
 

 

   

 

  6 

Kendelse 

afsagt den 11. maj 2021 

 

 

Sag nr. 2020-80-0574 

 

[Klager] 

 

mod  

   

Redox 

 

[Klager] har klaget til Pressenævnet over artiklen ”Koranafbrænder for retten i kølvandet på 

konflikter”, som blev bragt af Redox på redox.dk den 19. oktober 2020, idet han mener, at 

god presseskik er tilsidesat.  

 

[Klager] har navnlig klaget over, at Redox har bragt ukorrekte og krænkende oplysninger om 

ham, som ikke blev tilstrækkeligt efterprøvet inden offentliggørelsen.  
 

 

 

1 Sagsfremstilling 

Forud for offentliggørelsen  

Pressenævnet har fra Redox modtaget tre lydoptagelser af telefonsamtaler, som efter det af 

Redox oplyste fandt sted mellem [Klager] og Redox’ chefredaktør [Redaktøren] den 30. sep-

tember 2020.  

 

Af lydoptagelse nr. 1 fremgår blandt andet:  

 

”[…] 

[Redaktøren]: Jamen, jeg ringer simpelthen fordi, at jeg er ved at skrive en artikel 

om [Person A] og nogle af de konflikter, han har været involveret i i det seneste 

stykke tid. Og i den forbindelse kan jeg forstå, at dig og ham, I har haft en konflikt.  

[Klager]: Nå? 

[Redaktøren]: Og den vil jeg gerne have dig til at kommentere på. Og høre, hvad du 

mener om nogle af de ting, [Person A] siger om dig, og hvad du egentlig mener om 

konflikten overordnet.  

[Klager]: Jeg har ikke nogen konflikt med [Person A].  

[Redaktøren]: […] Har [Person A] så en konflikt med dig?  

[Klager]: Det må du spørge ham om.  



 

 
  2 

 

 

 

[Redaktøren]: Det er fordi, at [Person A] har skrevet følgende, og nu citerer jeg 

ham: Der går i hvert fald rygter, historier om, at… 

[Redaktøren], henvendt til [Klager]: og det er om dig, at han skriver det her [Redak-

tøren] fortsætter oplæsningen: Der går i hvert fald rygter, historier om, at han piller 

meget på pigerne. [Den juridiske rådgiver], juridisk rådgiver, har hjulpet [Klager] 

med én i salsamiljøet, der fik ham bortvist fra nogle fester. Fordi han efter sigende 

skulle have pillet på pigerne. Jeg kan kun fortælle én ting allersidste gang. Nu har jeg 

smidt [Klager] ud af min lejlighed, og han kommer aldrig ind i min lejlighed igen. 

Han opfører sig dårligt. Sidst hun, den unge kvinde, var her, havde jeg inviteret [Kla-

ger] til et selskab, hvor [Klager] simpelthen sad og pillede ved en pige hele aftenen. 

Blev ved og ved og ved og ved. Og hun ser også godt ud, så det forstår man måske 

også godt. Men det var så pinligt. Det var bare pinligt. Og det var underligt, og jeg 

blev nødt til at sende hende en undskyldning bagefter, fordi det simpelthen var for 

ulækkert. Det er hvad jeg ved om, at han piller ved pigerne.  

[Redaktøren], igen henvendt til [Klager]: Det skriver [Person A] om dig. Hvad er 

dine kommentarer til det?  

[Klager]: Ingen kommentarer.  

[Redaktøren]: Du har ingen kommentarer.  

[Klager]: Nej.  

[Redaktøren]: Men er det korrekt det her med, at du har været på besøg hos [Person 

A] og er blevet smidt ud derfra?  

[Klager]: Det har jeg heller ingen kommentarer til.  

[…] 

[Redaktøren]: Hvordan er det med den her retssag, du har skullet føre mod én fra 

salsamiljøet, fordi du er blevet bortvist fra en fest?  

[Klager]: Det tror jeg er. Hvad hedder det. Jeg kender ikke noget til det.  

[Redaktøren]: Så du er ikke blevet bortvist fra nogen salsaarrangementer?  

[Klager]: Jeg kender ikke noget til det.  

[Redaktøren]: Okay, det er interessant, fordi vi har fra andre kilder også, at du er 

blevet bortvist fra arrangementer i salsamiljøet.  

[…] 

[Klager]: Jeg er venner med alle i salsamiljøet. Så jeg har ikke nogen retssager mod 

nogen i salsamiljøet.  

[Redaktøren]: Okay. Så du har ikke nogen konflikt med [Person A], du er venner 

med alle i salsamiljøet, og du har ikke nogen retssager med nogen i salsamiljøet.  

[Klager]: Nej.  

[…]” 

 

Af lydoptagelse nr. 2 fremgår blandt andet:  

 

”[Redaktøren]: Ja, det er [Redaktøren]. Hej [Klager].  

[Klager]: Det her, det er uden for citat. Det er uden for citat.  

[Redaktøren]: Okay, men jeg vil jo gerne snakke med dig til citat til den her artikel.  

[Klager]: Ja, men vi prøver lige først uden for citat. Hvordan vil du titulere mig? Ti-

tulerer mig som tidligere Pegida-leder.  



 

 
  3 

 

 

 

[Redaktøren]: Det har jeg ikke styr på endnu. Jeg har ikke skrevet artiklen endnu.  

[Klager]: Nå, fordi det synes jeg, at du skal lade være med, fordi jeg har aldrig været 

leder af Pegida. Så I skal holde op med… 

[Redaktøren]: Ej men [Klager], du var jo med til at starte, du var jo faktisk initiativ-

tager til det, der blev Pegida Danmark.  

[Klager]: Nej, nej, nej. 

[Redaktøren]: Det var du.  

[Klager]: Jamen det får vi jo en kendelse på fra Pressenævnet. Men jeg har ikke star-

tet Pegida, og jeg har aldrig været til et Pegida-møde. Nu har du jo læst mine svar i 

forhold til Pressenævnet, og jeg har aldrig deltaget i en Pegida-demo, og jeg har al-

drig deltaget i Pegida-møder, og jeg, ja. Så jeg har aldrig sådan rigtig haft noget med 

det at gøre. Så jeg synes, at I skal holde op med at titulere mig som… 

[Redaktøren]: Hvorfor har du ikke deltaget i noget Pegida-arrangement? Det er da 

interessant.  

[…]  

[Klager]: Er det til citat eller ikke til citat?  

[Redaktøren]: Det er til citat.  

[Klager]: Nej, men så vil jeg ikke svare.  

[Redaktøren]: Så uden for citat. Hvorfor har du ikke deltaget i nogen Pediga-arran-

gementer? Det er da vældig… 

[Klager]: Jamen, det harmonerede ikke med mine holdninger på det tidspunkt.  

[Redaktøren]: Okay, så du har ændret holdninger? Så nu er det okay? 

[Klager]: Undskyld?  

[Redaktøren]: Så du har ændret holdninger? 

[Klager]: Nej. Nej.  

[…]” 

 

Endelig fremgår blandt andet følgende af lydoptagelse nr. 3:  

 

”[Redaktøren]: Hej [Klager].  

[Klager]: Ja, sig mig, det blogindlæg, som du refererer til fra [Person A], er det ikke 

slettet af Facebook? 

[Redaktøren]: Uh, det ved jeg sørme ikke. Jeg sidder her med kopier af det hele, så 

det ved jeg sgu ikke.  

[Klager]: Det er slettet af Facebook. 

[Redaktøren]: Okay. Og? 

[…] 

[Klager]: Du må godt tilføje, det må du selv finde ud af, du må godt tilføje til mit ci-

tat, at det der [mumlen] Facebook-opslag, formentlig er slettet, fordi det ikke over-

holder Facebooks regler.  

[Redaktøren]: Ved du hvad, er det ikke en udskrift af en video?  

[Klager]: Du må sige den eksakte titel.  

[Redaktøren]: Jamen jeg sidder sgu her med en række citater. Og jeg har, jeg kan 

sgu ikke huske, hvor de lige præcis er fra.  



 

 
  4 

 

 

 

[Klager]: Nå, men så må du gå tilbage og se, om det er et Facebook-opslag, eller om 

det er et udskrift fra en video. Hvis det er en udskrift fra en video, så er videoen slet-

tet af Google, fordi den ikke overholdt Googles regler. Forstår du, hvad jeg siger? 

