Med denne tilbagemelding har du fået muligheden for at korrigere eventuelle 
misforståelser i artiklen – men det er naturligvis din afgørelse, om sagen skal 
behandles af Pressenævnet eller ej. I allerbedste mening. 
Med venlig hilsen [Chefredaktøren]” 

 
Den 16. november 20230 kl. 15.58 sendte Vejle Amts Folkeblad endnu en mail til [Klager]:  
 
 ”Kære [Klager] 

Jeg har været i kontakt med [Forfatter 1], om det dementi, som du flere gange har 
skrevet, at Jyllands-Posten måtte bringe på baggrund af de artikler, de bragte om 
[Selskab 2]. Er nedenstående det dementi, som du selv henviser til? 
15. november 2007 Jyllands-Posten Vest Sektion 1 Side 7 (Indland) 72 ord 
Id:e0c09a78  
"Af en grafik i Erhverv & Økonomi onsdag den 31. oktober fremgik det, at [Selskab 
2] efter den 27. juli 2007 købte ejendomme af [Selskab 12]. Det er forkert. Handelen 
fandt sted den 3. maj. Af den tilhørende artikel fremgik det, at direktøren i [Selskab 
2], [Klager], sidder i [Selskab 12]s bestyrelse. Her sidder han dog ikke længere, idet 
han trådte ud af bestyrelsen tidligere i år. Morgenavisen Jyllands-Posten beklager 
fejlene."  
Som vi ser det betyder den rettelse fra Jyllands-Posten, at du har siddet i bestyrelsen 
i [Selskab 12], men trådte ud af den i 2007. Vi venter med at bringe rettelsen, til du 
har fået mulighed for kommentere på dette. Vi vil også gerne igen give dig mulighed 
for at kommentere på det, vi tidligere har givet dig mulighed for at kommentere på. 
Med venlig hilsen [Journalisten]” 



 
 

  14 
 
 

 

 
Den 22. november 2023 kl. 10.21 sendte [Klager] følgende mail til mediet: 
 

”Kære [Chefredaktøren] og [Journalisten] 
Tak for jeres mails af 16. november ([Chefredaktøren]) kl. 12:41 og 15:58 
([Journalisten]) – for nemheds skyld vedlagt – som jeg her besvarer samlet. Med 
hensyn til, hvorvidt sagen indbringes for Pressenævnet henvises til tidligere mail. 
Med hensyn til dementi/rettelse henvises til tidligere mail. 
Med hensyn til at Vejle Amts Folkeblad igen udbeder sig kommentarer, giver det 
ikke mening at kommentere på usandhederne i pkt. 1 – 4, når de netop er usande. 
Vejle Amts Folkeblad burde have undersøgt dette og ikke skrevet dette i avisen, når 
avisen ikke kan dokumentere det. Jeg gentager, at bevisbyrden ligger hos Vejle Amts 
Folkeblad og ikke hos undertegnede. 
Det er hele sagens kerne. I forhold til det i [Journalisten]s mail frembragte, træder 
Jyllands Posten igen ved siden af og erstatter en usandhed med den næste – Jeg 
gentager igen og for sidste gang, at jeg aldrig har siddet i bestyrelsen i [Selskab 12]. 
Jeg forstår ikke, at vi bruger energi på udsagn trykt i Jyllands Posten for 15 år siden, 
når Vejle Amts Folkeblad blot – og noget mere professionelt – kan efterprøve 
udsagnet hos Erhvervsstyrelsen, hvilket Vejle Amts Folkeblad øvrigt skulle have 
gjort inden mediet trykte artiklen. 
Jeg vil i øvrigt betegne de usande udsagn i pkt. 1 – 4 for alt andet end 
”misforståelser”, idet jeg netop kraftigt gjorde opmærksom på at Vejle Amts 
Folkeblad skulle være påpasselige med at faktatjekke – I særdeleshed i forhold til 
Jyllands Posten. 
Dette er en skærpende omstændighed, at Vejle Amts Folkeblad ikke tager dette 
alvorligt, men blot skriver usandhederne alligevel. 
Må jeg understrege, at der findes adskillige afgørelser i Pressenævnet, der helt 
konkret tager udgangspunkt i dette. Jeg er skuffet over jeres manipulerende 
håndtering af sagen, som det tydeligvis ikke kan lykkes os at forlige mindeligt – Det 
havde jeg godt nok håndteret noget anderledes og betydeligt mere ydmygt. Lad os 
stoppe 
”dialogen” her, idet den igennem flere uger tydeligvis ikke har ført nogle vegne og, at 
der ikke er udsigt hertil. 
Vi må således afvente behandling af sagen i Pressenævnet, da Pressenævnet har 
sanktionsmuligheder overfor Vejle Amts Folkeblad og den mangelfulde research 
forud for udgivelsen af artiklen, samt de direkte usandheder nævnt og den 
manglende dokumentation herpå.  
Med venlig hilsen [Klager]” 

 
Den 22. november 2023 kl. 11.43 sendte Vejle Amts Folkeblad en mail til [Klager]:  
 
 ”Kære [Klager]. 

