
 

 

   

 

  1 

Kendelse 

afsagt den 23. august 2022  

 

 

Sag nr. 2022-80-0850 

 

[Klager A], [Klager B] og [Klager C] 

 

mod  

   

Ekstra Bladet 

 

[Klager A], [Klager B] og [Klager C] har klaget til Pressenævnet over forsideoverskriften 

”DRUK-SEMINAR”, artiklen ”230 genstande på få timer” bragt den 15. april 2022 i den 

trykte avis samt artiklen ”Politikernes våde aften: Se druk-regningerne” bragt den 15. april 

2022 på ekstrabladet.dk, idet [Klager A], [Klager B] og [Klager C] mener, at god presseskik er 

tilsidesat.  

 

[Klager A], [Klager B] og [Klager C] har klaget over, at Ekstra Bladet uden deres samtykke 

har bragt et billede fra deres politiske partis Facebook-profil i en krænkende sammenhæng. 
 

 

 

1 Sagsfremstilling 

Ekstra Bladet bragte den 15. april 2022 forsideomtalen ”DRUK-SEMINAR” med teksten ”PO-

LITIKERE FESTEDE PÅ DIN REGNING” og ”EKSPERT: I STRID MED REGLERNE” samt 

artiklen på side 6-7 med overskriften ”230 GENSTANDE PÅ FÅ TIMER”.  

 

På forsiden er bragt et stort billede af de tre klagere, hvor de står smilende i næsten fuld figur 

foran nogle bannere. Billedet fylder det meste af forsiden.  

 

Det samme billede er bragt i artiklen på side 7. Af billedteksten i artiklen fremgår følgende:  

 

”HØJT HUMØR [ordene ”højt humør” er markeret med en rød overstregning, Pres-

senævnet] Det var en glad [Parti 1] byrådsgruppe, der troppede op til introseminar i 

januar. På få timer lykkedes det byrådet at indtage flere hundrede genstande. Privat-

foto.” 

 

På billedet i artiklen er der over personerne indsat et andet billede af to fakturaer. Af billed-

teksten fremgår følgende:  

  



 

 
  2 

 

 

 

”Sådan ser fakturaen ud, som Frederiksdal Signatur Hotel sendte til Fredensborg 

Kommune efter druk-seminaret. På grund af afbud på dagen, var der 27 deltagere 

om aftenen.” 

 

Artiklen har følgende underrubrik: 

 

”Vådt kommunalt seminar: Fredensborg byråd indtog imponerende mængder alko-

hol, da de tog på hotel for at blive rystet sammen - gæt, hvem der betaler regnin-

gen…” 

 

Af artiklen fremgår blandt andet: 

 

”Da Fredensborg Byråd var på hotel i januar, blev der drukket godt igennem. På 

borgernes regning. På blot få timer lykkedes det byrådsmedlemmerne at opbygge en 

alkoholregning på knap 15.000 kroner. I alt købte byråds-selskabet på 27 deltagere 

omkring 230 genstande, hvilket ifølge en ekspert er langt over det tilladte. Men ikke 

et eneste byrådsmedlem vil over for Ekstra Bladet vedkende sig at have drukket otte-

ni genstande pr. person. 

3720 kroner i timen 

I alt endte den samlede regning med overnatning, middag og oplæg på 94.818 kro-

ner, da byrådet var afsted på introseminar på Frederiksdal Sinatur Hotel. Men 

selvom der var fagligt program lørdag formiddag, gav de den godt gas i hotellets bar 

og restaurant fredag aften. Og det gik stærkt. Udskænkningen stoppede nemlig alle-

rede klokken 22.00 på grund af coronarestriktioner. Flere byrådsmedlemmer be-

kræfter over for Ekstra Bladet, at indtaget af alkohol startede allerede omkring klok-

ken 18.00 med velkomstdrinks. 

