
 

 

   

 

  1 

Kendelse 

afsagt den 26. september 2023 

 

 

Sag nr. 2023-03561 

 

[Klager 1],  

[Klager 2], 

[Klager 3] og 

[Klager 4] 

 

mod  

   

EjendomsWatch 

 

[Klager 1], [Klager 2], [Klager 3] og [Klager 4] ved kommunikationschef [Kommunikations-

chefen] har klaget til Pressenævnet over artiklerne ”Endnu en borgmester beskylder [Klager 

1]-direktør for bøllemetoder”, ”Skjult partistøtte og julegaver: [Klager 1] har omdiskuteret 

fortid i lokalpolitik” og ”Konkursbo taber sag om omstødelse mod [Klager 1] efter entrepre-

nørkrak”, som blev bragt af EjendomsWatch den 13., 14. og 21. februar 2023 på ejen-

domswatch.dk, idet de mener, at god presseskik er tilsidesat.  

 

[Klager 1], [Klager 2], [Klager 3] og [Klager 4] har navnlig klaget over, at artiklerne indehol-

der ukorrekte oplysninger samt over manglende forelæggelse.  
 

 

 

1 Sagsfremstilling 

De påklagede artikler 

EjendomsWatch bragte den 13. februar 2023 kl. 09:37 artiklen ”Endnu en borgmester be-

skylder [Klager 1]-direktør for bøllemetoder” på ejendomswatch.dk. Artiklen har følgende 

underrubrik: 

 

”Kritik af [Klager 1]s udviklingsdirektør fra [Kommune A] vækker genklang i nabo-

kommunen [Bynavn A], hvor man havde en lignende oplevelse året forinden. Ikke 

professionelt, mener borgmester.” 

 

Af artiklen fremgår følgende: 

 

””Jeg forstår simpelthen ikke, at [Klager 1] – der har samarbejde med så mange 

kommuner – ønsker at lade sig repræsentere af sådan nogle arbejdsmetoder.”  



 

 
  2 

 

 

 

Så kontant er meldingen fra borgmesteren i [Kommune B], [Borgmester A] [Parti 

A], efter at EjendomsWatch i sidste uge kunne fortælle, at [Kommune A]s borgme-

ster, [Borgmester B] [Parti B], har bedt om en offentlig undskyldning fra [Klager 1]s 

udviklingsdirektør, [Klager 3]. 

Baggrunden er, at [Klager 1]-direktøren i Fyens Stiftstidende har beskyldt [Kom-

mune A] for studehandler og truet med sagsanlæg, fordi kommunen i 2022 afviste 

en ansøgning fra [Klager 1] om at etablere en ny butik i [Bynavn B] nordvest for [By-

navn C].  

”Det lyder jo som den samme person, vi har haft besøg af. Det er åbenbart det 

samme mønster, han følger, når han står i den situation,” siger [Borgmester A].  

[Kommune B] blev i 2021 selv sagsøgt af [Klager 1] på baggrund af en udbudsproces, 

hvor [Dagligvarekoncernen] løb med en byggegrund for næsen af [Klager 1].  

Undervejs fastholdt kommunen, at alt var forløbet efter bogen. [Klager 1] endte da 

også med at trække stævningen tilbage, efter at have ”snakket med vores jurister,” 

som [Klager 3] formulerede det i et interview med Fyens Stiftstidende i november 

2021.  

”Det er jo en blanding af spøjst og drønirriterende. Vi troede jo, det var en professio-

nel, vi arbejdede sammen med,” siger [Borgmester A]. 

Ulovlig forkøbsret 

Sagen fra [Kommune B] tager udgangspunkt i udbuddet af en kommunalt ejet byg-

gegrund i [Bynavn A] i starten af 2021. Det vindende bud kom fra [Klager 1], men 

alligevel endte ejendommen med at gå til [Dagligvarekoncernen], der ønskede at 

etablere en [Supermarkedskæden]-butik på grunden. Årsagen var, at [Kommune B] 

har indgået aftale med [Dagligvarekoncernen] omkring en forkøbsret på grunden 

forud for udbuddet. Denne valgte dagligvarekoncern at udnytte ved at matche det 

tilbud, som var kommet fra [Klager 1]. 

Dette nægtede [Klager 3] dog at anerkende, og den 25. maj 2021 blev [Kommune B] 

stævnet af [Klager 1]. Her anførte [Klager 1]s faste advokat, [Advokaten] fra [Advo-

katfirmaet], at forkøbsretten var en ulovlig begunstigelse af [Dagligvarekoncernen] i 

udbuddet og derfor ugyldig.  

Nyheden om stævningen nåede også avisspalterne, hvilket medvirkede til, at proces-

sen blev trukket i langdrag.  

”...de kan kun gennemføre købet, hvis handlen kan gå tilbage, hvis vi vinder retssa-

gen. [Dagligvarekoncernen] kan ikke komme i gang med at bygge den butik. Det kan 

ganske enkelt ikke lade sig gøre i praksis,” sagde [Klager 3] i august 2021 til Fyens 

Stiftstidende.  

Dette faldt [Borgmester A] for brystet, da han – betrygget af kommunens advokater 

– ikke mente, at der var noget ulovligt i forkøbsretten.  

”Så jeg blev egentlig mere bare irriteret over, at han fik fri mikrofon til at sige en 

masse grimme ting om kommunen og beskylde os for alt muligt og samtidig sætte en 

god udviklingsproces på pause,” siger [Borgmester A], der mener, at [Klager 3] ”ud-

mærket godt vidste, at det var lovligt.”  

”Det var som om, han bare ikke ville acceptere, at han ikke havde fået den grund. Så 

skulle han bare finde på alt muligt, der kunne underbygge, at det var uretfærdigt for 

ham,” siger borgmesteren. 



 

 
  3 

 

 

 

Trak trusler tilbage 

I efteråret 2021 ringer [Klager 3] pludselig til [Borgmester A]. Her indrømmer [Kla-

ger 1]-direktøren, at han har taget fejl angående stævningen og foreslår at mødes.  

”Han siger, at han ikke har nogen sag, og nu gider han ikke det her mere, og lad os 

nu bare komme videre. Det synes jeg jo er en glædelig nyhed, så selvfølgelig mødes 

jeg med ham,” siger [Borgmester A].  

Det står hurtigt klart for borgmesteren, at [Klager 3]s bodsgang falder sammen med, 

at [Klager 1] har fået øje på en grund i [Bynavn D] vest for [Bynavn A], hvor de gerne 

vil opføre en ny butik. 

”Så jeg tænker jo, at han pludselig tænker: Nu skal jeg til at samarbejde med [Kom-

mune B], så dur det nok ikke også, at jeg gør dem sure,” siger [Borgmester A]. 

Efter pres fra borgmesteren ender [Klager 3] med at udtale til Fyens Stiftstidende i 

november 2021, at [Klager 1] dropper sagen mod [Kommune B], med den begrun-

delse at ”juristerne har syntes noget lidt andet, end de gjorde tidligere.”  