Jeg noterer mig, at du ikke vil benytte dig af muligheden for at kommentere på de 
manglende punkter. Og så noterer jeg, at du ikke taler sandt, når du siger, at du 
aldrig har siddet i bestyrelsen for [Selskab 12] jf. vedhæftede regnskab for [Selskab 
12]. Derfor bringer vi heller ikke en rettelse omkring vor omtale af [Selskab 12].  
Med venlig hilsen [Chefredaktøren]” 



 
 

  15 
 
 

 

 
 
Den 6. december 2023 kl. 10.49 sendte [Klager] følgende mail til mediet: 
 

”Kære [Chefredaktøren] 
Jeg skrev tidligere, at det ikke synes givtigt at fortsætte dialogen, men det gør jeg 
naturligvis gerne, når der dukker nye oplysninger op i forhold til bestyrelsesposten. 
De øvrige punkter vil jeg som udgangspunkt ikke kommentere på, idet artiklen 
netop blev trykt inden – og uden - jeg fik denne muligheden for at kommentere. Jeg 
sender dog alligevel en separat mail. Først og fremmest har vi da fået fastslået, at 
hverken min eller [Forfatter 1]s  hukommelse rækker tilbage til det forrige årti, 
hvilket der også må være en vis forståelse for. 
Med respekt for min hukommelse har jeg netop, med udgangspunkt i vores dialog – 
tjekket registreringerne hos Erhvervsstyrelsen, hvor det fremgår at jeg aldrig har 
siddet i bestyrelsen, dette burde Vejle Amts Folkeblad også have gjort. 
Jeg kan ikke erindre forholdet omkring fremsendte regnskab og dermed heller ikke 
give en fornuftig forklaring på, hvorfor jeg skulle have underskrevet regnskabet, når 
jeg ikke på noget tidspunkt hos Erhvervsstyrelsen har været registreret i bestyrelsen 
hos [Selskab 12]. 
Idet jeg ikke har været registreret som bestyrelsesmedlem, er der implicit heri heller 
ikke registreret et tidspunkt for en udtrædelse, så der opstår lidt et ”hul” i tidslinjen. 
Det regnskab du sender, har afslutning pr. 30.09.2006 og er udover undertegnede 
underskrevet af [Person E] og [Person F]. Jeg underskriver således i stedet for 
[Person G], som er det tredje registrerede bestyrelsesformand. Efterfølgende 
årsregnskab for 2206/07 er underskrevet af [Person E], [Person H] og [Person I]. 
01.09.2007 Erstattes [Person F] med ovennævnte [Person I]. 
Allerede 01.01.2007 Erstattes [Person G] (eller undertegnede) med [Person H]. 
Uden at diskutere hvorvidt jeg overhovedet har siddet i bestyrelsen for [Selskab 12], 
har det jo så i hvert ikke været under det forløb Vejle Amts Folkeblad beskriver i 
[Bynavn 2], idet jeg første får skøde på [Adresse 1] og [Adresse 2] ultimo februar 
2007. De kan jo således ikke sælges i 2006. 
Min fortsatte udfordring med artiklen er naturligvis, at den er skrevet på en sådan 
måde, at læseren ledes til en opfattelse af, at jeg har udnyttet en bestyrelsespost 
(som jeg ikke havde) til at handle nogle ejendomme til en opskruet pris – alt 
sammen på trods af opfordring udokumenteret af Vejle Amts Folkeblad. 
Det kan naturligvis virke som en semantisk diskussion, men jeg tror rent faktisk 
ikke, at Vejle Amts Folkeblad under din ledelse har førnævnte intention. 
Jeg medtager naturligvis den fremkomne information i klagen til Pressenævnet. 
Med venlig hilsen [Klager]” 

 
Den 6. december 2023 kl. 10.58 sendte [Klager] følgende mail til mediet: 
 
 ”Kære [Chefredaktøren] og [Journalisten] 

Jeg har besluttet mig for med udgangspunkt i [Bynavn 2] ejendommene at dele et 
indblik – vedhæftede ”Projektudvikling” – med jer begge. Dokumentet beskriver 
hvordan værditilvækst i ejendomsudvikling opstår. Jeg vedhæfter ligeledes et 



