
 

 

   

 

  1 

Kendelse 

afsagt den 23. maj 2023  

 

 

Sag nr. 2022-80-0941 

 

[Klager]  

 

mod  

   

24syv 

 

[Klager] ved [Person 1] har klaget til Pressenævnet over radioudsendelsen ”Reporterne: Den 

hvor [Områdets] børn skal hjem”, bragt den 14. september 2022 i 24syv, idet [Klager] me-

ner, at god presseskik er tilsidesat.  

 

[Klager] har klaget over, at 24syv uden samtykke har bragt lydoptagelser mellem blandt an-

det en ansat i kommunen og en borger, og at udsendelsen indeholder ukorrekte oplysninger.   
 

 

 

1 Sagsfremstilling 

Den påklagede radioudsendelse  

24syv bragte den 14. september 2022 radioudsendelsen ”Reporterne: Den hvor [Områdets] 

børn skal hjem”. Udsendelsen, der varer ca. 25 minutter, er fortsat tilgængelig på hjemmesi-

den 24syv.dk med følgende omtale: 

 

”[Person 2] er ude at gå med sin hund, da telefonen ringer. I den anden ende er en 

fremtrædende medarbejder i [Klager], der giver hende de nyheder, hun har ventet så 

længe på: 

Hendes uretmæssigt tvangsfjernede drenge skal hjem igen, og den fejlbehæftede un-

dersøgelse, der ligger til grund for anbringelsen, skal skrottes. 

Det sidste halve år har vi på Reporterne afdækket alvorlige lovbrud og mangler i en 

lang række børne- og tvangsfjernelsessager i [Klager]. 

Nu ser det ud til, at de første børn vender hjem. 

På Reporterne taler vi med [Person 2] om den fremtid, hun nu går i møde. Og hvad 

siger [Området]s borgmester, [Partinavn] [Person 3], til nyheden? 

Alt sammen i dagens udgave af Reporterne.” 

 

Af udsendelsen fremgår blandt andet følgende: 

 



 

 
  2 

 

 

 

[Tidskode: 00:28-02.22] 

 

”Programvært: [Person 2], hvis børn har været uretmæssigt tvangsfjernet i over et 

år, er ude og gå en tur med sin hund tidlig tirsdag eftermiddag, da hendes telefon 

pludselig ringer. I røret der er en fremtrædende medarbejder i [Klager]s familieafde-

ling, der giver [Person 2] de nyheder, hun har ventet på så længe. 

[Telefonsamtalen mellem den fremtrædende medarbejder og [Person 2] afspilles 

uden sløring] 

Fremtrædende medarbejder: Vi har modtaget et skriv fra din advokat om, at hun 

forventer, at børnene hjemgives. I den forbindelse så træffer jeg afgørelse om en 

hjemgivelsesperiode på fire måneder. 

[Programmet fortsætter] 

Programvært: [Person 2]s tvillingedrenge skal altså efter planen hjem til hende igen 

efter at have været tvangsanbragt i over et år. Det sidste halve år der har vi her på 

Reporterne afdækket alvorlige lovbrud og mangler i en lang række børne- og tvangs-

fjernelsessager i [Klager]. [Person 2]s sag var den første, vi bragte. I hendes sag der 

havde sagsbehandlerne i [Klager] blandt andet skrevet fiktive diagnoser ind i hendes 

sag og lavet ulovlige rettelser i hendes journal. Siden er kommunens [Stilling 1] [Per-

son 4] blevet fyret, [Partinavn]s borgmester [Person 3] er blevet politianmeldt, og 

sagerne har været bragt op for socialminister [Person 5] i samråd med Christians-

borg, men alligevel så er det først nu, at [Person 2]s [Aldersangivelse] tvillingesøn-

ner kan komme hjem. Dagens gæster det er [Person 2] selv, og vi skal også tale med 

[Person 2]s advokat, [Person 6], om hvad der skal ske nu, og så skal vi også tale med 

[Stilling 2] hos Børns Vilkår, det er [Person 7], om de udfordringer, børnene kan få 

efter den lange adskillelse fra deres mor. Velkommen indenfor hos Reporterne.  

[Kort melodi/skiller afspilles] 

Programvært: Og vi begynder med en sag, som jo er sagens hovedperson, nemlig 

[Person 2], som har undværet sine [Aldersangivelse] sønner i over et år. Vores re-

porter, [Person 8], har talt med [Person 2] om den fremtid, hun nu går i møde, og 

hvordan forløbet med [Klager] har påvirket hende og hendes sønner.  

 

Herefter følger et længere interview med [Person 2]. Efter interviewet med [Person 2] fort-

sætter udsendelsen med blandt andet følgende indhold:  

 

[Tidskode: 09:28-12:14] 

 

”Programvært: Ja, og [Person 2]s børn er nu altså med al sandsynlighed på vej hjem 

til deres mor, og hun håber, som I hører her, at kommunen fremover vil holde sig til 

loven, for [Klager] har i samme ombæring erkendt, at den undersøgelse, som de selv 

har udformet, og som altså ligger til grund for anbringelsen, er så fyldt med fejlagtige 

påstande, at den helt skal skrottes. Alt dette har vi på Reporterne allerede afdækket 

det seneste halve år, og vi har også utallige gange forsøgt at få [Partinavn]-borgmester 

på [Området], det er ham, der hedder [Person 3], til at forholde sig til sagen og for-

holde sig til vores dokumentation. Han og resten af ledelsen har indtil nu fastholdt, at 



 

 
  3 

 

 

 

der ikke var noget at komme efter, og derfor så gik jeg også for kort tid siden ind i 

studiet for lige at prøve ringe [Person 3] op og spørge ham en til gang. 

[Telefonsamtalen mellem [Person 3] og programværten afspilles] 

Programvært: Øhm du må undskylde, at jeg sådan lige ringer og forstyrrer. [Person 

3], nu skal du høre, jeg står sådan set inde i et studie lige nu og er i gang med at optage 

til mit program, som kører lidt senere her i eftermiddag. Og jeg ringer sådan set bare 

lige til dig, [Person 3], fordi jeg ville høre, om jeg må spørge ind til din reaktion på, at 

[Person 2]s tvangsanbragte sønner nu kommer hjem efter, de har været uretmæssigt 

anbragt i over et år. 

[Person 3]: Nej, jeg kunne ikke drømme om at udtale mig om en personsag, så nej det 

må du ikke. 

Programvært: Nej. Hvorfor egentlig ikke? 

[Person 3]: Fordi jeg udtaler mig ikke om personsager, det ved du udmærket. 

Programvært: Mmh. Det er jo mere det der med, nu har I ligesom selv erkendt, at der 

er begået fejl, og børnene skal hjem og så videre.  

[Person 3]: Tak for snakken. Vi tales ved, hej hej. 

[[Person 3] lægger på] 

Programvært: Så det er mere bare, hvad du bare tænker om, at det er sket, og hvordan 

I vil gøre det bedre. Hallo?” 

Programvært: Ja, og nu har vi dig med i studiet, [Person 6], velkommen til program-

met.  

[Person 6]: Tak skal du have. 