Det betyder, at Fredensborgs byrådsmedlemmer nåede at købe 230 genstande på 

blot ca. fire timer. Pris: 14.880 kroner viser en aktindsigt, Ekstra Bladet har modta-

get. Med den fart fik selskabet fyret 3720 kroner af i timen. Det var da heller ikke ho-

tellets billigste vine, der blev stillet på bordene. Ekstra Bladets aktindsigt i fakturaer 

viser, at der blev drukket Sancerre-flasker til 550 kroner, Cremant-flasker til 535 

kroner og Riesling til 475 kroner. Kun ved rødvinen kunne det fine selskab nøjes 

med husets anbefalede til 355 kroner. Selvom de kun var 27 til bords, nåede de at 

købe 28 flasker vin. Inden fadbamserne. 

 

Midt i artiklen er indsat et billede af stablede dåseøl. I baggrunden ses en bygning med på-

skriften ”Fredensborg Kommune Rådhus”. Af billedteksten fremgår følgende:  

 

”Så mange genstande købte de i alt. Men byrådsmedlemmerne vil kun kendes ved at 

have drukket omkring 60 genstande (til venstre). Det betyder, at der er 170 gen-

stande på fakturaen, som ingen kan redegøre for (til højre)” 

 

Artiklen fortsætter videre:  

 

”Hvem drak det? 



 

 
  3 

 

 

 

Ekstra Bladet har den seneste tid ihærdigt forsøgt at kortlægge, hvem der har druk-

ket de flere hundrede genstande. Det er lykkedes at få svar fra 21 ud af de 27 byråds-

medlemmer, men ingen af dem har drukket i nærheden af gennemsnittet på otte- 

ni genstande. Faktisk har flere af dem slet ikke rørt alkoholen. En drak ikke på grund 

af religion, en anden giver sin penicillinkur skylden, og en tredje skulle selv køre 

hjem. Selv hvis politikerne drak af meget rummelige vinglas med plads til flere gen-

stande ad gangen, er der udskænket mere end hundrede genstande, som ingen kan 

redegøre for. 

Sprang vin over 

[Politiker A] fra [Parti 2] fortæller, at han er ’meget opmærksom på ikke at deltage i 

ting, hvor det kan fremstå som fråds med borgernes penge’. 

– De ting har det jo med at skride, hvis man ikke opretholder en nødvendig moral, 

fortæller [Politiker A] ([Parti 2]) og oplyser, at han selv sprang vinen over, men drak 

’et par øl’. [Politiker A] forsikrer derudover, at han kun én enkelt gang har oplevet en 

byrådskollega, der var for fuld. 

– Vedkommende havde fået en tår over tørsten. Alle sørgede for at få stoppet den 

pågældende og taget hånd om det. 

– Det håndterede vi kollektivt fornuftigt, afslutter han. 

Borgmester: ’Jeg medgiver, at den samlede udgift umiddelbart kan virke stor’ [Un-

deroverskriften er markeret med stor skrift en sort bjælke, Pressenævnet]  

Konfrontation [Ordet Konfrontation er markeret med en sort bjælke med to gule 

pile på hver side af ordet, Pressenævnet] 

Ekstra Bladet har gentagne gange forsøgt at få et interview med [Borgmesteren], 

men den [Parti 3] borgmester afviser blankt at stille op. 

I stedet skriver han i en mail, at det har været et ’meget vigtigt mål for skiftende 

byråd i Fredensborg kommune’ at ’opbygge et godt og tillidsfuldt politisk samar-

bejdsklima’. Han skriver derudover, at han finder ’niveauet for forplejning accepta-

belt for et introduktionsarrangement over to dage’. 

Efter en ekstra dags tænketid vender han tilbage med en tilføjelse til sin første  

skriftlige kommentar: ’Jeg medgiver, at den samlede udgift umiddelbart kan virke 

stor, hvorfor jeg snarest vil tage en åben drøftelse med byrådet om, hvordan vi gør 

fremover’.” 

 

Der er herefter i højre side indsat en faktaboks i artiklen med følgende overskrift: ”SVARER 

HAN IKKE PÅ”. Af faktaboksen fremgår det:  

 

”[Borgmesteren] efterlader os med en del ubesvarede spørgsmål, som vi har forsøgt 

at få svar på: 

- ’Finder du det passende at drikke otte-ni genstande pr. mand på én enkelt aften?’ 

