
 

 

   

 

  1 

Kendelse 

afsagt den 23. maj 2023 

 

 

Sag nr. 2023-80-0974 

 

[Klager] ([Kunstnernavnet]) 

 

mod  

   

DR 

 

[Klager] har klaget til Pressenævnet over udsendelsen ”VALGDAG: Hvad sker der i dag? 

Hvorfor må børn ikke stemme?”, som blev bragt den 1. november 2022 på dr.dk/drtv, idet 

han mener, at god presseskik er tilsidesat. 

 

[Klager] har klaget over, at DR i udsendelsen har brugt et klip af ham i en ukorrekt og kræn-

kende sammenhæng. 
 

 

 

1 Sagsfremstilling 

Den påklagede udsendelse 

DR bragte den 1. november 2022 udsendelsen ”VALGDAG: Hvad sker der i dag? Hvorfor 

må børn ikke stemme?” i programmet Ultra Nyt på dr.dk/drtv. Udsendelsen, som varer ca. 11 

minutter, er fortsat tilgængelig på platformen DRTV. 

 

Af udsendelsen fremgår blandt andet følgende: 

 

[Tidskode 06:19-07:27] 

 

”Værten: Hvis I vælger at følge med i valget i dag, så kommer I måske til at høre så-

dan nogle lidt mærkelige ord. Så, lad os lige hive fat i vores valgordbog. Det første 

ord er [værten sætter sig på en sofa] ej den er meget hård den her sofa. [Værten sæt-

ter sig på en ny sofa] Okay, meget bedre. Første ord er. 

Værten, speak voiceover: Sofavælger. Det handler ikke om at vælge en sofa. Ordet 

bruges i stedet om dem, der vælger ikke at stemme til valget. Altså de voksne, som 

bare bliver hjemme i sofaen i stedet for at smutte ned og sætte et kryds [der vises en 

række forskellige arkivklip under speaken, herunder et klip af [Klager], der ses sidde 

i en beige sofa. Klippet af [Klager] varer ca. et sekund]. 



 

 
  2 

 

 

 

Kvinde (arkivklip): Det interesserer mig ikke. 

Værten: Ved folketingsvalget der plejer omkring 1 ud af 10 af dem, der kan stemme, 

at være sofavælgere. Det kan være fordi, de ikke lige orker, fordi de ikke har lyst eller 

måske bare fordi, de ikke går op i politik. 

Mand 1 (arkivklip): Politik er bare ikke mig i det hele taget. 

Værten: Og så er der også nogen, der tænker. 

Værten, speak voiceover: Jeg er jo ikke enig med nogen af de der politikere, hvorfor 

skal jeg så stemme? 

Mand 2 (arkivklip): Det er fordi, jeg ikke aner, hvor jeg skal sætte mit kryds. 

Værten: Men hvis man ikke har lyst til at sætte sit kryds ved et parti eller politiker, 

så kan man faktisk stadig godt stemme.” 

 

 

Efter offentliggørelsen 

Den 13. december 2022 fjernede DR klippet med [Klager] fra udsendelsen, således at klippet 

ikke længere indgår i udsendelsen på platformen DRTV. 

 

[Klager] klagede den 6. december 2023 til DR, som den 15. december 2022 afviste klagen. 

[Klager]s klage over DRs afvisning er modtaget i Pressenævnet den 7. februar 2023. 

 

 

2 Parternes synspunkter 

2.1 [Klager]s synspunkter 

Brug af klip 

[Klager] har anført, at DR har brugt et klip med ham i en ukorrekt og krænkende sammen-

hæng, idet udsendelsen er hånende over for anderledes tænkende, herunder ham. 

 

[Klager] har bemærket, at han i 2011 blev ”snydt” til at være med i et hånligt indslag i TV Avi-

sen om sofavælgere. TV Avisen bragte dengang i 2011 en rettelse, så i en eller anden pinlig 

form har DR erkendt fejlen. [Person A], som var den daværende lytternes og seernes redaktør 

i DR, skrev en klumme om sagen, men TV Avisen og [Person B], som var redaktør på TV Avi-

sen, rettede sig heller ikke dengang efter [Person A]s rette-anbefalinger. [Klager] har henvist 

til artiklen ”En fejlcastet sofavælger” bragt den 6. oktober 2011 på dr.dk. Det er det samme 

klip af [Klager], som nu er blevet brugt i et indslag om sofavælgere på DR Ultra.  

 

Indslaget var dengang ødelæggende for [Klager], herunder for hans butik og tillid til menne-

sker og medier. [Klager] ønsker ikke, at hans børn om 20 år skal se deres far udstillet som do-

ven og asocial, når han tværtimod ønsker at ændre verden. [Klager] har i den forbindelse be-

mærket, at han aldrig kunne finde på at omtale sig selv som ”sofavælger”, medmindre det er i 

en humoristisk sammenhæng eller selvironisk. [Klager] har desuden aldrig hørt om nogen, 

der præsenterer sig selv som eller gerne vil omtales som sofavælgere. 