Og så er vi tilbage til den nye sag fra [Kommune A]. Her har borgmester [Borgme-

ster B] ligeledes har krævet et dementi fra [Klager 3]s side, efter at han offentligt har 

truet med at stævne kommunen, fordi kommunalbestyrelsen valgte [Dagligvarevirk-

somheden] frem [Klager 1] i forbindelse med etableringen af en ny dagligvarebutik i 

[Bynavn B].  

Ifølge [Borgmester B] har [Klager 3] på et møde sagt, at han ”lægger sig fladt ned” og 

beklager truslerne om sagsanlæg. Og ligesom i [Bynavn A]-sagen, så er undskyldnin-

gen faldet i forlængelse af, at [Klager 1] har set sig varm på at etablere en anden bu-

tik i kommunen, denne gang i [Bynavn E].  

”Det virker jo akkurat som det samme, han lavede hos os. Jeg forstår simpelthen 

ikke, at [Klager 1] vil være repræsenteret på den måde,” siger [Borgmester A]. 

Dårligt omdømme 

[Professoren], professor emeritus ved [Uddannelsesinstitutionen] inden for ledelse 

og strategi, mener, at kritikken fra [Bynavn A] og [Kommune A] har en uheldig ind-

virkning på [Klager 1]s renomme.  

”Det er jo lidt spøjst, at to borgmestre – uafhængigt af hinanden – har den samme 

oplevelse. Og hvis man kigger på det med [Klager 1]s øjne, så synes jeg, det er uhel-

digt, for de har jo ingen interesse i at have medarbejdere, der markerer virksomhe-

den på en sådan måde,” siger [Professoren] til EjendomsWatch. 

Han påpeger, at selvom det kan være legitimt at lægge pres på for at fremme virk-

somhedens interesser, så skal man som direktør ”kende sin besøgelsestid,” så ens 

samarbejdspartnere ikke synes, at man udviser en ”urimelig adfærd.” 

”[Klager 1] bliver nødt til at tænke på, hvordan de agerer i lokalmiljøerne. Hvis de får 

for mange sager, hvor kommunen oplever, at de agerer for aggressivt, så kan det få 

den modsatte konsekvens: At man ikke ønsker at samarbejde med dem,” siger [Pro-

fessoren].  

EjendomsWatch har rakt ud til [Klager 3] og [Klager 1]. Her afviser man i en kortfat-

tet mail, at de to sager kan sammenlignes, eller at der skulle være et kritisabelt 

”mønster” i [Klager 3]s arbejdsmetoder.  

”Det er naturligvis en ærgerlig kritik fra [Kommune B]s borgmester, men vi mener 

ikke, at det vil bidrage til noget positivt, hvis vi kommenterer yderligere på hans 



 

 
  4 

 

 

 

holdning og undren,” skriver [Kommunikationschefen], kommunikationschef i [Kla-

ger 1], til EjendomsWatch.  

Det er ikke første gang, EjendomsWatch omtaler [Klager 3]. Mediet har blandt andet 

beskrevet, hvordan et boligprojekt, som [Klager 1]-direktøren havde udviklet i privat 

regi, blev solgt på falske præmisser til en række intetanende investorer for over 100 

mio. kr. [I artiklen er der her indsat et link til EjendomsWatchs artikelserie ”[Klager 

1]-direktør i Dobbeltrolle”, Pressenævnet] 

EjendomsWatch har også beskrevet, at [Klager 3] har indgået et millionforlig i en 

sag om kreditorunddragelse i konkursboet efter en aarhusiansk entreprenørvirk-

somhed, som byggede [Klager 1]-butikker.” 

 

 

Korrespondance mellem parterne 

[Kommunikationschefen], kommunikationschef hos [Klager 1], skrev forud for offentliggørel-

sen af artiklen ”Skjult partistøtte og julegaver: [Klager 1] har omdiskuteret fortid i lokalpo-

litik” med EjendomsWatch via mail på vegne af [Klager 3] og [Klager 4]. Pressenævnet har 

modtaget kopi af mailkorrespondancen.  

 

Den 13. februar 2023 kl. 11:35 skrev EjendomsWatch følgende til [Kommunikationschefen]: 

 

”Som opfølgning på vores historier om kritikken af [Klager 3]s arbejdsmetoder fra 

borgmestrene i [Kommune A] og [Kommune B], bringer vi i morgen historien om, at 

[Klager 1]s udviklingsselskab, som [Klager 3] og [Klager 4] står i spidsen for, tidli-

gere har været i mediernes søgelys for tvivlsomme arbejdsmetoder. 

I perioden 2009 [sic] afdækkede Frederiksborg Amts Avis, hvordan selskabet – den-

gang [Ejendomsselskabet] – havde ydet partistøtte til flere partier i [Kommune C]. I 

2010 skrev avisen, at medlemmer af Ejendoms- og Miljøudvalget i [Kommune D] 

var blevet tilbudt julegaver i ”neutral indpakning”. Begge steder arbejdede selskabet 

på at etablere nye [Klager 1]-butikker, hvilket affødte beskyldninger om bestikkelse. 

Derudover har vi afdækket, at selskabet i 2009 også donerede penge til [Parti B] i 

[Bynavn F], hvilket bekræftes af daværende borgmester [Borgmester C]. I de efter-

følgende tre år – under [Borgmester C] borgmesterskab – blev der opført to nye 

[Klager 1]-butikker i [Bynavn F]. 

Den daværende borgmester i [Kommune D], [Borgmester D], sagde i 2010 til Frede-

riksborg Amts Avis, at [Ejendomsselskabet] havde ”arbejdet mere aggressivt og på-

gående overfor mig og forvaltningen end andre lignende firmaer.” Det lyder påfal-

dende meget som den kritik, borgmestrene i [Kommune A] og [Kommune B] i dag 

rejser mod [Klager 3]. 

[Professoren], professor emeritus ved [Uddannelsesinstitutionen], understreger, at 

man skal være påpasselig med at drage paralleller mellem den nye og den gamle kri-

tik, men siger samtidig, at det er ”eksempler på, at det er personer, der overvejer, 

hvad de kan gøre for at være med i førerfeltet,” og at andre firmaer ”måske ikke går 

helt så langt.” 

Hvis [Klager 1] har nogen kommentarer til ovenstående, bedes de fremsendt senest i 

morgen formiddag, kl. 10.00.” 



 

 
  5 

 

 

 

 

 

Den 14. februar 2023 kl. 09:10 svarede [Kommunikationschefen] følgende: 

 

 ”Blot til din baggrund: 

[Klager 3] har primært med Jylland og Fyn at gøre - og var ikke en af de sager på 

Sjælland.” 