 
 

  16 
 
 

 

uddrag af det projekt, jeg henviser til i teksten. Jeg kan i øvrigt af vedhæftede mail 
se, at jeg indledte dialogen med [Bynavn 2] Kommune allerede i februar 2007. 
Hvis Vejle Amts Folkeblad havde givet mig chancen for, at kommentere på artiklen 
(altså den rigtige) inden Vejle Amts Folkeblad udgav den, kunne vi dels have 
undgået de mange fejl, men ligeledes nuanceret billedet for læseren bare en anelse. 
Jeg sidder dog stadig med et indtryk af at en form for journalistik, der handlede 
mere om klik og at skrive om min person med baggrund i konkursen i [Selskab 1] 
hurtigt og uden den nødvendig research, så måske mine tanker og svar ikke havde 
ændret jeres fremstilling. Men så var jeg dog blevet hørt. 
Alt dette er på sin vis lige meget nu – artiklen er jo trykt og skaden er i den grad sket 
- men idet jeg alligevel skulle lave det indledende arbejdet i forhold til Pressenævnet 
og den videre kommunikation med offentligheden omkring artiklen, kunne jeg lige 
så godt dele det med jer. 
Jeg er helt bevidst om, at i er ”svære at rokke”, men jeg håber alligevel indblikket, 
kan give jer en fornemmelse, at det ikke bare er svindel og ”byttehandler til 
opskruede priser”, men at jeg rent faktisk arbejder udvikler tingene. 
Jeg føler mig ikke ordentligt behandlet af jer. Det er jeg nødt til at sige. 
Med venlig hilsen [Klager]” [Der er i mailen vedlagt materiale om ”Projektudvikling 
med udgangspunkt i [Stednavn 1] projektet, [Bynavn 2]”, Pressenævnet]” 

 
 
Øvrige oplysninger 
Vejle Amts Folkeblad har til Pressenævnet indsendt en rettelse, som Jyllands-Postens bragte 
den 15. november 2007. Af rettelsen fremgår:  
 

”Af en grafik i Erhverv & Økonomi onsdag den 31. oktober fremgik det, at [Selskab 
2] efter den 27. juli 2007 købte ejendomme af [Selskab 12]. Det er forkert. Handlen 
fandt sted den 3. maj. Af den tilhørende artikel fremgik det, at direktøren i [Selskab 
2], [Klager], sidder i [Selskab 12]s bestyrelse. Her sidder han dog ikke længere, idet 
han trådte ud af bestyrelsen tidligere i år. Morgenavisen Jyllands-Posten beklager 
fejlene.” 

 
Vejle Amts Folkeblad har indsendt årsrapport for 2005/06 for [Selskab 12], dateret den 27. 
december 2007 af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Af dette fremgår det, at [Klager] var 
medlem af bestyrelsen, og at han har underskrevet regnskabet.   
 
[Klager] har indsendt et billede af forsiden af bogen ”Andre folks penge”, 3. udgave, skrevet 
af [Forfatter 1] og [Forfatter 2]. Af forsidebilledet fremgår følgende tekst ” Opdateret og 
stærkt revideret 3. udgave”.  
 
Vejle Amts Folkeblad har til Pressenævnet indsendt et billede af side 36 af bogen ”Andre 
Folks Penge”, hvor [Klager] er omtalt.    
 
Herudover har Vejle Amts Folkeblad indsendt en artikel med overskriften ”Mistanken 
fra [Bynavn 2]” bragt den 26. august 2013 af Jyllands-Posten, hvori et uddrag fra ”Andre 
folks penge” er gengivet.  
 



 
 

  17 
 
 

 

[Klager] har indsendt en tingbogsattest og historiske adkomster vedrørende en ejendom 
beliggende på [Adresse 1] i [Bynavn 2]. Det fremgår blandt andet, at ejendommen i 2004 var 
ejet af [Person J], at den i 2006 blev overdraget til [Selskab 11], at den i 2007 blev overdraget 
til [Selskab 2], hvorefter den i 2009 blev overdraget til [Selskab 16], der står som ejer i dag.  
 
[Klager] har herudover indsendt en oversigt over aktuelle hæftelser på en ejendom 
beliggende på [Adresse 3]. 
 
[Klager]s klage er modtaget i Pressenævnet den 18. januar 2024.  
 
 
2 Parternes synspunkter 
2.1 [Klager]s synspunkter 
Korrekt information, forelæggelse og berigtigelse  
[Klager] har indledningsvist anført, at Vejle Amts Folkeblad ved chefredaktør 
[Chefredaktøren] og journalist [Journalisten] har handlet i strid med god presseskik ved at 
bringe forkerte oplysninger samt afvise at berigtige disse.  
 