Programvært: Du er advokat i [Firmanavn], og du repræsenterer en række familier 

fra [Området] i de her tvangsfjernelsessager, heriblandt [Person 2]. Lad os lige prøve 

at afspille den lyd igen, hvor en fremtrædende medarbejder i kommunen i et opkald 

til [Person 2] altså siger, at de vil sende børnene hjem. 

[Telefonsamtalen mellem den fremtrædende medarbejder og [Person 2] afspilles] 

Fremtrædende medarbejder: Vi har modtaget et skriv fra din advokat om, at hun 

forventer, at børnene hjemgives. I den forbindelse så træffer jeg afgørelse om en 

hjemgivelsesperiode på fire måneder. 

[Programmet fortsætter herefter] 

Programvært: Ja, sådan lød det altså. Så først og fremmest, hvordan tolker du helt 

præcist kommunens udmelding til [Person 2] her over telefonen?  

[Person 6]: Jamen det jeg tolker, altså eller den udmelding, som kommer fra [Klager], 

det er jo, at de nu har erkendt, man kan sige, at de har lavet de her sagsbehandlingsfejl 

og lovbrud, som kan medføre, at vi kan ikke stole på det materiale, som har lagt til 

grund for anbringelserne. Og på den baggrund så hjemgiver de nu, og så laver de så 

en hjemgivelsesperiode på fire måneder.  

 

 

[Tidskode: 16:58-18:15] 

 

”Programvært: Nogle af de lovbrud, som vi har afdækket her på Reporterne, både i 

[Person 2]s og andres sager i [Klager], det er jo, at sagsbehandlere de skriver fiktive 

diagnoser ind i forældrenes journaler, bruger dem ligesom til begrundelse for at 



 

 
  4 

 

 

 

tvangsfjerne børn, og de oplysninger har kommunen indtil videre jo nægtet at rette. 

Men i det opkald, som [Person 2] hun fik tirsdag, der lover medarbejderen faktisk, at 

det bliver lavet om nu. Lad os lige prøve kort at høre, hvordan det lød. 

[Telefonsamtalen mellem den fremtrædende medarbejder og [Person 2] afspilles 

uden sløring] 

Fremtrædende medarbejder: De sendte mig i går øhm, hvad hedder det, berigtigelse 

af de, af tre ting, tror jeg. 

[Person 2]: Ja. 

Fremtrædende medarbejder: Jeg har ikke nået at læse det, og det får du også tilsendt. 

[Person 2]: Ja. 

Fremtrædende medarbejder: Sådan at alt, det bliver berigtiget af det med diagno-

serne og det der.” 

[Programmet fortsætter herefter] 

Programvært: Ja, [Person 6], altså hvorfor tror du først, at de her oplysninger bliver 

rettet nu?  

[Person 6]: Jamen årsagen det er jo netop, fordi de har lavet en erkendelse af, at der 

er sket så mange sagsbehandlingsfejl, og så er det jo fordi, der er flere eksperter, der 

har været inde og vurdere de her sager. Det her skulle have været sket for, helt tilbage 

fra [Person 2] hun siger jo for et år siden, at det her det er helt skidt, og der skulle de 

jo egentlig, man kan sige, have været rettet. Men årsagen til, at de gør det nu, det er 

simpelthen, at jeg tror, at det er blevet helt åbenlyst, at de har lavet de her lovbrud, og 

derfor så går de ind og korrigerer det nu.”  

 

 

[Klager]s klage er modtaget i Pressenævnet den 7. december 2022. 

 

 

2 Parternes synspunkter 

2.1 [Klagers] synspunkter 

 Brug af lydoptagelser 

[Klager] har anført, at der ikke er givet samtykke fra hverken personerne selv eller kommu-

nen som myndighed til at offentliggøre de to lydfiler med optagelser af samtaler, én med en 

unavngiven medarbejder og én med borgmester [Person 3], som indgår i det påklagede pro-

gram, og at det dermed er sket på et ulovligt grundlag.  

 

-Lydoptagelse mellem en ansat i kommunen og en borger 

Den første lydfil, som optages med en unavngiven fremtrædende medarbejder, bliver bragt 

ad flere omgange. [Klager] har anført, at selv om der ikke direkte nævnes et navn på medar-

bejderen, er det for den kreds af borgere, som enten har en sag i Familieafdelingen i [Klager] 

eller er med i diverse grupper på de sociale medier, ikke nogen tvivl om, hvem det er, der er 

med på lydfilen. Dette hænger sammen med, at denne person har varetaget rollen som ”le-

der” af Familieafdelingen i en periode, hvorfor personen har været i kontakt med mange for-

skellige forældre/personer relateret til sager i Familieafdelingen og også omtalt på de sociale 

medier i flere forskellige sammenhænge af forældre, der har/har haft en sag i Familieafdelin-

gen. [Klager] har i den forbindelse bemærket, at denne person ligeledes har været udsat for 



 

 
  5 

 

 

 

både trusler og chikane på de sociale medier på baggrund af den stilling, som hun har haft i 

kommunen. [Klager] har anført at ved at bringe en lydfil som denne, hvor hendes stemme er 

let genkendelig for de forældre/personer, der har/har haft en sag i Familieafdelingen eller 

har været i kontakt med Familieafdelingen af en eller anden grund, har 24syv handlet i strid 

med de presseetiske regler, således at medarbejderen udsættes for endnu en krænkelse.  

 

[Klager] har oplyst, at kommunen er bekendt med, at [Person 2] ”generelt” optager samtlige 

samtaler, herunder både telefonsamtaler og fysiske møder med kommunen, men at [Klager] 

opfatter det som stridende med de presseetiske regler, når optagelserne bringes i en sam-

menhæng som den påklagede udsendelse. 24syv kunne i stedet have valgt at læse op fra sam-

talen og derved undgået at offentliggøre en lydfil, hvor medarbejderens stemme kan høres og 

genkendes for en nærmere bestemt gruppe af personer. 

 

Om det forhold, at 24syv i indlægget for Pressenævnet har bemærket, at det har været nød-

vendigt at bringe lydoptagelsen med medarbejderen i [Klager], ”da det har vist sig svært at 

dokumentere forvaltningens ageren i disse sager, idet anmodninger om aktindsigt ikke 

konsekvent behandles efter offentlighedslovens bestemmelser, ligesom der rettes og slettes i 

journaler”, har [Klager] henvist til, at 24syv i stedet for at bringe lydfilen kunne have valgt at 

læse op fra samtalen og derved overholdt de presseetiske regler.  

 

[Klager] har bemærket, at 24syv i forbindelse med deres bemærkninger for Pressenævnet, 

som er refereret i forrige afsnit [markeret med kursiv], fremkommer med udokumenterede 

beskyldninger over for kommunen, hvilket klart viser, hvilken holdning og tilgang 24syv har 

til [Klager]. Desværre er det ikke kommunens opfattelse, at der i forbindelse med 24syv er 

tale om en objektiv afdækning af et emne, men snarere en subjektiv tilgang, som [Klager] 

ikke ønsker at være en del af. 

