
 

 

   

 

Kendelse 
afsagt den 23. maj 2024 
 

 
Sag nr. 2023-10649 

 
[Klager] 
 
mod  
   
Researchkollektivet Redox 

 
[Klager] har klaget til Pressenævnet over artiklen ”Nøglefigur i [Parti A] bestilte nazibøger”, 
som blev bragt af Researchkollektivet Redox den 6. december 2023 på redox.dk, idet han 
mener, at god presseskik er tilsidesat.  
 
[Klager] har klaget over, at artiklen indeholder oplysninger, som er tilvejebragt ulovligt og 
krænker hans privatlivs fred.  
 
 
 
1 Sagsfremstilling 
Forud for offentliggørelsen 
[Klager] skrev forud for offentliggørelsen af artiklen med Researchkollektivet Redox (herefter 
Redox) via mail. Pressenævnet har modtaget kopi af mailkorrespondancen. 
 
Den 5. december 2023 kl. 18.08 skrev Redox følgende til [Klager]: 
 
 ”Til [Klager] 

Jeg skriver til dig da jeg arbejder på en artikel om den nazistiske webshop Midgård. 
Deres kundekartotek er fornyligt blevet lækket og her optræder du med en bestilling. 
Det fremgår af deres ordreoplysninger at du med din mailadresse ”[Mailadressen]” 
den 7. januar 2021 købte fem bøger for 1270.66 SEK. 
De bøger du købte var: 
- ”Nordisk Ungdom - Mod och trohet” af Sven Eriksson, udgivet af det nazistiske 
’Logik Forlag’. 
- ”Furugård - Sanningen om en ledare och hans kamp för idén - SVENSK 
NATIONALSOCIALISM 1924-1935” udgivet af Svenska Nationalsocialistiska partiet, 
en nyudgivet udgave fra 2015. 
- ”Fästning Europa” af topnazisten Magnus Söderman, også udgivet af det nazistiske 
’Logik Forlag’. 



 
 

  2 
 
 

 

- ”Jag var Quislings sekreterare” af Harald Franklin Knudsen. Også denne bog er 
udgivet på det nazistiske forlag ”Logik Forlag”. 
- ”Europas Raser” af Hans F. K. Günther, udgivet af Midgård. 
Af de fem bøger du købte var den ene, ”Europas Raser” en svensk udgave af Hans FK 
Günther hovedværk ’Rassenkunde des deutschen Volkes’. Günther var Hitlers 
favorit race teoretiker. En af de andre bøger du købte var den svenske topnazist 
Magnus Södermans kampskrift ”Fästning Europa”. Resten af de bøger du købte er 
udgivet på et nazistisk forlag. Jeg vil derfor gerne høre dig om hvorfor du købte 
netop disse bøger? 
Midgård er en erklæret nazistisk webshop, der er en central del af den skandinaviske 
nazibevægelse og hvis overskud går direkte til aktiviteter i denne bevægelse. Jeg vil 
derfor gerne høre dig om hvorfor du har valgt at støtte den nazistiske bevægelse ved 
at købe varer i en erklæret nazistisk webshop? 
Mener du det er foreneligt med at være Folketingskandidat og byrådsmedlem for 
[Parti A] og samtidig støtte den nazistiske bevægelse økonomisk? 
Jeg vil gerne bede om en kommentar fra dig hurtigst muligt.” 

 
 
Den 5. december 2023 kl. 13.29 svarede [Klager] følgende: 
 
 ”Kære [Chefredaktøren], 

Tak for mail. 
I princippet kommenterer jeg ikke på oplysninger, der er tilvejebragt ulovligt. Men 
jeg skal gøre en undtagelse her. 
Som du måske ved er jeg uddannet cand.mag. i historie fra [Universitet A] og har 
altid haft en stor professionel interesse for nationalsocialismen – særligt den måde 
lokale aflæggere af nationalsocialismen udfoldede sig på i Danmark, Norge og 
Sverige. Jeg har f.eks. skrevet bachelorprojekt om ét aspekt heraf. 
Lighederne mellem nationalsocialismen og den islamistiske fare, som Europa i disse 
år er vidne til er i øvrigt iøjnefaldende. Læser man f.eks. Hans Günthers smædeskrift 
kan man genfinde mange af de samme tanker, som viderekolporteres i dag fra 
islamistisk side. Der var som bekendt også et tæt samarbejde mellem 
nationalsocialismen og visse muslimske kredse omkring Hajj Amin el-Husseini. 
Jeg har et meget bindstærkt bibliotek med alle mulige bøger fra Kim Il-Sung til Meïr 
Kahane – og såmænd også et par udgivelser af Redox for at det ikke skal være løgn. 
Det at jeg ejer en bog betyder ikke nødvendigvis at jeg har sympati for hverken 
forfatter eller indhold.” 

 
 
Den 5. december 2023 kl. 16.33 skrev Redox på ny: 
 

”Hvordan forholder du dig til at du har støttet den nazistiske bevægelse økonomisk 
og er det noget du vil fortsætte med at gøre?” 

 
 



 
 

  3 
 
 

 

Den 5. december 2023 kl. 19.35 svarede [Klager]: 
 

”Kære [Chefredaktøren] 
Tak for din mail. 
Jeg skal gerne indrømme, at jeg ikke undersøger, hvem der ejer hjemmesider, som 
jeg køber ind på eller hvad ejerne måtte bruge deres overskud til. Det gælder nok for 
de fleste mennesker. 
Da jeg købte Sayyid Qutbs Milepæle i sin tid er jeg heller ikke sikker på hvem der har 
måttet have tjent på det. Ej heller når jeg køber take-away hos en restaurant. 
Men I kan så glæde jer over hos Redox og Demos at jeg også har købt ind hos jer - og 
hvad I har brugt overskuddet fra de indkøb på, ved jeg heller ikke. Sikkert heller ikke 
noget jeg ville sætte pris på…. 
Måtte i øvrigt bruge en stråmand for at købe hos jer. I lod bare min bestilling ligge. 
Hvorfor ved jeg ikke?” 