 

 

EjendomsWatch bragte den 14. februar 2023 kl. 10:01 artiklen ”Skjult partistøtte og julega-

ver: [Klager 1] har omdiskuteret fortid i lokalpolitik” på ejendomswatch.dk. Artiklen har føl-

gende underrubrik: 

 

”To borgmestre kritiserer [Klager 1] for aggressiv adfærd i udviklingssager. Det er 

ikke første gang, at selskabet får hug for at forsøge at påvirke den politiske proces i 

landets kommuner.” 

 

Af artiklen fremgår følgende: 

 

”Det taler ind i en historisk præcedens for pågående arbejdsmetoder, når [Klager 1]s 

udviklingsdirektør, [Klager 3], bliver beskyldt for netop det af to fynske borgmestre, 

sådan som EjendomsWatch har beskrevet i denne og sidste uge.  

I perioden 2009-2011 var [Klager 1]s udviklingsselskab – som [Klager 3] og kolle-

gaen [Klager 4] har stået i spidsen for i 20 år – i mediernes søgelys på grund af sager 

om gaver og donationer til lokalpolitikere i [Kommune C] og [Kommune D], hvor 

selskabet ønskede at etablere nye butikker. 

EjendomsWatch kan desuden nu afsløre, at også borgmesterkandidaten for [Parti B] 

i [Kommune E], [Borgmester C], modtog tilbud om partistøtte fra [Klager 1] i forbin-

delse med kommunalvalget i 2009. Et tilbud, som han selv husker at have taget 

imod.  

”Hvis vi snakker om kommunalvalget i 2009, så mindes jeg, at [Klager 1]-koncernen 

donerede penge til [Parti B]s valgkamp i [Kommune E],” skriver [Borgmester C] i en 

mail til EjendomsWatch.  

[Parti B] endte med at vinde valget i [Bynavn F], og i [Borgmester C]s første periode 

som borgmester fra 2010 til 2013 blev der opført to nye [Klager 1]-butikker i [By-

navn F]. Den forhenværende borgmester, der forlod politik i 2018, afviser dog, at 

den politiske behandling af de pågældende butikker blev påvirket af [Klager 1]s do-

nation.  

”Alt omkring lokalplaner etc. vedr. butiksåbninger blev håndteret under den politi-

ske ledelse i Teknisk Udvalg i [Kommune E], hvor jeg som borgmester i kommunen 

ikke havde sæde eller indflydelse på sagsbehandlingen,” skriver [Borgmester C], der 

i dag er udviklingsdirektør i [Pengeinstituttet]. 

Flere dårlige sager 

Sagerne startede i efteråret 2009, hvor Frederiksborg Amts Avis bragte de første hi-

storier om, at [Klager 1]s daværende udviklingsselskab, [Ejendomsselskabet], havde 



 

 
  6 

 

 

 

doneret ca. 100.000 kr. til [Parti B] i [Kommune C], hvor selskabet havde købt en 

grund til 100 mio. kr. med henblik på at etablere detailhandel, et stenkast fra rådhu-

set.  

Efterfølgende erkendte også [Lokallisten] at have modtaget partistøtte fra [Ejen-

domsselskabet], mens [Parti C] og [Parti D] ikke ønskede at oplyse, om man havde 

fået penge eller ej. [Parti A] bekræftede også at have modtaget tilbuddet fra [Ejen-

domsselskabet]s direktør, [Klager 4], men havde takket nej.  

”Han ([Klager 4], direktør i [Ejendomsselskabet], red.) siger til os, at han godt vil 

give os et beløb i omegnen af 100.000 kr.,” sagde formanden for [Parti A] i [Kom-

mune C], [Formanden], i DR-dokumentaren ”Stemmer til Salg”, hvor sagen blev op-

rullet i maj 2011.  

”Og som han siger: Det kan vi gøre på mange måder: Vi kan give 100.000 kr. til jeres 

partikasse. Vi kan give det til nogle enkeltkandidater. Eller vi kan, så vidt jeg har for-

stået, også give det i fem portioner af 19.999 kr.,” fortsatte lokalpolitikeren, med 

henvisning til at donationer under 20.000 kr. ikke skulle offentliggøres i partiets 

årsregnskab.  

Frederiksborg Amts Avis afslørede efterfølgende i 2010, hvordan medlemmer af 

Ejendoms- og Miljøudvalget i [Kommune D] var blevet tilbudt julegaver i ”neutral 

indpakning” af [Ejendomsselskabet] i julen 2008. Det gav fornyet luft til kritikken af 

detailkædens arbejdsmetoder – blandt andet fra [Parti B]borgmesteren i [Kommune 

D], [Borgmester D].  

”For at sige det diplomatisk, så har [Ejendomsselskabet] arbejdet mere aggressivt og 

pågående overfor mig og forvaltningen end andre lignende firmaer,” sagde [Borgme-

ster D] dengang til avisen. 

Påpasselig parallel 

[Borgmester D]s kritik af [Klager 1]s udviklingsselskab – der i dag hedder [Klager 2] 

– lyder påfaldende meget som det, to nuværende borgmestre i dag beskylder udvik-

lingsdirektør [Klager 3] for.  

[Borgmester B] [Parti B] fra [Kommune A] og [Borgmester A] [Parti A] fra [Bynavn 

A] har i to separate sager krævet dementi fra [Klager 1]-direktøren, efter han offent-

ligt har truet kommunerne med sagsanlæg, fordi de ikke har imødekommet [Klager 

1]s ønsker om at etablere nye butikker.  

”Jeg forstår simpelthen ikke, at [Klager 1] – der har samarbejde med så mange kom-

muner – ønsker at lade sig repræsentere af sådan nogle arbejdsmetoder,” siger 

[Borgmester A] i den forbindelse til EjendomsWatch.  

Sagerne har en uheldig indvirkning på [Klager 1]s omdømme, lyder det fra [Profes-

soren], professor emeritus inden for ledelse og strategi ved [Uddannelsesinstitutio-

nen]. Han mener dog ikke, at man direkte kan sammenligne den nye kritik med de 

tidligere sager om partistøtte og julegaver.  

”Man skal passe på med at drage paralleller mellem noget, der er sket i 2022, og no-

get, der ligger ti år tilbage. Men det er jo eksempler på, at det er personer, der over-

vejer, hvad de kan gøre for at være med i førerfeltet. Det er jeg sikker på, at der også 

er mange andre virksomheder, der gør – men måske går de ikke helt så langt,” siger 

[Professoren] til EjendomsWatch.  



 

 
  7 

 

 

 

EjendomsWatch har også rettet henvendelse til [Klager 1], der ikke ønsker at kom-

mentere kritikken nærmere.  

”Det er rigtigt, at det dengang for 13-14 år siden affødte kritik i medierne,” lyder det 

kortfattet i en mail fra [Kommunikationschefen], kommunikationschef i [Klager 1], 

til EjendomsWatch.” 

 

EjendomsWatch bragte den 21. februar 2023 kl. 09:42 artiklen ”Konkursbo taber sag om 

omstødelse mod [Klager 1] efter entreprenørkrak” på ejendomswatch.dk. Artiklen har føl-

gende underrubrik: 

 

”BYGGEBOSSER I AFTALT SPIL: [Klager 1] er frifundet i retssag om manglende be-

taling til krakket entreprenør. Selskabet har tidligere betalt millionbeløb til konkurs-

boet i en relateret sag.” 

