
 

 

   

 

  4 

Kendelse 

afsagt den 12. oktober 2021 

 

 

Sag nr. 2021-80-0670 

 

[Klager] 

 

mod  

   

DR 

 

[Klager] har klaget til Pressenævnet over, at DR har afvist hendes anmodning om at slette, 

anonymisere eller afindeksere artiklen ”Sygeplejerske dømt for drabsforsøg”, som blev bragt 

den 15. november 2005 af DR på netavisen dr.dk, idet hun mener, at god presseskik derved 

er tilsidesat. 
 

 

 

1 Sagsfremstilling 

Den påklagede artikel 

DR bragte den 15. november 2005 artiklen ”Sygeplejerske dømt for drabsforsøg” på netavi-

sen dr.dk. Artiklen har følgende underrubrik: 

 

”En 36-årig natsygeplejerske blev i dag dømt skyldig i drabsforsøg mod en 88-årige 

dame, som hun forinden havde snydt for 500.000 kroner.” 

 

Af artiklen fremgår følgende: 

 

”En natsygeplejerske snød en patient på 88 år for 500.000 kroner. Derefter låste 

hun sig ind i den ældre dames lejlighed og forsøgte at dræbe hende ved at sætte ild 

til lejligheden på Amager. 

Det fastslog Østre Landsret tirsdag i en nævningesag, hvor den 36-årige sygeplejer-

ske blev idømt otte års fængsel. 

Det var pengenød, der pressede [Klager] til at udnytte den ældre dame. Flere års po-

ker og casino på internettet havde givet hende en gæld på 300.000-500.000 kroner. 

Den 36-årige kvinde fik samtidig forbud mod at udøve sit erhverv som sygeplejerske 

i fremtiden.” 

 



 

 
  2 

 

 

 

Den 6. april 2021 rettede [Klager] henvendelse til DR med anmodning om sletning, anonymi-

sering eller afindeksering af artiklen. DR afviste den 16. april 2021 [Klager]s anmodning. 

[Klager]s klage over DRs afvisning er modtaget i Pressenævnet den 3. juli 2021.  

 

 

2 Parternes synspunkter 

2.1 [Klager]s synspunkter 

Sletning, anonymisering og afindeksering – punkt B.8  

[Klager] har anført, at DR har afvist hendes anmodning om at slette, anonymisere eller afin-

deksere artiklen. 

 

[Klager] har navnlig henvist til, at den påklagede artikel krænker og forstyrrer hendes eget og 

hendes børns ret til privatlivets fred, og at hun ikke er en offentlig person. 

 

Den påklagede artikel kan være ødelæggende for [Klager]s børns muligheder her i livet, deres 

sociale relationer m.m., da den med få klik kan søges frem. Det kan helt klart få en problema-

tisk konsekvens for hendes børn senere i livet, idet artiklen er synlig på første side i en 

Google-søgning på hendes tidligere efternavn ”[Efternavnet]”, som i dag er hendes børns ef-

ternavn. 

 

Såfremt [Klager] får medhold i pressenævnssagen vil det være med til at give hendes børn på 

henholdsvis 8 år og 12 år en fair chance her i livet. Da de fleste mennesker dømmer ud fra et 

førstehåndsindtryk, kan den påklagede artikel få ufortjent meget opmærksomhed i forhold til 

hendes børn.  

 

[Klager] ønsker at få ryddet op i al den negative omtale om hende på internettet, så den på-

klagede artikel ikke længere skal være hendes livstidsstraffeattest uden udløbsdato. Afvisnin-

gen af [Klager]s anmodning om at hindre tilgængeligheden af artiklen er således ikke udtryk 

for god presseskik, som DR har henholdt sig til. [Klager] har henvist til Dansk Journalistfor-

bunds og Danske Mediers guide til de presseetiske regler (2013), side 13.  

 

[Klager] har oplyst, at hun tillige har anmodet Google om at afindeksere søgeresultatet med 

den påklagede artikel. Google har afvist anmodningen med henvisning til webmasters afvis-

ning og vil ikke fjerne data uden om webmasters accept. 

 

[Klager] har forståelse for, at Google og DR synes, at offentligheden skal kunne finde den æl-

dre omtale via Googles søgemaskine, men den påklagede artikel behøver ikke at fremkomme 

ved en søgning på [Klager]s tidligere efternavn.  

 

[Klager] har i den forbindelse oplyst, at hun også har anmodet Ekstra Bladet, B.T., Politiken 

og Berlingske om at hindre tilgængeligeden af artiklerne om sagen, som er bragt på baggrund 

af samme nyhedstelegram fra Ritzaus Bureau. Ekstra Bladet har anonymiseret artiklen ved at 

udtage [Klager]s tidligere navn, og B.T., Politiken og Berlingske har afindekseret deres artik-

ler. [Klager] har i den forbindelse henvist til sin mailkorrespondance med medierne. 

