
 

 

   

 

Kendelse 
afsagt den 26. februar 2024 

 
 

Sag nr. 2024-02174 
 

[Klager 1] 
[Klager 2]  
[Klager 3] 
 
mod  
   
Sundhedspolitisk Tidsskrift 
 
[Klager 1] har på egne vegne og på vegne af [Klager 2] og [Klager 3] anmodet om 
genoptagelse af Pressenævnets sag nr. 2023-04265, [Klager 1], [Klager 2] og [Klager 3] mod 
Sundhedspolitisk Tidsskrift, som nævnet traf afgørelse i den 23. januar 2024. Sagen vedrørte 
[Klager 1], [Klager 2] og [Klager 3]s klage over en artikel bragt i Sundhedspolitisk Tidsskrift 
den 19. april 2023.  
 
Ved kendelsen udtalte Pressenævnet ikke kritik af Sundhedspolitisk Tidsskrift. 
 
[Klager 1], [Klager 2] og [Klager 3] har anmodet Pressenævnet om at genoptage 
behandlingen af sagen, fordi de mener, at nævnet ikke har taget stilling til klagepunktet om, 
at Sundhedspolitisk Tidsskrift rettede henvendelse til European Journal of Clinical 
Investigation.  
 
 
 
1 Sagsfremstilling 
[Klager 1] klagede på egne vegne og på vegne af [Klager 2] og [Klager 3] den 6. juni 2023 til 
Pressenævnet over artiklen ”Eksperter: Forskning af bivirkninger af Pfizer-vaccine er 
bevidst vildledende”, bragt den 19. april 2023 på sundhedspolitisktidsskrift.dk.  
 
Pressenævnet fandt ved kendelse af 23. januar 2024 i sag nr. 2023-04265 ikke grundlag for 
at udtale kritik af Sundhedspolitisk Tidsskrift for tilsidesættelse af god presseskik. 
 
I Pressenævnets kendelse af 23. januar 2024 hedder det blandt andet: 
 

”[…]  
2 Parternes synspunkter 



 
 

  2 
 
 

 

2.1 [Klager 1]s, [Klager 2]s og [Klager 3]s synspunkter 
Korrekt information og berigtigelse  
- formuleringerne bevidst vildledende pseudovidenskab 
Klagerne har anført, at artiklen indeholder injurierende anklager om, at de skulle 
have udført bevidst vildledende pseudovidenskab, og at formålet åbenlyst har været 
at drage tvivl om klagernes forskning og fremføre injurier, samt at mediet ikke 
frembringer dokumentation for de alvorlige beskyldninger, der bringes i artiklen.  

 
Klagerne har videre anført, at den oprindelige formulering i artiklen om ”bevidst 
vildledende pseudovidenskab”, der efterfølgende blev ændret til ”vildledende 
pseudovidenskab” ikke kommer fra kilderne, da ingen af disse citeres direkte for 
ordet ”vildledende”. Der føres ikke dokumentation for, at klagernes resultater skulle 
være hverken vildledende eller pseudovidenskab, når man sammenligner 
påstandene med klagernes svar.  
 
Mediet fjernede ordet ”bevidst” fra artiklen, efter klagerne havde henvendt sig til 
mediet, men selv om ordet ”bevidst” blev fjernet, er hovedparten af den grove 
påstand imidlertid bibeholdt. Mediet har endvidere ingen dokumentation for, at 
klagernes studie skulle være hverken bevidst vildledende eller pseudovidenskab. 
Tværtimod viser European Journal of Clinical Investigation fastholdelse af studiet, 
at Sundhedspolitisk Tidsskrifts betegnelser ikke har haft noget sagligt fundament.  

 
Klagerne har endvidere anført, at Sundhedspolitisk Tidsskrift med deres 
formulering har forsøgt at få det til at fremstå som om, at klagerne har bedrevet 
videnskabelig uredelig forskning og fået artiklen gennem peer review med det 
formål at vildlede dem, som måtte læse den.  
 
Klagerne har anført, at grovere anklage mod deres forskning næppe kan fremsættes, 
og at omtalen af deres studie som ”bevidst vildledende pseudovidenskab” er 
krænkende for dem.  
 
Brug af kilder  
Klagerne har anført, at de kilder, der er brugt i artiklen som objektive eksperter, er 
parter i sagen. Både Lægemiddelstyrelsen og Statens Serum Institut er ved klagernes 
videnskabelige publikation blevet bragt i forlegenhed, og de bekymrende 
sikkerhedsmæssige signaler, som klagerne påpeger, burde have været opdaget og 
viderebragt af offentligheden af såvel Lægemiddelstyrelsen ved [Person 4] og 
Statens Serum Institut ved [Person 1]. Klagerne har i forhold til [Person 1] endvidere 
bemærket, at det er hans arbejdsbeskrivelse at holde øje med vacciners sikkerhed.  
 
Både Lægemiddelstyrelsen og Statens Serum Institut har til opgave at garantere 
sikkerheden ved lægemidler, herunder vacciner. Klagernes studie er indirekte en 
alvorlig kritik af begge myndigheders arbejde omkring vaccinesikkerhed, og dermed 
bliver de parter i sagen og er derfor ikke habile i forhold til bedømmelsen af 
klagernes artikel, da begge institutioner selv burde have opdaget de faresignaler, 
som klagerne har beskrevet i artiklen. 



 
 

  3 
 
 

 

 
I forhold til brugen af de kilder, som af mediet omtales som to af Danmarks 
dygtigste eksperter i statistik og videnskabelig metode, [Person 3] og [Person 2], har 
klagerne anført, at det ikke er korrekt, som anført af mediet, at disse ikke skulle have 
en interesse i sagen ud fra andet end et videnskabeligt synspunkt.  
 