Hallo, [Redaktøren]?  

[…] 

[Redaktøren]: Der står her: [Person A] siger følgende:  

[Klager]: Nå, men og så siger han, det er en video.  

[Redaktøren]: Jeg har misforstået, at det var åbenbart… 

[Klager]: Det var ikke et Facebook-opslag. Nej, det siger du for at trolle mig og for at 

fange mig på det forkerte ben. Det ved du udmærket godt. Og du ved udmærket 

godt, at det stammer fra den video. Den video er slettet, fordi den var falsk.  

[Redaktøren]: Altså videoen var vel ikke falsk? Den eksisterede vel?  

[Klager]: Ja, men indholdet var falsk.  

[Redaktøren]: Nå, indholdet var falsk. Så hvad er det, at jeg skal tilføje til det, siger 

du? Videoen er slettet, fordi at hvad?  

[Klager]: Fordi den var usandfærdig og ikke overholdt Googles regler.  

[Redaktøren]: Usandfærdig og ikke overholdt Googles regler. Super, det citerer jeg 

dig for, [Klager].  

[…] 

[Klager]: Men vil du virkelig begynde at citere fra en video, som, hvad hedder det, er 

blevet slettet, fordi den både overtræder både det ene og det andet og det tredje reg-

lement. Synes du, at det er god journalistik?  

[Redaktøren]: Altså at citere fra en video, det er da ikke noget problem. Men nu er 

det heldigvis ikke dig, der er redaktør af Researchkollektivet Redox, så derfor er det 

heller ikke dig, der får lov til at træffe de beslutninger […] 

[…] 

[Klager]: Det kan godt være. Nu skal du høre. Det, øh, det der er vigtigt, du skriver. 

Må jeg lige høre, hvad har du citeret mig for specifikt for nu?  

[Redaktøren]: Videoen er slettet, fordi den var usandfærdig og ikke overholdt Goog-

les regler.  

[Klager]: Og hvad har du citeret fra før det?  

[Redaktøren]: […] nu skal jeg lige finde det. Hvad fanden var det. Jamen, der sagde 

du: Jeg har ikke nogen konflikt med [Person A]. Jeg er venner med alle i salsa-mil-

jøet. Jeg har ikke nogen retssager med nogen i salsa-miljøet. Og yderligere til det 

konkrete citat: Ingen kommentarer.  

[…]” 

 

Pressenævnet har fra Redox endvidere modtaget kopi af en mailkorrespondance, som mediet 

havde med [Klager] den 14. oktober 2020. Af korrespondancen fremgår, at Redox indled-

ningsvis skrev følgende til [Klager]:  

 

”Hej [Klager]. 

Jeg kan se, at [Person A] har lagt en ny video op af dig med teksten 'Salsa-mytoma-

nen fra [By A]' her: 

[I mailen er der her indsat et link til den omtalte YouTube-video, Pressenævnet] 



 

 
  5 

 

 

 

Har du nogen kommentarer til den? 

mvh [Person I], Redox” 

 

Hertil svarede [Klager]:  

 

”Hej [Person I] 

Nærværende er ikke til citat: Har du et pressekortnr eller lignende [Person I]? 

Hvad er dit efternavn? 

Jeg vil gerne vide hvem jeg skriver med  

Og så har den video da intet med nazisme eller racisme at gøre, hvorfor vil du så 

skrive om den? 

Redox vil skrive om racisme og nazisme, sådan noget tager jeg afstand fra og har in-

tet at gøre med det, så jeg forstår ikke I bliver ved med at kontakte mig på denne 

provokerende facon, som intet har med ægte journalistik at gøre. 

Pressenævnet vil blive underrettet om denne dine upassende henvendelser 

Ovenstående er ikke til citat 

[Klager]” 

 

Det fremgår af den fremsendte korrespondance, at Redox og [Klager] udvekslede yderligere 

tre mails, uden at [Klager] ønskede at kommentere på den omtalte, nye YouTube-video fra 

[Person A].  

 

 

Den påklagede artikel  

Redox bragte den 19. oktober 2020 artiklen ”Koranafbrænder for retten i kølvandet på kon-

flikter” på redox.dk. Artiklen havde følgende underrubrik:  

 

”Onsdag skal koranafbrænderen [Person A] i retten for vold mod en sikkerhedsvagt. 

Det sker efter et halvt år, hvor han er endt i konflikt med både loven og sine gamle 

allierede på den yderste højrefløj.” 

 

Af artiklen fremgår: 

 

”Den 21. oktober lægger retten på Frederiksberg lokaler til en voldssag. Her er [Per-

son A], der stod bag Stram Kurs’ første koranafbrændinger, tiltalt for vold mod en 

sikkerhedsvagt i [Område A]. 

Retsmødet finder sted kort efter [Person A] er blevet politianmeldt i en anden sag. I 

sidste uge stod han selv frem på Youtube og fortalte, at han var blevet anmeldt for 

trusler. Det er sket i forbindelse med bispevalget i [By B], hvor han havde kastet sig 

ind i kandidaten [Kandidaten]s kampagne. 

[…] 

UTALLIGE KONFLIKTER I 2020 

Voldssagen og trusselssagen er bare et lille udsnit af de konflikter [Partiformanden]s 

tidligere højre hånd har været involveret i i år. 



 

 
  6 

 

 

 

Siden foråret har en veritabel angrebskrig raset blandt personer, der de seneste år 

har spillet vigtige roller på den yderste højrefløj i Danmark. I facebookopslag og 

Youtube-videoer har de stridende parter hånet, ydmyget og tilsvinet hinanden i en 

grad, som sjældent har været set før. Beskyldningerne handler blandt andet om 

overgreb, voldtægt og pædofili. 

[…] 

“PILLER PÅ PIGERNE” 

I forlængelse af konflikten mellem [Person A] og [Person B] blandede [Klager] sig 

flere gange i en tråd på [Person A]s facebookprofil. Her bad han [Person A] om at 

slette sine opslag og lagde afstand til ham. 

[Klager] er et kendt ansigt i den nationalkonservative bevægelse. Han tog initiativ til 

den første Pegida-demonstration i København i januar 2015 og har siden da deltaget 

i blandt andet For Frihed-demonstrationer, men også en række andre arrangemen-

ter på den yderste højrefløj. Selvom [Klager] og [Person A] en overgang var venner, 

så røg de altså i klinch med hinanden, og det eskalerede, da [Person A] i maj offent-

liggjorde en video med titlen ‘[Klager]’ på Youtube. 

Her fortalte [Person A] om en episode, der fandt sted i [Person A]s egen lejlighed, 

hvor en ung kvinde, som [Person A] er venner med, var på besøg samtidig med [Kla-

ger]: 

“Der går i hvert fald rygter, historier, om at han piller meget på pigerne. Og jeg ved 

at en juridisk rådgiver (navnet udeladt, red.) har hjulpet [Klager] med en retssag 

mod én i salsa-miljøet, der fik ham bortvist fra nogle fester, fordi han efter sigende 

skulle have pillet på pigerne. Jeg kan kun fortælle én ting, allersidste gang, nu har 

jeg smidt [Klager] ud af min lejlighed og han kommer aldrig ind i min lejlighed igen, 

fordi han opfører sig dårligt. (…) Sidst hun (den unge kvinde, red.) var her havde jeg 

inviteret [Klager] (…) til et selskab, hvor [Klager] simpelthen sad og pillede ved den 

muslimske pige hele aftenen. Blev ved og ved og ved og ved, og hun ser også godt ud, 

så det forstår man måske godt. Men det var så pinligt – det var bare pinligt og det 

var underligt, og jeg blev nød til at sende hende en undskyldning bagefter, fordi det 

var simpelthen for ulækkert. Så det er hvad jeg ved om, hvad han piller på piger.” 

[Klager] var ikke den eneste, der offentligt vendte sig mod [Person A] efter konflik-

ten mellem [Person A] og [Person B]. 

[…] 

MORDERENS SJÆLEVEN 

[Person A] har også lagt sig ud med [Person C]. Den unge kvinde blev landskendt, da 

hun sidste år stod frem i BT og fortalte om sit forhold til morderen [Person D]. Hun 

har flere gange deltaget i Stram Kurs’ demonstrationer.” 