 
 
Den påklagede artikel 
Redox bragte den 6. december 2023 artiklen ”Nøglefigur i [Parti A] bestilte nazibøger” på 
redox.dk. Artiklen har følgende underrubrik: 
 

”Lækkede ordreoplysninger afslører, at et tidligere folketingsmedlem og 
medarbejder hos [Parti A] har købt en række nazistiske bøger hos en svensk netbutik 
drevet af nazister.” 

 
Af artiklen fremgår følgende: 
 

”Lige siden [Parti A] så dagens lys i 1995 har partiet kæmpet hårdt for at undgå at 
blive kædet sammen med nazismen. Men selvom de udadtil gang på gang har taget 
afstand fra Hitler, Nazityskland og nazisme, så er det også gang på gang blevet 
afsløret, at medlemmer har haft tæt forbindelse til nynazistiske grupperinger. 
Nu kan Redox afsløre, at [Parti A]s tidligere folketingsmedlem, den nuværende 
folketingskandidat og folketingssekretariatsmedarbejder [Klager], har handlet 
nazistiske bøger i naziwebshoppen Midgård. Afsløringen sker nu, fordi webshoppens 
samlede kundekartotek er blevet lækket online [der linkes til artiklen ”Midgårds 
kundregister” bragt på midgard.antifa.se, Pressenævnet]. Redox har efterprøvet 
oplysningerne og ikke fundet uregelmæssigheder i dem. 
Det var i januar 2021, at [Klager], der i dag sidder i kommunalbestyrelsen i 
[Kommune A], afgav sin ordre på Midgård-webshoppen. Med sit kreditkort betalte 
han lige under tusinde danske kroner for fem bøger, der alle er skrevet af eller om 
nazister. Penge, der havnede i den svenske nazibevægelse. 
Ordresedlen bestod af følgende udgivelser: 
”Nordisk Ungdom – Mod och trohet” af Sven Eriksson handler om den nazistiske 
ungdomsorganisation ’Nordisk Ungdom’, der fandtes i Sverige fra 1933 til cirka 
1950. Bogen er udgivet af det nazistiske ’Logik Forlag’. 



 
 

  4 
 
 

 

”Furugård – Sanningen om en ledare och hans kamp för idén – SVENSK 
NATIONALSOCIALISM 1924-1935” udgivet af Svenska Nationalsocialistiska partiet, 
en nyudgivet udgave fra 2015. 
”Fästning Europa” af topnazisten Magnus Söderman, der i mange år var en 
nøglefigur i Den Nordiske Modstandsbevægelse. Han har en stor tattovering af et 
hagekors på brystet. 
”Jag var Quislings sekreterare” af Harald Franklin Knudsen handler om forfatterens 
rolle tæt på den norske nazifører under Anden Verdenskrig. Også denne bog er 
udgivet på det nazistiske forlag ’Logik Forlag’. 
”Europas Raser” af Hans F. K. Günther. Bogen er udpeget som et af Hitlers 
yndlingsværker og forfatteren blev dekoreret af naziføreren for sit arbejde. 
Hitlers teoretiker 
Især den sidste bog er værd at bemærke, da det er en svensk udgave af forfatterens 
hovedværk ’Rassenkunde des deutschen Volkes’. Hans F. K. Günther (1891-1968) 
var den mest indflydelsesrige og toneangivende race-teoretiker og eugenikfortaler i 
Hitlers nazi-Tyskland. Günther studerede antropologi i Wien og Dresden. Efter at 
have arbejdet som lærer rejste og levede han efter 1923 nogle år i Skandinavien. Han 
blev hurtigt tiltrukket af det nazistiske menneskesyn og den såkaldte ’videnskabelige 
racebiologi’. Han meldte sig som den eneste prominente race-teoretiker ind i det 
tyske naziparti, NSDAP, før partiets magtovertagelse i 1933. Det gjorde han i 1932. 
Før det havde han allerede skrevet en række bøger om raceteori. En af de bøger var 
’Rassenkunde des deutschen Volkes’, der fik stor indflydelse på Hitler-Tysklands 
race- og eugenik-politik. 
I bogen argumenterer Hans F. K. Günther for, at de ’europæiske racer’ kan inddeles i 
fem såkaldte kategorier/racer: Den nordiske, en vestlig race, en dinarisk race, en 
østlig race og en østbaltisk race. For Günther kunne en race defineres ved, at en 
bestemt gruppe mennesker adskilte sig fra andre racers ved at have en bestemt og 
specifik kombination af fysiske og psykologiske særegenskaber, der konstant 
reproducerede denne bestemte races karakteristika. De forskellige racers fysiske 
karakteristika beskrives desuden omfangsrigt i den rigt illustrerede bog, hvor flere 
hundrede fotos indgår. 
Efter Hitlers magtovertagelse fik Günther en fremtrædende karriere i Nazityskland. 
I 1935 blev han således af sit parti deklareret som ”DNSAP’s stolthed” pga. sit 
arbejde og Günther modtog samme år flere akademiske udmærkelser for sit arbejd. 
Han var tilknyttet en række forskellige tyske universiteter i perioden med det 
nazistiske regime, blandt andet som professor ved Berlins Universitet, hvor han bl.a. 
underviste i racevidenskab og menneskelig biologi. 
Efter krigen blev Günther interneret, og selvom det blev anerkendt, han var en del af 
nazi-systemet, blev han ikke anset for at være anstifter af kriminelle handlinger, og 
derfor blev han lukket ud efter de tre år. Efterfølgende fastholdt Günther 
racebiologiske holdninger og var desuden holocaustbenægter til sin død. Efter 
løsladelsen formåede Günther også at få udgivet flere bøger, hvor han blandt andet 
fortsat argumenterede for tvangssterilisation og eugenik. 
Nøglefigur i [Parti A] 
[Klager] har de sidste 25 år været en profil i [Parti A]. Han var første gang 