 

-Lydoptagelse mellem [Klager]s borgmester og 24syv-journalist 

[Klager] har anført, at samtalen mellem kommunens borgmester [Person 3] og 24syvs journa-

list er bragt uden, at der er indhentet samtykke fra hverken [Person 3] eller [Klager]. Lydfilen 

bringes i en sådan kontekst, at det fremstår som om, at kommunen ikke ønsker at medvirke til 

en ”sags” oplysning. Sagen er den, at ingen ansatte i kommunen, herunder borgmesteren, har 

ret til at udtale sig om personsager i kommunen. Dette har såvel kommunens administration 

som borgmesteren selv flere gange gjort rede for over for 24syv.  

 

[Klager] har bemærket, at det også er derfor, at borgmesteren udtaler, at han ”ikke kunne 

drømme om at udtale [sig] om personsager”. At 24syv alligevel vælger at stille et spørgsmål, 

som de udmærket er klar over, at borgmesteren eller enhver anden ansat i [Klager] ikke har 

mulighed for at kommentere på og så fremlægge det som om, at kommunen ikke vil kom-

mentere på det, har [Klager] bemærket, at de opfatter som værende i strid med de presseeti-

ske regler. 

 

 

Korrekt information 

- Omtale af fratrædelse som fyring 



 

 
  6 

 

 

 

[Klager] har bemærket, at der i udsendelsen nævnes navngivne personer, herunder tidligere 

[Stilling 1] [Person 4], og at det op til flere gange i udsendelsen nævnes, at hun er blevet fyret. 

[Klager] har anført, at 24syv derved har bragt ukorrekte oplysninger, idet [Person 4] ikke er 

blevet fyret fra sin stilling i [Klager], men at der er indgået en fratrædelsesaftale.  

 

[Klager] har bemærket, at 24syv i indlægget for Pressenævnet har anført, at 24syv i program-

met har omtalt [Person 4] som fyret, idet 24syv har ”modtaget kildeoplysninger om, at der 

de facto var tale om en fyring af [Person 4]”. [Klager] har herom anført, at der ikke fremgår 

noget i 24syvs bemærkninger om, hvilken kilde oplysningen er modtaget fra, og hvorvidt de 

har fået oplysningen bekræftet af enten [Person 4] selv eller [Klager]. [Klager] har gjort gæl-

dende, at det er i strid med de presseetiske regler at offentliggøre en oplysning, som er i di-

rekte strid med sandheden, sågar uden at man overhovedet har forsøgt at få oplysningen be-

kræftet af nogen af parterne.  

 

[Klager] har i relation hertil bemærket, at 24syv allerede tilbage i maj måned var bekendt 

med, at der var indgået en fratrædelsesaftale med [Person 4], idet 24syv henvendte sig til 

kommunen den 4. maj 2022 med en aktindsigtsanmodning i fratrædelsesaftalen med [Per-

son 4]. Den 11. maj 2022 modtog 24syv ved journalist [Person 8] en afgørelse, hvor der blev 

meddelt delvis aktindsigt i fratrædelsesaftale indgået mellem [Person 4] og [Klager]. Allerede 

fire måneder inden, at 24syv valgte at offentliggøre det påklagede program af 14. september 

2022, var 24syv således i besiddelse af oplysninger om, at der efter gensidig aftale var indgået 

en fratrædelsesaftale med [Person 4]. [Klager] har anført, at det forhold, at 24syv alligevel 

vælger at fordreje sandheden – ved op til flere gange at nævne, at [Person 4] er blevet fyret – 

efter kommunens opfattelse klart er i strid med de presseetiske regler. 24syv har med denne 

fordrejning forsøgt direkte at påvirke forståelsen af den/de sager, som kommunen har/har 

haft under behandling i Familieafdelingen 

  

- Fiktive diagnoser og ulovlige rettelser  

[Klager] har anført, at der i programmet indgår følgende udtalelse ”Der er lavet fiktive diag-

noser og ulovlige rettelser i sagen af medarbejdere”, og at 24syv derved fremkommer med 

udokumenterede beskyldninger mod kommunen og dennes ansatte, og at udtalelsen ikke ”af-

spejler den virkelighed, der er.”  

 

[Klager] har anført, at kommunen på ingen måder er enige med 24syv om, at der er lavet fik-

tive diagnoser og ulovlige rettelser i den konkrete sag, som hele radioudsendelsen omhand-

ler. 

  

Den omtalte borger har den 18. november 2022 modtaget en afgørelse vedrørende berigti-

gelse af oplysninger, herunder mulighed for sletning af oplysninger. [Klager] har anført, at de 

på denne baggrund vurderer, at kommunen har handlet i overensstemmelse med såvel of-

fentlighedslovens som databeskyttelsesforordningens bestemmelser om behandling af oplys-

ninger. Den nærmere vurdering af de enkelte oplysninger er der i selvsamme afgørelse gjort 

rede for over for borgeren, hvorfor der ikke ses grundlag for at kommentere yderligere på 

dette i denne sammenhæng.  

 



 

 
  7 

 

 

 

 

2.2 24syvs synspunkter 

Brug af lydoptagelser  

-Lydoptagelse mellem en ansat i kommunen og en borger  

24syv har anført, at det – i modsætning til, hvad [Klager] hævder – er lovligt at optage samta-

ler, man selv deltager i, hvorpå den nævnte optagelse, der er relevant i denne sag, er optaget 

lovligt. 24syv har i den forbindelse henvist til, at det af straffelovens § 263, stk. 2, fremgår, at 

[den, der uberettiget] ’ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser 

fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller forhandlinger i et 

lukket møde, den pågældende ikke selv deltager i, eller hvortil den pågældende uberettiget 

har skaffet sig adgang’ kan straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder.  

 

Spørgsmålet er herefter alene, hvorvidt 24syv – eventuelt uden samtykke – kan viderebringe 

den pågældende optagelse, og 24syv har bemærket, at det fremgår af de vejledende regler for 

god presseskik, at 'offentliggørelse af skjulte optagelser bør kun ske, hvis de medvirkende har 

givet samtykke, eller hvis den samfundsmæssige interesse klart overstiger den enkeltes krav 

på beskyttelse, og den fornødne journalistiske dokumentation ikke eller kun meget vanskeligt 

kan skaffes på anden måde.' 

 

24syv har anført, at betingelserne for at bringe den skjulte optagelse klart er opfyldt, idet den 

samfundsmæssige interesse er ganske betydelig, ligesom den fornødne journalistiske doku-

mentation ikke kunne tilvejebringes på anden vis. Der er herved lagt vægt på, at den påståede 

forurettede er en myndighedsperson, der i øvrigt ikke identificeres nærmere, at optagelserne 

ikke indeholder - for myndighedspersonen - oplysninger af krænkende art, der bør unddrages 

offentligheden, ligesom forældreparten i sagen har foretaget optagelsen netop for at kunne 

påvise og dokumentere myndighedernes ageren og mulige overgreb. 24syv har gjort gæl-

dende, at der således i denne sag ikke er tale om, at myndighedspersonen har krav på 'beskyt-

telse'. 

