PRESSIE 72,
NAVNET Z/M/

Kendelse

afsagt den 23. maj 2024

Sag nr. 2023-04746
[Klager]

mod

DR

[Klager] ved indledningsvis advokat Heidi Hojmark Helveg og efterfolgende
[Fuldmagtshaveren] har klaget til Pressenavnet over radioindslagene “Beslutning moder
kritik: Omstridt korleder traekker igen i arbejdstajet” og "Uenighed i den danske folkekirke:
[Klager] kan sagtens arbejde hos os” samt artiklen “Sognepraester kritiserer invitation til
tidligere korleder: Vi skal stille os pd ofrenes og de svages side’, som blev bragt henholdsvis

i DR P1 og pa dr.dk den 2. marts 2023, idet han mener, at god presseskik er tilsidesat.

[Klager] har klaget navnlig over, at omtalen indeholder ukorrekte og skadelige oplysninger,
og at DR har afvist hans anmodning om genmele.

1 Sagsfremstilling

De pdaklagede indslag

DR bragte den 2. marts 2023 indslaget "Beslutning meder kritik: Omstridt korleder traekker
igen i arbejdstajet” i radioprogrammet "P1 Morgen”. Indslaget blev ogsa bragt som podcast
pa platformen DR LYD, dr.dk/lyd, men er ikke laeengere tilgaengeligt pa denne platform.

Af indslaget fremgar folgende:
[Tidskode 00:00-07:16]

“Veert 1: [Navn A] og [Navn B], sa skal vi til en kontroversiel beslutning.

Vaert 2: Ja, men gj, ja det ved jeg ikke. Det er der nogen, der synes. P4 mandag, der
inviterer [Kulturhuset] i [Bynavn A] pa faellessang og fejring af Hgjskolesangbogen.
Ifelge [Kulturhuset] sa kan man forvente at blive ledt af en dansk kendt korleder
med en lang rakke af meritter bag sig. Den beskrivelse vakker dog ikke begejstring
alle steder, skriver Kristeligt Dagblad, for manden, der skal lede koret, er nemlig
[Klager].



Veaert 1: Ja, han er igennem de seneste par ar blevet beskyldt for seksuelle kraenkelser
og for at have skabt et miljo praeget af vulgeert, sjofelt og voldsomt seksualiseret
sprogbrug i sin tid som leder af [Kor 1].

Vaert 2: Senere der fortalte ni tidligere korpiger og elever pa [Sangskolen], at de folte
sig kraenket i perioden fra 2081 til 2001 [formentlig perioden fra 1981 til 2001,
Pressenzevnet], hvor [Klager] var korleder. Det medforte efterfolgende en fyring af
[Klager] som direkter for bade [Kulturinstitutionen] og en ke af undskyldninger til
de krankede, bade fra DR og fra [Sangskolen] og [Kulturinstitutionen]. Og nu er der
altsa flere praester, der kritiserer arrangererne for at invitere en s omstridt person
ind i folkekirken. En af dem er dig [Sogneprzaest A]. Godmorgen.

[Sognepraest A]: Godmorgen.

Vaert 2: Sogneprast i [Sognet] i Nordjylland. Hvorfor er det problematisk at invitere
[Klager] til at lede det her arrangement?

[Sognepraest A]: Jeg synes, man sender et ret underligt signal som folkekirke i det
her. Der er selvfolgelig nogle, der siger, at vi skal tilgive i kirken, men jeg synes jo
forst og fremmest, at vi skal stille os pa ofrenes og de svages side i den her sag. Og vi
sender et underligt signal til bade de ofre, der har veeret for [Klager], men egentlig
ogsa ofre til seksuelle kraenkelser i det hele taget ved at invitere sidan en person ind
til at sta for et sangarrangement. Der var alle mulige andre, man kunne have
inviteret ind i [Kulturhuset].

Vaert 2: Men han er jo ikke demt ved nogen domstol? Er der ikke en risiko for, at I
straffer ham, eller hvis man ikke inviterede ham, at man straffede ham for noget,
som han maske, maske ikke har gjort? Eller at der er flere nuancer i det, end der har
vaeret fremme?

[Sognepraest A]: Man kan jo diskutere, hvor meget straf der er, hvis man ikke bliver
inviteret til at holde en sangaften.

Vaert 2: Det jo hans erhverv. Det er jo det, han lever af.

[Sognepraest A]: Jo jo, men stadigvaek. Man kan sige, der er noget faktuelt ved, at
man kan hafte sig ved, altsa som I selv naevner, han er blevet fyret fra sit arbejde pa
grund af det her. Danmarks Radio har udbetalt erstatning til nogen af pigerne fra
koret, sa altsa det jo ikke fordi, det er taget ud af luften. Det jo ikke lgse rygter, der er
faktisk nogen, der har handlet pa det her. Sa der er en substans i sagen, det synes jeg
er vigtigt ogsa at holde fast i.

Veert 1: Men har han ikke, altsa har han ikke som alle mulige andre lov til at fa en
chance til?

[Sognepraest A]: Jo jo, det har han. I havde i Deadline pa DR to fremragende
interviews med ham, hvor det fremgik meget tydeligt, at han ikke mener, at han har
gjort noget forkert. Altsa det eneste han er ked af, det er kvindernes oplevelse. Og
det er jo en made at skyde skylden pa dem ikke, at sige de er halv-smaskere. Sa altsa
et af mine problemer med ham, det er jo ogs4, at han er jo ikke en angrende synder.
Han mener jo i bund og grund ikke, at han har gjort noget forkert.

Veert 1: Sa hvis han angrede, sa ville det vaere en anden sag?

[Sognepraest A]: Det ville veere en anden sag, hvis det var, han var gaet ud pa en
anden made og faktisk havde fortrudt det forlgb og selv havde undskyldt over for
kvinderne og ikke bare sige, at det er deres oplevelse, der er forkert. Men faktisk



havde taget pa sig, at han havde gjort noget forkert, s kunne vi begynde at snakke
om, at der er en vej tilbage. Men, hvis vi som kirke gar ind og tilgiver, som et eller
andet wildcard, sa risikerer vi jo at traede pa ofrene. Vi skal oprejse ofrene, vi kan jo
ikke ga ud og tilgive pa de kvinders side. Og sa leenge der ikke har veeret...

Veart 2: [Afbryder] [Sognepraest A], det lyder som om, at du er fuldstaendig
overbevist om, hvem der har gjort hvad i det her, i den her sag. Er der ikke en, er der
ikke et gram af tvivl? Er der ikke en tvivlens nadegave hos dig?

[Sognepraest A]: Ikke efter at have set det interview i Deadline med ham. Der er det
meget tydeligt, og jeres interviewer slutter jo ogsa interviewet med at sperge, om
man kunne overveje, om det er [Klager]s virkelighed, som den er gal med. Sa det er
der faktisk ikke. Og der er jo to advokatundersggelser plus en fyring bagved.

Vert 2: Men det er vel ikke det samme som, at det er sddan, det er foregaet.
[Sognepraest A]: Man kan i hvert fald sige, at [Kulturinstitutionen], de vil ikke have
ham ansat. Sa kan vi sperge, hvorfor i alverden skal vi s leegge hus til ham i
[Kulturhuset]. Sa kunne de jo have beholdt ham i [Kulturinstitutionen], hvis der slet
ikke var noget pa sagen.

Vaert 2: Men det kan vere, at de ikke teenker pd samme made som dig. At der er
blevet rort i gryden. Nogen siger, der er sket noget, der er meget upassende. Vi mé
hellere vaere pa den sikre side.

[Sognepraest A]: Ja. Og der er vel heller ikke noget galt i at vaere pa den sikre side i
forhold til som folkekirke at sende et signal til alle dem, der har veeret udsat for
seksuelle kraenkelser. At vi star pa ofrenes side. Vi star ikke pa gerningsmandens
side.

Veert 2: Hvad nu, hvis [Klager] er offeret her?

[Sognepraest A]: Ja, det er jo et fuldkomment klassisk forsvar for alle kraeenkere.
Altsé han havde jo selv provet at spille offerkortet ogsa. Jeg giver ikke meget for det,
det er fuldkomment klassisk forsvar. Enten sé siger man, de ville selv, eller de ma
have misforstdet noget. Altsa det er det forsvar, alle kraenkere, de bruger. Jeg horte
et interview med en af dem, der havde misbrugt hende fra Tender-sagen for mange
ar siden, han mente ogsa, hun selv ville. Altsa det er det fuldkommen klassiske
forsvar for enhver kraenker.

Veert 2: Sa der er ingen tilgivelse fra dig?

[Sognepraest A]: Jo. Det er der da absolut.

Veert 2: Men...

[Sognepraest A]: Men jeg synes bare ikke som kirke, vi skal laegge hus til en, der har
den "track record”, som han har.

Veaert 1: Men betyder det sa, at du vil dukke op pd mandag og vise din modstand
mod, at han star og er korleder?

[Sognepraest A]: Nej, altsa jeg har brugt min demokratiske ret til at diskutere. Altsa
Hal Koch han sagde, at demokrati det er samtale, og det er den samtale, vi har nu
om, hvad for nogen arrangementer vi skal have i kirken. Jeg kommer ikke til at
leenke mig til deren eller et eller andet i den stil for at forhindre, at han kommer ind.
Veert 2: Tak skal du have [Sognepraest A].

[Sognepraest A]: Selv tak.

Vert 2: Sognepraest i [Sognet]. Det kunne ellers vere steerkt underholdende.



Veaert 1: [Griner]

Vaert 2: N4, vi ville jo gerne have spurgt badde direkteren for [Kulturhuset],
[Direkteoren], og bestyrelsesformand og biskop i [Stiftet], [Biskoppen], om valget af
[Klager]. Begge har dog takket nej til at blive interviewet, netop fordi valget af
[Klager] skal diskuteres pa et forretningsudvalgsmade i [Kulturhuset] i dag klokken
ni. Vi har ogsé forsegt at fa fat i sagens hovedperson, nemlig [Klager]. Han har ikke
vendt tilbage pa vores henvendelse.”

DR bragte senere samme dag indslaget “"Uenighed i den danske folkekirke: [Klager] kan
sagtens arbejde hos os”1iradioprogrammet "P1 Morgen”. Indslaget blev ogsa bragt som
podcast pa platformen DR LYD, dr.dk/lyd, men er ikke leengere tilgeengeligt pa denne
platform.

Af indslaget fremgér folgende:
[Tidskode 00:00-12:10]

“Veert 2: Pa mandag er der et arrangement i [Kulturhuset] i [Bynavn A]. Det hedder
”Sa syng da, Nordjylland”. Det har skabt en del furore og debat. Ikke sd meget, at
man skal synge, men fordi den, der star som korleder af arrangementet, det er den
tidligere chefdirigent i [Kor 1] [Klager]. Man har valgt ham, og det har skabt en
storre diskussion om, hvorvidt det var klogt. [Klager] kom jo under beskyldning for
kraenkende adfaerd for to ar siden, da DR fremlagde en advokatundersogelse om
forholdene i [Kor 1] fra 1970 til 2010, hvor [Klager] var chefdirigent fra 2001 til 10.
Veert 1: Ja, der var senere ni tidligere korpiger og elever pa [Sangskolen], som
fortalte, at de ogsa var blevet kreenket i perioden fra 1981 til 2001, hvor [Klager] var
korleder fra 1991 til 2001. Det medferte si, at [Klager] blev fyret fra sit job som
direktor for [Kulturinstitutionen]. Og det medferte ogsa en kg af undskyldninger til
de kraenkede, bade fra DR, fra [Sangskolen] og netop ogsa [Kulturinstitutionen].
Vaert 2: Skal vi lige hore et udsnit af, hvordan det lod dengang fra de tidligere
arbejdsgivere.

Veert 1: Ja, lad os det.

[Der afspilles et klip]: Jeg synes, det er sgrgeligt, at det kom s& vidt.

[Der afspilles et klip]: Undskyld, at DR svigtede jer.

[Der afspilles et klip]: Det er naturligvis slet ikke i orden, og der vil jeg jo bare rigtig
gerne sige undskyld til dem pa vegne af [Sangskolen].

[Der afspilles et klip]: Det viktigaste ar att [Klager] dntligen kan lamna
[Kulturinstitutionen] under desse omstandigheter.

[Der afspilles et klip]: Det kan virke som om, at det er meget gamle dage, vi taler
om. S& ma man jo sige, at for de personer, der har gennemlevet det, er det jo
spillevende, og det er ogsa derfor, at man skal tage det dybt alvorligt.

Vaert 1: Ja, der blev sagt undskyld, og der blev lagt afstand til tingene her.

Vert 2: 1 DRs undersogelse, der indgik 129 beretninger, hvor der blev beskrevet
nergaende og intense kram, bergringer intime steder og ufrivillige kys og nogle
gange ogsa gentagende og langvarige tungekys. Der var seksuelle krankelser og et



miljo praeget af vulgeert og sjofelt og voldsomt seksualiseret sprogbrug. Og perioder
med en alkoholiseret kultur og keeresteforhold mellem kormedlemmer og voksne
omkring [Kor 1] og tilfzlde af grov mobning. Vi skal lige hare et lille klip fra
podcasten Genstart, "Pigekorets hemmelighed”, fra juni 2021.

[Der Kklippes til en sekvens fra podcastepisoden “Pigekorets hemmelighed” bragt i
nyhedspodcasten Genstart]

Kvinde 1: Det var helt normalt, at han omtalte vores udseende. At han spurgte ind
til, om vi havde menstruation. At han kom hen og roste os for noget sang, mens vi
stod i undertg;.

Kvinde 2: Hun viser mig sin telefon, hvor hun har modtaget de her sms-beskeder fra
[Klager]. Og de er sa en del af en l&engere samtale, men hvor der jo indgar seksuelle
undertoner i mange af hans beskeder, og billeder, hvor hun bliver seksualiseret i
hans tanker, ikke.

[Der klippes tilbage til nyhedsindslaget]

Veart 2: Men nu skriver vi marts 2023, og nu skal [Klager] altsé lede det her
arrangement i Nordjylland. Direktor for [Kulturhuset] i Nordjylland, [Direkteren],
siger, i forbindelse med valget af [Klager], at han vil ikke kommentere sagen med
[Kor 1]. Han mener ikke, han er i stand til at vurdere, hvad der er op og ned i den.
Men til Kristeligt Dagblad, der siger han: I min verdensforstaelse handler
kristendommen om barmbhjertighed, tilgivelse, karlighed og ndde. S hvis det ikke
er i kirken, at vi skal kunne rumme og tilgive dem, som pa et tidspunkt har gjort
noget, hvor sa? [Direktgren] forteeller i gvrigt ogsa, at han har kendt [Klager] siden
sin ungdom, og at han p4 intet tidspunkt har haft noget som helst problem med at
invitere ham.

Veert 1: Men den kristelige tilgivelse bliver misbrugt og taget som gidsel, nar
[Kulturhuset] bruger tilgivelse som grund til at valge [Klager] som korleder. Sidan
lyder det fra [Sygehusprasten], der er sygehuspraest ved [Hospitalet]. Hun siger det
til Kristeligt Dagblad. Hun er blevet bakket op af [Sognepraest A], som er sognepraest
i [Sognet] i Nordjylland. Ham talte vi med tidligere pa4 morgenen.

[Der Kklippes til en sekvens af et interview med [Sognepraest A] fra tidligere i
programmet]

[Sognepraest A]: Jeg synes, man sender et ret underligt signal som folkekirke i det
her. Der er selvfolgelig nogle, der siger, at vi skal tilgive i kirken, men jeg synes jo
forst og fremmest, at vi skal stille os pad ofrenes og de svages side i den her sag. Og vi
sender et underligt signal til bade de ofre, der har veeret for [Klager], men egentlig
ogsa ofre til seksuelle kraenkelser i det hele taget ved at invitere sidan en person ind
til at sta for et sangarrangement. Der var alle mulige andre, man kunne have
inviteret ind i [Kulturhuset].

Vart 2: Men han er jo ikke demt ved nogen domstol? Er der ikke en risiko for, at I
straffer ham, eller hvis man ikke inviterede ham, at man straffede ham for noget,
som han maske, maske ikke har gjort? Eller at der er flere nuancer i det, end der har
vaeret fremme?

[Sognepraest A]: Man kan jo diskutere, hvor meget straf, der er, hvis man ikke bliver
inviteret til at holde en sangaften.

Vaert 2: Det jo hans erhverv. Det er jo det, han lever af.



[Sognepraest A]: Jo jo, men stadigvaek. Man kan sige, der er noget faktuelt ved, at
man kan hafte sig ved, altsd som I selv navner, han er blevet fyret fra sit arbejde pa
grund af det her. Danmarks Radio har udbetalt erstatning til nogen af pigerne fra
koret, s altsa det jo ikke fordi, det er taget ud af luften. Det jo ikke lgse rygter, der er
faktisk nogen, der har handlet pa det her. S& der er en substans i sagen, det synes jeg
er vigtigt ogsa at holde fast i.

Veert 1: Men har han ikke, altsa har han ikke som alle mulige andre lov til at fa en
chance til?

[Sognepraest A]: Jo jo, det har han. I havde i Deadline pa DR to fremragende
interviews med ham, hvor det fremgik meget tydeligt, at han ikke mener, at han har
gjort noget forkert. Altsa det eneste han er ked af, det er kvindernes oplevelse. Og
det er jo en made at skyde skylden pa dem ikke, at sige de er halv-smaskare. Sa altsa
et af mine problemer med ham, det er jo ogs4, at han er jo ikke en angrende synder.
Han mener jo i bund og grund ikke, at han har gjort noget forkert.

Veaert 1: Sa hvis han angrede, sa ville det vaere en anden sag?

[Sognepraest A]: Det ville vaere en anden sag, hvis det var, han var gaet ud pa en
anden méade og faktisk havde fortrudt det forlgb og selv havde undskyldt over for
kvinderne og ikke bare sige, at det er deres oplevelse, der er forkert. Men faktisk
havde taget pa sig, at han havde gjort noget forkert, s kunne vi begynde at snakke
om, at der er en vej tilbage. Men, hvis vi som kirke gar ind og tilgiver, som et eller
andet wildcard, sa risikerer vi jo at traede pa ofrene. Vi skal oprejse ofrene, vi kan jo
ikke ga ud og tilgive pa de kvinders side. Og sa leenge der ikke har veeret...

Veart 2: [Afbryder] [Sognepraest A], det lyder som om, at du er fuldstaendig
overbevist om, hvem der har gjort hvad i det her, i den her sag. Er der ikke en, er der
ikke et gram af tvivl? Er der ikke en tvivlens nadegave hos dig?

[Sognepraest A]: Ikke efter at have set det interview i Deadline med ham. Der er det
meget tydeligt, og jeres interviewer slutter jo ogsa interviewet med at sperge, om
man kunne overveje, om det er [Klager]s virkelighed, som den er gal med. Sa det er
der faktisk ikke. Og der er jo to advokatundersggelser plus en fyring bagved.

[Der klippes tilbage til nyhedsindslaget]

Veart 2: Ja, mandag skal [Klager] altsa til Nordjylland, selv om det er omdiskuteret,
men allerede sgndag er han faktisk pa arbejde som organistvikar i [Kirken] i
[Bynavn B]. Og det var han i gvrigt ogsa 12. februar. Godmorgen, [Sognepraest B].
[Sognepraest B]: Godmorgen.

Vert 2: Sognepraest i [Kirken] i [Bynavn B]. Hvad siger du til den debat, som er
opstaet i Nordjylland?

[Sognepraest BJ: Altsa jeg kan ikke rigtig forholde mig til den debat, der er i
Nordjylland. De mé selv om, hvem de vil ansatte, og hvem de ikke vil ansatte. Sa
det vil jeg gerne blande mig lidt uden om, hvis jeg kan sige det pa den made.

Vaert 2: Ja det kan du da godt. Du har lige hort en kollega [Sogneprast A] sige, at
han angrer ikke. Det er de kreenkede, dem der siger, de er kreenkede, det er deres
oplevelser. Han har virkelig store problemer med, at folkekirken giver [Klager]
opgaver. Hvorfor har du ikke det?

[Sognepraest BJ: Altsa jeg ma sige, nar jeg lige har hort de her pigers fortallinger,
jamen sa gor det da et stort indtryk pa mig. Men jeg ma ogsa sige, at jeg er ikke i



stand til at vurdere den her sag. Altsa og som jeg har forstaet det, sa kan jeg heller
ikke vurdere et skyldspargsmal. Altsa der har ikke vaeret en retssag. Han er ikke
domt. Og vi har valgt at bruge ham som tilkaldevikar. Det vil sige, at han er lgst
ansat. Og det foregar siddan, at man pa Facebook har en side for organister. Og sa
skriver man: Vi mangler en vikar pa sendag til vores hgjmesse, og sa melder
organisterne ind. Og sa er det s, at man hyrer en tilkaldevikar.