- ’Finder du det passende at drikke vinflasker til over 500 kroner stykket på borger-

nes regning?’ 

- ’Hvor meget drak du selv?’  

- ’Vil du i fremtiden finde det ’passende’ at drikke for 15.000 kroner på én aften?’ 

- ’Ville I ikke kunne holde den slags seminarer på jeres eget rådhus?’ 

- ’Er det dit ansvar, hvis reglerne ikke er fulgt?’” 



 

 
  4 

 

 

 

 

Artiklen fortsætter herefter: 

 

”Ekspert: Over grænsen [Underoverskriften er markeret med stor skrift or ordet 

”ekspert” er fremhævet med rød skrift, Pressenævnet]  

De otte-ni genstande, som byrådsmedlemmerne i Fredensborg i snit har fået, over-

skrider klart det, man som kommunalpolitiker må drikke på andres regning. 

Efter Farum-sagen med [Politiker B] blev der nemlig indført klare regler for, hvad 

det offentlige skal betale af folkevalgtes alkoholforbrug. Det fortæller [Professoren], 

professor, Samfundsvidenskab og Erhverv på RUC, til Ekstra Bladet. 

– Grundreglen er, at man kan få betalt, hvad der svarer til et konferencedøgn; 

altså overnatning, middag og et glas vin eller øl – måske to under middagen. 

Det betyder at Fredensborg Byråd har drukket mere end 100 genstande for meget på 

borgernes regning. 

– Alt udover (et til to glas under middagen, red.) er for folks egen private regning. 

Det er ikke det offentlige, der skal betale for folks spiritusforbrug. 

– Så vi er over grænsen for, hvad det offentlige skal betale for? 

– Ja, det vil jeg klart mene, at vi er. Det kan sådan set være rigtig glimrende, at vi 

sender medarbejdere og politikere på de her seminarer, og at de får betalt et par en-

kelte glas vin under middagen. 

– Men det er folk selv, der må betale, hvis de vil drikke mere. 

– Det skal ikke være det offentlige, der afholder udgifter til spiritus.” 

Mådehold i Gentofte: Frugt vand og nøddemix 

I Gentofte Kommune, knap 20 kilometer længere syd på er billedet et helt andet. 

[…]  

Politiker: Spild af penge [Underoverskriften er markeret med stor skrift og ordet 

”politiker” er fremhævet med gul skrift, Pressenævnet] 

Da Ekstra Bladet konfronterer det [Parti 4] byrådsmedlem [Politiker C], kommer det 

bag på hende, at vinen til seminaret var så dyr. 

[…]” 

 

 

Ekstra Bladet bragte den 15. april 2022 artiklen ”Politikernes våde aften: Se druk-regnin-

gerne” på ekstrabladet.dk. Artiklen svarer i vid udstrækning til den trykte artikel og det 

samme billede af de tre klagere, bragt i den trykte artikel, var anvendt som illustration til ar-

tiklen på netavisen. [Billedet er efter offentliggørelsen erstattet med et andet billede, Presse-

nævnet].  

  

 

Efter offentliggørelsen 

[Klager A], [Klager B] og [Klager C] har med klagen fremsendt to mails, som klagerne den 16. 

april 2022 sendte til henholdsvis Ekstra Bladet og avisens ansvarshavende chefredaktør, 

[Chefredaktøren].  

 



 

 
  5 

 

 

 

Den 15. april 2022 sendte [Klager A] endvidere en mail til Ekstra Bladet med emnet: ”Privat-

foto, bragt uden tilladelse.” Af mailen fremgår følgende: 

 
”Til rette vedkommende. Jeg beder jer om øjeblikket at tage mit billede ned fra jeres 

artikel. Det er et privatfoto, der er bragt uden min tilladelse og samtykke. Til jeres 

orientering, så har I endda selv kategoriseret det som privatfoto, så der kan på ingen 

måde være tvivl herom. Det er grænseoverskridende og strider mod enhver etik.   

