
 

 

   

 

  1 

Kendelse 

afsagt den 23. maj 2023 

 

 

Sag nr. 2022-80-0943 og 2023-80-0956 

 

[Klager] 

 

mod  

   

Redox 

 

[Klager] har klaget til Pressenævnet over artiklen ”Pegida-stifter dømt som superstalker”, 

bragt den 13. oktober 2022 på redox.dk, idet [Klager] mener, at god presseskik er tilsidesat.  

 

[Klager] har blandt andet klaget over, at artiklen indeholder en række ukorrekte oplysninger, 

som er krænkende for ham. [Klager] har endvidere klaget over, at Redox har afvist at slette 

artiklen.  
 

 

 

1 Sagsfremstilling 

Forud for offentliggørelsen 

Redox har indsendt kopi af den korrespondance, som Redox har haft med [Klager] forud for 

offentliggørelsen af artiklen den 13. oktober 2022. Det fremgår heraf, at Redox den 12. okto-

ber 2022 kl. 15.10 henvendte sig til [Klager] pr. mail. Af Redox’ henvendelse fremgår blandt 

andet følgende:  

 

”Hej [Klager] 

Jeg skriver til dig, da jeg arbejder på en artikel om den straffesag mod dig der netop 

er blevet afsluttet ved retten i [Bynavn], og hvor du er blevet dømt for en lang række 

overtrædelser af polititilhold vedr personkredsen omkring [Højskolen] samt en 

voldssag. Du er i sagen blevet i dømt et års ubetinget fængsel, og det vil jeg gerne 

høre hvordan du forholder dig til? I artiklen omtaler vi dig desuden som "pegida-

stifter" efter at du i 2015 tog initiativ til at opstarte den højreradikale ogracistiske 

Pegida-bevægelse i Danmark. Vi omtaler ligeledes at du i 2020 udtrylte planer om at 

starte et privatvagtværn på [Område]. 

Jeg vil derfor gerne have en kommentar fra dig til disse ting hurtigst muligt.  

--------- 

[Person 1],  

journalist ved Redox.dk” 



 

 
  2 

 

 

 

 

Samme sag kl. 15.25 fremsendte Redox’ journalist en opfølgende mail med følgende indhold:  

 

”Hej igen. Jeg glemt i foregående mail at nævne at sagen også omhandler et trussels-

forhold, som du også blev dømt for, det vil jeg naturligvis også gerne høre hvordan 

du forholder dig til.” 

 

[Klager] svarede den 12. oktober 2022 kl. 17.11 følgende til Redox:  

 

”Gode emner. Ring gerne igen.” 

 

Hertil svarede Redox’ journalist kl. 21.49 samme dag:  

 

”Hej igen [Klager]. Som jeg også skrev på sms, har jeg desværre ikke mulighed for 

snakke telefon her til aften, men jeg vil meget gerne have en kommentar fra dig, så 

den må du meget gerne sende her på mail her til aften.” 

 

[Klager] besvarede denne mail kl. 23.51 samme aften med følgende ordlyd: 

 

”Jeg ønsker at give indspil telefonisk. [Klager]” 

 

Såvel Redox som [Klager] har indsendt skærmbilleder af den korrespondance, som de har 

haft på sms forud for offentliggørelsen af artiklen den 13. oktober 2022, og denne korrespon-

dance har i det væsentligste samme indhold som ovenstående mailkorrespondance. Det 

fremgår blandt andet af sms-korrespondancen, at [Klager] giver udtryk for, at han gerne vil 

give sine kommentarer telefonisk. Af sms-korrespondancen fremgår således, at Redox’ jour-

nalist 12. oktober 2022 kl. 18.40 skriver til [Klager]: ”Hej [Klager]. Jeg har desværre ikke mu-

lighed for at snakke tlf i løbet af aftenen, men send endelig en mail med din kommentar til 

sagen. Gerne i aften”. Hertil svarer [Klager] samme dag kl. 18.42: ”Jeg vil gerne medvirke tlf 

mundtligt. Så må det vente til torsdag” [den følgende dag, Pressenævnet]. 

 

 

Den påklagede artikel 

Redox bragte den 13. oktober 2022 artiklen ”Pegida-stifter dømt som superstalker”. 

 

Over artiklens rubrik er indsat et billede af [Klager] i [En park]. Af billedteksten fremgår føl-

gende: 

 

”[Klager] ses her ved Stram Kurs’ demonstration i [En park] 1. maj 2021.” 

 

Artiklen har følgende underrubrik: 

 

”I 2015 stiftede han den højreradikale organisation Pegida. I 2020 ville han starte 

private vagtværn på [Område]. Nu er [Klager] idømt et års ubetinget fængsel i en af 

danmarkshistorien mest omfattende stalking-sager.” 



 

 
  3 

 

 

 

 

Af artiklen fremgår følgende: 

 

”Tirsdag den [Dato (2)] 2022 blev en hård dag for Pegida-stifteren [Klager]. Klokken 

13.00 faldt der nemlig dom ved Retten i [Bynavn] i en meget omfattende stalking-

sag med [Klager] som absolut hovedperson. 

[Klager] stod tiltalt for ikke mindre end 59 overtrædelser af de tilhold han havde fået 

på nakken efter “meningsløst og systematisk”, at have forfulgt en lang række perso-

ner med tilknytning til [Højskolen], som det hedder i domsresumeet fra Retten i 

[Bynavn] [Der er i artiklen indsat et link til domsresumeet fra Retten i [Bynavn]s 

pressemeddelelse af den [Dato (2)] 2022: ”Et års fængsel for at overtræde tilhold” 

bragt på domstol.dk, Pressenævnet]. Inkluderet i disse tiltaleforhold var desuden et 

forhold om trusler på livet og et mindre om vold. Den 54-årige [Klager] endte med at 

blive kendt skyldig i stort set alle forhold. Selv har [Klager] hele vejen igennem næg-

tet sig skyldig og hævdede i retten at tilholdene ikke var tilstrækkeligt forkyndt for 

ham og mente i tillæg ikke, i forhold til flere af tiltalepunkterne, at tilholdene dæk-

kede det eller dem han havde chikaneret. Retten afviste [Klager]s påstande og fast-

holdt, at [Klager] udmærket kendte til tilholdenes karakter og at det var klart formu-

leret. 