 

I artiklen er der indsat et billede, som forrest viser [Klager] og [Person C], der sidder på en 

græsplæne. I baggrunden ses andre ikke identificerede stående og siddende personer. Bille-

det er ledsaget af billedteksten ”[Klager] (t.v.) og [Person C] ved Stram Kurs’ 1. maj-arran-

gement i Fælledparken i København i år.”.  

 

Artiklen fortsætter:  

 



 

 
  7 

 

 

 

”[…] 

[Person C] skriver til Redox: 

“[Klager] ([Klager], red.) og jeg er venner. Vi mødes sjældent, når der er festlig begi-

venhed, da han er en humørspreder. Så vi er nærmere kun bekendte for hinanden. 

Jeg har ikke kontakt med [Person A] og tager afstand fra deres konflikt, da jeg ikke 

er en del af den og ikke ønsker at blande mig.“ 

[…] 

[KLAGER] BENÆGTER 

Redox har forelagt [Person A]s beskyldninger for [Klager]. Han siger, at [Person A]s 

udtalelser ikke har noget på sig: 

“Jeg har ikke nogen konflikt med [Person A]. Jeg er venner med alle i salsa-miljøet 

og jeg har ikke nogen retssager mod nogen i salsamiljøet.” 

[Klager] siger til Redox, at [Person A]s Youtube-video om at [Klager] “piller på pi-

ger” blev fjernet: “Videoen er slettet, fordi den var usandfærdig og ikke overholdt 

Googles regler.” 

[Klager] har ikke ønsket at svare på [Person A]s påstande fra videoen. 

Tidligere i oktober lagde [Person A] en ny video på Youtube, hvor [Klager] er filmet, 

mens han danser. Titlen på videoen var ‘Salsa-mytomanen fra [By A]’. 

[Klager] har ikke ønsket at kommentere på videoen.” 

 

 

Øvrige oplysninger 

Pressenævnet har fra [Klager] modtaget et skærmbillede af et tweet, som ses at være blevet 

lagt på Twitter den 15. januar 2015 af chefredaktør for Redox, [Redaktøren]. Af tweetet frem-

går:  

 

”Nu har [Klager], den ene af arrangørerne bag Pegida-demoen i Kbh, åbenbart truk-

ket sig, pga personlige og politiske årsager.”  

 

Nævnet har fra [Klager] endvidere modtaget et skærmprint, som efter [Klager]s oplysninger 

viser beskeder sendt mellem ham og en kvinde ved navn [Person E]. På skærmprintet frem-

går, at [Person E] på en ikke synlig dato skrev følgende til [Klager]: ”Hej [Klager]! Har du det 

godt? Og ja det var vi vidst, hvorfor?”, hvortil [Klager] svarede: ”Hej jeg har det storartet, 

[Person A] mener at jeg begik sexchikane imod dig, gjorde jeg det?”. Det ses, at [Klager] den 

4. december forsatte tråden med følgende besked ”Kan du huske middagen?”, hvortil [Person 

E] den 27. januar svarede ”Hej [Klager], beklager mit sene svar. Men du begik ikke sex chi-

kane imod mig! Vi havde en hyggelig aften os alle sammen [Beskeden afsluttes af en glad 

smiley, Pressenævnet].  

 

Pressenævnet har fra Redox modtaget et skærmprint, som viser et opslag med tilhørende 

kommentarspor, der efter det oplyste stammer fra Facebook. Det fremgår, at opslaget, som 

indeholder et link til en YouTube-video med overskriften ”Til slagsmål i [Område B]”, er lagt 

op af [Person A] den 14. marts. Der ses ikke et årstal på datoen. Det fremgår videre, at der er 

31 kommentarer til opslaget, hvor 12 kan ses på skærmbilledet. Af disse 12 er fem fra [Kla-

ger], hvoraf to lyder:  



 

 
  8 

 

 

 

 

”Slet det l o r t 

[…] 

F u c k folk der står og roder rundt med en kølle.”  

 

[Klager]s klage er modtaget i Pressenævnet den 27. oktober 2020.  

 

 

2 Parternes synspunkter 

2.1 [Klager]s synspunkter 

God presseskik  

Korrekt information og forelæggelse  

[Klager] har indledningsvist anført, at han aldrig haft noget med nazisme eller fascisme at 

gøre, men at han bliver reelt udråbt som nazist og ”tosset højreradikal” ved uden anledning at 

være blevet omtalt i fire af Redox’ artikler.  

 

Redox ønsker det perfekte karaktermord og er ligeglad med sandheden, som er, at alle folk, 

der kender [Klager], er komplet uforstående over for, hvorfor et magasin som Redox er så in-

teresseret i ham. Redox er godt selv klar over, at [Klager] ikke er en ”tosset højreradikal”, 

men alligevel omtaler de ham igen og igen. Hvis man googler [Klager], kommer artiklerne fra 

Redox op som noget af det første, hvilket i sig selv stempler ham som nazist og har haft be-

tydning i forhold til klagers muligheder på jobmarkedet mv.  

 

Efter [Klager]s opfattelse bringer Redox generelt ”fake news”, og klager forstår ikke, hvorfor 

Redox kan være anmeldt Pressenævnet. Når Pressenævnet modtager en klage over Redox, 

burde det derfor heller ikke være klageren, der skal bevise Redox’ skyld, men Redox, der skal 

bevise sin uskyld. Hertil kommer, at Redox misbruger Pressenævnet, da de har brugt oplys-

ninger fremkommet under nærværende Pressenævnssag til at skrive nye artikler, hvilket er 

en intimiderende adfærd, der har som formål at afholde andre fra at klage over Redox.  

 

[Klager] har herefter anført, at Redox i forbindelse med den påklagede artikel på en række 

punkter har handlet i strid med god presseskik, navnlig idet artiklen indeholder ukorrekte 

oplysninger, som ikke er blevet tilstrækkeligt efterprøvet inden offentliggørelsen. [Klager] har 

hertil oplyst, at han sideløbende med Pressenævnssagen har politianmeldt Redox for ære-

krænkelse som følge af artiklen.  

 

[Klager] har i forbindelse med klagen over god presseskik blandt andet henvist til følgende:  

 

- Oplysninger fra [Person A]s Facebook-profil  

[Klager] har anført, at følgende udsagn er ukorrekt og burde have været forelagt for ham in-

den offentliggørelsen:  

 

”I forlængelse af konflikten mellem [Person A] og [Person B] blandede [Klager] sig 

flere gange i en tråd på [Person A]s facebookprofil. Her bad han [Person A] om at 

slette sine opslag og lagde afstand til ham.” 



 

 
  9 

 

 

 

 

[Klager] mener ikke, at han har blandet sig i nogen Facebook-tråde som beskrevet i udsagnet, 

ligesom han ikke mener at have taget afstand fra [Person A] i en Facebook-tråd. Hertil kom-

mer, at Redox overtræder GDPR og god dataetik ved at registrere alle [Klager]s handlinger, 

han foretager sig på Facebook.  

 

Hertil har klager bemærket, at Redox har det med at citere fra Facebook, men at mediet und-

lader at oplyse tidspunkt og dato for de anvendte citater, der tages ud af en sammenhæng. 

Kvaliteten af de kommentarer, der findes på Facebook, er ofte så lav, at de ikke egner sig til at 

blive anvendt i seriøs journalistik. Det er derfor dårlig presseskik, når Redox finder gamle, 

glemte kommentarer på Facebook og forsøger at gøre dem til store nyheder, mens mediet 

samtidig undlader at specificere citaternes oprindelse. Facebook er fuld af ”trolde”, og der er 

flere på Facebook, der hedder [Klager]. 

 

- Udsagn om ”den nationalkonservative bevægelse”, ”den yderste højrefløj” og Pegida  

[Klager] har anført, at Redox i artiklen har anvendt ukonkrete og uspecifikke betegnelser om 

ham, som synes opfundet til lejligheden.  