 

Af artiklen fremgår følgende: 

 

”Retten i [Bynavn G] har frifundet [Klager 1]s udviklingsselskab, [Klager 2], i en om-

stødelsessag, som konkursboet efter den krakkede [Bynavn G]-entreprenør [Entre-

prenøren] havde stævnet selskabet for.  

Det skriver kurator i en redegørelse til boets kreditorer fra 15. november 2022.  

”Ved dom af 10. august 2022 frifandt Retten i [Bynavn G] de sagsøgte. Retten på-

lagde konkursboet at betale kr. 450.000 i sagsomkostninger til hver af de sagsøgte,” 

står der i kreditorinformationen. 

Sagen handler om en – ifølge konkursboet – omstødelig gave på ca. en million kro-

ner i forbindelse med overdragelsen af entreprisen på en [Klager 1]-butik i [Bynavn 

H] ved [Bynavn I] fra [Entreprenøren] til et andet selskab, kontrolleret af den 

samme personkreds. Dette selskab var ligeledes stævnet i sagen.  

Med frifindelsen slipper [Klager 2] for en væsentlig ekstraregning, efter at selskabet 

allerede én gang har indbetalt et millionbeløb til konkursboet efter [Entreprenøren].  

Den tidligere sag, som EjendomsWatch beskrev i forsommeren 2022, omhandlede 

også manglende betaling i forbindelse med entreprisen på en anden [Klager 1]-butik 

i [Kommune D]. Her blev der i 2021 indgået et forlig på 1,45 mio. kr. mellem kon-

kursboet og [Klager 2].  

Selskabets udviklingsdirektør, [Klager 3], har tidligere indgået et personligt forlig 

med kuratellet i [Entreprenøren] i en sag om kreditorunddragelse, hvor direktøren 

endte med at betale 2,5 mio. kr. til konkursboet.” 

 

[Klager 1]s, [Klager 2]s, [Klager 3]s og [Klager 4]s klage er modtaget i Pressenævnet den 7. 

marts 2023. 

 

 

2 Parternes synspunkter 

2.1 [Klager 1]s, [Klager 2]s, [Klager 3]s og [Klager 4]s synspunkter 

Korrekt information 



 

 
  8 

 

 

 

[Klager 1], [Klager 2], [Klager 3] og [Klager 4] (herefter klagerne) har anført, at Ejen-

domsWatch fejlagtigt har fremstillet det, som om [Klager 3] har solgt ejendomme direkte til 

investorer og i den forbindelse afgivet utilstrækkelige oplysninger over for investorerne, som 

har følt sig snydt. 

 

Klagerne har henvist til følgende afsnit fra artiklen ”Endnu en borgmester beskylder [Klager 

1]-direktør for bøllemetoder”: 

 

”Det er ikke første gang, EjendomsWatch omtaler [Klager 3]. Mediet har blandt an-

det beskrevet, hvordan et boligprojekt, som [Klager 1]-direktøren havde udviklet i 

privat regi, blev solgt på falske præmisser til en række intetanende investorer for 

over 100 mio. kr.” 

 

Det forholder sig således, at [Projektudbyderen] har solgt ejerandele i datterselskaber til in-

vestorer, og disse datterselskaber har erhvervet ejerandele i ejendomsselskaber ejet af [Kla-

ger 3]. Hverken [Klager 3] eller selskaber kontrolleret af ham har haft noget aftaleforhold til 

investorerne og har heller ikke kommunikeret med dem i øvrigt, idet han alene har haft en 

aftale med og kommunikeret med [Projektudbyderen]-selskaberne. Klagerne har henvist til 

deres tidligere klage og bemærkninger om urigtige oplysninger om sælgerforhold i Presse-

nævnets kendelse af 22. juni 2023 i sag nr. 2023-80-0968. 

 

[Klager 3] havde ikke nogen indflydelse på, hvilke oplysninger [Projektudbyderen]-selska-

berne afgav over for investorerne i prospekter og i øvrigt, og det forholder sig endda således, 

at de oplysninger, som [Klager 3] ifølge kritikken burde have givet til investorerne, faktisk 

blev givet til [Projektudbyderen]. 

 

Det er derfor krænkende, skadeligt og agtelsesforringende for [Klager 3] at fremstille det så-

ledes i artiklerne, at [Klager 3] opstillede urigtige præmisser over for investorerne og solgte 

ejendommene direkte til ”intetanende” investorer på falske præmisser. 

 

EjendomsWatch har i svaret til Pressenævnet anført, at ”der ingen steder står, at [Klager 3] 

har solgt projektet. Der står alene ”havde udviklet” og ”blev solgt””. Efter klagernes opfattelse 

må det imidlertid for den almindelige læser klart fremstå således, at [Klager 3] både udvik-

lede og solgte det pågældende projekt. 

 

 

Forelæggelse 

Klagerne har anført, at EjendomsWatch ikke har forelagt en kritik af udviklingsselskabets di-

rektør [Klager 4]. 

 

Klagerne har henvist til følgende afsnit fra artiklen ”Skjult partistøtte og julegaver: [Klager 

1] har omdiskuteret fortid i lokalpolitik”: 

 

””Han ([Klager 4], direktør i [Ejendomsselskabet], red.) siger til os, at han godt vil 

give os et beløb i omegnen af 100.000 kr.,” sagde formanden for [Parti A] i 



 

 
  9 

 

 

 

[Kommune C], [Formanden], i DR-dokumentaren ”Stemmer til Salg”, hvor sagen 

blev oprullet i maj 2011.  

”Og som han siger: Det kan vi gøre på mange måder: Vi kan give 100.000 kr. til jeres 

partikasse. Vi kan give det til nogle enkeltkandidater. Eller vi kan, så vidt jeg har for-

stået, også give det i fem portioner af 19.999 kr.,” fortsatte lokalpolitikeren, med 

henvisning til at donationer under 20.000 kr. ikke skulle offentliggøres i partiets 

årsregnskab.”  

 

Artiklen indeholder en kritisk omtale af, at klagernes udviklingsselskab i 2009-2010 kom ”i 

mediernes søgelys på grund af sager om gaver og donationer til lokalpolitikere i [Kommune 

C] og [Kommune D], hvor selskabet ønskede at etablere nye butikker”. 

 

Som det fremgår, gengiver formanden for [Parti A] i [Kommune C] i citatet, hvad [Klager 4] 

skulle have sagt til formanden og hans kolleger. Det citerede udgør en alvorlig kritik af [Kla-

ger 4], herunder for forsøg på medvirken til omgåelse af partistøttereglerne. Den pågældende 

omgåelse kendes i nyere tid som ”[Politikeren]-finten” og har givet anledning til, at et bredt 

flertal i Folketinget vil forbyde finten, således som det blandt andet blev omtalt i Politiken i 

artiklen ”Bredt flertal i Folketinget vil stramme regler og forbyde [Politikeren]-finten” bragt 

den 28. juni 2021 på politiken.dk. 

