
 

 

   

 

  2 

Kendelse 

afsagt den 12. oktober 2021 

 

 

Sag nr. 2021-80-0655 

 

[Klager] 

 

mod  

   

Radio4 

 

[Klager] har klaget til Pressenævnet over to nyhedsindslag bragt den 15. marts 2021 i radio-

programmet Radio4 Morgen på Radio4, samt artiklen ”Pårørende og tidligere medarbej-

dere: Privat botilbud udsætter beboere for omsorgssvigt”, bragt den 15. marts 2021 på ra-

dio4.dk, idet [Klager] mener, at god presseskik er tilsidesat.  

 

[Klager] har klaget over, at Radio4 i omtalen har bragt udokumenteret kritik af bostedet, som 

ikke er blevet tilstrækkeligt efterprøvet.  
 

 

1 Sagsfremstilling 

Forud for offentliggørelsen  

Pressenævnet har fra parterne modtaget kopi af deres skriftlige korrespondance, som fandt 

sted fra september 2020 frem til offentliggørelsen af den påklagede omtale den 15. marts 

2021. Af korrespondancen fremgår bl.a., at journalisten bag omtalen den 29. september 2020 

skrev følgende til [Klager]:  

 

”[…] Men her er de kritikpunkter, du gerne må forholde dig til så hurtigt som muligt. 

Sig endelig til, hvis du har opklarende spørgsmål. Eller hvis du alligevel hellere vil 

tage snakken over telefon. 

Vægtøgning: 

Forældre til nuværende/tidligere beboere fortæller, at deres børn har taget meget på 

i vægt, mens de har boet på [Klager]. I ét tilfælde omkring 30 kilo på et halvt år. Seks 

tidligere medarbejdere bekræfter. I en bekymringshenvendelse til Socialtilsynet kal-

der en medarbejder vægtøgningen for omsorgssvigt og kalder det for potentielt livs-

truende. Hvad siger du til kritikken? 

Hvorfor tager beboerne på i vægt på [Klager]? Gør I nok for at hjælpe beboerne til en 

nogenlunde sund livsstil? 

Medicinhåndtering: 



 

 
  2 

 

 

 

Ifølge Styrelsen for Patientsikkerhed har der været problemer med medicinhåndte-

ringen, sygeplejefaglige vurderinger, journalføring mv. Tidligere medarbejdere og 

pårørende bekræfter kritikken. Hvorfor har I ikke styr på den slags? Er der sket for-

bedringer siden påbuddene fra styrelsen? Hvilke konsekvenser har problemerne på 

området haft for beboerne? 

Vikarforbrug: 

Forældre til nuværende/tidligere beboere og otte tidligere medarbejdere fortæller, at 

der er så stor personalegennemstrømning og vikarforbrug på [Klager], at det går ud 

over det pædagogiske arbejde med beboerne. Nogle fortæller, at de i en periode på et 

halvt år har talt over 50 forskellige vikarer. Andre at et team til en beboer med høj 

normering kun var tre fastansatte, hvilket langt fra dækker behovet. Hvordan kan I 

forsvare så stort et vikarforbrug? Hvad har det af konsekvenser for beboerne? Men-

nesker med autisme har ifølge eksperter vi har talt med sjældent gavn af stor om-

skiftning af personale, så hvordan kan det være, I ikke prioriterer at have et fast 

team omkring beboerne? 

Pædagogisk kvalitet: 

Forældre til nuværende/tidligere beboere og otte tidligere medarbejdere mener ikke, 

den pædagogiske kvalitet på [Klager] er tilstrækkelig. […] Hos nogle af beboerne er 

frustrationerne angiveligt kommet til udtryk ved fx selvskade, udadreagerende ad-

færd og mistrivsel. Flere tidligere medarbejdere har fortalt Socialtilsynet, at de ikke 

synes, det er fagligt forsvarligt og mener, der er tale om omsorgssvigt. Hvad siger du 

til kritikken? Halter det med den pædagogiske kvalitet på [Klager]? Magter I opga-

ven med at have så ’svære’ beboerne boende? Hvorfor oplever pårørende og tidligere 

medarbejdere, at beboerne bliver omsorgssvigtet? 

Profitoptimering: 

[…] 

Blandet: 

Hvad er grunden til, at en negativ tilsynsrapport blev trukket tilbage sidste år og er-

stattet af en ny? 

Har du betalt enkelte medarbejdere et engangsbeløb for at rose [Klager] over for til-

synet? 

[…] 

Forældre til den tidligere beboer [Beboer A] har fortalt om en udadreagerende epi-

sode, hvor politiet blev tilkaldt, og han efterfølgende blev tvangsfikseret på en psyki-

atrisk afdeling. Ifølge forældrene blev situationen ikke håndteret godt af [Klager]. 

Har I en andel i, at episoden eskalerede? 

Hvad er din faglige baggrund? Er du uddannet pædagog?” 

 

Den 8. oktober 2020 svarede [Klager] bl.a.:  

 

”Hermed svar på din mail af 29. september 2020. […] 

Du nævner forældrene til en tidligere beboer. Beboeren blev udskrevet fra [Klager] i 

2019 på vores foranledning efter knap 10 måneders ophold. Hvis du ønsker yderli-

gere oplysninger om dette, vil jeg henvise dig til at søge aktindsigt hos beboerens 



 

 
  3 

 

 

 

hjemkommune. Vi ønsker ikke at indgå i yderligere diskussion med familien i pres-

sen. 

Du nævner forældre til en af vores nuværende beboere. Relationen til vores beboeres 

pårørende er et meget vigtigt element i vores arbejde og kan være afgørende for, 

hvorvidt vi kan udføre vores arbejde for den pågældende. Derfor kan vi ikke forsvare 

at føre en diskussion med pårørende via medierne, da det er ødelæggende for en po-

sitiv dialog. Det håber jeg, du forstår og anerkender betydningen af. Jeg håber, du vil 

opfordre disse forældre til at kontakte os, hjemkommunen eller Socialtilsynet. 

Du nævner nogle konkrete kritikpunkter, som jeg her vil besvare: 

● Ingen beboer hos os har taget 30 kilo på i løbet af et halvt år. 

● [Klager] modtog i februar 2020 et påbud fra Styrelsen for Patientsikkerhed om 

forhold, der blev registreret ifm. et tilsynsbesøg i oktober 2019. Disse forhold blev 

bragt i orden allerede i løbet af en uge, dvs. de var bragt i orden for knap et år siden. 

Pga. COVID-19 har styrelsen desværre i en længere periode ikke kunnet gennemføre 

et opfølgende tilsynsbesøg hos os med henblik på at konstatere, om forholdene er 

bragt i orden. Styrelsen kom på besøg den 20. august 2020, og vi har netop modta-

get besked om, at Styrelsen har ophævet påbuddet. 

● Hvad angår personale, så har vi faste teams omkring alle vores borgere. Vi har et 

samarbejde med et eksternt vikarbureau om faste vikarer, netop for at sikre den 

samme personkreds omkring den enkelte borger. 

● Det gør naturligvis indtryk, hvis pårørende eller tidligere ansatte klager til Social-

styrelsen, og vi drøfter naturligvis med Socialtilsynet, hvis de modtager kritik på vo-

res vegne. Det er en tryghed for både borgeren og os som botilbud, at Socialtilsynet 

forholder sig til evt. kritik og fører regelmæssige tilsyn i forhold til at vurdere vores 

kvalitet. Også de visiterende kommuner udfører tilsyn, nemlig det såkaldt personret-

tede tilsyn, som retter sig mod den eller de borgere, kommunen har visiteret til til-

buddet. Det er vores klare overbevisning, at der er kvalitet i vores tilbud. Vi har 

netop modtaget den seneste tilsynsrapport fra Socialtilsynet i høring, og vi forventer 

at besvare den i næste uge. Du vil derfor formentlig meget snart kunne hente den fra 

Tilbudsportalen eller rekvirere den fra Socialtilsyn Syd. 

● Hvad angår dine spørgsmål om økonomi må jeg henvise dig til de visiterende kom-

muner vedrørende deres udgifter samt Socialtilsynet og/eller Erhvervsstyrelsen ved-

rørende regnskab. 

● Det er korrekt, at Socialtilsynet på et tidspunkt ved en aktindsigt har udleveret en 

tilsynsrapport, som var voldsomt fejlbehæftet. Socialtilsynet har efterfølgende udført 

et nyt tilsyn og trukket denne rapport tilbage. Socialtilsynet har desuden udarbejdet 

et notat om dette, som du formentligt kan indhente via aktindsigt hos tilsynet. 

[…] 

● [Person A], som du sendte din mail til, er pædagog, og vores daglige leder er 

Cand.pæd.pæd. Du kan rekvirere yderligere oplysninger om stedets faglige kompe-

tencer hos Socialtilsynet.” 

 

Det fremgår videre, at [Klager] den 20. oktober 2020 bl.a. skrev:  

 

”[…] 



 

 
  4 

 

 

 

Du skriver at du regner med, at I bringer en historie i radioen om [Klager], og at du 

gerne vil fremlægge sagen. Det går jeg bestemt også ud fra, at du vil, eftersom det 

fremgår klart af vejledning om god presseskik, at: 

[…] 

Vi har grund til at antage, at du blandt dine kilder har flere afskedigede medarbej-

dere, som kan have personlig og jobmæssige interesse i at undergrave vores faglige 

troværdighed. Så meget desto vigtigere er det, at du forholder dig kritisk til disses 

udsagn og holder dem op imod fx. myndigheders og andre ansattes vurdering af 

[Klager]. På samme måde forventer vi, at du forholder dig til, at der bor flere borgere 

på [Klager] og holder dette op imod det eller de forældrepar, som udtrykker kritik.  

Vi vil ikke tøve med at reagere til de rette instanser, såfremt du eller Radio4 videre-

bringer usande og uretmæssigt krænkende udsagn om [Klager], idet dette potentielt 

kan have betydelige konsekvenser for vores tilbud og vores beboere. 

Jeg gentager herunder vores svar på din mail af 29. september. Jeg formoder, du har 

indhentet oplysninger, vi her henviser til, idet de er afgørende for at kunne vurdere 

vores kvalitet. Hvis du har spørgsmål i den sammenhæng eller brug for yderligere 

informationer i det hele taget, vil jeg bede dig om at stille konkrete spørgsmål til spe-

cifikke forhold. I det omfang, spørgsmål angår en borger, skal jeg bede dig indhente 

den pågældende borgers samtykke til, at vi kan udtale os om dennes personlige for-

hold. Som vi tidligere har fortalt, forholder vi os ikke til borgere, der er fraflyttet. 

Herunder vores tidligere svar: 

[Den resterende del af mailen er identisk med indholdet af den mail, som [Klager] 

sendte til Radio4 den 8. oktober 2020, Pressenævnet]” 

 

Til dette svarede journalisten fra Radio4 samme dag:  

 

”Tak for din mail. Hvem kan jeg tale med om kritikken og hvornår?” 

 

Den 9. november 2020 skrev [Klager] følgende til Radio4s ledelse:  

 

”Kære [Den ansvarshavende chefredaktør], adm. direktør & ansv. chefredaktør, Ra-

dio4 

Jeg skriver denne mail som bestyrelsesformand i botilbuddet [Klager]. Vi er nået til 

et punkt, hvis vi må bede dig som direktør forholde sig det researcharbejde, som Ra-

dio4's journalist [Journalisten] udsætter vores virksomhed for - og som lægges til 

grund for et radioindslag, der ifølge [Journalisten] meget snart udsendes. 

Siden den 29. september har vi modtaget en række mails fra journalist [Journali-

sten] med alt fra konkrete detailspørgsmål om beboeres vægtøgning og lejeudgifter 

til en pavillon til grove insinuationer om vores faglige kompetence og hæderlighed i 

al almindelighed. 

Journalisten har været omkring stort set alle emner, man kan tænke sig kunne være 

relevante for et sted som vores, tydeligvis med det formål at finde et eller andet at 

kritisere os for, som ville kunne godtgøre kritik fra forældreparret til en tidligere be-

boer samt de medarbejdere som i forbindelse med denne udskrivning måtte afskedi-

ges. 



 

 
  5 

 

 

 

Vi har løbende besvaret disse spørgsmål, så godt det har ladet sig gøre inden for 

hensynet til personfølsomme oplysninger, ligesom vi har opfordret journalisten til at 

rekvirere en række væsentlige dokumentationsmaterialer hos myndighederne. Men 

journalisten har åbenlyst valgt ikke at skaffe sig yderligere materiale, end de kilder 

hun havde, da hun tog sin første kontakt til os i september. I sin seneste mail anfører 

hun, at hun agter snarest at bringe en udsendelse om vores sted, primært baseret på 

følgende oplysninger: udtalelser fra tidligere og nuværende pårørende samt otte tid-

ligere medarbejdere, fem bekymringshenvendelser, en tilbagetrukket tilsynsrapport 

samt budgetter og regnskaber. 

Det mest graverende i dette kildemateriale er den tilbagetrukne tilsynsrapport. Her 

er tale om en rapport, som Socialtilsyn Syd trak tilbage, pga. rapportens mange fak-

tuelle fejl, som tilsynet klart anerkendte. Denne rapport har ingen gyldighed i vurde-

ringen af vores sted, hvilket [Journalisten] er blevet gjort bekendt. […] 

Enhver af de kilder, [Journalisten] oplister er af forskellige personlige årsager 

fjendtligt stemt over for vores sted og deres udsagn bør således holdes op imod den 

massive overvægt af positivt stemte pårørende og ansatte. Der er dog intet i [Journa-

listen]s henvendelser til os, der har indikeret at hun er interesseret i andres vurde-

ring end disse kritiske kilders. End ikke de valide og aktuelle myndighedsrapporter, 

som findes om vores sted har hendes interesse. De bekymringshenvendelser, hun 

omtaler, er efter al sandsynlighed indgivet af de samme personer, som hun omtaler. 

