
 

 

   

 

  2 

Kendelse 

afsagt den 18. februar 2020 

 

 

Sag nr. 2019-80-0391 

 

[Klager]  

 

mod  

   

Ekstra Bladet 

 

[Klager] har klaget til Pressenævnet over Ekstra Bladet, idet [Klager] mener, at god presse-

skik er tilsidesat.  

 

[Klager] har klaget over, at Ekstra Bladets artikel ”Dømt for kæmpe svindelnummer: Nu 

starter han rådgivningsfirma”, der blev bragt den 2. november 2019 på Ekstra Bladets net-

avis ekstrabladet.dk indeholder ukorrekt information. [Klager] har desuden klaget over, at 

forelæggelsen ikke fandt sted i rimelig tid.  
 

 

 

1 Sagsfremstilling 

Forud for offentliggørelsen 

Forud for offentliggørelsen af den påklagede artikel sendte Ekstra Bladet en mail torsdag den  

31. oktober 2019 kl. 12:06 til [Klager] med følgende ordlyd: 

 

”Hej [Klager], 

Jeg kan se, at du har startet rådgivningsvirksomheden [Klagers virksomhed], og i 

den forbindelse har jeg et par spørgsmål: 

Hvad er det for en slags rådgivning, som dit selskab tilbyder? 

Har du allerede haft kunder? 

Hvad er det for nogle kunder, du gerne vil rådgive? 

Du er personligt konkurs, har konkurskarantæne og er dømt for svindel i byretten. 

Hvad mener du, at du har at tilbyde indenfor virksomhedsrådgivning? 

Du er som altid velkommen til at ringe på [Telefonnummer] eller alternativt svare 

her på mail. Jeg vil gerne bede dig svare senest fredag kl. 12.  

Bedste hilsner, 

[Journalisten] 

Erhvervsjournalist” 



 

 
  2 

 

 

 

 

 

Den påklagede artikel 

Ekstra Bladet bragte den 2. november 2019 på Ekstra Bladets netavis ekstrabladet.dk artiklen 

”Dømt for kæmpe svindelnummer: Nu starter han rådgivningsfirma” med følgende under-

rubrik:  

 

”[Klager] er dømt for storsvindel. Alligevel har han startet et firma inden for virk-

somhedsrådgivning.” 

 

Af artiklen fremgår følgende: 

 

”Han er personligt konkurs, har fået konkurskarantæne i tre år og blev i starten af 

2019 idømt en rekordlang fængselsstraf for svindel for mere end 400 mio. kr. 

Alligevel vil [Klager], nu tilsyneladende til at rådgive andre. 

I hvert fald har han startet selskabet [Klagers virksomhed], der beskæftiger sig med 

”virksomhedsrådgivning og anden rådgivning om driftsledelse”. Det fremgår af op-

lysninger i CVR-registret. 

Ekstra Bladet har stillet [Klager] en række spørgsmål til hans nye selskab, men han 

har ikke svaret. 

Den skandaleramte direktør har anket sin fængselsdom til Østre Landsret, hvor sa-

gen skal behandles fra januar 2020 og flere måneder frem. Han er derfor på fri fod. 

Fik konkurskarantæne 

For knap et år siden blev [Klager] idømt tre års konkurskarantæne, fordi han ifølge 

Retten i Roskilde havde gjort sig skyldig i ”groft uforsvarlig forretningsførelse” som 

[Stilling] i Hesalight. 

Lysselskabets konkurs i november 2016 medførte et stort tab for en række investo-

rer, bl.a. Pensiondanmark, IKEA og Pensam, som havde givet selskabet et lån på 

samlet ca. 600 mio. kr. 

Konkurskarantænen forhindrer ham i at stå i spidsen for et dansk anpart- eller ak-

tieselskab, men [Klagers virksomhed] har status af ”enkeltmandsvirksomhed”. 

Nyt comeback-forsøg 

Det er ikke første gang, at [Klager] forsøger sig med et comeback efter Hesalights 

konkurs. 

I månederne efter konkursen lancerede han et andet konsulentfirma med navnet 

Hesalight002. 

- Det er jo version 2 af en kæmpe succes, og lige om lidt er jeg klar til at annoncere 

de første ordrer. Eller det er jo ikke mig, men de selskaber, jeg arbejder for, som får 

ordrerne, sagde han i den forbindelse til Børsen. 

