
 

 

   

 

  3 

Kendelse 

afsagt den 17. november 2020 

 

 

Sag nr. 2020-80-0439 

 

[Klager] 

 

mod  

   

Politiken 

 

[Klager] har klaget til Pressenævnet over videoen ”Nytter klimakompensation noget?”, som 

blev bragt den 5. januar 2020 på Politikens netavis politiken.dk, idet han mener, at god pres-

seskik er tilsidesat.  

 

[Klager] har klaget over, at videoen indeholder optagelser af hans plantage og familie, som 

han ikke har givet samtykke til blev bragt. 
 

 

 

1 Sagsfremstilling 

Den påklagede video 

Politiken bragte den 5. januar 2020 videoen ”Nytter klimakompensation noget?” på Politi-

kens netavis politiken.dk som en del af Politikens artikelserie ”Klimabedraget”. Videoen, som 

varer ca. tre minutter, har følgende omtale: 

 

”Som det første medie har Politiken kortlagt Danmarks brug af klimakreditter. Og 

det viser sig, at mange af de projekter, som Danmark har investeret i, ikke holder, 

hvad de lovede. Se mere i denne video.” 

 

Videoen omhandler klimakompensation og oprettelsen af klimakreditter, som stater, selska-

ber og personer kan købe som kompensation for deres CO2-udledning. I videoen fortæller 

speaken blandt andet, at Politiken har fulgt klimakreditterne og kan afsløre, hvordan de i stor 

stil er blevet misbrugt. I videoen vises der en række forskellige optagelser fra blandt andet 

FNs klimakonference i Kyoto i 1997 og af naturbilleder, herunder kortvarige optagelser af 

[Klager]s plantage og seks personer, der ses stående på plantagen, hvor en af personerne ud-

taler ”Thank you very much from [Selskab A] to [Selskab B]”. Der vises herefter et klip af to 

personer, der ses arbejde på plantagen. 

 

[Klager]s klage er modtaget i Pressenævnet den 5. januar 2020. 



 

 
  2 

 

 

 

 

 

2 Parternes synspunkter 

2.1 [Klager]s synspunkter 

Privatlivets fred 

[Klager] har anført, at videoen indeholder optagelser af hans plantage og familie, som han 

ikke har givet samtykke til blev bragt. 

 

[Klager] har oplyst, at der en dag kom nogle personer til hans plantage med et foto af ham, 

som foregav være sendt af [Klager] for at tage billeder og filme hans plantage. Eftersom [Kla-

ger]s familiemedlemmer, som var på plantagen den pågældende dag, troede, at personerne 

var sendt af [Klager], gav de personerne adgang til plantagen.  

 

Da [Klager] kom hjem to dage senere, fandt han et visitkort fra Politiken, hvorefter han kon-

taktede mediet via mail af 17. december 2019 og oplyste dem om, at de under falske forudsæt-

ninger havde skaffet sig adgang til hans private grund for at foretage optagelserne. Politiken 

har ikke svaret på henvendelsen, men blot kvitteret for denne. 

 

 

2.2 Politikens synspunkter 

Privatlivets fred 

Politiken har afvist, at den påklagede video er i strid med god presseskik. 

 

Da Politikens medarbejdere ankom til plantagen, gjorde de tydeligt opmærksom på, at de var 

danske journalister og fremlagde deres ærinde. Det skete på engelsk, og medarbejderne var 

ledsaget af en tolk, der oversatte til sproget luganda. Der var ikke tale om, at Politikens med-

arbejdere foregav at være sendt af [Klager] eller på anden måde gav indtryk af at have talt 

med ham om, at de skulle henvende sig for at få oplysninger. 

 

Politiken har bemærket, at der foreligger en lydoptagelse af, hvordan medarbejderne præsen-

terede sig og forklarede deres ærinde. 

 

 

3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 

I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  

Anne Louise Bormann, Hans Peter Blicher, Lene Sarup og John Meinert Jacobsen. 

 

 

God presseskik 

Privatlivets fred 

[Klager] har klaget over, at videoen indeholder optagelser af hans plantage og familie, som 

han ikke har givet samtykke til blev bragt. 

 



 

 
  3 

 

 

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at meddelelser, der kan krænke privatli-

vets fred, skal undgås, medmindre klar almen interesse kræver offentlig omtale. Det enkelte 

menneske har krav på beskyttelse af sin personlige anseelse, jf. punkt B.1. 

 

Det er som udgangspunkt ikke i strid med god presseskik, at medier fotograferer eller filmer 

personer eller virksomheder, der befinder sig på offentligt tilgængelige steder, selv om de på-

gældende ikke har samtykket hertil. Der skal dog udvises varsomhed af hensyn til de implice-

rede, herunder til de sammenhænge, hvori de indgår. 

 

På baggrund af sagens oplysninger har Pressenævnet lagt til grund, at Politiken kom til stede 

ved [Klager]s plantage uden forudgående aftale. Nævnet har endvidere lagt til grund, at [Kla-

ger]s familiemedlemmer, som var til stede på plantagen den pågældende dag, herefter har gi-

vet samtykke til, at Politikens journalister kunne foretage optagelser på hans plantage. 

 

[Klager] og Politiken har over for Pressenævnet afgivet modstridende oplysninger om, hvor-

vidt Politikens journalister præsenterede sig som journalister eller foregav at være sendt af 

[Klager] og dermed under falske forudsætninger havde skaffet sig adgang til hans private 

grund for at foretage optagelserne. 

 

Pressenævnet finder, at anvendelsen af optagelserne af [Klager]s plantage og familie i sam-

menhæng med den beskrevne omtale ikke kan anses for at indebære en krænkelse af [Kla-

ger]s privatliv. Nævnet har lagt vægt på, at de anvendte optagelser ikke viser forhold, der er 

egnede til at krænke [Klager]s privatliv, at optagelserne af plantagen vises kortvarigt, at fami-

liemedlemmerne havde givet samtykke til optagelserne, der ikke viser familiemedlemmerne i 

en privat situation, men viser deres ageren som led i deres arbejde på plantagen, ligesom om-

talen vedrører klimakompensation og brug af klimakreditter generelt. Nævnet finder herefter 

ikke grundlag for at kritisere Politiken for ikke at have indhentet [Klager]s samtykke til at of-

fentliggøre optagelserne. Nævnet udtaler ikke kritik. 

 

 

 


	Kendelse