Intet af den kritik, hun i sine mails har viderebragt til os fra sine kilder afspejles i 

den dialog, vi har med socialtilsynet eller vores øvrige medarbejdere og pårørende. 

[…] 

Vores samlede oplevelse af dette forløb er, at [Journalisten] har et mål om at ramme 

vores sted med en hvilken som helst kritik, hun kan finde - og at dette mål skygger 

for hendes vilje eller evne til at se de informationer, der ikke blot modsiger hendes 

antagelser, men dokumenterer, at antagelserne er forkerte. 

Det er yderst ubehageligt på denne måde at være i hænderne på en journalist, der 

ikke alene har et mål om at skade vores anseelse, men også har fravalgt vigtig doku-

mentation og mangler den fornødne viden til at kunne fortolke det materiale, hun 

har valgt at benytte sig af. 

[…] Vi ønsker ikke at indgå i noget mundtligt interview med Radio4, men tager 

gerne en opklarende samtale med dig.” 

 

Til dette svarede Radio4 den 16. november 2020:  

 

”Endnu engang tak for din henvendelse og klage over journalist [Journalisten], an-

sat på Radio4. 

Du skriver i din klage, at [Journalisten] har rettet en række henvendelser til jer an-

gående jeres botilbud [Klager]. Som I ved, gør hun det på baggrund af en række hen-

vendelser fra tidligere medarbejdere og pårørende. Det er enormt vigtigt for Radio4, 

at vi i en sag lader alle parter komme til orde, og derfor er det også et krav, at hun 

inddrager jer og lader jer give jeres version og ikke mindst bidrage med viden til sa-

gen.  



 

 
  6 

 

 

 

Vi har bistand til det regnskabstekniske og kvalitetssikring af bosteder, så jeg ser in-

gen grund til at være bekymret for, om der opstår misforståelser i behandlingen af 

fakta i sagen. Endnu engang vil jeg opfordre jer til at stille op til interview, fordi I på 

den måde har mulighed for at bidrage med viden og give forklaringer på de anklager, 

der måtte komme fra ansatte/pårørende ang. kvalitet og økonomiske disponeringer. 

Med venlig hilsen 

[Nyheds- og aktualitetschefen] 

Nyheds- og aktualitetschef” 

 

Som svar herpå skrev [Klager] den 30. november 2020: 

 

”Kære [Den ansvarshavende chefredaktør], adm. direktør & ansv. chefredaktør, Ra-

dio4 

Jeg har den 16. november modtaget svar på min klage af den 9. november, der ifølge 

nyheds- og aktualitetschef [Nyheds- og aktualitetschefen] har været behandlet. Jeg 

har dog svært ved at se, hvad der blevet behandlet. Svaret er blot er en generel afvis-

ning, som ikke forholder sig til de meget konkrete kritikpunkter, som var hele ker-

nen i klagen. 

[…] Således forholder hun sig I sin mail overhovedet ikke til de konkrete klagepunk-

ter, som er: 

[…] 

Nyheds- og aktualitetschef [Nyheds- og aktualitetschefen] afslutter sin mail med at 

gentage journalistens opfordring til os om at stille op til et mundtligt interview. 

Dette fortæller os, at [Nyheds- og aktualitetschefen] tilsyneladende ikke ser nogen 

grund til at overveje, hvorvidt Radio4 overhovedet har belæg for bringe et indslag på 

ovenstående baggrund. Det giver os anledning til endnu en gang at gøre Radio4 op-

mærksom på de presseetiske retningslinjer, særligt omkring disse forhold: 

[…] 

● Det er IKKE i overensstemmelse med de presseetiske retningslinjer at basere en 

kritik udelukkende på yderst partiske kilder, uden at indhente andres holdning og 

uden at give den kritiserede part mulighed for at forholde sig til konkrete kritiske 

udsagn. Vi er ikke blevet forelagt konkrete udsagn fra journalistens kilder, og vi er 

ikke blevet forelagt samtykke fra kilderne om at kunne udtale os om sådanne ud-

sagn, hvorfor vores tavshedspligt og hensynet til personfølsomme oplysninger er 

gældende.  

[…] 

Jeg vil bede dig om som direktør for Radio4 at give mig et klart svar på, om du me-

ner, Radio4 har givet [Klager] en fair behandling i dette forløb, og at I overholder de 

presseetiske retningslinjer, såfremt jeres journalist fortsætter som hidtil?” 

 

Radio4 ses ikke at have besvaret ovenstående mail fra [Klager]. Den næstfølgende mail, som 

Pressenævnet har modtaget i kopi i forbindelse med sagen, blev sendt af Radio4 den 1. marts 

2021 til [Klager]. Af mailen fremgår bl.a.:  

 

”Kære [Klager] 



 

 
  7 

 

 

 

I Radio4 Morgen bringer vi en historie om [Klager], hvor ni tidligere medarbejdere, 

tre tidligere samt nuværende pårørende og fem bekymringshenvendelser sendt til 

Socialtilsynet kritiserer forholdene på bostedet. 

Den kritik skal I selvfølgelig have forelagt: 

[[Klager] har i sin besvarelse, som følger umiddelbart nedenfor, indsat Radio4s 

spørgsmål fra denne mail. Radio4s spørgsmål kan derfor læses i [Klager]s mail af 5. 

marts 2021 nedenfor, Pressenævnet]  

[…] 

Meld meget gerne tilbage, om I vil stille op til interview eller har kommentarer til sa-

gen senest mandag den 8. marts. Hvis noget giver anledning til yderligere 

spørgsmål, er I velkomne til at kontakte mig på […]” 

 

Ovenstående henvendelse blev den 5. marts 2021 besvaret af [Klager] i følgende mail:  

 

”Kære [Den ansvarshavende chefredaktør] 

Hermed vores tredje klage vedrørende journalist [Journalisten]. Efter knap tre må-

neders tavshed modtog vi den 1. marts en mail fra [Journalisten]. Vi har besvaret 

den med nedenstående mail (obs: omtalte mail er indsat herunder i dokumentet), 

der også er at betragte som en klage til dig og Radio4. 

 

Til [Journalisten] 

Den 30. november 2020 sendte vi en klage til [Den ansvarshavende chefredaktør], 

adm. direktør & ansv. chefredaktør for Radio4 over dine forudgående henvendelser 

og den research, der lå bag. Vi modtog den 9. december 2020 en blank afvisning af 

vores klage fra nyheds- og aktualitetschef [Nyheds- og aktualitetschefen], der i sin 

mail til os forsikrede os om, at I "tager alle relevante kilder og dokumenter i betragt-

ning for at give fyldestgørende billede af forholdene". 

Den 1. marts 2021 dukker nu en mail op fra dig. En mail, hvor du præsenterer dig 

med en historie om os, som om det var første gang, du overhovedet har henvendt dig 

til os.  

I din mail oplister du en række udokumenterede beskyldninger, på trods af at vi for 

flere måneder siden har tilbagevist disse og påvist alvorlige fejl og mangler i din i re-

search.  

Denne "sag" bygger i hovedsagen på, at pårørende og ansatte omkring en tidligere 

beboer, som vi opsagde efter blot 10 måneders ophold, ønsker at gøre vores sted 

ondt. Deres beskyldninger og kritik er ikke afspejlet i nogen konklusioner hos de 

myndigheder, der er lovmæssigt forpligtet til at kontrollere henholdsvis vores faglig-

hed og organisation (Socialtilsynet) samt vores beboeres velbefindende (beboerens 

hjemkommune). 

Vi anser det som særdeles alvorligt, at du nu endnu en gang forsøger at skabe en hi-

storie på udokumenterede beskyldninger, forkerte beregninger, forkerte fakta samt 

hvad noget "lader til", hvad nogen "undrer sig over", hvad nogen "synes virker højt", 

hvad nogen synes "minder om", hvad nogen mener "kan ske". Du henviser til forløb, 

der ligger to år tilbage, og du citerer tilmed fra proces-notater og budgetter uden at 

forholde dig til afgørelser, konklusioner og reelle regnskabstal. 



 

 
  8 

 

 

 

Vi har i vores korrespondance med dig sidste år opfordret dig til at søge dokumenta-

tion og korrekte oplysninger hos kommuner, Socialstyrelsen og Erhvervsstyrelsen. 

Ud fra din seneste mail kan vi dog konstatere, at du siden den 30. november 2020 

tilsyneladende ikke har forsøgt at efterprøve vores kommentarer eller søge doku-

mentation for de beskyldninger, vi den gang tilbageviste. […] 

Vi har forelagt denne sag en ekspert. Vedkommende vurderer at der er tale om en 

uforståelig og fagligt mangelfuld journalistisk håndtering, som kan lede tankerne 

hen på, at der kan være en personlig relation mellem dig eller andre på Radio4 og de 

kilder, du anvender i din historie. […] Men vedkommende mindes ikke tidligere at 

have oplevet, at et medie er så afvisende over for at efterprøve fakta og opsøge og 

sætte sig ind i den tilgængelige dokumentation. 

Herunder besvarer vi spørgsmålene i din mail af 1. marts. […] 

SPØRGSMÅL: 

Kritikken går på for lidt struktur, for få pædagogiske indsatser, dårlig ledelse, for 

lavt fagligt niveau og mistrivsel hos beboerne, der blandt andet kommer til udtryk i 

udadreagerende adfærd, selvskade og indlæggelser. 

Kritikken går også på, at flere beboere har taget en del på i vægt. Fx har den tidligere 

beboer [Beboer A] ifølge hans forældre og tidligere medarbejdere taget mere end 30 

kilo på, mens han boede på [Klager]. Derudover har der ifølge kritikerne været en 

høj personalegennemstrømning på [Klager], og I bliver kritiseret for at bruge for 

mange vikarer. Fx har [Beboer A] ifølge forældre og tidligere medarbejdere haft over 

50 forskellige vikarer, og en konkret episode bliver fremhævet, hvor der to uger i 

sommerferien kun var vagtsat vikarer, og en konflikt endte med polititilkald og bæl-

tefiksering på psykiatrisk hospital. Flere kritiserer også håndteringen af beboernes 

medicin.  

SVAR: 

Du skriver "kritikken går på", men hvorfra denne kritik kommer og på hvilken bag-

grund den fremføres, oplyser du ikke. Du nævner udelukkende udsagn og hændelser 

omkring en af vores tidligere beboere. Som vi har oplyst dig om i oktober sidste år 

blev denne beboer på vores foranledning udskrevet herfra i 2019 efter blot 10 måne-

ders ophold. I den anledning blev en række medarbejdere omkring beboeren afske-

diget. Disse medarbejdere havde vi, på forældrenes ønske, overtaget fra den institu-

tion, hvorfra beboeren blev flyttet fra, da vedkommende kom til os. Årsagen til, at vi 

bad beboerens kommune om at finde et andet sted til vedkommende er naturligvis 

fortrolig, men bemærk venligst at opsigelsen kom fra vores side. Du omtaler en bæl-

tefiksering. Bemærk venligst, som du selv skriver, at den fandt på et hospital uden 

for vores indflydelse og uden vores medvirken. Ingen af vores beboere har taget 30 

kilo på under deres ophold hos os. 

Socialtilsynet reagerer naturligvis på bekymringshenvendelser, som enhver kan 

sende uden at stå til ansvar for eventuelle falske beskyldninger. Socialtilsynet vurde-

res således også alvorligheden af sådanne henvendelser, og hvorvidt de bygger på 

faktuelle forhold. Hvis du ønsker at offentliggøre en bekymringsskrivelse, må du 

også offentliggøre de rette myndigheders konklusion på denne.  

SPØRGSMÅL: 



 

 
  9 

 

 

 

I forhold til økonomien er der også en række kritikpunkter fra tre eksperter som har 

gennemgået regnskaber og budgetskemaer: 

[…] 

SPØRGSMÅL: 

I forhold til tilsynsrapporterne har vi talt med en ekspert der undrer sig over, at den 

kritiske rapport blev trukket tilbage. 

Vi kan kun endnu en gang opfordre dig til at kontakte Socialtilsynet angående dette 

og få det forklaret fra rette instans, nemlig den myndighed som tilbagekaldte rap-

porten. Hvis en ekspert undrer sig over en myndighedsafgørelse, så bør du søge svar 

hos denne myndighed og således med din egen chefs ord tage "alle relevante kilder 

og dokumenter i betragtning for at give fyldestgørende billede af forholdene".” 

 

Den 12. marts 2020 kvitterede nyheds- og aktualitetschef på Radio4, [Nyheds- og aktualitets-

chefen], for [Klager]s forelæggelsessvar.  

 

Den påklagede omtale  

Radio4 Morgen bragte den 15. marts 2021 kl. 7-8 følgende radioindslag: 

 

[Tidskode 10:07 – 22:08] 

”Studievært 2: Der er flere problemer på landets private botilbud for børn og 

voksne, end der er på bosteder, som bliver drevet af det offentlige. Det viser en kort-

lægning, vi har lavet her på Radio4, og det er en historie, som vi sætter fokus på her 

til morgen. De private tilbud står for 63 % af påbuddene i de seneste opgørelser, som 

vi har modtaget fra landets fem socialtilsyn, og gennem de seneste fem år er 26 pri-

vate tilbud blevet lukket af myndighederne, mens kun syv af de offentlige er blevet 

lukket i samme periode. Altså, 26 private tilbud er blevet lukket af myndighederne, 

mens syv af de offentlige er blevet lukket. Problemerne her står i kontrast til, at der 

er færre private end offentlige bosteder i Danmark, men det overrasker ikke forman-

den for Socialpædagogerne, [Organisationsformanden]. Han ser det som et udtryk 

for, at det private marked minder for meget om ’det Vilde Vesten’, som han udtryk-

ker det. 

