
 

 

   

 

  1 

Kendelse 

afsagt den 1. marts 2022 

 

 

Sag nr. 2021-80-0733 

 

[Klager] 

 

mod  

   

DR 

 

[Klager] har klaget til Pressenævnet over dokumentarudsendelsen ”Brixtofte - helt, skurk, 

far: Gaveboden er åben (1:3)”, som blev bragt den 29. september 2021 på DR2, idet han me-

ner, at god presseskik er tilsidesat.  

 

[Klager] har klaget over, at DR har manipuleret et citat i udsendelsen. 
 

 

 

1 Sagsfremstilling 

Forud for offentliggørelsen 

Den 27. april 2021 indgik [Klager] en aftale med Story Productions ApS om overdragelse af 

rettighederne til filmene ”Skulpturen i naturen” og ”Familien, fantasien og førstepladsen”, 

som er produceret af [Klager] i henholdsvis 1999 og 2001, til programserien ”BRIXTOFTE” 

til DR. 

 

 

Den påklagede udsendelse 

DR bragte den 29. september 2021 kl. 21:30 på DR2 dokumentarudsendelsen ”Brixtofte - 

helt, skurk, far: Gaveboden er åben (1:3)”. Udsendelsen, som varer ca. 43 minutter, er fortsat 

tilgængelig på dr.dk med følgende omtale:  

 

”Peter Brixtofte har en drøm om at skabe verdens bedste kommune. Her skal alle 

kunne få alt hvad de har brug for, og mere end de drømmer om. Alle er lykkelige. 

Men der er noget der ikke hænger sammen.” 

 

Udsendelsen er første afsnit ud af tre i programserien ”Brixtofte - helt, skurk, far” og skildrer 

Peter Brixtoftes politiske karriere, herunder hans tid som borgermester i Farum gennem 

blandt andet interviews med personer, som kendte ham og en række arkivklip/filmklip af 

ham. 



 

 
  2 

 

 

 

 

Af udsendelsen fremgår blandt andet følgende: 

 

[Tidskode 39:45-40:47] 

Der vises optagelser af [Kulturchefen], tidligere kulturchef i Farum Kommune. [Kulturche-

fen] sidder ved et bord med en række ringbind, billeder og VHS-bånd foran sig: 

 

”[Kulturchefen]: Nå ja, den ligger her. Familien, fantasien og førstepladsen [forsiden 

på VHS-boksen med teksten ”Familien, Fantasien og Førstepladsen: Om Farums vej 

fra velstand til velfærd” vises]. Den bliver jo lavet i 2001, lige op til valget. Jeg vil 

nærmest kalde den en propagandafilm.” 

 

Der vises herefter nogle uddrag fra PR-filmen ”Familien, fantasien og førstepladsen”, hvor 

[Klager] lægger stemme til speaken: 

 

”Speak voiceover, mens der vises optagelser fra Farum: Farum Kommune har dan-

marksrekord i service til borgerne. Og en hel del opsigtsvækkende politiske ideer om 

velfærd og livskvalitet. Og Peter Brixtofte signalerer selv gennem sit kropssprog det 

fællesskab og familieskab, han ønsker i kommunen. 

Speak (interviewer person på gaden): Hvem er borgmester her? 

Interviewede ([Borgeren]): Jo, Peter Brixtofte. 

Speak voiceover, fortsat, mens der vises optagelser fra Farum: Farums likvide kas-

sebeholdning er på over en halv milliard kroner, og den vil være stærkt stigende de 

kommende år. 

Peter Brixtofte: Alle [uklar tale]. Det kan godt være, at der er nogle, der taber, men 

Farum Kommune vinder i hvert fald. 

Speak: Og det er du sikker på? 

Peter Brixtofte: Hundrede procent.” 

 

Der klippes herefter til et interview med [Journalisten], tidligere journalist for B.T.: 

 

”[Journalisten]: Det er jo en hyldestsang af sådan næsten messianske proportioner 

til det eksisterende styre.” 

 

[Tidskode 42:53-42:56] 

Udsendelsen afsluttes med blandt andet følgende rulletekster, der vises med hvid skrift: 

 

”Der blev vist klip og billeder fra DR, TV2 Lorry, Ekstra Bladet, BT, Scanpix, Aller 

Media og DR dokumentarerne ”Peters omgang” og ”Exit Brixtofte” og filmene ”Fan-

tasien, Familien og Førstepladsen” og ”Skulpturen i Naturen” produceret af [Klager], 

[Virksomheden]” 

 

[Klager] klagede den 2. oktober 2021 til DR, som den 19. oktober 2021 afviste klagen. [Kla-

ger]s klage over DRs afvisning er modtaget i Pressenævnet den 23. oktober 2021. 