 

Om den i klagen nævnte optagelse, der er bragt uden samtykke, kan det oplyses, at de 

lydklip, der er bragt i introen og to steder senere i udsendelsen, hidrører fra samme optagelse 

af en samtale mellem [Person 2], der er mor til to tvangsfjernede drenge, og en ledende med-

arbejder i kommunen. Lydoptagelsen, der refereres til i programmet den 14. september 2022 

- som er den eneste lydoptagelse af ansatte i kommunen, 24syv har bragt – var nødvendig at 

bringe, da det har vist sig svært at dokumentere forvaltningens ageren i disse sager, idet an-

modninger om aktindsigt ikke konsekvent behandles efter offentlighedslovens bestemmelser, 

ligesom der rettes og slettes i journaler. Hertil kommer, at afgørelser ikke nødvendigvis gives 

på skrift. 

 

24syv har bemærket, at mediet i udsendelsen gennemgår den konkrete ordlyd af lydoptagel-

sen med den pågældende mors advokat, idet det ikke fremgår klart for lytterne, hvad en 

hjemgivelsesperiode er, og hvad der er gået forud for den opsigtsvækkende beslutning om, at 

børnene skal tilbage til deres mor. 

 



 

 
  8 

 

 

 

Der er således tale om, at optagelsen dokumenterer, at børnene skal hjemgives, og at kom-

munen erkender, at de forkerte diagnoser, der har haft betydning for sagen, '”berigtiges”, 

altså har været forkerte.  

 

24syv har anført, at mediet skønnede, at det var afgørende for belysningen af sagen at bringe 

denne optagelse, da det entydigt dokumenterede, at kommunen havde anvendt forkerte diag-

noser, og at hjemgivelse nu skulle ske. Det er dertil 24syvs opfattelse, at forvaltningen førhen 

har sanktioneret eller straffet kilder - forældre - der har medvirket i den journalistiske afdæk-

ning. Blandt andet har [Person 2] oplevet, at samværet med hendes børn blev indskrænket 

uden faglig grund, umiddelbart efter at hun havde deltaget i et interview. Det var - og er - 

24syvs skøn, at 24syv ved at bringe lydoptagelsen gjorde det vanskeligt for kommunen efter-

følgende at trække det mundtlige tilsagn om hjemgivelse af børnene tilbage. Der forelå på ud-

givelsestidspunktet ikke skriftlig dokumentation for hjemgivelsen, og derved var lydoptagel-

sen den eneste dokumentation for kommunens løfte om at hjemgive børnene og berigtige 

fejlagtige diagnoser.  

 

Desuden var og er det 24syvs vurdering, at lydoptagelsen havde offentlig interesse alene af 

den grund, at den illustrerede den manglende lovlighed, som [Klager]s sagsbehandling er 

præget af. Vigtige afgørelser, som hjemgivelse af børn og berigtigelse af forkerte oplysninger 

af afgørende betydning for sagsforholdet, skal ifølge god forvaltningsskik ikke foretages som 

del af en mundtlig partshøring uden nærmere angivelse af, hvad parten bliver partshørt i, og 

uden klagevejledning. 

 

24syv har bemærket, at det efterfølgende også har vist sig, at [Klager] har afveget fra det 

fremsatte mundtlige løfte, idet to ud af tre berigtigelser af diagnoser alligevel ikke er sket, og 

der gik mere end to måneder, før afgørelsen kom på skrift. Herved bidrager lydoptagelsen til 

at dokumentere, at [Klager] ikke overholder de afgivne mundtlige afgørelser eller løfter til 

borgerne. 

 

-Lydoptagelse mellem [Klager]s borgmester og 24syv-journalist  

24syv har anført, at optagelsen med [Person 3] ikke er en skjult optagelse, men et forsøg på at 

gennemføre et interview. Optagelsen er ikke omfattet af hverken straffelovens bestemmelser 

eller de vejledende presseetiske regler. Værten gør, da optagelsen foretages, straks borgme-

steren [Person 3] opmærksom på, at hun er journalist på 24syv og ringer fra studiet, hvoref-

ter han efter en kort udveksling lægger røret på. 

 

24syv har oplyst, at 24syv mindst 10 gange i perioden op til gennemførelsen af det pågæl-

dende opkald har forsøgt at få et interview med borgmesteren om behandling af sager om 

tvangsanbringelser/anbringelser i [Klager], men borgmesteren har nægtet at deltage. Det er 

24syvs opfattelse, at det er i offentlighedens interesse at belyse, at en borgmester - uden 

grund - nægter at stille op til interview med det medie, der har afdækket kommunens fejl og 

lovbrud. 

 



 

 
  9 

 

 

 

Det må desuden forventes, at en politiker er indforstået med, at en journalist bånder telefon-

samtaler. 24syv har i relation hertil i øvrigt henvist til nævnets kendelse i sag nr. 2022-80-

0781.  

 

 

Korrekt information 

- Omtale af fratrædelse som fyring 

24syv har anført, at mediet første gang i udsendelsen ”Reporterne: Skal borgere ikke læn-

gere kunne dele videoer af politiet?” bragt den 5. maj 2022, omtaler nyheden om, at den le-

dende medarbejder [Person 4] har fratrådt sin stilling. 24syv har henvist til, at blandt andet 

det følgende fremgår af udsendelsen:  

 

”[Stilling 1] i [Klager], [Person 4], har nu 

fratrådt sin stilling. Det blev besluttet på et lukket møde i [Klager]s 

økonomiudvalg og kommunalbestyrelse tirsdag aften. Og fratrædelsen kommer 

blandt andet i kølvandet på Reporternes afdækning af massive lovbrud i børne- og 

tvangsanbringelsessager i den forvaltning, som [Person 4] altså indtil nu har haft det 

overordnede administrative ansvar for.” 

[…] 

”Programvært: Er [Person 4] blevet fyret eller har hun fratrådt sin stilling? 

Reporter: Det er et godt spørgsmål… [...] …vi ved, at hun har indgået 

en fratrædelsesaftale, men [Person 3] vil til Fyens Amts Avis ikke 

komme nærmere ind på, hvem der tog initiativet [...]” 

 

Herpå oplæses svar fra kommunaldirektør [Person 9].  

 

Af oplæg til programmet den 14. september 2022 fremgår det dog, at den pågældende blev 

'fyret.' Årsagen hertil er, at 24syv har modtaget kildeoplysninger om, at der de facto var tale 

om en fyring af [Person 4]. Tre dage efter, at 24syv den 24. marts 2022 [i udsendelsen ”Re-

porterne: Chef i [Klager] har selv brudt loven i børnesag”] dokumenterede, at [Person 4] 

havde overtrådt GDPR-lovgivningen i en børnesag, og var blevet anmeldt til Datatilsynet af 

borgmesteren selv, blev hun sygemeldt. 

 

24syv har oplyst, at [Person 4] var sygemeldt, indtil hun den [Dato 1] 2022 indgik en fratræ-

delsesaftale med kommunen. 