 

I udsendelsen blev der givet tre grunde til, hvorfor nogle personer er sofavælgere: 1) fordi de 

ikke orker, 2) fordi de ikke har lyst, og 3) fordi de ikke går op i politik. [Klager] har stillet sig 

undrende over for, hvor DR har disse grunde fra, og hvilke statistikker og faktuelle artikler, 



 

 
  3 

 

 

 

der er anvendt. [Klager] har i den forbindelse bemærket, at han personligt går meget op i po-

litik – hans farfar var borgmester, og hans mor har siddet i byrådet. [Klager] kan også godt 

sætte et kryds til folketingsvalg, og en del af ham har også lyst til det, hvorfor ingen af de tre 

nævnte grunde passer på ham. 

 

[Klager] har afslutningsvis bemærket, at retorikken hos DR åbenbart er forblevet uændret; at 

dem, der ikke stemmer, er dovne, dumme og skal udstilles. I en verden der så desperat har 

brug for nye måder at tænke på, er det efter [Klager]s opfattelse helt ubegribeligt, at DR sta-

dig fastholder et så bagudskuende verdenssyn. Mere end en halv million danskere stemmer 

ikke, og at affeje alle disse som værende dumme og dovne er ikke alene arrogant, men også 

udemokratisk.  

 

 

2.2 DRs synspunkter 

Brug af klip 

DR har indledningsvis oplyst, at programmet Ultra Nyt er DRs nyhedstilbud til børn i alderen 

9-14 år. Programmet kommer med en ny udsendelse alle hverdage. Ultra Nyt har til formål at 

formidle de store, komplekse og aktuelle nyhedshistorier i børnehøjde ved at rette formid-

ling, visuelt udtryk og retorik, så børnene forstår og kan tale med om aktuelle nyheder og be-

givenheder. 

 

Udsendelsen blev bragt under folketingsvalget 2022 og var en del af Ultra Nyts valgdækning. 

Udsendelsen indgik i DRs format kaldet ”Ultra Nyts valgordbog”, som havde til formål at 

forklare børn, hvad forskellige ord og begreber relateret til folketingsvalg betød. I udsendel-

sen forklarede DR begreberne ”sofavælger”, ”stemme blankt” og ”stemmesluger”. 

 

DR har bemærket, at udsendelsen ikke var et debatprogram eller i øvrigt forsøgte at formidle 

aktuelle debatter. Udsendelsens formål var således ikke at diskutere argumenter for eller 

imod de pågældende begreber, men at forklare børn hvad begreberne betød ud fra et objek-

tivt perspektiv. 

 

I den påklagede del af udsendelsen blev begrebet ”sofavælger” forklaret og i den forbindelse 

blev et potpourri af forskellige klip vist, herunder et meget kort klip (et sekund), hvor [Kla-

ger] sad på en sofa. [Klager] udtalte sig ikke i klippet, ligesom DR ikke omtalte [Klager] i ud-

sendelsen. 

 

Klippet med [Klager] blev oprindeligt optaget og brugt i et indslag, som DR bragte i TV Avi-

sen i 2011. Det oprindelige indslag omhandlede sofavælgere. På daværende tidspunkt hen-

vendte [Klager] sig efterfølgende til DR, da han mente, at han var blevet fremstillet forkert i 

indslaget. Som følge heraf bragte DR en berigtigelse i TV Avisen, hvor værten oplæste føl-

gende: 

 

”Fejl kan man som bekendt ikke forsikre sig imod, så jeg skal lige rette en fejl, vi 

kom til at begå. Det var i et indslag om sofavælgere, som vi bragte i 21-TV Avisen den 

14. september 2011. Her medvirkede kunstneren [Klager] som et eksempel på en 



 

 
  4 

 

 

 

sofavælger, der undlader at stemme på grund af manglende interesse og engagement 

i samfundet, men sådan forholder det sig ikke, siger [Klager]: Han havde truffet et 

bevidst valg om ikke at stemme som en protest, ikke på grund af manglende engage-

ment. Vi beklager selvfølgelig fejlen.” 

 

Klippet med [Klager] blev gemt i DRs mediearkiv i overensstemmelse med DRs almindelige 

praksis for arkivering. Ved en fejl blev den oprindelige udsendelse ikke klausuleret og marke-

ret korrekt, idet det ikke fremgik, at klippet med [Klager] ikke måtte bruges i fremtidige ind-

slag om sofavælgere, da han var blevet fremstillet forkert. 

 

Den 1. november 2022 bragte DR udsendelsen, hvori klippet med [Klager] indgik. Den 17. 

november 2022 klagede [Klager] til DR over, at DR havde brugt klippet i udsendelsen. DR 

rettede straks fejlen (manglende klausulering) i DRs mediearkiv, således at klippet med [Kla-

ger] blev klausuleret, så det tydeligt fremgår, at billederne med [Klager] ikke må genanven-

des. Den 24. november 2022 beklagede DR fejlen over for [Klager] og oplyste, at fejlen var 

blevet rettet. På grund af sagens særlige omstændigheder fjernede DR den 13. december 2022 

klippet med [Klager] fra udsendelsen, således at klippet ikke længere indgår i udsendelsen på 

dr.dk. 

