
 

 

   

 

  1 

Kendelse 

afsagt den 15. marts 2022 

 

 

Sag nr. 2021-80-0744 

 

[Klager] 

 

mod  

   

Redox 

 

[Klager] har klaget til Pressenævnet over, at Redox har afvist hans anmodning om at anony-

misere artiklerne ”Danske højreradikale kopierer antimuslimske mandagsmarcher”, 

”Pegida-arrangør vender på en tallerken: Nu er nazister velkomne”, ”For Friheds forsøg på 

at bygge en folkebevægelse slog fejl” og ”Fra dundersucces til månedlige minimandagsmar-

cher”, som blev bragt på redox.dk i perioden fra den 9. januar til den 29. december 2015, idet 

han mener, at god presseskik derved er tilsidesat.  
 

 

 

1 Sagsfremstilling 

De påklagede artikler 

- ”Danske højreradikale kopierer antimuslimske mandagsmarcher”  

Redox bragte den 9. januar 2015 artiklen ”Danske højreradikale kopierer antimuslimske 

mandagsmarcher” på redox.dk. Artiklen har følgende underrubrik: 

 

”Mandag eftermiddag gennemførte højreradikale aktivister en march i Haderslev. I 

disse uger forsøger fire forskellige initiativer at importere det tyske Pegida-koncept 

til Danmark.” 

 

Af artiklen fremgår bl.a.:  

 

”Højreradikale aktivister fra blandt andet Stop Islamiseringen af Danmark (SIAD) 

og Frit Danmark stod mandag eftermiddag bag en mindre demonstration igennem 

Haderslev i Sønderjylland. Marchen er den første af sin slags i hvad, der ligner en ny 

tendens herhjemme, nemlig forsøget på at kopiere de tyske antimuslimske Pegida-

marcher. Marcherne, der gennemføres hver mandag i Tyskland, er hurtigt vokset, og 

mandag den 5. januar var mere end 20.000 på gaden i Pegida-demonstrationer 

rundt om i Tyskland. 

[…] 



 

 
  2 

 

 

 

Samtidig med at de mere etablerede grupper forsøger sig med et fælles Pegida-lig-

nende initiativ, er også tre andre lignende initiativer i gang. 

Det ene kommer fra [Klager], der ellers ikke tidligere er set i højreradikale sammen-

hænge, men dog er venner med en række fremtrædende personer fra miljøet om-

kring Trykkefrihedsselskabet på Facebook. Han har oprettet facebooksiden ‘pegi-

dadk’ og har indkaldt til demonstrationer i både Kgs. Have i København og Den 

Gamle By i Århus mandag den 19. januar. 

[Klager] bor selv i København, men har alligevel kaldt til demonstration i begge 

landsdele samtidig. Hvem, der evt. skal gennemføre demonstrationen i Århus, er 

uklart. 

På den københavnske demonstrations event rejser en del folk kritiske røster mod, at 

demonstrationens grundlag er for ‘blødt’. [Klager] skriver blandt andet: ‘Vi ønsker 

en fredelig og moderat demo, hvor alle almindelige borgere kan deltage’. Trods det, 

er personer fra bl.a. de voldsberedte grupper Danmarks Nationale Front og Danish 

Defence League at finde på tilmeldingslisten. 

[…] 

[Person A] og [Klager] har ikke besvaret Redox’ henvendelser. [Person B] bekræfter 

overfor Redox, at hun er initiativtager til facebookgruppen “Nej til kriminelle ind-

vandrere og islam”. Det har ikke været muligt at få en kommentar fra [Person I].” 

 

- ”Pegida-arrangør vender på en tallerken: Nu er nazister velkomne” 

Redox bragte den 17. januar 2015 artiklen ”Pegida-arrangør vender på en tallerken: Nu er 

nazister velkomne”, hvoraf følgende fremgår:  

 

”På mandag vil et af de mange danske Pegida-initiativer marchere i København fra 

Statens Museum for Kunst til Den Lille Havfrue og tilbage igen. Marchen er den før-

ste af hvad initiativtageren lover bliver flere. 