 

- Fiktive diagnoser og ulovlige rettelser 

24syv har anført, at mediet har fremlagt særdeles omfattende dokumentation, der viser, at 

der er blevet rettet og slettet i dokumenter i mindst tre konkrete anbringelsessager. Dette 

fremgår ved sammenligning af en række sagsakter, der er foretaget med måneders mellem-

rum. 24syv har i den forbindelse i indlægget for Pressenævnet henvist til og beskrevet tre 

konkrete sager, herunder [Person 2]s sag. Om denne sag har 24syv anført følgende:  

 

”- I sagen om moderen [Person 2], der har fået tvangsfjernet to børn, er der - 

blandt andet - i et notat ændret i oplysninger om, hvorvidt moderen har givet 



 

 
  10 

 

 

 

tilsagn til, at der måtte gennemføres en børnefaglig undersøgelse af hendes 

barn. I november 2021 viste en aktindsigt i [Person 2]s sag, at det af 

notatoptegnelser fremgik, at børneundersøgelsen var foretaget uden [Person 2]s 

samtykke. I aktindsigt fra juni 2022 er der rettet i samme notatoptegnelse. En med-

arbejder har ændret ordlyden til, at undersøgelsen er lavet med moderens samtykke. 

 

24syv har bemærket, at dokumentationen i blandt andet [Person 2]s sag blev videresendt til 

en række eksperter, der har betegnet ændringerne i borgernes sager om anbringelse som 

ulovlige.  

 

24syv har i øvrigt henvist til en række konkrete anbringelsessager fra [Klager], som 24syv i 

flere forskellige udsendelser har dækket, og hvor eksperter har vurderet, at [Klager] i handlet 

i strid med lovgivningen.  

 

I udsendelsen ”Reporterne: Fejlagtige tvangsfjernelser af børn i [Klager]” den 17. marts 

2022 dokumenterer [Person 10], selvstændig socialrådgiver, ansat af [Klager] som såkaldt § 

54-støtte i en konkret tvangsanbringelsessag, at moderen [Person 2] uberettiget i kommu-

nens systemer var registreret som lidende af paranoid skizofreni, uagtet at der ikke er belæg 

for dette. I udsendelsen ”Skal Danmark afskaffe forsvarsforbeholdet?” den 1. april 2022 op-

lyses det for så vidt angår [Person 2], at hun ifølge kommunens akter skulle lide af skizofreni, 

angst og depression, uagtet at det af den dokumentation, 24syv er i besiddelse af, fremgår, at 

mistanken om skizofreni hos [Person 2] blev endeligt afkræftet i psykiatrien i 2009. 

 

[Klager] har siden erkendt at have afgivet urigtige oplysninger i netop [Person 2]s sag, blandt 

andet om førnævnte angstdiagnose, hvilket også fremgår af den dokumentation, 24syv er i 

besiddelse af. 

 

Af brev fra [Klager] til [Person 2], dateret den 18. november 2022, fremgår det: 

 

”Endelig er det med baggrund i ovenstående vores vurdering, at du for så 

vidt angår oplysningerne om panikangst, har ret til berigtigelse heraf jf. 

forordningens artikel 16. Vi lægger vægt på, at oplysningen om du 

skulle lide af panikangst, med baggrund i det afkræftende brev af 14. 

februar 2022 fra din praktiserende læge, må betragtes som egentlig 

urigtig.” 

 

24syv har derudover henvist til en sag, som er omtalt i udsendelsen ”Reporterne: [Klager]: 

Vi har ikke lavet fejl i tvangsanbringelsessager” den 18. marts 2022, hvor 24syv afdækkede, 

at [Klager] havde indført en række diagnoser i en anden konkret anbringelsessag, som en læ-

geudtalelse modbeviste. 

  

Det er således samlet set tale om, at [Klager] i mindst to af de af 24syv publicerede sager har 

registreret de udsatte parter - forældrene - i sager om tvangsmæssige anbringelser med flere 

falske eller forkerte diagnoser, der afgørende har forværret deres retsstilling. Alvorligheden 

af kommunens brug af falske diagnoser understreges af, at der i afgørelsen fra Ankestyrelsen 



 

 
  11 

 

 

 

om videreført anbringelse af både [Person 2]s og en anden konkret borgers børn bliver lagt 

vægt på parternes henholdsvise 'psykiske ustabilitet' og 'psykiske sygdom'. 

 

[Klager] er flere gange blevet forholdt denne kritik, men kommunen har ikke ønsket at med-

virke. 

 

24syv har oplyst, at mediets afdækning har ført til, at [Klager] og borgmester [Person 3] 

([Partinavn]) er anmeldt til politiet for lovbrud og manglende indgriben overfor kommunens 

ulovlige sagsbehandling i børne- og anbringelsessager. Efterforskningen pågår stadig. 

 

Flere af de sager, der er belyst i 24syv, er efterfølgende blevet gennemgået i Ankestyrelsen, 

der som konsekvens har startet en tilsynssag mod kommunen. Den 3. november 2022 på-

lagde Ankestyrelsen således [Klager] at genåbne samtlige børne- og anbringelsessager på 

grund af omfattende lovbrud begået af kommunen. 24syv har i forbindelse med klagen for 

Pressenævnet indsendt kopi af Ankestyrelsens brev af den 3. november 2022, som er rettet til 

[Klager], og som endvidere er sendt i kopi til [Person 2] til orientering. 

 

Ankestyrelsen anførte blandt andet i brevet af den 3. november 2022 til kommunalbestyrel-

sen i [Klager]:  

 

”Ankestyrelsen vurderer, at [Klager] i forbindelse med kommunens behandling af 

sager i Familieafdelingen ikke har overholdt en række bestemmelser i offentligheds-

loven, forvaltningsloven, retssikkerhedsloven og serviceloven. 

Vi lægger vægt på, at det fremgår af [Klager]s redegørelser i tre konkrete sager, at 

der i sagerne har været begået så omfattende sagsbehandlingsfejl, at det giver anled-

ning til væsentlig kritik. Af redegørelserne fremgår det, at sagsbehandlingsfejlene 

blandt andet drejer sig om manglende partshøring, manglende begrundelse for afgø-

relser, manglende overholdelse af notat- og journaliseringspligten og manglende 

overholdelse af reglerne i servicelovens kapitel 11 om særlig støtte til børn og unge. 

På baggrund af [Klager]s gennemgang af de tre konkrete sagsforløb er det Ankesty-

relsens vurdering, at der er en risiko for, at der også er sket væsentlige sagsbehand-

lingsfejl i andre sager i Familieafdelingen.” 

 

24syv har henvist til, at Ankestyrelsens vurdering af [Klager]s sagsbehandling på området 

med al tydelighed understreger, at 24syvs dækning har været korrekt, saglig, dækkende og 

nødvendig. 24syv har samtidig oplyst, at [Klager] på baggrund af Ankestyrelsens krav nu har 

indgået en aftale med et eksternt firma om at gennemgå samtlige anbringelsessager fra de se-

neste tre år.  

 

Kommunens egen indledende gennemgang af sager har allerede ført til, at to forældre har 

fået deres børn hjemgivet, og i begge tilfælde er der tale om sager, afdækket af 24syv. 24syv 

har oplyst, at [Klager] har besluttet at hjemgive to [Aldersangivelse] tvillingesønner til deres 

mor [Person 2] efter 462 dages tvangsanbringelse, idet kommunen har erkendt, at der 'ikke 

er et anbringelsesgrundlag' i sagen. Denne udtalelse er fremført af den nye leder af 



 

 
  12 

 

 

 

familieafdelingen i en optaget telefonsamtale med [Person 2] den 5. december 2022, som 

24syv er i besiddelse af.  

