
 

 

   

 

  2 

Kendelse 

afsagt den 18. januar 2022 

 

 

Sag nr. 2021-80-0715 

 

[Klager] 

 

mod  

   

TV 2 

 

[Klager] har klaget til Pressenævnet over artiklen ”Skandaleramt bygherre skal styrke par-

keringskælder”, som blev bragt af TV 2 den 18. september 2021 på netavisen nyheder.tv2.dk, 

idet selskabet mener, at god presseskik er tilsidesat.  

 

[Klager] har klaget over, at politianmeldelsen mod selskabet er blevet omtalt i en ukorrekt 

sammenhæng.  
 

 

 

1 Sagsfremstilling 

Den påklagede artikel 

TV 2 bragte den 18. september 2021 artiklen ”Skandaleramt bygherre skal styrke parke-

ringskælder” på netavisen nyheder.tv2.dk. Artiklen har følgende underrubrik:  

 

”Føljetonen om det skandaleramte byggefirma [Klager] fortsætter. Nu skal stor p-

kælder forstærkes.” 

 

Af artiklen fremgår følgende: 

 

”En parkeringskælder i Viborg er i så kritisabel forfatning, at den omstridte bygherre 

er blevet bedt om at styrke bæreevnen. 

Den pågældende p-kælder, som Viborg-firmaet [Klager] står bag, skal forstærkes 

hele 13 steder, skriver TVMidtvest. 

Tilbage i april måned rettede konsulentvirksomheden [Konsulentvirksomheden] 

hård kritik af to parkeringskældre, som [Klager] har opført i domkirkebyen. 

Det skete i to notater bestilt af Viborg Kommune, som TV MIDTVEST fik aktindsigt 

i, efter at der var sået tvivl om holdbarheden af de to kældre. 

Af notaterne fremgik det, at der var problemer med dokumentationen, hvad angår 

bygningernes fornødne bæreevne. 



 

 
  2 

 

 

 

Stort antal udbedringspunkter 

Konsulentfirmaet kalder dokumentationen uoverskuelig og flere steder mangelfuld 

og fejlbehæftet. 

- Der er flere steder konstateret uoverensstemmelser mellem det i beregningerne 

forudsatte og det udførte, hvilket umiddelbart er bekymrende, hedder det i et af no-

taterne. 

Notatet fører nu til, at kommunen er blevet enige med [Klager] om, at det er nød-

vendigt at udbedre bygningerne. 

- Vi har løbende ført tilsyn med byggeriet og har i samarbejde med vores rådgiv-

ningsfirma vurderet, at 13 punkter skal udbedres for sikre byggeriets sikkerhed på 

sigt, siger [Den tekniske direktør], der er teknisk direktør i Viborg Kommune. 

At det forekommer ganske usædvanligt med så stort et antal udbedringspunkter til 

et nybyggeri bakkes op af professor ved Institut for Byggeri, By og Miljø på [Univer-

sitetet] [Professoren]. 

- Det er en ganske omfattende. Det er meget usædvanligt, at der skal udbedres ting i 

dette omfang. Normalt er det mere kosmetiske ting. 

Bygherre vidste besked 

[Den juridiske direktør], der er juridisk direktør i [Klager], siger i et skriftligt svar til 

TV MIDTVEST, at byggefirmaet i over et år har vidst, at der skulle udføres yderligere 

arbejde i kælderen. 

- Det ekstra arbejde skyldes en menneskelig fejl i forbindelse med rørføringen, som 

har afstedkommet en række ændringer i byggeriet. Det vil blive rettet op nu helt ef-

ter planen og i samarbejde med kommunen. 

Ifølge [Klager] var parkeringskælderen ikke færdigbygget, da notatet blev fremlagt i 

april måned. 

[Klager] har været i mediernes søgelys ad flere omgange. 

Politianmeldt af Københavns Kommune 

I marts måned sidste år blev [Klager] politianmeldt af Københavns Kommune, fordi 

kommunen havde mistanke om, at der var blevet svindlet med fundamentet under et 

23 etagers højhus. 

Prøver af fundamentet viste, at kvaliteten af betonen var langt under den standard, 

den skulle have. 

Det fik [Klager] til at politianmelde en tidligere direktør og fire tidligere ansatte i 

[Datterselskab A], der havde stået for opgaven.” 

 

Til artiklen er indsat et skærmbillede af Københavns Kommunes orientering af 25. marts 

2020 om politianmeldelse af [Datterselskab B]. Billedet er ledsaget af følgende billedtekst: 

 

”Københavns kommune orienterede 25. marts 2020 [Klager]s datterselskab, der 

stod for byggeriet af højhuset, om at sagen var politianmeldt, fordi den nødvendige 

dokumentation om betonarbejdet ikke var modtaget.” 

