
 

 

   

 

Kendelse 
afsagt den 23. april 2023 
 

 
Sag nr. 2023-06313 

 
[Klager 1] og [Klager 2] 
 
mod  
   
Vejle Amts Folkeblad  

 
[Klager 1] har på egne vegne og på vegne af [Klager 2] klaget til Pressenævnet over, at Vejle 
Amts Folkeblad har afvist deres anmodning om at slette artiklen ”Direktør bygger nyt 
etagebyggeri, selvom hans gamle firma er politianmeldt for snyd”, som blev bragt den 7. 
april 2019 på vafo.dk, idet de mener, at god presseskik derved er tilsidesat.  
 
 
 
1 Sagsfremstilling 
Den påklagede artikel 
Vejle Amts Folkeblad bragte den 7. april 2019 artiklen ”Direktør bygger nyt etagebyggeri, 
selvom hans gamle firma er politianmeldt for snyd” på vafo.dk. Artiklen har følgende 
underrubrik:  
 

”[Klager 1] fra [Bynavn A] er i gang med at opføre [Byggeri A] i [Bynavn B]s vestby 
gennem sit selskab [Selskabet]. Ved siden af har andelsboligforeningen i [Byggeri B] 
politianmeldt hans andet selskab. Foreningen mener, den er blevet snydt for 8,5 
millioner kroner i forbindelse med byggeriet af [Bygningen].” 

 
Af artiklen fremgår følgende:  
 

”[Bynavn B]: Andelsboligforeningen i [Byggeri B] har politianmeldt [Klager 2], som 
opførte de to [Bygningerne] i 2008/2009. 
Bag selskabet står direktør [Klager 1] og to bestyrelsesmedlemmer. 
Foreningens formand [Formanden] mener, at andelsboligejerne er blevet snydt for 
8,5 millioner kroner og har på vegne af foreningen med 23 medlemmer indgivet en 
politianmeldelse i marts 2018. 
 - Vi mener, at der er sket lovbrud, men det kan godt være, vi tager fejl. Det er nu op 
til politiet at vurdere. Det er også politiet, der skal prøve at finde ud af, hvem der har 
haft den mest fremtrædende rolle i sagen, siger [Formanden]. 



 
 

  2 
 
 

 

Anmeldelsen, som Vejle Amts Folkeblad har set, peger ikke på én person, men 
udnævner selskabet [Klager 2] til at spille en fremtrædende rolle. 
Ifølge [Formanden] har foreningen som anført bygherre i projektkontrakten med 
[Klager 2] betalt arkitekt og ingeniør for at føre byggetilsyn med byggeriet, mens det 
blev bygget. Men sådanne tilsyn har aldrig fundet sted, mener [Formanden], og han 
ser derfor kontrakten som misligholdt for et beløb svarende til to millioner kroner. 
Han mener derudover at have bevis for, at foreningen har betalt for to støjmure ud 
mod [Vejnavn], en sprinklercentral og 12 overdækkede parkeringspladser, som 
aldrig er blevet opført. 
Ifølge ham har andelsboligejerne også betalt for overbelåning af byggeriet. 
Politiet bekræfter  
Sydøstjyllands Politi bekræfter at have modtaget politianmeldelsen og oplyser 
desuden: 
”Der er i anmeldelsen umiddelbart fortsat strafferetlige aspekter og påstande, som 
skal vurderes nærmere i forhold til iværksættelse af en eventuel efterforskning. 
Denne vurdering vil blive iværksat snarest muligt, men der kan p.t. ikke oplyses 
nærmere tidspunkt for dette,” skriver politiet i et mailsvar. 
[Klager 1], som er direktør af [Klager 2], er med sit andet selskab [Selskabet] ved at 
opføre [Byggeri A], som ligger ved siden af [Byggeri B]. [Klager 1] er blevet 
kontaktet, men har ikke ønsket at kommentere sagen.” 

 
Den 22. september 2023 rettede [Klager 1] henvendelse til Vejle Amts Folkeblad med 
anmodning om sletning af artiklen. Vejle Amts Folkeblad afviste den 22. september 2023 
[Klager 1]s anmodning. [Klager 1]s klage over Vejle Amts Folkeblads afvisning er modtaget i 
Pressenævnet den 22. september 2023. 
 
 
2 Parternes synspunkter 
2.1 [Klager 1]s og [Klager 2]s synspunkter 
Sletning – punkt B.8  
[Klager 1] og [Klager 2] (herefter klagerne) har anført, at Vejle Amts Folkeblad har afvist 
deres anmodning om at slette artiklen. 
 
