
 

 

   

 

  2 

Kendelse 

afsagt den 12. oktober 2021 

 

 

Sag nr. 2021-80-0664 

 

Ørsted A/S 

 

mod  

   

Weekendavisen 

 

Ørsted A/S har klaget til Pressenævnet over artiklen ”Pyramidespil”, som blev bragt i Week-

endavisen den 28. maj 2021 og på netavisen weekendavisen.dk den 29. maj 2021, idet selska-

bet mener, at god presseskik er tilsidesat.  

 

Ørsted A/S har klaget over, at artiklen indeholder en række faktuelt forkerte påstande, der er 

både krænkende og skadelige, og som burde have været forelagt for Ørsted A/S forud for of-

fentliggørelsen af artiklen.  
 

 

 

1 Sagsfremstilling 

Den påklagede artikel 

Weekendavisen bragte den 28. maj 2021 artiklen ”Pyramidespil” i sektion 1, Samfund, på 

side 6. Artiklen blev den 29. maj 2021 ligeledes bragt på netavisen weekendavisen.dk. I begge 

udgaver er artiklen ledsaget af et billede af et kraftværk med logo og navn på selskabet Ørsted 

A/S [Herefter benævnt Ørsted, Pressenævnet].  

 

Over overskriften ”Pyramidespil” fremgår følgende:  

 

”Klima. Nu skal danskere satse pensionsformuen på energiøer og elsamarbejde 

med Tyskland. Det er måske ikke så klogt. Måske er det ikke engang muligt.” 

 

Af artiklen fremgår følgende:  

 

”Danskere er verdensmestre i pension. Danskere har opsparet en privat pensionsfor-

mue, der er over to gange værdiskabelsen pr. år, BNP. En af grundene til, at denne 

pensionsopsparing har været så vellykket, er, at pengene i overvejende grad har væ-

ret investeret såkaldt neutralt. 



 

 
  2 

 

 

 

60 års finansteori har vist, at neutrale investeringer – køb af et bredt spektrum af 

værdipapirer – eksempelvis et børsindeks, der repræsenterer alle de store virksom-

heder på en given børs – er ualmindelig fornuftigt. Danske pensionsselskaber og -

kasser er nu på vej væk fra denne strategi. Pengene skal ind i klimakampen. Det er 

måske ikke klogt. 

Folketinget vedtog i begyndelsen af februar en aftale om energiøer, der skal give 

Danmark store mængder energi og koste 210 milliarder. Samlet bliver omkostnin-

gerne dog meget højere, eftersom strømnet på land, balancekraft og import af dyr 

strøm ikke er medtaget i beregningerne. Vi vender tilbage til nettet. Men hvad vi al-

lerede nu kan slå fast er, at en del af den samlede danske pensionsformue skal indgå 

i projektet: »En vind-ø i Nordsøen vil sætte endnu mere fart i den grønne omstilling, 

mens vi på samme tid skaber værdier for Danmarks pensions-opsparere. Derfor står 

vi i PFA klar til sammen med de andre i konsortiet (der skal bygge øerne, red.) at 

løfte dette historiske projekt og derigennem sikre, at PFAs 1,3 millioner kunders op-

sparing kommer ud at arbejde i den bedst tænkelige tjeneste,« udtaler [Person 1], 

koncerninvesteringsdirektør PFA Pension, i en pressemeddelelse.  

 

[Billede: Her er indsat et billede af et af Ørsteds kraftværker med Ørsteds navn og 

logo på. Billedet er ledsaget af følgende billedtekst: ”Hvordan kan det gå til, at Ør-

sted havde et fornuftigt overskud, når den strøm, selskabet producerer, er så lidt 

værd på markedet? Foto: Fotografens navn, Pressenævnet] 

 

Kommer det til at gå godt? Lad os sammenligne de to energiselskaber Ørsted og 

Equinor. Equinor hed før i tiden Statioil, og Ørsted var engang kendt under navnet 

Dansk Olie og Naturgas. De to selskaber har det tilfælles, at de nu er begyndt at pro-

ducere vindkraft. Der er også forskel på dem, for selvom Equinor bliver stadig større 

på vindkraft, er det fortsat først og fremmest et fossilselskab. Ørsted har derimod 

solgt sig helt ud af olie- og gasbranchen og arbejder hovedsageligt med vindkraft – 

den samme type strømproduktion, der skal finde sted på energiøerne.  

Desuagtet er Equinor og Ørsted de to selskaber, som i de senere år har konkurreret 

om at være det mest værdifulde børsnoterede selskab i Norden. Dog er denne kon-

kurrence måske en kende fiktiv, for begge selskaber er, hvad reel værdi angår, 

dværge i sammenligning med Petoro AS.  

Nu spørger Weekendavisens læsere: Hvad er i alverden er Petoro for noget? Det er 

den norske stats olie- og gasselskab. Petoro kontrollerer en tredjedel af olien og gas-

sen på den norske sokkel, og den norske stat ejer 100 procent af aktierne i selskabet. 

I årene 2018-19 betalte Petoro 24.104 millioner dollars til den norske statskasse.  

Kun ét selskab i verden indbetalte mere til statskassen end norske Petoro i årene 

2018-19, og det var Saudi Arabian Oil Company. Apple kom ind på tredjeplads, Sam-

sung som nummer fire. Men Equinor klarede sig heller ikke dårligt. Det endte på en 

ottendeplads i verden. I Europa var Equinor nummer tre, kun overgået af et andet 

olieselskab, hollandske Shell og så altså af Petoro.  

Formuen går tabt 

For at foregribe konklusionen: De underliggende værdier i Ørsted sammenholdt 

med værdierne i Equinor har ikke noget at gøre med, hvad aktierne bliver vurderet 



 

 
  3 

 

 

 

til. Ørsted betaler næsten ingenting i skat sammenlignet med Equinor af den simple 

grund, at der i Ørsted ikke er noget særlig stort driftsoverskud at beskatte. 