 

[Klager] klagede den 28. september 2021 til TV 2, som den 1. oktober 2021 afviste klagen. 

[Klager]s klage over TV 2s afvisning er modtaget i Pressenævnet den 4. oktober 2021. 

 



 

 
  3 

 

 

 

 

2 Parternes synspunkter 

2.1 [Klager]s synspunkter 

Korrekt information 

[Klager] har anført, at politianmeldelsen mod selskabet er blevet omtalt i en ukorrekt sam-

menhæng, idet selskabet ikke er politianmeldt på baggrund af mistanke om svindel. 

 

[Klager] har henvist til følgende afsnit: 

 

”I marts måned sidste år blev [Klager] politianmeldt af Københavns Kommune, fordi 

kommunen havde mistanke om, at der var blevet svindlet med fundamentet under et 

23 etagers højhus.” 

 

[Klager] har oplyst, at det fremgår af Københavns Kommunes orientering om politianmel-

delse, at anmeldelsen drejer det sig om en overskreden tidsfrist for indsendelse af dokumen-

tation. Ifølge [Klager] henvendte kommunen sig med ønsket om dokumentation for indhol-

det af en konstruktion under et højhus, fordi en tidligere ansat hos underleverandøren [Dat-

terselskab A] havde kontaktet dem og fortalt, at den var af dårlig kvalitet og indeholdt for-

kerte materialer. Altså et spørgsmål om dokumentation og såkaldte produktionsrecepter for 

beton, og ikke om mistanke om dokumentfalsk eller svindel, hvilket heller ikke fremgår no-

gen steder af orienteringen. 

 

Det ønskede materiale bad [Klager] efterfølgende om hos [Datterselskab A], som havde leve-

ret beton til konstruktionen. Det lykkedes ikke at fremskaffe det komplette materiale inden 

for en kort tidsfrist, som i øvrigt fandt sted under første corona-nedlukning, hvor alle var 

hjemsendt, og Københavns Kommune politianmeldte herefter for manglende overholdelse af 

fristen. 

 

Da Københavns Kommune bad om dokumentationen, vidste de ikke, om den tidligere ansatte 

– som rettede henvendelse til kommunen – talte sandt om konstruktionens dårlige kvalitet. 

[Klager]s ledelse har også ved en lang række lejligheder fortalt, at selskabet også var uvi-

dende om forholdene. Sammenhængen omkring den dårligt udførte konstruktion fandt man 

først ud af, efter [Klager] foreslog kommunen at tage fysiske prøver af konstruktionen, hvil-

ket Teknologisk Institut udførte. 

 

Det er [Klager]s opfattelse, at ønsket om at modtage dokumentation dermed må ses som et 

ønske fra kommunen om at få opklaret forholdene. Det efterkommer [Klager] – lidt forsinket 

– men på daværende tidspunkt var forhold omkring dokumentfalsk og svindel slet ikke 

nævnt endnu. Det kom først på tale, da [Klager] efter en intern undersøgelse pegede på en 

gruppe tidligere ansatte hos underleverandøren [Datterselskab A], som selskabet mente har 

svindlet med dokumentation og levereret beton af dårlig kvalitet til konstruktionen under 

højhuset. 

 



 

 
  4 

 

 

 

Den falske og mangelfulde dokumentation har man ifølge ledelsen i [Klager] så uvidende vi-

deregivet til kommunen og selv opsøgt, at det blev suppleret med fysiske prøver af konstruk-

tionen. [Klager] peger dermed på, at ansvaret ligger hos en gruppe tidligere ansatte i [Datter-

selskab A], og at mistanke om svindel og dokumentfalsk, samt politiets efterforskning, knyt-

ter sig dertil. Det fremgår også af et tidligere svar til Ritzau om sagen. [Klager] har henvist til 

selskabets kommentar af 18. september 2020 til Ritzau om omtalen i artiklen ”Københavns 

Kommune standser prestigebyggeri på 86 meter” bragt den 18. september 2020 på netavi-

sen finans.dk. [Klager] har endvidere henvist til selskabets pressemeddelelse ”[Klager] afslø-

rer svindel for millioner: Melder tidligere ansatte til politiet” udsendt den 30. oktober 2020. 

[Klager]s ledelse har fastholdt, at svindlen er sket uden selskabets vidende, og at selskabet er 

blevet svindlet og forsøgt afpresset af tidligere ansatte hos [Datterselskab A]. 