Det er [Person C], tidligere folketingskandidat for Dansk Folkeparti, der arrangerer 

demonstrationen efter at initiativtageren [Klager] tidligere på ugen trak sig fra pro-

jektet. Det prominente Dansk Folkeparti-medlem [Politiker 1] har annonceret sin 

tilstedeværelse ved marchen. 

Det samme har en række nynazister fra bl.a. Danmarks Nationale Front og Dansker-

nes Parti. Det sker til trods for, at [Person C] i demonstrationindkaldelsen skriver: 

“Bliv væk hvis du er racist, nazist eller ser “militant” ud.” 

Selvom indkaldelsen ret tydeligt beder organiserede nazister om at blive hjemme, så 

har tonen fået en anden lyd, da Redox lørdag eftermiddag snakker med [Person C] i 

anledning af, at flere nynazister har meldt deres ankomst il demonstrationen man-

dag. 

“De er velkomne i demonstrationen som enkeltpersoner,” lyder det nu fra arrangøre-

ren, der dog tilføjer, at “hvis de deltager i grupper, så vil jeg snakke med dem, og 

bede dem om ikke at gå rundt i grupper”. Han siger også, at de “skal opføre sig or-

dentligt”. 

Et kig på demonstrationens tilmeldingliste på Facebook viser, at en række kendte 

personer fra nynazistiske kredse har tænkt sig at deltage i mandagens march. Det 



 

 
  3 

 

 

 

bekræftes også af Redox’ kilder i det højreradikale miljø, der oplyser, at personer fra 

en håndfuld nynazistiske og højreradikale grupper har tænkt sig at deltage.” 

 

- ”For Friheds forsøg på at bygge en folkebevægelse slog fejl” 

Redox bragte den 7. august 2015 artiklen ”For Friheds forsøg på at bygge en folkebevægelse 

slog fejl” med underrubrikken:  

 

”Efter en måneds sommerpause starter den danske Pegida-klon ‘For Frihed’ på 

mandag igen sine ugentlige demonstrationer i København. Bag den moderate islam-

kritiske facade gemmer organiserede racister og nazister sig.” 

 

Af artiklen fremgår bl.a. følgende: 

 

”PRESSENÆVNET HAR UDTALT KRITIK AF ARTIKLEN  

Siden 19. januar har netværket ‘For Frihed’ hver mandag marcheret i det centrale 

København under paroler mod ‘den snigende islamisering af Vesten’. Med tilsynela-

dende moderate paroler har de forsøgt at skabe en bred folkebevægelse. Forsøget er 

dog slået fejl og i stedet er For Frihed blevet samlingsplads for de mest yderligtgå-

ende racistiske og nazistiske organisationer i Danmark. 

Over 23 mandage har For Frihed, der indtil marts kaldte sig Pegida eller Pegidadk, 

samlet cirka 40-50 personer hver uge. Den første demonstration samlede 240 delta-

gere, men derfra gik det ned ad bakke og siden februar har de kun en gang samlet 

mere end 50 deltagere. Det hidtil laveste deltagerantal er 23. 

[…] 

KENDTE RACISTER OG NAZISTER VED FOR FRIHEDS DEMONSTRATIONER  

[…]” 

 

I artiklen er der her indsat et billede af [Klager] med følgende billedtekst: 

 

”Den tidligere socialdemokrat [Klager] ved For Friheds demonstration den 29. juni 

2015.” 

 

Artiklen fortsætter herefter: 

 

”[Klager] er tidligere socialdemokrat, men er nu landet hos Dansk Folkeparti, og op-

fordrede på sin Facebook-profil folk til at stemme på [Politiker 2] ved FV15. 

Oprindeligt var han initiativtager til den danske afdeling af Pegida. Han trak sig dog 

fra initiativet, før den første demonstration. Selvom han ikke organisatorisk har no-

get med Pegida og For Frihed at gøre, har han alligevel deltaget ved flere af demon-

strationerne. [Klager] poserer også på et billede med [Person D] på sin facebookpro-

fil. 