[Kursus] udløste raseri 

I 2016 kunne [Højskolen] meddele [Klager], at han ikke længere var velkommen på 

højskolen og dennes [Kursus]. Det skete ifølge TV2 [Der er i artiklen indsat et link til 

TV 2s artikel: ”En omfattende sag om stalking er i gang – mand tiltalt for overtræ-

delse af tilhold 57 gange” bragt den 28. september 2022 på tv2.dk, Pressenævnet] 

efter [Klager] havde udvist “grænseoverskridende adfærd” overfor kursuslederen på 

[Kurset]. Det fik i maj 2016 højskolen til at meddele [Klager], at han ikke længere 

var ønsket på højskolen. Det fik [Klager] til at indlede sin voldsomme chikane. 

I starten omfattede chikanen hovedsageligt højskolens [Stillingsbetegnelse], [Person 

2], og højskolens daværende bestyrelsesmedlemmer. Senere kom chikanen også til 

at omfatte senere indtrådte bestyrelsesmedlemmer og medlemmer af højskolens re-

præsentantskab samt deres familier, der blev udsat for groft injurierende beskyld-

ninger og blandt andet omtale af sygdomsforhold. 

 

Der er i artiklen indsat et citat fra det omtalte domsresume. Af citatet fremgår: 

 

 ”Optrådte voldsomt og ubehersket” 

 

Artiklen fortsætter: 

 

”De chikanerende henvendelser, der primært skete på mails, sms’er, telefonopkald 

og opslag på hjemmesider blev også sendt til politi, kommune og flere andre myn-

digheder, der alle havde det tilfælles at de samarbejdede med [Højskolen]. Udover 

de skriftlige henvendelser skete det også ved flere lejligheder at [Klager] mødte op 

ved ofrenes arbejdspladser, hvor han ifølge domsresumeet “optrådte voldsomt og 

ubehersket”. I et tilfælde, ved et bestyrelsesmøde på højskolen, kom [Klager]s 



 

 
  4 

 

 

 

opførsel så vidt, at politiet måtte tilkaldes. Selv under den netop overståede retssag 

fortsatte [Klager] sin chikanerier. 

Alt det betød, at [Klager] i [Måned] 2020 fik tilhold mod at kontakte [Stillingsbeteg-

nelse] og fire bestyrelsesmedlemmer. Det var imidlertid langt fra nok til at holde 

[Klager] i ro. I [Måned] 2020 blev tilholdet derfor udvidet til ganske usædvanligt at 

omfatte det såkaldte “organisationsforhold”, hvilket vil sige [Klager] end ikke måtte 

kontakte højskolen, de ansatte, bestyrelsesmedlemmerne eller den daglige ledelse.” 

 

Der er i artiklen indsat et citat af [Person 2], [Stillingsbetegnelse] på [Højskolen]. Af citatet 

fremgår følgende: 

 

 ”Vores erfaring viser, at der ikke er noget der kan stoppe ham.” 

 

Artiklen fortsætter: 

 

”På trods af dommen på et års ubetinget fængsel kunne der ikke spores meget anger 

hos [Klager], der ifølge domsresumeet fastholdt over for retten, at han med “alle 

midler” ville kæmpe videre for at komme på det [Klager] opfatter som “sit” [Kursus]. 

På trods af dommen tør højskolens [Stillingsbetegnelse] ikke tro på skolen nu får 

fred fra [Klager] og hans chikane. Adspurgt efter sagens afslutning af Vejle Amts 

Folkeblad om [Stillingsbetegnelse] troede på det, udtalte [Person 2]: “Nej det tror 

jeg desværre ikke. Selvfølgelig kan jeg have en forhåbning om, at det slutter nu, men 

al vores erfaring viser, at der ikke er noget der kan stoppe ham”, lød det fra [Stil-

lingsbetegnelse].” 

 

Der er i artiklen indsat et billede af [Klager] på et torv. Af billedteksten fremgår: 

 

”Den tidligere socialdemokrat [Klager] ved den danske PEGIDA-bevægelse, For Fri-

heds demonstration den [Dato] 2015.” 

 

Artiklen fortsætter: 

 

 ”Ikke sindssyg 

I forbindelse med retssagen blev [Klager] mentalundersøgt. På trods af [Klager]s ag-

gressive optræden ved flere lejligheder konkluderede undersøgelsen, at [Klager] ikke 

er sindssyg, men dog omfattet af straffelovens §69, der omhandler forstyrrelse af de 

psykiske funktioner. [Klager] mener dog ikke selv han fejler noget og anser ifølge 

domsresumeet sig selv som psykisk rask. Derfor vurderede retten, at der ikke var 

grundlag for at idømme ham psykiatrisk behandling og at han var egnet til alminde-

lig straf.” 

 

Der er i artiklen indsat et citat fra en sms skrevet af [Klager]. Af citatet fremgår: 

 

 ””Lad os mødes, så kan du bare slå løs på mig, så skal jeg nok slå dig ihjel bagefter.”” 

 



 

 
  5 

 

 

 

Artiklen fortsætter: 

 

 ”Dødstrusler og voldsomme konsekvenser for ofrene 

I løbet af retssagen blev flere ofrer for [Klager]s chikane ført som vidner. De kunne 

berette om dødstrusler og voldsom chikane. Et af vidnerne i sagen var [Person 2], 

der ifølge TV2 kunne berette, at [Klager] blandt andet havde kaldt ham “nazist, psy-

kopat og idiot”, hvilket fik [Klager] til at fare op i retten og hævde [Stillingsbeteg-

nelse] løj for retten. TV2 beretter desuden, at et andet vidne fortalte i retten, hvor-

dan [Klager]s henvendelser til vidnets børn havde ført til de fik hemmelig adresse. 

Et bestyrelsesmedlem fra højskolen kunne fortælle retten, hvordan han var blevet 

truet på livet i en sms fra [Klager], der skrev: “Lad os mødes, så kan du bare slå løs 

på mig, så skal jeg nok slå dig ihjel bagefter” 

 

Et andet vidne kunne ifølge TV2 fortælle retten, hvordan hun i dag har hemmelig 

adresse i Jylland som følge af [Klager]s chikane. På trods af både flytning og tilhold 

opsøgte [Klager] hende og hendes familie på Folkemødet på Bornholm i 2021, hvor 

han følger efter vidnet og dennes mand og ender med at slå ud efter manden. I dag 

gør vidnet med overfaldsalarm som følge af chikanen. 

 

”GROTESK OG HELT UNØDVENDIG ONDSKAB” 

[Klager] har efter artiklen blev publiceret givet et interview til Redox om sagen. Om 

konflikten med [Højskolen] siger han til Redox: 

“Konflikten startede som en storm i et glas vand, det er grotesk og helt unødvendig 

ondskab mod mig, jeg ville have ønsket at højskolen havde indgået en dialog med 

mig for længe siden, så kunne det være løst på tre minutter”. 