Olie og gas i et frit og velfungerende marked giver fortsat superprofitter, mens vind-

kraft i et frit og velfungerende marked knap nok giver et markedsoverskud. Og her 

kommer så det sørgelige: Hvis pensionsformuer skal vokse over generationer, skal 

de investeres i noget, der giver en varig markedsprofit, ellers går formuerne tabt.  

Det er ikke svært at sammenligne regnskabet i Ørsted med Equinors, men nogen 

skal jo først få ideen. Den fik [Person 2], som er redaktør på hjemmesiden Europo-

wer Energy, her i maj måned. Og så skal vi igen huske på, at det danske folketing 

med hjælp fra danske pensionsselskaber skal bygge energiøer baseret på den samme 

teknologi og den samme idé, som ligger til grund for det moderne Ørsted, altså vind-

kraft. Det er for øvrigt endnu ikke afgjort, hvem der skal bygge øerne – kun, at Fol-

ketinget ønsker at få dem bygget.  

[Person 2] har sammenlignet tallene i første kvartal 2021. Vi konverterer for en 

nemheds skyld norske kroner til danske. Equinor havde en omsætning på 100 milli-

arder, et resultat før skat på knap 28 milliarder, og sad tilbage med en skatteregning 

på 16,4 milliarder.  

Ørsted havde en omsætning på 18,9 milliarder kroner, et resultat før skat på 2,5 mil-

liarder og kunne se frem til en skatteregning på 949 millioner kroner. I begyndelsen 

af maj var de to selskaber omtrent lige meget værd på børsen, cirka 400 milliarder 

kroner. Det til trods for at Equinor havde en omsætning, der var omkring fem gange 

større end Ørsteds, et overskud før skat, som var 11 gange større, og betalte 17 gange 

så meget i skat. I 2018-19 indtog Ørsted plads nummer 348 blandt de selskaber i 

verden, der betaler mest til statskasserne.  

Ørsted sælger håb  

Men sammenligningen mellem mærkelige tal og reelle værdier slutter ikke her. Lad 

os forestille os, at Ørsted måtte afhænde sin strømproduktion i det nordiske marked, 

og at det fik gennemsnitsprisen for strøm i første kvartal 2021. Vi ser bort fra, at Ør-

sted i forbindelse med forskellige vindprojekter rundtomkring i verden modtager 

subsidier for at producere vindkraft. Havde Ørsted solgt elkraft i det nordiske mar-

ked og fået gennemsnitsprisen, ville selskabet have solgt elkraft for to milliarder kro-

ner, altså langt mindre end selskabets overskud.  

Norske vandkraftsproducenter, som måtte sælge elkraft til nordisk markedspris, 

havde derimod store overskud i den samme periode. De tjente store summer uden 

subsidier og måtte derfor betale ualmindelig meget i skat til den norske stat.  

Jovist, Ørsted sælger elkraft, men producerer ikke selv ret meget. I første kvartal 

producerede selskabet 6,1 TWh vindkraft. Det norske selskab Statkraft producerede 

til sammenligning 18,3 TWh ved hjælp af vandkraft i første kvartal. Hvis vi medreg-

ner olie- og gasproduktionen, eksporterede Norge over 2000 TWh i 2019. Ørsted er 

relativt til energiproduktion ikke desto mindre meget mere værd på børsen end 

samtlige norske olie- og elkraftselskaber.  

Så kommer det store spørgsmål: Hvordan kan det gå til, at Ørsted havde et fornuf-

tigt overskud, som ganske vist er påfaldende lille sammenlignet med Equinors, når 

den strøm, selskabet producerer, er så lidt værd på markedet? Det skyldes blandt 

andet subsidier, at Ørsted får en højere pris for strømmen end andre procenter. Men 



 

 
  4 

 

 

 

det skyldes først og fremmest, at Ørsted bygger vindparker. Når vindparkerne står 

færdige, bliver de solgt videre med stor fortjeneste, og det til trods for, at det, som 

projekterne producerer, altså næsten ikke har nogen værdi i den virkelige nutidige 

verden.  

Hvem køber disse projekter? I mange tilfælde bliver de købt af pensionsfonde, som 

nu ønsker at være »rene«. Ørsted sælger håb, håb om en bedre og mere klimavenlig 

fremtid.  

Et godt eksempel er det nordiske oliefond, som officielt hedder Statens Pensjonds-

fond Utland og er verdens største statslige fond. Fondet er under et stadig større po-

litisk pres til at bidtage til en mere klimavenlig verden. Dette er på ingen måde 

usædvanligt. Pensionsfonde i hele den vestlige verden er nu lige så vel som de dan-

ske under den slags pres til at investere i grøn teknologi.  

Når store formuer opsøger dårlige projekter, bliver priserne presset i vejret, og det er 

grunden til, at verdens investorer nu mener, at Ørsted er lige så meget værd som 

Equinor. Det er næppe længere et spørgsmål om, hvorvidt der er tale om en boble, 

og spørgsmålet er derfor heller ikke, hvornår der går hul på bolden. Direktør [Person 

3] fra den franske gigant Total, der også har købt vindprojekter, udtalte for nylig til 

Financial Times: Priserne på grønne selskaber » er vanvittige nu for tiden«. 

Hvad gjorde det norske oliefond i begyndelsen af april? Det købte 50 procent af hav-

vindparken Borssele 1 & 2 i Holland.  

Hvem har stået for anlægget, og hvem ejede de 50 procent? Det gjorde Ørsted. Olie-

fondet betalte 1,375 milliarder euro for andelen på de 50 procent. Ørsted regnskabs-

førte en gevinst på fem milliarder danske kroner. Det er groft sagt et afkast på noget 

nær 100 procent, og de fem milliarder indgår i Ørsteds overskud i 2021. 

Dette minder om et pyramidespil. At Ørsted er værdsat så højt, handler sådan set 

ikke om, hvad de producerer og hvor meget, men om den finansielle gevinst selska-

bet kan få ud af sælge projekter videre til stadig flere nye spillere. [Person 2] skriver: 

»Som det er nu, producerer […] Ørsted næsten ingenting og tjener meget lidt på bæ-

redygtig energiproduktion.« Hvis Ørsted skal blive ved med at få samme overskud 

som i dag og gerne forøge det, er selskabet med andre ord helt afhængigt af, at der 

kommer stadig flere købere til dets projekter på bæredygtighedsmarkedet, der-

iblandt danske pensionsselskaber.  