Veert 1: Men du siger, at han er ikke demt. Nu har der jo heller ikke vaeret nogen
retssag, men vi er i en situation, hvor det har veeret ngdvendigt for DR, for
[Sangskolen], for [Kulturinstitutionen] at ga ud og undskylde de ting, som er
foregaet, som [Klager] har veeret en del af.

[Sognepraest BJ: Ja.

Vaert 1: Og alligevel har du ikke betaenkeligheder ved, at han skal sidde bag orglet.
[Sognepraest BJ: Altsa vi har jo talt om det pa et personalemgde, da han blev tilkaldt
som tilkaldevikar. Og vi var alle sammen enige om, at vi kan jo ikke vurdere et
skyldspergsmal. Og at han spiller pa orglet til en hgjmesse, det kommer jo
menigheden til gavn. Jeg kan jo ikke vurdere, om han angrer eller ikke angrer. Der
er jo ikke nogen, der er inde i hovedet pa [Klager] andre end ham selv.

Veert 1: Nej, men tror du nogen af de tidligere kreenkede korpiger vil dukke op i
kirken, nér han spiller der?

[Sognepraest BJ: Det kan jeg jo ikke svare pa. Det ved jeg jo ikke, om de vil. Altsa nar
man folger med i de her artikler, s er der nogle, der anklager ham, og nogle, der
siger, at de ikke har en ting at seette pa ham. Sa det ved jeg jo ikke, om dem som
mener, at de har nogen gode oplevelser med [Klager], vil dukke op i kirken. Det kan
jeg jo ikke svare pa.

Veart 1: Men jeg taenker ogsa, at der er vel ogsa et hensyn til dem, der er blevet
krenket?

[Sognepraest B]: Hvordan mener du et hensyn til dem, der er blevet kraenket?

Vaert 1: Alts4, der er jo nogen, der kan finde det meget stodende, at han far arbejde i
folkekirken.

[Sognepraest B]: Ja. Men altsd igen, han er ikke demt.

Veart 2: Sa nar I alligevel holder personalemgde for at diskutere det, hvad var det s4,
der var arsagen til det?

[Sognepraest BJ: Altsa der var nogen, der ikke havde hert om [Klager], sa vi blev
ngdt til lige at naevne, at der havde varet nogen sager, hvor der havde veret en
advokatundersogelse, og han var blevet fyret, og han ogsa havde valgt at traekke sig,
og der var vi sd enige om, at i og med, at han ikke var blevet domt, s kunne vi heller
ikke vurdere skyldsspgrgsmalet, og det bliver ogsa utroligt mudret, for der er jo
ingen af os, der reelt ved, hvad der er op og ned. Han siger én ting, og pigerne siger
en anden ting, og det, pigerne siger, gor indtryk. Men han er kun lgst tilknyttet vores
kirke som tilkaldevikar.

Veaert 2: Sa det er det, der gor forskellen for dig? Du vil have problemer med at
fastanseette ham? Eller hvad?

[Sognepraest BJ: Altsa jeg som praest ansetter jo ikke en organist. Det er jo
menighedsradet, der ansetter en organist.

Veaert 2: Vil du have problemer med, at han blev fastansat?



[Sognepraest BJ: Det er jo igen menighedsradet, der skal ansette, men han skal jo
ogsa vurderes pa sine musiske evner, og der er han jo klart overkvalificeret som
organist. Altsa han er jo, altsd man kan sige at spille i [Kirken], som er en lille kirke
pé [Bydelen], det er jo en nedgradering af det arbejde, han tidligere har haft. Og han
er overkvalificeret.

Veert 2: [Sogneprast B], tak fordi du var med her.

[Sognepraest B]: Selv tak.

Veert 2: Sognepreast i [Kirken] pa [Bydelen] i [Bynavn B].”

Den paklagede artikel

DR bragte den 2. marts 2023 artiklen “Sognepraester kritiserer invitation til tidligere
korleder: Vi skal stille os pa ofrenes og de svages side” pa dr.dk. Artiklen har folgende
underrubrik:

“[Kulturhuset] i [Bynavn A] har inviteret [Klager] indenfor.”
Af artiklen fremgar folgende:

”Pa mandag inviterer [Kulturhuset] i [Bynavn A] pa fellessang og fejring af
Hgjskolesangbogen. Arrangementet skal ledes af den kendte dirigent og komponist
[Klager].

Han er indenfor de seneste par ar blevet beskyldt for seksuelle kraenkelser fra
tidligere korpiger. Derudover har en advokatundersggelse konkluderet [der linkes til
artiklen “DR fremlaegger stor undersogelse om [Kor 1]: Artier med seksuelle
kraenkelser og ledelsessvigt” bragt den 10. november 2021 pa dr.dk, Pressenzevnet],
at [Klager] stod i spidsen for et seksualiseret miljg i forbindelse med hans rolle som
korleder hos [Kor 1].

Flere sognepraester star nu frem i Kristeligt Dagblad og kritiserer, at [Kulturhuset]
inviterer [Klager] indenfor.

Oprabet kommer i kelvandet pa, at sognepreest i [Sognet] og medlem af stiftsradet i
[Stiftet] [Sogneprast A] i sidste uge kickstartede kritikken i et debatindlaeg i
Nordjyske.

- Jeg synes, at man sender et ret underligt signal som folkekirke i det her. Der er
selvfglgelig nogen, der siger, at vi skal tilgive i kirken, men jeg synes forst og
fremmest, at vi skal stille os pa ofrenes og de svages side i denne her sag, forteller
[Sognepraest A] til P1 Morgen.

Direktoren vil ikke aflyse

P4 trods af kritikken bliver arrangementet ikke aflyst. Bestyrelsesformanden i
[Kulturhuset], [Biskoppen], oplyser, at denne beslutning traeffes af direkter
[Direkteoren], som star for at aflyse og godkende arrangementer.

- Den beslutning ligger alene hos direkteren, og han gennemfeorer arrangementet
som planlagt.

- Med det sagt, sa tager vi selvfalgelig kritikken af arrangementet alvorligt, hvilket
ogsa viser sig ved, at forretningsudvalget har dreftet det. Der ma aldrig herske tvivl



om, at vi tager steerkt afstand fra enhver form for kraenkelser, skriver [Biskoppen],
der ogsa er biskop i [Stiftet].

Direktoren i [Kulturhuset] har ikke gnsket at udtale sig yderligere i sagen.
[Direktoren] henviser derfor til sine tidligere udtalelser til Kristeligt Dagblad [der
linkes til artiklen “Omstridt [Kordirigent] skal lede folkekirkelig sangaften: "Det
sender et maerkeligt signal”” bragt den 28. februar 2023 pa kristeligt-dagblad.dk,
Pressenaevnet].

Her beskriver han, at valget faldt pa [Klager], da han har kapaciteten til at afvikle et
sangarrangement og besidder stor viden om den danske sangskat. Derudover kender
han [Klager] personligt.

- Jeg har ikke teenkt mig at ga ind i de store refleksioner over det her. [Klager] har
vaeret her mange gange, og jeg har kendt ham siden min ungdom.

'Han angrer ikke’

[Direktoren] pointerer i Kristeligt Dagblad, at kristendommen i hans
verdensforstaelse handler om barmhjertighed, tilgivelse og nade.

- Det rejser ogsa diskussionen om, hvor laenge man skal veere udskammet, fordi man
pé et tidspunkt méske - maske ikke - har gjort noget galt. Hvor lang skal sddan en
karantaene vare - hele livet? siger [Direktoren] til Kristeligt Dagblad.

Argumentet om tilgivelse gér ikke rent ind hos de kritiske sognepraster. Ifalge
[Sognepraest A] har [Klager] ikke udvist anger for hans synder.

- Et af mine problemer med ham, det er ogsé, at han er ikke en angrende synder.
Han mener i bund og grund ikke, at han har gjort noget forkert, siger [Sogneprast
A] til P1 Morgen.

Her henviser han til, at [Klager] i et interview med Deadline pa DR2 ikke kan
genkende oplevelserne, som korpigerne beskriver.

I Deadline interviewet fra september sidste ar afviser [Klager] samtlige
kritikpunkter. Han bliver blandt andet konfronteret med, at han skulle have haft et
forhold til en korpige under 18 ar, hvilket en bisidder til pigen bekrafter.

[Klager] bliver ogsa konfronteret med, at han skulle have kontaktet magasinet M for
at fa [Kor 1] pa forsiden af mandebladet. Dette afviser [Klager] under interviewet,
selvom den daveerende chefredakter bekrafter pastanden overfor Deadline.

Overfor Kristeligt Dagblad afviser [Klager] at kommentere konkrete udsagn. Han
henviser i stedet til en pressemeddelelse, som han udsendte den 6. juni 2021.

- Det gor mig utrolig ondt, og jeg vil gerne sige oprigtigt undskyld til de sangere, der
har haft darlige oplevelser eller folt sig utrygge i deres tid i koret. Jeg havde det fulde
ledelsesansvar for koret, og det ansvar svigtede jeg, skriver [Klager] blandt andet.”

Efter offentliggorelsen
DR bragte den 25. april 2023 folgende rettelse til artiklen “Sognepraester kritiserer invitation

til tidligere korleder: Vi skal stille os pa ofrenes og de svages side

22

gverst fremhaevet med

"Rettelse: Vi skrev i en tidligere version af artiklen, at vi uden held havde forsegt at
indhente en kommentar fra [Klager]. Det er ikke korrekt. Ved en fejl har vi desvarre



10

ikke kontaktet [Klager] forud for offentliggarelsen af artiklen. DR Nyheder beklager
fejlen.”

DR bragte den 11. maj 2023 en berigtigelse i radioprogrammet "P1 Morgen”. Af berigtigelsen
fremgar folgende:

[Tidskode 00:00-01:17]

"Veert 1: 1 P1 Morgen den 2. marts 2023 bragte vi en debathistorie om graenserne
for, hvorndr man i metoo-sager har udstéet sin straf. Debatten gik pa, hvorvidt den
tidligere chefdirigent i [Kor 1], [Klager], kunne veere veert for et sangarrangement
arrangeret af [Kulturhuset] i [Bynavn A]. [Klager] var i 2021 og 2022 genstand for
kritik i to advokatundersogelser og fra en raekke tidligere korpiger i [Kor 1] og fra
[Sangskolen].

Veert 2: 1 forbindelse med indslagene burde vi have forelagt kritikken for [Klager].
Det skete desverre ikke. Vi fik i udsendelsen sagt, at [Klager]s tidligere arbejdsgiver,
[Kulturinstitutionen], havde givet en undskyldning i sagen, og det er ikke korrekt.
Veert 1: [Kulturinstitutionen] fritstillede ham med begrundelsen, at citat: "Tilliden til
[Klager] er opbrugt”. P1 Morgen beklager fejlene.

Vaert 2: Vi har efterfolgende veeret i dialog med [Klager]s advokat, som pa vegne af
sin klient afviser store dele af historien bragt i P1 Morgen. For det forste mener
[Klager], at de kraenkelsessager, der bliver omtalt i de to advokatundersogelser,
hovedsageligt vedrerer andre end ham. For det andet afviser [Klager], at de
eksempler pa kreenkende episoder, som bliver omtalt af veerterne i indslaget den 2.
marts, vedrgrer ham.

Vaert 1: P1 Morgen beklager, at vi ikke fik bragt [Klager]s svar pa anklagerne i de
oprindelige indslag.”

DR lagde herefter en boks gverst i episodebeskrivelsen til P1 Morgen pa platformen DR LYD,
dr.dk/lyd med folgende tekst:

“Bemaerk

P1 Morgen har begéet fejl i forbindelse med dagens indslag om granserne for,
hvornar man i MeToo-sager har udstaet sin straf. Vi har desvaerre ikke forelagt
kritikken i indslagene for [Klager], og det beklager vi. Hele berigtigelsen og [Klager]s
afvisning af kritikken kan laeses via linket. Laes mere pa Fejl og Fakta (link)”

DR bragte endvidere den 11. maj 2023 berigtigelsen "Manglende foreleggelse af kritik i P1
Morgen” pa DRs Fejl og Fakta-side, dr.dk/etik-og-rettelser/fejl-og-fakta. Af berigtigelsen
fremgar folgende:

”I P1 Morgen den 2. marts 2023 bragte vi en debathistorie om graenserne for,
hvornar man i MeToo-sager har udstaet sin straf.

Debatten gik pa, hvorvidt den tidligere chefdirigent i [Kor 1], [Klager], kunne vere
veert for et sangarrangement arrangeret af [Kulturhuset] i [Bynavn A]. [Klager] var i



11

2021 og 2022 genstand for kritik i to advokatundersggelser og fra en raekke tidligere
korpiger i [Kor 1] og fra [Sangskolen].

I forbindelse med indslagene burde vi have forelagt kritikken for [Klager]. Dette
skete desverre ikke.

Vi fik i udsendelsen sagt, at [Klager]s tidligere arbejdsgiver [Kulturinstitutionen]
havde givet en undskyldning i sagen. Det er ikke korrekt. [Kulturinstitutionen]
fritstillede ham med begrundelsen, at “tilliden til [Klager] er opbrugt”.

P1 Morgen beklager fejlene.

Vi har efterfolgende veret i dialog med [Klager]s advokat, som pa vegne af sin klient
afviser store dele af historien bragt i P1 morgen. For det forste mener [Klager], at de
krankelsessager der bliver omtalt i de to advokatundersggelser hovedsageligt
vedrorer andre end ham. For det andet afviser [Klager], at de eksempler pa
kraenkende episoder som bliver omtalt af vaerterne i indslaget den 2. marts, vedrerer
ham.

P1 Morgen beklager, at vi ikke fik bragt [Klager]s svar pa anklagerne i de oprindelige
indslag.”

[Klager] ved advokat Heidi Hgjmark Helveg klagede den 3. marts 2023 til DR, som den 26.
april 2023 afviste klagen. [Klager]s klage over DRs afvisning er modtaget i Pressenaevnet den
17. april 2023 og 16. juni 2023. [Fuldmagtshaveren], som er agtefelle til [Klager], har ved
mail af 14. januar 2024 og 19. februar 2024 indsendt supplerende oplysninger til
Pressenavnet.

2 Parternes synspunkter

2.1 [Klager]s synspunkter

Indledende bemaerkninger

[Klager] har indledningsvis oplyst, at han er en dansk korleder, dirigent og komponist. Han
har vaeret adjunkt/lektor pa [Sangskolen], chefdirigent for [Kor 1], direkter for
[Kulturarrangementet], bestyrelsesleder for [Kunstfonden] og indtil den 19. april 2022
direktor for [Kulturinstitutionen].

[Klager] har siden 2021 veeret genstand for deekning i danske medier, siden DR i foraret 2021
igangsatte en advokatundersggelse af forhold i [Kor 1]. Blandt andet bragte Politiken i juni
2021 en historie om, at medlemmer af [Kor 1] mente at have varet udsat for en seksualiseret
kultur, da koret var under hans ledelse.

I en ikke-uvildig advokatundersegelse af [Kor 1] blev det af DRs egne advokater vurderet, at
64 episoder beskrevet i de foretagne indberetninger var udtryk for kreenkelser. Ud af disse 64
episoder omhandlede tre [Klager]. De tre episoder var indberettet af to forskellige kvinder, én
anonym henvendelse og en navngiven henvendelse. Heraf angav kun den anonyme
indberetter at vaere blevet kraenket. [Klager] har fremdeles bestridt at have begéet de
pagaeldende kraenkelser. DR udbetalte tortgodtgerelser til 28 kvinder efter
advokatundersggelsens afslutning, og ingen af disse tortgodtgerelser vedrerte [Klager]. P
trods heraf blev [Klager] i medierne billedet pd DR Pigekorsundersogelsen.



12

Som konsekvens heraf opstod der et mediepres pa [Kommunen] og [Sangskolen], hvor
[Klager] var ansat, for han blev chefdirigent for [Kor 1]. [Klager] har oplyst, at han har
indgivet en klage til Datatilsynet over advokatundersegelsen af [Kor 1], og at advokatfirmaet
[Advokatfirma A], som reprasenterer [Klager] i denne sag, har bedt Datatilsynet
politianmelde DR samt DRs advokater [Advokatfirma B] som felge af sagens forleb og DRs
ulovlige ageren i sagen. Tillige er der sendt en klage til Folketingets Ombudsmand i
selvsamme sag, og Folketingets Ombudsmand vil behandle klagen, nar den er
feerdigbehandlet i Datatilsynet.

[Kommunen] ivaerksatte en ikke-uvildig advokatundersggelse, som ved sin offentliggarelse
medforte stort mediefokus pa [Klager]. Indberetningerne til advokatundersggelsen
omhandlede perioden 1981-2001. Der var 39 indberetninger, hvoraf hovedparten var
sdkaldte andenhandsindberetninger, mens ni indberetninger var fra personer, der selv mente
at vaere blevet kraenket. En af de forstehandsindberetninger, der af advokaterne blev anset
som kraenkelser, vedrorte [Klager]. Ifalge det indberettede havde [Klager] lagt en hdnd pa en
gymnasieelev for 27 ar siden, hvilket han bestred at have gjort.

Advokatundersggelsens konklusioner blev offentliggjort den 4. april 2022 kl. 10.00. Disse
kan laeses pa [Kommunen]s hjemmeside. [Klager] har oplyst, at der er indgivet en klage til
Advokatnaevnet over advokaternes handtering af advokatundersagelsen. Der er tillige
indgivet en klage til Folketingets Ombudsmand og Ankestyrelsen over [Kommunen]s ulovlige
ageren i sagen. Herudover har Datatilsynet udtalt henholdsvis kritik og alvorlig kritik af
[Kommunen] og advokaterne, der udarbejdede den ikke-uvildige advokatundersogelse.

[Klager] har henvist til Berlingskes artikel "/ Professoren] i forsvar for [Personen]s #Metoo-
retssag: Advokater skaber »falskt billede«” bragt den 3. juni 2023 pa berlingske.dk samt en
podcastepisode i Ostergaards salon af samme dato, hvor dr.jur., professor emeritus
[Professoren] uddyber det i artiklen udtrykte om advokatundersggelser, hvorefter
advokatundersggelser blot er partsindlaeg og ikke kan danne grundlag for en objektiv
vurdering af, hvad der er foregéet i konkrete situationer.

Efter offentliggorelsen af de ikke-uvildige advokatundersggelser udtrykte
bestyrelsesformanden for [Kulturinstitutionen] fremdeles opbakning til [Klager] uanset den
negative dekning i medierne. [Klager] har som eksempel henvist til Ekstra Bladets artikel
"Neaegter: Vil ikke fyre [Klager]” bragt den 13. april 2022 pa ekstrabladet.dk. Denne artikel
blev publiceret 311 dage efter publiceringen af artiklerne i Politiken, 154 dage efter
publiceringen af rapporten om [Kor 1] og ni dage efter publicering af rapporten om
[Sangskolen], hvor formanden for [Kulturinstitutionen] citeres for at udtale:
”’[Kulturinstitutionen] har fortsat tillid til [Klager],” lyder det i mailen, der
fortsaetter:
’Han udferer sine opgaver uden anmaerkninger. Han har under hele sin tid i
[Kulturinstitutionen] arbejdet for at skabe en tryg arbejdsplads for alle, og det
mener styrelsen, at han er lykkedes med. Han har varet helt transparent, og han har



13

lobende informeret os om de to advokatundersggelser, som gennemfgres i Danmark,
og om de publiceringer, som folger med disse,’ lyder det videre.”

Lignende udtalelse fra bestyrelsesformanden kan laeses i Berlingskes artikel “/Klager]
forlader bestyrelse: »Det er nok meget godt, vores veje skilles«” bragt den 13. april 2022 pa

berlingske.dk:

”»[Kulturinstitutionen]s bestyrelse har fortsat tillid til [Klager]. Han udferer sin
opgave uden anmerkninger. Igennem sin tid pa [Kulturinstitutionen] har han
arbejdet for at skabe en tryg arbejdsplads for alle, og det mener bestyrelsen, at han
er lykkes med. Han har veeret fuldstaendig transparent, og han har lesbende
informeret os om de to advokatundersagelser, der er foretaget i Danmark, og om de
efterfelgende publikationer, der er fulgt efter,« skriver bestyrelsesformanden i
[Kulturinstitutionen] til Berlingske.”

Det var séledes tydeligt, at [Kulturinstitutionen]s bestyrelsesformand ikke mente, at
ovenstdende skulle have ansettelsesretlige konsekvenser for [Klager]. Derimod var
baggrunden for afskedigelsen Ekstra Bladets uberettigede publicering af [Klager]s private
korrespondance og forkerte oplysninger herom.