[Klager] har anført, at artiklen indeholder fire ukorrekte udsagn, som ikke var en del af den 
artikel, han fik tilsendt i forbindelse med forelæggelsen, hvorfor han først blev opmærksom 
på det, da artiklen var blevet publiceret.  
 
[Klager] har hertil bemærket, at avisen har anerkendt, at påstandene ikke har været forelagt 
forud for publiceringen, og det er en skærpende omstændighed, at han fik artiklen tilsendt 
med en garanti om, at det var den fulde artikel, hvorefter de fire udsagn først blev tilføjet 
efterfølgende.  
 
I forhold til den dialog, som [Klager] havde med mediet inden offentliggørelsen, har han 
anført, at han ikke er enig med mediet i, at der var tale om en åben dialog, og at han samtidig 
med, at han tilkendegav, at han ikke fandt, at det gav mening at kommentere på 
begivenheder, der lå 15-20 år tilbage i tiden, samtidig tilbød avisen at sende artiklen til 
faktatjek. [Klager] har hertil bemærket, at et ønske om ikke at kommentere ikke berettiger 
mediet til at skrive usandheder.  
 
[Klager] har henvist til den klage, han sendte til Vejle Amts Folkeblad efter offentliggørelsen 
af artiklen den 31. oktober 2023 kl. 10.06, og henvist til de fire udsagn i artiklen, som 
indeholder ukorrekt information, og som han ikke er blevet forelagt, idet de ikke var en del af 
den artikel, han blev forelagt forud for publiceringen. Udsagnene fremgår af følgende uddrag 
fra artiklen:  
 

”Herefter blev samtlige [[Bynavn 2]] ejendomme, som var købt for 18 millioner 
kroner, solgt til [Selskab 12] for 29 millioner kroner [udsagn 1] […] 
Fordi ejendommene blev handlet til de høje priser, var det muligt for de skiftende 
ejere at hjemtage store lån i bankerne. [udsagn 2] […] [Klager] var 
bestyrelsesmedlem i [Selskab 12] [udsagn 3] […] [Selskab 2], [Selskab 11] og 
[Selskab 12] har handlet/byttet en lang række ejendomme med hinanden til 
oppustede priser. [udsagn 4]” 



 
 

  18 
 
 

 

 
[Klager] har anført, at udsagn 1 og 2 er simple at dokumentere, idet skøder for lån tinglyses, 
og at den omtalte bestyrelsespost i udsagn 3 registreres i Erhvervsstyrelsen, men at 
oplysningerne i artiklen ikke er dokumenterede, ligesom de ikke er korrekte.  
 
[Klager] har i forhold til udsagn 1 videre anført, at [Selskab 2] først fik skøde på ejendommen 
i [Bynavn 2] den 20. februar 2007. Efterfølgende blev den ikke solgt til [Selskab 12] 
Ejendomme, men til [Selskab 16] med skødedato den 1. oktober 2009. Dette ville have været 
let at faktatjekke for avisen frem for at gengive en side fra en gammel bog, der gengiver et 
endnu ældre notat, og som er revideret siden den første udgivelse.  
 
I korrespondancen, som parterne havde inden offentliggørelsen, nævnte [Klager] over for 
avisen, at Jyllands-Posten efter en omtale, avisen havde bragt i 2013, måtte bringe et dementi 
som omfattede store dele af ovenstående. [Klager] har endvidere anført, at man som medie 
ikke kan fralægge sig ansvaret for påstande med henvisning til, at der er tale om citater.  
 
I forhold til beskyldningerne om, at han skulle have indgået i en ejendomskarrusel, har 
[Klager] anført, at han i dialogen med avisen blev bedt om at bevise, at han ikke har gjort 
dette, og har understreget, at han ikke er dømt eller på anden måde er blevet sanktioneret for 
sin ageren i den periode, som Vejle Amts Folkeblad omtaler. [Klager] har herudover 
bemærket, at der ikke er omvendt bevisbyrde – heller ikke i forhold til de presseetiske regler.  
 
[Klager] har herudover anført, at gengivelsen af indholdet fra bogen ”Andre folks penge” ikke 
frit kan gengives som fakta. Herudover var hans henvisning til bogen i forbindelse med den 
korrespondance, han havde med mediet forud for publiceringen, ikke ensbetydende med, at 
han skulle have accepteret samtlige påstande, ligesom henvisningen til bogen skete i en helt 
anden kontekst og på et tidspunkt, hvor han havde fået forelagt en version af artiklen, som 
ikke gengav de omtalte oplysninger i bogen. Bogen er heller ikke underlagt de samme regler 
som nyhedsmedier, hvorfor avisen burde have foretaget et faktatjek af oplysningerne. Vejle 
Amts Folkeblad har således ikke dokumentation for de fire påstande.  
 