[Person E] og [Person F] har også deltaget i demonstrationerne. De er henholdsvis 

nuværende og tidligere medlem af det nynazistiske Danskernes Parti. 

[…] 



 

 
  4 

 

 

 

[Person E] har før været i offentlighedens søgelys, for at skrive rabiate og voldsfor-

herligende indlæg på Facebook. Således skrev han i 2013 på sin Facebook-profil “Jeg 

er gået i gang med at polere mine støvler. De skal være fine og skinnende. Klar til 

den dag jeg forhåbentlig får mulighed for at sparke en landsforrædder eller et mus-

limsvin, hårdt i pæren.” 

[….] 

Politikeren [Person G], der er medlem af Trykkefrihedsselskabets bestyrelse, er også 

fast deltager ved demonstrationerne. Han har flere gange fotograferet moddemon-

stranter. Nogle af [Person G]s billeder er efterfølgende endt på Uriasposten. 

De seneste måneder har [Person H] bevæget sig ind i inderkredsen af For Frihed-

bevægelsen. Han har holdt tale ved søsterorganisationen Pegida Sveriges demon-

stration i Malmö. Endvidere bruger han sin offentlige facebookside som platform for 

sine debatindlæg, der især kredser om indvandring og venstrefløjen. I starten af juli 

deltog han i den nationalkonservative endagsfestival Mosbjerg Folkefest i Østjylland. 

[…]” 

 

- ”Fra dundersucces til månedlige minimandagsmarcher” 

Redox bragte den 29. december 2015 artiklen ”Fra dundersucces til månedlige miniman-

dagsmarcher”, hvoraf følgende bl.a. fremgår:  

 

”Højrefløjens aktiviteter i 2015 har været domineret af Pegida-demonstrationer, 

både i hovedstaden og provinsen. Det importerede koncept, der har sit udspring på 

den tyske højrefløj, har gjort 2015 til det år, der har budt på flest højreradikale de-

monstrationer i Danmark siden besættelsestiden. […] 

Det andet initiativ blev startet af [Klager] i København. Han indkaldte i første om-

gang til en ”solidaritetsmarch med PEGIDA-bevægelsen i Dresden”. [Klager] blev 

dog, før demonstrationen fandt sted, skiftet ud som arrangør. I stedet for [Klager] 

indtrådte den tidligere folketingskandidat for Dansk Folkeparti, [Person C]. Ved 

samme anledning blev initiativets navn ændret til det noget kortere PegidaDK eller 

blot Pegida. 

[…] 

PEGIDA I KØBENHAVN 

[…] 

Gruppen bag Pegida besluttede i forbindelse med påskepausen at relancere demon-

strationerne. Det gjorde de ved at nedlægge sig selv, for derefter at genopstå under 

det nye navn “For Frihed”, formodentlig som et led i gruppens forsøg på at legiti-

mere sig selv, som en slags moderne frihedskæmpere. 

Her i efteråret er der sket flere ændringer i For Friheds mandagsdemonstrationer. 

[…] 

En faktor i skiftet af demonstrationsfrekvens er, at For Friheds demonstrationer si-

den sommerpausen har haft et kraftigt dyk i deltagerantallet. Flere demonstrationer 

har talt mindre end tyve deltagere. Det er bl.a. et resultat af, at [Person C] har bedt 

medlemmer af det nynazistiske Danskernes Parti om at blive væk fra demonstratio-

nerne. Den udmelding har medført stor vrede fra de partimedlemmer, der ellers var 

faste deltagere ved demonstrationerne. 



 

 
  5 

 

 

 

For Frihed har endnu ikke offentliggjort datoer for aktiviteter i det nye år, men anty-

der på deres facebook-profil, at de vil fortsætte med deres demonstrationer.” 

 

- Klagesagen  

[Klager] rettede den 11. november 2021 henvendelse til Redox med anmodning om anonymi-

sering, idet han i den forbindelse bl.a. skrev følgende:  

 

” […] 

Masser af fejl og fusk i artiklerne 

Der er flere usandheder i artiklerne. Blandt andet får man det indtryk, at jeg har del-

taget i pdk demoer, det har jeg aldrig gjort. 