 



 

 
  3 

 

 

 

Mediernes begrundelse for at imødekomme [Klager]s anmodning var samlet set, at hun ikke 

er en offentlig person, at hun har en ren straffeattest (hun blev løsladt efter halv tid), og at sa-

gen ikke har en væsentlig interesse i dag. 

 

[Klager] anmoder om, at Pressenævnet tilslutter sig de fire mediers beslutning om at 

imødekomme hendes anmodning om at hindre tilgængeligheden af artiklen. En afindekse-

ring er trods alt ikke det samme som en sletning, idet man stadig vil kunne finde artiklen, 

hvis man bruger mediets egen søgemaskine. 

 

[Klager] har afslutningsvis bemærket, at udbuddet og tilgængeligheden af digitale mulighe-

der og platforme er for [Klager]s børn eksploderet, og dermed er muligheden for [Klager]s 

børn at spejle sig i andres liv, sammenligne sig med andre børn og vurdere sig i forhold til 

dem kæmpe stor. Alle disse digitale spejle, som de sammenligner sig igennem, er større end 

nogensinde, så der er mange flere faktorer at forholde sig til og på spil, når deres nuværende 

efternavn stadig kan linkes til [Klager]s gamle efternavn i den forældede artikel. Det er med 

til at lade omverdens blik og fokus lande på alt det, som [Klager]s børn ikke skal stå på mål 

for – en 16 år gammel straffesag, der er skrevet om i flere af landets onlinemedier. [Klager]s 

børn er ikke kriminelle, de har ikke begået nogle forbrydelser, men har dog ikke lov til at have 

et privatliv.  

 

 

2.2 DRs synspunkter 

Sletning, anonymisering og afindeksering – punkt B.8  

DR har afvist, at der er grundlag for at hindre tilgængeligheden af artiklen. 

 

Artiklen blev publiceret den 15. november 2005 og har været offentlig tilgængelig i knap 16 

år. Der er tale om en kort omtale af, at [Klager] blev idømt en ubetinget fængselsstraf på otte 

år for at have snydt en 88-årig patient for 500.000 kr. og for at have forsøgt at dræbe patien-

ten ved ildspåsættelse af patientens hjem. Det fremgår også af artiklen, at forbrydelsen blev 

begået som led i [Klager]s daværende arbejde som natsygeplejerske, og at hun ud over fæng-

selsstraffen fik forbud mod at udøve sit hverv som sygeplejerske i fremtiden. DR har lagt til 

grund, at forbuddet stadig er gældende i dag. 

 

I artiklen omtales [Klager] ved sit fulde navn. [Klager] har imidlertid oplyst, at hun efter 

domsfældelsen har skiftet efternavn, og artiklen indeholder derfor ikke oplysninger om hen-

des nuværende efternavn. [Klager]s børn er hverken direkte eller indirekte omtalt i artiklen.  

 

DR har bemærket, at omtalen af [Klager]s strafbare forhold som udgangspunkt er en følsom 

og privat oplysning. Det fremgår imidlertid af punkt B.8 i de vejledende regler for god presse-

skik og Pressenævnets praksis, at DR ikke er forpligtet til at hindre tilgængeligheden af så-

danne oplysninger, men kan hindre disse, i det omfang det er muligt og skønnes rimeligt. 

 

DR har i den forbindelse bemærket, at der er tale om en alvorlig forbrydelse, hvor [Klager] 

ved ildspåsættelse har begået drabsforsøg på en patient for at skaffe sig økonomisk vinding 



 

 
  4 

 

 

 

gennem misbrug af sit offentlige hverv som sygeplejerske. En stilling i samfundet, der er for-

bundet med at pleje og drage omsorg for sårbare borgere. DR har bemærket, at [Klager] – 

grundet ildspåsættelsens særligt skærpende omstændigheder og sagens forhold i øvrigt – 

blev idømt den strengeste straf for forbrydelsen efter straffeloven. Ud over den ubetingede 

fængselsstraf blev [Klager] også frakendt retten til at arbejde som sygeplejerske i fremtiden. 

Dommen blev i 2006 stadfæstet af Højesteret. 

 

Det er DRs opfattelse, at det fortsat er en relevant oplysning, at en sundhedsfaglig person er 

frakendt retten til at praktisere inden for sit fag, og artiklen derfor stadig har væsentlig of-

fentlig interesse. 