Formand for Socialpædagogerne, [Organisationsformanden]: Jeg synes, der er, 

har været for mange sager, at det er lidt for meget ’Wild West’ på det private område, 

og det skyldes simpelthen at det er for let at blive godkendt som socialpædagogisk 

tilbud. Der er en risiko for, at der er drenge og piger, voksne, der skulle have haft 

hjælp i en periode, som ikke har fået den hjælp, som vi kunne have givet dem. Vi får 

også jævnligt en henvendelse fra medlemmer, som har arbejdet på det private og 

som netop siger, at fagligheden ikke er i orden. Der bliver ansat for mange, der kom-

mer mere eller mindre direkte ind fra gaden. At der er for få ansatte socialpædago-

ger, at der for mange steder blander man målgrupperne – jamen, det er også de mel-

dinger, som de her tal viser. 

Studievært 2: Det siger altså formanden for Socialpædagogerne, [Organisations-

formanden]. Selvom de private botilbud er overrepræsenteret i den negative del af 

statistikken, så kan omfanget af problemerne på de private bosteder sagtens være 

endnu større, vurderer [Professor A], som er professor i økonomistyring ved Aalborg 



 

 
  10 

 

 

 

Universitet. Han siger, at lovgivningen på området ikke giver socialtilsynene de nød-

vendige muligheder for at føre tilsyn, som det er i dag. 

Professor i økonomistyring, [Professor A]: Der kan jo være masser problemstillin-

ger, de ikke opdager, så der er brug for at styrke tilsynene. 

Studievært 2: Der er brug for at styrke tilsynene, siger altså [Professor A], som er 

professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet. […] gennem de seneste måne-

der har vi undersøgt ét konkret bosted, der af tidligere medarbejdere og af tidligere 

og nuværende pårørende bliver kritiseret for at omsorgssvigte beboerne i en sådan 

grad, at stedet burde lukkes. Det drejer sig om bostedet [Klager], som er et privat bo-

sted for borgere med autisme. [Klager] åbnede i 2018, og der bor aktuelt tre borgere 

på bostedet. Opholdet på bostedet er som udgangspunkt permanent, og det er betalt 

af de forskellige kommuner, som borgerne kommer fra. De her beboere de er, de er 

svære, de er dyre, de har alle sammen diagnoser på autismespektret, og de er altså 

nogle af samfundets absolut svageste borgere, kan ikke selv råbe højt og sige fra, hvis 

de oplever svigt. Men ni tidligere medarbejdere, tre pårørende, og fem bekymrings-

henvendelser til myndighederne, Socialtilsynet, peger på alvorlige problemer på 

[Klager], herunder den tidligere medarbejder [Person B], som i efteråret kontaktede 

Socialtilsynet som whistleblower. 

[Person B]: For mig der er det opbevaring deroppe, og ikke en fis andet. 

Studievært 2: Nogle af de pårørende, der er vrede og frustrerede, og som har valgt at 

stå frem her i Radio4 Morgen, det er altså [Beboer A’s far] og [Beboer A’s mor] fra 

[Bynavn 1]. De er forældre til [Beboer A] på 21 år, som er infantil autist, og har boet 

ti måneder på bostedet [Klager] i 2019. Vi har set kontrakten mellem [Bynavn 1] 

Kommune og [Klager], og ved derfor at bostedet har fået 23.980 kommunale skatte-

kroner om dagen for at have [Beboer A] boende, altså lige knap 24.000 kr. i døgnet. 

Men [Beboer A], han har fået meget lidt valuta for pengene, det mener i hvert fald 

hans forældre, og ifølge dem har han altså været udsat for et meget alvorligt om-

sorgssvigt på [Klager], som han den dag i dag ikke er kommet sig over. Lad os se lidt 

på den kritik, som forældrene har af det bosted her. 

Studievært 1: [Beboer A] han tog, ifølge forældrene, mere end 30 kg på mens han 

boede på [Klager]. Ifølge forældrene skyldes den voldsomme vægtøgning, at [Beboer 

A] fik for meget medicin og alt for dårlig mad. Der var også mangel på kostplaner og 

pædagogisk fokus på at få implementeret en nogenlunde sund kost, fortæller i hvert 

fald forældrene, [Beboer A’s mor] og [Beboer A’s far], her til vores reporter, [Journa-

listen]. 

[Beboer A’s mor]: Vi har et billede af [Beboer A] fra den 23. december sidste år. Der 

vejer han 93,8 kg, og da han flyttede fra [Klager], vejede han 131 kg. 

[Beboer A’s far]: Ja. 

[Beboer A’s mor]: [Beboer A] han tog jo helt enormt meget på, og det, det gjorde han 

jo selvfølgelig fordi den ordinering han fik, den blev forøget, og det tager man på af. 

[Beboer A’s far]: Og det skal jo siges, at [Beboer A] fik tre gange så meget medicin, 

så [Beboer A] har jo ligget sindssygt højt i medicin. Så han har jo været helt dopet. 

[Beboer A’s mor]: Men også fordi, da [Beboer A] flytter ind, der er der et køkken der 

er mindre end det her bord, nærmest. Så rent konkret, så skete der det, at mange 



 

 
  11 

 

 

 

gange så blev der jo købt take away. [Beboer A] kom først til at spise kl. otte om afte-

nen, så altså, han er jo forandret fuldstændig fysisk, nu, [Beboer A], han ligner jo 

ikke sig selv. 

[Beboer A’s far]: Altså på det sundhedsmæssige område, er han også blevet om-

sorgssvigtet. Så han er blevet omsorgssvigtet på rigtigt, rigtig mange måder. 

Studievært 2: Det er altså kritikken fra [Beboer A’s far] og [Beboer A’s mor], som er 

forældre til [Beboer A], som lider af infantil autisme og har boet på [Klager] i ti må-

neder tilbage i 2019. [Klager] har ikke ønsket at stille op til interview her i radioen, 

men skriver følgende i en mail til os [Værten læser mailen op]: ”Ingen af vores bebo-

ere har taget 30 kg på under deres ophold hos os.” I en mailkorrespondance med 

[Klager] om en diætist til [Beboer A], skriver [Beboer A’s far] og [Beboer A’s mor] 

ellers flere gange, at [Beboer A] vejede 93 kg, da han flyttede ind, og af et møderefe-

rat fra juni måned, fremgår det, at han vejer 126 kg, og senere når han faktisk op på 

133 kg. Det er jo næsten en 40 kg stigning, han har oplevet i sin tid under sit ophold 

på [Klager]. Forældrene kritiserer også, at hverdagen for deres søn på det her bosted 

var præget af alt for mange vikarer. For meget uuddannet personale og for lidt pæ-

dagogik og struktur. 

[Beboer A’s mor]: [Beboer A] havde på fem måneder over 47 forskellige vikarer. De 

fleste autister kan jo ikke tåle for mange forandringer. De vil gerne have ro, renhed, 

regelmæssighed i udstrakt grad. Han er meget afhængig af at skulle vide, hvem han 

er sammen med, fordi den her forestillingsverden, som du og jeg har, den har han 

ikke på samme måde. Så han blev jo svigtet på alle mulige måder ved for det første, 

at der var en udskiftning, der var fuldstændig grel, og de fleste af de, der er ansat for 

[Beboer A], havde jo ikke en pædagogisk uddannelse. Der var en sød vinduespudser 

på et tidspunkt, der var en sød fraskilt mand fra [Bynavn 2]. Søde, dejlige menne-

sker, men som jo ikke kendte til autisme. Og det der var det allerstørste problem var, 

at for at man skal kunne have [Beboer A], så skal man have haft nogle introduktions-

vagter med ham. Så man ligesom ved, hvad gør man, hvad gør man ikke. Der er 

nogle helt klassiske ting man ikke skal gøre over for [Beboer A], så bliver han enten 

ked af det, eller udad reagerende, eller ikkeforstående. Man kan ikke bare komme 

fra den ene dag til den anden, og så være sammen med [Beboer A]. Det hele det var 

jo, hvad skal man sige, jamen, det er jo fuldstændig kaotiske tilstande. 

Studievært 1: Fuldstændig kaotiske tilstande, lyder det altså fra [Beboer A’s mor], 

som er mor til [Beboer A]. Særligt én episode med [Beboer A] eskalerede drastisk på 

[Klager]. En konflikt, som altså ikke bliver stoppet mellem [Beboer A] og en vikar, 

resulterer i, at [Beboer A] knuser en rude. Politiet bliver tilkaldt, tre vogne og en 

hundepatrulje, og [Beboer A] bliver anholdt og kørt på psykiatrisk afdeling, hvor han 

bliver bæltefikseret, fortæller forældre og medarbejdere, som altså var ansat på [Kla-

ger] på det tidspunkt. Ifølge forældrene så var det altså direkte resultat af, at vika-

rerne ikke var godt nok uddannet, ikke kendte [Beboer A], og var efterladt alene med 

ham. 

[Beboer A’s far]: Et bosted, som har beboere som [Beboer A], de skal være eksperter 

i det her. De her mennesker, det er jo to vikarer, der er til stede, så det er måske al-

lerførste. At man lader to vikarer være alene med [Beboer A], det er jo den allerfør-

ste fejl. Og hele det her forløb accelererer så, og så ender det med, at de lægger ham 



 

 
  12 

 

 

 

ned på maven, du ved, smadrer ham ned, og lægger håndjern på ham. Og på det her 

tidspunkt er der så tre politibiler med to politimænd, det vil sige seks politimænd og 

en hundepatrulje, og vi snakker om, det er en autistisk dreng, der er mellem to og 

fire år oppe i hovedet. De får ham så bæltefikseret, ind i politibil, og kører så afsted 

til psykiatrisk. Det vil sige, nu er det allerede helt accelereret. På psykiatrisk da vi 

kommer ind, endelig får lov til at komme ind, der står der 12 mennesker rundt om 

[Beboer A] i et lille rum, og han er sveddryppende. Og det eneste [Beboer A] han rå-

ber, slip mig løs, slip mig løs, slip mig løs, fordi han er jo bæltefikseret. Så vi kommer 

ind, ser [Beboer A] bæltefikseret, og han er så ulykkelig, og han forstår det jo ikke. 

Her har vi en situation, hvor der bliver brugt alle mulige midler, fordi bostedet sim-

pelthen ikke er deres opgave voksen. Fordi deres ledelse er fuldstændig utilstrække-

lig, både i forhold til planlægning, og i forhold til hvem har ansvaret for hvad, roller 

og ansvar, og hvem skulle have ansvar i denne her situation. Og dét her er jo bare ét 

eksempel på rigtig mange, hvor det er fuldstændig uansvarlig ledelse. 

Studievært 1: Det siger altså [Beboer A’s far] og [Beboer A’s mor], som er forældre til 

[Beboer A] på 21 år, som er infantil autist og har boet ti måneder på bostedet [Kla-

ger] i 2019, inden han blev opsagt af bostedet. [Klager] ønsker som sagt ikke at stille 

op til et interview her i radioen, men afviser alle kritikpunkter, og skriver et skriftligt 

svar til os her på Radio4. Nu citerer jeg: ”Denne beboer blev på vores foranledning 

udskrevet herfra i 2019 efter blot ti måneders ophold. I den anledning blev en række 

medarbejdere omkring beboeren afskediget. Disse medarbejdere havde vi, på foræl-

drenes ønske, overtaget fra den institution hvorfra beboeren blev flyttet fra, da ved-

kommende kom til os. Årsagen til at vi bad beboerens kommune om at finde et an-

det sted til vedkommende er naturligvis fortrolig, men bemærk venligst at opsigel-

sen kom fra vores side.” Citat slut. Det er altså ordene fra [Klager], og det er vigtigt 

at sige her, at [Klager] har ikke nogen påbud fra Socialtilsynet, tilsynsrapporterne er 

positive på bostedet. Men det er ikke kun de pårørende, der mener, at [Klager] fun-

gerer så dårligt, at bostedet burde lukkes. Vi har talt med i alt ni tidligere medarbej-

dere, inden vi bringer den her historie, som alle mener at beboerne bliver udsat for 

massivt omsorgssvigt. Vi kommer til at høre fra nogle af de her medarbejdere, det 

bliver klokken lidt over otte. […]” 

 

Radio4 Morgen bragte den 15. marts 2021 kl. 8-9 følgende radioindslag: 

 

[Tidskode 00:49 – 17:37] 

”Studievært 1: Vi vender nu snuden mod en historie, som har fået en del opmærk-

somhed her i Radio4 Morgen i dag. Den går på private bosteder, som får flere påbud 

og bliver oftere lukket, end de botilbud der bliver drevet af det offentlige. […] Og et 

af de private bosteder, der får kritik, er bostedet [Klager], hvor der bor unge voksne 

med autisme. Det skal lige siges, at [Klager] ikke har fået nogen påbud fra Socialtil-

synet, og tilsynsrapporterne på bostedet er positive. Men pårørende kritiserer det 

her bosted, og det gør tidligere medarbejdere også. […] 

Studievært 1: [Klager] afviser altså selv kritikken over for os her på Radio4. De øn-

sker ikke at stille op, men henviser altså til, at bostedet ikke har fået påbud fra Soci-

altilsynet, og at rapporterne fra Socialtilsynet er positive. Men det er altså ikke kun 



 

 
  13 

 

 

 

de pårørende, der mener, at [Klager] ikke lever op til sit ansvar. Vi har talt, her på 

radioen, med ni tidligere medarbejdere på det private bosted, som alle mener, at be-

boerne bliver udsat for omsorgssvigt. En af dem er [Person B], som var medarbejder 

på [Klager] fra januar til oktober sidste år, men blev fyret efter en sygemelding. God-

morgen, [Person B]. 

[Person B]: Godmorgen. 

Studievært 1: Hvad var det største problem, da du arbejdede på [Klager], som du op-

levede det? 

[Person B]: Jamen det var, det var den manglende struktur, som voksne mennesker 

med autisme har meget brug for. Og så var det beboernes behov, der blev meget til-

sidesat, fordi at man skulle i alle mulige andre feberredninger omkring ledelsen, og 

ny ledelse, eller ny leder deroppe, og så var der alt for mange vikarer. Altså alt for 

mange, og der var flere gange, hvor der kun var vikarer deroppe, hvor der ikke var 

noget fast personale, og så det mundede ud i noget omsorgssvigt, som jeg ikke kunne 

stå inde for. 