Når vinden ikke blæser 

De danske energiøer står dog også over for et andet problem end det rent finansielle, 

og nu drejer det sig om fysik. Når de to første øer er færdige, vil Danmarks samlede 

produktion af vindkraft – når det blæser – overstige det samlede behov for strøm i 

landet. 

Som Energistyrelsen skriver på sin hjemmeside: »Energiøernes kapacitet på først 5 

GW og senere 10 GW er større end det danske forbrug af strøm. Derfor skal strøm-

men eksporteres til vores nabolande og bidrage til grøn omstilling på tværs af Dan-

marks grænser« En del af den overskydende energi skal blandt andet bruges til at 

producere hydrogen. Men som vi ved, blæser vinden ikke altid. Skal man producere 

hydrogen, bør man have en stabil adgang til strøm, og den strøm skal jo komme et 

sted fra. Danmark har indgået aftaler om fremtidig udveksling af strøm med Tysk-

land.  



 

 
  5 

 

 

 

Der findes kun to stabile former for kraftproduktion, som ikke slipper CO2 ud, og 

det er vandkraft fra magasin og atomkraft.  

Norge har mange magasiner, men vi er i gang med at elektrificere olie- og gasplat-

formene på soklen, og desuden skal vi bygge flere enorme bilbatterifabrikker. Norge 

får formentlig brug for magasinkraften selv og kan derfor ikke sende den til Dan-

mark, når det ikke blæser. 

Tyskland har som bekendt vedtaget at afvikle atomkraften, og Sverige, som Dan-

mark gennem tiden har importeret en hel del strøm fra, er også begyndt at nedlægge 

atomkraftværkerne.  

Hvilke forudsætninger har så Tyskland og Danmark for at udveksle strøm, når vin-

den for eksempel ikke blæser, og man er nødt til at opretholde hydrogenproduktio-

nen? Aftalen mellem de to lande ligger på Energistyrelsens hjemmeside, men er des-

værre ikke særlig konkret. Og som det udtrykkes sidst i aftalen: »Denne aftale er en 

politisk erklæring, som giver udtryk for en fælles interesse i et samarbejde. Den ska-

ber ingen rettigheder eller forpligtelser, som er reguleret af folkeretten, og den på-

tvinger ingen af parterne finansielle forpligtelser.« 

Højeste el-pris i Europa 

Der Bundesrechnungshof, den tyske rigsrevision, udtaler sig mere konkret om forsy-

ningssikkerheden. Den tyske rigsrevision er uafhængig af Forbundsdagen, regerin-

gen og tyske domstole. Den har ikke ret meget godt at sige om den tyske satsning på 

klimavenlig teknologi. Den siger ligeud i en rapport fra begyndelsen af april, at den 

grønne omstilling truer systemsikkerheden i det tyske strømnet, og at priserne er 

dømt til at stige i fremtiden, selvom tyskerne allerede nu betaler den højeste elpris i 

Europa.  

Alene den planlagte udbygning af strømnettet mellem 2000 og 2025 løber op i 520 

milliarder euro. Disse planer er ikke ligefrem opløftende, og de er heller ikke til-

strækkelige. For samtidig med den manglende netudbygning har Tyskland planlagt, 

at der skal køre mellem syv og to millioner elbiler på tyske veje inden 2030, og at der 

skal opføres en million ladestandere. 

Dertil kommer en række andre klimaprojektet. De har det til fælles, at de ikke er ko-

ordinerede og savnet et fundament i de fysiske forhold, og det skal alt sammen ske 

uden atomkraften, som bliver endegyldigt nedlagt i 2022. Ansvaret for koordinerin-

gen ligger hos det tyske finansministerium.  

Direktøren for den tyske rigsrevision, [Person 4], udtrykte det på følgende måde, da 

rapporten blev offentliggjort: »Finansministeriet har i forbindelse med de proble-

mer, der er knyttet til leveringssikkerhed og systemsikkerhed, i væsentligt omfang 

forsømt spørgsmål om netudbygning, strømlagring, netvedligeholdelse, netstabilitet 

samt problematikken i forbindelse med strømafbrydelser. Her er et påtrængende be-

hov for nye projekter.« Et illustrerende eksempel på netproblemerne er den reelle 

udbygning sammenholdt med den planlagte. I midten af 2020 skulle der have været 

anlagt 5.061 kilometer nyt strømnet i Tyskland.  

Det endelige resultat blev 913 kilometer. Rigsrevisionen beder kun den tyske rege-

ring om at fremlægge realistiske tal.   

Det er uomtvisteligt klart, at ethvert stort elprojekt er afhængigt af både eksport til 

og import fra nabolandene. Som situationen er i øjeblikket, er det langtfra sikkert, at 



 

 
  6 

 

 

 

energiøerne overhovedet er en mulighed. Nabolandene, ganske særligt Tyskland, har 

simpelthen ikke kapacitet til at modtage al den planlagte vindkraft.  

Men hvis energiøerne alligevel ikke bliver til noget, kan pensionsformuerne jo bru-

ges til at købe Ørsted-aktier for. Drømmen om en grønnere fremtid har gjort de nu-

værende aktionærer rige. Fremtiden har dog brug for mere end drømme. Fremtiden 

har brug for reel energi, der kan overføres gennem kabler og net. Det samme har 

danske pensionsformuer.  

Oversat af [Person 5].” 

 

 

Efter offentliggørelsen  

Ørsted har fremlagt den korrespondance, selskabet havde med Weekendavisen i perioden ef-

ter offentliggørelsen af artiklen og frem til klagen til Pressenævnet. Efter artiklens offentlig-

gørelse den 28. maj 2021 sendte Ørsted den 1. juni 2021 følgende mail til Weekendavisen:  

  

”Kære [Chefredaktøren], ansvarshavende chefredaktør 

Fredag den 28. maj 2021 bragte Weekendavisen en stort opsat artikel med overskrif-

ten Pyramidespil. Artiklen bygger på en fordrejet gengivelse af virkeligheden, støttet 

af en række faktuelt forkerte påstande, der er både krænkende og skadelige for Ør-

sted. Dertil kommer, at Ørsted er ikke blevet forelagt kritikken inden artiklen er ble-

vet trykt, hvilket er i strid med god presseskik. 