 

[Klager] har henvist til udsagnet ”[Klager] er et kendt ansigt i den nationalkonservative be-

vægelse”, som burde have været forelagt for ham inden offentliggørelsen, og anført, at han 

ikke synes, at han er kendt. Klager har aldrig været taler eller foredragsholder til en politisk 

begivenhed, og han har aldrig været i TV i forbindelse med en politisk begivenhed. [Klager] 

stiller sig også uforstående over for betegnelsen ”nationalkonservativ bevægelse”, som ikke er 

en bevægelse, han kender eller er medlem af. [Klager] er derimod medlem af et politisk parti.  

 

[Klager] har endvidere henvist til udsagnet ”en række arrangementer på den yderste højre-

fløj.”, som han heller ikke fik mulighed for at kommentere på inden offentliggørelsen. Hertil 

har klager anført, at udsagnet er ukorrekt og i øvrigt uspecifikt.  

 

Således kan læseren ikke vide, om Redox refererer til nazistiske arrangementer eller arrange-

menter arrangeret af Stram Kurs, hvor sidstnævnte nærmest kan betragtes som moderate i 

sammenligning med eksempelvis Den Nordiske Modstandsbevægelse. [Klager] har aldrig 

deltaget i en demonstration arrangeret af Stram Kurs, men han har nogle gange været obser-

verende tilskuer på afstand til den slags demonstrationer. Klager har, mest som tilskuer, del-

taget til et 1. maj-arrangement arrangeret af Stram Kurs, hvilket han i øvrigt ikke betragter 

som et arrangement på den yderste højrefløj. For [Klager] er en højreradikal en person, som 

forsøger at gå uden om demokratiet, hvilket Stram Kurs, som var opstillet til Folketingsvalget 

i 2019, ikke gør. 

 

Til Redox’ bemærkninger under sagen for Pressenævnet har [Klager] anført, at han aldrig har 

deltaget i noget i Pegida. Klager har deltaget i Mosbjerg Folkefest én gang i 2019 for at se [Po-

litikeren], som hverken er højrerabiat eller nazistisk, og han ønsker ikke at komme til det ar-

rangement igen. For Frihed, som mest er tilknyttet Dansk Folkeparti, og som [Klager] har 

deltaget i en række gange, er heller ikke hverken højrerabiat eller nazistisk.  

 



 

 
  10 

 

 

 

[Klager] har herefter anført, at det ikke er korrekt, som oplyst i artiklen, at han ”tog initiativ 

til den første Pegida-demonstration i København i januar 2015.”. Oplysningen herom blev 

heller ikke forelagt for klager inden offentliggørelsen.  

 

Det var [Person F], der startede Pegida og stod for den pågældende demonstration, hvilket 

blandt andet er oplyst i artiklen ”Islamkritisk demo gennemføres i Danmark trods tysk af-

lysning”, som blev bragt på nyhederne.tv2.dk den 18. januar 2015. Dette er også bekræftet af 

[Repræsentant] for For Frihed, [Person G], ligesom Redox’ chefredaktør, [Redaktøren], i et 

tweet den 15. januar 2015 [Gengivet ovenfor under punkt 1, Sagsfremstilling, Pressenævnet] 

skrev, at [Klager] ikke var med. Ligeledes fremgår følgende af artiklen ”Trængsel på dansk 

højrefløj for at omfavne Pegida”, bragt den 17. januar 2015 på information.dk, som Redox 

har henvist til i sine bemærkninger:  

 

”Den anden initiativtager, socialdemokraten [Klager], valgte torsdag at trække sig på 

af »personlige og politiske årsager«.” 

 

[Klager] har aldrig deltaget i en Pegida-demonstration, og han kommunikerede i 2015, at den 

pågældende demonstration burde aflyses. [Klager] har heller aldrig været leder af pegidadk, 

ligesom han heller ikke har oprettet en Facebook-side med navnet pegidadk. Det er i øvrigt 

ukorrekt, når Redox konsekvent omtaler PEGIDAdk som ”Pegida”, hvilket Redox må beret-

tige eller slette.  

 

- Anvendelse af YouTube-videoen ”[Klager]”  

I den påklagede artikel fremgår der flere citater fra en YouTube-video med titlen ”[Klager]”. 

 

[Klager] har oplyst, at den pågældende video var blevet slettet længe inden artiklens offent-

liggørelse, fordi dens indhold var usandt og ærekrænkende. Dette ved Redox, ligesom Redox 

ved, uanset deres bemærkninger under Pressenævnssagen, at [Person A], som har produceret 

videoen, er psykisk ustabil.  

 

Hertil har [Klager] anført, at Redox har handlet i strid med god presseskik ved at citere fra en 

slettet video, som er lavet af en person, der viderebringer åbenlyse usandheder. [Klager] har 

endvidere anført, at eftersom videoen blev offentliggjort i maj 2020 og slettet få dage senere, 

burde Redox inden offentliggørelsen af den påklagede artikel have spurgt [Person A], om han 

fortsat står inde for videoens indhold. Dette har Redox undladt, fordi svaret hertil ville være 

nej. 

 

Til Redox’ bemærkninger under Pressenævnssagen om, at [Klager] i artiklen udtaler, at den 

pågældende video er slettet, har [Klager] anført, at oplysningen herom skal komme fra Redox 

selv, da Redox læsere ikke tror på, hvad [Klager] siger.   

 

- Beskyldningen om, at [Klager] ”piller på piger” 

[Klager] har anført, at artiklens oplysninger herom ikke er korrekte, hvilket Redox var vi-

dende om inden offentliggørelsen, da klager naturligvis ikke kunne finde på at berøre en pige 

uden hendes samtykke. Formuleringen indikerer imidlertid, at [Klager] udøver pædofili og 



 

 
  11 

 

 

 

sexchikane mod børn, hvilket er ekstremt ødelæggende for ham, blandt andet i fremtidige 

jobsituationer.  

 

Redox har således gjort sig skyldig i ærekrænkelse ved at bringe oplysningerne mod bedrevi-

dende. På samme måde er det ærekrænkende, at Redox har viderebragt øgenavnet ”Salsamy-

toman”, som [Person A] har givet [Klager] i en anden YouTube-video.  

 

[Klager] har herefter anført, at Redox nemt kunne have genfundet den muslimske pige, som 

[Person A] i den omtalte YouTube-video oplyste, at [Klager] har ”pillet på”, for at få verifice-

ret de krænkende beskyldninger. Eksempelvis kunne Redox have bedt [Klager] oplyse kvin-

dens identitet. Dette har Redox imidlertid undladt, fordi Redox ved, at kvinden ville afkræfte 

de fremsatte beskyldninger. [Klager] har i forbindelse med Pressenævnssagen selv ringet 

kvinden ved navn [Person E] op, og hun fortalte med det samme, at han naturligvis ikke 

”gramsede” på hende ved det i videoen omtalte arrangement. Dette har [Person E] endvidere 

bekræftet i en Facebook-besked til [Klager] [Gengivet ovenfor under punkt 1, Sagsfremstil-

ling, Pressenævnet], hvorfor Redox nænsomt må berigtige artiklen.  

 

- Mellemrubrikken ”[Klager] benægter” 

[Klager] har anført, at mellemrubrikken er vildledende, da den får læseren til at tro, at han 

benægter noget af indholdet af den nu slettede YouTube-video fra [Person A]. Sandheden er, 

at [Klager] ikke har benægtet noget, men at han har fortalt Redox, at videoen er slettet, fordi 

indholdet var usandt og ærekrænkende. At [Klager] ikke har benægtet noget fremgår i øvrigt 

af lydoptagelse nr. 3 af telefonsamtalerne mellem klager og Redox, som Redox har fremlagt 

under Pressenævnssagen.  

 

[Klager] har videre bemærket, at Redox’ chefredaktør [Redaktøren] i sommeren 2020 hånligt 

oplyste ham, at Redox har en kopi af den slettede video – en bemærkning som alene kan for-

stås sådan, at videoen skulle anvendes til et senere karaktermord på klager.  

 

- Omtale på Redox’ Facebook-side  

[Klager] har oplyst, at det fremgår af Redox’ omtale af den påklagede artikel på mediets Face-

book-side, at [Person A] er blevet uvenner med en ”salsamytoman”. Hertil har klager anført, 

at Redox ikke har dokumentation for, at han skulle være uvenner med [Person A], samt at be-

tegnelsen ”salsamytoman” er ærekrænkende.  