Studievært 1: Og hvad er det, når du siger, den der manglende struktur, hvordan 

kom den til udtryk? 

[Person B]: Den kom jo til udtryk på, at beboerne, beboerne, de har jo ikke nogen 

struktur. Og det er jo det der, hvis ikke de har det, så kommer de ud i at gå i affekt, 

og det kan være her, i det her tilfælde, der, der var det selvbeskadigelse, og indlæg-

gelse, flere indlæggelser, og overspisning. 

Studievært 1: Du var ansat på [Klager] fra januar til oktober sidste år. Oplevede du 

det? Altså decideret omsorgssvigt, og at de her beboere overspiste? 

[Person B]: Ja, det gjorde jeg, og jeg råbte også vagt i gevær flere gange, og jeg fik 

ikke noget respons på nogen måde. Og ja, der skete ikke rigtig noget, andet end at 

det fortsatte, og de blev dårligere og dårligere. 

Studievært 1: Jeg sagde før, [Person B], da jeg introducerede dig, at du blev fyret ef-

ter en sygemelding. Hvis man nu sidder og tænker, nu ringer i én op, som er blevet 

fyret efter en sygemelding og så taler hun grimt om et sted der, der fyrede hende. 

Hvad er så dit svar på det? 

[Person B]: Jamen altså, det ved jeg da godt, at der nok er nogle der sidder og tæn-

ker. Det er der sikkert mange, der sidder og tænker. Og jeg blev da også sur over, at 

jeg blev fyret, men jeg blev ikke fyret på grund af, jeg var syg, jeg blev fyret over, at 

jeg, over at jeg brokkede mig. Og jeg havde også gjort det samme, jeg havde også sid-

det her i dag, hvis jeg stadig var ansat. Fordi jeg syntes, det var grelt. Og nu har jeg i 

seks år gået og været forskellige steder, fordi der er de samme problemstillinger an-

dre steder. Det her, det var bare mere åbenlyst. 

Studievært 1: Det endte med, at du kontaktede Socialtilsynet som whistleblower, og 

det kommer vi til at vende tilbage til, [Person B]. Vi skal lige høre fra nogle andre 

tidligere medarbejdere, som også kritiserer den her personalegennemstrømning på 

[Klager], som du taler om. Først skal vi høre fra [Person C], som arbejdede på [Kla-

ger], da [Beboer A], som har infantil autisme, og hvis forældre vi hørte fra før, stadig 

boede på bostedet i 2019. 

[Person C]: Han blev omsorgssvigtet. Fordi at der blev ikke iværksat nok pædagogi-

ske tiltag, eller oplæring af andre personaler. Jeg ved ikke af hvilken grund, men der 



 

 
  14 

 

 

 

blev i hvert fald valgt fra ledelsens side at ansætte et nyt vikarbureau, som nærmest 

dagligt kom med nye vikarer. Vi var, ja, mellem to og tre, som kendte [Beboer A]. 

Når vi ikke var der, så var der jo ikke reelt ikke noget kendskab til borgeren.  

[Journalisten]: Hvor mange vikarer tror du, der var i den periode? 

[Person C]: Altså jeg vil sige langt over 50. Nogle af de tiltag hvor vi har prøvet at få 

ham ud og motionere blandt andet, det er jo klart, at det kan en vikar ikke løse. Så 

gør de jo det, de kan for at komme igennem dagen, og det var meget med nærmest 

bare ikke lave noget andet end at spise. 

Studievært 1: Det sagde altså [Person C] til vores reporter, [Journalisten]. [Person 

C] var ansat på [Klager] frem til [Beboer A], blev opsagt af bostedet i 2019. Dengang 

var [Person D] også ansat på [Klager], og hende skal vi høre fra her. 

[Person D]: [Beboer A] havde det rigtig svært. Og det havde han, fordi at hans ram-

mer ikke var i orden. Der var halvfærdige projekter alle vegne, og borgerne blev lovet 

alle mulige ting, som aldrig kom til at ske. Jeg var virkelig bekymret for hans udvik-

ling. Altså hans psykiske udvikling og hans helbred også. Altså, han var jo også, 

havde taget rigtig, rigtig mange kilo på, fordi han blev… Hver gang at, at der var no-

get, hver gang han havde en tvangshandling, eller hver gang at, at der var et eller an-

det problem, så blev han fordret med mad. Psykisk, så blev han virkelig, virkelig dår-

lig. Jeg kan simpelthen ikke forstå, at det kan få lov til at køre videre som bosted. 

Studievært 1: Det var [Person D], som var ansat på [Klager] i fire måneder i 2019. 

[Person B], du er stadig med på linjen. Det her det var jo før din tid på bostedet. Du 

var ansat fra januar til oktober sidste år, og du endte med i efteråret at kontakte So-

cialtilsynets whistleblower-ordning. Hvorfor gjorde du det, og hvad sagde du til 

dem? 

[…] 

Studievært 1: Så din oplevelse er, at Socialtilsynet ikke rigtig var bekendt med, hvad 

der foregik på [Klager]? 

[Person B]: Jo, for de havde jo fået flere henvendelser, men når de så kommer 

derop, så er alt bragt i orden, jo. Fordi de varsler jo, at de kommer. Så, og det har jeg 

oplevet flere gange nu, ikke. 

Studievært 1: At der blev skruet ekstra op for servicen op til et tilsyn?  

[Person B]: Ja, lige præcis. Og man skulle igennem alle mulige medarbejderhåndbø-

ger, så man skulle virkelig opdatere mange ting, ikke. Som måske bare bør ske lø-

bende. 

Studievært 1: Her på radioen er vi også kommet i besiddelse af fem bekymringshen-

vendelser, hvoraf de fire er sendt af nu tidligere ansatte på [Klager] til den relevante 

myndighed på området, som altså er Socialtilsyn Syd. I alle de her bekymringshen-

vendelser advarer de tidligere medarbejdere om den store personalegennemstrøm-

ning på [Klager], og det store forbrug af vikarer. Nu vil jeg lige læse op fra en af de 

her bekymringshenvendelser. Der står der: [Værten læser op] ”Jeg er meget bekym-

ret for [Beboer A]s ve og vel, når han er så massivt omgivet af vikarer. Jeg har flere 

gange oplevet, hvordan [Beboer A] er gået i affekt, fordi en vikar har ignoreret teg-

nene, eller ganske enkelt ikke vidste, hvordan der skulle ageres. Vi skal beskytte vo-

res udsatte borgere, ikke henrette dem. Bostedet [Klager] skal have frataget deres ret 

til at drive bosted”. Citat slut. Jeg kan sige her, at Socialtilsyn Syd har ikke ønsket at 



 

 
  15 

 

 

 

stille op til et interview om sagen. De vil ikke kommentere på enkeltsager her i radi-

oen. [Beboer A], som altså bliver omtalt i den her bekymringshenvendelse, han var 

jo flyttet fra [Klager], da du blev ansat sidste år, [Person B].  

[Person B]: Ja.  

Studievært 1: Hvis du skal beskrive, hvordan beboerne havde det, mens du var ansat 

der, hvordan ville du så beskrive det? 

[Person B]: Jamen altså, jeg kunne kun se en, én udvikling, og den var meget nedad-

gående. Altså, det blev dårligere og dårligere, og [Beboer A]s problemstilling er gen-

kendende på en anden beboer deroppe. Så den kører jo stadigvæk selvom, gudske-

lov, [Beboer A] ikke er der mere. 

Studievært 1: Ja. En af dem der stadig er der, det er 26-årige [Beboer B], som har 

adfærdsforstyrrelser med autistiske træk. 

[Person B]: Ja. 

Studievært 1: Hun er altså nuværende beboer på [Klager], og de mange skiftende vi-

karer og manglende struktur i hverdagen gør hende mere indadvendt og trist og 

selvskadende. Det fortæller [Beboer B]s mor, [Beboer B’s mor], som også har kon-

taktet Socialtilsynet og har valgt at stå frem med sin kritik af bostedet her i program-

met. Lad os lige høre, hvad hun siger. 

[Beboer B’s mor]: Der var gået knapt et år, og jeg har talt 32 personale og vikarer, så 

opgav jeg. Altså jeg vil tro, vi er oppe over 100 nu, det er helt vanvittigt. De kan sim-

pelthen ikke skaffe kvalificeret personale, og de kan ikke fastholde det personale, de 

får ind. Og det kan jeg jo mærke, det påvirker hende. Det gør hende utryg og nervøs, 

og hun skal forholde sig til en ny person næsten dagligt lige i øjeblikket. Hun har det 

bestemt ikke godt, hun trives ikke, der er ingen struktur. Hun reagerer med at, des-

værre, med at blive selvskadende. Hun river sig selv og slår, ja, slår armene ind i 

ting. Hun har smadret sit fjernsyn nogle gange, fordi hun i arrigskab bliver så sur, og 

hun har jo også prøvet at sparke til dørene og sådan nogle ting. Jeg føler ikke det bo-

sted, deroppe, de er der for de unge menneskers skyld. Jeg føler, de er der for penge-

nes skyld. 

Studievært 1: Det sagde altså [Beboer B’s mor], som er mor til [Beboer B] på 26, som 

har adfærdsvanskeligheder med autistiske træk og bor på [Klager] den dag i dag. Vi 

har talt med flere tidligere og nuværende medarbejdere på [Klager], som altså be-

kræfter, at der stadig er en stor personalegennemstrømning og mange vikarer på bo-

stedet. [Person B], lad os lige prøve at se på en anden kritik, som går igen i de her 

bekymrings henvendelser til tilsynet. Det handler om, at beboerne på [Klager] tager 

meget på i vægt. En tidligere medarbejder - det er en pædagog, der har mange års 

erfaring på området - har for eksempel skrevet følgende om en beboer, som vi her 

kalder X: [Værten læser op] ”Fagligheden er kritisabel, medicinhåndteringen er 

ringe og uorganiseret, og beboerne svigtes. Selvfølgelig kan der være et spænd, et 

svært spænd imellem omsorgspligt og beboernes selvbestemmelse, men jeg er nød-

saget til at underrette, da jeg personligt og fagligt ikke kan rumme det. X spiser flere 

gange portioner varm mad om dagen, tre liter is, milkshake, chips, og så videre. Han 

er aldrig ude at gå, og kan næsten ikke længere bevæge sig. Jeg overdriver ikke, X vil 

inden længe dø af det.”  



 

 
  16 

 

 

 

Studievært 1: Du var ansat, [Person B], på [Klager] fra januar til oktober sidste år. 

Kan du genkende det her billede? 

[Person B]: Ja, det kan jeg helt bestemt. Og det er jo også en af de problemstillinger, 

jeg også har fat i deroppe, og igen når der er så mange vikarer, der kommer dagligt, 

så lige med ham her, der gav man ham mad for ikke, at det skulle ende i affekt. Og 

når man ikke er uddannet eller har, har noget erfaring inden for det, så gav man 

ham mad i stedet for at gå i dialog med ham og prøve at bruge nogle dialogiske 

værktøjer. Så ja, det kan jeg godt genkende. 

Studievært 1: Men det er jo, vikar eller ej, så er det jo sådan rimelig logisk, at hvis 

man spiser tre liter is om dagen, så er det ikke sundt. 

[Person B]: Nej, det er det ikke. Men altså det er, hvad der sker deroppe, og der bli-

ver ikke gjort noget ved det. Fordi at de vil langt hellere give ham tre liter is, end de 

vil skrive en magtanvendelsesrapport, eller der skal ske en selvbeskadigelse, for det 

skal jo indberettes. 

[…] 

Studievært 1: [Klager] er blevet forelagt den her kritik fra medarbejdere og pårø-

rende, og ønsker ikke at stille op til et interview her i programmet. Men bostedet af-

viser alle kritikpunkter og skriver i et skriftligt svar til os her på radioen: [Værten læ-

ser op] ”Socialtilsynet reagerer naturligvis på bekymringshenvendelser, som enhver 

kan sende uden at stå til ansvar for eventuelle falske beskyldninger. Socialtilsynet 

vurderer således også alvorligheden af sådanne henvendelser, og hvorvidt de bygger 

på faktuelle forhold. Hvis du ønsker at offentliggøre en bekymringsskrivelse, må du 

også offentliggøre de rette myndigheders konklusion på denne.” Citat slut. [Klager] 

har altså ikke fået påbud fra Socialtilsynet, og tilsynsrapporterne er positive på ste-

det. Socialtilsynet har ikke villet kommentere på den her enkelte sag eller stille op til 

interview her i radioen. Vi har fået nogle sms’er på historien, [Studievært 2]. 

Studievært 2: Det har vi ja, nu skal jeg lige finde dem frem her. Der er blandt andet 

[Lytteren], der skriver: [Værten læser op] ”Hvis tidligere medarbejdere har meldt 

det til myndighederne, og der ikke er gjort noget ved det, så er det jo ikke kun vika-

rerne, men også myndighederne, som er skyldige i omsorgssvigt.” 

[…] 

Studievært 2: Og det er altså en historie om [Klager], bostedet i [Bynavn 2], som vi 

også går videre med i morgen. 

[…]” 

 

Radio4 bragte den 15. marts 2021 endvidere artiklen ”Pårørende og tidligere medarbejdere: 

Privat botilbud udsætter beboere for omsorgssvigt” på radio4.dk med underrubrikken: 

 

”Ifølge pårørende og flere tidligere medarbejdere på det privatejede bosted [Klager] 

udsættes beboerne for massivt omsorgssvigt. [Klager] har ingen påbud fra Socialtil-

synet og afviser kritikken.” 