Klagerne har i den forbindelse anført, at kilden, [Person 2], har modtaget personlige 
honorarer fra Pfizer for konsulentarbejde og har henvist til en artikel, som [Person 
2] er medforfatter på, med overskriften ”Cox regression using a calendar time scale 
was unbiased in simulations of COVID-19 vaccine effectiveness & safety”, trykt i 
Journal of Clinical Epidemiology i februar 2023, hvor følgende fremgår af det 
indledende afsnit ”conflicts of interest: [Person 2] has received personal consulting 
fees from Bristol-Myers-Squibb, Novartis, Roche, Merck and Pfizer outside the 
submitted work. He has received teaching fees from Atrium.”. Klagerne har hertil 
bemærket, at han derfor har et positivt interesseforhold til Pfizer, hvis vacciner 
klagernes fund drejer sig om.  
 
Klagerne har i forhold til kilden, [Person 3], anført, at hun har siddet i 
”Ekspertgruppen for matematisk modellering”, som er ledet af Statens Serum 
Institut, hvorfor hun har et positivt interesseforhold til blandt andet Statens Serum 
Institut, som er part i sagen.  
 
De kilder, der optræder i artiklen, er således ikke uvildige kilder, men derimod 
parter i sagen, og mediet skal derfor udvise særlig kritisk tilgang til dem. Det er i 
strid med god presseskik at bruge parter som uvildige eksperter, og mediet bør være 
meget opmærksomt på kildernes personlige interesse i at drage tvivl om klagernes 
forskning. Klagerne har hertil bemærket, at det er klagernes indtryk, at artiklen er 
skrevet i samarbejde med de nævnte interessenter.  
 
I forhold til mediets svar om, at klagerne skulle have givet udtryk for, at 
Lægemiddelstyrelsen eller Statens Serum Institut skulle arbejde for at skjule 
videnskabelige data for befolkningen, har klagerne anført, at ingen af klageren på 
noget tidspunkt har givet udtryk for dette.  
 
Herudover har klagerne anført, at det er usandt, som anført af chefredaktøren, at 
klagerne skulle have oplyst mediet om, at de har anmeldt [Person 1] og senere 
[Person 2] for injurier. [Klager 1] og [Klager 2] har selvstændigt og uafhængigt 
klaget over [Person 1] til Statens Serum Institut og [Bynavn 3] Universitet og over 
[Person 2] til [Bynavn 4] Universitet samt Steno Diabetes Center, hvilket klagerne 
skriftligt har informeret Sundhedspolitisk Tidsskrift om. Baggrunden for disse 
klager var, at [Person 1] helt umotiveret på Twitter kaldte deres studie 
misinformation, fusk og vildledning, samt at [Person 2] i den påklagede artikel har 
betegnet deres studie som pseudovidenskab.  
 
Klagerne har bemærket, at chefredaktørens påstand om anmeldelsen virker 
påfaldende, idet han burde vide, at straffelovens § 267 ikke normalt håndhæves 



 
 

  4 
 
 

 

inden for strafferetten, men at den kræver et civilt søgsmål. En anmeldelse for 
injurier ville derfor være formålsløs og øjeblikkeligt blive afvist. 
 
Klagerne har opsummerende anført, at mediet har tilsidesat god presseskik ved at 
anvende Lægemiddelstyrelsen og Statens Seruminstitut som kilder og eksperter, til 
trods for at de åbenlyst er parter i sagen. Herudover er det også en tilsidesættelse af 
god presseskik at anvende to såkaldt uafhængige eksperter, som har positiv 
tilknytning til parter og produkter i sagen. 
 
Klagerne har herudover henvist til den korrespondance, som mediet havde med en 
af kilderne, [Person 1], inden offentliggørelsen, og anført, at korrespondancen viser, 
at journalisten, allerede inden hun kontaktede klagerne, havde fastslået, at hun 
mener, at klagernes resultater er et falsum. [Korrespondancen mellem 
Sundhedspolitisk Tidsskrift og [Person 1] er delvist gengivet under punkt 1, 
Sagsfremstilling under overskriften ”Øvrige oplysninger”, Pressenævnet] 
 
Klagerne har om korrespondancen videre anført, at det fremgår, at journalisten 
reagerede på et kritisk opslag, som [Person 1] havde skrevet på Twitter om klagernes 
studie. Journalisten gav endvidere udtryk for at være sympatisk over for [Person 1]s 
kritik, og klagerne har henvist til, at journalisten blandt andet skrev til kilden, at: 
”Ifølge [Klager 2] er artiklen blevet delt mere end 7000 gange på twitter, og det 
bekræfter jo bare det gamle ordsprog om, at løgnen er nået en gang rundt om 
jorden, før sandheden har fået sko på”.  
 
Klagerne har i forhold til de mails, som de modtog fra journalisten, anført, at disse 
indeholdt farvede og negativt ladede spørgsmål, og klagerne har som eksempel 
henvist til, at Sundhedspolitisk Tidsskrift sendte følgende mail til en af klagerne, 
[Klager 3]: [Mailen er gengivet i sin helhed under punkt 1, Sagsfremstilling i afsnittet 
”Forud for offentliggørelsen”, Pressenævnet] 

 
”Hvor meget har du været inde over artiklen – dataarbejdet, analysen og 
konklusionen?”, ”Som klinisk professor burde du nemt kunne se de metodemæssige 
fejl, der er i artiklen. Hvorfor lægger du navn til en artikel, der er så fejlbehæftet, 
som mine kilder siger, den er?” og ”Hvordan har du det med, at der kan være folk, 
der bliver bange for vacciner og bivirkninger på baggrund af denne artikel?” 

 
Klagerne har endvidere anført, at journalistens besked til kilden om, at artiklen vil 
komme ud dagen efter, og at hun vil sende et link, viser, at artiklen var færdig, før 
journalisten kontaktede klagerne. Der er således tale om en færdiggjort artikel, der 
præsenteres som objektiv journalistik, til trods for, at klagerne som angreben part 
ikke er blevet hørt. Artiklen er en ensidigt fabrikeret tekst med det formål at krænke 
klagernes studie, hvilket journalistens henvendelse til dem også afslører.  