Udover betydningen for [Klager] personligt modtog han som direkte konsekvens af
indslagene to henvendelser, som var bade @rekreenkende og groft injurierende. Den 2. marts
2023 kl. 10.39 modtog [Klager] en sms pa sin private telefon med ordlyden: *Usle paedofil”.
Samme dag modtog [Klager] en mail pa sin private mailadresse med ordlyden: "Du er da et
svin. Fgj! Jeg ansker dig alt det veerste”. Begge forhold er politianmeldt den 3. marts 2023.

[Klager] har bemzrket, at DR ikke har behandlet klagen med den forngdne hurtighed. DR
besvarede forst den 25. april 2023 klagen, der blev indgivet 3. marts 2023. DR har beklaget
dette og forklaret, at klagen métte vaere havnet i et spamfilter. Det forekommer uforstaeligt,
at alle tre nedenfor naevnte henvendelser forud for den 30. marts 2023 skulle veere havnet i
spamfilter:

1. [Klager]s advokats mail af 3. marts 2023, som blev sendt til redakteren pa den pagaeldende
udsendelse, [Redaktgren].

2. [Klager]s advokats mail af 6. marts 2023 til savel redakteren som Lytternes og seernes
redaktor.

3. [Klager]s advokats indsendelse af klagen via DRs egen online klageportal den 14. marts
2023, hvor hans advokat samme dato modtog bekraftelse pa modtagelse, og hvor
henvendelsen blev tildelt sag nr. [Sagsnummer].

Efter [Klager]s advokat den 30. marts 2023 gensendte klagen og stilede den til
redaktionschef [Redaktionschefen] og med kopi til generaldirektor [Generaldirektgren],
Lytternes og seernes redakter samt redakter pa udsendelsen [Redakteren], modtog hun igen
bekraftelse pd modtagelse. Det beroede alene pa DRs egne forhold, at DR ikke pa et tidligere



14

tidspunkt besvarede klagen. Alligevel valgte DR at bruge nasten fire uger fra den 30. marts
2023 pa at besvare klagen, og dermed i alt naesten to méaneder.

[Klager] har i ovrigt bemaerket, at hans advokat telefonisk af Lytternes og seernes redakter,
der var venlig at ringe hende op samme dag, som han var i kopi pa gentagelsen af klagen den
30. marts 2023, fik oplyst, at han ville undersege, om klagen kunne vere roget i spamfilteret,
da de havde oplevet dette for. Det giver anledning til undren over, at dette spamfilter ikke
bliver manuelt tjekket dagligt eller i hvert fald ugentligt.

Herudover har DR forst efter at have bedt om flere udsattelser besvaret indlaeg til
Pressenavnet af 16. juni 2023, den 31. august 2023, det vil sige 22 maned senere.

Som klager bliver man ikke betrygget i, at DR prioriterer handteringen af narvarende sag,
nar den handteres med den beskrevne langsommelighed. Det er derfor [Klager]s opfattelse,
at DRs sagsbehandlingstid skal veere genstand for selvsteendig kritik. Dette geelder saerligt,
nar det som her har medfert, at den berigtigelse, som DR anforer at have foretaget af
indslagene, efter at [Klager] i seneste indleeg af 16. juni 2023 har patalt den manglende
berigtigelse pa episodebeskrivelsen af P1 Morgen, kun har vaeret synlig i fa dage, og
forudseetningsvist kun er set af ganske fa lyttere, hvis overhovedet nogen.

[Klager] har overordnet anfort, at DR er direkte part i sagen vedrerende beskyldninger om
kraenkelser i [Kor 1] og har i hele forlgbet haft en meget klar interesse i at undgé mere kritisk
omtale.

Dakningen har svinget mellem kritik af DR og kritik af [Klager]. Det har givetvis spillet en
rolle, at den tidligere dirigent Tage Mortensen er dod, og derfor er kritikken, der deekker de
35 ar, hvor han var chefdirigent for [Kor 1], blevet rettet mod DR. Derfor har DR som part en
Kklar og tydelig interesse i, at al omtale vedrerende [Kor 1] — og dermed kritikken — blev rettet
mod [Klager].

DRs rolle som part i sagen medferer, at DR har et saerligt ansvar for at sikre sig, at kritik ikke
pa urigtigt grundlag bliver rettet mod [Klager] pa grund af oplysninger eller handlinger fra
DR, uanset om det er oplysninger, som DR fremkommer med som part i sagen, eller som
medie. Der vil i sagens natur blive lagt serlig vaegt pa det, som DR udtaler i sagen. Dette
gaelder ogsé i lyset af, at DR er en offentlig myndighed, hvilket medferer sarlige forpligtelser.

Korrekt information

- Rolle ved fallessangarrangement

[Klager] har anfert, at det er ukorrekt, at han skulle vare korleder i [Kulturhuset] i [Bynavn
Al, idet han skulle veere veert.

[Klager] har henvist til folgende:



15

”Og vi har ogsa denne her morgen fokus pa den omstridte korleder og tidligere
chefdirigent for [Kor 1] [Klager]. Han skal vare korleder, nar [Kulturhuset] i
[Bynavn A] pa mandag holder et (maned langt?) fallessangsarrangement. Vi sparger
en af kritikerne til arrangementet om, hvorfor [Klager] ifolge ham i hvert fald ikke
bar bestyre den tjans.”

Dette har betydning, fordi en del af preemissen for indslaget er, at [Klager] skal udfylde den
samme rolle, som han havde i [Kor 1] og pa [Sangskolen]. Det skal han ikke.

Det a&ndrer ikke herp4d, at det matte fremga af [Klager]s cv, at han er korleder. Det fremgar
sammesteds, at han er komponist, hvilket ikke medferer, at han skulle vaere komponist ved
arrangementet. Arrangementet ”Sa syng da, Nordjylland”” er ikke et kor, og det savner
mening at anfore, at [Klager] skulle vaere korleder ved arrangementet. Det @&endrer heller ikke
herp4, at Kristeligt Dagblad matte have skrevet det samme, herunder at [Klager] skulle "lede”
et arrangement.

[Klager] har ogsa henvist til en side i seesonprogrammet for [ Kulturhuset], hvor
arrangementet er promoveret. Ordlyden er enslydende med teksten pa hjemmesiden om
arrangementet. Det er sdledes udtryk for en fordrejning af de faktuelle omsteendigheder, nar
DR har anfert, at man har omtalt [Klager] som korleder, fordi [Klager]s cv som korleder var
fremhaevet pa arrangementets hjemmeside.

[Klager]s cv optradte ikke pa arrangementets hjemmeside. Det gjorde derimod
[Kulturhuset]s beskrivelse af [Klager]. Og der er ikke nogen tekst pa siden, hvor en rolle som
korleder er fremhavet pa nogen méade. Tvaertimod fremgéar ordet kun af billedteksten.
Herudover deekker beskrivelsen [Klager]s roller som leder af [Kulturinstitutionen],
bestyrelsesformand for [Kunstfonden], komponist, priser, han har modtaget, samt hans
indgangsvinkel i forhold til Hgjskolesangbogen, som er arrangementets omdrejningspunkt.

- Advokatundersogelsernes omfang

[Klager] har anfert, at det ukorrekt fremstar som om, at de to omtalte advokatundersagelser
kun omhandler ham og beskyldninger om kraenkelser begaet af ham. Begge undersogelser
involverede en rakke voksne personer, heriblandt [Klager].

[Klager] har endvidere anfort, at det fremstar som om, at de omtalte indberetninger relaterer
sig til den periode, hvor han var dirigent. Det giver i gvrigt indtryk af, at de ni
forstehdndsindberetninger vedrorer [Klager], hvilket ikke er korrekt. En af de af
indberetningerne fra [Sangskolen], der blev anset som en krankelse, vedrorer [Klager], der
blev beskyldt for at leegge en hand pa laret af en elev i midten af 1990’erne. Dette har [Klager]
bestridt.

[Klager] har henvist til felgende:

”Pa mandag er der et arrangement i [Kulturhuset] i [Bynavn A]. Det hedder ”Sa syng
da, Nordjylland”. Det har skabt en del furore og debat, ikke s meget at man skal



16

synge, men fordi den der stir som korleder af arrangementet, det er den tidligere
chefdirigent i [Kor 1], [Klager]. Man har valgt ham, og det har skabt en storre
diskussion, om hvorvidt det var klogt. [Klager] kom jo under beskyldning for
kraenkende adfaerd for to ar siden, da DR fremlagde en advokatundersogelse om
forholdene i [Kor 1] fra 1970 til 2010 hvor [Klager] var chefdirigent fra 2001 til 10.
Der var senere 9 tidligere korpiger og elever pa [Sangskolen] som fortalte, at de ogsa
var blevet kraenket i perioden 1981 til 2001 hvor [Klager] var korleder fra 1991 til
2001.”

[Klager] var dirigent for [Kor 2] i perioden 1991-2001, og ikke fra 1981 (som det ma have
vaeret hensigten at sige), og dette forkerte udsagn bidrager til at lytterne ma fa den opfattelse,
at beskyldningerne om kraenkelser pa [Sangskolen] vedrerer [Klager], idet de angivelige
kraenkelser skulle vare blevet begaet i preecis den periode, hvor man fejlagtigt anforer, at
[Klager] var korleder.

Hovedparten af de pastdede kraenkelser har saledes — angiveligt — fundet sted forud for det
tidspunkt, hvor [Klager] blev dirigent for [Kor 2], hvorfor der ikke er grundlag for at laegge
vaegt herpa.

Det fremgar i gvrigt af rapporten om advokatundersogelsen:

”I flere indberetninger beskrives imidlertid ogsé en anden side af miljoet pa skolen.
Der er flere tidligere elever, der forteller, at de oplevede studiemiljoet pa
[Sangskolen] som "seksualiseret”. De pageldende beskriver dette pa forskellige
maéder. De fleste af disse indberetninger vedrerer perioden 1981-1992, og i flere
tilfeelde tager indberetningen udgangspunkt i, at normerne for samveret pa skolen
var anderledes dengang, end de er i dag. Der er enkelte elever fra arene efter 1992,
der har henvendt sig, men ingen efter 2001.”

Det udtrykkes af DR i indleegget til Pressenavnet, at der er tale om en tydelig fortalelse, nar
der siges 2081, og det uddybes, at fortalelser kan optrade i live-programmer, hvilket er
abenbart korrekt. DR har pa trods af denne “fortalelse” ikke onsket at berigtige dette, idet DR
mener, at fortalelsen er uden betydning for forstéaelsen.

Det er skadeligt for [Klager], nar DR har anfert, at de pastdede kraenkelser alene relaterer sig
til den periode, hvor [Klager] har veeret “korleder” (rettelig dirigent) for [Kor 2]. Herved
fastholdes det indtryk, som de to indslag giver, at de pastaede kraenkelser pa séavel
[Sangskolen] som i [Kor 1] alene eller hovedsageligt vedrerer [Klager].

- [Kulturinstitutionen]

[Klager] har anfert, at det er ukorrekt, at han blev fyret fra [Kulturinstitutionen] pa grund af
beskyldninger om kraenkelser pa [Sangskolen], og at [Kulturinstitutionen] fremsatte en
undskyldning.

[Klager] har henvist til folgende:



17

"Det medforte s4, at [Klager] blev fyret fra sit job som direktor for
[Kulturinstitutionen], og det medforte ogsé en ko af undskyldninger bade til de
kraenkede, bade fra DR og [Sangskolen] og netop ogsa [Kulturinstitutionen].”

Bestyrelsesformanden for [Kulturinstitutionen] udtrykte fremdeles opbakning til [Klager],
uanset den negative deekning i medierne, helt op til dagen for Ekstra Bladets uberettigede
publicering af [Klager]s private mails og forkerte oplysninger herom. [Kulturinstitutionen]
valgte saledes at afskedige [Klager], fordi hans private korrespondance blev fremstillet som
vaerende sket i en professionel ssmmenhang og publiceret i Ekstra Bladet.

Der blev ikke fremsat en undskyldning fra [Kulturinstitutionen], og det er ej heller det, der
udtrykkes i det citat, der afspilles pa svensk fra [Kulturinstitutionen]s bestyrelsesformand.
Citatet er end ikke relateret til [Sangskolen]-advokatundersegelsen. Citatet er fra efter
afskedigelsen af [Klager], der som naevnt var forarsaget af, at der i Ekstra Bladet blev
publiceret en privat mailkorrespondance, som af Ekstra Bladet blev fremstillet som om, at
det var en professionel korrespondance, der omhandlede en casting-situation. Pressenavnet
har som bekendt kritiseret Ekstra Bladet for publicering af den private korrespondance og for
at bringe en raekke forkerte oplysninger i samme artikel.

[Klager] har bemaerket, at det ikke fremgéar af [Kulturinstitutionen]s pressemeddelelse, at
bestyrelsen ikke leengere havde tillid til ham. Det fremgar, at tilliden til [Klager] var opbrugt,
men ikke hvis tillid, der var opbrugt, idet der lige sa vel kan have varet tale om en henvisning
til den offentlige tillid, som var praeget af mediedaekningen, tillid fra medarbejderes side eller
lignende. Dette vidner den naeste satning i pressemeddelelsen da ogsa om, idet afsnittet
samlet lyder som felger:

“Bestyrelsen konstaterer, at tilliden til [Klager] er opbrugt og mener, at der er behov
for en ny leder til [Kulturinstitutionen]. Bestyrelsen er enig i dens beslutning, men
beklager samtidig dybt, at denne beslutning var nedvendig.”

Samtidig omtales [Klager] som en "steerk, positiv kraft i huset”. [Klager] har i den forbindelse
henvist til Ekstra Bladets egen deekning herom og Sydsvenskans artikel "/ Klager] avskedas
fran [Kulturinstitutionen]” bragt den 19. april 2022 pa sydsvenskan.se.

Der er dermed ikke daekning for det af DR udtrykte, og det er skadeligt for [Klager], at der
gives en forkert begrundelse for afskedigelsen af ham. [Klager] blev netop ikke afskediget pa
grund af advokatundersgagelser, idet bestyrelsesformanden fastholdt — ogsa efter
afskedigelsen — at disse ikke kunne tolkes som en dom eller en anklage om konkrete
handlinger.

Der gives sdledes ikke nogen eksplicit begrundelse, udover at tilliden er opbrugt. Det af
bestyrelsesformanden udtalte lige for publiceringen af [Klager]s private mails den 14. april
2022, sammenholdt med det, som bestyrelsesformanden den 14. april 2022 og derefter



18

udtalte, viser tydeligt, at det er publiceringen af disse mails, der er baggrunden for den
mistede tillid.

Forud for afskedigelsen af [Klager] var der i medierne en omfattende deekning, hvor
[Kulturinstitutionen]s bestyrelse blev kritiseret for ikke at afskedige [Klager] efter anklager
om kraenkelser, idet [Klager] i stedet blev afskediget efter publicering af privatlivskreenkende
korrespondance.

Den alvorlige vildledning af Pressenavnet samt de ukorrekte og ueerlige svar givet til
Pressenzevnet mod bedre vidende bor efter [Klager]s opfattelse tilleegges stor betydning.
Samtlige af DRs svar og argumenter i denne sag bor saledes anskues med stor skepsis og
tilleegges en ringere grad af troveerdighed grundet de ukorrekte og uaerlige svar afgivet mod
bedre vidende.

- Undskyldning fra DR

[Klager] har anfert, at undskyldningen til medlemmer af [Kor 1] fra DRs generaldirektar,
som afspilles, vedrgrer en tidsperiode, hvor [Klager] ikke var chefdirigent for [Kor 1] og ikke
havde noget med [Kor 1] at gore.

[Klager] har endvidere anfert, at afspilningen af undskyldningen fra DR og
sammenkadningen af beskyldninger mod ham medferer, at lytteren far den opfattelse, at de
129 beretninger og de beskrevne kreenkelser vedrgrer ham.

[Klager] har henvist til felgende:

”Ja, der blev sagt undskyld, og der blev lagt afstand til tingene her. I DRs
undersggelse indgik der 129 beretninger, hvor der blev beskrevet naergiende og
intense kram, bergringer intime steder og ufrivillige kys. Og altsa gange altsé ogsa
gentagne og langvarige tungekys. Der var seksuelle krenkelser og et miljo praeget af
vulgeert og sjofelt og voldsomt seksualiseret sprogbrug. Og perioder med en
alkoholiseret kultur og kaeresteforhold mellem kormedlemmer og voksne omkring
[Kor 1]. Og tilfeelde af grov mobning. Vi skal lige hare et lille klip fra podcasten
Genstart, "Pigekorets hemmelighed” fra juni 2021.”

De navnte forhold relaterer sig ikke til [Klager], men i hovedsagen til den tidligere
chefdirigent og forhold under hans ledelse, for [Klager] blev ansat i [Kor 1]. [Klager] gjorde
op med den alkoholkultur, der tidligere var i koret, ansatte kvinder i den mandepragede
kultur, der var, da han kom til koret mv. Det er en fejlagtig praemis, at de beskrevne
kraenkelser er foregaet under [Klager]s ledelse. Den afspillede undskyldning fra DRs
generaldirektor omhandler perioden fra 1970 til 2010, og [Klager] dirigerede koret i perioden
2001-2010, det vil sige under en fjerdedel af den anforte periode. Herudover undskyldes der
for DRs egen handtering i perioden.

[Klager] har henvist til DRs pressemeddelelse DR undskylder over for tidligere medlemmer
af [Kor 1]” udsendt den 10. november 2021 pa dr.dk. DR har selv beskrevet beskyldninger om



19

kreenkelser begaet af den dirigent, der var ansat som dirigent for koret i 1970 til 2000, for
eksempel i DRs artikel “Seksuelle kraenkelser i [Kor 1] gar langt tilbage: "Der blev kysset pa
born og rert ved bryster’” bragt den 17. juni 2021 pa dr.dk, hvor der er beskrivelser af
ydmygelser og psykisk terror, et “meget, meget stort ledelses- og omsorgssvigt af barn”, "et
frygteligt psykisk pres”, befamling af pigerne, at “der blev kysset pa barn, rort ved bryster”, og

at ”det var der voksne omkring koret, der sa”.

Beskrivelserne uddybes naermere i Ekstra Bladets artikel “Kvinder stdr frem: Artier med
kraenkelser i DR” bragt den 16. juni 2021 pa ekstrabladet.dk.

Afspilningen af undskyldningen fra DR og sammenkadningen af beskyldninger mod [Klager]
medforer, at lytteren far den opfattelse, at de 129 beretninger samt de beskrevne kraenkelser
vedrerer ham. Som tidligere oplyst er dette ikke korrekt.

Det fremgar séledes af advokatundersggelsen fra 2021 om [Kor 1]:

“Hovedparten af den udviste kraenkende adfeerd i form af seksuel chikane, herunder
uognsket seksuel opmerksomhed, er foregiet for mere end 20 ar siden, og der er ikke
afdakket nogen tilfalde efter 2010.”

I den ikke-uvildige advokatundersggelse vedrerende [Kor 1] blev det af DRs egne advokater
vurderet, at 64 episoder beskrevet i de foretagne indberetninger var udtryk for kraenkelser.
Ud af disse 64 episoder omhandlede tre [Klager]. De tre episoder var indberettet af to
forskellige kvinder, én anonym henvendelse og en navngiven henvendelse. Heraf angav kun
den anonyme indberetter at veere blevet kranket. [Klager] har fremdeles bestridt at have
begéet de pagaeldende kraenkelser. DR udbetalte tortgodtgerelser til 28 kvinder efter
advokatundersogelsens afslutning, og ingen af disse tortgodtgerelser vedrerte [Klager].

[Klager] har oplyst, at den skriftlige hering, som han modtog forud for offentliggerelsen af
advokatundersggelsens konklusioner, ikke indeholder omtale af tungekys, vulgaert og sjofelt
og voldsomt seksualiseret sprogbrug, mobning, intense kram mv. Der er heller ikke omtale af
en alkoholiseret kultur omkring koret, idet [Klager] tveertimod indferte et totalt
alkoholforbud i [Kor 1].

Det er korrekt, at der i indberetningerne har vaeret personer, som har anfort, at [Klager]
dannede par med sin nuvaerende hustru [Fuldmagtshaveren], allerede mens hun stadig sang i
[Kor 1], men dette har begge parter bestridt, og det er nappe dette, der henvises til, nar der i
citatet omtales karesteforhold mellem medlemmer af [Kor 1] og de voksne omkring koret.

[Klager] har yderligere henvist til det indledende afsnit i DRs advokatundersggelse, som blev
afsluttet i oktober 2021:

“Hovedparten af den udviste kraenkende adfeerd i form af seksuel chikane, herunder
uognsket seksuel opmerksomhed, er foregiet for mere end 20 ar siden, og der er ikke
afdakket nogen tilfalde efter 2010.”