 

24syv har afslutningsvist anført, at mediet har forelagt alle oplysninger for [Klager].  

 

 

3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 

I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  

Jesper Rothe, Jørn Mikkelsen, Lars Lindskov og Marlene Borst Hansen.  

 

Kompetence  

Pressenævnet bemærker, at det følger af medieansvarslovens § 43, at nævnet træffer afgø-

relse i sager om, hvorvidt der er sket offentliggørelse i strid med god presseskik, jf. § 34, og  

hvorvidt et massemedie efter reglerne i lovens kapitel 6 er forpligtet til at offentliggøre et 

genmæle. Spørgsmål om, hvorvidt reglerne i databeskyttelseslovgivningen eller straffelovens 

bestemmelser er tilsidesat, hører under henholdsvis Datatilsynet og domstolene og falder 

uden for nævnets kompetence. 

 

 

God presseskik 

Brug af lydoptagelser  

-Lydoptagelse mellem en ansat i kommunen og en borger 

[Klager] har klaget over, at 24syv har bragt en lydoptagelse med et uddrag af en telefonsam-

tale mellem en fremtrædende medarbejder i kommunen og en borger, som har fået tvangsan-

bragt sine to børn. 

 

24syv har til støtte for at bringe lydoptagelsen uden samtykke fra medarbejderen blandt an-

det anført, at den samfundsmæssige interesse i at bringe lydoptagelsen er ganske betydelig, 

og at den fornødne journalistiske dokumentation ikke kunne tilvejebringes på anden vis. 

 

Af udsendelsen fremgår følgende, hvori lydoptagelsen indgår:  

 

 ”Programvært: [Person 2], hvis børn har været uretmæssigt tvangsfjernet i over et 

år, er ude og gå en tur med sin hund tidlig tirsdag eftermiddag, da hendes telefon 

pludselig ringer. I røret, der er en fremtrædende medarbejder i [Klager]s familieaf-

deling, der giver [Person 2] de nyheder, hun har ventet på så længe. 

[Telefonsamtalen mellem den fremtrædende medarbejder og [Person 2] afspilles 

uden sløring] 

Fremtrædende medarbejder: Vi har modtaget et skriv fra din advokat om, at hun 

forventer, at børnene hjemgives. I den forbindelse så træffer jeg afgørelse om en 

hjemgivelsesperiode på fire måneder. 

[…] 

Programvært: Ja, og nu har vi dig med i studiet, [Person 6], velkommen til program-

met.  

[Person 6]: Tak skal du have. 



 

 
  13 

 

 

 

Programvært: Du er advokat i [Firmanavn], og du repræsenterer en række familier 

fra [Området] i de her tvangsfjernelsessager, heriblandt [Person 2]. Lad os lige prøve 

at afspille den lyd igen, hvor en fremtrædende medarbejder i kommunen i et opkald 

til [Person 2] altså siger, at de vil sende børnene hjem. 

[Telefonsamtalen mellem den fremtrædende medarbejder og [Person 2] afspilles] 

Fremtrædende medarbejder: Vi har modtaget et skriv fra din advokat om, at hun 

forventer, at børnene hjemgives. I den forbindelse så træffer jeg afgørelse om en 

hjemgivelsesperiode på fire måneder. 

[Programmet fortsætter herefter] 

Programvært: Ja, sådan lød det altså. Så først og fremmest, hvordan tolker du helt 

præcist kommunens udmelding til [Person 2] her over telefonen?  

[Person 6]: Jamen det jeg tolker, altså eller den udmelding, som kommer fra [Klager], 

det er jo, at de nu har erkendt, man kan sige, at de har lavet de her sagsbehandlingsfejl 

og lovbrud, som kan medføre, at vi kan ikke stole på det materiale, som har lagt til 

grund for anbringelserne. Og på den baggrund så hjemgiver de nu, og så laver de så 

en hjemgivelsesperiode på fire måneder.  

[…] 

”Programvært: Nogle af de lovbrud, som vi har afdækket her på Reporterne, både i 

[Person 2]s og andres sager i [Klager], det er jo, at sagsbehandlere de skriver fiktive 

diagnoser ind i forældrenes journaler, bruger dem ligesom til begrundelse for at 

tvangsfjerne børn, og de oplysninger har kommunen indtil videre jo nægtet at rette. 

Men i det opkald, som [Person 2] hun fik tirsdag, der lover medarbejderen faktisk, at 

det bliver lavet om nu. Lad os lige prøve kort at høre, hvordan det lød. 

[Telefonsamtalen mellem den fremtrædende medarbejder og [Person 2] afspilles] 

Fremtrædende medarbejder: De sendte mig i går øhm, hvad hedder det, berigtigelse 

af de, af tre ting, tror jeg. 

[Person 2]: Ja. 

Fremtrædende medarbejder: Jeg har ikke nået at læse det, og det får du også tilsendt. 

[Person 2]: Ja. 

Fremtrædende medarbejder: Sådan at alt, det bliver berigtiget af det med diagno-

serne og det der.” 

[Programmet fortsætter herefter] 

Programvært: Ja, [Person 6], altså hvorfor tror du først, at de her oplysninger bliver 

rettet nu?  

[Person 6]: Jamen årsagen det er jo netop, fordi de har lavet en erkendelse af, at der 

er sket så mange sagsbehandlingsfejl, og så er det jo fordi, der er flere eksperter, der 

har været inde og vurdere de her sager. Det her skulle have været sket for, helt tilbage 

fra [Person 2], hun siger jo for et år siden, at det her det er helt skidt, og der skulle de 

jo egentlig, man kan sige, have været rettet. Men årsagen til, at de gør det nu, det er 

simpelthen, at jeg tror, at det er blevet helt åbenlyst, at de har lavet de her lovbrud, og 

derfor så går de ind og korrigerer det nu.”  

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at offentliggørelse af skjulte optagelser 

kun bør ske, hvis de medvirkende har givet samtykke, eller hvis den samfundsmæssige 



 

 
  14 

 

 

 

interesse klart overstiger den enkeltes krav på beskyttelse, og den fornødne journalistiske do-

kumentation ikke eller kun meget vanskeligt kan skaffes på anden måde, jf. punkt B.7.  

 

Pressenævnet finder, at de presseetiske regler om skjulte optagelser først og fremmest er be-

grundet i hensynet til fysiske personers beskyttelse; dvs. omhandlende optagelser, hvorpå der  

er deltagere eller tilsvarende ligestillede forhold. Det er således den/dem, der medvirker på 

en skjult optagelse, der skal give samtykke til offentliggørelse. 

 

I udsendelsen er der bragt dele af en skjult lydoptagelse, hvor en fremtrædende unavngiven 

medarbejder fra Familieafdelingen ved [Klager] optræder. Pressenævnet lægger til grund, at 

de uddrag af den skjulte lydoptagelse, som offentliggøres i programmet, stammer fra en sam-

tale mellem en medarbejder med ledelsesansvar og en borger i [Klager], som er mor til to 

børn, der på daværende tidspunkt var tvangsanbragt. 