Han fortæller desuden at han selv mener at han ikke har begået “grænseoverskri-

dende handlinger” i forbindelse med sit højskolebesøg. 

Om retssagen fortæller [Klager] at han har anket sagen til Landsretten og på her hå-

ber på max at blive dømt for 30-40 af forholdende samt at få en kraftig strafnedsæt-

telse, som han regner med at kunne afvikle ved hjælp af fodlænke og samfundstjene-

ste. 

Om retssagen siger han “Det er helt grotesk at anklageren krævede et halv års fæng-

sel, og at dommeren så fordoblede kravet.” 

[Klager] mener ikke at det drejer sig om en stalkersag og at det heller ikke er en stor 

en af slagsen: “Denne her sag er ikke særlig omfattende set i forhold til lignende sa-

ger og den har intet med stalking at gøre, da det er en helt anden paragraf”. 

Om hans position i PEGIDA fortæller han til Redox at han i 2015 fik kolde fødder og 

derfor trak sig fra bevægelsen og foreslog at aflyse demonstrationen. Han mener 

derfor ikke selv at han har været PEGIDA-stifter eller har haft noget med bevægel-

sen at gøre. Han anser heller ikke sig selv som værende højreradikal, og fortæller til 

Redox at han igennem mange år har været aktiv i Socialdemokratiet. Han udtaler 

“Jeg er ikke højreradikal, har aldrig været og bliver det heller aldrig”. 

Han fortæller desuden til Redox at han aldrig har haft til hensigt at stifte et vagtværn 

på [Område], men at han blot skrev det i “småsjov” på Facebook. Han tilføjer at det 

desuden ville være lovligt at stifte et vagtværn. 



 

 
  6 

 

 

 

Derudover fortæller han om, at grunden til at han er dømt for vold i gentagelsestil-

fælde er, at han for ti år siden blev dømt for vold i forbindelse med noget “værtshus-

tumult”, hvor han også nægtede sig skyldig.” 

 

Nederst i artiklen fremgår det, at artiklen er opdateret den 13. oktober 2022 kl. 11 med inter-

viewet med [Klager].  

 

[Klager]s klage over tilsidesættelse af god presseskik er modtaget i Pressenævnet den 6. de-

cember 2022. Redox afviste desuden den 3. januar 2023 [Klager]s anmodning om sletning af 

artiklen, og [Klager] klagede samme dag til Pressenævnet over Redox’ afvisning om at slette 

den påklagede artikel.   

 

 

2 Parternes synspunkter 

2.1 [Klager]s synspunkter 

Korrekt information 

[Klager] har anført, at artiklen indeholder en række ukorrekte oplysninger, herunder navnlig, 

at han ikke er stalker, og at han ikke har stiftet foreningen Pegida, sådan som det hævdes i 

artiklen.  

 

-Superstalker og en af danmarkshistoriens største stalking-sager 

[Klager] har i forhold til klagepunktet om, at han i artiklen omtales som superstalker, og at 

sagen i artiklen omtales som ”en af danmarkshistoriens mest omfattende stalking-sager” 

blandt andet anført, at han hverken er dømt eller anklaget for stalking og henvist til, at stal-

king og polititilhold er to forskellige ting. [Klager] har bemærket, at han er dømt for at kon-

takte et lille antal personer indirekte via mail et moderat antal gange, og at dette ikke gør 

ham til ”superstalker”. Videre har [Klager] oplyst, at den indirekte kontakt blandt andet er 

sket i forbindelse med ansøgning om aktindsigt på en uddannelsesinstitution, og at selv om 

andre medier har kaldt ham stalker og kaldt det ”en af danmarkshistoriens mest omfattende 

stalking-sager”, må Redox ikke citere dette kritikløst. [Klager] har også bemærket, at rigtige 

stalkere ofte har 300-1200 overtrædelser af deres tilhold, og at der ofte er personlig kontakt, 

hvilket [Klager] har bemærket, at han ikke har haft med de personer, som han har tilhold 

imod. [Klager] har også anført, at omtalen om, at der er tale om en af danmarkshistoriens 

mest omfattede stalking-sager er ærekrænkende, samt at byrettens dom er anket, og at sagen 

dermed ikke er afsluttet, hvilket kan betyde, at han kan blive frikendt for nogle forhold i 

landsretten, og at antallet af overtrædelser af tilholdene dermed bliver endnu mindre.  

 

-Pegida-stifter 

[Klager] har anført, at det er ukorrekt, når det af artiklen fremgår, at han i 2015 stiftede den 

højreradikale organisation Pegida. [Klager] har bemærket, at det var [Person 3], der stiftede 

Pegida, og at [Klager] alene har haft lidt kontakt med bevægelsen omkring årsskiftet 2014-

2015, men at han trak sig fra bevægelsen, før ”det hele kom i gang”, hvilket også fremgår af 

Redox’ egne skriverier og Twitter-profil. [Klager] har desuden oplyst, at han aldrig har delta-

get i eller været taler ved en Pegida-demonstration, ligesom han heller aldrig har deltaget i et 

Pediga-møde.  



 

 
  7 

 

 

 

 

-Privat vagtværn 

[Klager] har anført, at det ikke er korrekt, når det af underrubrikken fremgår, at han ville 

starte private vagtværn på [Område]. Han har i den forbindelse henvist til, at der var tale om 

en kort og ”småsjov” samt henslængt bemærkning i en kommentar på Facebook, og at den 

blev fremsat på baggrund af Redox’ venstre-rabiate og voldelige følgere, som chikanerede re-

stauranten [Navn på restaurant] på [Område], fordi to af ejerne havde relation til [Navn på 

parti]. [Klager] har blandt andet bemærket, at Redox har overfortolket en ”bittelille” kom-

mentar, og at han reelt aldrig har stiftet noget vagtværn, ligesom hans holdning er, at det er 

en politiopgave. 

 

-[Kursus] udløste raseri 

Mellemrubrikken ”[Kursus] udløste raseri” har [Klager] ligeledes anført er ukorrekt. [Klager] 

har henvist til, at ordet raseri ikke er anvendt noget sted, og at hverken ham selv eller andre 

har udtalt dette. [Klager] har blandt andet bemærket, at det således havde været meget mere 

rammende at anvende ordet ”ulykkelig elev”, idet højskolens udstødelse af ham mest af alt 

har gjort ham meget ulykkelig.  