20

[Klager] var dirigent i [Kor 1] i perioden 2001-2010. Det kan dermed laegges til grund, at
hovedparten af “den udviste kreenkende adfaerd i form af seksuel chikane, herunder ugnsket
seksuel opmarksomhed” er foregiet, for [Klager] blev dirigent for koret. Ovenstaende afsnit
fra advokatundersggelsen af [Kor 1] blev citeret allerede i forste henvendelse til DR den 3.
marts 2023. Det citerede fra advokatundersggelserne er offentligt tilgeengelige oplysninger,
offentliggjort af henholdsvis [Kommunen] og DR selv.

[Klager] har i gvrigt henvist til en rackke artikler, der beskriver tiden forud for hans
ansattelse i DR.

- Pastaede handlinger

[Klager] har anfert, at de pastdede handlinger fra hans side, som omtales i de afspillede
lydklip, er udokumenterede og uimodsagte og stemmer ikke med, hvad der er indberettet i
hverken DRs eller [Sangskolen]s advokatundersogelse.

[Klager] har henvist til falgende:

“Det var helt normalt, at han omtalte vores udseende, han spurgte ind til, om vi
havde menstruation, at han kom hen og roste os for noget sang, mens vi stod i
undertgj.

Hun viser mig sin telefon, hvor hun har modtaget de her sms-beskeder fra [Klager],
og det var sddan del af en leengere samtale, men hvor der jo indgér seksuelle
undertoner i mange af hans beskeder, og billeder hvor at hun bliver seksualiseret. I
hans tanker, ik’?”

De beskrevne konkrete beskyldninger vedrorer séledes ikke [Klager]. [Klager] har i den
forbindelse henvist til Ekstra Bladets artikel "Offer for skraekdirigenten: Tungekysset som
13-arig” bragt den 25. juni 2021 pa ekstrabladet.dk, hvor en kvinde beskriver, at hun blev
tungekysset af den tidligere dirigent Tage Mortensen.

Safremt Pressenavnet gnsker naermere oplysninger herom, har [Klager] opfordret til, at DR
fremlaegger disse oplysninger, herunder dokumentation for, at DR afskedigede den tidligere
dirigent efter klager fra foraldre over kraenkelser mod deres piger, men alligevel udnaevnte
ham til eresdirigent og afholdt en afskedskoncert for ham og faorst i 2021 oplyste dette med
en forklaring om, at det var en anden tid.

De citerede lydklip afspilles lige efter beskrivelsen af DRs advokatundersogelse og de
beskrevne krankelser, der som omtalt ikke vedrgrer [Klager]. Det bemaerkes dog, at [Klager]
er beskyldt for at have indledt et forhold til sin hustru, som han nu har veret gift med i 19 ar,
mens hun stadig sang i [Kor 1].

Klippet afspilles efter citatet med beskrivelsen af kraenkelser fra advokatundersegelsen, som
en uddybning og beskrivelse af det netop udtalte. [Klager] har bemzarket, at en podcast
produceret af DR ikke kan anses som dokumentation. [Klager] har ogsa afvist, at han blev



21

kontaktet af DR i forbindelse med publiceringen af podcasten "Genstart”, og han havde
dermed ikke haft mulighed for at kommentere pa udsendelsen.

- Udtalelser fra sognepraest [Sognepraest A]

[Klager] har anfort, at sognepraest [Sognepraest A] i interviewet henviser til en forkert
oplysning om, at [Klager] blev fyret pa grund af kreenkelser, og at der henvises til
erstatninger, som intet har med [Klager] at gore.

[Klager] har henvist til folgende:

”Jo jo, men stadigveek. Man kan sige, der er noget faktuelt ved, at man kan heefte sig
ved, altsd som I selv navner, han er blevet fyret fra sit arbejde pa grund af det her.
Danmarks Radio har udbetalt erstatning til nogen af pigerne fra koret, sa altsa det jo
ikke fordi, det er taget ud af luften. Det jo ikke lase rygter, der er faktisk nogen, der
har handlet pa det her. Sa der er en substans i sagen, det synes jeg er vigtigt ogsa at
holde fast i. ”

[Klager] har endvidere henvist til felgende:

”Veert 1: Men har han ikke, altsd har han ikke som alle mulige andre lov til at fa en
chance til?

[Sognepraest A]: Jo jo, det har han. I havde i Deadline pa DR to fremragende
interviews med ham, hvor det fremgik meget tydeligt, at han ikke mener, at han har
gjort noget forkert. Altsa det eneste han er ked af, det er kvindernes oplevelse. Og
det er jo en made at skyde skylden pa dem ikke, at sige de er halv-smaskore. Sa altsa
et af mine problemer med ham, det er jo ogsd, at han er jo ikke en angrende synder.
Han mener jo i bund og grund ikke, at han har gjort noget forkert.

Veert 1: Sa hvis han angrede, sa ville det vaere en anden sag?

[Sognepraest A]: Det ville vaere en anden sag, hvis det var, han var géet ud pa en
anden made og faktisk havde fortrudt det forlgb og selv havde undskyldt over for
kvinderne og ikke bare sige, at det er deres oplevelse, der er forkert. Men faktisk
havde taget pa sig, at han havde gjort noget forkert, sa kunne vi begynde at snakke
om, at der er en vej tilbage. Men, hvis vi som kirke gar ind og tilgiver, som et eller
andet wildcard, sa risikerer vi jo at treede pa ofrene. Vi skal oprejse ofrene, vi kan jo
ikke g ud og tilgive pa de kvinders side. Og s leenge der ikke har varet...

Veert 2: [Afbryder] [Sognepraest A], det lyder som om, at du er fuldstaendig
overbevist om, hvem der har gjort hvad i det her, i den her sag. Er der ikke en, er der
ikke et gram af tvivl? Er der ikke en tvivlens nadegave hos dig?

[Sognepraest AJ: Ikke efter at have set det interview i Deadline med ham. Der er det
meget tydeligt, og jeres interviewer slutter jo ogsa interviewet med at sparge, om
man kunne overveje, om det er [Klager]s virkelighed, som den er galt med. Sa det er
der faktisk ikke. Og der er jo to advokatundersggelser plus en fyring bagved.”

[Sognepraest A] har udtalt, at der ikke er nogen tvivl om, at beskyldningerne mod [Klager] er
udtryk for den rigtige virkelighedsopfattelse, og at [Klager]s virkelighedsopfattelse er forkert.



22

Dette begrunder han — uimodsagt — med de to advokatundersogelser, der ikke kun
omhandler [Klager]. [Sognepraest A]s vurdering af, hvad [Klager] har udtalt i et tv-interview
pa DR, og fyringen af [Klager] har [Sognepreest A] fejlagtigt tilskrevet
advokatundersggelserne og de udbetalte erstatninger, som ikke vedrerer [Klager].

De udbetalte erstatninger relaterer sig ikke til [Klager]. Uagtet dette har DR bragt
[Sognepraest A]s citater ukritisk, og uden at kilden foreholdes dette, og den ene af de
ukorrekte oplysninger er DR selv kilde til.

[Klager] har bemaerket, at DR bragte to indslag om [Klager] den 2. marts 2023. I det forste
indslag udtales det af [Sognepraest A] anforte direkte, men klippet gentages senere pa
morgenen i et nyt indslag, hvorfor DR séledes selv har klippet udsagnet ud og valgt at gentage
det i indslaget, der bringes inde i udsendelsen, uden at finde anledning til at efterpraove
udtalelsen. DR har saledes selv valgt, at disse udtalelser skulle gentages i det andet indslag,
og det forklares ikke, at det af [Sognepraest A] udtrykte ikke har et faktuelt grundlag, men
tveertimod er direkte forkert. Derimod gar verten direkte videre efter udtalelsen til at
beskrive, at [Klager] ogsa skulle vaere organist i [Kirken] den forstkommende sgndag.

[Klager] har fundet det selvsteendigt kritisabelt, at DR over for Pressenavnet blot har oplyst,
hvad der fremgar af offentligt tilgaengelige oplysninger om erstatningssagerne, og ikke
bekrefter, at der ikke er betalt tortgodtgorelse/erstatning vedrgrende de tre oplevelser
vedrgrende [Klager] fra to forskellige kvinder, hvor DRs advokater finder det mest
sandsynligt, at det forholder sig som beskrevet af de to kvinder.

I den forbindelse har [Klager] oplyst, at han tidligere har faet bekraeftet, at ingen
erstatningssager vedrorer hans person, dog har det veeret i skrivelser fra advokatfirmaet
[Advokatfirma B], hvor mange andre oplysninger, som ikke er relevante for denne sag, er
indgéet i materialet. Derfor henvendte [Klager] sig den 26. november 2023 til DR, for alene
at fa bekreeftet det faktum, at ingen erstatningssager vedrgrer hans person. Som det tidligere
i klagen over DR har vaeret anfort, har DR en klar interesse i at beskytte sig selv som
institution, og dette underbygges af DRs svar af 1. december 2023 pa [Klager]s foresporgsel.
[Klager] har henvist til en mailkorrespondance i perioden fra den 26. november 2023 til 1.
december 2023 mellem HR-chef i DR [HR-chefen] og [Klager]. HR-chef i DR [HR-chefen]
skrev folgende:

”Vi har i den forbindelse oplyst, at der i perioden 1966-2001 var konstateret 61
tilfaelde, hvor der var udvist kreenkende adfaerd i form af seksuel chikane, herunder
ugnsket seksuel opmerksomhed. Efter undersogelsens afslutning blev der
konstateret yderligere et antal konkrete krankelser og som folge heraf har DR ii alt
29 tilfeelde udbetalt erstatning. I perioden 2001-2010 blev der konstateret 3 tilfzelde,
hvor der var udvist kreenkende adfzerd i form af seksuel chikane, herunder ugnsket
seksuel opmarksomhed, men alle tilfzelde er vurderet som foraldede, hvorfor der

ikke er udbetalt erstatninger, der hidrerer fra sager i den pagaeldende periode.”
[[Klager]s understregninger, Pressenaevnet]




23

DRs HR-chef har hermed dokumenteret, at der ikke er udbetalt erstatninger i perioden 2001-
2010, hvor [Klager] var chefdirigent for [Kor 1]. Dette stemmer overens med det, som DR
tidligere har oplyst til [Klager], og star i skaerende kontrast til de urigtige oplysninger, som
DR har oplyst over for Pressenavnet. Det er siledes ikke korrekt, at erstatningerne vedrerer
hele perioden for den ikke-uvildige advokatundersogelse, og det har i gvrigt veeret bragt i
flere medier, at [Klager] har oplyst, at ingen af erstatningssagerne vedrerer hans person.

Mailkorrespondancen har til formél at underbygge [Klager]s udsagn om, at der ikke er
udbetalt erstatninger, der vedregrer hans person. Et udsagn, som DR har undsagt i indlegget
til Pressenaevnet, og dermed har DR vildledt Pressenavnet. DRs HR-chef har med mailen
bekraftet, at der ikke er udbetalt erstatninger relateret til [Klager] og tillige bekraftet, at der
ikke er udbetalt erstatninger i den periode, hvor han var dirigent for [Kor 1].

De oplysninger, der har veret tilgeengelige for DRs journalister forud for indslagene og
artiklen den 2. marts 2023, er blandt andet [Klager]s udtalelse til Politiken i artiklen
"DR-chef: »Nogle kvinder vil blive ved med at vaere kede af det«”bragt den 26. september
2022 pa politiken.dk. I artiklen udtaler DRs egen kulturchef [Kulturchefen] sig, og [Klager]
udtaler sig ogsa og praeciserer, at der ikke har veret udbetalt erstatninger, der vedrerer hans
person. Den senere korrespondance mellem DR og [Klager] validerer denne udtalelse.

Af DRs pressemeddelelse "DR udbetaler erstatning til 22 tidligere medlemmer af [Kor 1]”
udsendt den 8. marts 2022 vedrgrende udbetaling af erstatninger til tidligere medlemmer af
[Kor 1] formidles ingen tidsangivelse, og DRs formidling af en tidsangivelse for at
erstatningsudbetalingerne "vedrgrer den periode fra ca. 1970 til 20107, kan ikke genfindes i
det hele taget. DRs oplysning til Pressenavnet om, at "af offentlige tilgeengelige oplysninger
om sagen fremgar det, at erstatningssagerne vedrerer den periode fra ca. 1970 til 2010, som
advokatundersogelsen omhandler”, er derfor endnu et forseg pa at vildlede Pressenavnet.

DR har selv et redaktionelt ansvar for at efterprgve oplysningerne, uanset at det er
mediehuset selv, der er ophavsgiver til de ukorrekte oplysninger.

Det er i gvrigt bemaerkelsesvardigt, at DR har pastaet, at der ikke er udbetalt erstatning i tre
tilfzelde fra perioden 2001-2010 grundet foraldelse, hvorimod foraldelse ikke har vaeret en
hindring i de 29 erstatningsudbetalinger fra perioden 1966-2001.

- Udtalelse fra vaerten

[Klager] har anfert, at veertens udtalelse om, at [Kulturinstitutionen] har undskyldt, er
ukorrekt, og at der ikke er grundlag for en antagelse om, at de undskyldninger, som DR og
[Sangskolen] har givet, handler om [Klager].

[Klager] har henvist til folgende:

“Veert 1: Men du siger, at han er ikke demt. Nu har der jo heller ikke varet nogen
retssag, men vi er i en situation, hvor det har veeret nedvendigt for DR, for



24

[Sangskolen], for [Kulturinstitutionen] at ga ud og undskylde de ting, som er
foregaet, som [Klager] har veeret en del af. ”

Men det citerede svarede varten pa en anden kildes udtalelse om, at hun ikke kan vurdere et
skyldsspergsmal, at der ikke har varet en retssag, og at [Klager] ikke er demt. Vaerten
sporger altsa en sognepraest, hvordan hun kan forsvare, at [Klager] kan vere organistvikar i
en kirke og foreholder praesten, at det har vaeret ngdvendigt for DR, [Sangskolen] og
[Kulturinstitutionen] at ga ud og undskylde de ting, som er foregaet, som [Klager] skulle have
veret en del af.

Satningen afsluttes med spergsmalet: "Og alligevel har du ikke betenkeligheder, fordi han
skal sidde bag orglet?” Her udtrykkes det sdledes bade over for kilden og over for lytterne, at
[Klager] har veeret en del af det, der “er foregdet”, hvilket kun kan forstas som det, der er
beskrevet i indslaget, uden at der er deekning for, at [Klager] har varet en del af det
beskrevne. Som tidligere anfort og erkendt af DR har [Kulturinstitutionen] ikke undskyldt
over [Klager], som ikke blev afskediget pa grund af advokatundersogelser.

Det udtrykkes med sporgsmalet, at praesten, der bliver stillet det, bar have betaenkeligheder
ved at ansatte [Klager]. Det tidligere svar givet af praesten om, at "han jo ikke er demt for
noget”, accepteres ikke som svar, hvilket — i et retssamfund — ellers er et naerliggende svar.
Pramissen for spargsmalet er, at nir en mediedeekning har besluttet, at nogen er en sékaldt
“kraenker”, bar vedkommende ikke {4 mulighed for at fa ansettelse noget sted.

Det er i dette udsagn ikke klart, hvad der er faktiske oplysninger, og hvad der er
kommentarer, og der er tale om oplysninger, som er skadelige, krenkende og
agtelsesforringende for [Klager], hvorfor de skulle have veret efterprovet i serlig grad, inden
de blev bragt. Udsagnet er herudover privatlivskreenkende, og det bor tillige kritiseres, at DR
ikke har villet eendre eller slette udsagnet efter at vaere blevet anmodet herom.

- Programmets pramis

[Klager] har anfert, at der flere steder i indslagene opstilles en preemis om, at indholdet af
beskyldningerne mod [Klager] er korrekte, og at han er fundet skyldig i seksuelle kraenkelser
og handlinger, eller at de objektivt set har fundet sted, for eksempel ved ordene “kraenkede
korpiger”. Det er der ikke grundlag for.

De i alt to personer, som har indberettet til de to advokatundersegelser, at de folte sig
kreenkede over [Klager]s adfeerd, hvor advokaterne har vurderet, at der foreld en kraenkelse,
har omtalt handlinger, som [Klager] bestrider har fundet sted. At en advokat i en ikke-uvildig
advokatundersagelse, iveerksat af institutioner, der er under et mediepres, som har brug for
at placere et ansvar andre steder end hos dem selv, kan ikke — i hvert fald ikke i et
retssamfund — anses som tilstraekkeligt til at anse noget som en kraenkelse.

Indslagene bygger pa en preemis om, at [Klager] har udvist en adfszerd, som medferer, at han
ikke kan have nogen ansattelse eller udfere nogen opgave uanset karakteren heraf, end ikke
at sidde bag et orgel i en kirke eller vaere veert ved et sangarrangement pa grund af



25

beskyldninger imod ham om forhold, som angiveligt skulle vaere begiet for mellem 17 og 27
ar siden. Programbeskrivelsen underbygger ogséa den falske praemis om, at [Klager] er en
person, hvis adfaerd betinger, at man ikke med rimelighed kan have ham ansat som organist,
idet der stér: "Blastempler kirken [Klager], nar de bruger ham som organist?”.

Verterne udtaler sig bdde om “de tidligere kraenkede korpiger” og konstaterer, at "der er vel
et hensyn til dem, der er blevet kranket”. Samtidig tilfgjer veerten, da kilden forklarer, at
kilden ikke kan foretage en bevisvurdering, at "vi” er i en situation, hvor det har veret
nedvendigt for DR og [Sangskolen] at “undskylde de ting, der er foregaet, som [Klager] har
vaeret en del af”.

En af veerterne udtaler ogsa, at der vel er nogen, der kan finde det meget stodende, at han far
arbejde i folkekirken. Vaerterne accepterer ikke kildens udtalelse om, at [Klager] ikke er
demt, at hun ikke kan foretage en bevisvurdering, og hele praeemissen for interviewet er en
kritisk tilgang til, at folkekirken lader [Klager] vare organistvikar. Samtidig udtrykkes det af
vearten, at "jeg teenker ogsa, at der er vel et hensyn at tage ogsa til dem, der er blevet kreenket”
og folger op med “der er jo nogen der kan finde det meget stedende, at han far arbejde i
folkekirken”. Her udtrykkes det direkte af vaerten, at der er personer, der er blevet kreenket af
[Klager], og der derfor er nogen, der kan finde det meget stedende, at [Klager] far arbejde i
folkekirken.

Herved stiller DR sig som dommer over [Klager], i gvrigt over for en kilde, der forsager at
forklare veerten, at han ikke er demt, hvilket affejes af vaerten.

[Klager] har i gvrigt henvist til klummen "DR bor ikke omtale folk som ’spion’ uden de er
domt. Det er domstolene der dommer — ikke medierne” fra DRs Lytternes og seernes
redakter [Lytternes redakter]. Det anfores blandt andet i klummen, at "det er en
grundleggende regel i DRs etik, at DR ikke demmer — det gor domstolene”.

Berigtigelse
[Klager] har anfort, at DR ikke har foretaget den forngdne berigtigelse.

DR har bragt en berigtigelse pa dr.dk, og samme tekst blev laest op i P1 Morgen den 11. maj
2023. Det fremgar ikke af de to overskrifter i indholdsfortegnelsen for P1 Morgen den 2.
marts 2023, at der er sket berigtigelse. Det fremgar ej heller af omtalen af hele udsendelsen,
hvor indslaget om [Klager] omtales med ordene: "Blastempler kirken [Klager], nar de bruger
ham som organist?”.

Det fremgar ej heller af lydsporet i indslagene, der i deres helhed foreligger, som da de blev
udsendt. Det betyder, at enhver der lytter til udsendelsen, fortsat vil hgre den i den version,
som blev publiceret den 2. marts 2023. Hvis man pé dr.dk seger pa [Klager]s navn, kommer
udsendelsen fortsat op som andet resultat. [Klager] har henvist til skaeermbilleder fra en
segning pa hans navn uden gvrige filtre.



26

[Klager] har bemaerket, at den foretagne berigtigelse ikke er tilstraekkelig, allerede fordi den
ikke fremgar i udsendelsen, og idet den kun omhandler undskyldningen fra
[Kulturinstitutionen] samt den manglende forelaggelse for [Klager].

Berigtigelsen skal ogsé fremga ved menupunktet. [Klager] har henvist til Pressenavnets
kendelse i sag 16-70-00983, hvor Pressenavnet palagde et medie at indsatte et genmaele i
starten af en radioudsendelse de steder pa mediets platforme, hvor radioudsendelsen fortsat
kunne afspilles fra. Samme krav m3 stilles til en berigtigelse, hvis en sddan skal kunne
medfere, at man ikke skal bringe et genmeele.