 
 Angreb og svar i sammenhæng   

Klagerne har anført, at mediet ikke ved publiceringen af artiklen havde gengivet 
klagernes svar i sammenhængen med artiklen med de grove beskyldninger. Først 
efter klagernes opfordring blev deres svar sat ind i artiklen med de grove 



 
 

  5 
 
 

 

beskyldninger. Inden da havde en af parterne i sagen, [Person 1], delt artiklen med 
anklagerne, men i den version af artiklen, hvor klagernes svar ikke fremgik af 
sammenhængen. Klagerne har hertil bemærket, at dette skyldes kildens interesse i at 
så tvivl om klagernes data.  
 
Klagerne har videre anført, at deres studie har været publiceret i et videnskabeligt 
tidsskrift med peer review. Der er således ikke tale om ”bevidst vildledende 
pseudovidenskab” og de injurierende anklager, som Sundhedspolitisk Tidsskrift 
fremfører.  
 
Herudover har klagerne anført, at det ikke er korrekt, som anført af mediet, at der 
var et gigantisk gab mellem deres artikel og den måde, som klagerne præsenterede 
resultaterne på, blandt andet i pressemeddelelsen.  
 
Klagerne har afslutningsvist anført, at den omtalte artikel fortsat består, og at 
klagerne er ved at få publiceret svar på flere kritiske indlæg fra blandt andet [Person 
1]. Klagernes resultater er blevet bekræftet af Pfizer, som allerede tilbage i august 
2021 i en fortrolig rapport til EMA netop afslørede de samme fund som klagernes 
studie, nemlig at nogle vaccine-batches gav langt flere bivirkninger end andre. 
Klagerne har henvist til, at resultaterne i rapporten er sammenfaldende med 
klagernes publicerede resultater.  
 
Mediets handlemåde 
Klagerne har anført, at mediets hensigt fra begyndelsen har været at krænke 
klagerne, at mediet på forhånd handlede i ond tro, og at mediet var forudindtaget, 
hvilket den korrespondance, klagerne havde med mediet inden offentliggørelsen af 
artiklen, viser.  
 
Herudover har klagerne anført, at Sundhedspolitisk Tidsskrift, ved at henvende sig 
til European Journal of Clinical Investigation med henblik på at få dem til at trække 
klagernes artikel tilbage, har gjort sig selv til part i sagen. Dette er en grov og 
skærpende omstændighed som understøtter, at mediet har en særlig interesse i at 
krænke klagerne personligt såvel som studiets resultater. Klagerne har i den 
forbindelse videre bemærket, at mediet i deres henvendelse til European Journal of 
Clinical Investigation havde vedlagt en oversat version af den påklagede artikel.  
 
Klagerne har videre anført, at mediets henvendelse til European Journal of Clinical 
Investigation potentielt kan påføre forfatterne af studiet stor karrieremæssig skade, 
og at den grundløse klage til European Journal of Clinical Investigation og dette 
medies afvisning af denne bør ses som en skærpende omstændighed, der viser, at 
Sundhedspolitisk Tidsskrift ikke har haft en objektiv tilgang til klagerne eller til 
deres studie.  
 
Herudover er det ikke korrekt, som anført af Sundhedspolitisk Tidsskrift, at mediet 
alene henvendte sig til European Journal of Clinical Investigation for at få en 
kommentar til artiklen. Klagerne har i den forbindelse anført, at de har set mediets 



 
 

  6 
 
 

 

henvendelse til European Journal of Clinical Investigation, idet klagerne også er 
blevet bedt om at kommentere og besvare den. Af henvendelsen fremgår det tydeligt, 
at mediet forsøgte at overbevise European Journal of Clinical Investigation om, at 
flere ”ledende danske forskere” krævede tilbagetrækning, ligesom mediet medsendte 
kontaktinformation til disse forskere, så European Journal of Clinical Investigation 
kunne kontakte disse.  
 
Klagerne har videre anført, at Sundhedspolitisk Tidsskrift i kontakten med 
European Journal of Clinical Investigation ikke har gjort dette medie opmærksom 
på, at flere af de eksperter og kilder, der optræder i den påklagede artikel, er parter i 
sagen. Sundhedspolitisk Tidsskrift har haft en åbenlys interesse i at få studiet 
trukket tilbage og har således dokumenterbart handlet i ond tro og ikke alene forsøgt 
at skade klagernes omdømme, men også deres virke. Mediet har således tilsidesat 
god presseskik og forsøgt at begå karaktermord på klagerne.  
 
I forhold til bemærkningerne fra Sundhedspolitisk Tidsskrift om, at European 
Journal of Clinical Investigation på baggrund af henvendelsen fra mediet ville 
gennemgå artiklen på ny, har klagerne anført, at deres studie er publiceret, og at 
anmodningen om tilbagetrækning således er blevet afvist med henvisning til, at den 
klagende part selv kan skrive til tidsskriftet med henblik på fagfællebedømt 
publicering af eventuel kritik.  
 
Klagerne har herudover bemærket, at de kan fremlægge dokumentation for 
European Journal of Clinical Investigation afgørelse angående deres studie.  
 
 
2.2 Sundhedspolitisk Tidsskrifts synspunkter 
Korrekt information og berigtigelse  
- formuleringerne bevidst vildledende pseudovidenskab  
Sundhedspolitisk Tidsskrift har indledningsvist anført, at mediet skriver kritisk om 
lægemiddelindustrien og kontrolorganer som Lægemiddelstyrelsen, som mediet 
også stiller sig kritisk over for, når der er brug for det.  
 
Sundhedspolitisk Tidsskrift har oplyst, at klagerne henvendte sig til mediet og 
anmodede om at få slettet ordet ”bevidst vildledende”. Efter drøftelser på 
redaktionen gik mediet med til at slette ordet ”bevidst” fra artiklen. 
 