Det er desuden strafbart at bruge andres billeder uden at have fået lov – også selvom 

billederne ligger frit tilgængelige på nettet. Jeg forventer en godtgørelse og ser frem 

til at modtage et svar og bekræftelse på ovenstående. [Der er i mailen indsat et link 

til artiklen ”Politikernes våde aften: Se druk-regningerne”, Pressenævnet] Med ven-

lig hilsen [Klager A] Byrådsmedlem” 

 

Den 16. april 2022 sendte [Klager A] en mail til den ansvarshavende chefredaktør for Ekstra 

Bladet med emnet: ”Privatfoto, bragt uden tilladelse.” Af mailen fremgår følgende: 

 

”Kære [Chefredaktøren]. Som ansvarshavende redaktør hos EB, får du ligeledes 

denne mail tilsendt. En historie, der vedrører Fredensborg Kommunes Byråd, men 

hvor et af mine private billeder er blevet anvendt af tre [Parti 1] byrådsmedlemmer. 

Jeg skrev nedenstående mail, før jeg endda var klar over, at billedet prydede jeres 

forsiden i den fysiske avis. Det er dybt krænkende og jeg forventer, at der handles på 

det. Jeg har ikke modtaget svar på nedenstående mail fra i går, så det kan være, at 

denne videresendelse til dig vil resultere i et svar. Med venlig hilsen [Klager A] By-

rådsmedlem” 

 

[Klager A], [Klager B] og [Klager C]s klage er modtaget i Pressenævnet den 20. april 2022. 

 

 

2 Parternes synspunkter 

2.1 [Klager A], [Klager B] og [Klager C]s synspunkter 

God presseskik 

Privatlivets fred – brug af billede uden samtykke 

[Klager A], [Klager B] og [Klager C] har indledningsvist anført, at Ekstra Bladet har bragt et 

privat billede af dem uden deres samtykke. Billedet er bragt på forsiden af avisen, i en artikel 

i den trykte avis og på netavisen. Billedet er af klagerne lagt ud som en del af en billedserie på 

en Facebook-side for [Parti 1] Fredensborg, og Ekstra Bladet har markeret billedet som pri-

vatfoto. Selv om billedet er offentligt tilgængeligt, kan Ekstra Bladet ikke anvende det uden 

samtykke, da avisen ikke har ophavsretten til billedet. 

 

– brug af billede i den konkrete sammenhæng  

[Klager A], [Klager B] og [Klager C] har anført, at brugen af billedet sammen med artiklen ef-

terlader et indtryk hos læseren af, at der skulle være en særlig sammenhæng mellem udgif-

terne til introseminaret og de tre [Parti 1] byrådsmedlemmer på billedet. Anvendelsen af bil-

ledet i sammenhængen er således i strid med de presseetiske regler, og [Klager A] anmodede 

derfor Ekstra Bladet om at fjerne billedet med henvisning til, at der ikke var tale om korrekt 



 

 
  6 

 

 

 

gengivelse af fakta. [Klager A], [Klager B] og [Klager C] har i den forbindelse videre anført, at 

det af Ekstra Bladet oplyste om, at billedet blev afpubliceret fra netavisen, da [Klager A] hen-

vendte sig til avisen, efter klagernes opfattelse ikke er korrekt. Billedet blev fjernet fra plus-

artiklen, men var stadig tilgængeligt på eb.dk og i den trykte avis.  

 

Det er faktuelt forkert og ærekrænkende at bruge billedet af [Klager A], [Klager B] og [Klager 

C] på forsiden sammen med forsideomtalen: ”Druk-seminar”, ”Politikere festede på din reg-

ning” og ”Ekspert: I strid med reglerne” på forsiden. Hertil kommer også billedteksten i den 

trykte avis: ”HØJT HUMØR. Det var en glad [Parti 1] byrådsgruppe, der troppede op til in-

troseminar i januar. På få timer lykkedes det byrådet at indtage flere hundrede genstande. 

