
 

 

   

 

  1 

Kendelse 

afsagt den 11. oktober 2022 

 

 

Sag nr. 2022-80-0849 

 

[Klager] 

 

mod  

   

Politiken 

 

[Klager] har klaget til Pressenævnet over, at Politiken har afvist hans anmodning om at 

bringe omtale af en påtaleopgivelse og afslutning af en sag i forbindelse med et uskiftet bo, 

idet han mener, at god presseskik derved er tilsidesat.  
 

 

 

1 Sagsfremstilling 

Politikens omtale 

Politiken bragte i perioden fra september 2017 til november 2017 artiklerne og klummerne 

”Advokat [Klager] er meldt til politiet for bedrageri”, ”En god dag for Just Eat-iværksætter 

med styrtende indtjening - og en dårlig for advokat [Klager]”, ”En god uge for Lev Trotskij - 

og en dårlig uge for [Klager]”, ”Green Desert: Efter 13 år skal en domstol tage stilling til 

muligt dansk ansvar for tortur i Irak” og ”Green Desert: Militær rutineoperation blev en 

permanent krisesag, der nu kulminerer i dansk retssal” på Politikens netavis politiken.dk. 

 

Artiklerne omhandlede blandt andet Advokatrådets politianmeldelse mod [Klager] for bedra-

geri i den såkaldte Irak-sag, samt Skifteretten i Lyngbys behandling af anmodning om at fra-

tage [Klager]s mor [Moren] rådighed over fællesejet i et uskiftet bo, idet der var nærliggende 

risiko for, at hun ved fuldmagtshaver [Klager] på utilbørlig måde ville disponere til skade for 

boet og hermed risiko for at påføre boet et tab. 

 

 

Efter offentliggørelsen 

Den 7. februar 2019 blev sagen i forbindelse med det uskiftede bo afsluttet ved Skifteretten i 

Lyngby, hvor skifteretten bemærkede, at der ikke var juridisk grundlag for at kritisere [Kla-

ger]s mor [Moren]s dispositioner under det uskiftede bo. 

 

Rigsadvokaten opgav den 30. december 2021 sigtelsen mod [Klager] for overtrædelse af 

straffelovens § 279 om bedrageri, til dels forsøg herpå, jf. § 21. 



 

 
  2 

 

 

 

 

Den 2. marts 2022 rettede [Klager] henvendelse til Politiken med anmodning om at bringe 

omtale af påtaleopgivelsen og afslutningen af skiftesagen. Politiken afviste [Klager]s anmod-

ning om at bringe opfølgning af afslutningen af skiftesagen og bragte den 16. marts 2022 føl-

gende opdatering i den trykte udgave af Politiken i sektion 1, side 2, under bjælken ”FEJL & 

FAKTA”: 

 

”Daværende advokat [Klager] blev anmeldt af Advokatrådet for bedrageri i 2017, 

fremgik det herpå siden lørdag 20.9.2017 og igen søndag 5.11.2017. I den anledning 

skal vi oplyse, at Rigsadvokaten kort før nytår besluttede at opgive de rejste sigtelser 

for bedrageri og forsøg på bedrageri, fordi det er blevet vurderet, at [Klager] ikke 

ville blive fundet skyldig. Advokatrådet har efterfølgende modtaget et erstatnings-

krav fra [Klager].” 

 

Politiken indsatte endvidere følgende note i slutningen af artiklerne bragt på netavisen politi-

ken.dk fremhævet med kursiv: 

 

”Præcisering: Rigsadvokaten besluttede sent i 2021 at frafalde sigtelsen for bedrageri 

mod [Klager], for det blev vurderet, at [Klager] ikke ville blive fundet skyldig.” 

 

[Klager]s klage er modtaget i Pressenævnet den 8. april 2022. 