Mediet har videre anført, at mediet har lavet et grundigt stykke arbejde der viser, at 
peer review systemet ikke er ufejlbarligt, og at der kan slippe videnskabelige 
undersøgelser igennem, der ikke lever op til videnskabelige standarder.  
 
Sundhedspolitisk Tidsskrift har desuden bemærket, at klagerne i deres artikel har 
fremført, at tusindvis af mennesker er blevet udsat for farlige vacciner, og artiklen 
kan medvirke til alvorlig mistro til sundhedsmyndighederne, og at dette kan påvirke 
vaccinetilslutningen, hvis en ny pandemi opstår.  
 



 
 

  7 
 
 

 

Brug af kilder  
Sundhedspolitisk Tidsskrift har anført, at mediet har brugt tid og ressourcer på at 
afklare, hvorfor klagernes artikel ifølge de kilder, mediet har talt med, ikke holdt 
vand og på at gennemgå og udfolde kritikpunkter. 
 
I forhold til de kilder, der optræder i artiklen, har Sundhedspolitisk Tidsskrift anført, 
at mediet anser både Lægemiddelstyrelsen og Statens Seruminstitut som 
kompetente kilder, og mediet anerkender således ikke klagernes påstand om, at de 
arbejder for at skjule videnskabelige data for befolkningen.  
 
Mediet har videre anført, at det er en alvorlig sag at kritisere andres videnskabelige 
arbejde, hvorfor mediet også har hørt to af Danmarks dygtigste eksperter i statistik 
og videnskabelig metode, nemlig [Person 3], professor i statistik ved Institut for 
Matematiske Fag ved [Bynavn 3]s Universitet og [Person 2], dr.med., ph.d., 
cand.scient. og seniorforsker ved Steno Diabetes Center [Bynavn 4] samt lektor i 
biostatistik på Institut for Folkesundhedsvidenskab på [Bynavn 4] Universitet.  
 
Mediet har herudover ikke kendskab til, at hverken [Person 3] eller [Person 2] skulle 
have interesse i sagen ud fra andet end et videnskabeligt synspunkt. 
 
Sundhedspolitisk Tidsskrift har endvidere anført, at danske forskere er afhængige af 
deres troværdighed. Forskerne er blevet bedt om at vurdere konkret videnskabelig 
metode og dataanalyse, og mediet stiller sig tvivlende over for, at forskerne skulle 
sætte deres troværdighed på spil i en sag som denne.  
 
Angreb og svar i sammenhæng  
Sundhedspolitisk Tidsskrift har anført, at de tre klagere sendte et langt modsvar til 
den kritiske artikel, som klagerne insisterede på blev bragt i sin fulde længde. Dette 
accepterede Sundhedspolitisk Tidsskrift, og for at give svaret god plads og synlighed, 
bragte mediet det som en selvstændig replik.  
 
Artiklen med den kritiske gennemgang og replikken blev derfor udgivet synkront, og 
der blev linket til replikken i en tydelig tekstboks ved indledningen af artiklen med 
den kritiske gennemgang, og der var ved afslutningen af artiklen også indsat et link. 
Klagerne var imidlertid ikke tilfredse med opsætningen og krævede, at deres svar 
blev bragt i umiddelbar forlængelse af kritikken i artiklen. Mediet valgte at 
imødekomme anmodningen, og klagernes svar står nu i forlængelse af artiklen.  
 
Da artiklen var skrevet, rettede mediet henvendelse til klagerne for at få deres 
kommentarer til kritikken. Mediet blev i den forbindelse af [Klager 1] gjort 
opmærksom på, at klagerne havde anmeldt en af kilderne, [Person 1], for injurier, da 
han har kritiseret deres forskning.  
 
Sundhedspolitisk Tidsskrift har endvidere anført, at mediet ikke kan se, at dette 
skulle diskvalificere [Person 1] som er professor og afdelingschef for [Afdelingen] 
ved Statens Serum Institut, som kilde, da der endnu ikke er faldet dom i sagen, 
hvorfor han må betragtes som uskyldig. Mediet har hertil bemærket, at et sagsanlæg 



 
 

  8 
 
 

 

ikke bør benyttes som redskab til de facto at afskære kritik. Sundhedspolitisk 
Tidsskrift har i den forbindelse henvist til, at klagerne efterfølgende også har 
anklaget [Person 2] for injurier. Både [Person 1] og [Person 2]s arbejdspladser 
bakker fuldt op om dem, men mediet har bemærket, at det er ubehageligt for dem, at 
de bliver anmeldt for injurier, fordi de er gået ind i en videnskabelig diskussion. 
 
Sundhedspolitisk Tidsskrift har afslutningsvist anført, at mediet har givet klagerne 
god tid, plads og mulighed for at komme til orde og give deres syn på sagen.  
 
Mediet fastholder, at den påklagede artikel gengiver en kritik af den omtalte artikel. 
Kritikken er fremført af kompetente kilder inden for feltet, og forfatterne til artiklen 
har fået kritikken forelagt og har fået både tid og mulighed for at komme med et 
svar.  
 
Mediets handlemåde  
Sundhedspolitisk Tidsskrift har anført, at mediet besluttede at se på den omtalte 
artikel for at undersøge, om klagerne havde ret i, at de første batch med Pfizer 
mRNA vacciner gav 1000 gange flere bivirkninger end senere givne batch, da der i så 
fald ville være tale om en skandale.  
 
Mediet undersøgte derfor sagen, og det stod hurtigt klart, at der ifølge mediet var et 
gigantisk gab mellem det, [Klager 1] og [Klager 2] havde udtalt på Twitter og i en 
pressemeddelelse, og hvad deres videnskabelige artikel rent faktisk konkluderede.  
 