Privatfoto.” 

 

Billedet, der er taget en lørdag formiddag ved højlys dag, har ikke sammenhæng med indhol-

det af artiklen, og det er derfor krænkende og skadeligt for [Klager A], [Klager B] og [Klager 

C], at billedet er bragt i sammenhæng med mediets historie, da det efterlader et indtryk hos 

læseren af, at de tre personer har en større rolle i sagen, end tilfældet er.  

 

 

2.2 Ekstra Bladets synspunkter 

God presseskik 

Privatlivets fred – brug af billede uden samtykke 

Ekstra Bladet har indledningsvist bemærket, at Pressenævnet ikke tager stilling til ophavsret-

lige tvister. Billedet er hentet fra en åben Facebook-side, hvor klagerne selv har gjort billedet 

tilgængeligt for offentligheden. Klagerne må således forvente, at medierne anvender de bille-

der, der ligger på partiets åbne Facebook-side.  

 

– brug af billede i den konkrete sammenhæng  

Ekstra Bladet har anført, at avisen, efter henvendelse fra klagerne, fjernede billedet samme 

dag fra online-artiklen.  

 

Historien i artiklen omtaler alkoholforbruget under et seminar, som blev afholdt af byrådet i 

Fredensborg. Efter [Politiker B]-sagen har der været øget bevågenhed omkring kommuner-

nes udgifter til mad og drikke, særligt i forbindelse med afholdelsen af møder. På introsemi-

naret blev der indtaget drikkevarer for 14.880 kr.  

 

Ekstra Bladet bragte sammen med artiklen et billede af klagerne fra introseminaret, hvor de 

tre klagere står foran en plakat med teksten “et aktivt fritids- og kulturliv er også velfærd”. 

Klagerne er på billedet ikke gengivet i en situation, hvor de drikker alkohol, ligesom der ikke 

ses hverken øl eller vin på billedet.  

 

Billedet er anvendt for at vise en situation fra det introseminar, som hele artiklen handler 

om. Medierne er generelt berettigede til at illustrere en artikel med billeder fra en begivenhed 

– i det konkrete tilfælde et seminar, der omtales. Billedet er i sig selv uskyldigt og ukontro-

versielt, og brugen er således ikke krænkende eller skadelig for klagernes agtelse.  

 



 

 
  7 

 

 

 

Derfor er det, som anført af klagerne, ikke korrekt, at Ekstra Bladets artikel sammen med bil-

ledet indeholder en konkret beskyldning mod det tre klagere. Klagerne omtales eller nævnes 

ikke i artiklen, der konsekvent kun generelt henviser til og omtaler Fredensborg Kommunes 

byråd og rådets medlemmer og det samlede byråds forbrug under seminaret. 

 

Ekstra Bladet har afslutningsvist anført, at klagerne som ansvarlige byrådsmedlemmer åben-

bart ikke vil vedstå, at de har deltaget i et seminar for byrådet, hvor der har været et bemær-

kelsesværdigt stort forbrug af alkohol, herunder dyre vine, som det er gennemgået i artiklen.  

 

 

3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 

I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  

Jens Kruse Mikkelsen, Anja Lundberg Andersen, Lene Sarup og Marlene Borst Hansen.  

 

 

Kompetence 
Pressenævnet bemærker indledningsvist, at nævnet træffer afgørelse i sager om, hvorvidt der 

er sket offentliggørelse i strid med god presseskik, jf. medieansvarslovens § 34 og de vejle-

dende regler for god presseskik. Spørgsmålet om, hvorvidt forhold er ærekrænkende (efter 

straffeloven), samt ophavsretlige spørgsmål hører under domstolene og falder uden for næv-

nets kompetence.  