 
 

  5 
 
 

 

folketingskandidat i 1998, siden da har han repræsenteret partiet i både 
[Kommunalbestyrelsen], regionsrådet i [Regionen], ligesom han altså har været i 
Folketinget to gange, begge gange som suppleant for [Politiker A]. 
Tidligere på ugen kom det frem, at han i fremtiden skal være daglig leder og 
souschef for den politiske afdeling i partisekretariatet på Christiansborg [der linkes 
til artiklen ”Tidligere folketingsmedlem er ny daglig leder af politisk afdeling i 
[Parti A]” bragt den 4. december 2023 på altinget.dk, Pressenævnet]. 
Fra 1999 til 2007 var han desuden formand [Ungdomspartiet] og en af de fire 
[Ungdomspartiet]’ere, der i 2003 blev dømt for overtrædelse af racismeparagraffen 
[der linkes til artiklen ”OVERBLIK Disse politikere er også dømt for racisme” bragt 
den 4. juli 2019 på dr.dk, Pressenævnet]. 
Redox har forelagt oplysningerne for [Klager]. Han skriver i en email: 
”Som du måske ved er jeg uddannet cand.mag. i historie fra [Universitet A] og har 
altid haft en stor professionel interesse for nationalsocialismen – særligt den måde 
lokale aflæggere af nationalsocialismen udfoldede sig på i Danmark, Norge og 
Sverige. Jeg har f.eks. skrevet bachelorprojekt om ét aspekt heraf. Jeg har et meget 
bindstærkt bibliotek med alle mulige bøger fra Kim Il-Sung til Meïr Kahane – og 
såmænd også et par udgivelser af Redox for at det ikke skal være løgn. Det at jeg ejer 
en bog betyder ikke nødvendigvis at jeg har sympati for hverken forfatter eller 
indhold.” 
Forelagt det faktum, at han i praksis har støttet den svenske nazibevægelse 
økonomisk, skriver han: 
”Jeg skal gerne indrømme, at jeg ikke undersøger, hvem der ejer hjemmesider, som 
jeg køber ind på eller hvad ejerne måtte bruge deres overskud til. Det gælder nok for 
de fleste mennesker.”” 
 

Til artiklen er indsat en faktaboks med overskriften ”Midgård”. Af faktaboksen fremgår 
følgende: 
 

”Midgård startede i Sverige i 1994 som en fysisk butik, der solgte nazirock og 
merchendise. Efter få år forvandlede det sig til en postordrevirksomhed og med 
internettet udvikling gik det over til at være en onlinebutik. Midgaard er i dag den 
største nazistiske onlinebutik i skandinavien. I dag udgiver de nazistisk musik og 
bøger ligesom de sælger andres udgivelser. Midgaard er en fast del af den 
skandinaviske nazibevægelse og deltager regelmæssigt i bevægelsens interne 
arrangementer hvor de sælger deres varer. Midgaards økonomiske overskud er 
igennem årene blevet brugt til at finansiere bevægelsens aktiviteter. Midgaard 
skriver følgende om dem selv på webshoppens hjemmeside: 
”Our business idea is simply to sell products that are interesting for radical people.”” 

 
[Klager]s klage er modtaget i Pressenævnet den 8. december 2023. 
 
 
2 Parternes synspunkter 
2.1 [Klager]s synspunkter 



 
 

  6 
 
 

 

Privatlivets fred 
[Klager] har anført, at artiklen indeholder oplysninger af privat karakter, som ikke har den 
almene interesse, der kræves for at retfærdiggøre offentlig omtale. 
 
Det fremgår af den påklagede artikel, at [Klager] ved én lejlighed har gjort et indkøb på en 
hjemmeside midgaardshop.com indeholdende flere forskellige, hovedsageligt historiske, 
værker forfattet af nu afdøde personer af nationalsocialistisk inklination. Bøgerne blev 
indkøbt, fordi [Klager], der er uddannet cand.mag. i historie og samfundsfag fra [Universitet 
A] og [Universitet B], har en faglig interesse for området, der kan trækkes endog rigtigt langt 
tilbage. [Klager] har som eksempel henvist til en kronik bragt i Jyllands-Posten den 29. 
oktober 1999 og [Klager]s bachelorprojekt, der handler om mellemkrigstiden. 
 
Selv om han er en offentlig person i kraft af sit hverv som kommunalbestyrelsesmedlem i 
[Kommune A], må der trods alt indrømmes ham et vist mål af ret til privatlivets fred. Det er 
således ikke sædvanligt, at kommunalbestyrelsesmedlemmer eller andre i offentligheden 
kendte personer skal forvente at skulle forsvare deres indkøb på forskellige webbutikker. En 
borgers private indkøb for egne midler bør alene være et anliggende mellem borgeren og den 
webbutik, hvor der foretages køb. Det kan ikke være et offentligt anliggende. Fastslår 
Pressenævnet, at der er tale om et offentligt anliggende, vil retten til privatlivets fred de facto 
være fuldstændig afskaffet for personer, der er valgt til offentligt hverv. Disse vil i 
offentligheden skulle stå på mål for enhver handling foretaget i privat regi. 
 
[Klager] har ikke ved sin hidtidige adfærd inviteret pressen til at være en del af hans privatliv, 
og han optræder således eksempelvis aldrig i offentligheden med sine børn, ej heller har 
pressen haft adgang til hans private hjem. [Klager] kan således ikke siges af egen drift at have 
tilskyndet til eller accepteret pressens indtræden i hans private rum. 
 
Skribentens formål med artiklen synes ikke at være at indsamle informationer og nyheder og 
til at offentliggøre dem så korrekt som muligt, men alene at fremføre en beskyldning om, at 
[Klager] skulle være nazist i kraft af dette ene indkøb på en hjemmeside, der i øvrigt ikke 
fremstår som en nazistisk hjemmeside, når man besøger den. Der er således for eksempel et 
fravær af nazistiske symboler som hagekorset på hjemmesiden. 
 