 

Af artiklen fremgår herefter:  

 



 

 
  17 

 

 

 

”Det privatejede bosted [Klager] benytter sig i al for høj grad af vikarer og lever ikke 

op til de forpligtelser, de har overfor botilbuddets autistiske beboere. Sådan lyder 

kritikken fra flere tidligere medarbejdere samt tidligere og nuværende pårørende, 

der har valgt at fortælle om deres oplevelser til Radio4. 

Nogle af de pårørende, der står frem, er [Beboer A’s mor] og [Beboer A’s far] fra [By-

navn 1]. De er forældre til [Beboer A] på 21 år, der er infantil autist og har boet 10 

måneder på bostedet [Klager] i 2019. 

Taksten for at have ham boende var 23.980 kommunale skattekroner om dagen. 

Men [Beboer A] har fået meget lidt valuta for pengene, mener hans forældre. 

”De har svigtet deres ansvar over for [Beboer A], og han mistrivedes på alle tænke-

lige måder. [Klager] skal ikke have lov til at fortsætte. Der skal ikke være flere unge 

autister, der kommer til at lide under det her,” siger [Beboer A’s far] til Radio4. 

Konkret peger [Beboer A’s mor] og [Beboer A’s far] på, at der har været for stor per-

sonalegennemstrømning med for mange og for dårligt forberedte vikarer. Ifølge for-

ældrene blev [Beboer A] passet af flere end 50 forskellige vikarer i de 10 måneder, 

han boede på [Klager]. Den udlægning bakkes op af flere tidligere ansatte, som Ra-

dio4 har talt med. 

Den store personalegennemstrømning vækker uro hos [Professor B], som er profes-

sor og socialforsker ved Aalborg Universitet: 

”Det betyder meget for et menneske at have samme kontaktperson. Når vi så taler 

om mennesker med autisme, ved vi også, at daglige rytmer og faste kontakter er af 

endnu større betydning. Så en gennemstrømning af den størrelse lyder helt utrolig 

og faktisk temmelig bekymrende,” siger [Professor B] til Radio4. 

Konflikt med vikar endte med bæltefiksering 

Radio4 er kommet i besiddelse af fem bekymringshenvendelser, hvori fire medarbej-

dere og én pårørende advarer Socialtilsynet om forholdene på [Klager], herunder det 

store vikarforbrug. 

I en af bekymringshenvendelserne skriver en tidligere medarbejder på [Klager]: 

”Jeg er meget bekymret for [Beboer A]s ve og vel, når han er så massivt omgivet af 

vikarer. (…) Jeg har flere gange oplevet, hvordan [Beboer A] er gået i affekt, fordi en 

vikar har ignoreret tegnene eller ganske enkelt ikke vidste, hvordan der skulle age-

res. (…) Vi skal beskytte vores udsatte borgere, ikke henrette dem. (…) Bostedet 

[Klager] skal have frataget deres ret til at drive bosted.” 

Særligt én episode med [Beboer A] eskalerede drastisk på [Klager]. En konflikt mel-

lem [Beboer A] og en vikar resulterede i, at [Beboer A] knuste en rude. Politiet blev 

tilkaldt – tre vogne og en hundepatrulje – og [Beboer A] blev anholdt, kørt på en 

psykiatrisk afdeling og bæltefikseret, fortæller forældre og medarbejdere, der var an-

sat på [Klager], da det skete. 

[…] 

[Klager] adresserer i et skriftligt svar til Radio4 kritikken fra [Beboer A]s forældre: 

“Denne beboer blev på vores foranledning udskrevet herfra i 2019 efter blot 10 må-

neders ophold. I den anledning blev en række medarbejdere omkring beboeren af-

skediget. Disse medarbejdere havde vi, på forældrenes ønske, overtaget fra den insti-

tution, hvorfra beboeren blev flyttet fra, da vedkommende kom til os. Årsagen til, at 



 

 
  18 

 

 

 

vi bad beboerens kommune om at finde et andet sted til vedkommende er naturlig-

vis fortrolig, men bemærk venligst at opsigelsen kom fra vores side.” 

Den store personalegennemstrømning og det høje vikarforbrug fortsatte i 2020. Det 

fortæller den tidligere medarbejder [Person B], der var ansat på [Klager] fra februar 

til oktober sidste år, hvor hun blev fyret efter en sygemelding: 

”Det var ikke ansvarligt, det der foregik. Jeg gik flere gange hjem med ondt i maven 

over de mange skiftende vikarer, som beboerne blev udsat for, for de trivedes ikke,” 

siger [Person B]. 

”Vil inden længe dø af det” 

Men personalegennemstrømningen på [Klager] er ikke det eneste, som medarbej-

dere og pårørende forholder sig kritisk til. De peger samstemmende på, at flere af 

beboerne har oplevet store vægtstigninger på [Klager]. 

Ifølge forældrene [Beboer A’s mor] og [Beboer A’s far] tog deres søn [Beboer A] 

mere end 30 kilo på i løbet af et halvt år. [Klager] afviser over for Radio4, at nogen af 

deres beboere har taget 30 kilo på. 

I en bekymringsskrivelse til Socialtilsynet skriver en tidligere medarbejder om en 

anden beboers vægtøgning. Beboeren er i det følgende kaldt ”X”, men Radio4 er be-

kendt med beboerens navn: 

”Jeg er nødsaget til at underrette, da jeg personligt og fagligt ikke kan rumme det. X 

spiser gerne flere portioner varm mad om dagen, 3 liter is, milkshake, chips osv. 

Han er ALDRIG ude og gå og kan næsten ikke længere bevæge sig. Jeg overdriver 

ikke. X vil inden længe dø af det. (…) Man kan ikke lade ansvaret hvile på et vikarbu-

reau, når man skal hjælpe en så handicappet dreng som X. Han har ret til hjælp. 

Lige nu hjælper man ham ikke. Man opbevarer ham indtil han dør.” 

[Senioranalytikeren], senioranalytiker hos Det Nationale Forsknings- og Analyse-

center for Velfærd, VIVE, mener, at henvendelsen fra den tidligere medarbejder er 

foruroligende læsning: 

”De beskrevne forhold er uforenelige med, hvad der kendetegner et godt botilbud, 

for det handler også om at have fokus på den enkeltes sundhed og trivsel, herunder 

også vægtforhold og fysisk aktivitet,” siger [Senioranalytikeren] til Radio4. 

[Klager] har ikke fået påbud fra Socialtilsynet og tilsynsrapporterne er positive. [Kla-

ger] har ikke ønsket at stille op til interview, men afviser i en mail kritikken: 

”Socialtilsynet reagerer naturligvis på bekymringshenvendelser, som enhver kan 

sende uden at stå til ansvar for eventuelle falske beskyldninger. Socialtilsynet vurde-

rer således også alvorligheden af sådanne henvendelser, og hvorvidt de bygger på 

faktuelle forhold.” 

Radio4 ville gerne have interviewet Socialtilsynet om bekymringshenvendelserne og 

anklagerne mod bostedet [Klager], men tilsynet har oplyst, at det ikke ønsker at gå 

ind i den enkelte sag og har ikke ønsket at stille op til interview.” 

 

 

Øvrige oplysninger  

Pressenævnet har fra [Klager] modtaget kopi af en skriftlig korrespondance mellem Radio4 

og moren til den omtalte ”Beboer X”. Den skriftlige korrespondance fandt sted både før og 

efter offentliggørelsen af den påklagede.  



 

 
  19 

 

 

 

 

Den 25. november 2020 skrev ”Beboer X”s mor følgende til Radio4:  

 

”Jeg har tænkt en del over vores samtale og jeg har lidt svært ved at forholde mig til 

de kritikpunkter, som du fremførte. […] 

Du talte også om pædagogikken, og jeg kan kun udtale mig om [Beboer X]. Han har 

en PDA-profil, som betyder at han er stærkt kravafvisende og meget kompliceret at 

håndtere. For første gang, siden han flyttede hjemmefra som 15 år, er han et sted, 

hvor de ser hans handicap og de bruger en særlig pædagogik over for ham, som er 

lidt i modstrid til normal autisme-pædagogik. De har sendt flere medarbejdere på 

kursus i PDA, sådan at de er bedre rustede til at tage sig af ham. [Beboer X] og jeg 

har lov til at vælge medarbejdere fra, som ikke kan håndtere ham og det har ikke alle 

medarbejdere taget særlig pænt. De føler sig åbenbart kasserede.  

[Beboer X] har inden for det sidste halve år tabt 20 kg og han er næsten medicinfri. 

Han er sjældent udadreagerende og jeg ser ham smile og grine. [Klager] er et hygge-

ligt og rart sted at komme og jeg ser glade medarbejdere. Det er bare sådan, at jeg 

opfatter stedet. […] 

Jeg har svært ved at genkende din kritik, og jeg synes, at det er ærgerligt, hvis der 

kommer en ubehagelig historie frem. Min søn udgør trods alt 1/3 af beboerne på 

[Klager].  

Jeg vil anbefale jer at kigge på [Bosted 2] i stedet for. Da [Beboer X] boede der tog 

han 70 kg på og var totalt dopet med medicin i så svær grad, at han var helt mimik-

forladt og omtåget […] At han er nået så langt nu er fantastisk at opleve som mor, og 

jeg er [Klager] dybt taknemmelig.” 

 

Den 1. december 2020 svarede journalisten bl.a.:  

 

”Mange tak for din mail. Dejligt, at du vil dele dit perspektiv og jeres erfaringer. Er 

der noget af det, du har lyst til at sige til citat? 

[…]” 

 

Til dette skrev moren senere samme dag:  

 

”Nej, jeg har ikke lyst til at sige det til citat. Jeg synes, at det er en meget privat sag 

mellem mig, min søn, kommune og bosted. Mest af alt ønsker jeg fred omkring min 

søns bosted eftersom jeg ikke har noget at udsætte på stedet.  

[…] 

Men hvis du har dokumentation, som viser at min opfattelse af bostedet er forkert, 

så er du velkommen til at sende det til mig. Hvis tilstanden er, som du beskriver, så 

er der måske noget, som jeg ikke kan se.” 

 

Efter offentliggørelsen af omtalen vedrørende [Klager] skrev moren den 15. marts 2021 kl. 

16:35 følgende til Radio4:  

 

”Kære [Den ansvarshavende chefredaktør] og [Nyheds- og aktualitetschefen] 



 

 
  20 

 

 

 

Jeg har hørt og læst jeres indslag om [Klager] og jeg er mildest talt rystet. Jeg er mor 

til beboer X og er blevet kontaktet af jeres journalist flere gange. Hver gang har jeg 

frabedt mig at min søn skal hives ind i den sag, som I gerne vil have frem. Jeg har 

gentagne gange sagt at min søn har det fint på bostedet og at han trives og udvikler 

sig hver eneste dag. Der er 3 beboere på [Klager] og der skal ikke meget til at 

gennemskue hvem beboer X er. Jeres fremstilling af ham er helt udenfor virkelighe-

den og jeres kilder har ingen anelse om hvad de taler om. Jeg er dybt forarget. 

Min søn er ikke retarderet og han kan sagtens både læse og skrive og det er smerte-

ligt at han skal læse om sig selv, fremstillet på den måde. Det samme gælder for de 2 

andre beboere. Jeg mener ikke at I har de unges interesse for øje her. De har, som I 

selv siger, så meget andet at slås med og at blive hængt ud i pressen er ikke det som 

de har brug for. 

Jeg kan forstå at I påtænker at bringe mere om emnet resten af ugen og jeg vil så 

inderligt bede jer om at holde min søn udenfor. 

Til sidst vil jeg blot tilføje at jeg ser et top-engageret personale og en fantastisk lyd-

hør ledelse, så jeg kan slet ikke genkende det billede I tegner af [Klager].” 

 

Til dette svarede Radio4 samme aften kl. 20:21:  

 

”Tak for din henvendelse. Jeg sætter pris på, at du skriver til os med dine oplevelser. 

[…] 

Vi mener, at det har væsentlig samfundsmæssig interesse at beskrive forholdene for 

de borgere, som på grund af deres udfordringer eller handicap er meget afhængige af 

den omsorg, de får på bosteder rundt omkring i landet. For at gøre vores dækning så 

nuanceret som muligt, ved jeg, at vi desværre forgæves har forsøgt at få dig til at for-

tælle om dine positive oplevelser hos [Klager]. Vi er meget bevidste om, at boste-

derne også løser en svær opgave på vegne af landets kommuner. 

Men jeg er som sagt glad for din henvendelse, der stadig er med til at nuancere vores 

indsigt i sagen. 

[…]” 

 

Den 16. marts 2021 svarede moren bl.a. følgende:  

 

”[…] 

[Klager] har eksisteret siden 2018 og der har kun boet de 3 nuværende beboere ud-

over [Beboer A]. Det kan umuligt være ”en lang række pårørende”, som du skriver, 

der oplever de problemer. 

[…] 

Den bekymringshenvendelse, som I henviser til, kommer fra en eks-ansat på [Bosted 

2], som efterfølgende var ansat af [Klager] i sølle 3 uger. Jeg har talt med ham og 

han har ingen anelse om hvilken strategi vi havde lagt om min søn i samarbejde med 

[Klager].  

[Klager] har gjort et helt enestående fantastisk arbejde med min søn i den tid han 

har boet der. Han har fået sin tiltro til livet tilbage, han er MEDICINFRI og han er i 



 

 
  21 

 

 

 

gang med at opbygge tillid til sine medarbejdere igen […] Det er en solstrålehistorie 

og ikke en katastrofe, som I beskriver. Det er vigtigt for mig at få frem. 

[…] 

Jeg håber, at jeg kan rykke lidt på jeres billede af [Klager]. Jeg mener, at jeres jour-

nalister har fat i den forkerte sag, og at de går mere efter ”skandalen” end realite-

terne. Vi, som forældre til […], repræsenterer 1/3 af de nuværende beboeres pårø-

rende.”  

 

Radio4 ses ikke efter den 15. marts 2021 at have bragt yderligere omtale af [Klager].  

 

[Klager]s klage er modtaget i Pressenævnet den 3. juni 2021.  