Mediet fandt herefter ud af, at der var noget galt med data og har i den forbindelse 
anført, at dem omtalte artikel bygger på data, opnået ved aktindsigt om indkøb af 
vacciner og registrering af bivirkninger, som stammer fra Lægemiddelstyrelsen og 
Statens Seruminstitut. Mediet rakte ud til de kilder, der arbejder med den 
indsamlede data, og hørte fra disse en sønderlemmende kritik af, hvordan klagerne 
havde brugt og sammenlignet data på måder, der stred mod god videnskabelig 
praksis.  
 
Sundhedspolitisk Tidsskrift har videre anført, at det er vigtigt at gå kritisk til 
videnskabelige artikler. Mediet kontaktede derfor European Journal of Clinical 
Investigation, hvor klagernes artikel var trykt, for at få deres kommentar til kritikken 
af artiklens metodik og for at høre om, hvordan deres peer review proces foregår. 
European Journal of Clinical Investigation var ikke bekendt med kritikken, og da 
den påklagede artikel er på dansk, sendte mediet en oversat version, så European 
Journal of Clinical Investigation havde noget konkret at forholde sig til.  
 
I stedet for at komme med en kommentar til Sundhedspolitisk Tidsskrift, oplyste 
European Journal of Clinical Investigation, at de havde iværksat en intern revision 
af den omtalte artikel. Sundhedspolitisk Tidsskrift har i den forbindelse videre 
anført, at mediet ikke den 26. juni 2023 havde fået besked fra European Journal of 
Clinical Investigation om, at den proces er tilendebragt.  
 



 
 

  9 
 
 

 

Sundhedspolitisk Tidsskrift har herudover anført, at hvis den research, mediet 
havde foretaget, havde bakket op om artiklens påstand, ville mediet have skrevet 
dette, da dette også havde været en glimrende historie.  
 

 
3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 
I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  
Jesper Rothe, Jørn Mikkelsen, Lene Sarup og John Meinert Jacobsen.  
 
Kompetence 
Pressenævnet bemærker, at det følger af medieansvarslovens § 34, at 
”massemediernes indhold og handlemåde” skal være i overensstemmelse med god 
presseskik. Det er således mediet og ikke den enkelte journalist, som er part i 
Pressenævnets sag.  

 
Nævnet bemærker, at det følger af medieansvarslovens § 43, at Pressenævnet træffer 
afgørelse i sager om, hvorvidt der er sket offentliggørelse i strid med god presseskik, 
jf. § 34.  
 
Pressenævnet bemærker endvidere, at spørgsmål om, hvorvidt der er sket 
overtrædelse af straffelovens bestemmelser om ærekrænkelser hører under 
domstolene og falder uden for nævnets kompetence. 

 
God presseskik 
Korrekt information og berigtigelse  
- formuleringerne bevidst vildledende pseudovidenskab 
[Klager 1], [Klager 2] og [Klager 3] har klaget over, at omtalen af deres artikel som 
bevidst vildledende pseudovidenskab ikke er korrekt, og at omtalen krænkende for 
dem og skadelig for deres omdømme.  
 
Det følger af de vejledende regler for god presseetik, at det er mediernes opgave at 
bringe korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt, bør det kontrolleres, om 
de oplysninger, der gives eller gengives, er korrekte. Oplysninger, som kan være 
skadelige, krænkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal efterprøves i 
særlig grad, inden de bringes, først og fremmest ved forelæggelse for den 
pågældende. Overskrifter og mellemrubrikker skal i form og indhold have dækning i 
den pågældende artikel eller udsendelse. Berigtigelse af urigtige meddelelser skal 
finde sted på redaktionens eget initiativ, hvis og så snart kendskab til fejl af 
betydning i de bragte meddelelser indgår, jf. punkt A.1, A.3, A.6 og A.7.  
 
Pressenævnet bemærker generelt, at redaktøren i overensstemmelse med det 
almindelige princip om redaktørens ret til at redigere mediet som udgangspunkt er 
berettiget til at beslutte, hvad man vil bringe i mediet. Det vil sige, at det ligger inden 
for grænserne af redaktørens redigeringsret at undlade at omtale forhold, der for en 
af parterne eller andre forekommer centrale, ligesom det er op til redaktøren at 



 
 

  10 
 
 

 

vælge og fravælge materiale og kilder, så længe de indholdsmæssige krav til den 
bragte information iagttages.  
 
Den påklagede artikel, der blev publiceret den 19. april 2023, havde ved 
publiceringen følgende overskrift: 

 
”Eksperter: Forskning af bivirkninger af Pfizer-vaccine er bevidst vildledende”  

 
Af billedteksten fremgår blandt andet:  
 
”En række eksperter mener, at artiklen fra de tre danske forskere konkluderer på 
forkert grundlag og er bevidst vildledende. […]  

 
Af artiklens underrubrik fremgår blandt andet: 

 
”Gav nogle leveringer (batches) af Pfizer-vaccinen mod COVID-19 så markant flere 
bivirkninger, at det kan sammenlignes med at spille russisk roulette? Det hævder tre 
danske forskere i en ny artikel udgivet i videnskabeligt tidsskrift. En række eksperter 
mener dog, at artiklen konkluderer på forkert grundlag og er bevidst vildledende 
pseudovidenskab.” 