Købet af Magnus Södermans bog var et impulskøb, og så vidt [Klager] husker, kostede 
pamfletten omkring 20 svenske kroner. Den bar titlen ”Fästning Europa”, som umiddelbart 
lyder tilforladeligt. Det er en betegnelse, som også bruges af politikere fra etablerede partier. 
[Klager] er ikke bekendt med pågældende persons tatoveringer som anført af Redox. Disse 
fremgår heller ikke af bogen. 
 
Formålet med besøget på hjemmesiden var først og fremmest at erhverve Hans Günthers 
værk ”Europas raser” (1925), der er en vigtig primærkilde til forståelse af de 
nationalsocialistiske racebegreber. Under besøget på hjemmesiden blev [Klager] endvidere 
opmærksom på de tre øvrige historiske bøger, dels forfattet af Vidkun Quislings 
privatsekretær, dels to bøger om to forskellige nationalsocialistiske organisationer i Sverige i 
mellemkrigstiden. 



 
 

  7 
 
 

 

 
Som nævnt har [Klager] som cand.mag. i historie en faglig interesse for politiske bevægelser i 
mellemkrigstiden – og hvor andre måske ville ty til historiske beretninger, så har forfatteren 
som historiker en faglig funderet interesse i at læse primærkilder og således også erhverve 
sådanne. 
 
Oplysningerne om [Klager] er ikke offentliggjort på de hjemmesider, som Redox har henvist 
til i svaret til Pressenævnet. Som det fremgår af den første artikel, som Redox har henvist til, 
er oplysningerne ”fremskaffet” af Antifascistisk Aktion Sverige. En voldelig organisation, der 
arbejder på et ikke-demokratisk grundlag, og hvis formål er ”at smadre fascismen i alle dens 
former”. For så vidt angår den anden og tredje artikel har det ikke været muligt for [Klager] 
at læse artiklerne, da han ikke er abonnent på det for ham ukendte organ ”ETC” eller på det 
ligeledes for ham ukendte organ ”Nsk”. Det må påhvile Redox at fremsende denne artikel i 
sin helhed, hvis man vil støtte ret på den. [Klager] tvivler stærkt på, at han skulle være omtalt 
i nogle af disse artikler. Den del af artiklerne, han kan læse, handler om en [Parti B] politiker, 
der skulle have købt musik på hjemmesiden. 
 
Redox har således ikke kunnet dokumentere deres egen påstand om, at oplysningerne om 
[Klager]s køb af litteratur på netbutikken Midgård har været omtalt i svenske medier. Det er 
således alene Redox’ ansvar, at de offentliggjorde oplysninger om [Klager]s dybt private 
forhold. 
 
Uanset, at andre medier i udlandet måtte have fremskaffet og omtalt indholdet af et datalæk 
”fremskaffet” af Antifascistisk Aktion Sverige, retfærdiggør det ikke, at Redox tilsidesætter 
almindelige presseetiske spilleregler. 
 
Det påhviler Redox at dokumentere påstanden om, at [Parti A] gang på gang skulle være 
afsløret i at have medlemmer fra nynazistiske miljøer. Redox har ikke fremlagt skyggen af 
dokumentation herfor. Påstanden viser dog, at Redox’ formål med artiklen netop har været at 
fremme en politisk dagsorden om at ”afsløre” [Parti A] i at være ”et parti, der gang på gang er 
blevet afsløret i at have medlemmer fra nynazistiske miljøer”. Ergo er påstanden fra Redox så 
også, at [Klager] er en del af det nynazistiske miljø og altså nazist. Dette er hele artiklens 
begrundelse – og den eneste årsag til, at oplysningerne er interessante at bringe for Redox. 
 
De af Redox fremlagt artikler om tidligere medlemmer af [Parti A] er på nær to artikler mere 
end 10 år gamle. Det fremgår også, at de pågældende personer har meldt sig ud af [Parti A] 
eller er blevet ekskluderet. [Parti A] har aldrig tolereret medlemmer af nazistiske grupper. 
For så vidt angår byrådsmedlem i [Kommune B], [Politiker B], fortæller han selv i den 
artikel, som Redox har henvist til, at det var et udslag af ungdommelig fejlvurdering, at han 
var en del af organisationen Dansk Front. [Politiker B] har i øvrigt forinden han skiftede til 
[Parti A] repræsenteret [Parti C] i kommunalbestyrelsen på [Kommune B]. Redox vil således 
med samme beskedne ret kunne hævde, at ”[Parti C] gang på gang skulle være blevet afsløret 
i at have medlemmer fra nynazistiske miljøer”. 
 



 
 

  8 
 
 

 

Der er i øvrigt ikke, som Redox har påstået, tale om ”propagandabøger fra kendte 
nynazister”. Der er tale om fire historiske primærkilder og én pamflet fra en vis Magnus 
Söderman erhvervet for omkring 20 svenske kroner. 
 
Et enkeltstående indkøb dokumenterer ikke nogen systematik, og fire af de fem bøger er som 
nævnt historiske primærkilder, som det er relevant for en faghistoriker med interesse for 
politiske bevægelser i mellemkrigstiden at erhverve. Det vedkommer ikke andre, og som 
bekendt er oplysningerne erhvervet af ulovlig vej gennem Antifascistisk Aktion Sverige, 
hvilket også fremgår af den første af de tre artikler, som Redox selv har henvist til. 
 
[Klager] har bemærket, at Berlingske den 14. december 2023 bragte artiklen ”[Parti A]’er 
købte nazibøger på højreekstrem hjemmeside. Afviser sympati for forfatter og indhold” på 
berlingske.dk. Efterfølgende skrev [Klager] til artiklens forfatter og gjorde opmærksom på 
nogle af de argumenter, som han også har gjort opmærksom på over for Pressenævnet. 
[Klager] modtog aldrig svar fra artiklens forfatter, men artiklen blev fjernet fra berlingske.dk. 
Artiklen er fortsat tilgængelig på Infomedia. Det er derfor [Klager]s formodning, at 
Berlingske har revurderet sagen og foretaget en anderledes vurdering af denne og derfor ved 
nærmere eftertanke har fundet, at en offentliggørelse af disse forhold var forkert. 
 