 



 

 
  3 

 

 

 

 

2 Parternes synspunkter 

2.1 [Klager]s synspunkter 

Kompetence 

[Klager] har anført, at den påklagede udsendelse er underlagt de presseetiske regler og der-

med Pressenævnets kompetence. [Klager] er af den opfattelse, at hans PR-film, som anven-

des i den påklagede udsendelse, er en journalistisk produktion, som han alene har skabt og er 

ophavsmand til.  

 

En afvisning af klagen vil have den konsekvens, at DR i al fremtid frit kan manipulere og 

skamklippe en hvilken som helst kilde, som DR postulerer er et produkt/en kilde uden jour-

nalistisk indhold. 

 

Sagen er efter [Klager]s opfattelse ikke et spørgsmål om ”redigeringsret”, men et spørgsmål 

om, at ”god presseskik er overtrådt”.  

 

 

Retlig interesse 

[Klager] har anført, at han har retlig interesse, da både han og hans PR-film er afbildet i den 

påklagede udsendelse i form af en kreditering til sidst i udsendelsen. [Klager] er i den sam-

menhæng blot en medvirkende på linje med en hvilken som helst anden medvirkende i pro-

gramserien. 

 

DR har i svaret til Pressenævnet forsøgt at skelne mellem en kreditering, der foregår mens 

udsendelsen spiller, i forhold til en kreditering, der foregår mens udsendelsen falder ud, samt 

sidestillet [Klager] med en skuespiller/stemme/statist. [Klager] har i den forbindelse bemær-

ket, at der ikke kan skelnes på denne måde. Seerne lukker ikke øjnene, fordi krediteringen af 

[Klager] og hans virksomhed finder sted i de sidste sekunder frem for to minutter tidligere, 

og den sidestilling svarer til, at en forfatter, der indlæser sin egen bog, alene krediteres for 

indlæsningen – ikke for skabelsen. 

 

[Klager] har endvidere anført, at hans omdømme er skadet, da han fortsat er erhvervsaktiv og 

fremstilles som ophavsmand til en PR-film, der ukritisk lovpriser Farums økonomiske situa-

tion. 

 

 

Redigering 

[Klager] har indledningsvis oplyst, at han har produceret to PR-film om Farum Kommune: 

”Skulpturen i naturen” (1999) og ”Familien, fantasien og førstepladsen” (2001). [Klager] 

solgte i april 2021 rettighederne til PR-filmene til producenten Story Productions, som heref-

ter har anvendt disse i programserien ”Brixtofte - helt, skurk, far” primært til at forsyne pro-

gramseriens afsnit 1 og 2 med historiske billede/lydklip, interviews m.m. 

 

[Klager] har anført, at DR i den påklagede udsendelse har bortredigeret et citat fra PR-filmen 

”Familien, fantasien og førstepladsen” med daværende Farum-borgmester Peter Brixtofte, 



 

 
  4 

 

 

 

der fremsætter en tvivlsom/usand vurdering af kommunens likviditet, således at citatet fejl-

agtigt fremstår som [Klager]s og PR-filmens udsagn og ikke som et borgmestercitat. 

 

[Klager] har henvist til, at følgende udtrykkes gennem speak, som han har lagt stemme til, i 

den påklagede udsendelse: 

 

”Speak voiceover: Farums likvide kassebeholdning er på over en halv milliard kro-

ner, og den vil være stærkt stigende de kommende år.” 

 

I den tilsvarende sekvens i den oprindelige PR-film udtrykkes imidlertid følgende gennem 

speak: 

 

”Speak voiceover: … og det er heller ikke alle, der er enige med Peter Brixtofte i hans 

Farum-model. Men borgmesterens reaktion på det er, at Farums likvide kassebe-

holdning er på over en halv milliard kroner, og den vil være stærkt stigende de kom-

mende år.” 

 

I den påklagede udsendelses nye og forvrængede præmis, der fungerer som en slags optakt til 

programseriens klimaks, er borgmestercitatet altså klippet bort, så [Klager] – i stedet for 

borgmesteren – fremstår som den direkte afsender af det tvivlsomme/usande budskab om 

Farum Kommunes økonomi. [Klager] fremstår på den måde indirekte som en slags medvider 

til den tidligere borgmesters ulovlige økonomiske dispositioner. Det er [Klager]s opfattelse, 

at der er tale om citatfusk egnet til at skade hans omdømme som journalist og ”filmmaker” og 

dermed en overtrædelse af god presskik. 