 

-Grænseoverskridende adfærd 

[Klager] har anført, at Redox har bragt ukorrekte oplysninger ved at anvende formuleringen 

om, at [Klager] blev bortvist, fordi han havde udvist ”grænseoverskridende adfærd” over for 

kursuslederen på [Kurset], og at Redox i den forbindelse kritikløst har citeret TV2. [Klager] 

har blandt andet anført, at han aldrig har haft en grænseoverskridende adfærd over for en 

kursusleder, og at formuleringen om grænseoverskridende adfærd ”lugter lidt af metoo”, 

hvilket ikke har været tilfældet. [Klager] har bemærket, at Redox kunne have undgået denne 

ukorrekte oplysning og bragt den rette sammenhæng ved hjælp af ganske lidt research og in-

formationer fra ham selv.  

 

-Oplysninger om [Stillingsbetegnelse] 

[Klager] har anført, at Redox glemmer at informere om, at sagen givetvis også har haft konse-

kvenser for den [Stillingsbetegnelse], som bortviste ham fra højskolen, idet han efter nærvæ-

rende sag har været nødt til at trække sig fra en post som næstformand i en stor højskolefor-

ening.  

 

 

Forelæggelse 

[Klager] har anført, at han gerne ville have deltaget i artiklen forud for offentliggørelsen, hvil-

ket han også gav klart udtryk for over for Redox forud for artiklens offentliggørelse. [Klager] 

har fremsendt et skærmprint af den korrespondance, som han har haft på sms med Redox’ 

journalist forud for artiklens offentliggørelse. Af denne fremgår det, at Redox’ journalist be-

der [Klager] om at give sine kommentarer på skrift aftenen inden, at artiklen udgives. Hertil 

svarer [Klager], at han gerne vil give sine kommentarer, men at han ønsker at gøre det telefo-

nisk, og at det i så fald må vente en dag yderligere. [Klager] har ligeledes fremsendt udskrift 

af sine telefon-historik, som efter det oplyste viser, at [Klager] har forsøgt at kontakte Redox’ 

journalist adskillige gange den 12. oktober 2022.  



 

 
  8 

 

 

 

 

[Klager] har bemærket, at Redox ikke udgiver særlig mange artikler, og at nyhedsflowet ikke 

er særlig højt, hvorfor Redox ikke kan kræve, at han skal svare så hurtigt og på skrift. Han har 

desuden bemærket, at han var klar til at svare via telefon, og at han gerne ville deltage i artik-

len. [Klager] har anført, at han gerne ville have udtalt sig om baggrunden for den ubegrun-

dede bortvisning fra højskolen, herunder Redox’ omtale af, at bortvisningen fra [Kurset] ud-

løste raseri, og at han havde udvist ”grænseoverskridende adfærd” over for kursuslederen på 

[Kurset.] [Klager] har desuden anført, at han gerne ville have udtalt sig om dommens udfald, 

og om at dommen er anket.  

 

 

Brug af billede af [Klager] 

[Klager] har anført, at det er i strid med god presseskik, at Redox i artiklen har bragt et bil-

lede af ham taget ved Stram Kurs’ 1. maj arrangement i [En park] i 2021 uden forinden at 

have givet ham mulighed for at forholde sig hertil. 

 

[Klager] har bemærket, at han ikke deltog aktivt i Stram Kurs’ demonstration, at han aldrig 

har været medlem af Stram Kurs, og at han alene ganske kort befandt sig ved Stram Kurs’ de-

monstration som tilskuer. Han har også blandt andet anført, at han aldrig har været medlem 

af et højredrejet parti, men hele sit liv har været tilknyttet Socialdemokratiet og DSU, og at 

han afskyr racisme. [Klager] har desuden bemærket, at han var rundt i [En park] hele dagen 

og snakkede med folk fra alle slags politiske foreninger, hvilket han har anført, at han gør 

hvert år.  

 

 

Gengivelse af interview  

[Klager] har anført, at Redox bevidst har gengivet interviewet mellem ham og Redox’ journa-

list med ”vrøvlesprog” og bevidst har lavet komma- og stavefejl for at give læseren indtryk af, 

at det er [Klager], der er upræcis, hvilket han mener, at Pressenævnet bør udtale kritik af. 

[Klager] har i den forbindelse fremsendt en tekstpassage, hvori han foreslår en række gram-

matiske rettelser mv. af interviewet, som det er gengivet i artiklen. Disse rettelser har han ef-

ter det oplyste sendt til Redox den 17. oktober 2022.  

 

 

Sletning – punkt B.8 

[Klager] har anført, at han mener, at det er i strid med god presseskik at eksponere en så kon-

troversiel artikel på Redox’ forside så længe. Han har bemærket, at Redox igen og igen udgi-

ver de samme falske påstande om, at han blandt andet har stiftet Pegida, og at det er uetisk, 

at Redox gentagne gange har antydet, at han er højreradikal. [Klager] har endvidere henvist 

til, at brugen af det påklagede billede strider mod god presseskik.  

 

[Klager] har anført, at han har en ret til at blive glemt og dermed få slettet kontroversielle 

personoplysninger, om ikke andet om 2-5 år fra udgivelsesdatoen for artiklen, eller at hans 

navn til den tid anonymiseres.  

 



 

 
  9 

 

 

 

 

Yderligere bemærkninger  

[Klager] har yderligere bemærket, at Redox tidligere har fået kritik i Pressenævnet, og at Re-

dox gennem årene har produceret en del fake news om ham. [Klager] har anført, at det er helt 

urimeligt, at et medie på denne måde forfølger en borger, og at der bør være regler om, at et 

medie skal smides ud af Pressenævnet, når mediet som f.eks. Redox gentagne gange overtræ-

der de vejledende regler for god presseskik.  

 

[Klager] har desuden anført, at Redox’ journalist i interviewet var meget sur og havde en ube-

hagelige attitude, ligesom det hele skulle gå meget stærkt. Han har også bemærket, at Redox’ 

journalist lagde ord i munden på ham, og at det må anses for at være i strid med god presse-

skik at fremstå sur og ubehagelig samt at skynde på interviewpersonen, således at ikke sær-

ligt velovervejede udsagn skrives ind i artiklen.  

 

 

2.2 Redox’ synspunkter 

Ukorrekt information 

Redox har anført, at brugen af ordet ”superstalker” og ”en af danmarkshistoriens mest omfat-

tende stalking-sager” er en rimelig betegnelse for en sag med mere end 50 overtrædelser af 

polititilhold, og at det må anses for at være inden for Redox’ ”redaktionelle ret” at anvende 

denne omtale. Redox har ligeledes henvist til, at omtalen af dommen som en af danmarkshi-

storiens største stalking-sager er anvendt i en række andre medier.  