I den forbindelse har klagerne henvist til, at artiklen er vinklet således, at det er [Klager 1] 
personligt, og ikke [Klager 2], der var under anklage. [Klager 2] var på artiklens 
udgivelsestidspunkt ejet af tre personer, hvor [Klager 1] ikke havde en bestemmende 
indflydelse og ejerandel i selskabet. Formuleringen ”hans gamle firma” i artiklens overskrift 
er således faktuel forkert og misvisende, idet formuleringen bibringer læserne det indtryk, at 
[Klager 1] ejede [Klager 2]. Formuleringen ”hans andet selskab” i artiklens brødtekst, som 
henviser til [Klager 1], får det også til at fremstå som om, at det er [Klager 1], der ejer [Klager 
2].  
 
[Klager 2] er således ikke [Klager 1]s ”firma”, fordi han har en ejerandel og er ansat som 
direktør, uden at have bestemmende indflydelse og bestemmende ejerandel, ligesom det ikke 
er et af [Klager 1] kontrollerede selskaber, der er politianmeldt, men [Klager 2]. 



 
 

  3 
 
 

 

 
Klagerne har bemærket, at et medie – hvis [Medicinalvirksomheden] var blevet politianmeldt 
– aldrig ville skrive, at et af [Direktøren]s (adm. direktør og aktionær i 
[Medicinalvirksomheden]) selskaber var blevet politianmeldt. Et medie ville selvfølgelig 
alene omtale [Medicinalvirksomheden] som den politianmeldte. 
 
Klagerne har endvidere henvist til, at formuleringen ”bag selskabet står direktør [Klager 1] og 
to bestyrelsesmedlemmer” efterlader læseren med det indtryk, at der henvises til, hvem der 
ejer selskabet. Ud fra sætningen fremgår det ikke, at der er flere ejere, men efterlader læseren 
med det indtryk, at det alene er [Klager 1]. Klagerne har også henvist til, at det ikke er 
korrekt, at [Klager 1] fik 14 dage til at betale beløbet, idet det var [Klager 2], der fik 14 dage til 
at betale beløbet. 
 
Det er klagernes opfattelse, at det er i strid med god presseskik, at Vejle Amts Folkeblad har 
identificeret [Klager 2] med alene [Klager 1], uden at drage de øvrige ejere ind i 
sammenhængen. Det er selvsagt ikke udtryk for god presseskik at tage en person fra 
ejerkredsen ud af sammenhængen og så massivt fokusere på vedkommende personligt, da 
det er selskabet, som er den juridiske enhed/bygherre. 
 
Klagerne har desuden henvist til, at Vejle Amts Folkeblad ikke havde forelagt klagerne de 
alvorlige beskyldninger, herunder at der ville blive bragt en artikel om, at [Klager 2] var 
politianmeldt for dokumentfalsk og bedrageri for 8,5 mio. kr., selv om det anføres i artiklen.  
 
Klagerne har oplyst, at politiet i juni 2020 afgjorde, at der ikke skulle rejses tiltale. Politiets 
afgørelse har andelsboligforeningens formand, [Formanden], derefter klaget over til 
Statsadvokaten. Statsadvokaten har efterfølgende afgjort, at statsadvokaturen var enig i 
politiets afgørelse, hvorefter sagen blev lukket/afvist. 
 
Eftersom anmeldelsen blev afvist af politi og statsadvokat, var Vejle Amts Folkeblads 
grundlag for artiklen grundløs og uberettiget. Det er nemt for borgere at anmelde hinanden – 
og netop derfor er det vigtigt, at medierne belyser fakta til bunds, eller afventer at fakta er 
blevet belyst, så et medie ikke bliver en ensidig medløber. 
 
Afslutningsvis har klagerne bemærket, at artiklen skal ses i sammenhæng med, at Vejle Amts 
Folkeblad samme dag i den trykte udgave bragte en enslydende artikel med overskriften 
”Tidligere politimand: Vi er blevet bedraget”. Vejle Amts Folkeblad har i artiklen citeret en 
tidligere politimand med 40 års tjeneste, som har ”næse for mistænkelige forhold”, og som 
har indgivet anmeldelsen. Det er klagernes opfattelse, at et medie har en særlig pligt over for 
den anklagede til at være objektiv, når der citeres fra en tidligere politimand/politiinspektør.  
 
 
2.2 Vejle Amts Folkeblads synspunkter 
Sletning – punkt B.8  
Vejle Amts Folkeblad har afvist klagernes anmodning om sletning ud fra mediets faste 
praksis i JFM om ikke at ændre på mediets redaktionelle indhold, som mediet betragter som 



 
 

  4 
 
 

 

løbende skrivning af danmarkshistorie, med mindre ganske særlige forhold gør sig gældende. 
Det er ikke tilfældet her.  
 