Artiklen omhandler en lang række emner, bl.a. de danske planer om energiøer, pen-

sionsselskabers investering, udbygningen af det tyske energinet samt sammenlignin-

ger af Equinor og Ørsted. Jeg vil undlade at gå ind i den fortænkte tankerække, som 

journalisten fremstiller, og som giver et helt fordrejet billede af virkelighedens ver-

den. Jeg vil i stedet fokusere på de væsentligste fejlbehæftede påstande i artiklen:  

 

• I artiklen fremgår det, ”at der i Ørsted ikke er noget særligt driftsoverskud 

af beskatte”. Det er faktuelt forkert. I 2019 og 2020 genererede Ørsted et 

overskud før renter, skat og afskrivninger (EBITDA) på hhv. 17,4 mia. kr. og 

18,1 mia. kr. og betalte hhv. 4,8 mia. kr. og 1,1 mia. kr. i skat.  

 

• Centralt i artiklen står påstanden om, at Ørsteds havvindprojekter ikke ge-

nerer overskud, men ”minder om et pyramidespil”, hvilket også har inspire-

ret artiklens overskrift. I artiklen påstås det, at ”hvis Ørsted skal blive ved at 

få samme overskud som i dag … er selskabet helt afhængig af, at der kom-

mer stadig flere købere til dets projekter”. Det er faktuelt helt forkert. Drif-

ten af Ørsteds havvindparker generede i 2020 et overskud før renter, skat 

og afskrivninger (EBITDA) på 15,5 mia. kr., og indtjeningen fra vores ener-

giproducerende aktiver forventes i gennemsnit at stige med 20% i perioden 

fra 2017-2023. Indtægter fra eventuelt salg af andele i havvindmølleparker 

kommer ved siden af denne markante vækst i driftsindtjeningen. 

 



 

 
  7 

 

 

 

Artiklens centrale påstand, som også har inspireret overskriften – at Ørsted er at 

sammenligne med et pyramidespil, hvor der ikke bliver skabt reelle værdier er såle-

des grundlæggende forkert, og både skadelig og krænkende for Ørsted.  

 

Hertil kommer yderligere forenklede fejlagtige påstande, som er med til at vildlede 

læseren frem for at oplyse: 

 

• I artiklen, som gør energiøerne til et af sine væsentlige temaer, fremføres 

det, at der på energiøerne skal finde strømproduktion baseret på vindkraft 

sted. Det er en fundamental misforståelse af energiøerne, som netop ikke 

skal huse energiproduktion, men først og fremmest de transmissionsanlæg, 

som skal bidrage til at bringe elproduktionen i land. 

 

• Artiklen gentager det meget forenklede synspunkt, at vinden ikke blæser 

hele tiden og at vindenergi derfor er ustabil. Det er korrekt, at vinden ikke 

blæser konstant, men det er en meget forenklet påstand al den stund at Ør-

steds havvindmøller producerer strøm i ca. 95% af tiden. 

 

• Det påstås i artiklen, at vedvarende hydrogen ikke kan produceres med el 

fra havvind, fordi den er ustabil, men kun fra vandkraft eller atomkraft. Det 

er også forkert. 

 

Artiklen er således langt under Weekendavisens standarder for høj journalistisk in-

tegritet og faktuelt korrekte oplysninger. Hertil kommer, at Ørsted ikke er blevet 

kontaktet i forbindelse med den alvorlige og fordrejede kritik, der fremføres i artik-

len, hvilket er i strid med god presseskik. 

 

Vi forventer derfor, at Weekendavisen bringer en berigtigelse i avisen og på sociale 

medier. Det er samtidig vores håb, at Weekendavisen vil tilstræbe at give sine læsere 

relevant, nuanceret og fagligt korrekt viden og perspektiv om de globale klimapro-

blemer, behovet for en grøn omstilling af verdens energisystemer samt det forhold at 

levetidsomkostningerne ved at producere energi baseret på vedvarende energi i dag 

er markant lavere end baseret på fossile brændsler.  

Vi står naturligvis til rådighed med yderligere oplysninger om Ørsted.” 

 

 

Weekendavisen besvarede herefter henvendelsen samme dag og skrev følgende:  

 

”Kære [Chefen], tak for din mail, som vi naturligvis har set på med stor alvor. Week-

endavisen er ikke interesseret at viderebringe fejlagtige påstande, og sker det, vil vi 

hellere end gerne rette og undskylde. I dette tilfælde mener vi dog ikke, at vi har vi-

derebragt oplysninger, som er forkerte. 

Et par ord om [Journalisten]s artikel, som er en klassisk Weekendavis-analyse; det 

vil sige en artikel, hvor en indsigtsfuld skribent giver en gennemgang og vurdering af 

et komplekst emne, som formidles på en måde, så den nysgerrige læser kan forstå 



 

 
  8 

 

 

 

det. Vi bringer den slags artikler hver eneste uge, det er et slags kendemærke for avi-

sen, som læserne værdsætter, og selv om analyserne kan være kritiske, er det ikke en 

genre, som kræver af os, at vi konfronterer den kritiserede med kritikken. 

Det er således ikke en journalistisk artikel, [Journalisten] har lavet, hvor han lader 

forskellige parter komme til orde. Han fører selv ordet. Artiklens kerne er en sam-

menligning mellem Ørsted med norske Equinor, og [Journalisten] tager udgangs-

punkt, som han forklarer, i en kommentar af [Person 2], redaktør på hjemmesiden 

Europower Energy, som blev publiceret for nylig. Men [Journalisten] har naturligvis 

læst forskellige rapporter, både fra Equinor, Ørsted og Norske Statkraft. Alle tal er 

offentligt tilgængelige; med andre ord gør [Journalisten] ikke brug af noget, som 

ikke alle andre også kan finde. Lad mig svare på din kritik punkt for punkt: 

 
• I artiklen fremgår det, ”at der i Ørsted ikke er noget særlig driftsoverskud 

af beskatte”. Det er faktuelt forkert. I 2019 og 2020 genererede Ørsted et 

overskud før renter, skat og afskrivninger (EBITDA) på hhv. 17,4 mia. kr. og 

18,1 mia. kr. og betalte hhv. 4,8 mia. kr. og 1,1 mia. kr. i skat. 