 

[Klager] har endvidere anført, at Redox modererer kommentarerne til opslag på deres Face-

book-side på en måde, der er i strid med god presseskik.  

 

- Artiklens billede af [Klager]  

[Klager] har anført, at det er i strid med god presseskik, at Redox i artiklen har bragt et bil-

lede af ham taget ved Stram Kurs’ 1. maj arrangement i 2020 uden forinden at have givet 

ham mulighed for at forholde sig hertil.  

 

Det er også i strid med GDPR, at Redox nægter at fortælle [Klager], hvilke tekster og billeder, 

de gemmer om ham i deres databaser.  



 

 
  12 

 

 

 

 

- Øvrige klagepunkter  

[Klager] har herudover blandt andet anført, at Redox har handlet i strid med GDPR i forhold 

til artiklens billede af [Person A], samt at Redox burde have verificeret artiklens oplysninger 

vedrørende [Person H]. [Klager] har også anført, at det er i strid med god presseskik, at der i 

artiklen fremgår en annonce for en indsamling til fordel for Redox, samt at han mistænker, at 

hans bekendtskabskreds er blevet infiltreret af to personer, som muligvis arbejder for Redox. 

Den ene af disse to personer har [Klager] anmeldt til politiet, blandt andet for stalking og spi-

onage af ham.  

 

 

2.2 Redox’ synspunkter 

God presseskik  

Korrekt information og forelæggelse  

Redox har indledningsvist bemærket, at Redox er et journalistisk medie, der beskæftiger sig 

med den yderste politiske højrefløj. Redox har i løbet af de seneste fem år flere gange omtalt 

[Klager] i forbindelse med arrangementer på den yderste højrefløj. I den forbindelse er [Kla-

ger] hverken blevet omtalt som racist, fascist eller nazist.  

 

Redox har oplyst, at mediet var i kontakt med [Klager] flere gange forud for offentliggørelsen 

af den påklagede artikel. Således var Redox den 30. september 2020 i telefonisk kontakt med 

[Klager] flere gange, ligesom mediet via mail den 14. oktober 2020 anmodede [Klager] om 

hans kommentarer til artiklens oplysninger.  

 

- Oplysninger fra [Person A]s Facebook-profil  

Redox har oplyst, at der i den påklagede artikel bliver refereret til et Facebook-opslag af [Per-

son A] fra den 14. marts 2020 og det dertilhørende kommentarspor, hvor [Klager] flere gange 

var aktiv samme dag. Med henvisning til skærmbilleder af kommentarsporet til det omtalte 

Facebook-opslag [Gengivet ovenfor under punkt 1, Sagsfremstilling, Pressenævnet], hvoraf 

det fremgår, at [Klager] blandt andet skrev ”Slet det l o r t” og ”F u c k folk der står og roder 

rundt med en kølle”, har Redox anført, at der er fuld dækning for artiklens udsagn om, at 

[Klager] i kommentarsporet bad [Person A] om at slette sine opslag, og at klager lagde af-

stand til ham.  

 

Redox har i øvrigt bemærket, at mediet citerer fra mange forskellige kilder, heriblandt Face-

book, og at det er en redaktionel vurdering, hvilke citater der anvendes, og hvilken kvalitet 

disse har.  

 

- Udsagn om ”den nationalkonservative bevægelse”, ”den yderste højrefløj” og Pegida  

For så vidt angår udsagnet ”[Klager] er et kendt ansigt i den nationalkonservative bevæ-

gelse” har Redox henvist til sin egen artikel ”De nationalkonservative fra A-Z”, bragt den 9. 

marts 2016, hvori Redox har forsøgt at skabe et overblik over, hvad den nationalkonservative 

bevægelse dækker over. I den pågældende artikel fremgår det blandt andet, at PEGIDAdk, 

For Frihed og Mosbjerg Folkefest er nogle af de organisationer og arrangementer, der forstås 

som værende en del af den nationalkonservative bevægelse. Hertil har Redox anført, at de 



 

 
  13 

 

 

 

omtalte arrangementer alle er nogen, som [Klager] har deltaget i igennem de senere år, og at 

der med [Klager]s rolle som initiativtager til den første danske Pegida-demonstration er dæk-

ning for at omtale ham som ”et kendt ansigt i den nationalkonservative bevægelse.” 

 

Om udsagnet ”en række arrangementer på den yderste højrefløj” har Redox henvist til oven-

stående bemærkninger om, at [Klager] igennem de senere år har været en del af den natio-

nalkonservative bevægelse, og at han i den forbindelse har deltaget i en række arrangementer 

på den yderste politiske højrefløj, herunder Mosbjerg Folkefest, Stram Kurs-demonstrationer 

og For Frihed-demonstrationer.  

 

Hertil har Redox anført, at Mosbjerg Folkefest gennem årene er blevet et samlingspunkt for 

den nationalkonservative bevægelse og resten af den yderste højrefløj, hvilket er noget både 

Redox og den danske dagspresse har dækket i flere artikler, bl.a. i artiklen ”Højreradikale 

samles til stor folkefest ved Skanderborg”, som blev bragt af Ugebladet Skanderborg den 21. 

juni 2019.  

 

Redox har videre anført, at [Klager] ved flere lejligheder har deltaget i Stram Kurs’ demon-

strationer. Det er muligt, at [Klager] blot mener, at det har været som ”observerende til-

skuer”, men dette fremstod ikke tydeligt ved Stram Kurs’ demonstration i Fælledparken den 

1. maj 2020, hvor [Klager] sad sammen med de resterende deltagere foran scenen med de-

monstrationens talere. At Stram Kurs tilhører den yderste højrefløj i dansk politik er i øvrigt 

noget, som både Redox og resten af den danske presse gentagne gange har skrevet om. Som 

dokumentation herfor har Redox blandt andet henvist til artiklen ”Stram Kurs’ entre på den 

yderste højrefløj deler vandene i blå blok”, bragt den 11. maj 2019 på Informations netavis.  

 

Endelig har Redox anført, at [Klager] flere gange har deltaget i demonstrationer arrangeret af 

For Frihed, som er efterfølger til Pegida, hvilket Redox gentagne gange har dokumenteret, 

blandt andet i artiklen ”For Friheds forsøg på at bygge en folkebevægelse slog fejl”, bragt på 

redox.dk den 7. august 2015. Af samme artikel fremgår det, at For Frihed tilhører den yderste 

politiske højrefløj, hvilket også er blevet beskrevet i andre medier, eksempelvis i artiklen 

”Vermunds væbner til fadøls-fest med racismedømt”, som blev bragt i Ekstra Bladets netavis 

den 5. februar 2017.  

 

Redox har anført, at artiklens omtale af [Klager] som værende initiativtager til Pegida-de-

monstrationerne i København er baseret på offentligt kendte oplysninger og ældre artikler, 

hvori [Klager]s rolle i forbindelse med Pegida-demonstrationerne er omtalt.  

 

Redox har i den forbindelse blandt andet henvist til artiklen ”Omstridt bevægelse på vej til 

Danmark: Bagmand kendt for aggressiv islamkritik”, bragt den 14. januar 2015 på Berling-

skes netavis, hvoraf det fremgår:  

 

”Ud over ham er der indtil videre kun én anden initiativtager – nemlig [Klager], som 

står for mere af det praktiske arbejde med Facebook og polititilladelser”.  

 



 

 
  14 

 

 

 

Redox har også henvist til artiklen ”Trængsel på dansk højrefløj for at omfavne Pegida”, 

bragt på Informations netavis den 17. januar 2015, artiklen ”Demonstration mod islam væk-

ker harme” bragt på Århus Stiftstidendes netavis den 13. januar 2015, og Redox’ egen artikel 

”Danske højreradikale kopierer antimuslimske mandagsmarcher” bragt den 9. januar 2015.  

 

- Anvendelse af YouTube-videoen ”[Klager]”  

Redox har anført, at oplysningerne, der fremkommer i den omtalte YouTube-video, er blevet 

forelagt for [Klager], og at klagers kommentar hertil er blevet bragt i artiklen som følger:  

 

”[Klager] siger til Redox, at [Person A]s Youtube-video om, at [Klager] ”piller på pi-

ger” er blevet fjernet: ”Videoen er slettet, fordi den var usandfærdig og ikke over-

holdt Googles regler””.  