Det er [Klager]s påstand, at Berlingske, netop ved denne handling på bagkant, har foretaget 
akkurat den presseetiske vurdering, som [Klager] efterlyser, at Redox havde foretaget 
forinden offentliggørelse, hvorefter man var nået frem til samme konklusion som Berlingske, 
nemlig at artiklen ikke skulle have været offentliggjort henset til de argumenter, som han har 
fremsat. 
 
[Klager] har endvidere anført, at oplysningerne, der har været brugt til at dokumentere 
påstandene i artiklen, er tilvejebragt ulovligt, og at den samfundsmæssige interesse i sagen 
ikke overstiger hans krav på beskyttelse, ligesom han ikke har givet samtykke til 
offentliggørelsen af oplysningerne. 
 
Ifølge artiklen er oplysningerne tilvejebragt gennem et såkaldt datalæk, og dette må efter 
[Klager]s opfattelse anses som værende analogt til skjulte optagelser. Der skal altså være en 
samfundsmæssig interesse, der klart overstiger den enkeltes krav på beskyttelse, jf. de 
presseetiske regler punkt B.7.  
 
Det kan ikke være i offentlighedens interesse at opnå kendskab til et 
kommunalbestyrelsesmedlems private indkøb. Offentliggørelse af oplysningerne er i øvrigt i 
strid med databeskyttelsesforordningen.  
 
Det fremgår af den første artikel, som Redox selv har henvist til, at oplysningerne er 
tilvejebragt af Antifascistisk Aktion Sverige. Det forekommer [Klager] ret usandsynligt, at 
indehaverne af midgaardshop.com af egen drift skulle have overladt oplysningerne til 
Antifascistisk Aktion Sverige. Selv hvis det skulle være tilfældet, er dette ulovligt, da en 
virksomhed er forpligtet til at beskytte personhenførbare oplysninger. Langt mere 
sandsynligt er det, at Antifascistisk Aktion, som det også antydes i den første artikel, Redox 



 
 

  9 
 
 

 

selv har henvist til, har fremskaffet oplysningerne ved et dataindbrud hos 
midgaardshop.com. 
 
[Klager] har henledt Pressenævnets opmærksomhed på ”Nets-skandalen”, hvor SE og HØR 
via lækkede personfølsomme data fra Nets blev i stand til at skaffe informationer om kendte 
og andre personers brug af kreditkort. Pressenævnet valgte, i erkendelse af den politimæssige 
efterforskning og senere domfældelse i sagen, ikke at tage sagen op. Erfaringerne fra ”Nets-
skandalen” er efter [Klager]s opfattelse analoge til den konkrete sag, hvor Redox har anvendt 
personfølsomme data fra en privat virksomhed – fremskaffet via et såkaldt datalæk – til at 
beskylde ham for at være nazist. 
 
[Klager] har desuden anført, at hans udtalelser ikke står i forhold til artiklens længde. 
 
Artiklen fremstår som en lang opridsning af, dels de faktiske omstændigheder, dels en 
biografisk fremstilling af en tysk nazist, der er forfatter til en af de erhvervede bøger, dels en 
opridsning af [Klager]s cv. Først derefter bringes et kortfattet citat fra [Klager]. 
 
[Klager] har henvist til sin korrespondance med Redox og bemærket, at det er tydeligt, at 
Redox i artiklen har prioriteret en alenlang beskrivelse af den tyske nazist Hans Günther 
(1891-1968) frem for [Klager]s forklaringer af sagens rette sammenhæng. Formålet med dette 
har alene været at få sat lighedstegn mellem Hans Günthers betragtninger og [Klager]s 
politiske idéer – og dermed begå et politisk karaktermord.  
 
I artiklen insinueres det således, at [Klager] skulle være nazist, fordi han ved én lejlighed har 
købt bøger på en hjemmeside. Beskyldningen om nazisme er særdeles alvorlig og egnet til at 
nedsætte [Klager] i alment omdømme. [Klager] burde derfor have haft mulighed for at 
komme til orde i artiklens underrubrik, så læseren hurtigt kunne have orienteret sig om, 
hvordan han stillede sig til den rejste beskyldning. 
 
I artikler, hvor der rettes en alvorlig beskyldning mod personer omtalt i artiklen, påhviler der 
mediet en særlig forpligtelse til at lade den person, anklagerne rettes mod, komme 
fyldestgørende til orde. Det sker ikke i den påklagede artikel, eftersom hovedparten af 
artiklen bruges til at omtale Hans Günther med det formål at få sat lighedstegn mellem de 
tanker, pågældende har fremsat i ”Europas Raser” (1925) og de politiske idéer, som [Klager] 
er rundet af. 
 
[Klager] har bemærket, at det ikke var tydeligt for ham, at der var tale om ”en nazistisk 
hjemmeside”, idet der eksempelvis ikke på hjemmesiden optrådte velkendte nazistiske 
symboler som for eksempel hagekors. De såkaldte nazistiske bøger, der blev indkøbt, kan i 
øvrigt alle købes på hjemmesiden amazon.co.uk. 
 
Artiklen fremstår ensidig og synes således alene at have til formål at søge at udstille [Klager] 
som værende nazist og ikke at offentliggøre en nyhed eller informationer af almen interesse.  
 