 

 

2 Parternes synspunkter 

2.1 [Klager]s synspunkter 

Retsreportage - noninformation 

[Klager] har anført, at Politiken har afvist hans anmodning om at bringe omtale af en påtale-

opgivelse og afslutning af en sag i forbindelse med et uskiftet bo. 

 

[Klager] har henvist til, at Rigsadvokaten den 30. december 2021 opgav sigtelsen mod ham 

for bedrageri, og at han den 1. marts 2022 blev definitivt frifundet. 

 

[Klager] har endvidere henvist til, at sagen om hævdet misbrug fra hans side vedrørende 

hans mor [Moren]s rådighed over det fælles bo, som i 2017 var uskiftet, blev afsluttet ved 

Skifteretten i Lyngby den 7. februar 2019. Skifteretten bemærkede, at der ikke var juridisk 

grundlag for at kritisere hans mor [Moren]s dispositioner under det uskiftede bo. 

 

Politiken har i 2017 og herefter bragt oplysninger og reportage om for [Klager] overordentligt 

belastende forhold, herunder en markant og vidt udbredt dækning af politianmeldelsen ind-

givet mod ham af den daværende formand for Advokatrådet. 

 

Politikens reportage af [Klager]s forhold i 2017 efterlader et indtryk hos enhver læser, der er 

ganske fjernt fra, hvorledes det hele nu er afsluttet i marts 2022. Ifølge de vejledende regler 

for god presseskik er Politiken således forpligtet til sagligt og redeligt at bringe dækning af, 

hvorledes disse sager er afsluttet.  



 

 
  3 

 

 

 

 

[Klager] har bemærket, at hans mor [Moren] den 11. marts 2019 sendte følgende skrivelse til 

chefredaktør [Chefredaktøren]: 

 

”Politiken har siden artikler i Jyllands-Posten i juli 2017 og Weekendavisen i sep-

tember 2017 skrevet om den skiftesag, hvor mine tre yngste børn har beskyldt mig 

for misrøgt af et uskiftet bo og avisen har genbrugt redigeringer fra andre medier, 

hvorved der er efterladt det indtryk for læserne, at misbrug kunne være tilfældet. 

Sagerne er nu afsluttet med det modsatte udfald jf. vedhæftede retsbog fra Skifteret-

ten i Lyngby af 7. februar d.å., hvori Skifteretten konkluderer: 

”Skifteretten bemærkede, at der ikke er juridisk grundlag for at kritisere [Moren]s 

dispositioner under det uskiftede bo.” 

Skifterettens resultat er ikke og kan ikke indbringes for nogen højere instans, lige-

som ej heller den dom i sagen som de tre havde indbragt for retten, der er afsagt af 

Retten i Lyngby d. 30. august 2018, hvor jeg fik fuldt medhold med frifindelse. Jeg 

henviser til vedlagte erklæring af 26. januar 2019 fra de tre, pkt. 2. 

Fra samme erklæring jeg henviser jeg til pkt. 1 og til erklæringens sidste afsnit, hvori 

de tre anmoder danske medier om, ligesom jeg selv hermed, at korrigere tilgænge-

lige oplysninger om sagen. 

Jeg imødeser at Politiken lever op til ansvar og anstændighed, både i forhold til min 

egen oprejsning og til ethvert medies egen interesse i troværdig journalistik, når 

man som sket igennem lang tid har efterladt læserne med et indtryk der er modsat 

de nu konkluderede realiteter, jf. foreliggende domstolsafgørelser og de angribendes 

egne nye erklæringer.” 

 

 

2.2 Politikens synspunkter 

Retsreportage - noninformation 

Politiken har afvist at have handlet i strid med god presseskik og har i den forbindelse henvist 

til redigeringsretten. 

 

Politiken har oplyst, at redaktionen, selv om der alene var tale om en politianmeldelse, fandt 

det i overensstemmelse med almindelig fairness at gøre opmærksom på, at Rigsadvokaten 

havde frafaldet sigtelsen mod [Klager].  