 

Redox er ikke bekendt med, at [Person A] skulle være psykisk ustabil, og at det således skulle 

diskvalificere ham som kilde eller hans generelle troværdighed.  

 

- Beskyldningen om, at [Klager] ”piller på piger” 

Redox har anført, at der i den påklagede artikel beskrives en lang række konflikter, som [Per-

son A] er havnet i. I den forbindelse citeres [Person A] for en række alvorlige beskyldninger 

mod andre højrefløjsaktivister, herunder [Klager]. Redox har forelagt de pågældende be-

skyldninger for [Klager], hvilket han i noget omfang har kommenteret. Redox har i artiklen 

bragt [Klager]s kommentarer til de fremsatte beskyldninger.  

 

Redox har ikke kunnet identificere den pågældende kvinde, som [Person A]s beskyldning an-

går, og Redox har derfor heller ikke haft mulighed for at forholde hende oplysningerne. [Kla-

ger] er derimod blevet forelagt oplysningerne den 30. september 2020, og hans udtalelse i 

den forbindelse er gengivet i artiklen: ”Videoen er slettet, fordi den var usandfærdig og ikke 

overholdt Googles regler”.  

 

- Mellemrubrikken ”[Klager] benægter” 

Redox har anført, at der er fuld dækning for den påklagede mellemrubrik, da [Klager] har af-

vist at skulle være i konflikt med [Person A], og at han skulle være uvenner med nogen i 

salsa-miljøet. Således fremgår følgende citat fra [Klager] i afsnittet under den påklagede mel-

lemrubrik:  

 

”Jeg har ikke nogen konflikt med [Person A]. Jeg er venner med alle i salsa-miljøet 

og jeg har ikke nogen retssager med nogen i salsamiljøet.”  

 

Redox har herefter bemærket, at da chefredaktør [Redaktøren] i en telefonsamtale den 30. 

oktober 2020 oplyste [Klager], at han var i besiddelse af en kopi af den pågældende video, var 

dette ud fra et dokumentationsmæssigt perspektiv, da klager gjorde opmærksom på, at vide-

oen var blevet slettet.  

 

Privatlivets fred  



 

 
  15 

 

 

 

Redox har anført, at artiklens billede af [Klager] fra 1. maj 2020 blev taget i forbindelse med 

en offentligt indkaldt demonstration, som blev afholdt på et offentligt tilgængeligt område. At 

blive fotograferet i denne forbindelse er således ikke i sig selv krænkende.  

 

 

3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 

I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  

Jens Kruse Mikkelsen, Mads Sandemann, Lene Sarup og John Meinert Jacobsen.  

 

 

Kompetence  

Nævnet bemærker, at det følger af medieansvarslovens § 43, at Pressenævnet træffer afgø-

relse i sager om, hvorvidt der er sket offentliggørelse i strid med god presseskik, jf. § 34, og 

hvorvidt et massemedie efter reglerne i lovens kapitel 6 er forpligtet til at offentliggøre et 

genmæle. Spørgsmål om, hvorvidt der er sket overtrædelse af straffelovens bestemmelser om 

ærekrænkelser, hører under domstolene og falder uden for nævnets kompetence.  

 

Tilsvarende henhører spørgsmål om, hvorvidt der er sket en overtrædelse af databeskyttel-

seslovgivningen, under domstolene og Datatilsynet og falder ligeledes uden for Pressenæv-

nets kompetence. Det bemærkes i den forbindelse, at nævnet ikke har mulighed for at tage 

stilling til et eventuelt spørgsmål om sletning af oplysninger i medfør af lov om massemediers 

informationsdatabaser, da klager ikke har fremsendt en konkret anmodning herom til me-

diet, som mediet har afvist.  

 

 

- Omtale på Redox’ Facebook-side  

[Klager] har klaget over omtale, som Redox har bragt på sin Facebook-side, face-

book.com/researchkollektivetredox.  

 

Internetsiden facebook.com/researchkollektivetredox er ikke anmeldt til Pressenævnet efter 

medieansvarslovens § 8, stk. 1, jf. § 1, nr. 3. Da facebook.com/researchkollektivetredox ikke 

kan anses for anmeldt til Pressenævnet efter medieansvarslovens § 8, stk. 1, er der ikke tale 

om et medie omfattet af medieansvarsloven, jf. lovens § 1, nr. 3. Klagen over Redox’ Face-

book-side hører således ikke under nævnets kompetence. Klagen realitetsbehandles herefter 

alene for så vidt angår artiklen på redox.dk.  

 
 
Klageberettigelse  

Det er en betingelse for at klage til Pressenævnet, at klageren har retlig interesse i det for 

hold, der klages over. Det indebærer, at man som person, virksomhed, organisation eller lig-

nende skal være omtalt, afbildet eller på anden måde identificeret i mediet. Det er ikke til-

strækkeligt blot at have interesse i det emne, der er behandlet.  

 



 

 
  16 

 

 

 

Klagen er indgivet af [Klager], der klager på egne vegne. [Klager] er nævnt i den påklagede 

artikel og har derfor retlig interesse i, at sagen behandles. Klagen ses ikke indgivet på vegne 

af andre personer, der omtales i artiklen. Klagen behandles derfor alene i forhold til [Klager].  

 

 

God presseskik 

Korrekt information og forelæggelse  

[Klager] har klaget over, at artiklen indeholder ukorrekte, skadelige og krænkende oplysnin-

ger om ham, som ikke er blevet tilstrækkeligt efterprøvet inden offentliggørelsen.  

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at det er mediernes opgave at bringe 

korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt, bør det kontrolleres, om de oplysninger, 

der gives eller gengives, er korrekte. Oplysninger, som kan være skadelige, krænkende eller 

virke agtelsesforringende for nogen, skal efterprøves i særlig grad, inden de bringes, først og 

fremmest ved forelæggelse for den pågældende. Forelæggelse bør ske således, at der gives 

den adspurgte rimelig tid til at svare, jf. punkterne A.1 og A.3. 

                                                                                                                             

- Oplysninger fra [Person A]s Facebook-profil 

[Klager] har klaget over, at Redox har bragt ukorrekte oplysninger om, at han har været aktiv 

på [Person A]s Facebook-profil, samt at disse oplysninger ikke blev forelagt for ham inden 

offentliggørelsen.  

 

Af artiklen fremgår:  

 

”I forlængelse af konflikten mellem [Person A] og [Person B] blandede [Klager] sig 

flere gange i en tråd på [Person A]s facebookprofil. Her bad han [Person A] om at 

slette sine opslag og lagde afstand til ham.” 

 

Redox har i forbindelse med sagen for Pressenævnet fremlagt et skærmprint, som viser et op-

slag med tilhørende kommentarspor, der efter det oplyste stammer fra Facebook. Det frem-

går, at opslaget, som indeholder et link til en YouTube-video med overskriften ”Til slagsmål i 

[Område B]”, er lagt op af [Person A] den 14. marts. Årstallet ses ikke på den fremlagte ud-

skrift. Det fremgår videre, at der er 31 kommentarer til opslaget, hvor 12 kan ses på skærm-

billedet. Af disse 12 er fem fra [Klager], hvoraf to lyder:  

 

”Slet det l o r t 

[…] 

F u c k folk der står og roder rundt med en kølle.”  

 

På baggrund heraf finder Pressenævnet, at der er tilstrækkelig dækning for det påklagede ud-

sagn. Nævnet finder samtidig, at udsagnet ikke kan betragtes som værende skadeligt eller 

krænkende for [Klager], og nævnet udtaler herefter ikke kritik af Redox for at have bragt ud-

sagnet uden forudgående forelæggelse for [Klager].  

 

- Udsagn om ”den nationalkonservative bevægelse”, ”den yderste højrefløj” og Pegida  



 

 
  17 

 

 

 

[Klager] har klaget over, at det fremgår af artiklen, at han er et kendt ansigt i den national-

konservative bevægelse, at han tog initiativ til den første Pegida-demonstration i København i 

januar 2015, samt at han har deltaget i en række arrangementer på den yderste højrefløj.  

 

[Klager] har endvidere klaget over manglende forelæggelse af ovennævnte oplysninger.  