Den påklagede artikel drejer sig om et byggefirma, som har opført et stort byggeri i [Bynavn 
B] og dernæst er gået i gang med endnu et byggeri klos op ad det første, hvorefter 
andelsboligforeningen i det første byggeri anmeldte byggefirmaet for bedrageri for et meget 
betydeligt beløb. Det er på publiceringstidspunktet en sag af åbenlys offentlig interesse i 
lokalområdet, hvorfor Vejle Amts Folkeblad har overholdt påbuddet i de presseetiske regler 
punkt C.7, som angiver ”væsentlig almen interesse” som én af anledningerne til at omtale 
politianmeldelser. Det bør ikke føre til en anden betragtning, at politiet senere afviste klagen. 
 
De presseetiske regler punkt B.8 angiver ”følsomme eller private oplysninger” som mulig 
bevæggrund for, at tilgængeligheden af oplysninger kan – ikke skal – hindres. Det er der dog 
ikke tale om her. En oplysning om en politianmeldelse mod en ansvarlig direktør for et 
byggefirma, som gennemfører store og dyre byggerier for boligselskaber, er ikke personlig, 
men af offentlig interesse. Det er også tydeligt angivet, at anmeldelsen ikke er rettet mod 
[Klager 1] personligt, men mod [Klager 2]. 
 
[Klager 1] er direktør og frontfigur i begge selskaber, hvorfor der er dækning i overskriften 
samt efterfølgende for at skrive, som Vejle Amts Folkeblad har gjort. Det fremgår allerede af 
anden sætning i artiklen, at ”bag selskabet står [Klager 1] og to bestyrelsesmedlemmer”, altså 
en understregning af, at det ikke alene er [Klager 1], der står bag selskabet. 
 
 
3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 
I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  
Jesper Rothe, Hans Peter Blicher, Maria Becher Trier og Peter Munk Povlsen. 
 
 
God presseskik 
Sletning – punkt B.8  
Klagerne har klaget over, at Vejle Amts Folkeblad har afvist deres anmodning om at slette 
artiklen. 
 
 
Generelt om punkt B.8 
Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at meddelelser, som er offentliggjort i 
digitale medier, ofte vil være tilgængelige længe efter, at de er publiceret. Efter anmodning til 
mediet kan tilgængeligheden af sådanne tidligere offentliggjorte, følsomme eller private 
oplysninger hindres, i det omfang det er muligt og skønnes rimeligt, jf. punkt B.8.  
 
Medier kan afindeksere, dvs. ændre instruksen til søgemaskiner, så søgemaskiner ophører 
med at henvise til artiklen, anonymisere, dvs. ændre i artikelteksten så eksempelvis et 
personnavn anonymiseres, eller helt afpublicere en artikel, dvs. fjerne artiklen fra 
hjemmesiden. 



 
 

  5 
 
 

 

 
Det er nævnets opfattelse, at anvendelse af punkt B.8 i de vejledende regler og muligheden 
for at meddele et medie kritik for ikke at imødekomme en anmodning om afindeksering, 
anonymisering eller afpublicering som udgangspunkt kun bør anvendes, når der er tale om 
oplysninger, som er særligt belastende for den person, der er omtalt. 
 
 
Den konkrete sag 
Pressenævnet bemærker indledningsvis, at klagerne efter offentliggørelsen af artiklen 
”Direktør bygger nyt etagebyggeri, selvom hans gamle firma er politianmeldt for snyd” den 
7. april 2019 ikke anmodede nævnet om at tage stilling til, hvorvidt artiklen var i strid med 
god presseskik.  
 
Artiklen indeholder omtale af opførelsen af en række byggerier i [Bynavn B], herunder 
omtale af en andelsboligforenings politianmeldelse indgivet mod bygherren [Klager 2] for 
bedrageri. 
 
Det er Pressenævnets opfattelse, at artiklen fra 2019 på vafo.dk med omtale af 
politianmeldelsen mod [Klager 2] indeholder oplysninger, som kan være belastende for 
klagerne. Nævnet finder imidlertid, at der ikke er tale om private oplysninger eller 
oplysninger af en sådan karakter, at det i sig selv taler for at hindre tilgængeligheden af 
artiklen. Nævnet har i den forbindelse lagt vægt på, at omtalen angår erhvervsmæssige 
forhold, at [Klager 1] har indtaget en fremtrædende rolle som direktør for og medejer af 
[Klager 2], og at omtalen i artiklen fortsat kan anses at have almen interesse. 
 
Pressenævnet finder derfor ikke anledning til at kritisere Vejle Amts Folkeblad for ikke at 
have imødekommet klagernes anmodning om at slette artiklen. 


	Kendelse