 

Afgørelsen faldt den 30. december 2021, men kom først til redaktionens kendskab i marts 

2022, da [Klager] gjorde opmærksom på den. Efter korrespondance med [Klager] valgte Læ-

sernes Redaktør på Politiken at bringe følgende tekst den 16. marts 2022 i den faste spalte for 

korrektioner og præciseringer, ’Fejl og fakta’, på side 2 i 1. sektion: 

 

”Daværende advokat [Klager] blev anmeldt af Advokatrådet for bedrageri i 2017, 

fremgik det herpå siden lørdag 20.9.2017 og igen søndag 5.11.2017. I den anledning 

skal vi oplyse, at Rigsadvokaten kort før nytår besluttede at opgive de rejste sigtelser 

for bedrageri og forsøg på bedrageri, fordi det er blevet vurderet, at [Klager] ikke 



 

 
  4 

 

 

 

ville blive fundet skyldig. Advokatrådet har efterfølgende modtaget et erstatnings-

krav fra [Klager].” 

 

Politiken har bemærket, at der alene har været tale om en politianmeldelse, at den blev indgi-

vet for fem år siden, og at Rigsadvokatens afgørelse om at frafalde sigtelsen i sagen som 

nævnt faldt den 30. december 2021. Der var således ingen nyhedsværdi, og redaktionen fandt 

det ikke relevant at tage emnet op i selvstændige artikler. [Klager]s synspunkter om rimelig-

heden i anmeldelsen er desuden gengivet fyldigt ved adskillige lejligheder, og det blev da også 

nævnt, at han har rejst krav om erstatning. 

 

Politiken har for god ordens skyld bemærket, at Pressenævnet i adskillige kendelser med ens-

lydende formulering har fastslået, at redigeringsretten ligger hos redaktionen: 

 

”Pressenævnet bemærker generelt, at redaktøren i overensstemmelse med det al-

mindelige princip om redaktørens ret til at redigere mediet som udgangspunkt er 

berettiget til at beslutte, hvad man vil bringe i mediet. Det vil sige, at det ligger inden 

for grænserne af redaktørens redigeringsret at undlade at omtale forhold, der for en 

af parterne eller andre forekommer centrale, ligesom det er op til redaktøren at 

vælge og fravælge materialer og kilder, så længe det samlede indtryk giver et retvi-

sende billede.” 

 

Politiken har endvidere oplyst, at [Moren]s og [Klager]s synspunkter er kommet tydeligt 

frem ved enhver omtale af den nævnte skiftesag, og at det også i det tilfælde følger af redige-

ringsretten, at det er op til Politiken at vurdere, om den fem år gamle sag endnu en gang skal 

omtales. Politiken meddelte allerede den 27. marts 2019 i en mail til [Moren], at redaktionen 

ikke fandt anledning til at omtale sagen yderligere. 

 

Samlet set er det Politikens opfattelse, at god presseskik i begge tilfælde er iagttaget, og Poli-

tiken har understreget, at det i perioder med et meget kraftigt nyhedstryk i sagens natur er 

nødvendigt at foretage strenge prioriteringer i det stof, som redaktionen vælger at bringe – 

med særlig opmærksomhed rettet mod tærsklen for nyhedsværdi. 

 

 

3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 

I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  

Anne Louise Bormann, Anja Lundberg Andersen, Ulrik Holmstrup og John Meinert Jacob-

sen. 

 

 

God presseskik 

Retsreportage - noninformation 

[Klager] har klaget over, at Politiken har afvist hans anmodning om at bringe omtale af en 

påtaleopgivelse og afslutning af en sag i forbindelse med et uskiftet bo. 

 



 

 
  5 

 

 

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at reglerne for retsreportagen også gæl-

der sagernes forberedelse, herunder straffesagers behandling hos politi og anklagemyndig-

hed. En omtale af en straffesag bør følges op med et referat af sagens afslutning, hvad enten 

denne finder sted i form af tiltalefrafald, frifindelse eller domfældelse, jf. punkt C.2 og C.3.  