 

Artiklens greb er som sagt en sammenligning mellem Equinor og Ørsted og imellem 

de to virksomheders børsværdier. Den tager, som det fremgår, udgangspunkt i første 

kvartal 2021 - ikke i tal fra 2019 og 2020. Tallene er hentet fra Ørsteds egen kvar-

talsrapport. Det er en kendsgerning, at Ørsted ikke har et særligt stort overskud at 

beskatte i sammenligning med Equinor. Alligevel er børsværdierne stort set de 

samme. [Journalisten] prøver at forklare hvorfor. 

 
• Centralt i artiklen står påstanden om, at Ørsteds havvindprojekter ikke ge-

nerer overskud, men ”minder om et pyramidespil”, hvilket også har inspire-

ret artiklens overskrift. I artiklen påstås det, at ”hvis Ørsted skal blive ved at 

få samme overskud som i dag … er selskabet helt afhængig af, at der kom-

mer stadig flere købere til dets projekter”. Det er faktuelt helt forkert. Drif-

ten af Ørsteds havvindparker generede i 2020 et overskud før renter, skat 

og afskrivninger (EBITDA) på 15,5 mia. kr., og indtjeningen fra vores ener-

giproducerende aktiver forventes i gennemsnit at stige med 20% i perioden 

fra 2017-2023. Indtægter fra eventuelt salg af andele i havvindmølleparker 

kommer ved siden af denne markante vækst i driftsindtjeningen. 

 

Igen må vi henvise til artiklens udgangspunkt, som er at sammenligne det danske og 

det norske selskab i første kvartal 2021. [Journalisten] fortæller i analysen, hvilke af 

de to virksomheder som betalte mest i skat i 2018-2019. Han fortæller ligeledes, at 

Ørsted har solgt halvdelen af en vindpark i Holland, og at salgets fortjeneste bliver 

en del af Ørsteds overskud. Ser man på afkastet af det investerede kapital, som er 

hentet fra Ørsteds egne regnskaber, viser de en klart faldende tendens i de seneste 

par år. Det blev bekræftet i første kvartal 2021, hvor ROCE ifølge Ørsteds egne tal lå 

på 7,5 procent. Det skyldes, at vindenergimarkedet er blevet mere kompetitivt, og at 

afkastet på projekterne er faldende. De gamle projekter, som har modtaget høje sub-

sidier, udfases eller sælges og erstattes af nye projekter med langt lavere afkast. 

 



 

 
  9 

 

 

 

• Artiklens centrale påstand, som også har inspireret overskriften – at Ør-

sted er at sammenligne med et pyramidespil, hvor der ikke bliver skabt re-

elle værdier er således grundlæggende forkert, og både skadelig og kræn-

kende for Ørsted. 

 

[Journalisten] tager udgangspunkt i prisen på den norske energibørs i første kvartal 

og fortæller, hvad Ørsteds vindkraft ville have været værd, hvis alt var blevet solgt til 

markedspris. Han citerer direktøren for Total, som siger, at priserne på grønne sel-

skaber som eksempelvis Ørsted er “vanvittige”. Når overskud før renter, skat og af-

skrivninger ventes at stige i perioden 2017-23, reflekterer det, at Ørsted investerer 

og øger sin tilrådighedstående økonomi. Men [Journalisten]s pointe er, at skal man 

sige noget om lønsomhed, må man sammenligne med, hvor meget kapital der er in-

vesteret. Ser man på markedets forventning til Ørsted, ventes afkastet af investeret 

kapital at falde frem til 2023. Det er [Journalisten]s vurdering, som han argumente-

rer overbevisende for, at Ørsted er afhængig af at sælge til stadig bedre priser, og at 

det bliver mere og mere vanskeligt i fremtiden. 

 

• Hertil kommer yderligere forenklede fejlagtige påstande, som er med til at 

vildlede læseren frem for at oplyse: I artiklen, som gør energiøerne til et af 

sine væsentlige temaer, fremføres det, at der på energiøerne skal finde 

strømproduktion baseret på vindkraft sted. Det er en fundamental misfor-

ståelse af energiøerne, som netop ikke skal huse energiproduktion, men 

først og fremmest de transmissionsanlæg, som skal bidrage til at bringe el-

produktionen i land. 

 

[Journalisten]s påstand om energiproduktion er den samme som Energistyrelsens: 

»Energiøernes kapacitet på først 5 GW og senere 10 GW er større end det danske 

forbrug af strøm. Derfor skal strømmen eksporteres til vores nabolande og bidrage 

til grøn omstilling på tværs af Danmarks grænser.« 

 

• Artiklen gentager det meget forenklede synspunkt, at vinden ikke blæser 

hele tiden og at vindenergi derfor er ustabil. Det er korrekt, at vinden ikke 

blæser konstant, men det er en meget forenklet påstand al den stund at Ør-

steds havvindmøller producerer strøm i ca. 95% af tiden. 

 

Artiklen betvivler intet sted, at Ørsteds havvindsmøller producerer strøm 95 procent 

af tiden. Men hver enkelt vindmølle producerer ikke 95 procent af tiden den samme 

mængde strøm. Lastefaktoren - The load factor - ligger ifølge Ørsteds egne tal om-

kring 45 procent. I årets første kvartal var den på 50 procent, hvilket var en nedgang 

fra 60 procent året forinden. 

 

• Det påstås i artiklen, at vedvarende hydrogen ikke kan produceres med el 

fra havvind, fordi den er ustabil, men kun fra vandkraft eller atomkraft. Det 

er også forkert. 