 

I den påklagede udsendelse er PR-filmen ”Familien, fantasien og førstepladsen” åbenbart 

udset til at opfylde præmissen om at være propaganda for en borgmester i panik før kommu-

nalvalget. Det kunne tilsyneladende ikke ske, uden at der i redigeringen blev strammet så 

meget i den oprindelige PR-films faktiske indhold, at det i den påklagede udsendelses færdige 

version endte med det anførte citatfusk og forkert afsender. 

 

[Klager] har bemærket, at den nævnte tvivlsomme/usande udtalelse fra borgmester Peter 

Brixtofte om Farum Kommunes likviditet, er placeret i umiddelbar sammenhæng med, at Pe-

ter Brixtoftes kritikere og politiske modstandere præsenteres med synspunktet: de er ikke er 

enige med ham om Farum-modellen. Da borgmestercitatet i den påklagede udsendelse er 

blevet ændret til [Klager]s statement, sker det samtidig med, at den oprindelige sekvens med 

de politiske modstandere erstattes af en sekvens om borgmesterens ”familiære kropssprog” 

med kram og kindkys til kendte og ukendte danskere. Dermed bibringes seeren det ønskede 

indtryk af PR-filmen som ”propaganda”, som en anden medvirkende, journalist [Journali-

sten], dermed efterfølgende får lejlighed til i dokumentaren at kalde for ”en hyldestsang af 

messianske dimensioner”. 

 

[Klager] har oplyst, at PR-filmen reelt er kendetegnet ved faktuelt at afspejle, hvilke services, 

Farum Kommune i 2001 ydede til sine borgere (pensionistrejser, computere til alle børn i 

skolerne etc.). Samtidig stiller filmen sig skeptisk over for, hvordan finansieringen af disse 



 

 
  5 

 

 

 

services rent faktisk blev bragt til veje, som alt sammen er udtryk for journalistisk metode. 

PR-filmen giver et portræt af Farum under Peter Brixtofte, produceret på et tidspunkt, hvor 

ingen endnu kunne dokumentere eller sandsynliggøre, at noget var galt eller kriminelt. I en 

PR-film er det en balancegang både at give bestilleren PR-værdi og selv som journalist at be-

vare sin troværdighed. Det vigtigste for at bevare troværdigheden er at have mulighed for at 

sikre sig, at det, man siger i sin speak (på vegne af filmen), er sandt. Virker oplysninger tvivl-

somme eller umulige at researche i bund, må de fremstå i citat eller som interview, så de per-

soner, som rent faktisk udtaler sig, selv kan stå til ansvar for det udtalte. Den balance og jour-

nalistiske frihed synes [Klager], at han forhåndssikrede sig hos Farum Kommunes ordfø-

rende direktør [Direktøren] dengang i 2001. Han accepterede også, at [Klager] kunne stille 

skeptiske/kritiske spørgsmål til borgmesteren angående økonomien samt frit kunne omtale, 

at der var politikere i byrådet, som var uenige med Peter Brixtofte i hans Farum-model og i 

hans drift af kommunen. Dette praktiseres da også i filmens speak og interview, idet Farum 

Kommunes forskellige services over for borgerne nok afspejles, mens finansieringen af disse 

services behandles med journalistisk distance. [Klager] undgår dermed i sin egen film at blive 

sidestillet med Peter Brixtoftes tvivlsomme sandheder. 

 

På et tidspunkt i den påklagede udsendelse [tidskode 39:43] foretager en medvirkende, tidli-

gere kulturchef i Farum Kommune [Kulturchefen], som i øvrigt selv har bestilt PR-filmen 

”Skulpturen i naturen”, en i sammenhængen overraskende vurdering af PR-filmen ”Fami-

lien, fantasien og førstepladsen” med ordene: ”Jeg vil næsten kalde den propagandafilm”. 

Dermed ændrer udsendelsen brugen af [Klager]s film som ”historisk bagtæppe” sig til et for-

søg på at påvise, at en politisk svækket Peter Brixtofte bestilte filmen hos [Klager] med hen-

blik på at bevare magten i Farum for dermed fortsat at være i stand til at skjule kommunens 

reelle økonomiske situation. I udsendelsen sker dette skift i præmis gennem den omtalte 

klippetekniske manipulation, der altså tilsyneladende har til formål at understøtte [Kultur-

chefen]s vurdering af PR-filmen som propaganda op til kommunalvalget i november 2001. 