 
Af artiklen fremgår blandt andet: 

 
”Konklusion om ”gode” og ”dårlige” vacciner 
Resultatet er foruroligende og bør føre til flere undersøgelser, mener forfatterne. 
”Sendinger af samme lægemiddel burde ikke medføre så markante 
bivirkningsforskelle. Det betyder, at der er noget omkring enten produktet eller 
proceduren, som ikke har været ensartet ved Pfizers corona-vacciner,” udtaler 
[Klager 2] i en pressemeddelelse, der blev offentliggjort i forbindelse med artiklen. 
I pressemeddelelsen skriver de også, at der har været tale om et decideret russisk 
roulette, hvor nogle danskere har fået en ”god” vaccine, mens andre har fået en 
”dårlig”. 
”De normale krav til sikkerhed og dokumentation ved nye lægemidler blev tilsidesat, 
da corona-vaccinerne blev nød-godkendt. Vores studie blotlægger bagsiden af 
medaljen. Nemlig at graden af bivirkninger ikke på forhånd var tilstrækkeligt kendt 
og dermed blev det nærmest russisk roulette, hvor nogle fik Pfizer-vacciner med 
1000 gange flere bivirkninger end andre, som fik vacciner stort set uden 
bivirkninger,” udtaler [Klager 1]. Han har i flere omgange henvendt sig til 
Folketingets Epidemiudvalg for at få iværksat undersøgelser af batchsikkerhed. 
Siden artiklen blev offentliggjort den 30. marts 2023 er den ifølge [Klager 2] blevet 
delt over 7.000 gange på Twitter i især Japan, Tyskland, Frankrig og Brasilien. 
Samtidig har hun beskyldt danske medier for censur og for at være bange for at 
omtale artiklens videnskabelige fund. 
[…] 
”Vildledende pseudovidenskab 



 
 

  11 
 
 

 

Både [Person 2], [Person 3], [Person 4] og [Person 1] afviser, at artiklens forfattere 
på baggrund af det eksisterende datagrundlag kan konkludere, at der er særlig risiko 
forbundet med små batch af Pfizer-vaccinen. De er samstemmende forundrede over, 
at artiklen er blevet trykt i et videnskabeligt tidsskrift som European Journal of 
Clinical Investigation. 
Sundhedspolitisk Tidsskrift har rakt ud til European Journal of Clinical 
Investigation for at få en kommentar, men har ikke hørt tilbage. 
[Person 2] lægger ikke fingrene imellem i sin vurdering af det metodemæssige 
arbejde. 
”Artiklen er pseudo-videnskab i mine øjne. Forfatterne har sådan set lavet en ret 
simpel analyse, men de har gjort det på en bagvendt måde, som skjuler, hvad de 
egentlig gør. Deres inddeling af vacciner i tre grupper ser ud til at være stort set 
grebet ud af den blå luft, og de gør nærmest en dyd ud af ikke at ville undersøge 
alternative forklaringer. Det invaliderer deres studies validitet,” lyder [Person 2]s 
dom.” 

 
Pressenævnet lægger til grund, at klagerne den 20. april 2023 rettede henvendelse 
til mediet med en række indsigelser, og at ordet ”bevidst” den 21. april 2023 blev 
fjernet fra overskriften, billedteksten og underrubrikken.  
 
Pressenævnet finder, at formuleringen om bevidst vildledende pseudovidenskab 
fremstår som mediets opsummerende subjektive vurdering af de udsagn, som 
kilderne i artiklen fremkommer med samt mediets subjektive vurdering af klagernes 
egen omtale af deres studie i den omtalte pressemeddelelse, og at der er tilstrækkelig 
dækning for formuleringen i de faktiske forhold. Nævnet har lagt vægt på, at det 
fremgår af artiklens underrubrik, at kritikken er rejst af en række eksperter, og at en 
af eksperterne i artiklen har brugt formuleringen ”pseudovidenskab”, og at dele af 
den pressemeddelelse, klagerne stod bag i forbindelse med deres studie, ligeledes er 
gengivet. Nævnet bemærker, at klagerne har fået forelagt kritikken, og at de er 
kommet til orde i betydeligt omfang, og at deres svar er gengivet loyalt. Nævnet 
udtaler ikke kritik.  
 
Brug af kilder  
[Klager 1], [Klager 2] og [Klager 3] har klaget over, at de fire kilder, der udtaler sig i 
artiklen, er parter i sagen og dermed ikke uvildige eksperter. Klagerne har anført 
blandt andet, at kilderne [Person 4] og [Person 1] er ansat ved henholdsvis 
Lægemiddelstyrelsen og Statens Seruminstitut, at kilden [Person 2] har modtaget 
personlige honorarer fra Pfizer, og at kilden [Person 3] har siddet i en 
ekspertgruppe, som er ledet af Statens Serum Institut.  
 
Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at kritik bør udvises over for 
nyhedskilderne, i særdeleshed når disses udsagn kan være farvet af personlig 
interesse eller skadevoldende hensigt, jf. punkt A.2. 
 



 
 

  12 
 
 

 

Nævnet bemærker, at den almindelige kritik, som mediet bør udvise over for en 
nyhedskilde, skærpes, når kilden ikke kan forventes at forholde sig objektivt til 
sagen, eksempelvis, hvor der består et konkurrenceforhold, og at mediet i disse 
tilfælde særligt skal kontrollere grundlaget for og rigtigheden af kildens oplysninger. 
 
Af artiklen fremgår følgende om kilderne:  