 

Ifølge [Klager] skyldes forholdene omkring betonbundpladen og svindel således en gruppe 

tidligere medarbejdere hos [Datterselskab A], der har bedrevet systematisk svindel og udført 

det problematiske arbejde, der strider mod det bestilte. De pågældende medarbejdere er poli-

tianmeldt, og [Datterselskab A] bliver efterforsket af politiet, hvilket politiet også har oplyst 

tidligere. Det er denne fremstilling, som TV 2 har udeladt, og det forekommer, at mediet for-

søger at betvivle den ved at henvise til en ukorrekt baggrund for en politianmeldelse. 

 

TV 2 har i Operation X-programmet ”Milliardæren og den døde direktør” forsøgt at sandsyn-

liggøre, at [Klager] skulle have været vidende om svindlen. Flere af de omtalte medvirkende 

har trukket deres udtalelser tilbage, som de mener har været forkert fremlagt. En af dem er 

politianmeldt på baggrund af sine udtalelser, blandt andet fordi han omtalte konkrete for-

hold, der var sket, uden han har kunnet være vidende om dem. Det er en problematik, som 

[Klager] har gjort TV 2 opmærksom på. 

 

TV 2 har i svaret til Pressenævnet henvist til et svar fra enhedschef ved Københavns Kom-

mune Byggesager Jura, [Enhedschefen], om, at forvaltningen har en mulighed for at anmelde 

ejer til politiet, hvis denne ikke efterkommer et eventuelt påbud om at udlevere fyldestgø-

rende dokumentationsmateriale vedrørende betonarbejdet på ejendommen. [Klager] har i 

den forbindelse bemærket, at det forhold, at forvaltningen har en mulighed for at anmelde 

ejer til politiet, ikke kan læses som dokumentation for, at [Klager] dermed er politianmeldt. 

Såfremt der foreligger en politianmeldelse mod [Klager] for svindel, må TV 2 fremvise denne. 

 

Det er [Klager]s opfattelse, at der i pressen er en misforståelse omkring, hvem der er mis-

tænkt, hvad der efterforskes, hvem der er politianmeldt og for hvad. I dette tilfælde kan man 

ikke lave sammenhængen med, at Københavns Kommune politianmelder for manglende 

overholdelse af en tidsfrist, og at baggrunden er mistanke om svindel. 

 

 

2.2 TV 2s synspunkter 

Korrekt information 

TV 2 har indledningsvis oplyst, at sagen om den dårlige beton i det 86 meter høje byggeri, 

[Højhuset], har været flittigt beskrevet i danske medier, siden det i sommeren 2020 kom 



 

 
  5 

 

 

 

frem, at en whistleblower havde henvendt sig til Københavns Kommune med en række alvor-

lige påstande om byggeriets dårlige kvalitet. 

 

Whistlebloweren skrev i sin henvendelse af 26. februar 2020 til Københavns Kommune 

blandt andet: 

 

”Jeg er vidende om, at der er foregået nogle ret så alvorlige forbrydelser i form af 

groft byggesjusk på et stort boligbyggeri på [Byggepladsen] – i København.” 

 

Københavns Kommune reagerede prompte på whistleblowerens henvendelse og anmodede 

to dage senere, den 28. februar 2020, [Klager] om at fremsende dokumentation for, at ”be-

ton-arbejdet er udført i overensstemmelse med gældende forskrifter”. 

 

Enhedschef ved Københavns Kommune Byggesager Jura, [Enhedschefen], sendte den 12. 

marts 2020 en længere mail til whistleblowerens protonmail, hvori hun redegjorde for, hvor-

dan kommunen havde reageret på henvendelsen. 

 

[Enhedschefen] skrev blandt andet: 

 

”Forvaltningen kan dog anmelde ejer til politiet, hvis denne ikke efterkommer et 

eventuelt påbud om at udlevere fyldestgørende dokumentationsmateriale vedrø-

rende beton-arbejdet på ejendommen.” 

 

Det er altså en dokumenteret sammenhæng mellem whistleblowerens henvendelse om dårlig 

betonkvalitet og den efterfølgende påbudsproces, der endte med en politianmeldelse af [Kla-

ger]. 

 

Det har efterfølgende vist sig, at whistlebloweren havde ret i sine alvorlige påstande. Beton-

styrken i den bundplade, som det 86 meter høje tårn står på, opfylder ikke de krav, som er 

stillet i byggetilladelsen. 