Herudover er bogen ”Andre folks penge” udkommet i en ny udgave, med resultaterne af den 
juridiske optrevling og de efterfølgende retssager, som førte til en række domme mod visse 
aktører i – det journalisten betegner som – ”Det Store Ejendomsspil”. [Klager] har i den 
forbindelse understreget, at han på ingen måde er involveret i dette. 
 
I forhold til den artikel fra Jyllands-Posten fra 2013 med overskriften ”Mistanken fra 
[Bynavn 2]”, som mediet har henvist til, har [Klager] listet en række ukorrekte beskrivelser i 
den artikel, og har herudover anført, at han ikke er dømt for nogle af de forhold, der er 
oplistet i denne artikel.  
 
 
2.2 Vejle Amts Folkeblads synspunkter 
Korrekt information, forelæggelse og berigtigelse 
Vejle Amts Folkeblad har anført, at der under hele research- og skriveforløbet blev 
kommunikeret åbent med [Klager] om sagen, hvilket den fremlagte korrespondance mellem 



 
 

  19 
 
 

 

ham og mediet også viser. [Gengivet under punkt 1, Sagsfremstilling ”Før offentliggørelsen”, 
Pressenævnet] 
 
Under korrespondancen afviste [Klager] flere gange at kommentere på artiklen med den 
begrundelse, at det ikke gav mening at kommentere på noget, der lå 15-20 år tilbage i tiden. 
Avisen har i den forbindelse henvist til parternes korrespondance den 12. oktober 2023. 
Avisen har herudover anført, at [Klager] også den 13. oktober 2023 telefonisk bad 
journalisten om ikke at kontakte ham igen, hvilket han fulgte op skriftligt samme dag.  
 
Da avisen alligevel sendte første udkast af artiklen til [Klager], hvor der blev refereret til en 
artikel fra Jyllands-Posten, skrev han, at avisen var på dybt vand, ligesom han informerede 
om, at Jyllands-Posten havde måttet bringe et dementi for flere af deres påstande, hvilket 
også fremgår af parternes korrespondance af 13. oktober 2023. Vejle Amts Folkeblad 
anmodede [Klager] om at fremsende dementiet, hvilket han afviste. Avisen fandt senere ud 
af, at der ikke var tale om et egentligt dementi, men en rettelse. [Den omtalte rettelse er 
gengivet under punkt 1 Sagsfremstilling ”Øvrige oplysninger”, Pressenævnet] 
 
For at lade [Klager] komme tvivlen til gode valgte avisen at undlade at referere til artiklen fra 
Jyllands-Posten, men refererede i stedet til den nyeste udgave af bogen ”Andre folks penge”. 
Der er således ikke tale om nye informationer, men om en opsummering af en gammel sag.  
 
I forhold til klagepunktet om, at [Klager] ikke fik forelagt den endelige version af artiklen, har 
avisen anført, at det var den fulde artikel, han fik sendt til faktatjek den 12. oktober 2023, 
men at artiklen – efter de indvendinger [Klager] havde til indholdet – blev revideret, således 
at der i stedet blev indsat en henvisning og reference til bogen ”Andre folks penge”.  
 
Vejle Amts Folkeblad har i den forbindelse videre anført, at [Klager] selv bad journalisten om 
ikke at kontakte ham, og at han selv henviste til bogen ”Andre folks penge”.  
 
Vejle Amts Folkeblad har om de fire konkrete udsagn fra artiklen (udsagn 1-4), anført, at alle 
fire udsagn kommer fra bogen ”Andre Folks Penge”. Vejle Amts Folkeblad har i den 
forbindelse henvist til den korrespondance, parterne havde inden offentliggørelsen af 
artiklen den 13. oktober 2023, hvor [Klager] selv henledte opmærksomheden på blandt andet 
den omtalte bog. Avisen har i den forbindelse anført, at bogen i almindelighed anses for at 
være en seriøs og dybdegående bog om den danske finanskrise, og de to journalister, der har 
skrevet den, brugte flere år på at researche og skrive bogen og vandt i 2014 publicistprisen for 
værket. Det uddrag, der henvises til i artiklen, er fra den nyeste opdaterede version af bogen 
fra 2016, og omtalen af advarslen fra 2007 fra BG Banks kreditkontor, som er det eneste fra 
bogen, der refereres til i artiklen, er stadig at finde i den opdaterede udgave. Der har altså 
ikke været grund til at ændre det afsnit, selv om [Klager] har påpeget, at der i den nyeste 
udgave er kommet nye oplysninger frem i et ret væsentligt omfang.  
 