 
”Sundhedspolitisk Tidsskrift dækker vigtig ny forskning, og vi har derfor spurgt en 
række af landets førende eksperter inden for statistik og epidemiologi, om de kan 
bakke op om artiklens opsigtsvækkende konklusion. 
Tilbagemeldingen lyder enstemmigt – Nej. 
Fejlslutninger 
[Person 2], dr.med., ph.d., cand.scient. og seniorforsker ved Steno Diabetes Center 
[Bynavn 4] samt lektor i biostatistik på Institut for Folkesundhedsvidenskab på 
[Bynavn 4] Universitet har gennemlæst artiklen. Hans dom er kontant: 
”Forfatterne skriver selv, at de ikke kan konkludere kausalitet (årsagssammenhæng, 
red.) på baggrund af tallene. Alligevel konkluderer de netop det i pressemeddelelsen, 
hvor de fremstår sikre på kausalitet, selv om det er i direkte modstrid med deres eget 
udsagn i artiklen, om at studier af denne type ikke kan påvise kausalitet,” siger 
[Person 2]. 
[Person 3], professor i statistik ved Institut for Matematiske Fag ved [Bynavn 3]s 
Universitet er enig. Hun fortæller, at en af statistikkens grundregler er, at man ikke 
kan sætte lighedstegn mellem association og årsagssammenhæng, som der gøres i 
artiklen og den medfølgende pressemeddelelse. 
”Et eksempel, jeg ofte bruger i undervisningen, er: Når der bliver solgt flere ispinde, 
er der flere drukneulykker. Betyder det, at det er farligt at spise is, når man skal ud 
at svømme? Nej, når det er varmt, bliver der solgt flere is, og der er flere, der bader,” 
siger [Person 3], som tidligere er kåret som årets underviser for sin evne til at 
formidle svære matematiske og statistiske metoder. 
De adspurgte eksperter peger begge på en række dybt alvorlige fejl i artiklens 
statistiske metode og i datasættet, artiklen bygger på, som vi vil gennemgå i de 
følgende afsnit. 
[…] 
”Lægerne og det øvrige sundhedspersonale skulle indberette alt, hvad de mistænkte 
som værende bivirkninger, og vi fik rigtig mange indberetninger. Normalt får vi ikke 
mange indberetninger på i forvejen kendte bivirkninger eller multisyge, fordi det er 
svært at vurdere, hvad der er årsag til symptomerne, men lige præcis i denne periode 
fik vi,” siger [Person 4], ph.d. i biologi og farmakologi og [Stilling] i 
Lægemiddelstyrelsen. 
[…] 
”Artiklens forfattere begår den synd at lade læseren tro, at det, som tallene i artiklen 
viser, er doser, der er endt i skuldrene på danskere i det tidsrum. Det er det ikke,” 
siger [Person 1], professor og afdelingschef for [Afdelingen], Statens Serum Institut. 
Han har adgang til de selvsamme batchdata, som artiklen bygger på, og på den 
baggrund mener han, at der er tale om alvorlig vildledning, når forfatterne ikke 



 
 

  13 
 
 

 

nævner, at der indgår vacciner i tallene, som slet ikke er blevet brugt i 
studieperioden. 
[…] 
Vildledende pseudovidenskab 
Både [Person 2], [Person 3], [Person 4] og [Person 1] afviser, at artiklens forfattere 
på baggrund af det eksisterende datagrundlag kan konkludere, at der er særlig risiko 
forbundet med små batch af Pfizer-vaccinen. De er samstemmende forundrede over, 
at artiklen er blevet trykt i et videnskabeligt tidsskrift som European Journal of 
Clinical Investigation. 

 
Nævnet finder, at Sundhedspolitisk Tidsskrift ved at oplyse, hvem kilderne er, og 
hvor de er ansat, har givet læseren tilstrækkelig mulighed for at forholde sig til 
kildernes troværdighed, og at mediet i den konkrete sammenhæng ikke har 
overskredet rammerne for mediets redigeringsret.  

 
Pressenævnet finder herudover, at mediet, ved at indhente en kommentar fra 
klagerne, der ved den første publicering blev bragt samtidig og i fuld længde i 
artiklen ”Kritiserede Forskere: Vores artikel har ikke metodemæssige fejl og er 
grundigt gennemarbejdet”, som der var linket til i den påklagede artikel, og som 
efter ønske fra klagerne efterfølgende blev bragt i forlængelse af den påklagede 
artikel, har udvist tilstrækkelig kildekritik ved at efterprøve den rejste kritik og i 
sammenhængen gengive svaret fra klagerne, så læserne selv kunne danne sig et 
indtryk af de kilder, der udtaler sig. Pressenævnet udtaler ikke kritik.  

 
Angreb og svar i sammenhæng  
[Klager 1], [Klager 2] og [Klager 3] har klaget over, at deres svar ikke blev bragt i 
sammenhæng med den påklagede artikel.  
 
Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at angreb og svar bør, hvor det 
er rimeligt, bringes i sammenhæng og på samme måde. Dette gælder i særlig grad 
krænkende eller skadelige udsagn, jf. punkt A.4.  
 
Af den påklagede artikel fremgår følgende i en tekstboks i artiklen: 

 
”De tre forskere svarer på kritikken  
Sundhedspolitisk tidsskrift har bedst [Klager 1], [Klager 2] og [Klager 3] om at svare 
på kritikken fra en række eksperter, som vi har tal med. Det gør de i dette indlæg, 
som de har skrevet, og som vi bringer i fuld ordlyd: ”Kritiserede forskere: Vores 
artikel har ikke metodemæssige fejl og er grundigt gennemarbejdet” 

 
Pressenævnet finder i den konkrete sag ikke anledning til at kritisere opsætningen, 
herunder mediets redigering af artiklen, hvor klagernes svar er bragt i en 
selvstændig artikel. Nævnet har lagt vægt på, at der i den påklagede artikel, før 
opdateringen af denne, var indsat et tydeligt link til artiklen med klagernes svar. 
Nævnet bemærker endvidere, at klagernes svar, efter anmodning fra klagerne, 



 
 

  14 
 
 

 

efterfølgende blev bragt i den påklagede artikel i sin fulde ordlyd. Nævnet udtaler 
ikke kritik.  

 
Mediets handlemåde 
[Klager 1], [Klager 2] og [Klager 3] har klaget over navnlig, at Sundhedspolitisk 
Tidsskrift har været forudindtaget i omtalen af klagernes artikel, og at mediet har 
tilsidesat god presseskik ved at henvende sig til det medie, hvor klagernes artikel var 
publiceret.  
 
Idet Pressenævnet bemærker, at nævnet ikke finder anledning til at kritisere den 
offentliggjorte artikel, finder nævnet endvidere ikke grundlag for at kritisere mediets 
handlemåde forud for offentliggørelsen af den påklagede artikel. Nævnet har i den 
forbindelse lagt vægt på, at klagerne har fået forelagt den rejste kritik inden 
offentliggørelsen, og at de er kommet til orde i sammenhængen. Nævnet udtaler ikke 
kritik.   