 

 

2 Parternes synspunkter 

2.1 [Klager]s synspunkter 

God presseskik  

Korrekt information og forelæggelse  

[Klager] har anført, at Radio4 har handlet i strid med god presseskik i forbindelse med den 

påklagede omtale.  

 

[Klager] har om forløbet forud for offentliggørelsen oplyst, at omtalen blev bragt knapt et 

halvt år efter den første henvendelse fra Radio4s journalist. [Klager] har henvist til virksom-

hedens skriftlige korrespondance med Radio4 [Delvist gengivet under punkt 1, Sagsfremstil-

ling, Pressenævnet] og anført, at journalistens arbejde med sagen bar præg af misforståelser 

og en manglende lyst til at indhente tilstrækkelig dokumentation. Under forløbet klagede 

[Klager] tre gange til Radio4s direktør, men der er intet i reaktionerne på disse klager, der ef-

terlader indtryk af, at de er blevet taget seriøst. [Klager] er enig med Radio4 i, at det har væ-

sentlig offentlig interesse at beskrive forholdene for beboere på bosteder. Den almene inte-

resse for området berettiger imidlertid ikke til, at man uden dokumentation kan hænge en 

virksomhed ud i offentligheden. 

 

[Klager] har herefter anført, at omtalen indeholder skadelige udsagn og oplysninger om kla-

ger, som Radio4 ikke har efterprøvet tilstrækkeligt inden offentliggørelsen.  

 

Således indledes de påklagede radioindslag med udsagnet ”[…] private bosteder, som får 

flere påbud og bliver oftere lukket, end de botilbud der bliver drevet af det offentlige”. Efter-

som [Klager] hverken er lukket eller udsat for negativ kritik fra Socialtilsynet, bliver bostedet 

med udsagnet bragt i et uberettiget kritisk lys.  

 

[Klager] har samtidig henvist til følgende sms-besked, som læses op af den ene studievært 

sidst i det andet af de påklagede radioindslag:  

 

”Hvis tidligere medarbejdere har meldt det til myndighederne, og der ikke er gjort 

noget ved det, så er det jo ikke kun vikarerne, men også myndighederne, som er 

skyldige i omsorgssvigt.” 



 

 
  22 

 

 

 

 

Hertil har [Klager] anført, at Radio4, ved aktivt at have valgt at videreformidle denne sms 

som afslutning på indslaget, konkluderer over for lytterne, at man i denne sag ikke kan stole 

på myndighederne og dermed heller ikke på [Klager]. Dette er en grovkornet påstand fra Ra-

dio4, eftersom mediet har undladt at efterprøve de medvirkende kilders udsagn og kontakte 

relevante myndigheder.  

 

[Klager] har herefter anført, at Radio4 i udsendelsen har bragt følgende yderst skadelige ud-

sagn om ”beboer X”: ”[…] jeg overdriver ikke, X vil inden længe dø af det […]”, vel vidende, 

at disse udsagn var blevet klart afvist af beboerens mor, der tværtimod har fortalt journali-

sten, at hendes søn trives på sit bosted. [Klager] har bemærket, at det, at beboer Xs mor ikke 

ønskede at udtale sig til citat ikke afholdt Radio4 fra at gengive andres anonyme vurderinger 

af beboer Xs trivsel. [Klager] gjorde gentagne gange Radio4 opmærksom på, at de anså de 

medvirkende kilder for at have et personlig motiv for at fremsætte kritik mod [Klager], bl.a. 

grundet afskedigelse. Radio4 havde således god grund til at betvivle de kilder, der hævede, at 

beboer X var i mistrivsel, eftersom hans forældre havde fortalt Radio4, at dette ikke var 

sandt. Radio4 har imidlertid baseret sin journalistik på, hvem de har troet på [Original frem-

hævning, Pressenævnet], fremfor på dokumentation.  

 

Det fremgår af den påklagede omtale, at Socialtilsynet ikke har ønsket at udtale sig til Radio4. 

[Klager] har anført, at det i omtalen fremstår som om, der ikke er andre kilder end dem, der 

har valgt at medvirke i omtalen, som kan belyse spørgsmålet om, hvorvidt den fremsatte kri-

tik mod bostedet er berettiget.  

 

Dette er imidlertid ikke korrekt, eftersom Socialtilsynet kun udfører det overordnede tilsyn 

med landets sociale tilbud, hvilket vil sige tilsyn med ledelsesmæssige, økonomiske og faglige 

forhold mv. Radio4 har dermed undladt at indhente kommentarer fra den mest relevante 

kontrolinstans; nemlig bostedets beboeres hjemkommuner. [Klager] har oplyst, at det er 

disse kommunale myndigheder, som har besluttet at anbringe de omtalte borgere på [Kla-

ger], og som har indgået aftale med [Klager] om dette. Det er også disse kommunale myndig-

heder, der fører tilsynet med de enkelte borgeres personlige trivsel på stedet, hvilket fremgår 

af servicelovens § 138:  

 

”Kommunalbestyrelsen i den kommune, der har pligt til at yde hjælp efter denne lov, 

jf. §§ 8-9 b i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, fører til-

syn med de tilbud, som kommunalbestyrelsen i denne kommune i forhold til den en-

kelte person har truffet afgørelse om, jf. § 3, stk. 1. Tilsynet omfatter ikke det gene-

relle driftsorienterede tilsyn, jf. § 148 a og lov om socialtilsyn […]” 

 

[Klager] har bemærket, at det heldigvis er ret normalt, som anført af Radio4, at kommunerne 

ikke ønsker at udtale sig i enkeltsager, men Radio4 kunne relativt nemt have skaffet sig ind-

blik ved at bede de medvirkende forældre/beboere om at søge aktindsigt i deres egen sag i 

kommunen.  

 



 

 
  23 

 

 

 

Radio4 burde også have forsøgt at efterprøve kritikken hos læger eller andet sundhedsperso-

nale, der har viden om de omtalte beboere, og som derfor kunne kaste yderligere lys over bor-

gernes trivsel og sundhedstilstand både før, under og efter opholdet på [Klager]. Tilsvarende 

ses Radio4 ikke at have taget kontakt til politiet eller psykiatrisk afdeling, som er de ansvar-

lige myndigheder for så vidt angår den omtalte bæltefiksering af beboeren [Beboer A]. Ende-

lig burde Radio4 have indhentet vurderinger om beboeren [Beboer A]s trivsel fra ledelsen på 

hans tidligere og nuværende bosted, hvilket kunne tjene til en væsentlig mere balanceret vur-

dering af forældrenes fremsatte kritik.  

 

Hertil kommer, at de ekspertkilder, der medvirker i Radio4s omtale, har udtalt sig på bag-

grund af udokumenterede udsagn, som [Klager] har tilbagevist over for Radio4. Radio4 har 

derfor ikke, som ellers foreskrevet i de vejledende presseetiske regler, så langt som muligt 

kontrolleret, om offentliggjorte oplysninger er korrekte.  

 

[Klager] har herefter anført, at Radio4 i radioudsendelsen har viderebragt nogle yderst per-

sonlige oplysninger om en beboer, vis mor har udtalt sig i udsendelsen. Radio4 burde have 

efterprøvet oplysningerne hos den pågældende beboer inden offentliggørelsen, ligesom Ra-

dio4 burde have indhentet beboerens samtykke til at offentliggøre oplysningerne.  

 

[Klager] har afslutningsvist anført, at Radio4s dækning bygger på udsagn og indberetninger 

fra en personkreds, som har et fælles ønske om at skade [Klager]. Disse udsagn er enten ikke 

dokumenteret eller ikke efterprøvet hos de rette myndigheder, ligesom Radio4 har frasorteret 

udtalelser, der ikke matchede kritikken. Det har ikke gjort indtryk på Radio4, at Socialtilsy-

net har vurderet, at der ikke var substans i indberetningerne, ligesom man ikke har forsøgt at 

indhente oplysninger fra borgernes nærmeste myndighed, den anbringende kommune. I ste-

det har Radio4 på basis af disse udokumenterede udsagn indhentet udtalelser fra eksperter 

uden kendskab til de konkrete sager, hvilket har tjent til at øge troværdigheden omkring be-

skyldningerne. Ved at anvende disse metoder er det nemt at angribe en virksomhed som 

[Klager], uanset om motivet er hævn, konkurrence eller et ønske om at så tvivl om kvaliteten 

på det private, sociale område. [Klager] hylder en fri og kritisk presse, men grove beskyldnin-

ger som disse må og skal underbygges med andet end krydsreferencer i en begrænset person-

kreds.  

 

På baggrund af ovenstående har [Klager] anmodet om at få følgende tekst læst op i Radio4s 

morgenflade, samt tilføjet til den påklagede artikel på radio4.dk:  

 

”Rettelse: 

Radio4 bragte den 15. marts en artikel og radioindslag, hvor bostedet [Klager] bliver 

udsat for kritik fra pårørende og tidligere ansatte. Radio4 har imidlertid ikke søgt at 

be- eller afkræfte kritikken hos de anbringende kommuner, som har det direkte per-

sonrettede tilsyn med de omtalte borgere. Radio4 har heller ikke søgt at be- eller af-

kræfte kritikken hos øvrige læger, andre myndigheder og andre bosteder, som har 

eller har haft kontakt til de omtalte beboere. 



 

 
  24 

 

 

 

Radio4 har desuden undladt at gøre seere og læsere opmærksom på, at en mor til en 

beboer har rost [Klager] over for Radio4. Denne forælder er mor til den omtalte "be-

boer X" og har modsat sig, at Radio4 overhovedet omtaler hendes søn. Radio4 om-

talte alligevel denne beboer og viderebragte udtalelser om, at denne var i en yderst 

kritisk tilstand, på trods af at moren gør klart, at sønnen trives som aldrig før. Ra-

dio4 har desuden viderebragt personfølsomme oplysninger om en anden navngiven 

beboer og beskrevet dennes tilstand som kritisk uden at have indhentet såvel be-

kræftelse som samtykke fra beboeren selv.” 

 

 

2.2 Radio4s synspunkter 

God presseskik  

Korrekt information og forelæggelse  

Radio4 har afvist at have handlet i strid med god presseskik i forbindelse med de påklagede 

radioindslag og den påklagede artikel. Radio4 har i den forbindelse bemærket, at [Klager] i 

klagen ikke har angivet konkrete eksempler på fejl i den påklagede omtale, ligesom [Klager] 

ikke har henvist til konkrete udsagn i omtalen. 

 

Radio4 har herefter overordnet anført, at det er mediets opfattelse, at historierne vedrørende 

forholdene på private og offentlige bosteder, herunder [Klager], som har været bragt i Radio4 

den 15. marts 2021 og efterfølgende, har væsentlig offentlig interesse. Borgere anbragt på pri-

vate og offentlige bosteder hører i mange tilfælde til blandt de svageste i samfundet med 

ringe eller ingen mulighed for selv at udtale sig om deres trivsel og sundhedstilstand i de til-

bud, som de er anbragt i. Radio4 har oplyst, at mediets dækning af borgernes trivsel på soci-

ale bosteder ikke er isoleret til dækningen af [Klager]. Radio4 Morgen har i det [på tidspunk-

tet for mediets bemærkninger til Pressenævnet] seneste halve år også set på andre private bo-

steder, bl.a. bostedet [Bosted 3], som har fået en række omfattende påbud af Socialtilsyn Ho-

vedstaden.  

 

Radio4 har oplyst, at mediets dækning af borgernes trivsel på det private bosted [Klager] ba-

serer sig på skriftlige indberetninger til Socialtilsynet fra medarbejdere på bostedet, samtaler 

med nuværende og tidligere medarbejdere samt forældres beskrivelser af, hvordan de ople-

ver, at deres anbragte (voksne) børn trives på stedet. [Klager] havde fire beboere, hvoraf den 

ene, efter at forældrene kontaktede den anbringende kommune, blev opsagt af [Klager]. For-

ældrene til denne og en anden beboer medvirker i indslaget. Disse forældre valgte at fortælle 

deres børns historie, fordi deres børn ikke selv er i stand til det, og fordi forældrene mener, at 

det har offentlig interesse, hvordan deres børn trives under deres anbringelse.  

 

Om forløbet forud for offentliggørelsen af den påklagede omtale har Radio4 anført, at enhver 

henvendelse fra [Klager] er blevet taget seriøst og besvaret af mediets nyhedschef umiddel-

bart efter, at henvendelsen er blevet modtaget. Radio4 har henvist til parternes skriftlige kor-

respondance [Delvist gengivet under punkt 1, Sagsfremstilling, Pressenævnet] og som eksem-

pel fremhævet, at [Klager] frygtede, at Radio4 i dækningen ville bruge den tilbagetrukne til-

synsrapport, hvilket Radio4 ikke gjorde.  

 



 

 
  25 

 

 

 

Radio4 har anført, at [Klager] har haft en fair mulighed for at kunne bidrage til dækningen 

ved både at blive inddraget i researchen på et meget tidligt tidspunkt og ved i mange tilfælde 

at få tilbudt både direkte interview og interview på mail. [Klager] har imidlertid fra begyndel-

sen afvist at stille op til interview.  

 

I en mail af 10. september 2020 blev den overordnede kritik således forelagt for et bestyrel-

sesmedlem fra [Klager], som samtidig blev opfordret til at stille op til en samtale til baggrund 

og til interview. Desuden er kritikken af forholdene for beboerne på [Klager], fremsat af pårø-

rende og tidligere medarbejdere, blevet forelagt for [Klager] tidligt under researchfasen, og 

[Klager] har haft god mulighed for konkret at tilbagevise kritikken i mediets dækning og ud-

rede eventuelle misforståelser. I både radioindslagene og artiklen bliver kritikken mod [Kla-

ger] afvist af [Klager] ved hjælp af de mails, som [Klager] har sendt som svar til Radio4.  