 

På baggrund af sagens oplysninger lægger Pressenævnet endvidere til grund, at den fremtræ-

dende medarbejders samtykke ikke var indhentet forud for offentliggørelsen af udsendelsen 

med lydoptagelsen.  

 

Pressenævnet finder, at det som udgangspunkt er betænkeligt, at medierne anvender skjulte  

lydoptagelser, som er optaget af og videregivet til mediet fra tredjemand.  

 

Pressenævnet finder imidlertid også, at det har klar samfundsmæssig interesse at belyse 

kommuners sagsbehandling i anbringelsessager.  

 

Nævnet finder, at uddraget af den skjulte lydoptagelse i udsendelsen blev anvendt til at doku-

mentere [Klager]s sagsskridt i en anbringelsessag, som 24syv over en længere periode havde 

dækket, og at lydoptagelsen bidrager til at belyse forhold af klar offentlig interesse. Nævnet 

finder imidlertid, at 24syv – uden at det ville have påvirket den samlede fremstilling – kunne 

have anvendt indholdet fra lydoptagelsen i udsendelsen på en måde, som var mindre indgri-

bende for den pågældende medarbejder, eksempelvis ved sløring af medarbejderens stemme 

eller oplæsning af lydoptagelsens indhold. På denne baggrund udtaler nævnet kritik.  

 

-Lydoptagelse mellem [Klager]s borgmester og 24syv-journalist  

[Klager] har klaget over, at 24syv har bragt en lydoptagelse mellem [Klager]s borgmester 

[Person 3] og 24syvs journalist, hvori han afviser at kommentere på [Person 2]s sag i kom-

munens familieafdeling.  

 

24syv har anført, at det er i offentlighedens interesse at belyse, at en borgmester nægter at 

stille op til interview med det medie, der har afdækket kommunens fejl og lovbrud, og at det 

desuden må forventes, at en politiker er indforstået med, at en journalist bånder telefonsam-

taler. 

 

På baggrund af sagens oplysninger lægger Pressenævnet til grund, at journalisten ved indled-

ningen af telefonsamtalen oplyste [Person 3] om, at hun stod i et studie og var i gang med at 



 

 
  15 

 

 

 

optage til en radioudsendelse, som ville blive bragt senere samme dag. Det må således anta-

ges, at [Person 3] fra samtalens begyndelse var bekendt med, at han talte med en journalist.  

 

Det er Pressenævnets opfattelse, at en lydoptager i dag må anses for at være et almindeligt  

journalistisk arbejdsredskab, og at en person, som taler med en journalist, må være forberedt  

på, at samtalen optages. Det er ligeledes nævnets opfattelse, at offentlige myndigheder, her-

under kommunale forvaltningsmyndigheder, i højere grad end privatpersoner må acceptere 

at være genstand for medieomtale. Det er videre nævnets opfattelse, at i de tilfælde, hvor 

skrevne medier efter en telefonsamtale kunne have bragt en udtalelse som citat, kan elektro-

niske medier også bringe et uddrag af optagelsen som lyd. 

 

Pressenævnet finder, at den konkrete situation ikke kan sidestilles med de tilfælde, hvor der 

er tale om en udtalelse til citat. Nævnet har i den forbindelse lagt vægt på, at det fremgår af 

sagens oplysninger, at [Klager] og borgmester [Person 3] gentagne gange har afvist at kom-

mentere på personsager, og at han i optagelsen klart afviser at ville deltage i et interview og 

ikke udtalte sig om den sag, som var omdrejningspunkt for udsendelsen.  

 

Under hensyn til optagelsens karakter, herunder at optagelsen ikke vedrører [Person 3]s pri-

vate forhold, men relaterer sig til hans professionelle virke som borgmester for [Klager], og at 

lydoptagelsen ikke kan anses for krænkende for [Person 3], samt at der efter nævnets opfat-

telse ikke er tale om en skjult lydoptagelse, finder nævnet ikke anledning til at udtale kritik af 

24syv for at offentliggøre lydoptagelsen.  

 

 

Korrekt information 

[Klager] har klaget over, at udsendelsen indeholder ukorrekt information.  

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at det er mediernes opgave at bringe  

korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt, bør det kontrolleres, om de oplysninger,  

der gives eller gengives, er korrekte, jf. punkt A.1 

 

- Omtale af fratrædelse som fyring 

[Klager] har klaget over, at 24syv i udsendelsen flere gange bringer ukorrekte oplysninger 

ved at oplyse, at [Person 4] er blevet fyret. [Klager] har henvist til, at [Person 4] ikke er blevet 

fyret fra sin stilling i [Klager], men at der er indgået en fratrædelsesaftale. 

 

24syv har anført, at 24syv har modtaget kildeoplysninger om, at der de facto var tale om en 

fyring af [Person 4] og har desuden henvist til forløbet op til indgåelsen af fratrædelsesafta-

len.  

 

Pressenævnet lægger til grund, at [Klager] den [Dato 1] 2022 indgik en gensidig fratrædelses-

aftale med [Person 4], og at 24syv den 11. maj 2022 blev meddelt delvis aktindsigt i denne 

fratrædelsesaftale. Det er ubestridt, at det ikke fremgår af denne fratrædelsesaftale, at [Per-

son 4] blev fyret. Pressenævnet finder, at det for lytteren af udsendelsen fremstår som et ube-

stridt faktum, at [Person 4] blev fyret, idet 24syv ikke nævner fratrædelsesaftalen.  



 

 
  16 

 

 

 

 

På denne baggrund finder Pressenævnet, at 24syv ikke har haft tilstrækkeligt grundlag for at 

omtale [Person 4]s fratrædelse som en fyring. Det forhold, at 24syv har modtaget kildeoplys-

ninger om, at der de facto var tale om en fyring af [Person 4] kan – som sagen er oplyst – ikke 

føre til en anden vurdering. Nævnet udtaler derfor kritik.  

 

- Fiktive diagnoser og ulovlige rettelser 

[Klager] har klaget over, at 24syv i udsendelsen fremkommer med udokumenterede beskyld-

ninger mod kommunen og dennes ansatte om, at ”der er lavet fiktive diagnoser og ulovlige 

rettelser i sagen af medarbejdere”.  

 

24syv har anført, at mediet har fremlagt særdeles omfattende dokumentation, der viser, at 

der er blevet rettet og slettet i dokumenter i blandt andet [Person 2]s sag.  

 

Af udsendelsen fremgår blandt andet følgende:  

 

”Programvært: Det sidste halve år der har vi her på Reporterne afdækket alvorlige 

lovbrud og mangler i en lang række børne- og tvangsfjernelsessager i [Klager]. [Per-

son 2]s sag var den første, vi bragte. I hendes sag der havde sagsbehandlerne i [Kla-

ger] blandt andet skrevet fiktive diagnoser ind i hendes sag og lavet ulovlige rettelser 

i hendes journal. Siden er kommunens [Stilling 1] [Person 4] blevet fyret, [Parti-

navn]s borgmester [Person 3] er blevet politianmeldt, og sagerne har været bragt op 

for socialminister [Person 5] i samråd med Christiansborg, men alligevel så er det 

først nu, at [Person 2]s [Aldersangivelse] tvillingesønner kan komme hjem.” 