 



 
 

  10 
 
 

 

2.2 Researchkollektivet Redox’ synspunkter 
Privatlivets fred 
Redox har indledningsvis bemærket, at en af bøgerne, ”Fästning Europa” (udgivet 2015), er 
skrevet af topnazisten Magnus Söderman, der i mange år var en nøglefigur i Den Nordiske 
Modstandsbevægelse. Han har en stor tatovering af et hagekors på brystet. Han er i levende 
live og stadig en central figur i den svenske nynazistiske bevægelse. Der er således ikke kun 
tale om historiske bøger fra fascismens storhedstid i 1930’erne og 1940’erne. 
 
Med hensyn til [Klager]s offentlighed er det Redox’ opfattelse, at han i sin klage underspiller 
sin egen rolle noget. [Klager] er ikke blot kommunalbestyrelsesmedlem, han er også tidligere 
medlem af Folketinget og aktuelt kandidat til Folketinget, ligesom han igennem flere årtier 
har været aktiv deltager i den offentlige debat. 
 
Redox har anført, at oplysningerne var offentliggjort, før Redox skrev om dem. Netop det 
faktum, at de var offentlige, og at tilsvarende oplysninger var bragt i flere svenske medier, var 
vigtig årsag til, at Redox bragte artiklen. Oplysningerne blev bragt i et datalæk, der i 
skrivende stund kan findes på midgard.antifa.se. Lækket er omtalt af en række andre medier, 
blandt andet VICE, svenske ETC og Norra Skåne. Redox har henvist til artiklerne ”The 
Names of Thousands of Neo-Nazi Music Fans Just Got Leaked” bragt den 11. december 2023 
på vice.com, ”Ny läcka avslöjar: [Parti B]-politikernas köp – från nazistbutiken” bragt den 
22. maj 2023 på etc.se og ”Läckt databas visar – [Parti B]-politiker köpte nazistiska skivor: 
”Brutit band”” bragt den 1. juni 2023 på nsk.se. 
 
ETC er et svensk nyhedsmedie, der er udkommet siden 1978. ETC fik sidste år cirka 20 
millioner svenske kroner i driftsstøtte af Mediestödsnämnden og er altså et udbredt og 
anerkendt massemedie. Nsk.se er webadresse for avisen Norra Skåne, der er en borgerlig-
liberal lokalavis med udgangspunkt i Hässleholm. Den er udgivet siden 1899. Avisen fik 
sidste år lidt over en million svenske kroner i lokalavisstøtte fra Mediestödsnämnden og er 
altså et udbredt og anerkendt massemedie. Redox har fremlagt en udskrift af artiklen i ETC. 
Artiklen i Norra Skåne er bag betalingsmur, og Redox har ikke for nuværende abonnement 
på avisen. Af overskrift og underrubrik fremgår det tydeligt, at artiklen handler om en 
konkret politikers køb på netshoppen. 
 
Information har også fundet [Klager]s køb af nazistiske bøger en omtale værd og har i 
artiklen ”[Parti A]’er købte nazibøger: »Jeg har ikke flere kommentarer«” bragt den 14. 
december 2023 på information.dk omtalt købet detaljeret. Der er altså tale om, at to svenske 
massemedier og ét dansk (udover Redox), Information, har fundet det relevant at omtale 
folkevalgte politikeres køb i den nazistiske webshop. Redox står altså ikke alene med den 
redaktionelle vurdering af historiens offentlige interesse. I den forbindelse har Redox 
bemærket, at artiklen intet sted hævder, at [Klager] er nazist. 
 
Sagens interesse for offentligheden understreges af, at materialet er bestilt med [Klager]s 
folketingsmailadresse (@ft.dk). 
 



 
 

  11 
 
 

 

Redox har endvidere anført, at der ikke er tale om tilfældige indkøb. Det har ingen 
journalistisk relevans at beskrive [Klager]s valg af sko, morgenmadsprodukter eller lignende. 
Derimod har det offentlighedens interesse, at et parti, der gang på gang er blevet afsløret i at 
have medlemmer fra nynazistiske miljøer, har en folketingskandidat, der selv køber 
propagandabøger fra kendte nynazister. Redox har i den forbindelse henvist til artiklerne 
”[Parti A]-byrådsmedlem har fortid i Dansk Front” bragt den 17. november 2017 på 
redox.dk, ”[Parti D]-medlem tvunget til udmeldelse af [Parti A]” bragt den 8. oktober 2015 
på redox.dk, ”Nazister velkomne i [Parti A]” bragt den 21. august 2006 på ekstrabladet.dk, 
”[Ungdomspartiet]’er afsløret som nynazist” bragt den 7. marts 2008 på jyllands-posten.dk, 
”Bankmandens hemmelige kamp” bragt den 14. juli 2006 på ekstrabladet.dk og ”Se listen 
over [Parti A]’s eksklusioner” bragt den 4. oktober 2006 på politiken.dk. 
 
Redox har videre anført, at Redox ikke er bekendt med, hvordan dataene er tilvejebragt. 
Redox har henvist til ovenstående to svenske artikler, der begge er bragt i forsommeren 
2023, og som begge beskriver køb fra lækket.  
 
På den side, hvor lækket er bragt, midgard.antifa.se, fremgår intet om, hvordan lækket er 
fremkommet. Påstanden om, at oplysningerne er tilvejebragt ulovligt, kan Redox således ikke 
verificere. 
 
Der er en lang række punkter, hvor den påklagede artikel adskiller sig fra SE og HØR-
skandalen. Centralt er, at oplysningerne i den påklagede artikel faktisk er offentlige, det var 
SE og HØRs oplysninger ikke, og at oplysningerne i artiklen alene vedrører køb, der har 
relevans for [Klager]s politiske ståsted og rolle som aktør i den politiske offentlighed. 
 
Redox har desuden anført, at [Klager] er blevet forlagt oplysningerne på mail og har her 
svaret på begge Redox’ mails. Redox har citeret loyalt og udførligt fra begge mails. Med 
hensyn til [Klager]s ønske om, at hans udtalelser ikke er citeret allerede i underrubrikken, 
har Redox henvist til, at redigeringsretten alene er på mediets side. 
 