 

I Operation X-programmet ”Milliardæren og den døde direktør”, sendt på TV 2 den 22. april 

2021, fortæller fem personer, at det var [Klager]s grundlægger, [Grundlæggeren], der gav or-

dren til at bruge det dårlige beton i bundpladen. 

 

TV 2 har således vurderet, at der er fuld dækning for at skrive: 

 

”I marts måned sidste år blev [Klager] politianmeldt af Københavns Kommune, fordi 

kommunen havde mistanke om, at der var blevet svindlet med fundamentet under et 

23 etagers højhus.” 

 

TV 2 har bemærket, at efter henvendelse fra [Klager] til TV 2 den 18. september 2021, opda-

terede TV 2 den påklagede artikel med et skærmbillede af Københavns Kommunes oriente-



 

 
  6 

 

 

 

ring om politianmeldelse, hvoraf fremgår den fyldestgørende baggrund for politianmeldel-

sen, således at læserne selv kan læse kommunens orientering og danne sit indtryk at politian-

meldelsens kontekst. 

 

 

3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 

I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  

Anne Louise Bormann, Anja Lundberg Andersen, Ulrik Holmstrup og Marlene Borst Hansen. 

 

 

God presseskik 

Korrekt information 

[Klager] har klaget over, at politianmeldelsen mod selskabet er blevet omtalt i en ukorrekt 

sammenhæng, idet selskabet ikke er politianmeldt på baggrund af mistanke om svindel. 

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at det er mediernes opgave at bringe 

korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt, bør det kontrolleres, om de oplysninger, 

der gives eller gengives, er korrekte, jf. punkt A.1. 

 

Det følger videre af de vejledende regler for god presseskik, at de under A og B anførte almin-

delige presseetiske regler også gælder for retsreportagen, jf. punkt C.1. 

 

Af artiklen fremgår blandt andet følgende: 

 

”[…] 

I marts måned sidste år blev [Klager] politianmeldt af Københavns Kommune, fordi 

kommunen havde mistanke om, at der var blevet svindlet med fundamentet under et 

23 etagers højhus. 

Prøver af fundamentet viste, at kvaliteten af betonen var langt under den standard, 

den skulle have. 

Det fik [Klager] til at politianmelde en tidligere direktør og fire tidligere ansatte i 

[Datterselskab A], der havde stået for opgaven.” 

 

Til artiklen er indsat et skærmbillede af Københavns Kommunes orientering af 25. marts 

2020 om politianmeldelse af [Datterselskab B]. 

 

På baggrund af sagens oplysninger lægger Pressenævnet til grund, at Københavns Kommune 

den 11. marts 2020 sendte et varsel til [Klager] om at sende dokumentationsmateriale vedrø-

rende det betonarbejde, som er udført på bundpladen under [Højhuset]. Dette varsel var for-

anlediget af en whistleblowers underretning til Københavns Kommune om mulig svindel med 

betonen. Københavns Kommune sendte herefter en opfølgende henstilling til [Klager] og ef-

terfølgende et påbud, idet kommunen ikke havde modtaget det nødvendige dokumentations-

materiale. Nævnet lægger endvidere til grund, at Københavns Kommune den 25. marts 2020 

indgav politianmeldelse mod [Klager] for manglende efterkommelse af påbuddet. 

 



 

 
  7 

 

 

 

Nævnet lægger herudover til grund, at [Klager] i august 2020 iværksatte blandt andet en in-

tern undersøgelse af selskabets underleverandør og datterselskab [Datterselskab A] Sjælland, 

som leverede betonen til [Højhuset]. Undersøgelsen ledte til, at [Klager] politianmeldte en 

tidligere direktør og fire medarbejdere i datterselskabet for bedrageri og svindel. 

 

Pressenævnet finder, at oplysningen om, at [Klager] i marts 2020 blev politianmeldt af Kø-

benhavns Kommune, fordi kommunen havde mistanke om, at der var blevet svindlet med 

fundamentet under [Højhuset], ikke kan anses for at give et ukorrekt indtryk af politianmel-

delsen mod selskabet. Nævnet har lagt vægt på, at politianmeldelsen af [Klager] udspringer af 

sagen omkring betonkvaliteten i [Højhuset]. Nævnet bemærker, at det fremgår af artiklen, at 

[Klager] politianmeldte en tidligere direktør og fire tidligere ansatte i [Datterselskab A], der 

havde stået for opgaven, og at TV 2 i artiklen har indsat et skærmbillede af Københavns Kom-

munes orientering af 25. marts 2020 om politianmeldelse af [Klager]. Nævnet udtaler ikke 

kritik. 

 

 


	Kendelse