 

 

Forelæggelse 

Redox har anført, at [Klager] den 12. oktober kl. 15.10 blev forelagt oplysningerne om hans 

person i en mail, og at han desuden blev kontaktet telefonisk via opkald og sms. [Klager] fik 

her muligheden for at komme med en skriftlig kommentar til artiklen, hvilket han ikke øn-

skede. Den 13. oktober, samme dag som artiklen blev publiceret, lavede Redox' journalist et 

telefonisk interview med [Klager], som artiklen blev opdateret med.  

 

 

Brug af billede af [Klager] 

Redox har anført, at billedet er et situationsbillede fra en offentligt indkaldt og annonceret 

demonstration, der blev afholdt af partiet Stram Kurs, og som fandt sted på et offentligt til-

gængeligt område. Redox har bemærket, at da [Klager] ankom til demonstrationen den 1. 

maj 2021, råbte han "Der har vi Redox", hvor ved han påkaldte sig Redox' fotografs opmærk-

somhed. Redox’ fotograf var til stede og dækkede den offentlig indkaldte demonstration, hvil-

ket også blev dækket af mediet. Redox har i den forbindelse henvist til en konkret artikel om 

Stram Kurs’ 1. maj-demonstration.  

 

 

Gennemførelse af interview  

Redox har bemærket, at Redox' journalist gennemførte et kritisk interview med en person, 

der gentagne gange tidligere har ageret fjendtligt over for Redox' egne og andre journalister, 



 

 
  10 

 

 

 

og at journalisten derfor forholdte sig kritisk til [Klager]. Interviewet varede en lille time, og 

Redox' journalist forsøgte at fastholde fokus på artiklens emner og var derfor nødt til at af-

bryde [Klager], hvilket ikke skal forveksles med at være "sur". 

 

 

Sletning – punkt B.8 

Redox har anført, at mediet har afvist at imødekomme [Klager]s anmodning om sletning af 

artiklen "Pegida-stifter dømt som superstalker" fra den 13. oktober 2022, idet mediet fortsat 

anser artiklen for at være aktuel og have samfundsmæssig interesse. 

 

Artiklen omhandler, at [Klager] i [Månedsangivelse] blev idømt et års ubetinget fængsel for 

58 overtrædelser af forskellige polititilhold, og at en række polititilhold havde han fået efter 

at have drevet chikane mod kredsen omkring [Højskolen]. Sagen har fået stor opmærksom-

hed bl.a. på grund af dens omfang, men også den systematiske chikane mod personer med 

tilknytning til højskolen.  

 

Artiklen omhandler byrettens dom i sagen, eftersom [Klager] har anket sagen til  

landsretten, er den endnu ikke slut, og artikler om byretsdommen er fortsat relevante for  

offentligheden. [Klager] er blevet forelagt artiklens oplysninger, hvilket han i første omgang 

ikke ønskede kommentere på. Efterfølgende stillede [Klager] op til et interview, hvor han for-

holdte sig til sagen, som artiklen omhandler. Artiklen blev derefter opdateret med inter-

viewet. 

 

 

3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 

I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  

Jesper Rothe, Jørn Mikkelsen, Lars Lindskov og Marlene Borst Hansen.  

 

 

Kompetence 

Pressenævnet bemærker, at det følger af medieansvarslovens § 43, at Pressenævnet træffer 

afgørelse i sager om, hvorvidt der er sket offentliggørelse i strid med god presseskik, jf. § 34,  

og hvorvidt et massemedie efter reglerne i lovens kapitel 6 er forpligtet til at offentliggøre et  

genmæle. Spørgsmål om, hvorvidt der er sket overtrædelse af straffelovens bestemmelser om  

ærekrænkelser ved offentliggørelsen hører under domstolene og falder uden for nævnets 

kompetence. 

 

Pressenævnet bemærker videre, at det følger af medieansvarslovens § 34, at ”massemedier-

nes indhold og handlemåde” skal være i overensstemmelse med god presseskik. Det er  

således mediet og ikke den enkelte journalist, som er part i Pressenævnets sag, ligesom det er  

redaktøren, der eventuelt pålægges at offentliggøre en kendelse fra Pressenævnet efter me-

dieansvarslovens § 49. 

 

 

God presseskik 



 

 
  11 

 

 

 

Korrekt information  

[Klager] har klaget over, at artiklen indeholder en række ukorrekte oplysninger. 

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at det er mediernes opgave at bringe  

korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt, bør det kontrolleres, om de oplysninger,  

der gives eller gengives, er korrekte, jf. punkt A.1. Det følger endvidere af de vejledende regler 

for god presseskik, at de under A og B anførte almindelige presseetiske regler også gælder for 

retsreportage, jf. punkt C.1.  

 

 

Påklagede udsagn  

-Superstalker  

[Klager] har klaget over, at han i artiklen omtales som ”superstalker”, idet han ikke er dømt 

eller anklaget for stalking. Han har henvist til, at han rettelig er dømt for overtrædelse af poli-

titilhold. 

 

Pressenævnet lægger til grund, at Retten i [Bynavn] den [Dato] 2022 idømte [Klager] et års 

ubetinget fængsel for at have overtrådt tilhold.   

 

Det fremgår af artiklen, at [Klager] i overskriften omtales som ”superstalker”. Pressenævnet 

finder, at dette udsagn fremstår som Redox’ vurdering af omfanget af den chikane, som be-

skrives i artiklen, og som [Klager] i det væsentligste ved Retten i [Bynavn]s dom af [Dato] 

2022 blev dømt for. På denne baggrund finder nævnet, at denne omtale har tilstrækkelig 

dækning i de faktiske forhold. Nævnet udtaler ikke kritik. 

 

-En af danmarkshistoriens mest omfattende stalking-sager  

[Klager] har klaget over, at Redox i artiklen skriver, at der er tale om en af danmarkshistori-

ens mest omfattende stalkingsager. [Klager] har blandt andet henvist til, at store stalkings-

ager ofte har 300-1200 overtrædelser af tilhold, og at der i denne sag er tale om ca. 50 over-

trædelser. 