Vejle Amts Folkeblad har videre anført, at avisen ikke kan faktatjekke alle informationer i det 
citerede udsagn og har i den forbindelse anført, at der ligger flere års arbejde bag bogen, og at 
avisen således stoler på BG Banks kreditkontor og på de to prisbelønnede journalister, der 
har researchet og skrevet bogen, ligesom avisen ikke undervejs i sin research er stødt på 
oplysninger, der stiller spørgsmålstegn ved bogens troværdighed.  



 
 

  20 
 
 

 

 
Vejle Amts Folkeblad har i forhold til udsagnet om, at ”[Klager] var bestyrelsesmedlem i 
[Selskab 12]” (udsagn 23), som [Klager] har anført ikke er korrekt, anført, at [Klager] efter 
publiceringen af artiklen den 22. november 2023 skrev til mediet, at han aldrig sad i 
bestyrelsen i [Selskab 12]. Vejle Amts Folkeblad faktatjekkede derfor dette, og har hertil 
anført, at [Klager] ikke talte sandt og har henvist til, at et regnskab viser, at han sad i 
bestyrelsen for selskabet. [Oplysninger om årsregnskabet er gengivet under punkt 1 
Sagsfremstilling ”Øvrige oplysninger”, Pressenævnet.] 
 
Vejle Amts Folkeblad har i øvrigt bemærket, at uddraget fra bogen, altså advarslen fra BG 
Bank kreditkontor, også er omtalt i artiklen ”Mistanken fra [Bynavn 2]”, som blev bragt af 
Jyllands-Posten i 2013, har hertil anført, at Jyllands-Posten er underlagt de presseetiske 
regler, men at avisen ikke har fået kritik for at bringe dette uddrag.  
 
 
3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 
I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  
Jens Kruse Mikkelsen, Hans Peter Blicher, Astrid Søndberg og John Meinert Jacobsen.  
 
 
Kompetence 
Pressenævnet bemærker, at det følger af medieansvarslovens § 34, at ”massemediernes 
indhold og handlemåde” skal være i overensstemmelse med god presseskik. Det er således 
mediet og ikke den enkelte journalist eller skribent, som er part i Pressenævnets sag. 
 
 
God presseskik 
Korrekt information, forelæggelse og berigtigelse  
[Klager] har klaget over, at artiklen indeholder ukorrekt information, som han ikke er blevet 
forelagt, og at avisen har afvist at berigtige de ukorrekte oplysninger.  
 
Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at det er mediernes opgave at bringe 
korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt bør det kontrolleres, om de oplysninger, 
der gives eller gengives, er korrekte. Oplysninger, som kan være skadelige, krænkende eller 
virke agtelsesforringende for nogen, skal efterprøves i særlig grad, inden de bringes, først og 
fremmest ved forelæggelse for den pågældende. Berigtigelse af urigtige meddelelser skal 
finde sted på redaktionens eget initiativ, hvis og så snart kendskab til fejl af betydning i de 
bragte meddelelser indgår. Berigtigelsen skal foretages i en sådan form, at læserne, lytterne 
eller seerne får klar mulighed for at blive opmærksom på berigtigelsen, jf. punkt A.1, A.3 og 
A.7. 
 
Pressenævnet bemærker generelt, at redaktøren i overensstemmelse med det almindelige 
princip om redaktørens ret til at redigere mediet som udgangspunkt er berettiget til at 
beslutte, hvad man vil bringe i mediet. Det vil sige, at det ligger inden for grænserne af 
redaktørens redigeringsret at undlade at omtale forhold, der for en af parterne eller andre 
forekommer centrale, ligesom det er op til redaktøren at vælge og fravælge materiale og 
kilder, så længe de indholdsmæssige krav til den bragte information iagttages. Det bemærkes 



 
 

  21 
 
 

 

dog generelt, at et medie (redaktøren) på baggrund af sin egen eller sine medarbejderes 
adfærd kan have forpligtet sig til at bringe en given omtale. 
 
