
 

 

   

 

Kendelse 
afsagt den 25. april 2024 
 
 
Sag nr. 2024-05658 
 
[Klager] 
 
mod  
   
DR 

 
[Klager] har klaget til Pressenævnet over artiklen ”Den Internationale Domstol går videre 
med sag om folkedrab i Gazastriben” bragt på dr.dk den 26. januar 2024, idet han mener, at 
god presseskik er tilsidesat.  
 
 
 
Sagsfremstilling  
Den påklagede artikel indeholder blandt andet omtale af en sag anlagt af Sydafrika mod 
Israel ved Den Internationale Domstol (ICJ). Af artiklen fremgår blandt andet:  
 

”Sydafrika meldte allerede ud i december 2023, at man havde tænkt sig at bringe 
sagen for ICJ. Sydafrika mente nemlig, at Israels handlinger i Gazastriben brød FN's 
konventioner om folkedrab. 
Ifølge Sydafrika har de israelske handlinger "karakter af folkedrab", fordi de har til 
hensigt at ”knuse palæstinensere i Gaza som en del af den bredere palæstinensiske 
nationale, racemæssige og etniske gruppe", lød den sydafrikanske beskyldning. 
Der kan dog gå et eller flere år, før der træffes en afgørelse i sagen.” 

 
[Klager] har klaget over, at DR ikke har taget hans klage om, at DR udelukker information, 
der reelt nuancerer sagen, alvorligt.  
 
[Klager] har i den forbindelse henvist til, at DR ikke nævner Sydafrikas foragt for Den 
Internationale Straffedomstol i deres dækning af sagen, og at Sydafrika for eksempel nægtede 
at anholde Sudans præsident under et besøg i Sydafrika på trods af, at der ligger en 
arrestordre fra ham fra Den Internationale Straffedomstol grundet folkedrab. Yderligere har 
[Klager] henvist til, at Sydafrika nægtede at anholde Putin, da han skulle besøge Sydafrika, 
selv om der ligger en arrestordre fra Den Internationale Straffedomstol. I den forbindelse 
udmeldte Sydafrika, at de overvejede at melde sig ud af samarbejdet med domstolen af 
samme grund.  



 
 

  2 
 
 

 

 
[Klager] har henvist til, at han som skatteyder er med til at betale for driften af DR, og at han 
derfor har retlig interesse i DRs nyhedsformidling. 
 
DR har den 11. april 2024 afvist [Klager]s klage.  
 
 
Pressenævnets formand, Jens Kruse Mikkelsen, udtaler: 
Klagen angår en artikel med blandt andet omtale af en sag anlagt af Sydafrika mod Israel ved 
Den Internationale Domstol.  
 
Det er som udgangspunkt en betingelse for at klage til Pressenævnet, at klageren har retlig 
interesse i det forhold, der klages over. Det indebærer, at man som person, virksomhed, 
organisation eller lignende skal være omtalt, afbildet eller på anden måde identificeret i 
mediet. Det er ikke tilstrækkeligt blot at have interesse i det emne, der er behandlet. 
 
[Klager] er ikke selv omtalt eller afbildet i artiklen. [Klager] har derfor ikke en sådan direkte 
og individuel retlig interesse, at der er grundlag for at behandle klagen i forhold til ham. Det 
forhold, at [Klager] som skatteyder er med til at betale for driften af DR ændrer ikke ved 
denne vurdering. 
 
Det bemærkes, at medielicensen er afskaffet med virkning fra den 1. januar 2022, og at det 
forud herfor ikke ændrede ved denne vurdering. 
 
Klagen afvises herefter, jf. medieansvarslovens § 43, stk. 2, nr. 2. 


	Kendelse