Flere fejl i artiklerne: Man får også det fejl-indtryk, at jeg var medstarter af pdk, 

trods det at alle ved at en anden ([Person C]) var det. 

Artiklerne er fulde af løgne og usandheder. 

I en artikel skrives der fejlagtigt, at jeg anbefaler [Politiker 2], på et tidspunkt hvor 

jeg fortsat er medlem af S, altså en injurierende og gemen løgn og falsk beskyldning 

om i-loyalitet IFHT S. DVS det generelle kvalitetsniveau i artiklerne er så lavt, at en 

rigtig avis aldrig ville bringe dem. 

Alle artikler er kraftigt vinklet, og presseetiske hensyn blæses der højt og flot på. 

Ordfusk og ordvalg: demo bliver til march og aftenvandring/spaserertur bliver til 

march. Altså I forsøger, at gøre demoer militært orienterede for at tegne et fejlagtigt 

højrerabiat billede. 

Der er mange flere eksempler på journalistfusk i artiklerne, som ville gøre Goebbles 

glad. 

Samlet set får I stemplet mig som en ond racist, trods det jeg slet ikke er det. Jeg har 

masser af farvede venner. 

Samlet set får I stemplet mig som en yderligtgående person, trods det at jeg er mo-

derat, og har været socialdemokrat det meste af mit liv. 

Jeres skriverier (ægte journalistik er det ikke) bygger på had, had og had til alt og 

alle, og er på ingen reel journalistik eller sandfærdig historie-skrivning. 

[…] 

Afindexer og anonymiser - 5 år er gået 

Graden af fakenews er så omfattende, og kvaliteten af rekoks-skriv er så lav, at jeg 

forlanger at mit navn skrives ud af de nævnte skriv (artikler er det ikke). 

Der er gået over 5 år nu, og jeg har ret til at blive glemt. 

De usandfærdige artikler har haft indvirkning på min jobsituation mv. Ved googling 

af mit navn får man en fejlopfattelse af min person grundet Jeres ælv. 

Mit navn har ingen relevans for artiklerne mere efter 5 år. 

Politik-nørder og historikere kan sagtens genfinde info uden Jeres artikler, hvis de 

gider, hvad de nok ikke gør. 

2 år er nok 

Nyhedsdækningen og samfundsudviklingen er så intens og massiv idag, at skriv som 

kontroversielle rekoks´ ikke bør indeholde personnavne mv efter 2 år. 

SOME 



 

 
  6 

 

 

 

Afpublicering af navne mv skal også gælde SOME platforme såsom Facebook, Twit-

ter OSV. 

Hvis navne ikke kan redigeres ud må rekoks slette indspil helt. 

[…] 

Fejlbefængte rekoks antitopscorer i PN 

Hvis man kikker på hvor mange klager rekoks får i PN, og sammenligner med hvor 

få skriv fakenewshjemmesiden rekoks udgiver så er rekoks med mange mange 

mange længder den absolutte topscoret i PN ifht mest kritik fra PN. 

Igen et faktum, som bør betyde, at alt personinfo i usande rekoks udgår efter 2 år. 

[…]” 

 

Redox afviste samme dag [Klager]s anmodning. [Klager]s klage over Redox’ afvisning er 

modtaget i Pressenævnet den 22. november 2021. 

 

 

2 Parternes synspunkter 

2.1 [Klager]s synspunkter 

God presseskik  

Anonymisering – punkt B.8  

[Klager] har anført, at Redox’ omtale af ham i de påklagede artikler er så gammel, at han, 

med henvisning til retten til at blive glemt, har krav på anonymisering.  

 

Til støtte for sin anmodning har [Klager] anført, at artiklerne indeholder flere ukorrekte op-

lysninger, idet han på intet tidspunkt har været leder for noget eller været taler til noget. 