 

Af artiklen fremgår følgende: ”Nu er [Klager] idømt et års ubetinget fængsel i en af dan-

markshistorien mest omfattende stalking-sager.” Det fremgår også af artiklen, at [Klager] 

var tiltalt for at have overtrådt loven om tilhold i 59 tilfælde, herunder et forhold om trusler 

på livet og et om vold, og at han blev kendt skyldig i størstedelen af disse forhold. Pressenæv-

net finder, at det påklagede udsagn fremstår som Redox’ sammenfattende vurdering af om-

fanget af den chikane, som beskrives i artiklen med udgangspunkt i Retten i [Bynavn]s dom 

af [Dato] 2022, og at denne omtale derfor har tilstrækkelig dækning i de faktiske forhold. 

Nævnet udtaler ikke kritik. 

 

-Pegida-stifter  

[Klager] har klaget over, at han i artiklen omtales som stifter af Pegida, idet det ikke er kor-

rekt. Han har blandt andet henvist til, at han alene har haft lidt kontakt med bevægelsen om-

kring årsskiftet 2014-2015.  

 



 

 
  12 

 

 

 

Redox ses ikke at have kommenteret dette klagepunkt.  

 

Pressenævnet finder, at oplysningen om, at [Klager] har stiftet den højreradikale organisa-

tion Pegida giver indtryk af, at [Klager] selv sympatiserer med nazisme og højreradikale syns-

punkter, hvilket kan være skadeligt, krænkende eller virke agtelsesforringende for [Klager]. 

Som sagen er oplyst for Pressenævnet, finder nævnet ikke, at Redox har dokumenteret at 

have haft tilstrækkeligt grundlag for at bringe oplysningen om, at [Klager] har stiftet Pegida. 

På denne baggrund udtaler nævnet kritik.  

 

Det forhold, at Redox forud for offentliggørelsen af artiklen, anmodede om [Klager]s kom-

mentar til, at mediet ville omtale ham som Pegida-stifter kan ikke føre til en anden vurdering. 

 

-Privat vagtværn 

[Klager] har klaget over, at det af artiklen fremgår, at han ville starte et privat vagtværn på 

[Område], idet det ikke er korrekt. [Klager] har henvist til, at han aldrig reelt har stiftet noget 

vagtværn, og at der var tale om en ”småsjov” kommentar på Facebook.  

 

Som sagen er oplyst for nævnet, er det ubestridt, at [Klager] har fremsat en kommentar på 

Facebook, som omhandlede oprettelse af et privat vagtværn. Pressenævnet finder på denne 

baggrund, at Redox har haft tilstrækkeligt grundlag for at omtale, at [Klager] ville starte et 

privat vagtværn og udtaler ikke kritik. 

 

Pressenævnet bemærker, at Redox har forelagt denne oplysning for [Klager], og at [Klager]s 

kommentarer om, at han aldrig har haft til hensigt at oprette et privat vagtværn, og at der var 

tale om en ”småsjov” kommentar, er gengivet i interviewet. 

 

-[Kursus] udløste raseri  

[Klager] har klaget over, at det er ukorrekt, at bortvisningen fra [Kurset] udløste raseri.  

 

Pressenævnet lægger til grund, at Retten i [Bynavn] den [Dato] 2022 idømte [Klager] et års 

ubetinget fængsel for navnlig at have overtrådt tilhold, bl.a. mod [Stillingsbetegnelse] af den 

højskole, hvor [Klager] blev bortvist fra et [Kursus].  

 

Pressenævnet finder, at det påklagede udsagn fremstår som Redox’ vurdering på baggrund af 

det forløb vedrørende [Klager]s bortvisning fra en højskoles [Kursus], som er gengivet i artik-

len, og at bortvisningen var central for det forhold, at [Klager] senere fik polititilhold mod at 

kontakte blandt andet [Højskolen]s [Stillingsbetegnelse]. Nævnet finder, at denne omtale har 

tilstrækkelig dækning i de faktiske forhold. Nævnet udtaler ikke kritik. 

 

-Grænseoverskridende adfærd 

[Klager] har klaget over, at Redox i artiklen citerer en artikel fra TV2 og gengiver, at [Klager] 

blev bortvist fra [Højskolen]s [Kursus], idet han havde haft en ”grænseoverskridende ad-

færd” overfor kursuslederen af [Kurset].  

 



 

 
  13 

 

 

 

Pressenævnet lægger til grund, at Redox citerer fra TV2 artiklen: ”En omfattende sag om 

stalking er i gang – mand tiltalt for overtrædelse af tilhold 57 gange” bragt den 28. septem-

ber 2022 på tv2.dk, og at denne artikel udgør en retsreportage fra sagen vedrørende [Klager]s 

overtrædelse af tilhold ved Retten i [Bynavn], og at artiklen gengiver, hvad der er passeret 

under sagens behandling ved retten, herunder hvad der i retten er fremkommet om baggrun-

den for bortvisningen af [Klager] fra [Kurset]. 

 

På denne baggrund finder nævnet, at denne omtale må anes for at have tilstrækkelig dækning 

i de faktiske forhold. Nævnet udtaler ikke kritik. 

 

-Oplysninger om [Stillingsbetegnelse] 

[Klager] har klaget over, at artiklen ikke indeholder oplysninger om, at den [Stillingsbete-

gelse], som bortviste [Klager], også efterfølgende er blevet smidt ud af en stor højskolefor-

ening på grund af sagen vedrørende [Klager]s bortvisning.  

 

Pressenævnet bemærker generelt, at redaktøren i overensstemmelse med det almindelige  

princip om redaktørens ret til at redigere mediet som udgangspunkt er berettiget til at be-

slutte, hvad man vil bringe i mediet. Det vil sige, at det ligger inden for grænserne af redaktø-

rens redigeringsret at undlade at omtale forhold, der for en af parterne eller andre forekom-

mer centrale, ligesom det er op til redaktøren at vælge og fravælge materiale og kilder, så  

længe de indholdsmæssige krav til den bragte information iagttages. Det bemærkes dog gene-

relt, at et medie (redaktøren) på baggrund af sin egen eller sine medarbejderes adfærd kan  

have forpligtet sig til at bringe en given omtale. 

 

Pressenævnet finder, at det ligger inden for redaktørens redigeringsret at undlade oplysnin-

gen om, at den omtalte [Stillingsbetegnelse] ikke længere er aktiv i en stor højskoleforening, 

idet det ikke kan anses som centralt for omtalen af dommen om, at [Klager] er idømt et års 

ubetinget fængsel for overtrædelse af tilhold. Nævnet udtaler ikke kritik.  

 

 

Forelæggelse 

[Klager] har klaget over, at han ikke er kommet til orde forud for artiklens offentliggørelse. 