I artiklen insinueres det ikke, at [Klager] er nazist, og der fremføres ingen ”beskyldning om 
nazisme”. Dette er alene [Klager]s egen tolkning. 
 
Redox har bemærket, at der på forsiden af Midgårds hjemmeside optræder reklamer for 
”European Brotherhood”, ”Keep it white”, ”Fasci Nation” samt en oversigt over en lang række 
udgivelser med nazistiske fraser og symboler på. Redox har henvist til et skærmbillede af 
Midgårds hjemmeside. 
 
 
3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 
I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  
Jens Kruse Mikkelsen, Hans Peter Blicher, Lene Sarup og John Meinert Jacobsen. 
 
 
Kompetence 



 
 

  12 
 
 

 

Pressenævnet bemærker, at det følger af medieansvarslovens § 43, at nævnet træffer 
afgørelse i sager om, hvorvidt der er sket offentliggørelse i strid med god presseskik, jf. § 34, 
og hvorvidt et massemedie efter reglerne i lovens kapitel 6 er forpligtet til at offentliggøre et 
genmæle. Spørgsmål om, hvorvidt der er sket overtrædelse af straffelovens bestemmelser, 
hører under domstolene og falder uden for nævnets kompetence. 
 
Pressenævnet bemærker endvidere, at nævnet ikke har kompetence til at tage stilling til, 
hvorvidt der er sket en overtrædelse af databeskyttelseslovgivningen. Spørgsmål herom hører 
under Datatilsynet og domstolene og falder uden for nævnets kompetence.  
 
 
God presseskik 
Privatlivets fred  
[Klager] har klaget over, at artiklen indeholder oplysninger af privat karakter, som ikke har 
den almene interesse, der kræves for at retfærdiggøre offentlig omtale. 
 
[Klager] har endvidere klaget over, at oplysningerne, der har været brugt til at dokumentere 
påstandene i artiklen, er tilvejebragt ulovligt, og at den samfundsmæssige interesse i sagen 
ikke overstiger hans krav på beskyttelse, ligesom han ikke har givet samtykke til 
offentliggørelsen af oplysningerne. 
 
[Klager] har desuden klaget over, at hans udtalelser ikke står i forhold til artiklens længde. 
 
Pressenævnet bemærker indledningsvis, at nævnet ikke har kompetence til at tage stilling til, 
hvorvidt oplysningerne fra det omtalte datalæk er tilvejebragt ulovligt. 
 
Det følger af medieansvarslovens § 34, stk. 1, at massemediernes indhold og handlemåde skal 
være i overensstemmelse med god presseskik.  
 
Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at meddelelser, der kan krænke 
privatlivets fred, skal undgås, medmindre klar almen interesse kræver offentlig omtale. Det 
enkelte menneske har krav på beskyttelse af sin personlige anseelse, jf. punkt B.1. 
 
Det følger videre af de vejledende regler for god presseskik, at angreb og svar bør, hvor det er 
rimeligt, bringes i sammenhæng og på samme måde. Dette gælder i særlig grad krænkende 
eller skadelige udsagn, jf. punkt A.4. 
 
Pressenævnet bemærker, at redaktøren i overensstemmelse med det almindelige princip om 
redaktørens ret til at redigere mediet som udgangspunkt er berettiget til at beslutte, hvad 
man vil bringe i mediet. Det vil sige, at det ligger inden for grænserne af redaktørens 
redigeringsret at undlade at omtale forhold, der for en af parterne eller andre forekommer 
centrale, ligesom det er op til redaktøren at vælge og fravælge materiale og kilder, så længe 
det samlede indtryk giver et retvisende billede. 
 



 
 

  13 
 
 

 

Det er Pressenævnets opfattelse, at nævnet kan vurdere mediets indhold og handlemåde i 
forhold til en konkret offentliggørelse, herunder den fremgangsmåde, som mediet har 
anvendt ved fremskaffelsen af oplysninger. 
 
Det er endvidere Pressenævnets opfattelse, at offentlige personer i højere grad end 
privatpersoner må acceptere at være genstand for en kritisk medieomtale. 
 
Af artiklen fremgår blandt andet følgende: 
 

”[…] 
Nu kan Redox afsløre, at [Parti A]s tidligere folketingsmedlem, den nuværende 
folketingskandidat og folketingssekretariatsmedarbejder [Klager], har handlet 
nazistiske bøger i naziwebshoppen Midgård. Afsløringen sker nu, fordi webshoppens 
samlede kundekartotek er blevet lækket online [der linkes til artiklen ”Midgårds 
kundregister” bragt på midgard.antifa.se, Pressenævnet]. Redox har efterprøvet 
oplysningerne og ikke fundet uregelmæssigheder i dem. 
Det var i januar 2021, at [Klager], der i dag sidder i kommunalbestyrelsen i 
[Kommune A], afgav sin ordre på Midgård-webshoppen. Med sit kreditkort betalte 
han lige under tusinde danske kroner for fem bøger, der alle er skrevet af eller om 
nazister. Penge, der havnede i den svenske nazibevægelse. 
Ordresedlen bestod af følgende udgivelser: 
”Nordisk Ungdom – Mod och trohet” af Sven Eriksson handler om den nazistiske 
ungdomsorganisation ’Nordisk Ungdom’, der fandtes i Sverige fra 1933 til cirka 
1950. Bogen er udgivet af det nazistiske ’Logik Forlag’. 
”Furugård – Sanningen om en ledare och hans kamp för idén – SVENSK 
NATIONALSOCIALISM 1924-1935” udgivet af Svenska Nationalsocialistiska partiet, 
en nyudgivet udgave fra 2015. 
”Fästning Europa” af topnazisten Magnus Söderman, der i mange år var en 
nøglefigur i Den Nordiske Modstandsbevægelse. Han har en stor tattovering af et 
hagekors på brystet. 
”Jag var Quislings sekreterare” af Harald Franklin Knudsen handler om forfatterens 
rolle tæt på den norske nazifører under Anden Verdenskrig. Også denne bog er 
udgivet på det nazistiske forlag ’Logik Forlag’. 
”Europas Raser” af Hans F. K. Günther. Bogen er udpeget som et af Hitlers 
yndlingsværker og forfatteren blev dekoreret af naziføreren for sit arbejde. 
[…] 
Redox har forelagt oplysningerne for [Klager]. Han skriver i en email: 
”Som du måske ved er jeg uddannet cand.mag. i historie fra [Universitet A] og har 
altid haft en stor professionel interesse for nationalsocialismen – særligt den måde 
lokale aflæggere af nationalsocialismen udfoldede sig på i Danmark, Norge og 
Sverige. Jeg har f.eks. skrevet bachelorprojekt om ét aspekt heraf. Jeg har et meget 
bindstærkt bibliotek med alle mulige bøger fra Kim Il-Sung til Meïr Kahane – og 
såmænd også et par udgivelser af Redox for at det ikke skal være løgn. Det at jeg ejer 
en bog betyder ikke nødvendigvis at jeg har sympati for hverken forfatter eller 
indhold.” 