 

Til [Klager]s klage over i omtalen at blive sat i forbindelse med private bosteder, som er ble-

vet lukket eller udsat for negativ kritik fra Socialtilsynet, har Radio4 anført, at det igennem 

hele dækningen understreges, at [Klager] ikke har et påbud fra Socialtilsynet, samt at tilsyns-

rapporterne ikke indeholder kritik. Samtidig har Radio4 bemærket, at mediet har valgt at un-

dersøge forholdene på [Klager], fordi der ligger mindst fem bekymringshenvendelser, og 

fordi to tidligere pårørende, en nuværende pårørende, to nuværende medarbejdere samt ni 

tidligere medarbejdere overfor Radio4 har bekræftet, at beboerne på [Klager] udsættes for 

den behandling, som har ført til påbud på andre bosteder. Radio4 har samtidig henvist til føl-

gende udsagn fra radioindslaget: 

 

”Selvom de private botilbud er overrepræsenteret i den negative del af statistikken, 

så kan omfanget af problemerne på de private bosteder sagtens være endnu større, 

vurderer [Professor A], som er professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet. 

Han siger, at lovgivningen på området ikke giver socialtilsynene de nødvendige mu-

ligheder for at føre tilsyn, som det er i dag.” 

 

Radio4 har herefter oplyst, at værterne i Radio4 Morgen hver morgen opfordrer lytterne til at 

bidrage med holdninger og erfaringer på sms. På Radio4 Morgen gives lytterne vide rammer 

for at ytre sig, hvilket tjener til den offentlige debat, men lytterhenvendelser læses ikke op, 

hvis de indeholder hadefulde ytringer eller oplysninger, der er faktuelt forkerte. For så vidt 

angår den af [Klager] fremhævede sms er det Radio4s opfattelse, at lytteren ytrer en generel 

holdning, som ikke er direkte rettet mod [Klager] eller andre sociale botilbud.  

 

Radio4 har afvist ikke at have efterprøvet den fremsatte kritik. Således har Radio4 efterprø-

vet samtlige kritiske udtalelser om forholdene på [Klager] med flere af hinanden uafhængige 

både mundtlige og skriftlige kilder.  

 

Radio4 har endvidere afvist ikke at have reageret på en klage fra en forælder til en beboer på 

[Klager], som ikke ønskede omtale af sin søn i Radio4s dækning, da Radio4 tværtimod reage-

rede samme dag, som moren kontaktede mediet. Radio4 har gjort sit bedste for ikke at ek-

sponere beboere eller pårørende, som ikke ønsker at stå frem, hvorfor den pågældende fami-



 

 
  26 

 

 

 

lie i omtalen ikke er identificerbar for udenforstående. Radio4 har valgt at gengive oplysnin-

gerne om den pågældende beboer, fordi mediet fik oplysningerne i bekymringshenvendelsen 

til Socialtilsynet vedrørende beboerens vægtstigning bekræftet fra en medarbejder og af yder-

ligere tre tidligere medarbejdere. Den tidligere medarbejder, som lavede bekymringshenven-

delsen, har bekræftet over for Radio4, at han står ved sin henvendelse. For at gøre dækningen 

så nuanceret som muligt, forsøgte Radio4 forgæves at få beboerens pårørende til at stå frem 

og fortælle om sine positive oplevelser hos [Klager], men som det fremgår af den skriftlige 

korrespondance mellem moren og Radio4, ønskede moren ikke dette men bad specifikt om, 

at Radio4 ikke gengav hendes vurdering af sagen. 

 

Til [Klager]s klage over, at Radio4 ikke har efterprøvet den fremsatte kritik hos de kommu-

ner, der har anbragt de pågældende borgere på [Klager], har Radio4 anført, at der ikke er 

tvivl om, at de fem kommuner i landet (i daglig tale Socialtilsynet), som fører et uafhængigt 

tilsyn med private og offentlige bosteder, er den relevante myndighed i den afdækning, som 

Radio4 har foretaget sig. Radio4 har i den forbindelse bl.a. henvist til, at Socialtilsynet foreta-

ger det driftsorienterede tilsyn og til enhver tid er ansvarlig for vurderingen af tilbuddets kva-

litet. Socialtilsynet har en whistleblower ordning, som kan bidrage til at foretage et risikoba-

seret skøn, og det er derfor i mange tilfælde Socialtilsynet, der får bekymringshenvendelser 

fra pårørende og medarbejdere ved bostederne. Som opfølgning har tilsynet mulighed for at 

træffe afgørelser om påbud, skærpet tilsyn eller ophør af godkendelse. Den enkelte kommune 

fører tilsyn med sine egne anbragte borgere, men Socialtilsynet har ansvaret for, at tilsynet 

har et højt fagligt niveau, ensartethed og er uvildigt i forhold til den anbringende kommune. 

Med henvisning til ovenstående samt, at bekymringshenvendelserne vedrørende flere af be-

boerne på [Klager] var sendt direkte til Socialcenter Syd, valgte Radio4 i forbindelse med 

dækningen at kontakte netop Socialcenter Syd. Hertil har Radio4 bemærket, at de anbrin-

gende kommuner generelt ikke ønsker at udtale sig om den enkelte borger. Således afviste 

beboeren [Beboer A]s anbringende kommune også at kommentere på enkeltsager, da Radio4 

kontaktede kommunen i forbindelse med sagen.  

 

Radio4 har herefter anført, at de eksperter, der medvirker i den påklagede omtale, udtaler sig 

på baggrund af deres forskning og viden på det sociale område. Eksperterne er i dækningen 

bl.a. blevet bedt om at forholde sig til de beskrivelser af forholdene på [Klager], som Radio4 

har modtaget fra de pårørende, samt de nuværende og tidligere medarbejdere, der medvirker 

i omtalen. 

 

I den forbindelse har professor i socialt arbejde ved Aalborg Universitet, [Professor B], udtalt 

sig om vikarer og personalegennemstemning på bostedet. Denne og anden kritik af antallet af 

vikarer er blevet forlagt for [Klager] både i oktober 2020 og i en mail af 1. marts 2021, men 

[Klager] har undladt at kommentere eller svare på de konkrete oplysninger. Endvidere har 

Radio4 flere gange forsøgt at få [Klager] til at stille op til et interview, hvor der er mulighed 

for at stille opfølgende spørgsmål om bl.a. forbruget af vikarer på [Klager], men det har [Kla-

ger] afvist.  

 



 

 
  27 

 

 

 

Den påklagede omtale indeholder også en udtalelse fra senioranalytiker hos Det Nationale 

Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, VIVE, [Senioranalytikeren], der udtaler på bag-

grund af bekymringshenvendelser om beboerne på [Klager]s vægtstigninger. [Senioranalyti-

keren]s kritik i den forbindelse bliver i radioindslaget afvist af [Klager].  

 

Radio4 har anført, at det ikke bliver påstået af mediet i den påklagede omtale, at [Klager] er 

ansvarlig for den omtalte magtanvendelse og efterfølgende bæltefiksering af beboeren [Be-

boer A]. Omtalen af episoden krævede ikke yderligere efterprøvelse hos politiet, sundheds-

personale eller den psykiatriske afdeling, da Radio4 i omtalen ikke har fremført andet end 

det, som [Klager] har beskrevet i forbindelse med episoden.  

 

I forhold til omtalens oplysninger vedrørende beboeren [Beboer A] har Radio4 anført, at me-

diet ikke har fundet det relevant at inddrage vurderinger fra andre bosteder, han har været 

tilknyttet, da afdækningen har drejet sig om forholdene på [Klager]. [Beboer A]s forældres 

beskrivelse af deres søns mistrivsel på [Klager] bekræftes også af de ovenfor omtalte bekym-

ringshenvendelser til Socialtilsynet, samt af beskrivelser fra nuværende og tidligere medar-

bejdere.  

 

For så vidt angår den pårørende [Beboer B’s mor]s medvirken i radioindslagene har Radio4 

bl.a. anført, at det er af væsentlig offentlig interesse, at forældre som [Beboer B’s mor] lægger 

stemme til de forhold, som deres pårørende lever under, da de anbragte beboere på grund af 

deres handicap i mange tilfælde ikke selv er i stand til at deltage i den offentlige debat. Ra-

dio4 har i øvrigt ikke efterfølgende fået henvendelser eller klager fra hverken hende eller hen-

des datter [Beboer B], som er beboer på [Klager], og Radio4 har bemærket, at mediet ikke 

har haft grund til at betvivle rigtigheden af [Beboer B’s mor]s udtalelser.  

 

 

3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 

I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  

Jesper Rothe, Anja Lundberg Andersen, Ulrik Holmstrup og John Meinert Jacobsen.  

 

 

Retlig interesse  

Det er som udgangspunkt en betingelse for at klage til Pressenævnet, at klageren har retlig 

interesse i det forhold, der klages over. Det indebærer, at man selv som person, organisation, 

virksomhed eller lignende skal være omtalt, afbilledet eller på anden måde identificeret i me-

diet.  

 

[Klager] har ikke dokumenteret at være klageberettiget på vegne af beboeren [Beboer B], vis 

mor, [Beboer B’s mor], medvirker i de påklagede radioindslag. Klagepunkterne i relation til 

[Beboer B’s mor]s medvirken afvises derfor i medfør af medieansvarslovens § 43, stk. 2, nr. 2.  

 

Den resterende del af klagen behandles herefter.  

 

God presseskik 



 

 
  28 

 

 

 

[Klager] har klaget over, at Radio4 i omtalen har bragt udokumenteret kritik af bostedet, som 

ikke er blevet tilstrækkeligt efterprøvet.  

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at det er mediernes opgave at bringe 

korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt, bør det kontrolleres, om de oplysninger, 

der gives eller gengives, er korrekte. Kritik bør udvises over for nyhedskilderne, i særdeleshed 

når disses udsagn kan være farvet af personlig interesse eller skadevoldende hensigt. Oplys-

ninger, som kan være skadelige, krænkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal ef-

terprøves i særlig grad, inden de bringes, først og fremmest ved forelæggelse for den pågæl-

dende. Forelæggelse bør ske således, at der gives den adspurgte rimelig tid til at svare. An-

greb og svar bør, hvor det er rimeligt, bringes i sammenhæng og på samme måde. Dette gæl-

der i særlig grad krænkende eller skadelige udsagn, jf. punkt A.1, A.2, A.3 og A.4.  

 

Pressenævnet bemærker generelt, at redaktøren i overensstemmelse med det almindelige 

princip om redaktørens ret til at redigere mediet som udgangspunkt er berettiget til at be-

slutte, hvad man vil bringe i mediet. Det vil sige, at det ligger inden for grænserne af redaktø-

rens redigeringsret at undlade at omtale forhold, der for en af parterne eller andre forekom-

mer centrale, ligesom det er op til redaktøren at vælge og fravælge materiale og kilder, så 

længe det samlede indtryk giver et retvisende billede. 

 

Pressenævnet finder, at det har klar almen interesse at omtale debat om, hvorvidt det offent-

lige tilsyn med sociale bosteder fungerer efter hensigten. For så vidt angår omtalens vinkling 

finder Pressenævnet samtidig, at Radio4, på trods af den valgte kritiske vinkel, havde et an-

svar for, at det samlede indtryk gav et retvisende billede af [Klager].  

 

[Klager] har klaget over at blive udsat for uberettiget kritik ved i indledningen til det første 

radioindslag at være blevet sat i forbindelse med private bosteder, som enten har fået påbud 

eller er blevet lukket, eftersom [Klager] hverken er lukket eller udsat for negativ kritik fra So-

cialtilsynet. [Klager] har også klaget over, at Radio4 ved at gengive følgende lytter-sms sidst i 

udsendelsen har konkluderet over for lytterne, at man ikke kan stole på myndighederne og 

dermed heller ikke på [Klager]:  

 

”Hvis tidligere medarbejdere har meldt det til myndighederne, og der ikke er gjort 

noget ved det, så er det jo ikke kun vikarerne, men også myndighederne, som er 

skyldige i omsorgssvigt.” 

 

Først i det indledende, påklagede radioindslag fremgår følgende om baggrunden for, hvorfor 

Radio4 har valgt at omtale [Klager]:  

 

”Selvom de private botilbud er overrepræsenteret i den negative del af statistikken, 

så kan omfanget af problemerne på de private bosteder sagtens være endnu større, 

vurderer [Professor A], som er professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet. 

Han siger, at lovgivningen på området ikke giver socialtilsynene de nødvendige mu-

ligheder for at føre tilsyn, som det er i dag. 



 

 
  29 

 

 

 

Professor i økonomistyring, [Professor A]: Der kan jo være masser problemstillin-

ger, de ikke opdager, så der er brug for at styrke tilsynene. 

Studievært 2: Der er brug for at styrke tilsynene, siger altså [Professor A], som er 

professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet. […] gennem de seneste måne-

der har vi undersøgt ét konkret bosted, der af tidligere medarbejdere og af tidligere 

og nuværende pårørende bliver kritiseret for at omsorgssvigte beboerne i en sådan 

grad, at stedet burde lukkes. Det drejer sig om bostedet [Klager], som er et privat bo-

sted for borgere med autisme.” 

 

Samtidig oplyses sidst i det første radioindslag, at [Klager] ikke har modtaget kritik fra Soci-

altilsynet: 

 

”Det er altså ordene fra [Klager], og det er vigtigt at sige her, at [Klager] har ikke no-

gen påbud fra Socialtilsynet, tilsynsrapporterne er positive på bostedet.” 

 

På den baggrund finder Pressenævnet, at det fremgår tilstrækkelig klart af radioindslaget, at 

Radio4 har valgt at omtale [Klager] som et eksempel på et socialt bosted, som efter de med-

virkende kritikeres opfattelse burde lukkes af myndighederne, men som ikke har modtaget 

påbud fra Socialtilsynet. Nævnet udtaler ikke kritik.  