 

Pressenævnet bemærker, at redaktøren i overensstemmelse med det almindelige princip om 

redaktørens ret til at redigere mediet som udgangspunkt er berettiget til at beslutte, hvad 

man vil bringe i mediet. Det vil sige, at det ligger inden for grænserne af redaktørens redige-

ringsret at undlade at omtale forhold, der for en af parterne eller andre forekommer centrale, 

ligesom det er op til redaktøren at vælge og fravælge materiale og kilder, så længe det sam-

lede indtryk giver et retvisende billede. 

 

[Klager] har henvist til, at Rigsadvokaten den 30. december 2021 opgav sigtelsen mod ham 

for bedrageri, og at han den 1. marts 2022 blev definitivt frifundet. 

 

[Klager] har endvidere henvist til, at sagen om hævdet misbrug fra hans side vedrørende 

hans mor [Moren]s rådighed over det fælles bo, som i 2017 var uskiftet, blev afsluttet ved 

Skifteretten i Lyngby den 7. februar 2019. Skifteretten bemærkede, at der ikke var juridisk 

grundlag for at kritisere hans mor [Moren]s dispositioner under det uskiftede bo. 

 

På baggrund af sagens oplysninger lægger Pressenævnet til grund, at Advokatrådet i septem-

ber 2017 indgav politianmeldelse mod [Klager] for bedrageri. Nævnet lægger endvidere til 

grund, at Skifteretten i Lyngby i november 2017 fratog [Klager]s mor [Moren] rådighed over 

fællesejet i et uskiftet bo, idet der var nærliggende risiko for, at hun ved fuldmagtshaver [Kla-

ger] på utilbørlig måde ville disponere til skade for boet og hermed risiko for at påføre boet et 

tab. 

 

Politiken bragte herefter i perioden fra september 2017 til november 2017 en række artikler, 

som omhandlede Advokatrådets politianmeldelse mod [Klager] og Skifteretten i Lyngbys af-

gørelse. 

 

Nævnet lægger endvidere til grund, at skiftesagen den 7. februar 2019 blev afsluttet ved Skif-

teretten i Lyngby, hvor skifteretten bemærkede, at der ikke var juridisk grundlag for at kriti-

sere [Klager]s mor [Moren]s dispositioner under det uskiftede bo, og at Rigsadvokaten den 

30. december 2021 opgav sigtelsen mod [Klager] for bedrageri. 

 

Politiken bragte den 16. marts 2022 følgende opdatering i den trykte udgave af Politiken i 

sektion 1, side 2, under bjælken ”FEJL & FAKTA”: 

 

”Daværende advokat [Klager] blev anmeldt af Advokatrådet for bedrageri i 2017, 

fremgik det herpå siden lørdag 20.9.2017 og igen søndag 5.11.2017. I den anledning 

skal vi oplyse, at Rigsadvokaten kort før nytår besluttede at opgive de rejste sigtelser 

for bedrageri og forsøg på bedrageri, fordi det er blevet vurderet, at [Klager] ikke 

ville blive fundet skyldig. Advokatrådet har efterfølgende modtaget et erstatnings-

krav fra [Klager].” 



 

 
  6 

 

 

 

 

Politiken indsatte endvidere følgende note i slutningen af artiklerne bragt på netavisen politi-

ken.dk fremhævet med kursiv: 

 

”Præcisering: Rigsadvokaten besluttede sent i 2021 at frafalde sigtelsen for bedrageri 

mod [Klager], for det blev vurderet, at [Klager] ikke ville blive fundet skyldig.” 