 
 

  14 
 
 

 

Forelagt det faktum, at han i praksis har støttet den svenske nazibevægelse 
økonomisk, skriver han: 
”Jeg skal gerne indrømme, at jeg ikke undersøger, hvem der ejer hjemmesider, som 
jeg køber ind på eller hvad ejerne måtte bruge deres overskud til. Det gælder nok for 
de fleste mennesker.”” 

 
På baggrund af sagens oplysninger lægger Pressenævnet til grund, at bevægelsen 
Antifascistisk Aktion i Sverige på siden midgard.antifa.se offentliggjorde oplysninger fra 
webbutikken Midgårds kundekartotek, heriblandt [Klager]s ordreoplysninger for køb 
foretaget den 7. januar 2021 på midgaardshop.com. Nævnet lægger endvidere til grund, at 
[Klager] indkøbte bøgerne ”Fästning Europa” af Magnus Söderman, ”Jag var Quislings 
sekreterare” af Harald Franklin Knudsen, ”Furugård - Sanningen om en ledare och hans 
kamp för idén – SVENSK NATIONALSOCIALISM 1924-1935” af Svenska 
Nationalsocialistiska Partiet, ”Nordisk Ungdom - Mod och trohet” af Sven Eriksson og 
”Europas Raser” af Hans F. K. Günther til et samlet beløb på 1.270,66 SEK. Nævnet lægger 
videre til grund, at [Klager] anvendte sin arbejdsmailadresse ”[Mailadressen]”, da han 
foretog sit køb hos Midgård. Oplysningerne herom er ikke bestridt af [Klager]. 
 
Af Midgårds egen beskrivelse af virksomheden på midgaardshop.com fremgår følgende: 
 

”Midgård is Sweden’s oldest store, and we are the biggest one in Scandinavia. 
Our business idea is simply to sell products that are interesting for radical people. 
In 2012 [Person A] sold the business to [Person B] and [Person C], and Midgård is 
now driven voluntarily. 
Midgård is politically unbound and we are glad to help people and organizations that 
fight for the white cause.” 

 
Nævnet lægger til grund, at Redox den 5. december 2023 via mail kontaktede [Klager] med 
oplysning om, at Redox ville bringe en artikel om hans køb af litteratur på webbutikken 
Midgård. [Klager] blev præsenteret for artiklens emne og den overordnede kritik med 
udgangspunkt i den indkøbte litteratur og webbutikkens nazistiske tilhørsforhold. I den 
forbindelse bad Redox om [Klager]s kommentarer hertil. [Klager] svarede samme dag, at han 
er cand.mag. i historie fra [Universitet A] og har altid haft en stor professionel interesse for 
nationalsocialismen, at han har et bindstærkt bibliotek med en række forskellige udgivelser, 
og at det forhold, at han ejer en bog, ikke nødvendigvis betyder, at han har sympati for 
hverken forfatter eller indhold. Redox og [Klager] var i videre skriftlig kontakt samme dag. 
 
Redox bragte herefter den 6. december 2023 artiklen ”Nøglefigur i [Parti A] bestilte 
nazibøger” på redox.dk. 
 
Pressenævnet finder, at det kan være kritisabelt at offentliggøre oplysninger fra et datalæk, 
herunder hvis lækket indeholder oplysninger vedrørende private forhold, der åbenbart kan 
forlanges unddraget offentligheden. Nævnet finder imidlertid efter en samlet vurdering ikke 
grundlag for at udtale kritik af Redox for at bringe omtalen. 
 



 
 

  15 
 
 

 

Nævnet har lagt vægt på, at [Klager] i kraft af hans virke som folkevalgt politiker er en 
person, som offentligheden har kendskab til, og at offentlige personer, i højere grad end 
privatpersoner, må tåle kritisk omtale af deres person og handlinger. Nævnet bemærker, at 
[Klager] til det omtalte køb anvendte sin arbejdsmailadresse ”[Mailadressen]”. 
 
Det er herefter nævnets opfattelse, at hensynet til [Klager] ikke overstiger den 
samfundsmæssige interesse i den konkrete omtale. 
 
Nævnet har tillige lagt vægt på, at [Klager] fik mulighed for at kommentere indholdet af 
artiklen inden offentliggørelsen, og at hans svar på kritikken tydeligt fremgår af artiklen, 
herunder navnlig, at han er uddannet cand.mag. i historie fra [Universitet A] og altid har haft 
en stor professionel interesse for nationalsocialismen, at det forhold, at han ejer en bog, ikke 
nødvendigvis betyder, at han har sympati for hverken forfatter eller indhold, og at han ikke 
undersøger, hvem der ejer hjemmesider, som han køber ind på, eller hvad ejerne måtte bruge 
deres overskud til.  
 
På denne baggrund udtaler nævnet ikke kritik. 


	Kendelse