[Klager]s engagement i politiske foreninger mv. er bestemt ikke overvældende. Redox har 

konsekvent fejlagtigt kategoriseret [Klager] som højreekstrem, hvilket er helt forkert og fri 

fantasi.  

 

[Klager] har tilføjet, at han er af den opfattelse, at ”Fake news-hjemmesiden” Redox’ propa-

gandaskriverier er af en så ringe kvalitet, at borgere, som nævnes ved navn, bør have krav på 

anonymisering efter to år.  

 

 

2.2 Redox’ synspunkter 

God presseskik  

Anonymisering – punkt B.8  

Redox har afvist at anonymisere [Klager] i de påklagede artikler.  

 

Til støtte for sin afvisning har Redox anført, at [Klager] fortsat er politisk aktiv. Han tager så-

ledes aktiv del i den offentlige debat både på de sociale medier og i læserbrevsspalterne, lige-

som han deltager i demonstrationer og andre arrangementer. [Klager] er en del af den natio-

nalkonservative bevægelse, der har stor samfundsmæssig betydning og påvirker den politiske 

udvikling. Det har derfor stor relevans, at artiklerne forbliver ikke-anonymiserede.  

 

 



 

 
  7 

 

 

 

3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 

I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  

Martin Lavesen, Anja Lundberg Andersen, Lene Sarup og John Meinert Jacobsen.  

 

 

God presseskik 

Anonymisering – punkt B.8  

[Klager] har klaget over, at Redox har afvist at anonymisere ham i de påklagede artikler.  

 

 

Generelt om punkt B.8 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at meddelelser, som er offentliggjort i 

digitale medier, ofte vil være tilgængelige længe efter, at de er publiceret. Efter anmodning til 

mediet kan tilgængeligheden af sådanne tidligere offentliggjorte, følsomme eller private op-

lysninger hindres, i det omfang det er muligt og skønnes rimeligt, jf. punkt B.8.  

 

Medier kan afindeksere, dvs. ændre instruksen til søgemaskiner, så søgemaskiner ophører 

med at henvise til artiklen, anonymisere, dvs. ændre i artikelteksten så eksempelvis et per-

sonnavn anonymiseres, eller helt afpublicere en artikel, dvs. fjerne artiklen fra hjemmesiden. 

 

Det er nævnets opfattelse, at anvendelse af B.8 i de vejledende regler og muligheden for at 

meddele et medie kritik for ikke at imødekomme en anmodning om afindeksering, anonymi-

sering eller afpublicering som udgangspunkt kun bør anvendes, når der er tale om oplysnin-

ger, som er særligt belastende for den person, der er omtalt. 

 

 

Den konkrete sag 

Pressenævnet bemærker indledningsvis, at klager efter offentliggørelsen af artiklerne i 2015 

ikke anmodede nævnet om at tage stilling til, hvorvidt artiklerne var i strid med god presse-

skik.  

  

I artiklen ”Danske højreradikale kopierer antimuslimske mandagsmarcher” af 9. marts 

2015 fremgår følgende udsagn om [Klager]:  

 

”[…] 

Samtidig med at de mere etablerede grupper forsøger sig med et fælles Pegida-lig-

nende initiativ, er også tre andre lignende initiativer i gang. 

Det ene kommer fra [Klager], der ellers ikke tidligere er set i højreradikale sammen-

hænge, men dog er venner med en række fremtrædende personer fra miljøet om-

kring Trykkefrihedsselskabet på Facebook. Han har oprettet facebooksiden ‘pegi-

dadk’ og har indkaldt til demonstrationer i både Kgs. Have i København og Den 

Gamle By i Århus mandag den 19. januar. 

[Klager] bor selv i København, men har alligevel kaldt til demonstration i begge 

landsdele samtidig. Hvem, der evt. skal gennemføre demonstrationen i Århus, er 

uklart. 