 

[Klager] har i den forbindelse oplyst, at PR-filmen blev bestilt af Farum Kommune – angive-

ligt med henblik på visning af den engelsksprogede version ved en konference i en internatio-

nal forening af elitekommuner Cities of Tomorrow, som Farum Kommune var medlem af og 

skulle være konferencevært for i denne periode. Den dansksprogede version, der blev færdig 

få dage inden valget, har [Klager] bekendt ikke været anvendt i valgkampen. Dengang var der 

ikke mulighed for hurtig massedistribution på de sociale medier. Endvidere har Peter Brix-

tofte hverken før eller under produktionen af filmen haft mulighed for at påvirke PR-filmens 

indhold, ligesom ingen andre repræsentanter for Farum Kommune har udøvet nogen form 

for redigerende funktion.  

 

[Klager] har afslutningsvis bemærket, at PR-filmen ”Familien, fantasien og førstepladsen” er 

en PR-film udarbejdet efter journalistiske principper og ikke en reklamevideo, som anført af 

DR i svaret til Pressenævnet. Dette uanset, at PR-filmen omtales sådan af [Klager] i en enkelt 

dialog med DR. DR bør dog vide, at selv i reklamer er det ifølge markedsføringsloven forbudt 

at bringe urigtige eller vildledende oplysninger. 

 

 



 

 
  6 

 

 

 

2.2 DRs synspunkter 

Kompetence 

DR har anført, at DRs anvendelse af klip fra [Klager]s reklamevideo i den påklagede udsen-

delse, som DR via Story Productions ApS har erhvervet af [Klager], ikke angår de vejledende 

regler for god presseskik, jf. medieansvarslovens § 34, stk. 1, men DRs overholdelse af den 

mellem [Klager] og producenten indgåede aftale om rettighedserhvervelse samt ophavsrets-

loven. Klagen hører efter DRs opfattelse dermed ikke under Pressenævnets kompetence, men 

under domstolenes. Dette understøttes også af DRs korrespondance med [Klager].  

 

Det er DRs opfattelse, at DRs anvendelse af reklamevideoen i udsendelsen ikke – som påstået 

af [Klager] – skal bedømmes efter de vejledende regler for god presseskik, men efter ophavs-

retslovens og aftalelovens regler, herunder blandt andet i relation til fortolkning af aftaler om 

overdragelse af ophavsretligt beskyttet materiale samt krænkelse af [Klager]s anseelse og 

egenart (droit moral). Ophavsretsloven har til hensigt netop at varetage ophavsmandens inte-

resser i den forbindelse. Det gælder både for så vidt angår DRs offentliggørelse af klip fra re-

klamevideoen, DRs redigering/ændring og sammenklipning af reklamevideoen, samt kræn-

kelse af [Klager]s omdømme i forbindelse hermed, som han har påberåbt sig i denne sag.  

 

Det er således DRs opfattelse, at DRs anvendelse af reklamevideoen i den påklagede udsen-

delse falder uden for Pressenævnets kompetence. 

 

 

Retlig interesse 

DR har anført, at [Klager] ikke har retlig interesse, da han hverken direkte eller indirekte er 

omtalt i den påklagede udsendelse. Det er således DRs opfattelse, at klagen ikke skal reali-

tetsbehandles, men afvises af Pressenævnet. 

 

DR har afvist, at [Klager] er medvirkende på linje med en hvilken som helst anden medvir-

kende i udsendelsen. 

 

DR har bemærket, at betingelsen for at klage til Pressenævnet er, at klageren har en retlig in-

teresse i det forhold, der klages over. Det indebærer, at man som person, virksomhed, organi-

sation eller lignende skal være omtalt, afbildet eller på anden måde identificeret i mediet. 

[Klager] eller hans virksomhed er hverken omtalt, afbildet eller på anden måde identificeret i 

selve udsendelsen. Navnet på [Klager] og hans virksomhed er i overensstemmelse med op-

havsretslovens bestemmelse om kreditering først nævnt efter udsendelsen i udsendelsens 

rulletekst. 

 

Det er DRs opfattelse, at [Klager]s rolle som producent af og professionel speaker i en rekla-

mevideo – som DR ved aftale har erhvervet rettighederne til at anvende i udsendelsen – er af 

så generel karakter, at det ikke opfylder kravet om direkte og individuel retlig interesse i en 

presseetisk kontekst. 