 

Denne kritik burde have været forelagt for [Klager 4]. Det gælder, selv om der for så vidt er 

tale om en citathistorie, idet et medie skal efterkomme samme krav til korrektheden i formid-

lingen af andres nyheder, som de stiller til deres egne nyheder, og medier, som bringer citat-

historier, skal selvstændigt søge at indhente en kommentar fra den, de krænkende oplysnin-

ger vedrører. 

 

Citatet er således ikke udtryk for faktuelle forhold som anført af EjendomsWatch, men en 

gengivelse af, hvad [Klager 4] ifølge den pågældende formand for [Parti A] i [Kommune C] 

skulle have udtalt. Det bliver ikke faktuelt ved, at DR og måske andre medier har gengivet 

det, og det fritager ikke EjendomsWatch for forelæggelsesforpligtelsen. 

 

Klagerne har bemærket, at der er sket forelæggelse for [Klager 1] (herefter [Klager 1]), hvilket 

ikke er tilstrækkeligt, hvortil kommer, at det ikke fremgår af forelæggelsen, at artiklen ville 

indeholde omtale af forsøg på omgåelse af partistøttereglerne. Forelæggelse skal naturligvis 

ske for den kritiserede og ikke hans arbejdsgiver, hvortil kommer, at forelæggelsen i sig selv 

ikke er tilstrækkelig.  

 

Det skulle naturligvis have fremgået af forelæggelsen, at [Klager 4] opfordrede [Parti A-med-

lemmerne] i [Bynavn J] til at omgå partistøttereglerne. I stedet fremgik alene følgende: 

 

”I perioden 2009 afdækkede Frederiksborg Amts Avis, hvordan selskabet - dengang 

[Ejendomsselskabet] - havde ydet partistøtte til flere partier i [Kommune C]. 

… 

Hvis [Klager 1] har nogen kommentarer til ovenstående, bedes de fremsendt senest i 

morgen formiddag, kl. 10.00.” 



 

 
  10 

 

 

 

 

 

Overskriftens dækning 

Klagerne har anført, at formuleringen ”Byggebosser i aftalt spil” i underrubrikken til artiklen 

”Konkursbo taber sag om omstødelse mod [Klager 1] efter entreprenørkrak” ikke har nogen 

dækning i artiklen, men i stedet udgør en alvorlig, ubegrundet beskyldning mod [Klager 1]. 

 

EjendomsWatch bragte i juni 2022 en artikelserie med den fælles titel ”Byggebosser i aftalt 

spil” om [Klager 3] og [Klager 1]. De citerede ord indgik som underoverskrift i artiklerne, der 

omhandlede mulige omstødelige dispositioner i forbindelse med [Entreprenøren]s (herefter 

[Entreprenøren]) konkurs. Klagerne har henvist til EjendomsWatchs artikel ”[Klager 1] 

stævnet i entreprenørkonkurs: Betaler millionbeløb til konkursbo” bragt den 26. juni 2022. 

 

Det fremgår af artiklen under mellemrubrikken ”Overdrog entreprise til nyt selskab”, at kon-

kursboet havde udtaget stævning mod [Klager 2] (herefter [Klager 2]) vedrørende en [Klager 

1]-butik på [Adressen] i [Bynavn H] ved [Bynavn I], hvor [Entreprenøren] havde været entre-

prenør. Ifølge artiklen gjorde konkursboet gældende, at [Entreprenøren]s underdækning på 

projektet udgjorde en omstødelig gave i forhold til [Klager 2], hvilket kunne retfærdiggøre 

underoverskriften ”Byggebosser i aftalt spil”. 

 

I artiklen ”Konkursbo taber sag om omstødelse mod [Klager 1] efter entreprenørkrak” 

bragte EjendomsWatch herefter den 21. februar 2023 noget sent nyheden om, at [Klager 1] 

den 10. august 2022 var blevet frifundet i den retssag, som konkursboet havde anlagt. 

 

EjendomsWatch har i svaret til Pressenævnet anført, at brugen af titlen på artikelserien er 

sket for netop at tydeliggøre, at den indgår i en række tidligere artikler om samme sag. Det 

ændrer imidlertid ikke ved, at der kunne være grundlag for at benytte titlen i de tidligere ar-

tikler, hvor der var fremsat krav mod klagerne, men grundlaget eksisterer ikke, når klagerne 

er blevet frifundet. 

 

Brugen af titlen er derfor både misvisende og skadelig for klagerne. Efter klagernes opfattelse 

er forholdet tilstrækkeligt væsentligt til, at Pressenævnet bør udtrykke kritik. 

 

 

2.2 EjendomsWatchs synspunkter 

Korrekt information 

EjendomsWatch har bemærket, at klagerne bevidst eller ubevidst har fejllæst artiklen, hvor 

der ingen steder står, at [Klager 3] har solgt projektet. Der står alene ”havde udviklet” og 

”blev solgt”. Kritikpunktet er således efter EjendomsWatchs opfattelse meningsløst. 

 

EjendomsWatch har henvist til mediets tidligere udtalelser vedrørende forholdet mellem 

ejendomsudvikler, -udbyder og -køber i Pressenævnets kendelse af 22. juni 2023 i sag nr. 

2023-80-0968. EjendomsWatch har i disse svar minutiøst gennemgået den tidsmæssige 

sammenhæng, der viser, at investorerne den 31. juli 2018 blev ejere af [Selskab A], der fire 

måneder senere i november 2018 købte ejendomsselskabet [Selskab B] af [Klager 3]s 



 

 
  11 

 

 

 

helejede selskab [Selskab C], jf. her den fremlagte overdragelsesaftale, der er udarbejdet af 

[Klager 3]s advokat.  

 

Det var således [Klager 3]s helejede selskab, der solgte til det af investorerne på det tidspunkt 

ejede selskab. 

 

 

Forelæggelse 

EjendomsWatch har anført, at der er tale om faktuelle forhold, der allerede er blevet beskre-

vet af flere medier og dermed ikke udgør nogen ny kritik, der kræver en særskilt og detaljeret 

forelæggelse, som ligger ud over, hvad EjendomsWatch har gjort forsøg på. 

 

Den 13. februar 2023 gengav EjendomsWatch i forelæggelsen relativt udførligt den endnu 

ikke offentliggjorte artikels fokus, herunder refererede til sagen om partistøtte i [Kommune 

C]. Forelæggelsen ligger inden for de rammer, der er gældende for en forelæggelse. Den skete 

via [Kommunikationschefen], der er kommunikationschef i [Klager 1], hvorfra [Klager 4] dri-

ver sit professionelle virke, og som tilsyneladende også repræsenterer [Klager 4] i nærvæ-

rende klage til Pressenævnet. Det er en rimelig antagelse, at den professionelle kommunikati-

onschef, som alle interessenter i sagen har henvist til igennem hele forløbet, når de har afvist 

at tale med EjendomsWatch, vil være i stand til at videreformidle mediets henvendelse, som 

det i øvrigt har været tilfældet i alle andre lignende tilfælde. 