 

Pressenævnet lægger til grund, at 24syv i en lang række programmer har dækket [Klager]s 

sagsbehandling i en række forskellige børne- og tvangsfjernelsessager, herunder [Person 2]s 

sag, som baserer sig på de oplysninger, som 24syv efter det oplyste har fået via blandt andet 

aktindsigt og en række kilder, samt at flere eksperter har været forelagt dette materiale og 

udtalt sig særdeles kritisk om [Klager]s sagsbehandling. Nævnet lægger også til grund, at 

24syvs dækning blandt andet har ført til, at daværende socialminister [Person 5] blev ind-

kaldt til samråd i Folketingets Social- og Ældreudvalg den 25. marts 2022 for at besvare et 

samrådsspørgsmål om [Klager]s sagsbehandling i en række børne- og tvangsfjernelsessager.  

 

På baggrund af sagens oplysninger lægger Pressenævnet videre til grund, at 24syv i udsendel-

sen ”Reporterne: Fejlagtige tvangsfjernelser af børn i [Klager]” den 17. marts 2022 inter-

viewer [Person 10], som er selvstændig socialrådgiver og ansat af [Klager] som såkaldt § 54-

støtte i [Person 2]s sag om tvangsanbringelse, og at [Person 10] i udsendelsen giver udtryk 

for, at [Person 2] uberettiget i kommunens systemer er registreret som lidende af paranoid 

skizofreni og anfører, at der ikke er belæg for dette, ligesom [Person 2]s advokat, [Person 6], i 

udsendelsen ”Skal Danmark afskaffe forsvarsforbeholdet?” den 1. april 2022 oplyser, at hun 

og [Person 2] flere gange har anmodet om berigtigelse af fejlagtige forhold om [Person 2]s 

diagnoser, som fremgik af [Klager]s sag om tvangsfjernelse af [Person 2]s børn, og som ind-

gik i Børne- og Ungeudvalgets afgørelse om tvangsfjernelsen af børnene, herunder blandt an-

det oplysningen om, at [Person 2] lider af panikangst.    



 

 
  17 

 

 

 

 

Pressenævnet lægger endvidere til grund, at det af den lydoptagelse mellem en ansat i [Kla-

ger] og [Person 2], som indgår i udsendelsen, fremgår, at [Klager] vil berigtige tre diagnoser i 

[Person 2]s sag.  

 

Pressenævnet finder, at udtalelsen om, at der er ”lavet fiktive diagnoser og ulovlige rettelser i 

sagen af medarbejdere” har en vis faktisk karakter og kan være skadelige for kommunens og 

de ansattes omdømme. Nævnet finder videre, at den påklagede udtalelse må anses for at være 

24syvs sammenfatning af mediets samlede dækning af [Klager]s sagsbehandling i [Person 2]s 

sag, som har været omtalt og behandlet i en række forskellige udsendelser, hvor flere kilder, 

herunder eksperter, har udtalt sig særdeles kritisk om sagsbehandlingen i blandt andet [Per-

son 2]s sag. Nævnet finder desuden, at det forhold, at det af den lydoptagelse mellem den an-

satte i [Klager] og [Person 2], fremgår, at [Klager] vil berigtige tre diagnoser, må anses som 

udtryk for, at der af [Person 2]s sag har fremgået oplysninger om diagnoser, som har været 

urigtige. På denne baggrund finder nævnet efter en samlet vurdering, at 24syv kan siges at 

have tilstrækkelig faktuelt grundlag for at bringe denne udtalelse.  

 

Pressenævnet bemærker, at Ankestyrelsen den 3. november 2022 afgav en tilsynsudtalelse 

om [Klager]s behandling af sager i Familieafdelingen, som på baggrund af [Klager]s egen re-

degørelse af tre konkrete sager, fandt at der var begået så omfattende sagsbehandlingsfejl, at 

det gav anledning til væsentlig kritik, og at Ankestyrelsen på denne baggrund vurderede, at 

der var en risiko for, at der også var sket væsentlige sagsbehandlingsfejl i andre sager i Fami-

lieafdelingen. Ankestyrelsen vurderede i den forbindelse, at kommunen burde gennemgå 

samtlige igangværende sager og eventuelt afsluttede sager i Familieafdelingen med henblik 

på at sikre, at de trufne afgørelser var korrekte, og at reglerne var overholdt. Nævnet bemær-

ker endvidere, at [Klager] i et brev af 18. november 2022 til [Person 2] har oplyst, at en oplys-

ning om panikangst ville blive berigtiget, idet kommunen i brevet bemærkede, at den måtte 

betragtes som ”egentlig urigtig”.  

 

Nævnet udtaler ikke kritik. 

 

 

Offentliggørelse af Pressenævnets kendelse  

I medfør af medieansvarslovens § 49 pålægger Pressenævnet herefter den ansvarshavende  

redaktør af 24syv at offentliggøre nævnets kendelse i en tilsvarende udsendelse på samme  

tidspunkt som den kritiserede udsendelse og i følgende udformning: 

 

Speakeren oplyser:  

 

”Pressenævnet har udtalt kritik af en udsendelse, som vi bragte i Reporterne i okto-

ber sidste år.” 

 

Herefter oplæser speakeren følgende om nævnets kendelse:  

 



 

 
  18 

 

 

 

”Udsendelsen handlede om [Klager]s sagsbehandling i en konkret tvangsfjernelses-

sag. I udsendelsen bragte 24syv et usløret lydklip af en samtale mellem en medarbej-

der i kommunen og en borger uden samtykke fra medarbejderen. 24syv omtalte i 

udsendelsen også, at en ledende medarbejder var blevet fyret fra sin stilling. Der var 

mellem medarbejderen og [Klager] indgået en gensidig fratrædelsesaftale.  

[Klager] har klaget over udsendelsen til Pressenævnet.  

Pressenævnet har udtalt kritik af 24syv for at bringe lydoptagelsen mellem den kom-

munale medarbejder og borgeren uden sløring, og nævnet har også udtalt kritik af 

24syv for at omtale fratrædelsen som en fyring. 

 

Endvidere oplyser speakeren:  

 

”Hele Pressenævnets kendelse kan ses på Pressenævnets hjemmeside, www.presse-

naevnet.dk” 

 

 

Er udsendelsen fortsat tilgængelig via en internetside eller lignende, skal indslaget, der in-

deholder Pressenævnets kritik, på tilsvarende vis gøres tilgængelig. Det skal ske på en så-

dan måde, at man ikke kan tilgå den kritiserede udsendelse uden først at have hørt indsla-

get, der indeholder Pressenævnets kritik. Endvidere skal der ved udsendelsen (om muligt) 

være et link med teksten: ”Pressenævnet har udtalt kritik af udsendelsen” direkte til næv-

nets kendelse på www.pressenaevnet.dk.” 

 

 


	Kendelse