 



 

 
  7 

 

 

 

Det forhold, at [Klager]s speak fremgår af de af DR udvalgte klip, ændrer efter DRs opfattelse 

ikke herpå, idet DR har bemærket, at [Klager]s speak ikke udgør en medieretlig medvirken, 

men en professionel ydelse, der må sidestilles med en skuespillers arbejde. 

 

Det vil efter DRs opfattelse være særdeles uhensigtsmæssigt, hvis kreditering i rulletekster 

eller brugen af ophavsretligt beskyttet materiale i øvrigt medfører, at ophavsmanden eller de 

professionelle aktører, der har bidraget til udarbejdelsen heraf, derved bliver klageberettiget i 

forhold til Pressenævnet. Det vil efter DRs opfattelse udvande begrebet ”retlig interesse” og 

skabe ny præcedens for, hvem der kan påberåbe sig at være klageberettiget. En godtagelse af 

[Klager]s påstand vil således indebære, at aktører såsom tilrettelæggere, fotografer, klippere, 

lyddesignere, colourgradere, skuespillere, statister, kostumedesignere, grafikere, musikere, 

samt rettighedshavere i øvrigt såsom TV 2, Ekstra Bladet, B.T., Scanpix, Aller Media mv., der 

ligesom [Klager] krediteres for deres bidrag til udsendelsen, vil opnå klageberettigelse. 

 

 

Redigering 

DR har indledningsvis oplyst, at den påklagede udsendelse handler om Farums tidligere 

borgmester Peter Brixtofte, én af de mest kulørte, resultatskabende og skandaleombruste 

borgmestre, Danmark nogensinde har haft. Han drømte om at skabe den perfekte kommune, 

med de laveste skatter og de fleste goder, og han ændrede på mange måder vores billede af, 

hvad kommunalpolitik er. På trods af politisk talent og flere synlige succeser endte han livet i 

ensomhed og alkohol. Gennem interviews med Peter Brixtoftes nærmeste familie, venner, 

politiske medspillere og modspillere fortæller udsendelsen både den politiske og personlige 

historie om Peter Brixtofte. Udsendelsen handler således udelukkende om Peter Brixtofte, 

hans udtalelser og handlinger. I udsendelsen medvirker blandt andre tidligere kulturchef i 

Farum Kommune [Kulturchefen] og tidligere B.T.-journalist [Journalisten], som begge udta-

ler sig om Peter Brixtofte. 

 

I udsendelsen anvender DR, som en del af fortællingen om Peter Brixtofte, [Klager]s rekla-

mevideo ”Familien, fantasien og førstepladsen” kort. Reklamevideoen er produceret af [Kla-

ger] og hans virksomhed for Farum Kommune i 2001. [Klager] har lagt stemme til den speak, 

der indgår i reklamevideoen, og krediteres i rulleteksterne som ophavsmand. [Klager]s film 

”Skulpturen i naturen” anvendes ikke i den påklagede udsendelse, men i udsendelsen ”Brix-

tofte - helt, skurk, far: Bykongen trues (2:3)”. Anvendelsen af ”Skulpturen i naturen” er ikke 

problematiseret af [Klager].  

 

Den 27. april 2021 indgik [Klager] en aftale om overdragelse af rettigheder med Story Produ-

ctions ApS, som har produceret udsendelsen til DR. I aftalen mellem Story Productions ApS 

og [Klager] fremgår det blandt andet, at [Klager] er: 

 

”… indforstået med, at Story Productions og DR erhverver ubegrænset ret til at ud-

nytte klip fra filmene ’Skulpturen i naturen’ og ’Familien, fantasien og førsteplad-

sen’, samt råmaterialet på 35 maste[r]bånd i programserien BRIXTOFTE på alle må-



 

 
  8 

 

 

 

der og ved hjælp af alle nuværende og fremtidige tekniske metoder og på alle nuvæ-

rende og fremtidige platforme, herunder også på tredjemands platforme. DR’s ret 

gælder i hele verden og uden tidsbegrænsning.” 

 

Reklamevideoen optræder i den påklagede udsendelse i følgende sekvens [tidskode 39:41-

40:37]: 

 

”[Kulturchefen], tidl. kulturchef: Nå ja, den ligger her. Familien, fantasien og første-

pladsen. [forsiden på videoboksen vises] Den bliver jo lavet i 2001, lige op til valget. 

Jeg vil nærmest kalde den en propagandafilm. 

 

[Der vises herefter nogle uddrag fra reklamevideoen] 

 

Speak (interviewer person på gaden): Ved du hvad borgmesteren hedder? 

Interviewede: Jo, Peter Brixtofte. 