 

[Klager] har endvidere klaget over, at Radio4 har baseret den påklagede omtale på udsagn fra 

kilder, der ønsker at skade [Klager], samt at Radio4 ikke har efterprøvet den fremsatte kritik 

hos de relevante myndigheder, herunder navnlig hos beboernes hjemkommuner, som har an-

svar for det personrettede tilsyn med beboerne. I den forbindelse har [Klager] også klaget 

over Radio4s gengivelse af bekymringshenvendelsen vedrørende ”beboer X”s vægt. Hertil har 

[Klager] anført, at ”beboer X”s mor over for Radio4 havde afvist bekymringshenvendelsen 

som usand og samtidig oplyst om hendes søns gode trivsel på [Klager], samt at moren havde 

frabedt sig omtale af hendes søn.  

 

Pressenævnet finder, at det fremgår tilstrækkeligt klart, hvem de medvirkende kilder er. Det 

forhold, at de medvirkende kilder er tidligere og afskedigede medarbejdere samt pårørende 

til en tidligere beboer på [Klager], gav Radio4 anledning til at udvise agtpågivenhed over for 

deres udtalelser, men er i sig selv ikke tilstrækkeligt til at fastslå, at god presseskik er tilside-

sat. Radio4 gør således i omtalen opmærksom på, at kilderne til oplysningerne er tidligere 

medarbejdere, hovedsageligt med korte ansættelser på [Klager], således at lytteren og læse-

ren har mulighed for at vurdere troværdigheden. Det samme er tilfældet for så vidt angår de 

pårørende til den tidligere beboer, [Beboer A]. Det fremgår således klart af omtalen, hvor 

længe [Beboer A] boede på [Klager], ligesom det oplyses, at [Beboer A] fraflyttede bostedet 

efter at være blevet udskrevet på bostedets foranledning.  

 

Pressenævnet finder endvidere, at det fremgår tilstrækkelig klart af omtalen, at den fremlagte 

kritik af [Klager] bygger på udsagn fra de medvirkende tidligere medarbejdere og pårørende, 

samt fra de omtalte bekymringshenvendelser, som er blevet sendt til Socialtilsynet.  

 



 

 
  30 

 

 

 

Pressenævnet har på baggrund af sagens oplysninger lagt til grund, at den fremlagte kritik ad 

flere omgange blev forelagt for [Klager] under forelæggelsen, som strakte sig fra september 

2020 til offentliggørelsen den 15. marts 2021. Nævnet finder i den forbindelse, at [Klager]s 

svar på den forelagte kritik overordnet er gengivet loyalt og tydeligt i den påklagede omtale, 

ligesom det tydligt fremgår, at [Klager] ikke har modtaget kritik eller påbud fra Socialtilsynet.  

 

Pressenævnet har imidlertid lagt til grund, at [Klager] under forelæggelsesforløbet ved flere 

tilfælde opfordrede Radio4 til at efterprøve deres kilders kritik hos bostedets beboeres hjem-

kommuner, idet [Klager] i den forbindelse gjorde Radio4 opmærksom på, at hjemkommu-

nerne har ansvar for at føre et personrettet tilsyn med sine anbragte borgeres trivsel. Således 

skrev [Klager] i sit seneste forelæggelsessvar den 5. marts 2021 eksempelvis følgende:  

 

”Denne "sag" bygger i hovedsagen på, at pårørende og ansatte omkring en tidligere 

beboer, som vi opsagde efter blot 10 måneders ophold, ønsker at gøre vores sted 

ondt. Deres beskyldninger og kritik er ikke afspejlet i nogen konklusioner hos de 

myndigheder, der er lovmæssigt forpligtet til at kontrollere henholdsvis vores faglig-

hed og organisation (Socialtilsynet) samt vores beboeres velbefindende (beboerens 

hjemkommune).” 

 

Nævnet finder, at det havde været hensigtsmæssigt, hvis Radio4 i omtalen, hvor [Klager] af 

de medvirkende kilder beskyldes for at omsorgssvigte sine beboere, burde have omtalt [Kla-

ger]s opfordring til at efterprøve oplysningerne om beboernes velbefindende hos deres hjem-

kommuner, som har ansvaret for at påse dette. Eftersom det, som anført ovenfor, tydeligt 

fremgår, at [Klager] ikke har modtaget kritik eller påbud fra myndighederne for, hvordan be-

boerne behandles på bostedet, finder nævnet ikke grundlag for at udtale kritik.   

 

I forbindelse med omtalens oplysninger om ”beboer X” har nævnet lagt til grund, at Radio4 

forud for offentliggørelsen var vidende om, at ”beboer X”s mor havde bestridt oplysningerne i 

den bekymringshenvendelse, som gengives i de påklagede radioindslag og i den påklagede 

artikel, og at moren samtidig havde rost [Klager] for deres behandling af ”beboer X”. Således 

fremgår bl.a. følgende af morens mail, som blev sendt til Radio4 den 25. november 2020:  

 

”[Beboer X] har inden for det sidste halve år tabt 20 kg og han er næsten medicinfri. 

Han er sjældent udadreagerende og jeg ser ham smile og grine. [Klager] er et hygge-

ligt og rart sted at komme og jeg ser glade medarbejdere. Det er bare sådan, at jeg 

opfatter stedet. […] 

Jeg har svært ved at genkende din kritik, og jeg synes, at det er ærgerligt, hvis der 

kommer en ubehagelig historie frem. Min søn udgør trods alt 1/3 af beboerne på 

[Klager].  

Jeg vil anbefale jer at kigge på [Bosted 2] i stedet for. Da [Beboer X] boede der tog 

han 70 kg på og var totalt dopet med medicin i så svær grad, at han var helt mimik-

forladt og omtåget […] At han er nået så langt nu er fantastisk at opleve som mor, og 

jeg er [Klager] dybt taknemmelig.” 

 



 

 
  31 

 

 

 

I omtalen blev oplysningerne om ”beboer X” imidlertid gengivet som et konkret eksempel på 

den kritik, der af de medvirkende kilder bliver rejst af [Klager]. I radioindslaget, som blev 

bragt mellem kl. 08.00 og 09.00 den 15. marts 2021, fremgik således følgende udtalelse fra 

den ene studievært:  

 

Studievært 1: […] [Person B], lad os lige prøve at se på en anden kritik, som går igen 

i de her bekymringshenvendelser til tilsynet. Det handler om, at beboerne på [Kla-

ger] tager meget på i vægt. En tidligere medarbejder, det er en pædagog, der har 

mange års erfaring på området, har for eksempel skrevet følgende om en beboer, 

som vi her kalder X: [Værten læser op] ”Fagligheden er kritisabel, medicinhåndte-

ringen er ringe og uorganiseret, og beboerne svigtes. Selvfølgelig kan der være et 

spænd, et svært spænd imellem omsorgspligt og beboernes selvbestemmelse, men 

jeg er nødsaget til at underrette, da jeg personligt og fagligt ikke kan rumme det. X 

spiser flere gange portioner varm mad om dagen, tre liter is, milkshake, chips, og så 

videre. Han er aldrig ude at gå, og kan næsten ikke længere bevæge sig. Jeg overdri-

ver ikke, X vil inden længe dø af det.”, 

 

mens bekymringshenvendelsen blev gengivet i den påklagede artikel på følgende måde:  

 

”Men personalegennemstrømningen på [Klager] er ikke det eneste, som medarbej-

dere og pårørende forholder sig kritisk til. De peger samstemmende på, at flere af 

beboerne har oplevet store vægtstigninger på [Klager]. 

[…] 

I en bekymringsskrivelse til Socialtilsynet skriver en tidligere medarbejder om en 

anden beboers vægtøgning. Beboeren er i det følgende kaldt ”X”, men Radio4 er be-

kendt med beboerens navn: [Herefter gengives indholdet fra bekymringsskrivelsen, 

Pressenævnet]” 

 

Pressenævnet finder, at Radio4 har handlet i strid med god presseskik ved at have gengivet 

bekymringshenvendelsen om ”Beboer X” i omtalen. Nævnet har lagt vægt på, at ”Beboer X”s 

mor flere måneder før offentliggørelsen over for Radio4 havde afvist de konkrete beskyldnin-

ger i bekymringshenvendelsen, og at moren i den forbindelse havde rost [Klager] for sin søns 

trivsel på bostedet. Uanset, at det i omtalen tydeligt fremgår, at bekymringshenvendelsen er 

udtryk for en tidligere medarbejders vurdering af forholdene for beboerne på [Klager], finder 

nævnet, at Radio4, på baggrund af morens oplysninger, ikke havde tilstrækkelig vished for, at 

bekymringshenvendelsen, og de heri voldsomme beskyldninger, gengav et retvisende billede 

af bostedet. Nævnet udtaler kritik.  

 

 

Offentliggørelse af Pressenævnets kendelse  

I medfør af medieansvarslovens § 49 pålægger Pressenævnet herefter den ansvarshavende 

redaktør af Radio4 at offentliggøre følgende til Pressenævnets logo som illustration:  

 

- Radioindslaget  



 

 
  32 

 

 

 

For så vidt angår offentliggørelse af nævnets kendelse i Radio4, skal offentliggørelse ske sna-

rest i en tilsvarende udsendelse på samme tidspunkt som den kritiserede udsendelse og brin-

ges i følgende udformning: 

 

Speakeren oplyser: 

 

”Pressenævnet har udtalt kritik af et indslag, vi bragte i Radio4 Morgen den 15. 

marts i år.” 

 

Herefter oplæser speakeren følgende om nævnets kendelse: 

 

”Indslaget handlede om et bosted for unge med autismespektrumforstyrrelser. I ind-

slaget blev der rejst kritik af bostedet for dets håndtering af de unge. Kritikken kom 

fra tidligere medarbejdere og pårørende til en nuværende og en tidligere beboer.  

Bostedet har klaget til Pressenævnet over indslaget. Bostedet mener, at Radio4 

burde have undersøgt bedre, om der rent faktisk er dokumentation for, at kritikerne 

taler sandt. Bostedet har bl.a. fremhævet, at Radio4 ikke skulle have gengivet en kri-

tikers oplysninger vedrørende en konkret beboers tilstand. Beboerens mor havde 

nemlig oplyst Radio4, at kritikken ikke var korrekt, og at beboeren tværtimod trives 

på bostedet.  

Pressenævnet er enig med bostedet i, at beboerens mors oplysninger burde have gi-

vet Radio4 anledning til at overveje, hvorvidt kritikerens oplysninger vedrørende 

den konkrete beboer var korrekte. Pressenævnet har derfor udtalt kritik af Radio4 

for at have fremstillet den konkrete kritik som et eksempel på, hvordan bostedet be-

handler de unge.” 

 

Endvidere oplyser speakeren: 

 

”Hele Pressenævnets kendelse kan ses på Pressenævnets hjemmeside, www.presse-

naevnet.dk” 

 

Er udsendelsen fortsat tilgængelig via en internetside eller lignende, skal indslaget, der in-

deholder Pressenævnets kritik, på tilsvarende vis gøres tilgængelig. Det skal ske på en så-

dan måde, at man ikke kan tilgå den kritiserede udsendelse uden først at have hørt indsla-

get, der indeholder Pressenævnets kritik. Endvidere skal der ved udsendelsen (om muligt) 

være et link med teksten: ”Pressenævnet har udtalt kritik af udsendelsen” direkte til næv-

nets kendelse på www.pressenaevnet.dk.” 

 

 

- Artiklen  

For så vidt angår offentliggørelse af nævnets kendelse på radio4.dk skal offentliggørelse ske 

snarest på de af mediets platforme, hvor den påklagede artikel har været bragt. Offentliggø-

relsen skal ske i følgende udformning med Pressenævnets logo som illustration:  

 

”[rubrik] 



 

 
  33 

 

 

 

Pressenævnet kritiserer Radio4.  

 

[underrubrik] 

Radio4 får kritik for ikke at gengive et retvisende billede af kritik mod bosted.  

 

[tekst] 

Radio4 bragte i marts måned en artikel, som omhandlede et bosted for unge med autisme-

spektrumforstyrrelser. I artiklen rejste tidligere medarbejdere og pårørende til en nuværende 

og en tidligere beboer kritik af bostedet for dets håndtering af de unge. 

Bostedet klagede til Pressenævnet over, at Radio4 ikke havde foretaget en tilstrækkelig efter-

prøvelse af den fremsatte kritik. Bostedet fremhævede, at kritikken var udokumenteret og 

fremsat af en gruppe personer, som ønskede at skade bostedet.  

Pressenævnet udtaler kritik af Radio4 for i artiklen at have gengivet konkret kritik vedrø-

rende bostedets håndtering af én af sine beboere, selvom beboerens mor havde bestridt kri-

tikken over for Radio4 inden offentliggørelsen.  

Pressenævnet har pålagt os at bringe ovennævnte meddelelse. Hele kendelsen fra Pressenæv-

net kan læses på pressenaevnet.dk” 

 

Offentliggørelse af nævnets kendelse skal ske snarest på de af mediets platforme, hvor den 

påklagede artikel har været bragt. Offentliggørelse skal bestå i en selvstændig artikel med 

Pressenævnets logo som illustration. Artiklen skal prioriteres, f.eks. med placering på en 

forside i mindst et døgn efter kritikkens offentliggørelse. Pressenævnets offentliggørelses-

tekst skal bringes uden reklamer i teksten. 

 

Endvidere skal denne artikel være offentligt tilgængelig som en selvstændig artikel i over-

ensstemmelse med prioriteringen af den påklagede artikel, og i en periode svarende til den 

periode, hvor den påklagede artikel har været tilgængelig. 

 

Endelig skal der oprettes et link med teksten ”Pressenævnet har udtalt kritik af artiklen” di-

rekte til nævnets kendelse på www.pressenaevnet.dk ved starten af brødteksten i den påkla-

gede artikel, hvis den fortsat er tilgængelig på hjemmesiden og ikke er ændret på de punk-

ter, hvor nævnet har udtalt kritik. 

 

Skrifttype og layout bør svare til den opsætning, der i øvrigt anvendes i redaktionelle artik-

ler i mediet. 

 


	Kendelse