Nar DR har henvist til, at DR har lagt en boks gverst ind i episodebeskrivelsen som
berigtigelse, er dette graensende til vildledende. [Klager] har konstateret, at der i hvert fald
den 4. august 2023 ikke var nogen boks i episodebeskrivelsen, og eftersom DR forst den 31.
august 2023 besvarede [Klager]s indlaeg af 16. juni 2023, var episoden taget ned, da svaret fra
DR blev indgivet.

Det ma laegges til grund, at antallet af lyttere til DR P1 Morgen af 2. marts 2023 har vaeret
minimal fra det tidspunkt efter den 4. august 2023, hvor episodebeskrivelsen blev @&ndret, og
til episoden blev taget ned, hvorfor berigtigelsen kun har vaeret set af ganske fa, om af nogen.
DR bar oplyse, hvornér berigtigelsen er foretaget pa episodebeskrivelsen, og Pressenavnet
ber ikke tilleegge berigtigelsen nogen vaegt, idet det ma antages, at den er set af ganske fa
personer, om af nogen.

[Klager] har bemarket, at DR pé trods af gentagne skriftlige henvendelser ikke har besvaret
den indsendte klage og dermed ikke foretaget den fornadne berigtigelse. Lytternes og seernes
redakter, [Lytternes redakter], har den 30. marts 2023 bekreftet at have modtaget den tredje
og fjerde henvendelse vedrgrende selvsamme klage afsendt henholdsvis den 14. og 30. marts
2023.

Kildekritik

[Klager] har anfert, at DR ikke har udvist forngden kildekritik over for de kilder, der
anvendes i omtalen, og at disse kilders udsagn er bragt i en forkert sammenhaeng, som skaber
en helt forkert preemis for programmet.

I den forbindelse har [Klager] bemarket, at sogneprast [Sogneprast A] fremkommer med
adskillige forkerte og arekrankende udsagn, uden at veerten kommer med korrigerende
kommentarer, idet veerten i stedet underbygger og accepterer de forkerte oplysninger.

Forelaeggelse
[Klager] har anfort, at han ikke er blevet forelagt de udsagn og pastande, der frembringes i
indslagene.



27

Der er tale om oplysninger, der i den sammenhang, som de fejlagtigt blev beskrevet til, var
sardeles skadelige, kreenkende og agtelsesforringende for [Klager].

Sletning
- Punkt B.8
[Klager] har anfert, at DR har afvist at fjerne indslagene og artiklen.

Det er [Klager]s vurdering, at indslagene og artiklen indeholder s mange forkerte
oplysninger og i sin helhed er bygget pa den falske premis, at han har begaet kraenkelser, at
begge bor fjernes fra DRs kanaler og sider. En rettelse af de forkerte oplysninger vil séledes
blive s omfattende, at bade indhold og preemis for udsendelse og artikel ikke er til stede.

- Lov om massemediers informationsdatabaser

[Klager] har anmodet Pressenavnet om at meddele DR et pabud om at slette indslagene,
subsidizert de deri indeholdte urigtige oplysninger, jf. informationsdatabaselovens § 13, stk. 1,
jf. § 8, stk. 2-4.

I den forbindelse har [Klager] anmodet Pressenavnet om ogsa at udtrykke kritik af den
manglende sletning, idet det tillige bor tilleegges vaegt, at DR ikke har gnsket at bringe det
genmele, som han har anmodet om.

Genmaele
[Klager] har anfert, at DR har afvist at bringe et genmaele over for faktuelt forkerte
oplysninger om ham, som er egnede til at pafere ham skade.

[Klager] har henvist til folgende oplysninger:

”At det ukorrekt blev anfert, at [Klager] skulle vaere korleder i [Kulturhuset] i [Bynavn
Al.

- At de kraenkelser, som de ikke-uvildige advokatundersogelser af forhold i [Kor 1] og
[Sangskolen], vurderede kunne have fundet sted, hovedsageligt vedrerte andre
personer end [Klager], hvilket ikke fremgik af deekningen, der gav det modsatte
indtryk.

- At [Klager] skulle veere blevet fyret fra sit job pa [Kulturinstitutionen] pa grund af
beskyldninger om krenkelser pa [Sangskolen].

- At de af speakeren omtalte episoder fra DRs advokatundersggelse skulle vedrore
[Klager].

- At deiudsendelsen afspillede lydklip, der blev omtalt som undskyldninger, skulle
vaere undskyldninger der relatererede sig til [Klager], og at klippet fra
[Kulturinstitutionen] skulle vaere udtryk for en undskyldning.

- At de afspillede lydklip fra DR Genstart skulle vaere udtryk for, hvad der er indberettet
til DRs advokatunderseagelse.



28

- At de 28 erstatninger/tortgodtgerelser, som DR har udbetalt, skulle vedrore
[Klager].”

[Klager] har endvidere henvist til folgende genmeeletekst:

"DR bragte den 2. marts 2023 et indslag i P1 Morgen og en artikel pa dr.dk, der
indeholdt en raekke forkerte oplysninger om [Klager], og i gvrigt var opbygget pa en
pramis om, at [Klager] har udvist en adfeerd, der betinger, at han ikke med
rimelighed kan optreade eller sgge ansattelse i nogen sammenhenge. Dette er der
ikke grundlag for, idet nedenstdende oplysninger fra [Klager] i stedet bringes her:

- [Klager] skulle ikke veere korleder, men veert, i [Kulturhuset] i [Bynavn A].

- De kraenkelser, som de ikke-uvildige advokatundersggelser af forhold i [Kor 1] og
[Sangskolen], vurderede kunne have fundet sted, vedrerte hovedsageligt andre
personer end [Klager].

- [Klager] blev ikke fyret fra sit job pa [Kulturinstitutionen] pa grund af
beskyldninger om kreenkelser pa [Sangskolen], men pé grund af Ekstra Bladets
publicering af private emails og forkerte oplysninger herom.

- De af speakeren omtalte episoder fra DRs advokatundersagelse vedrgrer ikke
[Klager].

- De i udsendelsen afspillede lydklip, der blev omtalt som undskyldninger, var ikke
undskyldninger der relatererede sig til [Klager], og at klippet fra
[Kulturinstitutionen] var ikke en undskyldning.

- De afspillede lydklip fra DR Genstart er ikke udtryk for hvad der er indberettet til
DRs advokatundersggelse.

- De 28 erstatninger/tortgodtgerelser, som DR har udbetalt, vedrerer ikke [Klager].”

DR har ikke forholdt sig til de enkelte punkter i genmaeleteksten, og DR har kun oplyst, at DR
ikke mener, at genmaeleteksten lever op til de almindelige krav til en genmeletekst. Det er
[Klager]s vurdering, at den gnskede genmaeletekst er begranset til faktiske oplysninger, der
indebaerer en risiko for, at han kan lide en skade af betydning.

DR har ikke begrundet afvisningen af at bringe et genmale, idet [Klager] har bemaerket, at
han gerne fremkommer med en anden formulering af teksten. Det afgarende for [Klager] er
saledes, at det fremgar, at der i dekningen udtrykkes en rakke forkerte oplysninger om ham,
som er egnede til at pafore ham gkonomisk eller anden skade af betydning.

Det kan i den sammenhang fremheeves, at [Klager] forsgger at finde en ny beskaftigelse, og
at det er saerdeles skadeligt, at der i medierne fremsattes forkerte oplysninger om ham, som
af en ny arbejdsgiver kan tilleegges sandhedsvardi, hvilket i hgjere grad end ellers er
tilfeeldet, nar oplysninger bringes af DR. Hvis man som potentiel ny arbejdsgiver skal
forvente at blive genstand for spergsmal fra medier, som indeholder oplysninger, der er
usande, vil dette selvsagt vaere skadeligt for denne proces. Herudover er det seerdeles
skadeligt for [Klager]s omdemme i gvrigt, at der udtrykkes usande oplysninger om ham.



29

[Klager] har bemaerket, at safremt Pressenavnet paleegger DR at slette indslagene, er et
genmele uforngdent for ham.

2.2 DRs synspunkter

Indledende bemaerkninger

DR har indledningsvis oplyst, at P1 Morgen er et direkte tretimers morgenprogram, som har
fokus pa dagens nyhedshistorier. Der er hver morgen tale om en bred vifte af historier, som
omfatter alt fra begivenheder og afslgrende historier til debat- og fascinationshistorier.
Mange af historierne er egenhistorier fra DR, men det er ogsa en del af programmets DNA at
tage eksterne mediers historier og lofte debatten videre — selvfolgelig med behorig
kildeangivelse.

I forhold til indslagene, som omhandler [Klager], var fokus pa en konkret debat i folkekirken,
som havde fundet sted i bade artikler og debatspalterne i Kristeligt Dagblad. En debat, der
var opstéet i forbindelse med valget af [Klager] som korleder til et (pa tidspunktet for
indslagene) kommende sangarrangementet i [Kulturhuset] i [Bynavn A].

Arsagen til debatten var, at [Klager] i en raekke medier og af en lang raekke kvinder offentligt
er udlagt som en af flere hovedpersoner i to advokatundersogelser. Advokatundersggelserne
vedrorte kraenkelser i [Kor 1] og [Sangskolen]. I indslaget "Beslutning moder kritik: Omstridt
korleder traekker igen i arbejdstajet” indgar et direkte interview med sognepraest i [Sognet],
[Sognepraest A], der er kritisk over for valget af [Klager] til jobbet i folkekirken.

Senere i samme udsendelse i indslaget "Uenighed i den danske folkekirke: [Klager] kan
sagtens arbejde hos 0s” interviewes sognepraest [Sognepraest B] direkte. [Sognepraest B] er
sognepraest ved [Kirken], hvor [Klager], pa tidspunktet for interviewet, arbejdede som
organistvikar. Som optakt til dette interview genafspilles en del af det tidligere interview med
[Sogneprast A]. [Klager] medvirker ikke i indslagene.

Artiklen "Sognepraester kritiserer invitation til tidligere korleder: Vi skal stille os pa ofrenes
og de svages side” tager afset i indslagene, men der er ogsa indhentet skriftlige citater fra
bestyrelsesformanden i [Kulturhuset], ligesom der citeres fra daeekningen af den originale
historie i Kristeligt Dagblad. I artiklen indgar et videoklip med [Klager] fra en tidligere
medvirken i Deadline, hvor han afviser de omstridte beskyldninger, ligesom der citeres fra
den pressemeddelelse, som [Klager] udsendte i juni 2021.

Ved en fejl havde DR desverre ikke forelagt kritikken for [Klager], for indslagene og artiklen
blev bragt. Det er en fejl, som DR har beklaget over for [Klager], og som DR har berigtiget, jf.
nermere herom laengere nedenfor.

[Klager] klagede af flere omgange til DR over indslagene — forste gang i en mail af 3. marts
2023. De pagaldende mails havnede desvarre i DRs spamfilter, og derfor naede klagen forst
frem til DRs programansvarlige redakter den 30. marts 2023, hvorefter klagebehandlingen
blev sat i vaerk.



30

DR besvarede klagen ved mail af 25. april 2023. I mailen til [Klager] oplyste DR, at man
patenkte at bringe en berigtigelse den 26. april 2023.

[Klager] anmodede ved mail af 25. april 2023 blandt andet DR om ikke at bringe
berigtigelsen med sé kort varsel. [Klager] havde derudover en raeekke bemarkninger til DRs
forste besvarelse. [Klager]s bemarkninger blev besvaret af DR ved mail af 9. maj 2023.

DR har allerede beklaget den lange sagsbehandlingstid over for [Klager], for sagen overgik til
Pressenavnet. Det er dog ikke korrekt, at DR har bedt om flere udsettelser. Grundet
sommerferie hos den relevante redaktion og de involverede kernemedarbejdere anmodede
DR om én forlengelse af den lovbestemte frist til den 1. september 2023 (det vil sige seks
uger). DR har bemaerket, at det er saeedvanlig praksis, at der kan anmodes om fristforlengelse
hos Pressenavnet grundet for eksempel ferie. DR er derfor ikke enig med [Klager] i, at DRs
anmodning om fristforleengelse pa grund af sommerferie skal udlgse selvstaendig kritik.

DR har pa det kraftigste afvist, at DR er direkte part i sagen og har en klar interesse i at
undgé mere kritisk omtale som anfort af [Klager]. DR har understreget, at der er en klar
skillelinje mellem DR som virksomhed og DR som journalistisk medie.

Den eksterne advokatundersogelse vedregrende beskyldninger om kreenkelser i [Kor 1] blev
iveerksat og handteret af den gverste ledelse i DR, primeert ledelsen i direkteromradet
”Kultur, Bern og Unge”. Der er tale om en sag, som er blevet behandlet med storst mulig
fortrolighed, og der har naturligvis vaeret helt vandtatte skotter til resten af DR, herunder
selvfolgelig ogsa til DRs redaktionelle medarbejdere. Samtidig skal det ogsa sta helt klart, at
rammen for DRs journalistiske valg og overvejelser i deekning af advokatundersegelsen og
afledte problemstillinger er helt den samme, som hvis der havde varet tale om enhver anden
virksomhed. DRs journalister har med andre ord samme redaktionelle frihed i udvalgelsen
og tilrettelaeggelsen af nyhedsdaekningen, uanset om DR som virksomhed er part eller pa
anden made involveret i den konkrete deekning. Det skal i den forbindelse ogsd understreges,
at DRs journalister har haft helt samme adgang til oplysninger i sagen som de gvrige medier
— hverken mere eller mindre.

Korrekt information

- Rolle ved fzllessangarrangement

DR har bemarket, at det er korrekt, at DR i indslagene omtaler [Klager] som korleder. Det
skyldes, at det pa arrangementets egen hjemmeside fremgik, at det var et sangarrangement
“med [Klager]”, altsd uden en konkret titel, men hvor hans cv som korleder blev fremhaevet.

Dertil kommer, at DR har baseret citathistorien pa daekningen i Kristeligt Dagblad, hvor det
ogsa star beskrevet, at [Klager] skulle "lede” et folkekirkeligt arrangement. Efter DRs

opfattelse er der derfor tilstreekkelig deekning for udtalelsen i indslagene.

- Advokatundersogelsernes omfang



31

DR har afvist, at det ukorrekt fremstar som om, at de to advokatundersggelser udelukkende
omhandler [Klager] og beskyldninger om kreenkelser begiet af ham.

DR har bemerket, at der er tale om en tydelig fortalelse i indslaget "Beslutning mader kritik:
Omstridt korleder traekker igen i arbejdstajet”, hvor vaerten siger 2081 i stedet for 1981. Som
fornaevnt er udsendelsen et live-program, hvilket kan medfere fortalelser, som man forst
bliver bevidst om efterfolgende. I denne kontekst er der tale om en &benlys fortalelse uden
betydning for forstielsen. DR har i den forbindelse bemzarket, at fortalelsen ikke medtages
senere i udsendelsen i indslaget “Uenighed i den danske folkekirke: [Klager] kan sagtens
arbejde hos os”, hvor det specifikt navnes, hvilke arstal [Klager] var chefdirigent i DR og pa
[Sangskolen], og det fremgér, at undersogelserne daekker leengere perioder end [Klager]s
ansattelser. DR har henvist til folgende passus i indslaget "Uenighed i den danske folkekirke:
[Klager] kan sagtens arbejde hos os” [tidskode 00:32]:

’[Klager] kom jo under beskyldning for kreenkende adfaerd for to &r siden, da DR
fremlagde en advokatundersogelse om forholdene i [Kor 1] fra 1970 til 2010, hvor
[Klager] var chefdirigent fra 2001 til 10. Ja, der var senere ni tidligere korpiger og
elever pa [Sangskolen], som fortalte, at de ogsa var blevet kranket i perioden fra
1981 til 2001, hvor [Klager] var korleder der fra 1991 til 2001.” [DRs understregning,
Pressenzvnet]

- [Kulturinstitutionen]

Det er DRs opfattelse, at udtalelsen har deekning i den pressemeddelelse, som
[Kulturinstitutionen] selv udsendte den 19. april 2022 i forbindelse med fritstillingen, der
havde folgende ordlyd:

“Bestyrelsen har besluttet at fritstille [Klager] fra sin kontrakt med
[Kulturinstitutionen] med gjeblikkelig virkning. [Klager] har under sin tid som chef
vaeret en staerk, positiv kraft i huset, men det seneste ir negative opmaerksomhed pa
hans person har haft stor betydning for forretningen og medarbejderne,’ lyder det i
pressemeddelelsen.

‘Bestyrelsen konstaterer, at tilliden til [Klager] er opbrugt og mener, at der er behov
for en ny leder til [Kulturinstitutionen]. Bestyrelsen er enig i dens beslutning, men
beklager samtidig dybt, at denne beslutning var nedvendig.” [DRs understregning,
Pressenzevnet]

Som det fremgar af pressemeddelelsen, skyldtes fritstillingen af [Klager] “det seneste ars
negative opmarksomhed pa hans person”. DR har henvist til, at advokatundersggelsen af
[Kor 1] blev offentliggjort den 10. november 2021, og at advokatundersggelsen for
[Sangskolen] blev offentliggjort den 4. april 2022, det vil sige inden for et ar forud for
pressemeddelelsen. DR har pa den baggrund afvist at have videregivet vildledende
oplysninger til Pressenavnet.

DR er enig med [Klager] i, at DR har lavet en for hard sammenfatning for sa vidt angar
oplysningen om undskyldningen. [Kulturinstitutionen] har ikke undskyldt offentligt. DR har



32

som beskrevet efterfolgende berigtiget fejlen pa DRs side Fejl og Fakta samt mundtligt i P1
Morgen.

- Undskyldning fra DR

DR har bemaerket, at undskyldningen fra DRs generaldirekter, som afspilles i indslaget,
omhandlede hele undersagelsesperioden og dermed ogsa perioden, hvor [Kor 1] var under
[Klager]s ledelse.

Lydklippet omhandler siledes hele den periode, som den eksterne advokatundersggelse
omfattede fra cirka 1970 til 2010 — og dermed ogsa den periode, hvor [Klager] var leder af
[Kor 1]. Efter DRs opfattelse er der derfor beleeg for udtalelsen i indslaget.

- Pastaede handlinger

Det er DRs opfattelse, at oplysningerne ikke er udokumenterede, og de er blevet forelagt
[Klager] i forbindelse med publiceringen af Genstart i juni 2021. [Klager] enskede dengang
ikke at kommentere sagen over for Genstart.

De fremsatte oplysninger er saledes tilstreekkeligt dokumenteret og forelagt, hvilket ogsa
fremgéar af DRs podcast "Genstart” den 25. juni 2021. Efter DRs opfattelse er DR ikke
forpligtet til at fremsende yderligere dokumentation herfor.

- Udtalelser fra sognepraest [Sognepraest A]

Det er DRs opfattelse, at udtalelsen vedrerende baggrunden for fyringen af [Klager] har
deekning i den pressemeddelelse, som [Kulturinstitutionen] udsendte i forbindelse med
fritstillingen.

DR har bemaerket, at DR pa intet tidspunkt i forbindelse med erstatningsudbetalingerne har
offentliggjort, hvornar de sager, der har udlest erstatning, ligger. Uanset, at der konkret er
tale om, at DR journalistisk behandler en sag, som DR som arbejdsgiver er involveret i, er der
naturligvis heller ikke for DRs journalister adgang til fortrolige oplysninger om
advokatundersggelsen, herunder de naermere omstendigheder om udbetaling af erstatning.
Redaktionen har dermed ingen viden om hvilke sager, der har udlest erstatning. Af offentligt
tilgeengelige oplysninger om sagen fremgar det, at erstatningssagerne vedrarer den periode,
som advokatundersggelsen omhandler fra cirka 1970 til 2010.

[Klager] har henvist til en mailkorrespondance mellem ham og DRs HR-chef af henholdsvis
26. november 2023 og 1. december 2023. DR ma péa det kraftigste understrege, hvilket DR
ogsa tidligere har gjort, at der er en klar adskillelse af og vandtatte skotter mellem DR som
virksomhed, herunder HR, advokatundersggelser mm., og sa DR som journalistisk medie og
dermed den redaktionelle proces. Af offentligt tilgeengelige oplysninger om sagen fremgar
det, at erstatningssagerne vedrgrer den periode fra cirka 1970 til 2010, som
advokatundersggelsen omhandler. DR har pé intet tidspunkt i forbindelse med
erstatningsudbetalingerne offentliggjort, hvornar de sager, der har udlest erstatning, har
fundet sted. Det forhold, at [Klager] selv har udtalt sig til Politiken om
erstatningsudbetalingerne, a&endrer ikke herpa.



33

DR har bemerket, at der er tale om en korrespondance, som ikke er offentlig tilgeengelig, og
som i gvrigt ikke eksisterede pa tidspunktet for offentliggarelsen af indslagene i P1 Morgen og
artiklen pa dr.dk. Indslagene og artiklen blev publiceret den 2. marts 2023, mens den ikke
offentlige tilgaengelige korrespondance tilsyneladende sker naesten otte maneder senere i
december 2023. Af disse grunde mener DR ikke, at ovenstdende ikke-offentliggjorte
mailkorrespondance har relevans for denne sag.