Speak: Farums likvide kassebeholdning er på over en halv milliard kroner, og den vil 

være stærkt stigende de kommende år. 

Peter Brixtofte: Alle [uklar tale]. Det kan godt være, at der er nogle, der taber, men 

Farum Kommune vinder i hvert fald. 

Speak: Og det er du sikker på? 

Peter Brixtofte: Hundrede procent.” 

 

[Der klippes herefter over til et interview med tidligere B.T.-journalist [Journali-

sten]]. 

 

”[Journalisten]: Det er jo en hyldestsang af jo næsten messianske proportioner til 

det eksisterende styre.” 

 

DR har afvist, at DR på en uretmæssig måde skulle have anvendt reklamevideoen til at ændre 

præmissen i udsendelsen gennem en klippeteknisk manipulation, og at DR har manipuleret 

et citat i udsendelsen. 

 

Det er DRs opfattelse, at DRs anvendelse af reklamevideoen i udsendelsen falder inden for 

DRs redigeringsret og den aftale, der er indgået med [Klager] om overdragelse af rettigheder 

til reklamevideoen. 

 

For så vidt angår citatet, som [Klager] har henvist til, er det DRs opfattelse, at det fremgår ty-

deligt for seeren, at det er den tidligere borgmester Peter Brixtofte, der er afsender af såvel 

reklamevideoen som de udsagn, der fremkommer i forbindelse med den omtalte sekvens. Det 

er også DRs opfattelse, at der fremgår klart for seeren, at reklamevideoen er købt og betalt af 

Farum Kommune, og at Peter Brixtofte derfor er afsender af det samlede indhold og budskab.  

 

DR har bemærket, at der i udsendelsen ikke rejses kritik af [Klager] eller selskabet bag rekla-

mevideoen, men at reklamevideoen og citatet alene illustrerer borgmester Peter Brixtoftes 

eget forsøg på at beholde magten. 



 

 
  9 

 

 

 

 

DR har afvist, at DR har bragt ukorrekte historiske fakta vedrørende reklamevideoen.  

 

I udsendelsen oplyses det, at reklamevideoen bliver lavet ”[…] lige op til valget”. [Klager] har 

også selv bekræftet dette i sin oprindelige klage af 23. oktober 2021, hvori han i afsnit 4 skri-

ver ”Den dansksprogede version, der blev færdig få dage inden valget […]”. 

 

Det er DRs opfattelse, at undladelsen af at bringe oplysningen om, at reklamevideoen angive-

ligt skulle have været lavet med henblik på visning ved en konference i en international for-

ening af elitekommuner kaldet ”Cities of Tomorrow” falder inden for DRs redigeringsret. 

 

DR har i øvrigt bemærket, at [Klager] i sin korrespondance med DR selv har omtalt reklame-

videoen ”Familien, fantasien og førstepladsen” som en ”reklamefilm”. DR har henvist til 

[Klager]s mail af 25. september 2021 til DR. 

 

Samlet er det DRs opfattelse, at udsendelsen er i overensstemmelse med god presseskik. 

 

 

3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 

I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  

Jens Kruse Mikkelsen, Jørn Mikkelsen, Lene Sarup og John Meinert Jacobsen. 

 

 

Kompetence 

Pressenævnet bemærker indledningsvis, at det følger af medieansvarslovens § 43, at nævnet 

træffer afgørelse i sager om, hvorvidt der er sket offentliggørelse i strid med god presseskik, 

jf. § 34, og hvorvidt et massemedie efter reglerne i lovens kapitel 6 er forpligtet til at offentlig-

gøre et genmæle. Spørgsmål om, hvorvidt eventuelle ophavsrettigheder er krænket ved of-

fentliggørelsen, aftaleretlige spørgsmål, samt hvorvidt mediet har overtrådt reglerne i mar-

kedsføringsloven, hører under domstolene og falder uden for nævnets kompetence. 

 

 

Retlig interesse 

Det er som udgangspunkt en betingelse for, at Pressenævnet kan behandle en klage, at klage-

ren har retlig interesse i det forhold, der klages over. Det indebærer, at man selv som person, 

organisation, virksomhed eller lignende skal være omtalt, afbildet eller på anden måde iden-

tificeret i mediet. Det er ikke tilstrækkeligt blot at have interesse i det emne, der er behandlet. 

 

Klagen er indgivet af [Klager], der har lagt stemme til speaken i klippene fra hans PR-film 

”Familien, fantasien og førstepladsen”, som han har solgt rettighederne til, og som indgår i 

den påklagede udsendelse. 