 
Pressenævnet finder ikke i øvrigt anledning til at kritisere omtalen.” 

 
 
Den 26. januar 2024 anmodede [Klager 1] på egne vegne og på vegne af [Klager 2] og [Klager 
3] Pressenævnet om at genoptage behandlingen af sagen.  
 
 
2 [Klager 1], [Klager 2] og [Klager 3]s synspunkter til anmodningen om 
genoptagelse  
Klagerne har til støtte for anmodningen om genoptagelse henvist til, at Pressenævnet ikke 
har taget stilling klagepunktet vedrørende mediets kontakt til European Journal of Clinical 
Investigation. Klagerne har i den anledning nærmere anført følgende: 
 

”Vi er meget uenige i Pressenævnets afgørelse og kan af afgørelsen IKKE læse 
nævnets argumentation for vores væsentlige kritik. Udover at sagens indhold til en 
vis grad opridses.  
Konkret skal vi bede Pressenævnet svare på, hvordan det forhold at 
Sundhedspolitisk Tidsskrift af egen drift selv kontakter det videnskabelige tidsskrift 
for at få vores studie trukket tilbage, er foreneligt med god presseskik? I 
Pressenævnets afgørelse vægtes mediets handlemåde FØR offentliggørelsen af 
artiklen mod os. Men denne handling sker netop i forlængelse af og i relation til 
artiklen og afslører netop Sundhedspolitisk Tidsskrifts motiver og hvordan de agerer 
som åbenlys part i sagen. Således er det ikke alene i artiklen, at de forsøger at skade 
vores omdømme og lave karaktermord, men de går skridtet videre og kontakter det 
videnskabelige tidsskrift i et målrettet, men mislykket forsøg på at få dem til at 
trække vores studie tilbage!  
Vi har aldrig tidligere oplevet eller hørt om, at et uvildigt medie af egen drift eller 
kompetence hertil, tager kontakt til et videnskabeligt tidsskrift med ønske om at 
videnskab trækkes tilbage. Det gør Sundhedspolitisk Tidsskrift til åbenlys part i 



 
 

  15 
 
 

 

sagen og er ikke hvad man må forvente af et uvildigt medie. Sundhedspolitisk 
Tidsskrift ageren er således væsentlig - såvel forud som offentliggørelse af artiklen 
som efterfølgende. Den efterfølgende handling dokumenterer Sundhedspolitisk 
Tidsskrifts særlige interesser i at defamere os og vores videnskabelige arbejde.  
Denne afgørende problemstilling ses Pressenævnet ikke at forholde sig til. Det er 
meget en væsentlig del af vores klage, som således ikke indgår i Pressenævnets 
afgørelse, og vi ønsker stillingtagen hertil. Vi imødeser, at sagen genoptages og 
imødeser svar på ovenstående alvorlige kritik af Sundhedspolitisk Tidsskrift.” 
 

Klagerne har herudover til Pressenævnet indsendt kopi af den i artiklen omtalte artikel og 
anført, at den ikke blev trukket tilbage trods Sundhedspolitisk Tidsskrifts henvendelse til 
European Journal of Clinical Investigation, samt en anden artikel med deres svar på 
kritikken, som også har gennemgået peer-review.  
 
 
3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse:  
[Klager 1] har på egne vegne og på vegne af [Klager 2] og [Klager 3] anmodet om 
genoptagelse af Pressenævnets kendelse af 23. januar 2024 i sag nr. 2023-04265, [Klager 1], 
[Klager 2] og [Klager 3] mod Sundhedspolitisk Tidsskrift. Nævnets kendelse af 23. januar 
2024 er afsagt af Jesper Rothe, Jørn Mikkelsen, Lene Sarup og John Meinert Jacobsen. 
 
Efter § 14, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 86 af 9. februar 1998 om forretningsordenen for Presse- 
nævnet træffer de nævnsmedlemmer, der har afgjort en sag, også afgørelse vedrørende 
spørgsmål om eventuel genoptagelse af sagen. Disse medlemmer træffer derfor også afgørelse 
i nærværende sag.  
 
 
Spørgsmålet om genoptagelse  
Pressenævnet bemærker generelt, at nævnet kan genoptage behandlingen af en sag, hvis der 
fremkommer nye oplysninger af betydning for sagens afgørelse. Efter omstændighederne må 
det også tillægges betydning, om de nye oplysningers senere fremkomst er et i forhold til 
parterne undskyldeligt forhold. Nævnet kan tillige have pligt til at genoptage en sag, hvis der 
foreligger ikke uvæsentlige sagsbehandlingsfejl.  
 
Pressenævnet fandt ved kendelse af 23. januar 2024 i sag nr. 2023-04265, [Klager 1], [Klager 
2] og [Klager 3] mod Sundhedspolitisk Tidsskrift, ikke grundlag for at udtale kritik af 
Sundhedspolitisk Tidsskrift for tilsidesættelse af god presseskik.  
 
Pressenævnet finder, at klagerne ikke er fremkommet med nye faktiske oplysninger af 
betydning for sagens afgørelse. De faktiske oplysninger om klagernes andre udgivne artikler, 
som klagerne efterfølgende har indsendt til Pressenævnet i forbindelse med anmodningen 
om genoptagelse, kan ikke anses for at have betydning i forhold til nævnets vurdering af, om 
god presseskik er tilsidesat.  
 



 
 

  16 
 
 

 

Idet Pressenævnet henviser til gengivelsen af klagerens synspunkter i kendelsen, herunder 
om det indklagede medies kontakt til European Journal of Clinical Investigation under 
afsnittet ”Mediets handlemåde”, og at nævnet på baggrund af en vurdering af sagens 
oplysninger fandt, at der ikke var grundlag for at kritisere mediet, finder nævnet, at der heller 
ikke er påvist sagsbehandlingsfejl. Anmodningen om genoptagelse afvises derfor.  


	Kendelse