 

[Klager 4] har haft alle muligheder for at kommentere sagen, men ikke ønsket dette. Der er 

intet substantielt at udsætte på EjendomsWatchs forelæggelse i forbindelse med denne eller 

nogen af de øvrige artikler om [Klager 3] og [Klager 4]s højst usædvanlige ageren i den dan-

ske ejendomsbranche. Evaluering af [Klager 1]s kommunikationsstrategi må tages internt. 

 

EjendomsWatch har henvist til, at mediet gennem knap et år har forsøgt at få klagerne i tale i 

forbindelse med artikler, hvilket de kategorisk har afvist, blandt andet den 23. november 

2022, hvor EjendomsWatch forsøgte at få et interview om netop partistøtte. Her var svaret, 

at man ikke ønskede nogen dialog med EjendomsWatchs journalister. 

 

EjendomsWatch har ikke taget stilling til de faktuelle forhold og har heller ikke, som klagerne 

gør det, taget stilling til, om der foreligger en situation, som klagerne betegner som ”[Politi-

keren]-finten”. 

 

 

Overskriftens dækning 

EjendomsWatch har anført, at brugen af titlen på artikelserien er sket for netop at tydelig-

gøre, at den indgår i en række tidligere artikler om samme sag, hvor både [Klager 1] og [Kla-

ger 3] personligt har indgået forlig med konkursboet for 1,45 mio. kr. henholdsvis 2,5 mio. kr.  

 

Det er EjendomsWatchs opfattelse, at det er inden for EjendomsWatchs redaktionelle befø-

jelser at navngive mediets artikelserier og at fastholde navnet på artikelserien, uanset ny ud-

vikling i sagen, så længe artiklens budskab er tydeligt og retvisende. Budskabet i artiklen er 



 

 
  12 

 

 

 

der ingen tvivl om, jf. overskriften ”Konkursbo taber sag om omstødelse mod [Klager 1] efter 

entreprenørkrak”. 

  

 

3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 

I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  

Jens Kruse Mikkelsen, Mads Sandemann, Lene Sarup og Marlene Borst Hansen. 

 

 

God presseskik 

Korrekt information 

Klagerne har klaget over, at EjendomsWatch fejlagtigt har fremstillet det, som om [Klager 3] 

har solgt ejendomme direkte til investorer og i den forbindelse afgivet utilstrækkelige oplys-

ninger over for investorerne, som har følt sig snydt. 

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at det er mediernes opgave at bringe 

korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt, bør det kontrolleres, om de oplysninger, 

der gives eller gengives, er korrekte, jf. punkt. A.1. 

 

Pressenævnet bemærker, at redaktøren i overensstemmelse med det almindelige princip om 

redaktørens ret til at redigere mediet som udgangspunkt er berettiget til at beslutte, hvad 

man vil bringe i mediet. Det vil sige, at det ligger inden for grænserne af redaktørens redige-

ringsret at undlade at omtale forhold, der for en af parterne eller andre forekommer centrale, 

ligesom det er op til redaktøren at vælge og fravælge materiale og kilder, så længe det sam-

lede indtryk giver et retvisende billede. 

 

Af artiklen ”Endnu en borgmester beskylder [Klager 1]-direktør for bøllemetoder” fremgår 

blandt andet følgende: 

 

”[…] 

Det er ikke første gang, EjendomsWatch omtaler [Klager 3]. Mediet har blandt andet 

beskrevet, hvordan et boligprojekt, som [Klager 1]-direktøren havde udviklet i privat 

regi, blev solgt på falske præmisser til en række intetanende investorer for over 100 

mio. kr. [I artiklen er der her indsat et link til EjendomsWatchs artikelserie ”[Klager 

1]-direktør i Dobbeltrolle”, Pressenævnet] 

[…]” 

 

[Klager 1] og [Klager 3] ved kommunikationschef [Kommunikationschefen] klagede den 26. 

januar 2023 og den 14. februar 2023 til Pressenævnet over artiklerne ”[Klager 1]-direktørs 

boliger solgt til overleje: Investorer følger sig snydt”, ”[Klager 1]-direktør betalte lejere for 

at flytte ind i boliger forud for millionsalg”, ”[Klager 1]-folk arbejde på direktørs private bo-

liger: ”Utrolig uprofessionelt””, ”Ejendomsdirektør har i årevis spillet nøglerolle i [Klager 

1]-koncern” og ”Borgmester skyder tilbage mod [Klager 1]-direktør efter trusler om sagsan-

læg”, som blev bragt af EjendomsWatch i perioden fra den 30. november 2022 til den 6. 



 

 
  13 

 

 

 

februar 2023 på ejendomswatch.dk som en del af artikelserien ”[Klager 1]-direktør i Dob-

beltrolle”. 

 

Pressenævnet fandt ved kendelse af 22. juni 2023 i sag nr. 2023-80-0968 ikke grundlag for 

at udtale kritik af EjendomsWatch for tilsidesættelse af god presseskik. 

 

Idet nævnet bemærker, at der i artiklen ”Endnu en borgmester beskylder [Klager 1]-direktør 

for bøllemetoder” er indsat link til EjendomsWatchs artikelserie ”[Klager 1]-direktør i Dob-

beltrolle”, i hvilken EjendomsWatch nærmere har beskrevet baggrunden for, at en række pri-

vate investorer i forbindelse med købet af et boligprojekt havde oplevelsen af at være blevet 

snydt i forbindelse med investeringen, samt de konkrete selskaber og deres relation til [Kla-

ger 3], finder nævnet ikke grundlag for at udtale kritik. 

 

 

Forelæggelse 

Klagerne har klaget over, at EjendomsWatch ikke har forelagt en kritik af udviklingsselska-

bets direktør [Klager 4]. 

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at oplysninger, som kan være skadelige, 

krænkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal efterprøves i særlig grad, inden de 

bringes, først og fremmest ved forelæggelse for den pågældende, jf. punkt A.3. 

 

Pressenævnet bemærker, at det følger af medieansvarslovens § 12, at redaktøren er ansvarlig 

for indholdet af en artikel eller udtalelse, som har været bragt navngiven i et andet masseme-

die, og som gengives i redaktørens skrift. Det forhold, at en udsendelse er offentliggjort af 

DR, ændrer således ikke EjendomsWatchs ansvar for at overholde god presseskik. Ejen-

domsWatch skal stille samme krav til korrektheden i formidlingen af andres nyheder, som de 

stiller til deres egne nyheder.  

 

Det er samtidig Pressenævnets opfattelse, at medier, som bringer citathistorier, som ud-

gangspunkt selvstændigt bør søge at indhente en kommentar fra den, de krænkende oplys-

ninger vedrører. 