 



 

 
  10 

 

 

 

Det påstår artiklen heller ikke. [Journalisten] skriver, at skal man have stabil pro-

duktion af brint, skal man have en stabil adgang til strøm. [Journalisten] skriver føl-

gende: 

“En del af den overskydende energi skal blandt andet bruges til at producere hy-

drogen. Men som vi ved, blæser vinden ikke altid. Skal man producere hydrogen, 

bør man have en stabil adgang til strøm, og den strøm skal jo komme et sted fra. 

Danmark har indgået aftaler om fremtidig udveksling af strøm med Tyskland. Der 

findes kun to stabile former for kraftproduktion, som ikke slipper CO₂ ud, og det er 

vandkraft fra magasin og atomkraft. Norge har mange magasiner, men vi er i 

gang med at elektrificere olie- og gasplatformene på soklen, og desuden skal vi 

bygge flere enorme bilbatterifabrikker. Norge får formodentlig brug for magasin-

kraften selv og kan derfor ikke sende den til Danmark, når det ikke blæser.” 

Det er naturligvis teknisk muligt at producere brint udelukkende fra havvind, men 

indtil videre er det ifølge [Journalisten] ikke i nærheden af at være økonomisk bære-

dygtigt. 

Jeg håber, at det kan svare på din kritik, men jeg vil kraftigt opfordre jer til at sende 

os et modsvar, som vi gerne bringer på debatsiderne.” 

 

 

Ørsted svarede herefter ved mail af 8. juni 2021 på Weekendavisens bemærkninger og tilken-

degav blandt andet, at selskabet var uforstående over for Weekendavisens argument om, at 

artiklen skulle være af en særlig genre. Herudover oplistede Ørsted flere udsagn i artiklen, 

som efter Ørsteds opfattelse ikke var korrekte.  

 

Weekendavisen besvarede ved mail af 11. juni 2021 Ørsteds mail og besvarede Ørsteds syns-

punkter punkt for punkt og anerkendte, at det ikke fremgår af artiklen, at den adskiller sig fra 

avisens øvrige indhold. Weekendavisen oplyste samtidig, at avisen ofte har den slags artikler, 

som ikke genrerubriceres, og at Weekendavisen ville komme Ørsted i møde ved at beklage i 

avisen, at det ikke fremgik, at artiklen var en analyse og herefter rette dette i den digitale ver-

sion.  

 

 

Ørsteds klage er modtaget i Pressenævnet den 30. juni 2021.  

 

2 Parternes synspunkter 

2.1 Ørsted A/S’ synspunkter 

Ørsted har klaget over, at artiklen ”Pyramidespil” er i strid med god presseskik, og at indhol-

det i artiklen strider mod punkt A.1, A.3 og A.5 i de presseetiske regler.  

 

Artiklens genre 

Ørsted har anført, at selskabet, efter offentliggørelsen af artiklen, to gange har påpeget de kri-

tisable forhold over for Weekendavisen, som begge gange har svaret, at artiklen ikke er om-

fattet af reglerne om forelæggelse, da der ikke er tale om en journalistisk artikel, men en 

holdningsbåret analyse.  

 



 

 
  11 

 

 

 

Ørsted har videre anført, at artiklen ikke adskiller sig fra andre artikler i avisen, hverken i 

skrivestil, indhold eller layout, og at det således ikke er korrekt, når det af Weekendavisen an-

føres, at skribentens artikler skulle være en del af en større fællesmængde af "kommentarer, 

ledere, anmeldelser, klummer og analyser, som kan indeholde kritik, den kritiserede ofte ikke 

høres i." Det fremgår ikke klart for læseren, at artiklen er en leder eller et debatindlæg med 

en klar subjektiv vurdering, og Weekendavisens påståede frirum fra forelæggelsespligten er 

ikke i overensstemmelse med de presseetiske regler. Artiklen falder derfor ikke ind under ka-

tegorien ”den frie kommentar”. 

 

 

Korrekt information og forelæggelse  

Ørsted har anført, at artiklen indeholder faktuelt forkerte påstande, der er både krænkende 

og skadelige for Ørsted. Oplysningerne burde derfor være blevet forelagt for Ørsted, før artik-

len blev offentliggjort. Weekendavisens argument om, at artiklen er en ”holdningsbaseret 

analyse”, betyder ikke, at indholdet ikke er omfattet af de presseetiske regler om forelæggelse, 

ligesom avisens argument om, at artiklen udelukkende baserer sig på åbne kilder, heller ikke 

fratager avisen pligt til at forelægge oplysningerne for Ørsted.  

 

Ørsted har i forhold til de faktuelt forkerte påstande henvist til følgende citater om, at Ørsted:  
 

” […] minder om et pyramidespil. At Ørsted er værdsat så højt, handler […] ikke om, 

hvad de producerer […] men om den finansielle gevinst selskabet kan få ud af at 

sælge projekter […]”.  

Og:  
”Hvis Ørsted skal blive ved med at få samme overskud som i dag […] er selskabet 
[…] helt afhængigt af, at der kommer stadig flere købere til dets projekter”.  

 

Disse udsagn er ikke korrekte. Ørsteds driftsoverskud fra vindparker i drift stiger år for år, og 

Ørsted har et mål om, at det gennemsnitligt stiger 20 % i perioden 2017-2023. Efter artiklens 

offentliggørelse har Ørsted forlænget den forventede periode, hvor driftsoverskuddet forven-

tes at stige løbende, til 2027. Der er derfor ikke i forhold til Ørsted dækning for artiklens 

overskrift og artiklens påstande om, at Ørsted minder om et pyramidespil.   

 

Ørsted har herudover påpeget, at Weekendavisens efterfølgende svar om, at Ørsteds afkast af 

den investerede kapital (ROCE) har været faldende, anført, at dette er korrekt, men at det 

ikke er det samme, som at Ørsteds overskud falder, fordi Ørsted investerer mere. Ørsted har 

påpeget, at driftsoverskuddet stiger, fordi Ørsted bygger nye havvindmølleparker, som gene-

rer overskud, når de producerer.  