 

 

God presseskik 

Privatlivets fred – brug af billede uden samtykke 

[Klager A], [Klager B] og [Klager C] har klaget over, at Ekstra Bladet har bragt et privat bil-

lede fra en Facebook-side uden deres samtykke, og at billedet er bragt i en sammenhæng, der 

er krænkende og skadende for dem. Ekstra Bladet har anført, at billedet er hentet fra en åben 

Facebook-side, hvor klagerne selv har gjort billedet tilgængeligt for offentligheden, og at bil-

ledet viser en situation fra det introseminar, som artiklen handler om, og hvor de tre politi-

kere deltog. 

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at meddelelser, der kan krænke privatli-

vets fred, skal undgås, medmindre klar almen interesse kræver offentlig omtale. Det enkelte 

menneske har krav på beskyttelse af sin personlige anseelse, jf. punkt B.1. 

 

Det er Pressenævnets opfattelse, at oplysninger hentet på en åben Facebook-profil er at be-

tragte som offentligt tilgængelige, dog kan der være tale om et brud på de presseetiske regler, 

hvis en opdatering tages fra en åben profil, men anvendes i en sammenhæng, der kan være 

krænkende.  

 

Det er endvidere nævnets opfattelse, at klagerne i kraft af deres virke som folkevalgte byråds-

medlemmer er personer, der er kendt i offentligheden. Pressenævnet henviser i den forbin-

delse til, at offentlige personer, i højere grad end privatpersoner, må tåle kritisk omtale af 



 

 
  8 

 

 

 

deres person og handlinger, især når emnet er af klar almen interesse, hvilket må anses for at 

være tilfældet. 

 
Pressenævnet lægger til grund, at klagerne er de tre [Parti 1] byrådsmedlemmer, der optræ-

der på billedet, at billedet er taget i forbindelse med det i artiklen omtalte introseminar for 

byrådet, hvor klagerne deltog, og at billedet er offentliggjort af partiet på en åben Facebook-

side. [Klager A], [Klager B] og [Klager C] er ikke nævnt ved navn i den påklagede omtale. På 

billedet, der ledsager omtalen, er de imidlertid fuldt genkendelige.  

 

Pressenævnet finder, at anvendelsen af billedet af [Klager A], [Klager B] og [Klager C], som 

efter det oplyste er offentliggjort på en åben Facebook-side i forbindelse med deres hverv 

som politikere, ikke i sig selv kan anses for at indebære en krænkelse af deres privatliv. Næv-

net finder derfor ikke grundlag for at kritisere Ekstra Bladet for ikke at have indhentet klager-

nes samtykke til at offentliggøre billedet.    

 

I forhold til brugen af billedet i den konkrete sammenhæng finder Pressenævnet på den ene 

side, at billedet er anvendt som illustration til den omtalte begivenhed, hvor de tre personer, 

der optræder på billedet, deltog. Pressenævnet finder på den anden side, at billedet i den 

sammenhæng, det er bragt med omtalen i artiklen, retter et særligt fokus på [Klager A], [Kla-

ger B] og [Klager C].  

 

- Brug af billede i den konkrete sammenhæng  

Pressenævnet finder, at brugen af billedet bragt på forsiden af avisen samt i artiklen i den 

trykte avis og på netavisen i sammenhængen er misvisende, og at brugen kan anses for kræn-

kende for [Klager A], [Klager B] og [Klager C]. Nævnet har lagt vægt på, at brugen af billedet, 

hvor fokus er rettet mod en enkelt partigruppe i byrådet, kan efterlade læseren med det ukor-

rekte indtryk, at omtalen alene eller i særlig grad angår de tre klagere fra den [Parti 1] byråds-

gruppe. Det ændrer ikke herpå, at det af omtalen fremgår, at kritikken omhandler det sam-

lede byråd, og at klagerne ikke er nævnt ved navn. Nævnet kritiserer på den baggrund Ekstra 

Bladets brug af billedet af de tre klagere. 