 

 
  8 

 

 

 

På den københavnske demonstrations event rejser en del folk kritiske røster mod, at 

demonstrationens grundlag er for ‘blødt’. [Klager] skriver blandt andet: ‘Vi ønsker 

en fredelig og moderat demo, hvor alle almindelige borgere kan deltage’. Trods det, 

er personer fra bl.a. de voldsberedte grupper Danmarks Nationale Front og Danish 

Defence League at finde på tilmeldingslisten. 

[…] 

[Person A] og [Klager] har ikke besvaret Redox’ henvendelser.” 

 

Artiklen ”Pegida-arrangør vender på en tallerken: Nu er nazister velkomne” af 17. januar 

2021 indeholder følgende udsagn om [Klager]:  

 

”På mandag vil et af de mange danske Pegida-initiativer marchere i København fra 

Statens Museum for Kunst til Den Lille Havfrue og tilbage igen. Marchen er den før-

ste af hvad initiativtageren lover bliver flere. 

Det er [Person C], tidligere folketingskandidat for Dansk Folkeparti, der arrangerer 

demonstrationen efter at initiativtageren [Klager] tidligere på ugen trak sig fra pro-

jektet. Det prominente Dansk Folkeparti-medlem [Politiker 1] har annonceret sin 

tilstedeværelse ved marchen. 

Det samme har en række nynazister fra bl.a. Danmarks Nationale Front og Dansker-

nes Parti. Det sker til trods for, at [Person C] i demonstrationindkaldelsen skriver: 

“Bliv væk hvis du er racist, nazist eller ser “militant” ud.” 

[…]” 

 

Af artiklen ”For Friheds forsøg på at bygge en folkebevægelse slog fejl” af 7. august 2015 

fremgår følgende omtale af [Klager]:  

 

”[…] 

[Klager] er tidligere socialdemokrat, men er nu landet hos Dansk Folkeparti, og op-

fordrede på sin Facebook-profil folk til at stemme på [Politiker 2] ved FV15. 

Oprindeligt var han initiativtager til den danske afdeling af Pegida. Han trak sig dog 

fra initiativet, før den første demonstration. Selvom han ikke organisatorisk har no-

get med Pegida og For Frihed at gøre, har han alligevel deltaget ved flere af demon-

strationerne. [Klager] poserer også på et billede med [Person D] på sin facebookpro-

fil. 

[Person E] og [Person F] har også deltaget i demonstrationerne. De er henholdsvis 

nuværende og tidligere medlem af det nynazistiske Danskernes Parti. 

[…]” 

 

Endelig fremgår der i artiklen ”Fra dundersucces til månedlige minimandagsmarcher” af 

29. december 2015 følgende udsagn om [Klager]:  

 

”[…] 

Det andet initiativ blev startet af [Klager] i København. Han indkaldte i første om-

gang til en ”solidaritetsmarch med PEGIDA-bevægelsen i Dresden”. [Klager] blev 

dog, før demonstrationen fandt sted, skiftet ud som arrangør. I stedet for [Klager] 



 

 
  9 

 

 

 

indtrådte den tidligere folketingskandidat for Dansk Folkeparti, [Person C]. Ved 

samme anledning blev initiativets navn ændret til det noget kortere PegidaDK eller 

blot Pegida.” 

 

Pressenævnet finder, at oplysninger om politisk tilhørsforhold er følsomme oplysninger, der 

som udgangspunkt må betragtes som værende særligt belastende for den omtalte person.  

 

Pressenævnet finder imidlertid, at artiklernes oplysninger om [Klager]s korte engagement i 

Pegida, samt oplysningen om, at [Klager] har befundet sig ved flere offentlige For Frihed-de-

monstrationer, ikke i sig selv kan anses for følsomme og private i en sådan grad, at de er sær-

ligt belastende for klager. Det er desuden nævnets opfattelse, at omtalen i artiklerne fortsat 

kan anses for at have en vis almen interesse. Efter en samlet vurdering finder nævnet, at der 

ikke er tungtvejende grunde, der taler for, at det skønnes rimeligt at hindre tilgængeligheden 

heraf. Pressenævnet udtaler således ikke kritik af Redox for at afvise [Klager]s anmodning 

om anonymisering.  

 


	Kendelse