 

DR har afvist, at [Klager] fremstilles på en ukorrekt og krænkende måde i udsendelsen. 

 

DR har handlet i overensstemmelse med det almindelige princip om redaktørens ret til at ud-

vælge og fravælge materiale, herunder klip, så længe disse ikke sættes ind i en ukorrekt eller 

krænkende sammenhæng. 

 

Klippet med [Klager] i udsendelsen varer et sekund og indgår i et potpourri af forskellige 

klip, som har til formål at understøtte forklaringen af begrebet ”sofavælger” visuelt, så for-

midlingen passer bedst muligt til børn i alderen 9-14 år. 

 

[Klager] omtales ikke i udsendelsen, og det fremgår således ikke af udsendelsen, hvorfor han 

eventuelt skulle være sofavælger. Som nævnt var udsendelsen ikke et debatprogram, men 

havde til formål at forklare børn, hvad begrebet betyder ud fra et objektivt perspektiv. Det 

fremgår derfor tydeligt af udsendelsen, at der kan være forskellige begrundelser for eller år-

sager til, at man er sofavælger. DR er derfor ikke enig med [Klager] i, at DR har fremstillet 

ham på en ukorrekt eller krænkende måde. 

 

DRs beslutning om at fjerne klippet med [Klager] fra udsendelsen var alene på grund af de 

særlige omstændigheder forbundet med den manglende klausulering i DRs arkiv. 

 

Samlet er det således DRs opfattelse, at udsendelsen er i overensstemmelse med god presse-

skik. 

 

 

3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 

I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  



 

 
  5 

 

 

 

Jesper Rothe, Jørn Mikkelsen, Lars Lindskov og Marlene Borst Hansen. 

 

 

God presseskik 

Brug af klip 

[Klager] har klaget over, at DR har brugt et klip med ham i en ukorrekt og krænkende sam-

menhæng, idet udsendelsen er hånende over for anderledes tænkende, herunder ham. 

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at det er mediernes opgave at bringe 

korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt, bør det kontrolleres, om de oplysninger, 

der gives eller gengives, er korrekte, jf. punkt A.1. 

 

Pressenævnet bemærker, at redaktøren i overensstemmelse med det almindelige princip om 

redaktørens ret til at redigere mediet som udgangspunkt er berettiget til at beslutte, hvad 

man vil bringe i mediet. Det vil sige, at det ligger inden for grænserne af redaktørens redige-

ringsret at undlade at omtale forhold, der for en af parterne eller andre forekommer centrale, 

ligesom det er op til redaktøren at vælge og fravælge materiale og kilder, så længe det sam-

lede indtryk giver et retvisende billede.  

 

Et massemedie har således som led i den redaktionelle proces ret til på egen hånd at forkorte 

og redigere i optagelser, såfremt budskabet i optagelserne efter foretagne forkortelser og redi-

gering fremstår som uforvansket, og at optagelserne ikke bringes i en krænkende eller misvi-

sende sammenhæng. 

 

På baggrund af sagens oplysninger lægger Pressenævnet til grund, at DR i den påklagede ud-

sendelse har anvendt et klip med [Klager], som oprindeligt blev optaget og vist i et nyheds-

indslag i TV Avisen den 14. september 2011 om sofavælgere. Nævnet lægger endvidere til 

grund, at DR efter henvendelse fra [Klager] bragte en rettelse i TV Avisen den 27. september 

2011, idet [Klager] ukorrekt blev fremstillet som et eksempel på en sofavælger, der på grund 

af manglende engagement ikke ville stemme ved folketingsvalget. 

 

Nævnet lægger derudover til grund, at klippet blev gemt i DRs mediearkiv, og at DR ved en 

fejl ikke klausulerede og markerede den oprindelige nyhedsudsendelse korrekt, idet det ikke 

fremgik, at klippet med [Klager] ikke måtte bruges i fremtidige indslag om sofavælgere, da 

han var blevet fremstillet forkert.  

 

Klippet med [Klager] blev herefter den 1. november 2022 anvendt i udsendelsen ”VALGDAG: 

Hvad sker der i dag? Hvorfor må børn ikke stemme?” i programmet Ultra Nyt. Den 13. de-

cember 2022 fjernede DR klippet med [Klager] fra udsendelsen. 

 

Pressenævnet finder, at det havde været hensigtsmæssigt, såfremt DR havde undladt at an-

vende klippet med [Klager] i udsendelsen, da [Klager] tidligere havde frabedt sig det, hvilket 

nævnet bemærker, at DR også har erkendt var en fejl, og at DR har fjernet klippet fra udsen-

delsen. Efter en samlet vurdering finder nævnet imidlertid ikke tilstrækkelig anledning til at 

udtale kritik, idet nævnet har lagt vægt på, at det påklagede klip, der kun vises kortvarigt i 



 

 
  6 

 

 

 

udsendelsen, ikke viser [Klager] i en privat situation, ligesom [Klager] ikke nævnes ved navn i 

udsendelsen eller i øvrigt omtales nærmere i udsendelsen. 

 


	Kendelse