 

Det forhold, at der er gået 16 år siden endelig dom i sagen, at [Klager] har afsonet sin straf, og 

at straffedommen ikke længere fremgår af hendes straffeattest, ændrer efter DRs opfattelse 

ikke på, at hensynet til sagens karakter og alvor og artiklens offentlige interesse er tungtve-

jende i den konkrete sag. Det gælder uanset, at [Klager] ikke er en kendt eller offentlig per-

son. Dertil kommer, at [Klager] siden artiklens offentliggørelse har skiftet efternavn og derfor 

ikke umiddelbart kan identificeres i den brede offentlighed. [Klager] har i klagen henvist til 

en folder om de presseetiske regler fra 2013 udarbejdet af Dansk Journalistforbund og Dan-

ske Medier. DR har bemærket, at folderen ikke har relevans for Pressenævnets vurdering af 

denne sag. 

 

På den baggrund er det DRs vurdering, at hensynet til [Klager]s privatliv ikke kan veje tun-

gere end hensynet til informationsfriheden og den offentlige interesse, der ligger i at omtale 

hendes alvorlige forbrydelse og dom herfor. 

 

Dette er også i overensstemmelse med Pressenævnets praksis på området, jf. eksempelvis 

Pressenævnets kendelse af 18. november 2014 i sag nr. 14-70-00688. I kendelsen udtalte 

Pressenævnet ikke kritik af mediets afvisning af at slette eller afindeksere 13 år gamle artik-

ler, der omtalte en læges fængselsstraf på 12 måneder for flere alvorlige seksuelle overgreb på 

sine patienter. Pressenævnet fandt på baggrund af sagens karakter og alvor ikke, at andre til-

strækkeligt tungtvejende grunde talte for imødekommelse af anmodningen, herunder at der 

var gået mange år siden domsfældelsen. 

 

For så vidt angår det af [Klager] påberåbte hensyn til hendes børn har [Klager] fremhævet, at 

den offentlige omtale af hendes tidligere navn og straffesag har store konsekvenser for hen-

des børn og dermed krænker børnenes privatliv. DR har i den forbindelse bemærket, at punkt 

B.8 i de vejledende regler for god presseskik og hensynet deri angår de personer, der direkte 

eller indirekte omtales eller kan identificeres i en publiceret historie, og hvis private oplysnin-

ger er genstand for omtalen i historien. Formålet med punkt B.8 er dermed at beskytte den 

omtalte selv og ikke vedkommendes familiemedlemmer, herunder børn, når disse hverken er 

omtalt eller på anden vis identificeret. 

 

Det er således DRs vurdering, at hensynet til [Klager]s børn, hvis private oplysninger eller 

forhold ikke er omtalt i artiklen, falder uden for punkt B.8s anvendelsesområde. Det forhold, 



 

 
  5 

 

 

 

at [Klager]s børn på grund af deres efternavn kan sættes i forbindelse med [Klager] og hen-

des straffedom medfører efter DRs opfattelse ikke, at hendes børn direkte eller indirekte ud-

stilles som kriminelle, sådan som [Klager] påstår, og bør derfor heller ikke medføre, at hensy-

net i punkt B.8 udstrækkes til at omfatte hendes børn. 

 

DR har i øvrigt bemærket, at [Klager]s brede fortolkning af punkt B.8s anvendelsesområde i 

praksis vil indebære en uhensigtsmæssig udvidelse af privatlivsbeskyttelsen – og dermed 

også klageadgangen – for den omtaltes familiemedlemmer og eventuelt øvrige borgere, hvis 

navn er identisk med den omtaltes. Det vil efter DRs opfattelse få uoverskuelige konsekven-

ser for mediernes omtale af ikke kun strafbare forhold, men også andre private eller føl-

somme forhold, som familiemedlemmer eller øvrige borgere med samme navn ikke ønsker at 

blive sat i forbindelse med. [Klager]s fortolkning af punkt B.8 vil dermed medføre, at bestem-

melsens formål udvandes betydeligt. 

 

Samlet er det således DRs opfattelse, at DRs afvisning af at hindre tilgængeligheden af artik-

len er i overensstemmelse med god presseskik. 

 

 

3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 

I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  

Jesper Rothe, Hans Peter Blicher, Ulrik Holmstrup og John Meinert Jacobsen. 

 

 

God presseskik 

Sletning, anonymisering og afindeksering – punkt B.8  

[Klager] har klaget over, at DR har afvist hendes anmodning om at slette, anonymisere eller 

afindeksere artiklen ”Sygeplejerske dømt for drabsforsøg”. 

 

 

Generelt om punkt B.8 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at meddelelser, som er offentliggjort i 

digitale medier, ofte vil være tilgængelige længe efter, at de er publiceret. Efter anmodning til 

mediet kan tilgængeligheden af sådanne tidligere offentliggjorte, følsomme eller private op-

lysninger hindres, i det omfang det er muligt og skønnes rimeligt, jf. punkt B.8.  