 

Pressenævnet finder, at [Klager] – uanset om han umiddelbart kan identificeres eller ej – må 

anses for at optræde i mediet på en sådan måde via sin stemme i speaken som indirekte 

nævnt og afbildet, at han har retlig interesse i at få klagen realitetsbehandlet. 



 

 
  10 

 

 

 

 

 

God presseskik 

Redigering 

[Klager] har klaget over, at DR har manipuleret et citat i udsendelsen. 

 

[Klager] har henvist til, at DR har bortredigeret et citat fra PR-filmen ”Familien, fantasien og 

førstepladsen” med daværende Farum-borgmester Peter Brixtofte, der fremsætter en tvivl-

som/usand vurdering af kommunens likviditet, således at citatet fejlagtigt fremstår som [Kla-

ger]s og PR-filmens udsagn og ikke som et borgmestercitat. 

 

Pressenævnet bemærker, at redaktøren i overensstemmelse med det almindelige princip om 

redaktørens ret til at redigere mediet som udgangspunkt er berettiget til at beslutte, hvad 

man vil bringe i mediet. Det vil sige, at det ligger inden for grænserne af redaktørens redige-

ringsret at undlade at omtale forhold, der for en af parterne eller andre forekommer centrale, 

ligesom det er op til redaktøren at vælge og fravælge materiale og kilder, så længe det sam-

lede indtryk giver et retvisende billede. 

 

Et massemedie har således som led i den redaktionelle proces ret til på egen hånd at forkorte 

og redigere i optagelser, såfremt budskabet i optagelserne efter foretagne forkortelser og redi-

gering fremstår som uforvansket, og at optagelserne ikke bringes i en krænkende eller misvi-

sende sammenhæng. 

 

På baggrund af sagens oplysninger lægger Pressenævnet til grund, at DR i den påklagede ud-

sendelse har anvendt klip fra PR-filmen ”Familien, fantasien og førstepladsen”, som er pro-

duceret af [Klager], og som han har solgt rettighederne til, og at det er [Klager], som har lagt 

stemme til speaken i de anvendte klip. 

  

Nævnet lægger endvidere til grund, at PR-filmen blev produceret med henblik på visning af 

den engelsksprogede version ved en konference i en international forening af elitekommuner 

Cities of Tomorrow, som Farum Kommune var medlem af og skulle være konferencevært for i 

denne periode. Den dansksprogede version af PR-filmen, der blev færdig få dage inden kom-

munalvalget i 2001, har efter det oplyste ikke været anvendt i valgkampen. 

 

Af den oprindelige PR-film fremgår blandt andet følgende: 

 

”Speak voiceover: … og det er heller ikke alle, der er enige med Peter Brixtofte i hans 

Farum-model. Men borgmesterens reaktion på det er, at Farums likvide kassebe-

holdning er på over en halv milliard kroner, og den vil være stærkt stigende de kom-

mende år.” 

 

Af den påklagede udsendelse fremgår blandt andet følgende: 

 

[Tidskode 39:45-40:36] 



 

 
  11 

 

 

 

Der vises optagelser af [Kulturchefen], tidligere kulturchef i Farum Kommune. [Kulturche-

fen] sidder ved et bord med en række ringbind, billeder og VHS-bånd foran sig: 

 

”[Kulturchefen]: Nå ja, den ligger her. Familien, fantasien og førstepladsen [forsiden 

på VHS-boksen med teksten ”Familien, Fantasien og Førstepladsen: Om Farums vej 

fra velstand til velfærd” vises]. Den bliver jo lavet i 2001, lige op til valget. Jeg vil 

nærmest kalde den en propagandafilm.” 

 

Der vises herefter nogle uddrag fra PR-filmen ”Familien, fantasien og førstepladsen”, hvor 

[Klager] lægger stemme til speaken: 

 

”Speak voiceover, mens der vises optagelser fra Farum: Farum Kommune har dan-

marksrekord i service til borgerne. Og en hel del opsigtsvækkende politiske ideer om 

velfærd og livskvalitet. Og Peter Brixtofte signalerer selv gennem sit kropssprog det 

fællesskab og familieskab, han ønsker i kommunen. 

Speak (interviewer person på gaden): Hvem er borgmester her? 

Interviewede ([Borgeren]): Jo, Peter Brixtofte. 

Speak voiceover, fortsat, mens der vises optagelser fra Farum: Farums likvide kas-

sebeholdning er på over en halv milliard kroner, og den vil være stærkt stigende de 

kommende år. 