For sa vidt angdr sammenkadningen mellem [Klager] og erstatningsudbetalingerne har DR
bemaerket, at kildens udtalelse blev bragt i en direkte udsendelse, som i sagens natur betad,
at DR ikke kunne foreleegge udtalelsen inden offentliggorelsen. Efter DRs opfattelse gor det
samme sig geldende, nar en del af interviewet senere i samme live-udsendelse igen afspilles.
DR har bemaerket, at det er saeedvanligt, at deltagerne fremkommer med udtalelser, hvormed
de tilkendegiver deres vurderinger af og holdninger til et givent forlgb, og at det folger af
Pressenavnets praksis, at der i debatindslag normalt tillades en hgjere grad af frisprog end i
rene nyhedsindslag og reportager.

[Klager]s afvisning af alle anklager burde dog have fremgaet. DR har henvist til DRs
berigtigelse.

Det er endvidere DRs opfattelse, at [Sognepraest A] giver udtryk for sin personlige og
subjektive holdning til interviewet med [Klager] i Deadline og felelserne forbundet hermed.
Det folger af Pressenaevnets praksis, at subjektive vurderinger og kommentarer ikke skal
forelaegges.

For sa vidt angér udtalelsen om, at der ligger to advokatunderseggelser og en fyring bagved, er
disse oplysninger efter DRs opfattelse sdkaldte notoriske kendsgerninger. Sidanne
oplysninger skal ikke efterpraves eller foreleegges (se Lambert/Gjessing: Medieansvarsloven
med kommentarer, 2. udgave, s. 283 f.).

- Udtalelse fra vaerten
DR har for sa vidt angar den del af udtalelsen, der vedrgrer [Kulturinstitutionen], henvist til
DRs tidligere svar ovenfor.

For sa vidt angar den resterende del er DR ikke enig i, at disse oplysninger er ukorrekte.
Undskyldningerne fra [Sangskolen] og DR blev givet pa baggrund af de to
advokatundersggelser. De to advokatundersggelser omhandlede ogsé de perioder, hvor
[Klager] var leder. Det er derfor DRs opfattelse, at udtalelsen er retvisende.

- Programmets pramis

Det er DRs opfattelse, at det ligger inden for DRs redigeringsret at undlade at omtale forhold,
der for en kritiseret part eller andre forekommer centrale, ligesom det er op til DR at beslutte
vinklen p4 historien og valge eller fravaelge materiale og kilder, sa lange det samlede indtryk
giver et retvisende billede.



34

Som det fremgar ovenfor, er DR enig med [Klager] i, at indslagene indeholder en faktuel
forkert oplysning, manglende foreleeggelse af kritikken for [Klager], og at [Klager]s svar pa
kritik burde have fremgéet af indslaget. Den manglende forelaeggelse gelder ogsa for artiklen.

Berigtigelse
DR har anfert, at DR har berigtiget forholdene, og at de gvrige oplysninger, som [Klager] har
péklaget, efter DRs opfattelse er korrekte.

I den forbindelse har DR henvist til, at artiklen den 25. april 2023 blev opdateret med
folgende rettelse:

“Rettelse: Vi skrev i en tidligere version af artiklen, at vi uden held havde forsegt at
indhente en kommentar fra [Klager]. Det er ikke korrekt. Ved en fejl har vi desvarre
ikke kontaktet [Klager] forud for offentliggarelsen af artiklen. DR Nyheder beklager
fejlen.”

Den 11. maj 2023 bragte DR folgende berigtigelse skriftligt pd DR Fejl og Fakta:

”I P1 Morgen den 2. marts 2023 bragte vi en debathistorie om graenserne for,
hvornar man i MeToo-sager har udstaet sin straf.

Debatten gik pa, hvorvidt den tidligere chefdirigent i [Kor 1], [Klager], kunne veere
veert for et sangarrangement arrangeret af [Kulturhuset] i [Bynavn A]. [Klager] var i
2021 og 2022 genstand for kritik i to advokatundersggelser og fra en raekke tidligere
korpiger i [Kor 1] og fra [Sangskolen].

I forbindelse med indslagene burde vi have forelagt kritikken for [Klager]. Dette
skete desveerre ikke.

Vi fik i udsendelsen sagt, at [Klager]s tidligere arbejdsgiver [Kulturinstitutionen]
havde givet en undskyldning i sagen. Det er ikke korrekt. [Kulturinstitutionen]
fritstillede ham med begrundelsen, at “tilliden til [Klager] er opbrugt”.

P1 Morgen beklager fejlene.

Vi har efterfolgende vearet i dialog med [Klager]s advokat, som pa vegne af sin klient
afviser store dele af historien bragt i P1 morgen. For det forste mener [Klager], at de
kraenkelsessager der bliver omtalt i de to advokatundersogelser hovedsageligt
vedrgrer andre end ham. For det andet afviser [Klager], at de eksempler pa
kraenkende episoder som bliver omtalt af veerterne i indslaget den 2. marts, vedrerer
ham.

P1 Morgen beklager, at vi ikke fik bragt [Klager]s svar pa anklagerne i de oprindelige
indslag.”

Den 11. maj 2023 blev ovenstdende berigtigelse ogsa bragt mundtligt i P1 Morgen. Senere har
DR lagt en boks gverst i episodebeskrivelsen til P1 Morgen den 2. marts 2023 i DR Lyd med
folgende tekst:

”"Bemaerk



35

P1 Morgen har begéet fejl i forbindelse med dagens indslag om granserne for,
hvornar man i MeToo-sager har udstaet sin straf. Vi har desvaerre ikke forelagt
kritikken i indslagene for [Klager], og det beklager vi. Hele berigtigelsen og [Klager]s
afvisning af kritikken kan laeses via linket. Laes mere pa Fejl og Fakta (link)”

DR har bemerket, at indslagene nu er udlgbet i DR Lyd, og derfor ikke leengere kan tilgas.
Det samme gor sig derfor ogsa geeldende for ovenstédende boks i episodebeskrivelsen.

Boksen med tekstberigtigelsen pa episodebeskrivelsen kom pa den 18. august 2023. DR har
dog gjort opmarksom p4, at den tidsforskudte lytning af P1 Morgen, pa grund af
udsendelsens karakter som aktualitetsudsendelse, er ganske minimal.

Kildekritik
DR ses ikke at have kommenteret klagepunktet.

Forelaggelse

DR har anfert, at DR burde have forelagt den nye kritik i indslagene og artiklen for [Klager],
hvilket DR har beklaget. [Klager]s svar burde ogsd have fremgéet af indslaget. Som det
fremgér, har DR allerede berigtiget disse forhold.

Sletning
- Punkt B.8
DR har anfort, at der ikke er grundlag for at fjerne indslagene eller artiklen.

Det er DRs vurdering, at det samlede indtryk af indslagene og artiklen giver et retvisende
billede. Det forhold, at indslagene og artiklen indeholdt en enkelt ukorrekt oplysning, som
DR efterfolgende har berigtiget, eendrer ikke herpa.

- Lov om massemediers informationsdatabaser
DR ses ikke at have kommenteret klagepunktet.

Genmaele
Det er DRs vurdering, at genmeleteksten ikke lever op de almindelige krav, som en
genmeletekst skal opfylde.

DR har i den forbindelse bemzerket, at et genmeele altid skal veere begrenset til faktiske op-
lysninger, der indeberer en risiko for, at den omtalte person, organisation eller virksomhed
kan lide en gkonomisk eller anden skade af betydning. Omvendt kan det ikke kraeves, at DR
via et genmele beklager eller undskylder de oplysninger, som har veeret offentliggjort. Man
har heller ikke krav pa genmaele over for artiklens eller udsendelsens vurderinger eller
meningstilkendegivelser.



36

3 Pressenzevnets begrundelse og afgerelse:
I sagens behandling har folgende neevnsmedlemmer deltaget:
Jens Kruse Mikkelsen, Hans Peter Blicher, Lene Sarup og John Meinert Jacobsen.

Kompetence

Pressenavnet bemerker indledningsvis, at navnet treeffer afgorelse i sager om, hvorvidt der
er sket offentliggorelse i strid med god presseskik, jf. medieansvarslovens § 34 og de
vejledende regler for god presseskik, og hvorvidt et massemedie efter reglerne i
medieansvarslovens kapitel 6 er forpligtet til at offentliggere et genmele. Spergsmalet om,
hvorvidt straffelovens bestemmelser er tilsidesat, hgrer under domstolene og falder uden for
naevnets kompetence.

Navnet bemerker endvidere, at naevnet ikke har kompetence til at tage stilling til DRs
interne regler, herunder mediets handtering af henvendelser og klagesager. Neevnet finder
det dog hensigtsmaessigt, at medier holder en rimelig svartid.

God presseskik
Korrekt information
[Klager] har klaget over, at omtalen indeholder ukorrekte og skadelige oplysninger.

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at det er mediernes opgave at bringe
korrekt og hurtig information. S langt det er muligt, ber det kontrolleres, om de oplysninger,
der gives eller gengives, er korrekte. Det skal gares klart, hvad der er faktiske oplysninger, og
hvad der er kommentarer, jf. punkt A.1 og A.5.

Pressenavnet bemerker, at det folger af medieansvarslovens § 12, at redakteren er ansvarlig
for indholdet af en artikel eller udtalelse, som har veeret bragt navngiven i et andet
massemedie, og som gengives i redakterens skrift. Det forhold, at en artikel er offentliggjort
af Kristeligt Dagblad, sendrer séledes ikke DRs ansvar for at overholde god presseskik. DR
skal stille samme krav til korrektheden i formidlingen af andres nyheder, som de stiller til
deres egne nyheder.

Det folger af medieansvarslovens § 18, stk. 1, at den, der fremseatter en udtalelse i en forskudt
udsendelse, er ansvarlig for udtalelsens indhold efter lovgivningens almindelige regler,
medmindre 1) den pageldendes identitet ikke fremgar af udsendelsen, eller 2) den
pageeldende ikke har givet samtykke til, at udtalelsen udsendes, eller 3) der er givet den
pageeldende tilsagn om at medvirke uden at kunne identificeres, og der er truffet rimelige
foranstaltninger til sikring heraf.

Det folger videre af medieansvarslovens § 20, stk. 1, 1. pkt., at den, der fremseetter en
udtalelse i en direkte udsendelse, er ansvarlig for udtalelsens indhold efter lovgivningens



37

almindelige regler, medmindre der er givet den pagaldende tilsagn om at medvirke uden at
kunne identificeres og der er truffet rimelige foranstaltninger til sikring heraf.

Pressenzevnet bemerker endvidere, at redakteren i overensstemmelse med det almindelige
princip om redakterens ret til at redigere mediet som udgangspunkt er berettiget til at
beslutte, hvad man vil bringe i mediet. Det vil sige, at det ligger inden for graenserne af
redakterens redigeringsret at undlade at omtale forhold, der for en af parterne eller andre
forekommer centrale, ligesom det er op til redakteren at vaelge og fravaelge materiale og
kilder, sa laenge det samlede indtryk giver et retvisende billede.

P1 Morgen er et tretimers nyheds- og aktualitetsprogram, som har fokus pa dagens
nyhedshistorier, perspektiv og debat. Programmet P1 Morgen er endvidere et direkte
program, hvor der deltager geester, som er inviteret i studiet for et drofte et neermere fastlagt
emne.

I disse tilfeelde gaelder medieansvarslovens § 20, hvorefter den, der fremseetter en udtalelse i
en direkte udsendelse, er ansvarlig for udtalelsens indhold efter lovgivningens almindelige
regler.

- Rolle ved fzllessangarrangement
[Klager] har klaget over, at det er ukorrekt, at han skulle vare korleder i [Kulturhuset] i
[Bynavn A], idet han skulle vere vaert.

Afindslaget "Beslutning meder kritik: Omstridt korleder trakker igen i arbejdstojet”
fremgar blandt andet folgende:

[Tidskode 00:07-00:35]

”Veert 2: Pa mandag, der inviterer [Kulturhuset] i [Bynavn A] pa fellessang og
fejring af Hajskolesangbogen. Ifglge [Kulturhuset] s kan man forvente at blive ledt
af en dansk kendt korleder med en lang raekke af meritter bag sig. Den beskrivelse
vaekker dog ikke begejstring alle steder, skriver Kristeligt Dagblad, for manden, der
skal lede koret, er nemlig [Klager].”

Af indslaget "Uenighed i den danske folkekirke: [Klager] kan sagtens arbejde hos os”
fremgar blandt andet folgende:

[Tidskode 00:00-00:23]

“Veert 2: Pa mandag er der et arrangement i [Kulturhuset] i [Bynavn A]. Det hedder
”Sa syng da, Nordjylland”. Det har skabt en del furore og debat. Ikke sd meget, at
man skal synge, men fordi den, der star som korleder af arrangementet, det er den
tidligere chefdirigent i [Kor 1] [Klager].”



38

Pressenavnet finder, at DRs angivelse af betegnelsen “"korleder” mé anses for ungjagtig i
forhold til [Klager]s rolle som "vaert” ved feellessangarrangementet, og at det havde veret
hensigtsmaessigt, safremt denne havde vaeret gengivet mere praecist. Naevnet finder
imidlertid, at oplysningen ikke kan anses for at vare tilstraekkelig vaesentlig i
sammenhangen. Navnet udtaler ikke kritik.

- Advokatundersogelsernes omfang, pastaede handlinger og programmets praemis
[Klager] har klaget over, at det ukorrekt fremstar som om, at de to omtalte
advokatundersggelser kun omhandler ham og beskyldninger om krankelser begaet af ham,
og at det fremstar som om, at de omtalte indberetninger relaterer sig til den periode, hvor
han var dirigent. Det giver i gvrigt indtryk af, at de ni forstehandsindberetninger vedrerer
[Klager], hvilket ikke er korrekt.

[Klager] har endvidere klaget over, at de pastdede handlinger fra hans side, som omtales i de
afspillede lydklip, er udokumenterede og uimodsagte og stemmer ikke med, hvad der er
indberettet i hverken DRs eller [Sangskolen]s advokatundersagelse.

[Klager] har desuden klaget over, at der flere steder i indslagene opstilles en preemis om, at
indholdet af beskyldningerne mod [Klager] er korrekte, og at han fundet skyldig i seksuelle
kraenkelser og handlinger, eller at de objektivt set har fundet sted, for eksempel ved ordene
“kraenkede korpiger”.

Af indslaget "Beslutning meder kritik: Omstridt korleder trakker igen i arbejdstajet”
fremgar blandt andet folgende:

[Tidskode 00:48-00:59]

“Veert 2: Senere der fortalte ni tidligere korpiger og elever pa [Sangskolen], at de
folte sig kraenket i perioden fra 2081 til 2001 [formentlig perioden fra 1981 til 2001,
Pressenaevnet], hvor [Klager] var korleder.”

Afindslaget "Uenighed i den danske folkekirke: [Klager] kan sagtens arbejde hos os”
fremgar blandt andet folgende:

[Tidskode 00:32-01:02]

”Veert 2: [Klager] kom jo under beskyldning for kreenkende adfaerd for to ar siden,
da DR fremlagde en advokatundersggelse om forholdene i [Kor 1] fra 1970 til 2010,
hvor [Klager] var chefdirigent fra 2001 til 2010.

Veert 1: Ja, der var senere ni tidligere korpiger og elever pa [Sangskolen], som
fortalte, at de ogsa var blevet kraeenket i perioden fra 1981 til 2001, hvor [Klager] var
korleder fra 1991 til 2001.”

[Tidskode 02:26-03:03]



39

“Veert 2: Vi skal lige hare et lille klip fra podcasten Genstart, “Pigekorets
hemmelighed”, fra juni 2021.

[Der Kklippes til en sekvens fra podcastepisoden “Pigekorets hemmelighed” bragt i
nyhedspodcasten Genstart]

Kvinde 1: Det var helt normalt, at han omtalte vores udseende. At han spurgte ind
til, om vi havde menstruation. At han kom hen og roste os for noget sang, mens vi
stod i undertg;.

Kvinde 2: Hun viser mig sin telefon, hvor hun har modtaget de her sms-beskeder fra
[Klager]. Og de er sa en del af en l&engere samtale, men hvor der jo indgar seksuelle
undertoner i mange af hans beskeder, og billeder, hvor hun bliver seksualiseret i
hans tanker, ikke.”

Pressenavnet laegger til grund, at [Klager] i et vist omfang har indgaet i bade
advokatundersggelsen vedrerende [Kor 1] fra 5. november 2021 og advokatundersggelsen
vedrgrende [Sangskolen] offentliggjort den 4. april 2022. Begge advokatundersogelser er frit
tilgeengelige for offentligheden.

Advokatundersogelserne er imidlertid kun offentliggjort i anonymiseret form, og
Pressenavnet har derfor ikke mulighed for at vurdere, i hvilket omfang [Klager]s adfaerd er
gjort til genstand for undersogelse og kritik, herunder hvilke konklusioner undersogelserne
har draget om [Klager]s adfaerd og ansvar.

Neavnet leegger endvidere til grund, at [Klager]s adfeerd som chefdirigent for [Kor 1] har
veaeret genstand for kritisk omtale i Politiken samt i de personberetninger fra tidligere
medlemmer af [Kor 1], der har haft [Klager] som chefdirigent, og som fremgar af en episode
af DR-programmet “Genstart”.

Det ma herefter anses for ubestridt, at [Klager]s adfaerd og rolle som chefdirigent i [Kor 1]
samt pa [Sangskolen] har veeret genstand for kritisk omtale, og at flere tidligere sangere i
[Kor 1] har kritiseret et seksualiseret og greenseoverskridende miljo i [Klager]s tid som
chefdirigent for [Kor 1] i perioden 2001-2010. Neevnet finder i den forbindelse, at
formuleringen “kreenkede korpiger” ma anses som verternes sammenfattende vurdering af
de beretninger, som har veret fremme i offentligheden.

Pa baggrund af ovenstaende finder Pressenavnet ikke grundlag for at udtale kritik.

- [Kulturinstitutionen]

[Klager] har klaget over, at det er ukorrekt, at han blev fyret fra [Kulturinstitutionen] pa
grund af beskyldninger om kraenkelser pa [Sangskolen], og at [Kulturinstitutionen] fremsatte

en undskyldning.

Afindslaget "Beslutning meder kritik: Omstridt korleder trakker igen i arbejdstojet”
fremgar blandt andet folgende:

[Tidskode 00:35-01:14]



40

"Veert 1: Ja, han er igennem de seneste par ar blevet beskyldt for seksuelle
kraenkelser og for at have skabt et miljo praeget af vulgert, sjofelt og voldsomt
seksualiseret sprogbrug i sin tid som leder af [Kor 1].

Vaert 2: Senere der fortalte ni tidligere korpiger og elever pa [Sangskolen], at de folte
sig kraenket i perioden fra 2081 til 2001 [formentlig perioden fra 1981 til 2001,
Pressenaevnet], hvor [Klager] var korleder. Det medforte efterfelgende en fyring af
[Klager] som direkter for bade [Kulturinstitutionen] og en ke af undskyldninger til
de kraenkede, bade fra DR og fra [Sangskolen] og [Kulturinstitutionen].”

Af indslaget "Uenighed i den danske folkekirke: [Klager] kan sagtens arbejde hos os”
fremgar blandt andet folgende:

[Tidskode 00:32-01:09]

"Veert 2: [Klager] kom jo under beskyldning for kraeenkende adfeerd for to ar siden,
da DR fremlagde en advokatundersggelse om forholdene i [Kor 1] fra 1970 til 2010,
hvor [Klager] var chefdirigent fra 2001 til 2010.

Veert 1: Ja, der var senere ni tidligere korpiger og elever pa [Sangskolen], som
fortalte, at de ogsa var blevet kreenket i perioden fra 1981 til 2001, hvor [Klager] var
korleder fra 1991 til 2001. Det medferte si, at [Klager] blev fyret fra sit job som
direktor for [ Kulturinstitutionen].”

Pressenaevnet leegger til grund, at [Klager] den 19. april 2022 blev afskediget fra sin stilling
som direktor i [Kulturinstitutionen], og at bestyrelsesformanden for [Kulturinstitutionen] i
den forbindelse i en pressemeddelelse udtalte folgende:

“Bestyrelsen har besluttet at fritstille [Klager] fra sin kontrakt med
[Kulturinstitutionen] med gjeblikkelig virkning. [Klager] har under sin tid som chef
vaeret en staerk, positiv kraft i huset, men det seneste ars negative opmerksomhed
pa hans person har haft stor betydning for forretningen og medarbejderne,” og
“Bestyrelsen konstaterer, at tilliden til [Klager] er opbrugt og mener, at der er behov
for en ny leder til [Kulturinstitutionen]. Bestyrelsen er enig i dens beslutning, men
beklager samtidig dybt, at denne beslutning var nedvendig.”