Af artiklen fremgår blandt andet: 
 

”2 De byttede ejendomme til oppustede priser 
I 2006 dannede [Klager] selskabet [Selskab 2], som arbejdede med 
ejendomsprojekter, herunder køb og salg af fast ejendom. På sin egen hjemmeside 
skrev [Klager], at [Bynavn 1]- selskabet gik konkurs, da markedet kollapsede med 
en række banker i forbindelse med finanskrisen. 
I bogen "Andre Folks Penge" har de to journalister [Forfatter 1] og [Forfatter 2] 
afdækket, hvordan [Selskab 2] var en del af en række ejendomsselskaber, primært 
med adresse i [Stedsangivelse] og [Bynavn 4], som købte og 
solgte ejendomme til hinanden på tværs inden for en snæver kreds af selskaber. 
Der står i bogen, at [Selskab 2] købte en række ejendomme i [Bynavn 2] 
for i alt 18 millioner kroner. En af ejendommene blev købt fra [Selskab 11] 
til en pris, som lå fire millioner kroner over, hvad ejendomme var handlet til få 
måneder forinden. Herefter blev samtlige ejendomme, som var købt for 18 millioner 
kroner, solgt til [Selskab 12] for 29 millioner kroner - altså 11 millioner kroner 
dyrere. 
Fordi ejendommene blev handlet til de høje priser, var det muligt for de skiftende 
ejere at hjemtage store lån i bankerne. Det fremgår af bogen, at [Klager] var 
bestyrelsesmedlem i [Selskab 12], og at [Selskab 2], [Selskab 11] og [Selskab 12] har 
handlet/byttet en lang række ejendomme med hinanden til oppustede priser. 
 De enkelte selskaber ejede alene ejendomme i meget kort tid, skriver de to 
forfattere. Udover konkursen i [Selskab 2] måtte selskaberne [Selskab 2] og [Selskab 
17] også trække stikket. 
[Selskab 3], hvor [Klager] ligeledes var direktør, og som var ejet af [Selskab 2], gik 
også konkurs. Selskabet lavede nytænkende og anderledes arkitektur.” 

 
Af den korrespondance, parterne havde inden offentliggørelsen, fremgår blandt andet: 
 
[Klager] sendte den 12. oktober 2023 kl. 09.24 en mail til Vejle Amts Folkeblad, hvor 
følgende blandt andet fremgår: 
 

”[…] Grundlæggende giver det i min optik heller ikke mening, at kommentere på 15 
– 20 år gamle begivenheder, det er simpelthen for langt tilbage til, at det har nogens 
interesse, med mindre det indgår i en samlet fortælling, hvilket i hvert fald ikke er 
tilfældet her. Jeg er helt med på dagsorden om en ”konkurs overskrift”. Det hverken 
kan eller vil jeg forsøge, at forhindre dig i, du skal blot holde dig til fakta. Jeg vil 
derfor tilbyde, at du sender artiklen omkring mig til faktatjek – Så kan du undgå, at 
ryge i samme situation som Jyllands Posten, som måtte bringe et dementi på 
baggrund af ukorrekte oplysninger. Jeg kommer naturligvis ikke til at vende tilbage 
til dig i forhold til det øvrige, når du vælger den negative retning. Hvis der er 
uklarheder i ovenstående, er du velkommen til at ringe for en uddybning” 

 



 
 

  22 
 
 

 

Den 12. oktober 2023 kl. 12.55 sendte Vejle Amts Folkeblad en mail til [Klager], hvor 
følgende blandt andet fremgår:  

 
”Det hele er jo udledt af konkursen i [Selskab 1]. Den nyhed skrev jeg sammen med 
min kollega, og jeg fik da at vide, at det ikke første gang, du er gået konkurs med et 
af dine selskaber. Derfor begyndte jeg at undersøge, hvilke andre konkurser du har 
været involveret i, og det er det, artiklen kommer til at handle om. Jeg vil gene sende 
artiklen til dig, så du kan faktatjekke den.” 

 
Den 12. oktober 2023 kl. 13.29 sendte avisen en mail til [Klager], hvor den oprindelige artikel 
var indsat.  
  
Den 13. oktober 2023 kl. 08.09 sendte [Klager] herefter en mail til avisen, hvor følgende 
blandt andet fremgår:  
 

”[…] Når det så er sagt, forstår jeg ikke, at du kontakter mig efter vores seneste 
telefonisk samtale omkring artikel nr. 2. I forlængelse af denne samtale udbad jeg 
mig tydeligt, at du ikke kontaktede mig igen. Nu følger du så op med en tredje 
negativ artikel og forventer en kommentar – så hører man altså ikke ret godt efter. 
Med den formålsbeskrivelse du forligger, kan jeg i hvert fald udlede, at vi definere et 
formål meget forskelligt. Anyway, uden at jeg godkender de øvrige anbringende i 
nedenstående, er du på meget dybt vand i forhold til henvisningen til artiklen i 
Jyllands-Posten. Artiklen er altså 15 år gammel, og er er sket en del siden, blandt 
andet en juridisk udredning og diverse retsforfølgelser i forlængelse af finanskrisen. 
Beskyldningerne mod mig viste sig jo netop efterfølgende, at være forkerte. En 
henvisning til en anden artikel, fritager dig som bekendt ikke for dit ansvar som 
journalist, herunder at fortsat har ansvaret for at faktatjekke. I særdeleshed hvorvidt 
informationerne – også i 3- mands artiklen - stadig er aktuelle og relevante. Aktuel 
er den jo i hvert fald ikke efter 15 år, hvor der i den mellemliggende periode er 
fremkommet helt andre oplysninger. Det undrer mig egentlig, at artiklen stadig 
ligger online. […] Jeg har tidligere oplyst dig om at Jyllands Posten måtte bringe et 
dementi for flere af deres påstande, ligesom udlægningen af min involvering i 
selvsamme [Forfatter 1]s bog efterfølgende blev væsentlig anderledes, så allerede her 
misser du jo både aktualiteten og fakta. Det bliver du nødt til at forholde dig til.”  