 

Ørsted har herudover fremhævet artiklens citat om, at:   

 

” […] der i Ørsted ikke er noget særligt driftsoverskud at beskatte.”  

 

Denne påstand er heller ikke er korrekt, da Ørsted i 2020 var den virksomhed i Danmark, der 

betalte næstmest i selskabsskat. Weekendavisens argument om, at skribenten sammenligner 



 

 
  12 

 

 

 

Ørsteds skattebetaling med Equinors gør ikke artiklens påstand om beskatningen af drifts-

overskuddet i Ørsted korrekt.  

 

 

2.2 Weekendavisens synspunkter 

Artiklens genre 

Weekendavisen har indledningsvist anført, at artiklen er en holdningsbåret analyse, hvor 

skribenten bag artiklen fremlægger et sagskompleks åbent i artiklen. Præmisserne lægges 

åbent frem, og analysen er baseret på åbne kilder, herunder Ørsted selv. Skribenten lægger 

en vinkel på analysen, der er præget af dennes holdning til sagen. Dette gør sig i øvrigt næ-

sten altid gældende for skribentens tekster, som avisen har bragt i adskillige år.  

 

Formatet anvendes ofte i avisen, også af øvrige skribenter, der skriver om andre emner, ek-

sempelvis politik, økonomi og videnskabsstof med samme tilgang, hvor skribenterne frem-

lægger og beskriver et forløb og leverer en analyse, der altid er stærkt præget af skribentens 

egen tilgang til stoffet. Weekendavisens læsere ved dette, og der er aldrig layoutmæssigt lavet 

en klar skelnen mellem de forskellige formater, hvilket hidtil ikke har været et problem.   

 

Weekendavisen har henvist til Pressenævnets vejledning om god presseskik, hvoraf det frem-

går, at: "Den frie kommentar er en del af ytringsfrihedens udøvelse". 

 

Weekendavisen har fremhævet, at avisen forsøgte at komme Ørsted i møde ved at tilbyde at 

ændre artiklens ledeord fra ”klima” til ”analyse”. Dette har Ørsted imidlertid ikke svaret på.  

 

 

Korrekt information og forelæggelse  

Weekendavisen har anført, at avisen altid efterlever de presseetiske regler om forelæggelse. 

Et krav om forelæggelse ved kritiske analyser af den genre, som artiklen er omfattet af, vil 

imidlertid umuliggøre genren, og det er derfor er en vigtig principiel sag for Weekendavisen.  

 

Analyseformatet er velkendt i medierne, og stort set alle aviser benytter sig af det. Det har al-

drig været et krav, at personer eller virksomheder skulle forelægges en kritisk konklusion på 

en sådan analyse, inden den blev bragt i avisen, og slet ikke, når det handler om åbne oplys-

ninger. Til gengæld skal parterne have mulighed for at komme til orde efterfølgende, hvilket 

Ørsted også har fået tilbud om.  

 

Weekendavisen har videre anført, at rubrikken "Et pyramidespil" ikke knytter sig til virksom-

heden Ørsted, men til det marked, der har værdisat Ørsted. Artiklen sammenligner det nor-

ske olieselskab Equinor, som reelt set er et langt større selskab end Ørsted, med Ørsted. Det 

er skribentens påstand, som han begrunder ved at argumentere for, at markedet er skævt, 

når det værdsætter Ørsted på samme niveau som Equinor. Det fremgår klart af teksten, at det 

er denne værdisætning af grønne selskaber som Ørsted, at rubrikken referer til, og altså ikke 

Ørsted i sig selv. Weekendavisen har herefter påpeget, at det fremgår af følgende citat fra ar-

tiklen:  

 



 

 
  13 

 

 

 

"Når store formuer opsøger dårlige projekter, bliver priserne presset i vejret, og det 

er grunden til, at verdens investorer nu mener, at Ørsted er lige så meget værd som 

Equinor. Det er næppe længere et spørgsmål om, hvorvidt der er tale om en boble, 

og spørgsmålet er derfor heller ikke, hvornår der går hul på boblen. Direktør [Person 

3] fra den franske gigant Total, der også har købt vindprojekter, udtalte for nylig til 

Financial Times: Priserne på grønne selskaber »er vanvittige nu for tiden«. Hvad 

gjorde det norske oliefond i begyndelsen af april? Det købte 50 procent af havvind-

parken Borssele 1 & 2 i Holland. Hvem har stået for anlægget, og hvem ejede de 50 

procent? Det gjorde Ørsted. Oliefondet betalte 1,375 milliarder euro for andelen på 

de 50 procent. Ørsted regnskabsførte en gevinst på fem milliarder danske kroner. 

Det er groft sagt et afkast på noget nær 100 procent, og de fem milliarder indgår i 

Ørsteds overskud i 2021. Dette minder om et pyramidespil. At Ørsted er værdsat så 

højt, handler sådan set ikke om, hvad de producerer og hvor meget, men om den fi-

nansielle gevinst selskabet kan få ud af at sælge projekter videre til stadig flere nye 

spillere." 
 

Weekendavisen har videre anført, at det i artiklen påpegede om, at konkurrence og faldende 

renter i de seneste år har presset det forventede afkast nedad, samtidig med at værdien af 

vindparker er presset opad, også er oplyst af Ørsted selv på den nyligt afholdte kapitalmar-

kedsdag. Weekendavisen har i den forbindelse henvist til en figur fra Ørsted vedr. "Continued 

strong value creation".  

 
Weekendavisen har herudover henvist til, at udviklingen reflekteres i Ørsteds faldende afkast 

på investeret kapital (ROCE) i de seneste år, samtidig med at Ørsted prissættes stadig højere 

på finansmarkedet. Weekendavisen har henvist til en figur, der viser, at investorer accepterer 

et stadig lavere forventet afkast af deres kapital. 

 

Det er skribentens pointe i artiklen, at denne udvikling, hvor investorer på kort sigt driver 

prisen i vejret, "minder om et pyramidespil".  

 

Weekendavisen har anført, at avisen ikke har nogen interesse i at bringe forkert information, 

men at avisen ikke finder, at der i dette tilfælde er bragt forkert information.  