 

Af artiklen fremgår følgende:  

 

”[Klager] er et kendt ansigt i den nationalkonservative bevægelse. Han tog initiativ 

til den første Pegida-demonstration i København i januar 2015 og har siden da delta-

get i blandt andet For Frihed-demonstrationer, men også en række andre arrange-

menter på den yderste højrefløj.” 

 

[Klager] har over for Pressenævnet oplyst, at han er medlem af et politisk parti og ikke af en 

bevægelse, samt at han én gang har deltaget i Mosbjerg Folkefest og ikke ønsker at gøre det 

igen, at han har deltaget i demonstrationer arrangeret af Stram Kurs som observerende til-

skuer på afstand, samt at han har deltaget i For Friheds arrangementer en række gange. Efter 

[Klager]s opfattelse er For Frihed mest tilknyttet til Dansk Folkeparti og kan hverken beteg-

nes som højrerabiat eller nazistisk. For så vidt angår Pegida har [Klager] oplyst, at PEGI-

DAdk blev stiftet af [Person F]. [Klager] har endvidere henvist til, at det fremgår af et ”tweet” 

af 15. januar 2015 fra Redox’ chefredaktør [Redaktøren] samt af artiklen ”Trængsel på dansk 

højrefløj for at omfavne Pegida”, bragt den 17. januar 2015 på information.dk, at klager in-

den den første PEGIDAdk-demonstration trak sig af ”personlige og politiske årsager”.  

 

Pressenævnet finder, at det i artiklens udsagn om, at [Klager] er et ”kendt ansigt i den natio-

nalkonservative bevægelse”, og han har deltaget i arrangementer på den ”yderste højrefløj”, 

fremgår tilstrækkeligt klart, at betegnelserne ”nationalkonservativ bevægelse” og ”yderste 

højrefløj” er udtryk for Redox’ subjektive vurdering af den politiske holdning hos de omtalte 

partier, grupper og arrangementer, hvor [Klager] ifølge egne oplysninger under sagen for 

Pressenævnet flere gange har været til stede.  

 

Nævnet finder imidlertid, at ovenstående udsagn, sammenholdt med artiklens oplysning om, 

at [Klager] ”tog initiativ til den første Pegida-demonstration i København i januar 2015”, 

har faktisk karakter. Da udsagnene samlet set kan være skadelige og krænkende for [Klager], 

skulle de forelægges for ham inden artiklens offentliggørelse.   

 

På baggrund af sagens oplysninger har Pressenævnet lagt til grund, at Redox og [Klager] un-

der ét af de tre telefoninterviews, der fandt sted inden artiklens offentliggørelse, drøftede 

[Klager]s tilhørsforhold til Pegida:  

 

”[Redaktøren]: Ja, det er [Redaktøren]. Hej [Klager].  

[Klager]: Det her, det er uden for citat. Det er uden for citat.  

[Redaktøren]: Okay, men jeg vil jo gerne snakke med dig til citat til den her artikel.  

[Klager]: Ja, men vi prøver lige først uden for citat. Hvordan vil du titulere mig? Ti-

tulerer mig som tidligere Pegida-leder.  



 

 
  18 

 

 

 

[Redaktøren]: Det har jeg ikke styr på endnu. Jeg har ikke skrevet artiklen endnu.  

[Klager]: Nå, fordi det synes jeg, at du skal lade være med, fordi jeg har aldrig været 

leder af Pegida. Så I skal holde op med… 

[Redaktøren]: Ej men [Klager], du var jo med til at starte, du var jo faktisk initiativ-

tager til det, der blev Pegida Danmark.  

[Klager]: Nej, nej, nej. 

[Redaktøren]: Det var du.  

[Klager]: Jamen det får vi jo en kendelse på fra Pressenævnet. Men jeg har ikke star-

tet Pegida, og jeg har aldrig været til et Pegida-møde. Nu har du jo læst mine svar i 

forhold til Pressenævnet, og jeg har aldrig deltaget i en Pegida-demo, og jeg har al-

drig deltaget i Pegida-møder, og jeg, ja. Så jeg har aldrig sådan rigtig haft noget med 

det at gøre. Så jeg synes, at I skal holde op med at titulere mig som… 

[Redaktøren]: Hvorfor har du ikke deltaget i noget Pegida-arrangement? Det er da 

interessant.  

[…]  

[Klager]: Er det til citat eller ikke til citat?  

[Redaktøren]: Det er til citat.  

[Klager]: Nej, men så vil jeg ikke svare.  

[Redaktøren]: Så uden for citat. Hvorfor har du ikke deltaget i nogen Pediga-arran-

gementer? Det er da vældig… 

[Klager]: Jamen, det harmonerede ikke med mine holdninger på det tidspunkt.  

[Redaktøren]: Okay, så du har ændret holdninger? Så nu er det okay? 

[Klager]: Undskyld?  

[Redaktøren]: Så du har ændret holdninger? 

[Klager]: Nej. Nej.  

[…]” 

 

Nævnet finder herefter, at de påklagede udsagn blev tilstrækkeligt forelagt inden artiklens of-

fentliggørelse, og nævnet udtaler ikke kritik.  

 

-- Anvendelse af YouTube-videoen ”[Klager]” og beskyldningen om, at [Klager] ”piller på 

piger” 

[Klager] har klaget over, at Redox i artiklen har viderebragt oplysninger fra en YouTube-vi-

deo, der alene var online i få dage efter dens offentliggørelse i maj 2020, fordi den indeholder 

krænkende og forkerte oplysninger. [Klager] har endvidere klaget over, at Redox har videre-

bragt beskyldningen fra [Person A] om, at [Klager] ”piller på piger”, uden at Redox har efter-

prøvet oplysningen hos [Person A] eller hos den kvinde, som den omtalte YouTube-video om-

handler. Endelig har [Klager] klaget over, at Redox i artiklen har oplyst, at [Person A] i en ny 

YouTube-video har givet [Klager] øgenavnet ”Salsa-mytoman”.  

 

På baggrund af sagens oplysninger har Pressenævnet lagt til grund, at Redox forud for artik-

lens offentliggørelse forelagde indholdet af den omtalte YouTube-video for [Klager]. Af lyd-

optagelsen fra den første telefonsamtale mellem [Klager] og Redox, som Pressenævnet har 

modtaget i kopi fra Redox, fremgår blandt andet følgende:  

 



 

 
  19 

 

 

 

”[…] 

[Redaktøren]: Det er fordi, at [Person A] har skrevet følgende, og nu citerer jeg 

ham: Der går i hvert fald rygter, historier om, at… 

[Redaktøren], henvendt til [Klager]: og det er om dig, at han skriver det her [Redak-

tøren] fortsætter oplæsningen: Der går i hvert fald rygter, historier om, at han piller 

meget på pigerne. [Den juridiske rådgiver], juridisk rådgiver, har hjulpet [Klager] 

med én i salsamiljøet, der fik ham bortvist fra nogle fester. Fordi han efter sigende 

skulle have pillet på pigerne. Jeg kan kun fortælle én ting allersidste gang. Nu har jeg 

smidt [Klager] ud af min lejlighed, og han kommer aldrig ind i min lejlighed igen. 

Han opfører sig dårligt. Sidst hun, den unge kvinde, var her, havde jeg inviteret [Kla-

ger] til et selskab, hvor [Klager] simpelthen sad og pillede ved en pige hele aftenen. 

Blev ved og ved og ved og ved. Og hun ser også godt ud, så det forstår man måske 

også godt. Men det var så pinligt. Det var bare pinligt. Og det var underligt, og jeg 

blev nødt til at sende hende en undskyldning bagefter, fordi det simpelthen var for 

ulækkert. Det er hvad jeg ved om, at han piller ved pigerne.  

[Redaktøren], igen henvendt til [Klager]: Det skriver [Person A] om dig. Hvad er 

dine kommentarer til det?  

[Klager]: Ingen kommentarer.  

[Redaktøren]: Du har ingen kommentarer.  

[…]” 

 

Af lydoptagelsen af parternes tredje telefonsamtale fremgår herefter blandt andet:  

 

”[…] 

[Redaktøren]: Der står her: [Person A] siger følgende:  

[Klager]: Nå, men og så siger han, det er en video.  