Peter Brixtofte: Alle [uklar tale]. Det kan godt være, at der er nogle, der taber, men 

Farum Kommune vinder i hvert fald. 

Speak: Og det er du sikker på? 

Peter Brixtofte: Hundrede procent.” 

 

Pressenævnet finder, at DRs klipning og redigering af de anvendte klip fra PR-filmen får klip-

pene til at fremstå forvanskede i udsendelsen. Nævnet har lagt vægt på, at DR ved den an-

vendte klipning over for seerne giver et misvisende indtryk af, at PR-filmen var produceret til 

kommunalvalget i 2001 som en kampagnevideo for Peter Brixtofte, hvilket ikke var tilfældet. 

Nævnet finder endvidere, at det konkrete udsagn om Farums likvide kassebeholdning og den 

fremtidige stigning af denne, som i den påklagede udsendelse fremsættes af [Klager] i speak 

uden det forudgående ”det er heller ikke alle, der er enige med Peter Brixtofte i hans Farum-

model” og ”borgmesterens reaktion på det er”, fremstår forvansket, idet [Klager] kan fremstå 

som afsender af oplysningen om Farum Kommunes økonomi.  

 

På denne baggrund finder Pressenævnet, at DR har overskredet rammerne for redigering, og 

nævnet udtaler kritik. 

 

 

Offentliggørelse af Pressenævnets kendelse 

I medfør af medieansvarslovens § 49 pålægger Pressenævnet herefter den ansvarshavende 

redaktør af DR at offentliggøre nævnets kendelse på tv-kanalen DR2 i en tilsvarende udsen-

delse på samme tidspunkt som den kritiserede udsendelse og i følgende udformning: 



 

 
  12 

 

 

 

 

En speaker oplyser til et stillbillede af Pressenævnets logo: 

 

”Pressenævnet har udtalt kritik af episode 1 af programserien ”Brixtofte - helt, skurk, 

far” sendt på DR2 i september 2021.” 

 

Billedet skifter til stillbilleder eller levende billeder fra den kritiserede udsendelse, der hjæl-

per seerne med at identificere, hvad det er for en udsendelse, der kritiseres, hvad der klages 

over, og hvori Pressenævnets kritik består. Billederne må ikke indebære en krænkelse af kla-

ger eller af andres rettigheder. Under visningen af billederne oplæses: 

 

”Udsendelsen handlede om Peter Brixtoftes tid som borgermester i Farum Kom-

mune gennem blandt andet interviews med personer, som kendte ham. I udsendel-

sen viste DR klip fra en PR-film produceret af [Klager] til Farum Kommune. [Kla-

ger] har lagt stemme til speaken i klippene, og i et klip udtaler han som citat af Peter 

Brixtofte, at ”Farums likvide kassebeholdning er på over en halv milliard kroner, 

og den vil være stærkt stigende de kommende år.” 

[Klager] har klaget til Pressenævnet over udsendelsen. [Klager] mener, at DR har 

bortredigeret i citatet, så det fejlagtigt fremstår som hans udsagn og ikke som Peter 

Brixtoftes citat. 

Pressenævnet er enig med [Klager] i, at udsagnet fremstår forvansket, idet [Klager] 

kan fremstå som afsender af oplysningen om Farum Kommunes økonomi.” 

 

Indslaget slutter med oplæsning af følgende til et billede af Pressenævnets logo: 

 

”Pressenævnet har derfor udtalt kritik af DR for klipningen og redigeringen.” 

 

Herefter oplyser speakeren: 

 

”Hele Pressenævnets kendelse kan ses på Pressenævnets hjemmeside, www.presse-

naevnet.dk” 

 

Den sidste sætning understøttes af en grafik med Pressenævnets webadresse til illustration af 

Pressenævnets logo. 

 

Er udsendelsen fortsat tilgængelig via en internetside eller lignende, skal indslaget, der in-

deholder Pressenævnets kritik, på tilsvarende vis gøres tilgængelig. Det skal ske på en så-

dan måde, at man ikke kan tilgå den kritiserede udsendelse uden først at have set indslaget, 

der indeholder Pressenævnets kritik. Endvidere skal der ved udsendelsen (om muligt) være 

et link med teksten ”Pressenævnet har udtalt kritik af udsendelsen” direkte til nævnets ken-

delse på www.pressenaevnet.dk.” Hvis udsendelsen er tilgængelig via en on-demand audio-

visuel medietjeneste, skal der alternativt indsættes en URL ved udsendelsen. 

 
 

 


	Kendelse