 

Weekendavisen har herefter fremhævet, at det citat om skattebetaling, Ørsted har klaget 

over, er taget ud af konteksten, og at citatet, i den rette kontekst, lyder således:  

 

"For at foregribe konklusionen: De underliggende værdier i Ørsted sammenholdt 

med værdierne i Equinor har ikke noget at gøre med, hvad aktierne bliver vurderet 

til. Ørsted betaler næsten ingenting i skat sammenlignet med Equinor af den simple 

grund, at der i Ørsted ikke er noget særlig stort driftsoverskud at beskatte." 

 

Weekendavisen har uddybende forklaret, at til trods for, at Ørsted tidligere i år blev værdisat 

omtrent lige så højt som Equinor på børsen, er resultatet før skat af de sidste fem år (2016-

2020) cirka 4 gange så stort i Equinor (DKK 303 milliarder) som i Ørsted (DKK 77 milliar-

der). Den udlignede skat er 17 gange så stor i Equinor (DKK 206 milliarder) som i Ørsted 

(DKK 12 milliarder).  



 

 
  14 

 

 

 

 

Weekendavisen har påpeget, at det er i den sammenhæng, skribentens pointe i artiklen skal 

læses, og at dette burde være helt tydeligt for læseren.  

 

 

3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 

I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  

Jesper Rothe, Anja Lundberg Andersen, Ulrik Holmstrup og John Meinert Jacobsen.  

 

 

God presseskik 

Artiklens genre  

Ørsted har klaget over, at selskabet ikke fik forelagt oplysningerne, inden de blev bragt i 

Weekendavisen. Weekendavisen har anført, at artiklen ikke er en nyhedsartikel, men en 

holdningsbåret analyse, som er udtryk for skribentens egen vurdering af sagen, og at der ikke 

er et krav om forelæggelse af en sådan holdningsbåret analyse.   

 

Det følger af de presseetiske regler, at det skal gøres klart, hvad der er faktiske oplysninger, 

og hvad der er kommentarer, jf. punkt A.5.  

 

Den påklagede artikel er bragt i sektion 1, og ledeordet er både i den trykte udgave og i netud-

gaven ”klima”.  

 

Det er Pressenævnets opfattelse, at en kommentar i videre omfang end nyhedsartikler og lig-

nende reportager, kan indeholde vurderende, kommenterende og subjektive betragtninger, 

og at der derfor må indrømmes en høj grad af frisprog i sådanne artikler. Det er imidlertid 

vigtigt, at det for læseren fremgår klart, om der er tale om fakta, eller om der er tale om vur-

deringer, der ikke nødvendigvis behøver at være objektive.  

 
Pressenævnet finder, at artiklen ikke er tydeligt deklareret som en kommentar eller analyse, 

og artiklens brug af ledeordet ”klima” gør heller ikke læseren opmærksom på, at der er tale 

om en subjektiv fremstilling. Pressenævnet bemærker endvidere, at det bør være klart, også 

for andre end mediets faste læsere, hvilken type artikel, der er tale om. Teksten vurderes der-

for ikke efter de videre rammer for frisprog.  

 
Pressenævnet finder imidlertid, at artiklen indholdsmæssigt fremstår som et indlæg, hvori 

skribenten fremlægger sin subjektive vurdering. Pressenævnet har lagt vægt på, at artiklens 

sprogbrug fremstår subjektiv, kommenterende og vurderende, og at både ordvalget og skrive-

stilen med tilstrækkelig tydelighed viser, at det er skribentens personlige udlægning af oplys-

ninger fra forskellige åbne kilder, skribenten selv har udvalgt, der præsenteres.  

 

Pressenævnet finder dog, at det generelt er hensigtsmæssigt, at indhold deklareres tydeligt, 

eventuelt ved relevante ledeord, så det er helt klart for læseren ved første øjekast at vurdere, 

om der er tale om en nyhedsartikel eller en kommentar.  

 

 



 

 
  15 

 

 

 

Korrekt information og forelæggelse  

Ørsted har klaget over, at Weekendavisen har bragt ukorrekt information, der er skadelig, 

krænkende og agtelsesforringende for Ørsted, ved blandt andet at omtale Ørsted i sammen-

hæng med pyramidespil og ved at bringe forkerte oplysninger om selskabets skatteforhold.  

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at det er mediernes opgave at bringe 

korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt bør det kontrolleres, om de oplysninger, 

der gives eller gengives, er korrekte. Oplysninger, som kan være skadelige, krænkende eller 

virke agtelsesforringende for nogen, skal efterprøves i særlig grad, inden de bringes, først og 

fremmest ved forelæggelse for den pågældende. Angreb og svar bør, hvor det er rimeligt, 

bringes i sammenhæng og på samme måde. Dette gælder i særlig grad krænkende og skade-

lige udsagn. A.1, A.3 og A.4.  

 

Det bemærkes, at Pressenævnt ikke har mulighed for at tage stilling til, om oplysningerne i 

artiklen og konklusionerne i analyserne er faktuelt korrekte. Pressenævnet har således alene 

taget stilling til, om god presseskik er overholdt.   

 

Pressenævnet finder, at oplysningerne i artiklen kan være skadelige, krænkende og virke ag-

telsesforringende for Ørsted. Pressenævnet finder imidlertid, at det fremstår tilstrækkelig 

klart af teksten, at der er tale om en analyse, og at det er skribentens subjektive vurderinger, 

der kommer til udtryk i artiklen. Pressenævnet har lagt vægt på, at der er tale om en analyse 

af offentligt tilgængelige oplysninger, og at præmisserne for analysen lægges åbent frem for 

læseren. Pressenævnet finder derfor ikke, at Weekendavisen har tilsidesat god presseskik ved 

ikke at forelægge analysen for Ørsted, før artiklen blev bragt. Pressenævnet udtaler derfor 

ikke kritik. 
 

Pressenævnet bemærker i øvrigt, at Weekendavisen tilbød Ørsted at fremkomme med et 

modsvar, som Weekendavisen herefter ville bringe på debatsiderne i avisen. 

 

 

 


	Kendelse