 

 

Offentliggørelse af Pressenævnets kendelse  

I medfør af medieansvarslovens § 49 pålægger Pressenævnet herefter den ansvarshavende 

redaktør af Ekstra Bladet at offentliggøre følgende til Pressenævnets logo som illustration:  

 

”[rubrik] 

Pressenævnet kritiserer Ekstra Bladet 

 

[underrubrik] 

Et billede bragt på forsiden samt i en artikel og på netavisen af tre [Parti 1] politikere fra Fre-

densborg Byråd efterlod læseren med et misvisende indtryk  

 

[tekst] 



 

 
  9 

 

 

 

Ekstra Bladet omtalte i april måned Fredensborg Byråds køb af alkohol i forbindelse med et 

introseminar. På forsiden af avisen var der bragt et billede fra seminaret af tre [Parti 1] politi-

kere fra byrådet, [Klager A], [Klager B] og [Klager C], der deltog i seminaret, ledsaget af over-

skriften ”Drukseminar”. Billedet fremgik også af en artikel bragt i den trykte avis og netavi-

sen. De tre politikere klagede til Pressenævnet over, at billedet efterlod læseren med det fejl-

agtige indtryk, at historien om byrådets køb af alkohol havde en særlig sammenhæng med de 

tre [Parti 1] politikere.  

 

Pressenævnet kritiserer Ekstra Bladet for at bringe billedet af de tre politikere i den misvi-

sende og krænkende sammenhæng.  

 

Pressenævnet har pålagt os at bringe ovennævnte meddelelse. Hele kendelsen fra Pressenæv-

net kan læses på pressenaevnet.dk” 

 

 

Offentliggørelse i den trykte udgave  
Offentliggørelse af nævnets kendelse skal ske snarest i den første eller en af de første udga-

ver, der offentliggøres efter nævnets kendelse.  

 

Offentliggørelse skal ske på det sted i mediet, hvor mediet har oplyst at ville offentliggøre 

kritik fra Pressenævnet (Ekstra Bladet har oplyst at ville offentliggøre kritik fra Pressenæv-

net på forsideartikler på side 2 under lederen. Andre kendelser bringes før midten af avisen, 

hvis historien har stået her. Kendelser vedrørende historier fra sidste halvdel af avisen pla- 

ceres efter midten). Har mediet ikke en fast rettelsesspalte, skal offentliggørelse ske på det 

sted i mediet, der svarer til placeringen af den kritiserede artikel.  

 

Offentliggørelse skal endvidere ske som forsidehenvisning med oplysning om, at nævnet 

har udtalt kritik og med henvisning til den nærmere omtale inde i avisen med følgende tekst 

”Pressenævnet kritiserer Ekstra Bladet for at bringe et forsidebillede af tre [Parti 1] byråds-

medlemmer fra Fredensborg i en misvisende og krænkende sammenhæng. Side 2” 

 

Skrifttype og layout bør svare til den opsætning, der i øvrigt anvendes i redaktionelle artik-

ler i mediet.  

 

Offentliggørelse på netavisen 
Offentliggørelse af nævnets kendelse skal ske snarest på de af mediets platforme, hvor den 

påklagede artikel har været bragt. Offentliggørelse skal bestå i en selvstændig artikel med 

Pressenævnets logo som illustration. Artiklen skal prioriteres, f.eks. med placering på en 

forside i mindst et døgn efter kritikkens offentliggørelse. Pressenævnets offentliggørelses-

tekst skal bringes uden reklamer i teksten. 

 

Endvidere skal denne artikel være offentligt tilgængelig som en selvstændig artikel i over-

ensstemmelse med prioriteringen af den påklagede artikel, og i en periode svarende til den 

periode, hvor den påklagede artikel har været tilgængelig. 

 

Endelig skal der oprettes et link med teksten ”Pressenævnet har udtalt kritik af artiklen” 



 

 
  10 

 

 

 

direkte til nævnets kendelse på www.pressenaevnet.dk ved starten af brødteksten i den på-

klagede artikel, hvis den fortsat er tilgængelig på hjemmesiden og ikke er ændret på de 

punkter, hvor nævnet har udtalt kritik. 

 

Skrifttype og layout bør svare til den opsætning, der i øvrigt anvendes i redaktionelle artik-

ler i mediet.”  

 

 

 


	Kendelse