[Redaktøren]: Jeg har misforstået, at det var åbenbart… 

[Klager]: Det var ikke et Facebook-opslag. Nej, det siger du for at trolle mig og for at 

fange mig på det forkerte ben. Det ved du udmærket godt. Og du ved udmærket 

godt, at det stammer fra den video. Den video er slettet, fordi den var falsk.  

[Redaktøren]: Altså videoen var vel ikke falsk? Den eksisterede vel?  

[Klager]: Ja, men indholdet var falsk.  

[Redaktøren]: Nå, indholdet var falsk. Så hvad er det, at jeg skal tilføje til det, siger 

du? Videoen er slettet, fordi at hvad?  

[Klager]: Fordi den var usandfærdig og ikke overholdt Googles regler.  

[Redaktøren]: Usandfærdig og ikke overholdt Googles regler. Super, det citerer jeg 

dig for, [Klager].  

[…] 

[Klager]: Det kan godt være. Nu skal du høre. Det, øh, det der er vigtigt, du skriver. 

Må jeg lige høre, hvad har du citeret mig for specifikt for nu?  

[Redaktøren]: Videoen er slettet, fordi den var usandfærdig og ikke overholdt Goog-

les regler.  

[…]” 

 



 

 
  20 

 

 

 

Nævnet har endvidere lagt til grund, at Redox i mails af 14. oktober 2020 gav [Klager] mulig-

hed for at forholde sig til den efterfølgende YouTube-video, hvor [Person A] har omtalt klager 

som ”salsa-mytoman”. Det fremgår af denne mailkorrespondance, at [Klager] ikke ønskede at 

forholde sig hertil.   

 

Af den påklagede artikel fremgår:  

 

“PILLER PÅ PIGERNE” 

[…] Selvom [Klager] og [Person A] en overgang var venner, så røg de altså i klinch 

med hinanden, og det eskalerede, da [Person A] i maj offentliggjorde en video med 

titlen ‘[Klager]’ på Youtube. 

Her fortalte [Person A] om en episode, der fandt sted i [Person A]s egen lejlighed, 

hvor en ung kvinde, som [Person A] er venner med, var på besøg samtidig med [Kla-

ger]: 

“Der går i hvert fald rygter, historier, om at han piller meget på pigerne. Og jeg ved 

at en juridisk rådgiver (navnet udeladt, red.) har hjulpet [Klager] med en retssag 

mod én i salsa-miljøet, der fik ham bortvist fra nogle fester, fordi han efter sigende 

skulle have pillet på pigerne. Jeg kan kun fortælle én ting, allersidste gang, nu har 

jeg smidt [Klager] ud af min lejlighed og han kommer aldrig ind i min lejlighed igen, 

fordi han opfører sig dårligt. (…) Sidst hun (den unge kvinde, red.) var her havde jeg 

inviteret [Klager] (…) til et selskab, hvor [Klager] simpelthen sad og pillede ved den 

muslimske pige hele aftenen. Blev ved og ved og ved og ved, og hun ser også godt ud, 

så det forstår man måske godt. Men det var så pinligt – det var bare pinligt og det 

var underligt, og jeg blev nød til at sende hende en undskyldning bagefter, fordi det 

var simpelthen for ulækkert. Så det er hvad jeg ved om, hvad han piller på piger.” 

[…] 

[KLAGER] BENÆGTER 

Redox har forelagt [Person A]s beskyldninger for [Klager]. Han siger, at [Person A]s 

udtalelser ikke har noget på sig: 

“Jeg har ikke nogen konflikt med [Person A]. Jeg er venner med alle i salsa-miljøet 

og jeg har ikke nogen retssager mod nogen i salsamiljøet.” 

[Klager] siger til Redox, at [Person A]s Youtube-video om at [Klager] “piller på pi-

ger” blev fjernet: “Videoen er slettet, fordi den var usandfærdig og ikke overholdt 

Googles regler.” 

[Klager] har ikke ønsket at svare på [Person A]s påstande fra videoen. 

Tidligere i oktober lagde [Person A] en ny video på Youtube, hvor [Klager] er filmet, 

mens han danser. Titlen på videoen var ‘Salsa-mytomanen fra [By A]’. 

[Klager] har ikke ønsket at kommentere på videoen.” 

 

Pressenævnet bemærker indledningsvist, at nævnet ikke har mulighed for at tage stilling til, 

hvorvidt indholdet af den omtalte YouTube-video fra [Person A] er korrekt.  

 

Pressenævnet finder, at [Person A]s beskyldninger mod [Klager], der stammer fra den om-

talte YouTube-video, og som er gengivet i den pågældende artikel, kan være skadelige og 

krænkende for [Klager].  



 

 
  21 

 

 

 

 

På baggrund af sagens oplysninger lægger Pressenævnet til grund, at [Klager] af Redox fik fo-

relagt de konkrete beskyldninger inden offentliggørelsen, og at Redox i artiklen har citeret 

[Klager] som aftalt under parternes forudgående telefonsamtaler. Idet nævnet finder, at det 

fremgår tilstrækkelig klart af artiklen, at de omtalte beskyldninger om, at [Klager] ”piller på 

piger” stammer fra [Person A]s YouTube-video, som [Klager] i artiklen omtales som havende 

en konflikt med, finder nævnet ikke grundlag for at udtale kritik af Redox for at have bragt 

beskyldningerne.  

 

Nævnet finder endvidere ikke grundlag for at udtale kritik af Redox for at have gengivet [Per-

son A]s øgenavn til [Klager], ”Salsa-mytoman”. Nævnet har i den forbindelse lagt vægt på, at 

[Klager] fik mulighed for at forholde sig til øgenavnet inden offentliggørelsen, samt at det 

fremgår tilstrækkelig klart af artiklen, at det er [Person A], der har givet [Klager] øgenavnet.  

 

- Mellemrubrikken ”[Klager] benægter” 

[Klager] har klaget over, at der ikke er dækning for artiklens mellemrubrik ”[Klager] benæg-

ter”.  

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at overskrifter og mellemrubrikker i 

form og indhold skal have dækning i den pågældende artikel eller udsendelse, jf. punkt A.6.  

 

Af artiklens afsnit under den påklagede mellemrubrik fremgår:  

 

”[KLAGER] BENÆGTER 

Redox har forelagt [Person A]s beskyldninger for [Klager]. Han siger, at [Person A]s 

udtalelser ikke har noget på sig: 

“Jeg har ikke nogen konflikt med [Person A]. Jeg er venner med alle i salsa-miljøet 

og jeg har ikke nogen retssager mod nogen i salsamiljøet.” 

[…]” 

 

Pressenævnet finder, at mellemrubrikken har dækning i artiklens oplysninger, samt at det 

fremgår tilstrækkelig klart, at det, [Klager] benægter, er at have en konflikt med [Person A]. 

Nævnet udtaler ikke kritik.  

 

 

Privatlivets fred  

[Klager] har klaget over, at Redox i den påklagede artikel har bragt et foto af ham uden forin-

den at have indhentet hans samtykke hertil.  

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at meddelelser, der kan krænke privatli-

vets fred, skal undgås, med mindre klar almen interesse kræver offentlig omtale. Det enkelte 

menneske har krav på beskyttelse af sin personlige anseelse, jf. punkt B.1.  

 

Billedet i artiklen viser [Klager] og [Person C], som sidder på en græsplæne. I baggrunden ses 

andre ikke identificerede stående og siddende personer. Billedet er ledsaget af billedteksten 



 

 
  22 

 

 

 

”[Klager] (t.v.) og [Person C] ved Stram Kurs’ 1. maj-arrangement i Fælledparken i Køben-

havn i år.”.  

 

Det er som udgangspunkt ikke i strid med god presseskik, at medier fotograferer eller filmer 

personer eller virksomheder, der befinder sig på offentligt tilgængelige steder, og offentliggør 

billeder af denne art, selv om de pågældende ikke har samtykket hertil. Der skal dog udvises 

varsomhed af hensyn til de implicerede, herunder til de sammenhænge, hvori de indgår. 

 

Pressenævnet finder, at artiklens billede af [Klager] ikke kan betragtes som værende kræn-

kende over for ham, og nævnet udtaler ikke kritik af Redox for at have bragt billedet uden 

forinden at have indhentet klagers samtykke hertil.  

 

 


	Kendelse