 

Pressenævnet finder, at Politiken var presseetisk forpligtet til at bringe omtale af påtaleopgi-

velsen. Under hensyn til, at Politiken har bragt en omfattende dækning af Advokatrådets po-

litianmeldelse mod [Klager] i artikler, er det nævnets vurdering, at Politikens opdatering i 

”FEJL & FAKTA” og øvrige opdateringer af de bragte online-artikler ikke kan anses for til-

strækkelige, selv om Politiken har angivet, at kendelser fra Pressenævnet placeres i ”FEJL & 

FAKTA”. Omtalen af sagens afslutning blev ikke bragt som en selvstændig artikel i den lø-

bende nyhedsstrøm. Læsere af de oprindelige artikler kan ikke forventes på ny at klikke ind 

på artiklerne og på den måde blive gjort bekendt med sagens afslutning. Disse læsere har så-

ledes ikke fået tilstrækkelig mulighed for at blive opmærksom på sagens afslutning, som der-

for – i tillæg til opdateringen i den trykte udgave – burde have været bragt særskilt på netavi-

sen som en nyhed i den løbende nyhedsstrøm. 

 

På denne baggrund udtaler Pressenævnet kritik af Politiken for at have afvist at bringe til-

strækkelig omtale af påtaleopgivelsen. 

 

Pressenævnet finder, at Politikens omtale i forhold til skiftesagen ikke kan henføres under de 

vejledende regler for god presseskik punkt C.3, idet der ikke er tale om en straffesag. Politi-

kens afvisning af at omtale skiftesagens afslutning falder således inden for redaktørens redi-

geringsret. Nævnet udtaler derfor ikke kritik på dette punkt. 

 

 

Offentliggørelse af Pressenævnets kendelse  

I medfør af medieansvarslovens § 49 pålægger Pressenævnet herefter den ansvarshavende 

redaktør af Politiken at offentliggøre følgende til Pressenævnets logo som illustration:  

 

”[rubrik] 

Pressenævnet kritiserer Politiken 

 

[underrubrik] 

Politiken får kritik for at afvise at bringe omtale af en påtaleopgivelse 

 

[tekst] 

Politiken bragte i 2017 en række artikler, som omhandlede Advokatrådets politianmeldelse 

mod [Klager] for bedrageri i den såkaldte Irak-sag. 

Rigsadvokaten opgav i december 2021 sigtelsen mod [Klager] for bedrageri. 

[Klager] har klaget til Pressenævnet over, at Politiken har afvist hans anmodning om at 

bringe omtale af påtaleopgivelsen.  



 

 
  7 

 

 

 

Pressenævnet kritiserer Politiken, som bragte en omfattende dækning af politianmeldelsen, 

for at afvise anmodningen om at bringe omtale af påtaleopgivelsen. 

Pressenævnet har pålagt os at bringe ovennævnte meddelelse. Hele kendelsen fra Pressenæv-

net kan læses på pressenaevnet.dk” 

 

Offentliggørelse af nævnets kendelse skal ske snarest på de af mediets platforme, hvor den 

påklagede artikel har været bragt. Offentliggørelse skal bestå i en selvstændig artikel med 

Pressenævnets logo som illustration. Artiklen skal prioriteres, f.eks. med placering på en 

forside i mindst et døgn efter kritikkens offentliggørelse. Pressenævnets offentliggørelses-

tekst skal bringes uden reklamer i teksten.  

 

Endvidere skal denne artikel være offentligt tilgængelig som en selvstændig artikel i over-

ensstemmelse med prioriteringen af den påklagede artikel, og i en periode svarende til den 

periode, hvor den påklagede artikel har været tilgængelig.  

 

Endelig skal der oprettes et link med teksten ”Pressenævnet har udtalt kritik af artiklen” di-

rekte til nævnets kendelse på www.pressenaevnet.dk ved starten af brødteksten i den påkla-

gede artikel, hvis den fortsat er tilgængelig på hjemmesiden og ikke er ændret på de punk-

ter, hvor nævnet har udtalt kritik. Skrifttype og layout bør svare til den opsætning, der i øv-

rigt anvendes i redaktionelle artikler i mediet. 

 

 


	Kendelse