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at oplysninger, som kan være skadelige,  

krænkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal efterprøves i særlig grad, inden de  

bringes, først og fremmest ved forelæggelse for den pågældende. Forelæggelse bør ske såle-

des, at der gives den adspurgte rimelig tid til at svare. Det følger endvidere, at angreb og svar,  

hvor det er rimeligt, bør bringes i sammenhæng og på samme måde. Dette gælder i særlig  

grad krænkende eller skadelige udsagn. jf. punkt A.3 og A.4. 

 

På baggrund af sagens oplysninger har Pressenævnet til grund, at Redox den 12. oktober 

2022 kl. 15.10 sendte følgende mail til [Klager]:  

 

”Hej [Klager] 



 

 
  14 

 

 

 

Jeg skriver til dig, da jeg arbejder på en artikel om den straffesag mod dig der netop 

er blevet afsluttet ved retten i [Bynavn], og hvor du er blevet dømt for en lang række 

overtrædelser af polititilhold vedr personkredsen omkring [Højskolen] samt en 

voldssag. Du er i sagen blevet i dømt et års ubetinget fængsel, og det vil jeg gerne 

høre hvordan du forholder dig til? I artiklen omtaler vi dig desuden som "pegida-

stifter" efter at du i 2015 tog initiativ til at opstarte den højreradikale og racistiske 

Pegida-bevægelse i Danmark. Vi omtaler ligeledes at du i 2020 udtrylte planer om at 

starte et privatvagtværn på [Område]. 

Jeg vil derfor gerne have en kommentar fra dig til disse ting hurtigst muligt.” 

 

[Klager] besvarede Redox’ mail kl. 17.11, hvor han bad Redox’ journalist om at ringe igen. 

Pressenævnet lægger også til grund, at Redox samme dag kl. 14.57 havde sendt en sms med 

samme indhold som mailen gengivet ovenfor til [Klager], som [Klager] besvarede kl. 16.36, 

hvor han bad Redox’ journalist om at ringe. Pressenævnet lægger samtidig ud fra sagens op-

lysninger til grund, at [Klager] flere gange samme eftermiddag forgæves forsøgte at kontakte 

Redox telefonisk, og at han kl. 23.45 samme dag på sms skrev til Redox’ journalist og gav ud-

tryk for, at han ønskede at give sine kommentarer til artiklen telefonisk, og at det derfor 

måtte vente til den efterfølgende dag.  

 

Pressenævnet finder, at oplysningerne i artiklen om [Klager]s dom for overtrædelse af politi-

tilhold, hans tilknytning til Pegida, og at han blev bortvist som følge af grænseoverskridende 

adfærd kan være skadelige, krænkende og virke agtelsesforringende for [Klager]. Oplysnin-

gerne skulle derfor forelægges for [Klager] forud for offentliggørelsen. 

 

Pressenævnet finder, at Redox ikke i korrespondancen med [Klager] forud for publiceringen 

af artiklen angav en endelig svarfrist i henvendelserne efter at have tilkendegivet, at mediet 

gerne vil modtage det samme aften, og hvortil [Klager] havde svaret, at han gerne ville kom-

mentere telefonisk på indholdet af forelæggelsen den efterfølgende dag. Artiklen blev således 

offentliggjort uden [Klager]s kommentarer. Det forhold, at Redox efter artiklens offentliggø-

relse den 13. oktober 2022 tilføjede et interview med [Klager] kl. 11 samme dag, kan ikke føre 

til en anden vurdering, idet nævnet finder, at omtalen ikke var af en sådan hastende karakter, 

at den ikke kunne afvente [Klager]s kommentarer. På denne baggrund udtaler nævnet kritik.  

 

 

Brug af billede af [Klager]  

[Klager] har klaget over, at Redox i den påklagede artikel har bragt et foto af ham uden forin-

den at have indhentet hans samtykke hertil.  

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at meddelelser, der kan krænke privatli-

vets fred, skal undgås, med mindre klar almen interesse kræver offentlig omtale. Det enkelte  

menneske har krav på beskyttelse af sin personlige anseelse, jf. punkt B.1.  

 

Billedet øverst i artiklen viser [Klager] gående på en græsplæne med en øl i hånden. I bag-

grunden ses en politibil og enkelte politibetjente. Billedet er ledsaget af billedteksten ”[Kla-

ger] ses her ved Stram Kurs' demonstration i [En park] 1. maj 2021.” 



 

 
  15 

 

 

 

 

Pressenævnet lægger på baggrund af sagens oplysninger til grund, at billedet er taget på et 

offentligt tilgængeligt sted.  

 

Det er som udgangspunkt ikke i strid med god presseskik, at medier fotograferer eller filmer  

personer eller virksomheder, der befinder sig på offentligt tilgængelige steder, og offentliggør  

billeder af denne art, selv om de pågældende ikke har samtykket hertil. Der skal dog udvises  

varsomhed af hensyn til de implicerede, herunder til de sammenhænge, hvori de indgår. 

 

Pressenævnet finder, at artiklens billede af [Klager] ikke kan betragtes som værende kræn-

kende over for ham, ligesom billedet ikke er forvansket, og nævnet udtaler derfor ikke kritik 

af Redox for at have bragt billedet uden forinden at have indhentet [Klager]s samtykke hertil. 

 

Gengivelse af interview  

[Klager] har klaget over, at Redox bevidst har gengivet interviewet med ham på en måde, 

som får læseren til at tro, at det er [Klager], som er upræcis, og at han ikke kan tale dansk. 

[Klager] har henvist til, at der flere steder mangler korrekt kommasætning, og at småord og 

forholdsord flere steder er udeladt.  

 

Pressenævnet bemærker, at redaktøren i overensstemmelse med det almindelige princip om  

redaktørens ret til at redigere mediet som udgangspunkt er berettiget til at beslutte, hvad  

man vil bringe i mediet. Det vil sige, at det ligger inden for grænserne af redaktørens redige-

ringsret at afvise at omtale forhold, der for en af parterne forekommer centrale, ligesom det  

er op til redaktøren at vælge og fravælge materiale og kilder, så længe de indholdsmæssige  

krav til den bragte information iagttages. 

 

Pressenævnet finder, at Redox ikke har overtrådt de vide rammer for redigeringsretten i gen-

givelsen af interviewet med [Klager]. Nævnet har lagt vægt på, at [Klager] ikke over for næv-

net har anført, at interviewet indeholder ukorrekte udsagn, og at det dermed ikke fremstår 

forvansket, samt at interviewet og dets konkrete gengivelse ikke kan anses for at være kræn-

kende for [Klager]. Nævnet finder på denne baggrund ikke grundlag for at udtale kritik. 