Pé baggrund af sagens oplysninger leegger Pressenavnet til grund, at [Klager] i et vist omfang
indgik i advokatundersggelsen vedrgrende [Kor 1] om kraenkende adfserd savel som
advokatundersggelsen om kraenkende adfeerd pa [Sangskolen], der pakaldte sig saerdeles stor
opmarksomhed i offentligheden, og at [Klager]s rolle i forbindelse med disse
advokatundersggelser har veret genstand for massiv mediedakning.

Samtidig bemaerker Pressenavnet, at de forhold med relation til [Klager], der er fremkommet
pa baggrund af advokatundersggelserne, efter det oplyste ikke udgjorde storstedelen af de
kraenkelser, der blev afdeekket i undersogelserne. Pressenavnet har ikke mulighed for at
vurdere, i hvilket omfang [Klager] har indgaet i de to advokatundersggelser, idet de alene er



41

offentliggjort i anonymiseret form. Det er ubestridt, at [Klager] i et vist omfang har veret en
del af begge advokatundersogelser, selv om [Klager] bestrider de konkrete handelser og
konklusioner om kulturen, som har veeret omtalt i offentligheden.

Neavnet finder for sa vidt angér omtalen af baggrunden for [Klager]s afskedigelse fra
[Kulturinstitutionen] efter en samlet vurdering, at denne har deekning i den
pressemeddelelse, som [Kulturinstitutionen] udsendte den 19. april 2022. Omtalen i
indslagene méa derfor anses for at have tilstraekkelig deekning i de faktiske forhold. Naevnet
har i den forbindelse lagt vaegt pa, at [Klager] pa tidspunktet for afskedigelsen fra
[Kulturinstitutionen] i en leengere periode havde varet genstand for kritisk omtale, herunder
pastande om krankende adferd og en seksualiseret kultur, og at [Kulturinstitutionen]s
bestyrelse i pressemeddelelsen peger pa “det seneste ars negative opmarksomhed pa hans
person”. Nevnet udtaler ikke kritik.

For sa vidt angar oplysningen om, at [Kulturinstitutionen] fremsatte en undskyldning til de
kreenkede i sagen, finder navnet, at denne oplysning er ukorrekt.

Pressenavnet udtaler derfor kritik af DR for at bringe oplysningen.

- Undskyldning fra DR og udtalelse fra vaerten

[Klager] har klaget over, at undskyldningen til medlemmer af [Kor 1] fra DRs
generaldirektor, som afspilles, vedrerer en tidsperiode, hvor [Klager] ikke var chefdirigent for
[Kor 1] og ikke havde noget med [Kor 1] at gore.

[Klager] har endvidere klaget over, at afspilningen af undskyldningen fra DR og
sammenkadningen af beskyldninger mod ham medforer, at lytteren far den opfattelse, at de
129 beretninger og de beskrevne krenkelser vedrgrer ham.

[Klager] har desuden klaget over, at veertens udtalelse om, at [Kulturinstitutionen] har
undskyldt, er ukorrekt, og at der ikke er grundlag for en antagelse om, at de undskyldninger,
som DR og [Sangskolen] har givet, handler om [Klager].

Af indslaget "Uenighed i den danske folkekirke: [Klager] kan sagtens arbejde hos os”
fremgar blandt andet folgende:

[Tidskode 01:18-02:26]

"Veert 2: Skal vi lige hore et udsnit af, hvordan det lad dengang fra de tidligere
arbejdsgivere.

Veert 1: Ja, lad os det.

[Der afspilles et klip]: Jeg synes, det er sorgeligt, at det kom s& vidt.

[Der afspilles et klip]: Undskyld, at DR svigtede jer.

[Der afspilles et klip]: Det er naturligvis slet ikke i orden, og der vil jeg jo bare rigtig
gerne sige undskyld til dem pa vegne af [Sangskolen].



42

[Der afspilles et klip]: Det viktigaste ar att [Klager] dntligen kan lamna
[Kulturinstitutionen] under desse omstandigheter.

[Der afspilles et klip]: Det kan virke som om, at det er meget gamle dage, vi taler
om. S& ma man jo sige, at for de personer, der har gennemlevet det, er det jo
spillevende, og det er ogsa derfor, at man skal tage det dybt alvorligt.

Vaert 1: Ja, der blev sagt undskyld, og der blev lagt afstand til tingene her.

Vert 2: 1 DRs undersogelse, der indgik 129 beretninger, hvor der blev beskrevet
nergaende og intense kram, bergringer intime steder og ufrivillige kys og nogle
gange ogsa gentagende og langvarige tungekys. Der var seksuelle krankelser og et
miljo praeget af vulgeert og sjofelt og voldsomt seksualiseret sprogbrug. Og perioder
med en alkoholiseret kultur og keresteforhold mellem kormedlemmer og voksne
omkring [Kor 1] og tilfeelde af grov mobning.”

[Tidskode 08:07-09:50]

“Veert 2: Du [[Sogneprast B], Pressenavnet] har lige hort en kollega [Sognepraest A]
sige, at han angrer ikke. Det er de kraenkede, dem der siger, de er kreenkede, det er
deres oplevelser. Han har virkelig store problemer med, at folkekirken giver [Klager]
opgaver. Hvorfor har du ikke det?

[Sognepraest BJ: Altsa jeg ma sige, nar jeg lige har hort de her pigers fortallinger,
jamen sa gor det da et stort indtryk pa mig. Men jeg ma ogsa sige, at jeg er ikke i
stand til at vurdere den her sag. Altsa og som jeg har forstaet det, sa kan jeg heller
ikke vurdere et skyldspergsmal. Altsa der har ikke vaeret en retssag. Han er ikke
demt. Og vi har valgt at bruge ham som tilkaldevikar. Det vil sige, at han er last
ansat. Og det foregar sddan, at man pa Facebook har en side for organister. Og sa
skriver man: Vi mangler en vikar pa sgndag til vores hgjmesse, og s melder
organisterne ind. Og sa er det sd, at man hyrer en tilkaldevikar.

Vaert 1: Men du siger, at han er ikke domt. Nu har der jo heller ikke veret nogen
retssag, men vi er i en situation, hvor det har veeret nodvendigt for DR, for
[Sangskolen], for [Kulturinstitutionen] at ga ud og undskylde de ting, som er
foregaet, som [Klager] har veeret en del af.

[Sognepraest BJ: Ja.

Vert 1: Og alligevel har du ikke betenkeligheder ved, at han skal sidde bag orglet.
[Sognepraest BJ: Altsa vi har jo talt om det pé et personalemade, da han blev tilkaldt
som tilkaldevikar. Og vi var alle sammen enige om, at vi kan jo ikke vurdere et
skyldspergsmal. Og at han spiller pa orglet til en hgjmesse, det kommer jo
menigheden til gavn. Jeg kan jo ikke vurdere, om han angrer eller ikke angrer. Der
er jo ikke nogen, der er inde i hovedet pa [Klager] andre end ham selv.”

Neavnet henviser indledningsvist til de oplysninger om [Klager] og de foretagne
advokatundersogelser om krankende adfeerd vedrerende [Kor 1] og [Sangskolen], som
naevnet har lagt til grund i klagepunktet ovenfor om advokatundersggelsernes omfang.

Pressenavnet finder ikke grundlag for at kritisere afspilningen af lydklippet med
undskyldningen fra DR og omtalen heraf. Navnet har laegt veegt pa, at det afspillede lydklip,



43

som er af kort varighed, omhandler perioden fra ca. 1970 til 2010, som DRs eksterne
advokatundersogelse dekker, og at lydklippets indhold derfor ogsa omhandler den periode,
hvor [Klager] var ansat som chefdirigent for [Kor 1] i perioden 2001-2010.

Nevnet finder generelt, at DR ved de fremsatte spergsmal til geesten [Sogneprest B] ikke har
overskredet rammerne for redigering, da spergsmalene fremkommer som led i en debat om
af valget af [Klager] som veert ved et sangarrangement i [Kulturhuset], og da [Klager] pa
tidspunktet for indslagets offentliggarelse virkede som organistvikar i [Kirken], hvor gaesten
er sognepraest.

Neavnet finder imidlertid, at vaertens oplysning om, at [Kulturinstitutionen] fremsatte en
undskyldning til de kraenkede i sagen, er ukorrekt.

Pressenavnet udtaler derfor kritik af DR for at bringe oplysningen.

- Udtalelser fra sognepraest [Sognepraest A]

[Klager] har klaget over, at sogneprast [Sogneprast A] i interviewet henviser til en forkert
oplysning om, at [Klager] blev fyret pa grund af kraenkelser, og at der henvises til
erstatninger, som intet har med [Klager] at gore.

Af indslaget "Beslutning meder kritik: Omstridt korleder trakker igen i arbejdstojet”
fremgar blandt andet folgende:

[Tidskode 01:35-04:54]

’[Sognepraest AJ: Jeg synes, man sender et ret underligt signal som folkekirke i det
her. Der er selvfolgelig nogle, der siger, at vi skal tilgive i kirken, men jeg synes jo
forst og fremmest, at vi skal stille os pa ofrenes og de svages side i den her sag. Og vi
sender et underligt signal til bade de ofre, der har veeret for [Klager], men egentlig
ogsa ofre til seksuelle kraenkelser i det hele taget ved at invitere sidan en person ind
til at sta for et sangarrangement. Der var alle mulige andre, man kunne have
inviteret ind i [Kulturhuset].

Vaert 2: Men han er jo ikke demt ved nogen domstol? Er der ikke en risiko for, at I
straffer ham, eller hvis man ikke inviterede ham, at man straffede ham for noget,
som han maske, maske ikke har gjort? Eller at der er flere nuancer i det, end der har
vaeret fremme?

[Sognepraest A]: Man kan jo diskutere, hvor meget straf, der er, hvis man ikke bliver
inviteret til at holde en sangaften.

Vaert 2: Det jo hans erhverv. Det er jo det, han lever af.

[Sognepraest A]: Jo jo, men stadigvaek. Man kan sige, der er noget faktuelt ved, at
man kan hafte sig ved, altsa som I selv naevner, han er blevet fyret fra sit arbejde pa
grund af det her. Danmarks Radio har udbetalt erstatning til nogen af pigerne fra
koret, s altsa det jo ikke fordi, det er taget ud af luften. Det jo ikke lgse rygter, der er
faktisk nogen, der har handlet pa det her. Sa der er en substans i sagen, det synes jeg
er vigtigt ogsa at holde fast i.



44

Veert 1: Men har han ikke, altsa har han ikke som alle mulige andre lov til at fa en
chance til?

[Sognepraest A]: Jo jo, det har han. I havde i Deadline pa DR to fremragende
interviews med ham, hvor det fremgik meget tydeligt, at han ikke mener, at han har
gjort noget forkert. Altsa det eneste han er ked af, det er kvindernes oplevelse. Og
det er jo en made at skyde skylden pa dem ikke, at sige de er halv-smaskare. Sa altsa
et af mine problemer med ham, det er jo ogs4, at han er jo ikke en angrende synder.
Han mener jo i bund og grund ikke, at han har gjort noget forkert.

Veaert 1: Sa hvis han angrede, sa ville det vaere en anden sag?

[Sognepraest A]: Det ville vaere en anden sag, hvis det var, han var gaet ud pa en
anden méade og faktisk havde fortrudt det forlgb og selv havde undskyldt over for
kvinderne og ikke bare sige, at det er deres oplevelse, der er forkert. Men faktisk
havde taget pa sig, at han havde gjort noget forkert, s kunne vi begynde at snakke
om, at der er en vej tilbage. Men, hvis vi som kirke gar ind og tilgiver, som et eller
andet wildcard, sa risikerer vi jo at traede pa ofrene. Vi skal oprejse ofrene, vi kan jo
ikke ga ud og tilgive pa de kvinders side. Og sa leenge der ikke har veeret...

Veaert 2: [Afbryder] [Sognepraest A], det lyder som om, at du er fuldstaendig
overbevist om, hvem der har gjort hvad i det her, i den her sag. Er der ikke en, er der
ikke et gram af tvivl? Er der ikke en tvivlens nadegave hos dig?

[Sognepraest A]: Ikke efter at have set det interview i Deadline med ham. Der er det
meget tydeligt, og jeres interviewer slutter jo ogsa interviewet med at spegrge, om
man kunne overveje, om det er [Klager]s virkelighed, som den er gal med. Sa det er
der faktisk ikke. Og der er jo to advokatundersggelser plus en fyring bagved.

Vert 2: Men det er vel ikke det samme som, at det er sddan, det er foregaet.
[Sognepraest A]: Man kan i hvert fald sige, at [Kulturinstitutionen], de vil ikke have
ham ansat. Sa kan vi sperge, hvorfor i alverden skal vi s leegge hus til ham i
[Kulturhuset]. Sa kunne de jo have beholdt ham i [Kulturinstitutionen], hvis der slet
ikke var noget pa sagen.”

Pressenavnet finder, at de paklagede udsagn ma anses for at vaere gaesten [Sognepraest Als
subjektive vurderinger af [Klager]s adfaerd og invitationen af ham som veert til et pa
davarende tidspunkt kommende fellessangarrangement i [Kulturhuset]. Det er navnets
opfattelse, at vaerten ved at forholde sig kritisk over for udtalelserne, herunder navnlig, at
[Klager] ikke er demt ved en domstol samt spergsmaélet, om der er en risiko for, at [Klager]
straffes for noget, som han muligvis ikke har gjort, ikke kan anses for at have taget stilling til
rigtigheden af gaestens synspunkter. Navnet finder herefter ikke grundlag for at udtale kritik
af DR.

Berigtigelse
[Klager] har klaget over, at DR ikke har foretaget den fornadne berigtigelse.

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at berigtigelse af urigtige meddelelser
skal finde sted pa redaktionens eget initiativ, hvis og sa snart kendskab til fejl af betydning i



45

de bragte meddelelser indgar. Berigtigelsen skal foretages i en sidan form, at leeserne,
lytterne eller seerne far klar mulighed for at blive opmearksom pa berigtigelsen, jf. punkt A.7.

Pressenaevnet bemerker, at medier som udgangspunkt ber bringe en serskilt nyhed om en
rettelse, sa lyttere af en oprindelig udsendelse med fejl bliver gjort opmaerksom pa en rettelse,
da oprindelige lyttere ikke kan forventes pa ny at lytte til en udsendelse og pé den méade blive
gjort bekendt med en rettelse. I dette tilfeelde i det efterfolgende afsnit af det daglige
nyhedsprogram “P1 Morgen”.

Navnet bemerker endvidere, at medier som udgangspunkt ber bringe en sarskilt nyhed om
en rettelse, s leesere af en oprindelig artikel med fejl bliver gjort opmaerksom pa en rettelse,
da oprindelige laesere ikke kan forventes pa ny at klikke ind pa en artikel og pa den made
blive gjort bekendt med en rettelse.

DR bragte den 2. marts 2023 radioindslagene “Beslutning meder kritik: Omstridt korleder
traekker igen i arbejdstojet” og "Uenighed i den danske folkekirke: [Klager] kan sagtens
arbejde hos o0s” i radioprogrammet "P1 Morgen”. DR bragte samme dag artiklen
“Sognepraester kritiserer invitation til tidligere korleder: Vi skal stille os pa ofrenes og de
svages side” pa dr.dk.

DR har erkendst, at det var en fejl, at [Klager] ikke blev forelagt kritikken i omtalen, og at det
er ukorrekt, at [Klager]s tidligere arbejdsgiver [Kulturinstitutionen] havde fremsat en
undskyldning over for tidligere korpiger.

Pa baggrund af sagens oplysninger leegger Pressenavnet til grund, at [Klager] ved advokat
Heidi Hgjmark Helveg forste gang via mail rettede henvendelse til DR den 3. marts 2023.

DR har over for Pressenavnet oplyst, at denne og efterfolgende henvendelser havnede i DRs
spamfiler og forst ndede frem til DRs programansvarlige redakter den 30. marts 2023, hvor
klagebehandlingen blev igangsat.

Neavnet leegger endvidere til grund, at [Klager] og DR herefter i perioden fra 25. april 2023 til
9. maj 2023 skrev via mail om sine indsigelser mod omtalen, og at DR patenkte at bringe en
berigtigelse, herunder om udformningen af berigtigelsen.

DR bragte den 25. april 2023 folgende rettelse til artiklen “Sognepraester kritiserer invitation
til tidligere korleder: Vi skal stille os pa ofrenes og de svages side” gverst fremhaevet med
kursiv:

"Rettelse: Vi skrev i en tidligere version af artiklen, at vi uden held havde forsegt at
indhente en kommentar fra [Klager]. Det er ikke korrekt. Ved en fejl har vi desvarre
ikke kontaktet [Klager] forud for offentliggerelsen af artiklen. DR Nyheder beklager
fejlen.”



46

DR bragte herefter den 11. maj 2023 en berigtigelse i radioprogrammet "P1 Morgen”. Af
berigtigelsen fremgéar folgende:

[Tidskode 00:00-01:17]

"Veert 1: 1 P1 Morgen den 2. marts 2023 bragte vi en debathistorie om graenserne
for, hvornar man i metoo-sager har udstéet sin straf. Debatten gik pa, hvorvidt den
tidligere chefdirigent i [Kor 1], [Klager], kunne veere vaert for et sangarrangement
arrangeret af [Kulturhuset] i [Bynavn A]. [Klager] var i 2021 og 2022 genstand for
kritik i to advokatundersggelser og fra en raekke tidligere korpiger i [Kor 1] og fra
[Sangskolen].

Vaert 2: 1 forbindelse med indslagene burde vi have forelagt kritikken for [Klager].
Det skete desverre ikke. Vi fik i udsendelsen sagt, at [Klager]s tidligere arbejdsgiver,
[Kulturinstitutionen], havde givet en undskyldning i sagen, og det er ikke korrekt.
Veert 1: [Kulturinstitutionen] fritstillede ham med begrundelsen, at citat: "Tilliden til
[Klager] er opbrugt”. P1 Morgen beklager fejlene.

Vaert 2: Vi har efterfolgende vaeret i dialog med [Klager]s advokat, som pa vegne af
sin klient afviser store dele af historien bragt i P1 Morgen. For det forste mener
[Klager], at de kreenkelsessager, der bliver omtalt i de to advokatundersagelser,
hovedsageligt vedrerer andre end ham. For det andet afviser [Klager], at de
eksempler pa kreenkende episoder, som bliver omtalt af vaerterne i indslaget den 2.
marts, vedregrer ham.

Veart 1: P1 Morgen beklager, at vi ikke fik bragt [Klager]s svar pa anklagerne i de
oprindelige indslag.”

DR lagde herefter en boks gverst i episodebeskrivelsen til P1 Morgen pé platformen DR LYD,
dr.dk/lyd med folgende tekst:

“Bemeerk

P1 Morgen har begéet fejl i forbindelse med dagens indslag om graenserne for,
hvornar man i MeToo-sager har udstaet sin straf. Vi har desvarre ikke forelagt
kritikken i indslagene for [Klager], og det beklager vi. Hele berigtigelsen og [Klager]s
afvisning af kritikken kan leaeses via linket. Laes mere pa Fejl og Fakta (link)”

DR bragte samme dag berigtigelsen "Manglende forelzeggelse af kritik i P1 Morgen” pa DRs
Fejl og Fakta-side, dr.dk/etik-og-rettelser/fejl-og-fakta. Af berigtigelsen fremgar folgende:

”I P1 Morgen den 2. marts 2023 bragte vi en debathistorie om graenserne for,
hvornar man i MeToo-sager har udstaet sin straf.

Debatten gik pa, hvorvidt den tidligere chefdirigent i [Kor 1], [Klager], kunne veere
veert for et sangarrangement arrangeret af [Kulturhuset] i [Bynavn A]. [Klager] var i
2021 og 2022 genstand for kritik i to advokatundersggelser og fra en raekke tidligere
korpiger i [Kor 1] og fra [Sangskolen].

I forbindelse med indslagene burde vi have forelagt kritikken for [Klager]. Dette
skete desverre ikke.



47

Vi fik i udsendelsen sagt, at [Klager]s tidligere arbejdsgiver [Kulturinstitutionen]
havde givet en undskyldning i sagen. Det er ikke korrekt. [Kulturinstitutionen]
fritstillede ham med begrundelsen, at “tilliden til [Klager] er opbrugt”.

P1 Morgen beklager fejlene.

Vi har efterfolgende veret i dialog med [Klager]s advokat, som pa vegne af sin klient
afviser store dele af historien bragt i P1 morgen. For det forste mener [Klager], at de
krankelsessager der bliver omtalt i de to advokatundersggelser hovedsageligt
vedrorer andre end ham. For det andet afviser [Klager], at de eksempler pa
kraenkende episoder som bliver omtalt af vaerterne i indslaget den 2. marts, vedrerer
ham.