 

Medier kan afindeksere, dvs. ændre instruksen til søgemaskiner, så søgemaskiner ophører 

med at henvise til artiklen, anonymisere, dvs. ændre i artikelteksten så eksempelvis et per-

sonnavn anonymiseres, eller helt afpublicere en artikel, dvs. fjerne artiklen fra hjemmesiden. 

 

Det er nævnets opfattelse, at anvendelse af B.8 i de vejledende regler og muligheden for at 

meddele et medie kritik for ikke at imødekomme en anmodning om afindeksering, anonymi-

sering eller afpublicering som udgangspunkt kun bør anvendes, når der er tale om oplysnin-

ger, som er særligt belastende for den person, der er omtalt. 

 

 



 

 
  6 

 

 

 

Den konkrete sag 

Artiklen indeholder omtale af en straffesag, hvor [Klager] blev idømt otte års fængsel for at 

have franarret en 88-årig patient 500.000 kr. og for at have forsøgt at dræbe patienten ved 

ildspåsættelse af patientens hjem. De strafbare forhold fandt sted i forbindelse med [Klager]s 

hverv som sygeplejerske. 

 

På baggrund af sagens oplysninger lægger Pressenævnet til grund, at [Klager] i november 

2005 blev idømt otte års fængsel for drabsforsøg, brandstiftelse og dokumentfalsk, og at hun 

i samme forbindelse fik forbud mod at udøve hverv som sygeplejerske. Nævnet lægger endvi-

dere til grund, at [Klager] efter domfældelsen har foretaget navneændring fra ”[Klager]” til 

”[Klager]”. 

 

Pressenævnet lægger videre til grund, at Ekstra Bladet, B.T., Politiken og Berlingske har imø-

dekommet [Klager]s anmodning om at hindre tilgængeligeden af artiklerne om sagen, som er 

bragt på baggrund af samme nyhedstelegram fra Ritzaus Bureau. 

 

Det er Pressenævnet opfattelse, at artiklen fra 2005 med omtale af domfældelsen af [Klager] 

og hendes ludomani indeholder personoplysninger af følsom karakter, der som udgangs-

punkt må betragtes som værende særlig belastende for [Klager]. 

 

Tre medlemmer – formand Jesper Rothe, Ulrik Holmstrup og John Meinert Jacobsen – ud-

taler: 

 

På baggrund af sagens karakter og alvor, som er af klar offentlig interesse, finder vi ikke an-

ledning til at udtale kritik af DR for at afvise [Klager]s anmodning om sletning eller anonymi-

sering af artiklen. 

 

Uanset grovheden af den begåede kriminalitet finder vi imidlertid efter en samlet vurdering, 

at der ikke er særlige grunde til, at oplysningerne skal være tilgængelig ved søgning på [Kla-

ger]s tidligere navn ”[Klager]” i søgemaskiner. Vi finder derfor, at det ville være rimeligt at 

hindre tilgængeligheden af artiklen ved at foretage afindeksering af artiklen. Vi har lagt vægt 

på, at der er gået 16 år, siden der faldt dom i sagen, at [Klager] ikke indtog en fremtrædende 

stilling i samfundet, og at hun ikke er en offentlig person. Vi udtaler derfor kritik af DR for 

ikke at have imødekommet [Klager]s anmodning om afindeksering af artiklen. 

 

Et medlem – Hans Peter Blicher – udtaler:  

 

Efter min opfattelse er der i nærværende sag ikke grundlag for til at tilsidesætte mediets skøn 

af, at sagen fortsat har en samfundsmæssig interesse, der overgår hensynet til klager. Det, at 

der er gået 16 år siden gerningen, kan ikke føre til andet resultat. 

 

I nærværende sag er der tale om en særdeles alvorlig kriminalitet, herunder groft bedrageri 

samt personfarlig kriminalitet, hvor strafudmålingen var markant højere end i Pressenævnets 

sag nr. 14-70-00688, hvor der ikke er udtalt kritik for ikke at hindre tilgængeligheden af op-

lysningerne.  



 

 
  7 

 

 

 

 

Jeg har ud over sagens alvor tillige lagt vægt på, at der er tale om en forbrydelse, der er be-

gået i offentlig tjeneste, og hvor klager har fået permanent frakendt retten til at udøve sit er-

hverv. At klager begrundede bedrageriet med, at hun led af ludomani, hvilket isoleret set er 

en privat, følsom oplysning, kan ej heller føre til et andet resultat.  

 

Der afsiges kendelse efter flertallet. Nævnet udtaler herefter kritik af DR for ikke at have imø-

dekommet [Klager]s anmodning om afindeksering af artiklen. 

 

Da klager ikke har ønsket kendelsen offentliggjort i DR, pålægger nævnet ikke den ansvars-

havende redaktør af avisen at offentliggøre kritikken i medfør af medieansvarslovens § 49. 

 

 


	Kendelse