 

Af artiklen ”Skjult partistøtte og julegaver: [Klager 1] har omdiskuteret fortid i lokalpolitik” 

fremgår blandt andet følgende: 

 

”Det taler ind i en historisk præcedens for pågående arbejdsmetoder, når [Klager 1]s 

udviklingsdirektør, [Klager 3], bliver beskyldt for netop det af to fynske borgmestre, 

sådan som EjendomsWatch har beskrevet i denne og sidste uge.  

I perioden 2009-2011 var [Klager 1]’s udviklingsselskab – som [Klager 3] og kolle-

gaen [Klager 4] har stået i spidsen for i 20 år – i mediernes søgelys på grund af sager 

om gaver og donationer til lokalpolitikere i [Kommune C] og [Kommune D], hvor 

selskabet ønskede at etablere nye butikker. 

EjendomsWatch kan desuden nu afsløre, at også borgmesterkandidaten for [Parti B] 

i [Kommune E], [Borgmester C], modtog tilbud om partistøtte fra [Klager 1] i 



 

 
  14 

 

 

 

forbindelse med kommunalvalget i 2009. Et tilbud, som han selv husker at have ta-

get imod.  

”Hvis vi snakker om kommunalvalget i 2009, så mindes jeg, at [Klager 1]-koncernen 

donerede penge til [Parti B]s valgkamp i [Kommune E],” skriver [Borgmester C] i en 

mail til EjendomsWatch.  

[Parti B] endte med at vinde valget i [Bynavn F], og i [Borgmester C]s første periode 

som borgmester fra 2010 til 2013 blev der opført to nye [Klager 1]-butikker i [By-

navn F]. Den forhenværende borgmester, der forlod politik i 2018, afviser dog, at 

den politiske behandling af de pågældende butikker blev påvirket af [Klager 1]s do-

nation.  

”Alt omkring lokalplaner etc. vedr. butiksåbninger blev håndteret under den politi-

ske ledelse i Teknisk Udvalg i [Kommune E], hvor jeg som borgmester i kommunen 

ikke havde sæde eller indflydelse på sagsbehandlingen,” skriver [Borgmester C], der 

i dag er udviklingsdirektør i [Pengeinstituttet]. 

Flere dårlige sager 

Sagerne startede i efteråret 2009, hvor Frederiksborg Amts Avis bragte de første hi-

storier om, at [Klager 1]s daværende udviklingsselskab, [Ejendomsselskabet], havde 

doneret ca. 100.000 kr. til [Parti B] i [Kommune C], hvor selskabet havde købt en 

grund til 100 mio. kr. med henblik på at etablere detailhandel, et stenkast fra rådhu-

set.  

Efterfølgende erkendte også [Lokallisten] at have modtaget partistøtte fra [Ejen-

domsselskabet], mens [Parti C] og [Parti D] ikke ønskede at oplyse, om man havde 

fået penge eller ej. [Parti A] bekræftede også at have modtaget tilbuddet fra [Ejen-

domsselskabet]s direktør, [Klager 4], men havde takket nej.  

”Han ([Klager 4], direktør i [Ejendomsselskabet], red.) siger til os, at han godt vil 

give os et beløb i omegnen af 100.000 kr.,” sagde formanden for [Parti A] i [Kom-

mune C], [Formanden], i DR-dokumentaren ”Stemmer til Salg”, hvor sagen blev op-

rullet i maj 2011.  

”Og som han siger: Det kan vi gøre på mange måder: Vi kan give 100.000 kr. til jeres 

partikasse. Vi kan give det til nogle enkeltkandidater. Eller vi kan, så vidt jeg har for-

stået, også give det i fem portioner af 19.999 kr.,” fortsatte lokalpolitikeren, med 

henvisning til at donationer under 20.000 kr. ikke skulle offentliggøres i partiets 

årsregnskab.  

Frederiksborg Amts Avis afslørede efterfølgende i 2010, hvordan medlemmer af 

Ejendoms- og Miljøudvalget i [Kommune D] var blevet tilbudt julegaver i ”neutral 

indpakning” af [Ejendomsselskabet] i julen 2008. Det gav fornyet luft til kritikken af 

detailkædens arbejdsmetoder – blandt andet fra [Parti B]borgmesteren i [Kommune 

D], [Borgmester D].  

”For at sige det diplomatisk, så har [Ejendomsselskabet] arbejdet mere aggressivt og 

pågående overfor mig og forvaltningen end andre lignende firmaer,” sagde [Borgme-

ster D] dengang til avisen. 

[…] 

EjendomsWatch har også rettet henvendelse til [Klager 1], der ikke ønsker at kom-

mentere kritikken nærmere.  



 

 
  15 

 

 

 

”Det er rigtigt, at det dengang for 13-14 år siden affødte kritik i medierne,” lyder det 

kortfattet i en mail fra [Kommunikationschefen], kommunikationschef i [Klager 1], 

til EjendomsWatch.” 

 

Pressenævnet finder, at omtalen af [Klager 4]s adfærd i forbindelse med ydelse af partistøtte 

kan være skadelig, krænkende eller virke agtelsesforringende for ham. Oplysningerne skulle 

derfor forelægges [Klager 4] forud for offentliggørelsen. 

 

På baggrund af sagens oplysninger lægger Pressenævnet til grund, at EjendomsWatch den 13. 

februar 2023 via mail til kommunikationschef [Kommunikationschefen] oplyste, at Ejen-

domsWatch ville bringe en artikel om, at [Klager 1]s udviklingsselskab [Ejendomsselskabet], 

som [Klager 3] og [Klager 4] står i spidsen for, tidligere har været i mediernes søgelys for 

tvivlsomme arbejdsmetoder. EjendomsWatch præsenterede [Kommunikationschefen] for ar-

tiklens emne og den overordnede kritik af [Ejendomsselskabet]s ydelse af partistøtte til flere 

partier i [Kommune C] og tilbud om julegaver til udvalgsmedlemmer i [Kommune D]. Ejen-

domsWatch henviste her blandt andet til Frederiksborg Amts Avis’ tidligere mediedækning. I 

den forbindelse bad EjendomsWatch om [Klager 1]s kommentarer hertil.  

 

Pressenævnet finder, at oplysningerne fra den daværende formand for [Parti A] i [Kommune 

C], [Formanden], om [Klager 4]s udsagn i forbindelse med ydelse af partistøtte, som stam-

mer fra en DR-dokumentar, har en sådan karakter, at EjendomsWatch inden offentliggørel-

sen selvstændigt burde have undersøgt, om [Klager 4] havde eventuelle kommentarer til op-

lysningerne. Nævnet har lagt vægt på, at der er tale om konkrete, faktiske oplysninger om for-

søg på medvirken til omgåelse af partistøttereglerne, som er egnet til at påvirke [Klager 4]s 

omdømme, og som dermed ikke burde have stået uimodsagt i artiklen. Nævnet udtaler på 

den baggrund kritik af EjendomsWatch for utilstrækkelig forelæggelse. 