 
Den 13. oktober 2023 kl. 08.16 besvarede Vejle Amts Folkeblad mailen. Af svaret fremgår 
blandt andet: 
 

”[…] Men jeg kontakter dig jo, fordi jeg ikke synes det ville være fair at bringe min 
artikel uden af, at du havde mulighed for at kommentere på det. Jeg er enig i, at alt 
skal være fair og korrekt, og hvis der er kommet nye oplysninger frem efter artiklen, 
skal de naturligvis med. Jeg bringer artiklen, når jeg har faktatjekket det, du skriver 
til mig - hvornår det bliver, skal jeg nok holde dig opdateret på.” 

 
Pressenævnet skal indledningsvist bemærke, at nævnet ikke har mulighed for at tage stilling 
til, om oplysningerne i den påklagede passage i artiklen er korrekte eller ej.  
 



 
 

  23 
 
 

 

Det er ubestridt, at det påklagede uddrag af artiklen med henvisning til 3. udgave af bogen 
”Andre folks penge”, skrevet af journalist [Forfatter 1] og udgivet på Jyllands-Postens forlag i 
2016, blev tilføjet artiklen efter parternes korrespondance i forbindelse med forelæggelsen, 
og at afsnittet med de fire udsagn om, at ”Herefter blev samtlige ejendomme, som var købt 
for 18 millioner kroner, solgt til [Selskab 12] for 29 millioner kroner”, ”Fordi ejendommene 
blev handlet til de høje priser, var det muligt for de skiftende ejere at hjemtage store lån i 
bankerne”, ”[Klager] var bestyrelsesmedlem i [Selskab 12]”, og ”[Selskab 2], [Selskab 11] og 
[Selskab 12] har handlet/byttet en lang række ejendomme med hinanden til oppustede 
priser”, ikke er blevet forelagt for [Klager].   
 
På baggrund af sagens oplysninger finder Pressenævnet ikke anledning til at lægge til grund, 
at der mellem parterne var indgået en aftale om, at [Klager] skulle have artiklen til 
gennemsyn ud fra de bemærkninger, han gav til mediet, efter han fik den oprindelige version 
af artiklen tilsendt.  
 
Det er Pressenævnets opfattelse, at det påklagede afsnit indeholder oplysninger af faktisk 
karakter, der kan være skadelige, krænkende eller virke agtelsesforringende for [Klager], og 
at der derfor som udgangspunkt er tale om oplysninger, der skal forelægges.  
 
Pressenævnet bemærker i den forbindelse, at den omtalte som udgangspunkt har krav på at 
få forelagt kernen i kritikken.  
 
Efter en konkret vurdering af sagens samlede omstændigheder finder Pressenævnet, at Vejle 
Amts Folkeblad ikke har tilsidesat god presseskik ved at bringe oplysningerne fra bogen uden 
forinden at kontrollere disse yderligere, herunder ved forelæggelse for [Klager].  
 
Pressenævnet har lagt vægt på, at parterne havde en drøftelse af artiklen forud for 
publiceringen, hvor [Klager] fik forelagt store dele af artiklen og omdrejningspunktet for 
kritikken, og at [Klager] i den forbindelse nævnte den omtalte bog samtidig med, at han 
frabad sig yderligere kontakt, hvilket [Klager] efterfølgende bekræftede i mail af 13. oktober 
2023. 
 
Pressenævnet har endvidere lagt vægt på, at det tilføjede afsnit er tydeligt deklareret, således 
at det for læseren fremstår klart, at der er tale om en gengivelse af indholdet fra bogen 
”Andre folks penge”, ligesom afsnittet ikke fremstår forvansket i forhold til fremstillingen i 
originaludgaven. Nævnet udtaler ikke kritik.  
 
 


	Kendelse

