
 

 

   

 

  2 

Kendelse 

afsagt den 18. februar 2020 

 

 

 

Sag nr. 2019-80-0394 

 

[Skolehjemmet] 

 

mod  

   

TV MIDTVEST 

 

[Skolehjemmet] har klaget til Pressenævnet over artiklen ”Tre børn stoppet på stjålet knal-

lert midt om natten”, bragt den 24. oktober 2019 på TV MIDTVESTs netavis tvmidtvest.dk, 

idet klager mener, at god presseskik er tilsidesat.  

 

[Skolehjemmet] har klaget over, at skolehjemmet ved navns nævnelse i artiklen beskyldes for 

ikke at føre tilstrækkeligt opsyn med dets beboere, og at TV MIDTVEST har nævnt alder og 

bopæl på tre af skolehjemmets beboere.  
 

 

 

1 Sagsfremstilling 

TV MIDTVEST bragte den 24. oktober 2019 artiklen ”Tre børn stoppet på stjålet knallert 

midt om natten” på TV MIDTVESTs netavis tvmidtvest.dk med følgende underrubrik: 

 

”Politiet måtte sende tre børn tilbage til deres opholdssted, da de natten til torsdag 

blev stoppet med en stjålet knallert.” 

 

Af artiklen fremgik følgende: 

 

”Tre drenge på 11, 12 og 14 år blev klokken 2.25 natten til torsdag stoppet af politiet 

på en stjålet knallert i [Bynavn]. 

- Det var tydeligt, at den var brudt op og stjålet, fortæller politikommissær [Politi-

kommissæren] fra Midt- og Vestjyllands Politi. 

De tre drenge kom alle fra [Skolehjemmet], der er et behandlingstilbud for børn og 

unge. 

Drengene blev i nat fulgt tilbage til hjemmet, og sagen bliver nu behandlet i politiets 

forebyggelsesafdeling, da de er under den kriminelle lavalder. 



 

 
  2 

 

 

 

- Det bekymrer mig, at der ikke er mere opsyn med børnene end, at de kan rende 

rundt om natten, hvor de burde ligge og sove, siger [Politikommissæren]. 

Knallertproblemer i længere tid 

[Bynavn] har gennem længere tid været plaget af larmende og ulovlige knallerter i 

bybilledet. 

Ifølge [Politikommissæren] holder de unge mennesker med deres knallerter lige nu 

ofte til ved Rema1000 på [Gadenavn], hvor de blandt andet skabt utryghed for bu-

tikkens ansatte og kunder. 

- Folk i [Bynavn] føler sig generet af dem, og vi har haft rigtig mange aktioner mod 

dem, men der burde snart være nogle forældre, der tager ansvar, siger [Politikom-

missæren].” 

 

 

[Skolehjemmet]s klage er modtaget i Pressenævnet den 6. november 2019.  

 

 

2 Parternes synspunkter 

2.1 [Skolehjemmet]s synspunkter 

God presseskik 

[Skolehjemmet] har anført, at skolehjemmet ved navns nævnelse i artiklen beskyldes for ikke 

at føre tilstrækkeligt opsyn med dets beboere.  

 

[Skolehjemmet] har endvidere anført, at det er uetisk, at TV MIDTVEST nævner alder og bo-

pæl på de i artiklen omtalte drenge. [Skolehjemmet] er netop et hjem for en række uheldigt 

stillede børn. Nævnes bopælen på [Skolehjemmet], er barnets identitet i høj grad sporbar, og 

det gælder navnlig, når barnets alder nævnes. Konkret var der ikke behov for at nævne bopæl 

eller alder, der burde højst være nævnt, at tre mindreårige børn fra [Bynavn] er antruffet på 

en stjålet knallert. Der gælder særlige hensyn efter de presseetiske regler med hensyn til at 

beskytte børn. 

 

Endvidere har [Skolehjemmet] henvist til, at den diskriminerende omtale af anbragte, van-

skeligt stillede børn formentlig er ensbetydende med en overtrædelser af straffelovens § 266 

b. 