P1 Morgen beklager, at vi ikke fik bragt [Klager]s svar pa anklagerne i de oprindelige
indslag.”

P& denne baggrund finder Pressenavnet, at DR har foretaget en behgorig berigtigelse af
forholdene, si snart DR fik kendskab hertil. Naevnet udtaler ikke kritik. Neevnet bemeerker
dog, at det er meget beklageligt, at tekniske forhold hos DR medferte, at mediet forst den 30.
marts 2023, efter neesten fire uger, blev bekendt med klagen af 3. marts 2023 og dermed forst
meget sent berigtigede forholdene.

Kildekritik

[Klager] har klaget over, at DR ikke har udvist forngden kildekritik over for de kilder, der
anvendes i omtalen, og at disse kilders udsagn er bragt i en forkert sammenhaeng, som skaber
en helt forkert preemis for programmet.

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at kritik ber udvises over for
nyhedskilderne, i seerdeleshed nar disses udsagn kan veere farvet af personlig interesse eller
skadevoldende hensigt, jf. punkt A.2.

Pressenavnet bemerker, at redakteren i overensstemmelse med det almindelige princip om
redaktorens ret til at redigere mediet som udgangspunkt er berettiget til at beslutte, hvad
man vil bringe i mediet. Det vil sige, at det ligger inden for graenserne af redakterens
redigeringsret at undlade at omtale forhold, der for en af parterne eller andre forekommer
centrale, ligesom det er op til redakteren at vaelge og fravaelge materiale og kilder, sa lenge
det samlede indtryk giver et retvisende billede.

I forhold til DRs valg af kilderne [Sognepraest A] og [Sygehusprasten] finder naevnet, at de
har udtalt sig kritisk over for [Klager]. Navnet finder, at dette gav DR anledning til at vare
saerligt opmaerksom pa at kontrollere grundlaget og rigtigheden af kildernes oplysninger, da
de kunne vere farvet af personlig interesse og skadevoldende hensigt.

Det fremgar imidlertid klart af indslagene og artiklen, hvem [Sogneprast A] og
[Sygehuspraesten] er, herunder deres nuvarende ansattelser som henholdsvis sognepraest i
[Sognet] og sygehusprast ved [Hospitalet], at de er kritiske over for [Klager], og at deres



48

udtalelser derved kan vare farvet af personlig interesse. Naevnet finder herefter ikke grundlag
for at fastsla, at DR ikke har udvist den forngdne kildekritik.

Forelaeggelse
[Klager] har klaget over, at han ikke er blevet forelagt de udsagn og pastande, der
frembringes i indslagene.

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at oplysninger, som kan vare skadelige,
kraenkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal efterproves i seerlig grad, inden de
bringes, forst og fremmest ved forelaeggelse for den pagaldende, jf. punkt A.3.

Pressenavnet finder, at omtalen af [Klager]s adfeerd samt oplysningen om, at
[Kulturinstitutionen] fremsatte en undskyldning til de kraenkede i sagen, kan vere skadelig,
kreenkende eller virke agtelsesforringende for [Klager]. Oplysningerne burde derfor have
veeret forelagt [Klager] forud for offentliggorelsen, sdledes at han havde haft mulighed for at
kommentere oplysningerne i sammenhang med, at de blev fremsat.

Pressenavnet udtaler derfor kritik af DR for den manglende forelaeggelse.

Sletning
- Punkt B.8
[Klager] har klaget over, at DR har afvist at fjerne indslagene og artiklen.

Generelt om punkt B.8

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at meddelelser, som er offentliggjort i
digitale medier, ofte vil vere tilgaengelige l&enge efter, at de er publiceret. Efter anmodning til
mediet kan tilgengeligheden af sddanne tidligere offentliggjorte, folsomme eller private
oplysninger hindres, i det omfang det er muligt og skennes rimeligt, jf. punkt B.8.

Medier kan afindeksere, dvs. &ndre instruksen til sggemaskiner, s segemaskiner ophgrer
med at henvise til artiklen, anonymisere, dvs. a&ndre i artikelteksten sa eksempelvis et
personnavn anonymiseres, eller helt afpublicere en artikel, dvs. fjerne artiklen fra
hjemmesiden.

Det er navnets opfattelse, at anvendelse af punkt B.8 i de vejledende regler og muligheden
for at meddele et medie kritik for ikke at imedekomme en anmodning om afindeksering,
anonymisering eller afpublicering som udgangspunkt kun ber anvendes, nér der er tale om
oplysninger, som er sarligt belastende for den person, der er omtalt.

Den konkrete sag



49

Indslagene "Beslutning moder kritik: Omstridt korleder traekker igen i arbejdstajet” og
“Uenighed i den danske folkekirke: [Klager] kan sagtens arbejde hos os” samt artiklen
“Sognepraester kritiserer invitation til tidligere korleder: Vi skal stille os pa ofrenes og de

svages side” indeholder kritisk omtale af [Klager] i forbindelse med valget af ham som vert
ved sangarrangementet "Sa syng da, Nordjylland!” i [Kulturhuset].

Det er Pressenavnets opfattelse, at omtalen, der relaterer sig til [Klager]s erhvervsmaessige
forhold, ma anses for belastende for ham. Det er imidlertid naevnets opfattelse, at der ikke er
tale om private oplysninger eller oplysninger af en sddan karakter, at det i sig selv taler for
sletning. Det er desuden navnets opfattelse, at omtalen fortsat kan anses at have en vis
almen interesse. Naevnet har i den forbindelse lagt vaegt pa, at [Klager] har indtaget en
offentlig rolle i samfundet, og at hans rolle som dirigent for [Kor 1] og [Sangskolen] i lyset af
advokatundersogelserne af [Kor 1] og [Sangskolen] har veeret forhold, som har pakaldt sig
stor offentlig interesse, og at der er tale om dakning af et emne, der har en vis offentlig
interesse. Efter en samlet afvejning finder naevnet herefter, at der ikke er tungtvejende
grunde, der taler for, at indholdet af indslagene og artiklen er af en sidan karakter, at det
skennes rimeligt at hindre tilgeengeligheden heraf. Naevnet bemaerker, at indslagene ikke
laengere er tilgeengelige pa platformen DR LYD, dr.dk/lyd.

Pressenavnet finder herefter ikke grundlag for at kritisere DR for ikke at hindre
tilgeengeligheden af indslagene og artiklen.

- Lov om massemediers informationsdatabaser

[Klager] har anmodet Pressensevnet om at meddele DR et pdbud om at slette indslagene,
subsidizert de deri indeholdte urigtige oplysninger, jf. informationsdatabaselovens § 13, stk. 1,
jf. § 8, stk. 2-4.

Pressenavnet bemerker indledningsvis, at DR den 24. marts 2000 anmeldte siden dr.dk til
Pressenavnet, og at dr.dk ligeledes er anmeldt til Datatilsynet i medfer af § 6, stk. 1, i lovom
massemediers informationsdatabaser som en offentligt tilgeengelig informationsdatabase.

Bestemmelsen i § 8 i lov om massemediers informationsdatabaser har folgende ordlyd:

8§ 8. En offentligt tilgeengelig informationsdatabase mé ikke indeholde
informationer, der ikke lovligt kan offentliggores i et massemedie.

Stk. 2. Informationsdatabasen mé ikke indeholde informationer, hvis
offentliggarelse ville vaere i strid med god presseskik.

Stk. 3. Informationer om enkeltpersoners rent private forhold, herunder oplysninger
om race, religion og hudfarve, om politiske, foreningsmaessige, seksuelle og strafbare
forhold samt oplysninger om helbredsforhold, veesentlige sociale problemer og
misbrug af nydelsesmidler og lignende, ma ikke opbevares i informationsdatabasen,
nar der er forlgbet 3 ar efter, at den begivenhed, der har givet anledning til
optagelsen i databasen, fandt sted, eller, hvis et sidant tidspunkt ikke kan fastsattes,
3 ar efter, at informationerne er optaget i databasen.



50

Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 3 finder dog ikke anvendelse, hvis der bestar en sddan
interesse i, at de pagaeldende informationer er offentligt tilgaengelige, at hensynet til
den enkeltes interesse i, at informationerne slettes, findes at burde vige for hensynet
til informationsfriheden.”

Aflovens § 9 fremgar:

8§ 9. I informationsdatabaser, der er offentligt tilgeengelige, skal der efter
anmodning fra den, informationerne angar, foretages sletning, rettelse eller
ajourfering, nar

1) informationerne er urigtige eller vildledende,

2) en tidligere omtalt retsafgorelse eller

administrativ afgerelse er blevet &endret eller

3) strafforfelgning i en tidligere omtalt sag opgives,

eller nar der i en sddan sag sker frifindelse.”

Aflovens § 10 fremgar:

”8 10. Den, oplysningerne vedrorer, eller efter dennes ded de narmeste paregrende
kan i stedet for at fremsaette anmodning om sletning, rettelse eller ajourfering tage
til genmeele. Bestemmelserne i medieansvarslovens kapitel 6 om genmele finder
tilsvarende anvendelse, jf. dog stk. 2-4 og § 12, stk. 2.

Stk. 2. De pligter, der efter medieansvarslovens bestemmelser om genmaele pahviler
redaktegren, pahviler efter denne lov den ansvarlige for informationsdatabasen.
Stk. 3. Anmodning om genmale kan fremsettes, si leenge de oplysninger, der
onskes imodegaet, befinder sig i informationsdatabasen.

Stk. 4. Genmele offentliggares i den informationsdatabase, hvori de oplysninger,
der begrunder genmlet, er bragt. Er de oplysninger, der begrunder genmalet,
forinden slettet, berigtiget eller ajourfert, bortfalder pligten til at offentliggore
genmalet.”

Endvidere fremgar af lovens § 13:

”8§ 13. Pressenavnet kan efter anmodning give pdbud om, at der foretages sletning af
informationer, der strider mod bestemmelserne i § 8, stk. 2-4.

Stk. 2. Pressenavnet kan efter anmodning give pdbud om, at der optages et genmeele
i en offentligt tilgeengelig informationsdatabase, herunder fastsette genmeelets
indhold, form og placering.

Stk. 3. Bestemmelserne i medieansvarslovens § 42, § 43, stk. 2 og 3, § 44, stk. 1, §§
45-48 og § 52, stk. 3, finder tilsvarende anvendelse.”

Det fremgar af sagens oplysninger, at [Klager] efter det oplyste ikke forud for klagen til
Pressenzvnet havde anmodet den ansvarlige for informationsdatabasen om sletning eller et
genmele efter lov om massemediers informationsdatabaser. Pa denne baggrund finder
Pressenavnet ikke grundlag for at behandle dette klagepunkt.



51

Genmeele
[Klager] har klaget over, at DR har afvist at bringe et genmale over for faktuelt forkerte
oplysninger om ham, som er egnede til at pafere ham skade.

Det fremgar af medieansvarslovens § 36, stk. 1, at en anmodning om genmeele i
massemedierne over for oplysninger af faktisk karakter, som er egnet til at pafore nogen
gkonomisk eller anden skade af betydning, og som er bragt i et massemedie, skal tages til
folge, medmindre oplysningernes rigtighed er utvivlsom.

Det folger videre af lovens § 38, at genmelets indhold i alt vaesentligt skal vaere begraenset til
de ngdvendige faktiske oplysninger, og indholdet ma ikke vaere retsstridigt.

[Klager] har henvist til folgende oplysninger:

”At det ukorrekt blev anfert, at [Klager] skulle vaere korleder i [Kulturhuset] i [Bynavn
Al

At de kraenkelser, som de ikke-uvildige advokatundersggelser af forhold i [Kor 1] og
[Sangskolen], vurderede kunne have fundet sted, hovedsageligt vedrerte andre
personer end [Klager], hvilket ikke fremgik af deekningen, der gav det modsatte
indtryk.

At [Klager] skulle vaere blevet fyret fra sit job pa [Kulturinstitutionen] pa grund af
beskyldninger om kreenkelser pa [Sangskolen].

At de af speakeren omtalte episoder fra DRs advokatundersggelse skulle vedrore
[Klager].

At de i udsendelsen afspillede lydklip, der blev omtalt som undskyldninger, skulle
vaere undskyldninger der relatererede sig til [Klager], og at klippet fra
[Kulturinstitutionen] skulle veere udtryk for en undskyldning.

At de afspillede lydklip fra DR Genstart skulle vaere udtryk for, hvad der er indberettet
til DRs advokatundersggelse.

At de 28 erstatninger/tortgodtgerelser, som DR har udbetalt, skulle vedrore
[Klager].”

[Klager] har endvidere henvist til folgende genmaeletekst:

”DR bragte den 2. marts 2023 et indslag i P1 Morgen og en artikel pa dr.dk, der
indeholdt en raekke forkerte oplysninger om [Klager], og i gvrigt var opbygget pa en
praemis om, at [Klager] har udvist en adfeerd, der betinger, at han ikke med
rimelighed kan optrade eller sgge ansattelse i nogen sammenhange. Dette er der
ikke grundlag for, idet nedenstdende oplysninger fra [Klager] i stedet bringes her:

- [Klager] skulle ikke vaere korleder, men veert, i [Kulturhuset] i [Bynavn A].

- De kraenkelser, som de ikke-uvildige advokatundersggelser af forhold i [Kor 1] og
[Sangskolen], vurderede kunne have fundet sted, vedrerte hovedsageligt andre
personer end [Klager].



52

- [Klager] blev ikke fyret fra sit job pa [Kulturinstitutionen] pa grund af
beskyldninger om kreenkelser pa [Sangskolen], men pé grund af Ekstra Bladets
publicering af private emails og forkerte oplysninger herom.

- De af speakeren omtalte episoder fra DRs advokatundersagelse vedrgrer ikke
[Klager].

- De i udsendelsen afspillede lydklip, der blev omtalt som undskyldninger, var ikke
undskyldninger der relatererede sig til [Klager], og at klippet fra
[Kulturinstitutionen] var ikke en undskyldning.

- De afspillede lydklip fra DR Genstart er ikke udtryk for hvad der er indberettet til
DRs advokatundersggelse.

- De 28 erstatninger/tortgodtgerelser, som DR har udbetalt, vedrerer ikke [Klager].”
Pressenavnet finder, at oplysningen om, at [Klager] skulle vaere korleder til et
sangarrangement i [Kulturhuset], er en oplysning af faktisk karakter, som ikke er
dokumenteret som utvivlsomt rigtig. Naevnet finder imidlertid, at oplysningen ikke i sig selv
kan anses for egnet til at pafere [Klager] en sidan gkonomisk eller anden skade af betydning,
at der er grundlag for at bringe et genmaele over for oplysningen.

For sa vidt angar genmalepunktet om, at advokatundersggelserne vedrerende [Kor 1] og
[Sangskolen] primaert vedrerte andre personer end [Klager], finder naevnet, at der er tale om
oplysninger, som ikke fremgar af den paklagede omtale, hvorfor der ikke er grundlag for at
give [Klager] genmeele.

Neavnet finder, at genmealepunkterne om arsagen til afskedigelsen af [Klager] fra
[Kulturinstitutionen], de afspillede lydklip og erstatninger/tortgodtgerelser udbetalt af DR,
ikke er gengivet ordret i omtalen som anfort af [Klager]. Neevnet finder, at den omtale, der
relaterer sig til de oplysninger, der er anmodet om genmale om, ma anses som udtryk for
henholdsvis vaerternes og gestens sammenfattende subjektive vurdering i forhold til
omstendighederne vedrerende [Klager]s rolle i forhold til advokatundersggelserne om [Kor
1] og [Sangskolen] og omstaendighederne ved hans fratraeden fra [Kulturinstitutionen]. Der
er pa denne baggrund ikke grundlag for genmale heroverfor.

Samlet set finder Pressenavnet séledes, at der ikke er grundlag for genmzle over for de
paklagede udsagn i indslagene og artiklen.

Offentliggorelse af Pressenaevnets kendelse

- Radio

I medfor af medieansvarslovens § 49 péalagger Pressenavnet herefter den ansvarshavende
redakter af DR at offentliggore navnets kendelse pa radiokanalen DR P1, som skal ske
snarest i en tilsvarende udsendelse i programmet "P1 Morgen” pa samme tidspunkt som de
kritiserede indslag og bringes i folgende udformning:

Speakeren oplyser:



53

“Pressenaevnet har udtalt kritik af to indslag, som vi bragte i programmet "P1
Morgen” i marts 2023.”

Herefter oplaeser speakeren folgende om navnets kendelse:

”I indslagene bragte DR en debathistorie om, hvorvidt den tidligere dirigent [Klager]
kunne vaere vert ved et fallessangarrangement i [Kulturhuset]. I indslagene
medvirkede blandt andre en sognepreest, som havde rejst kritik af valget af [Klager]
som vert ved arrangementet. Vi fortalte i indslagene, at [Klager] de seneste par ar
fra tidligere korpiger var blevet beskyldt for seksuelle kraenkelser. Vi fortalte ogsa, at
[Klager]s tidligere arbejdsgiver, [ Kulturinstitutionen], havde undskyldt til de
kreenkede i sagen, og det er ikke korrekt.

[Klager] har klaget til Pressenaevnet over indslagene. Han mener, at DR ikke havde
forelagt beskyldningerne for ham, og at oplysningen om [Kulturinstitutionen]s
undskyldning er forkert.

Pressenavnet er enig med [Klager] i, at DR burde have forelagt beskyldningerne for
ham, og at oplysningen om [Kulturinstitutionen]s undskyldning er forkert.
Pressenavnet har derfor udtalt kritik af DR for den manglende forelaeggelse og for at
have bragt en forkert oplysning.”

Endvidere oplyser speakeren:

“Hele Pressenavnets kendelse kan ses pa Pressenaevnets hjemmeside,
www.pressenaevnet.dk”

Erindslagene fortsat tilgaengelige via en internetside eller lignende, skal indslaget, der
indeholder Pressenaevnets kritik, pa tilsvarende vis gores tilgaengelig. Det skal ske pa en
sadan made, at man ikke kan tilga de kritiserede indslag uden forst at have hort indslaget,
der indeholder Pressenzevnets kritik.

Endvidere skal der ved indslagene (om muligt) vaere et link med teksten: "Pressenzvnet har
udtalt kritik af indslaget” direkte til naevnets kendelse pa www.pressenaevnet.dk.

- Den digitale udgave
I medfor af medieansvarslovens § 49 péalagger Pressenavnet herefter den ansvarshavende
redakter af DR at offentliggore folgende til Pressenavnets logo som illustration:

“[rubrik]
Pressenavnet kritiserer DR

[underrubrik]
DR far kritik for manglende forelaeggelse

[tekst]



54

I en artikel fra marts 2023 omtalte DR et forestaende feellessangarrangement i [Kulturhuset],
hvor flere sognepraester til Kristeligt Dagblad og "P1 Morgen” havde rejst kritik af valget af
[Klager] som veert ved arrangementet. Det fremgik ogsa af artiklen, at [Klager] inden for de
seneste par ar fra tidligere korpiger var blevet beskyldt for seksuelle kraenkelser.

[Klager] har klaget til Pressenavnet over, at DR ikke havde forelagt ham oplysningerne forud
for offentliggarelsen af artiklen.

Pressenavnet kritiserer DR for den manglende forelaeggelse, da [Klager] burde have haft
mulighed for at kommentere oplysningerne i sammenhang med, at de blev fremsat.
Pressenavnet har palagt os at bringe ovennaevnte meddelelse. Hele kendelsen fra
Pressenavnet kan leses pa pressenaevnet.dk”

Offentliggorelse af naevnets kendelse skal ske snarest pa de af mediets platforme, hvor den
pdklagede artikel har vaeret bragt. Offentliggorelse skal besta i en selvstaendig artikel med
Pressenaevnets logo som illustration. Artiklen skal prioriteres, f.eks. med placering pa en
forside i mindst et dogn efter kritikkens offentliggerelse og skal placeres for eventuel
betalingsmur. Pressenzevnets offentliggerelsestekst skal bringes uden reklamer i teksten.

Endvidere skal denne artikel veere offentligt tilgaengelig som en selvsteendig artikel i
overensstemmelse med prioriteringen af den pdklagede artikel, og i en periode svarende til
den periode, hvor den pdklagede artikel har vaeret tilgzengelig.

Endelig skal der oprettes et link med teksten "Pressenzevnet har udtalt kritik af artiklen”
direkte til naevnets kendelse pa www.pressenaevnet.dk ved starten af brodteksten i den
pdklagede artikel, hvis den fortsat er tilgaengelig pa hjemmesiden og ikke er andret pa de
punkter, hvor naevnet har udtalt kritik.

Skrifttype og layout bor svare til den opsaetning, der i ovrigt anvendes i redaktionelle
artikler i mediet.



	Kendelse