 

 

Overskriftens dækning 

Klagerne har klaget over, at formuleringen ”Byggebosser i aftalt spil” i underrubrikken til ar-

tiklen ”Konkursbo taber sag om omstødelse mod [Klager 1] efter entreprenørkrak” ikke har 

nogen dækning i artiklen, men i stedet udgør en alvorlig, ubegrundet beskyldning mod [Kla-

ger 1]. 

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at overskrifter og mellemrubrikker skal i 

form og indhold have dækning i den pågældende artikel eller udsendelse, jf. punkt A.6. 

 

Pressenævnet bemærker, at redaktøren i overensstemmelse med det almindelige princip om 

redaktørens ret til at redigere mediet som udgangspunkt er berettiget til at beslutte, hvad 

man vil bringe i mediet. Det vil sige, at det ligger inden for grænserne af redaktørens redige-

ringsret at undlade at omtale forhold, der for en af parterne eller andre forekommer centrale, 

ligesom det er op til redaktøren at vælge og fravælge materiale og kilder, så længe det sam-

lede indtryk giver et retvisende billede. 

 



 

 
  16 

 

 

 

Artiklen ”Konkursbo taber sag om omstødelse mod [Klager 1] efter entreprenørkrak” har 

følgende underrubrik: 

 

”BYGGEBOSSER I AFTALT SPIL: [Klager 1] er frifundet i retssag om manglende be-

taling til krakket entreprenør. Selskabet har tidligere betalt millionbeløb til konkurs-

boet i en relateret sag.” 

 

Af artiklen fremgår følgende: 

 

”Retten i [Bynavn G] har frifundet [Klager 1]s udviklingsselskab, [Klager 2], i en om-

stødelsessag, som konkursboet efter den krakkede [Bynavn G]-entreprenør [Entre-

prenøren] havde stævnet selskabet for.  

Det skriver kurator i en redegørelse til boets kreditorer fra 15. november 2022.  

”Ved dom af 10. august 2022 frifandt Retten i [Bynavn G] de sagsøgte. Retten på-

lagde konkursboet at betale kr. 450.000 i sagsomkostninger til hver af de sagsøgte,” 

står der i kreditorinformationen. 

Sagen handler om en – ifølge konkursboet – omstødelig gave på ca. en million kro-

ner i forbindelse med overdragelsen af entreprisen på en [Klager 1]-butik i [Bynavn 

H] ved [Bynavn I] fra [Entreprenøren] til et andet selskab, kontrolleret af den 

samme personkreds. Dette selskab var ligeledes stævnet i sagen.  

Med frifindelsen slipper [Klager 2] for en væsentlig ekstraregning, efter at selskabet 

allerede én gang har indbetalt et millionbeløb til konkursboet efter [Entreprenøren].  

Den tidligere sag, som EjendomsWatch beskrev i forsommeren 2022, omhandlede 

også manglende betaling i forbindelse med entreprisen på en anden [Klager 1]-butik 

i [Kommune D]. Her blev der i 2021 indgået et forlig på 1,45 mio. kr. mellem kon-

kursboet og [Klager 2].  

Selskabets udviklingsdirektør, [Klager 3], har tidligere indgået et personligt forlig 

med kuratellet i [Entreprenøren] i en sag om kreditorunddragelse, hvor direktøren 

endte med at betale 2,5 mio. kr. til konkursboet.” 

 

Pressenævnet finder, at anvendelsen af formuleringen ”Byggebosser i aftalt spil” fremstår 

som EjendomsWatchs vurdering af mulige omstødelige dispositioner i forbindelse med en-

treprenørvirksomheden [Entreprenøren]s konkurs, herunder overdragelsen af entreprisen på 

en [Klager 1]-butik fra [Entreprenøren] til et andet selskab, som var kontrolleret af den 

samme personkreds, og nævnet finder, at formuleringen ikke overskrider rammerne for re-

daktørens redigeringsret. Nævnet bemærker, at det fremgår af artiklen, at [Klager 1] er blevet 

frifundet i retssagen, som konkursboet havde anlagt. Nævnet udtaler ikke kritik. 

 

 

Offentliggørelse af Pressenævnets kendelse  

I medfør af medieansvarslovens § 49 pålægger Pressenævnet herefter den ansvarshavende 

redaktør af EjendomsWatch at offentliggøre følgende til Pressenævnets logo som illustration:  

 

”[rubrik] 

Pressenævnet kritiserer EjendomsWatch 



 

 
  17 

 

 

 

 

[underrubrik] 

EjendomsWatch får kritik for utilstrækkelig forelæggelse 

 

[tekst] 

EjendomsWatch bragte i februar 2023 en artikel om [Klager 1]s udviklingsselskab [Ejen-

domsselskabet]s arbejdsmetoder i forbindelse med ydelse af partistøtte. Det fremgik af artik-

len, at selskabets direktør [Klager 4] tilbød en daværende formand for et parti at donere 

100.000 kr., som kunne gives blandt andet i fem portioner af 19.999 kr., idet donationer un-

der 20.000 kr. ikke skulle offentliggøres i partiets årsregnskab.  

[Klager 4] klagede til Pressenævnet over, at EjendomsWatch ikke havde forelagt denne kritik 

for ham. 

Pressenævnet kritiserer EjendomsWatch for utilstrækkelig forelæggelse, idet Ejen-

domsWatch ikke havde forelagt [Klager 4] de konkrete, faktiske oplysninger om forsøg på 

medvirken til omgåelse af partistøttereglerne. 

Pressenævnet har pålagt os at bringe ovennævnte meddelelse. Hele kendelsen fra Pressenæv-

net kan læses på pressenaevnet.dk” 

 

Offentliggørelse af nævnets kendelse skal ske snarest på de af mediets platforme, hvor den 

påklagede artikel har været bragt. Offentliggørelse skal bestå i en selvstændig artikel med 

Pressenævnets logo som illustration. Artiklen skal prioriteres, f.eks. med placering på en 

forside i mindst et døgn efter kritikkens offentliggørelse. Pressenævnets offentliggørelses-

tekst skal bringes uden reklamer i teksten. 

 

Endvidere skal denne artikel være offentligt tilgængelig som en selvstændig artikel i over-

ensstemmelse med prioriteringen af den påklagede artikel, og i en periode svarende til den 

periode, hvor den påklagede artikel har været tilgængelig. 

 

Endelig skal der oprettes et link med teksten ”Pressenævnet har udtalt kritik af artiklen” di-

rekte til nævnets kendelse på www.pressenaevnet.dk ved starten af brødteksten i den påkla-

gede artikel, hvis den fortsat er tilgængelig på hjemmesiden og ikke er ændret på de punk-

ter, hvor nævnet har udtalt kritik. 

 

Skrifttype og layout bør svare til den opsætning, der i øvrigt anvendes i redaktionelle artik-

ler i mediet. 

 


	Kendelse