 

 

Sletning – punkt B.8  

[Klager] har klaget over, at Redox har afvist at slette artiklen, som han mener indeholder en 

række ukorrekte oplysninger.  

 

Generelt om punkt B.8 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at meddelelser, som er offentliggjort i 

digitale medier, ofte vil være tilgængelige længe efter, at de er publiceret. Efter anmodning til 

mediet kan tilgængeligheden af sådanne tidligere offentliggjorte, følsomme eller private op-

lysninger hindres, i det omfang det er muligt og skønnes rimeligt, jf. punkt B.8.  

 



 

 
  16 

 

 

 

Medier kan afindeksere, dvs. ændre instruksen til søgemaskiner, så søgemaskiner ophører 

med at henvise til artiklen, anonymisere, dvs. ændre i artikelteksten så eksempelvis et per-

sonnavn anonymiseres, eller helt afpublicere en artikel, dvs. fjerne artiklen fra hjemmesiden. 

 

Det er nævnets opfattelse, at anvendelse af B.8 i de vejledende regler og muligheden for at 

meddele et medie kritik for ikke at imødekomme en anmodning om afindeksering, anonymi-

sering eller afpublicering som udgangspunkt kun bør anvendes, når der er tale om oplysnin-

ger, som er særligt belastende for den person, der er omtalt. 

 

 

Den konkrete sag 

Artiklen indeholder omtale af en straffesag, hvor [Klager] i [Måned] 2022 i byretten blev 

idømt et års ubetinget fængsel for at overtræde tilhold.  

 

Det er Pressenævnets opfattelse, at den påklagede artikel fra oktober 2022 på Redox.dk med 

omtale af domfældelsen af [Klager] for overtrædelse af tilhold, indeholder oplysninger af per-

sonfølsom karakter, der som udgangspunktet må betragtes som værende særlig belastende 

for [Klager].  

 

Det er desuden Pressenævnets opfattelse, at den del af omtalen, som nævnet har udtalt sin 

kritik af, hvor Redox blandt andet omtaler [Klager] som stifter af Pegida, kan anses for bela-

stende for [Klager]. Det er imidlertid nævnets opfattelse, at der ikke er tale om private oplys-

ninger eller oplysninger af en sådan karakter, at det i sig selv taler for sletning.  

 

Uanset, at oplysningerne i artiklen om dommen for overtrædelse af tilhold er af personfølsom 

karakter, finder nævnet på baggrund af sagens karakter og alvor, at det ikke kan anses for en 

overtrædelse af god presseskik at afvise anmodningen om at hindre tilgængeligheden af net-

artiklen kun godt et halvt år efter dommens afsigelse. Nævnet finder derfor, at der ikke på det 

foreliggende grundlag er tungtvejende grunde, der taler for, at indholdet af artiklen er af en 

sådan karakter, at det skønnes rimeligt at hindre tilgængeligheden heraf.  

 

Samtidig har nævnet lagt til grund, at Redox snarest opretter et link til denne kendelse med  

teksten ”Pressenævnet har udtalt kritik af artiklen” ved starten af brødteksten i den påkla-

gede artikel, hvis omtalen fortsat er tilgængelig på redox.dk og ikke er ændret på det punkt,  

hvor nævnet har udtalt kritik.  

 

Pressenævnet udtaler herefter ikke kritik af Redox for at afvise [Klager]s anmodning om slet-

ning. 

  

 

Offentliggørelse af Pressenævnets kendelse  

I medfør af medieansvarslovens § 49 pålægger Pressenævnet herefter den ansvarshavende 

redaktør af Redox at offentliggøre følgende til Pressenævnets logo som illustration:  

 

”[rubrik] 



 

 
  17 

 

 

 

Pressenævnet kritiserer Redox 

 

[underrubrik] 

Redox får kritik for at omtale person som Pegida-stifter og utilstrækkelig forelæggelse 

 

[tekst] 

Redox bragte i oktober en artikel, der omhandlede en person, som var blevet idømt ét års 

fængsel for at overtræde en række polititilhold. I artiklen blev den dømte person blandt andet 

omtalt som Pegida-stifter. Denne person klagede til Pressenævnet blandt andet over, at artik-

len indeholdte en række ukorrekte oplysninger, herunder at det ikke var korrekt, at han 

havde stiftet Pegida, og at Redox ikke havde afventet hans kommentarer til omtalen af ham i 

artiklen, selv om han havde givet udtryk for at ville deltage i artiklen. 

Pressenævnet fandt, at Redox for nævnet ikke havde dokumenteret at have haft tilstrækkeligt 

grundlag for at bringe oplysningen om, at den dømte person havde stiftet Pegida. Pressenæv-

net fandt endvidere, at Redox burde have afventet den dømte persons kommentarer til artik-

lens omtale af ham. Pressenævnet kritiserer derfor Redox for at have omtalt [Klager] som 

Pegida-stifter og for utilstrækkelig forelæggelse.  

Pressenævnet har pålagt os at bringe ovennævnte meddelelse. Hele kendelsen fra Pressenæv-

net kan læses på pressenaevnet.dk” 

 

Offentliggørelse af nævnets kendelse skal ske snarest på de af mediets platforme, hvor den  

påklagede artikel har været bragt. Offentliggørelse skal bestå i en selvstændig artikel med  

Pressenævnets logo som illustration. Artiklen skal prioriteres, f.eks. med placering på en  

forside i mindst et døgn efter kritikkens offentliggørelse. Pressenævnets offentliggørelses-

tekst skal bringes uden reklamer i teksten.  

 

Endvidere skal denne artikel være offentligt tilgængelig som en selvstændig artikel i over-

ensstemmelse med prioriteringen af den påklagede artikel, og i en periode svarende til den  

periode, hvor den påklagede artikel har været tilgængelig. 

 

Endelig skal der oprettes et link med teksten ”Pressenævnet har udtalt kritik af artiklen” di-

rekte til nævnets kendelse på www.pressenaevnet.dk ved starten af brødteksten i den påkla-

gede artikel, hvis den fortsat er tilgængelig på hjemmesiden og ikke er ændret på de punk-

ter, hvor nævnet har udtalt kritik.  

 

Skrifttype og layout bør svare til den opsætning, der i øvrigt anvendes i redaktionelle artik-

ler i mediet. 

 


	Kendelse