 

 

2.2 TV MIDTVESTs synspunkter 

God presseskik 

TV MIDTVEST har anført, at de til klager tidligere har beklaget, at lederen af [Skolehjemmet] 

ikke forud for artiklens offentliggørelse blev foreholdt kritikken i artiklen vedrørende skole-

hjemmets opsyn med dets beboere.  

 

TV MIDTVEST har endvidere anført, at deres udgangspunkt er, at [Skolehjemmet] er en of-

fentlig institution, der for skatteborgernes penge har unge på døgnophold og i behandling, og 

at det var i den sammenhæng, at de bragte institutionen i fokus og ikke som en bopæl med 



 

 
  3 

 

 

 

adresse af privat karakter. TV MIDTVEST har i den forbindelse anført, at det efter deres op-

fattelse ikke giver mening at sidestille nævnelsen af [Skolehjemmet] med at omtale en privat 

adresse i forhold til drenge, der måtte bo hjemme hos deres forældre, da artiklens vinkel var, 

hvordan tre drenge som er undergivet et offentligt døgntilbud, kan være involveret i krimina-

litet i nattetimerne.  

 

TV MIDTVEST har endelig anført, at de med henblik på at bekrive, hvilken kategori af unge 

det er, som [Skolehjemmet] har i behandling, valgte at nævne de i artiklen omtalte drenges 

alder. TV MIDTVEST har i den forbindelse anført, at de forud for artiklens offentliggørelse 

overvejede, hvorvidt det ville identificere drengene i en større offentlighed at omtale deres 

alder, men at de dog ikke vurderede, at det ville være tilfældet bortset fra blandt dem, der på 

skolen og i dens bagland i forvejen måtte kende til sagen eller blev orienteret om den. 

  

 

3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 

I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  

Martin Lavesen, Anja Lundberg Andersen, Ulrik Holmstrup og Malene Borst Hansen.  

 

 

Kompetence 

Nævnet bemærker, at spørgsmålet om, hvorvidt forhold er injurierende (straffeloven), hen-

hører under domstolene og falder uden for nævnets kompetence. Nævnet skal hertil be-

mærke, at nævnet alene har kompetence til at tage stilling til, hvorvidt der er tale om kræn-

kende oplysninger efter de vejledende regler om god presseskik. 

 

Pressenævnet bemærker endvidere, at klager har oplyst Pressenævnet om, at der ikke klages 

på vegne af de i artiklen omtalte drenge. Derfor behandles alene den del af klagen fra [Skole-

hjemmet], som vedrører TV MIDTVEST`s kritik af skolehjemmet.  

 

 

God presseskik 

[Skolehjemmet] har klaget over, at skolehjemmet ved navns nævnelse i artiklen beskyldes for 

ikke at føre tilstrækkeligt opsyn med dets beboere.  

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at oplysninger, som kan være skadelige,  

krænkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal efterprøves i særlig grad, inden de  

bringes, først og fremmest ved forelæggelse for den pågældende. Forelæggelse bør ske såle- 

des, at der gives den adspurgte rimelig tid til at svare. Det følger videre, at angreb og svar bør,  

hvor det er rimeligt, bringes i sammenhæng og på samme måde. Dette gælder i særlig grad  

krænkende eller skadelige udsagn, jf. punkt A.3 og A.4. 

 

I den påklagede artikel er politikommissær [Politikommissæren] fra Midt- og Vestjyllands 

Politi citeret for at have udtalt følgende:  

 



 

 
  4 

 

 

 

”Det bekymrer mig, at der ikke er mere opsyn med børnene end, at de kan rende 

rundt om natten, hvor de burde ligge og sove.”  

 

Pressenævnet finder efter en samlet vurdering ikke grundlag for at udtale kritik af TV MIDT-

VEST. Nævnet har i den forbindelse ud over kritikkens karakter lagt vægt på, at det tydeligt 

fremgår, hvem der er er afsender af udsagnet, som fremstår som politikommissær [Politikom-

missæren]s subjektive vurdering. Det er samtidig nævnets opfattelse, at offentlige institutioner 

i højere grad end privatpersoner må acceptere at være genstand for en kritisk medieomtale. 

Nævnet udtaler ikke kritik. 


	Kendelse