Halvandet år senere blev han dog idømt syv års ubetinget fængsel af Byretten i Ros-

kilde for bedrageri, dokumentfalsk, mandatsvig, skyldnersvig og momssvig for mere 

end 400 mio. kr. 

Hesalight002’s hjemmeside er i dag lukket.” 

 



 

 
  3 

 

 

 

Til artiklen er der indsat en faktaboks med overskriften ”Hesalight-skandalen” og følgende 

indhold: 

 

”I efteråret 2015 lignede lysvirksomheden Hesalight fra Roskilde en kæmpe succes. 

Selskabets regnskaber viste en voldsom vækst og store millionoverskud, som blev 

tjent på at sælge lamper til kommuner og private virksomheder over hele verden. 

Desuden var det lykkedes Hesalight at få et lån på samlet ca. 600 mio. kr. fra pensi-

onskasserne Pensam og Pensiondanmark samt IKEA-koncernen og Danske Bank. 

Men i foråret 2016 krakelerede glansbilledet, da Børsen kunne afsløre, at Hesalight 

havde løjet om blandt andet kunder og direktørens uddannelse i det materiale, der 

var brugt til at skaffe det store lån. 

Herefter havnede Hesalight i en sand mediestorm, der kulminerede, da Erhvervssty-

relsen dumpede de imponerende regnskaber og krævede helt nye. I de nye regnska-

ber var de store millionoverskud forsvundet.  

I efteråret 2016 viste det sig, at lånet på 600 mio. kr. var brugt, og Hesalight gik kon-

kurs. På konkursdagen ransagede Bagmandspolitiet selskabets kontor og flere andre 

adresser, blandt andet [Klager]s villa. 

I januar 2019 blev [Klager] i Byretten i Roskilde dømt skyldig i bedrageri, doku-

mentfalsk, momssvindel, mandatsvig og skyldnersvig for mere end 400 mio. kr.  

Dommen lød på syv års ubetinget fængsel - ligesom [Person A] i 2009 blev idømt for 

sin svindel i IT Factory. [Klager] har dog anket til Østre Landsret med krav om pure 

frifindelse.” 

 

Øverst i artiklen er der indsat et billede af [Klager] med følgende billedtekst:  

 

”Svindeldømte [Klager] har oprettet et nyt rådgivningsfirma. Foto: [Fotograf 1]” 

 

Der er desuden indsat et billede af Hesalight med følgende billedtekst:  

 

”Hesalight i Roskilde lignede længe en kæmpe succes, men endte med en konkurs og 

afsløring af kæmpe svindel. Foto: [Fotograf 2]” 

 

Endelig er der indsat endnu et billede af [Klager] med følgende billedtekst:  

 

”[Klager] forsøgte sig i kølvandet på Hesalights konkurs med konsulentfirmaet 

Hesalight002. Det selskabs hjemmeside er nu lukket. Foto: [Fotograf 1]” 

 

 

[Klager]s klage er modtaget i Pressenævnet den 4. november 2019.  

 

 

2 Parternes synspunkter 

2.1 [Klager]s synspunkter 

God presseskik 

Korrekt information og forelæggelse 



 

 
  4 

 

 

 

[Klager] har anført, at Ekstra Bladets artikel ”Dømt for kæmpe svindelnummer: Nu starter 

han rådgivningsfirma” der omhandler, at [Klager] har startet et privat firma op, indeholder 

en række fejl, som giver et forkert billede af firmaet og [Klager].  

 

Formuleringen i overskriften om et ”kæmpe svindelnummer” er direkte forkert. [Klager] har 

anført, at han ikke er dømt for et kæmpe svindelnummer, men for andre forhold, hvilket 

fremgår af dommen, som i øvrigt er anket. Formuleringen giver læseren et forkert indtryk.  

 

Af artiklen fremgår det desuden, at: ”Ekstra Bladet har stillet [Klager] en række spørgsmål 

til hans nye selskab, men han har ikke svaret”, hvilket er forkert og misvisende. Der er tale 

om et personligt ejet firma og ikke et selskab. Der er stor forskel, og formuleringen efterlader 

læserne med en forkert forståelse for, hvad der er muligt, når man har fået konkurskaran-

tæne med videre. 

 

[Klager] har i den forbindelse oplyst, at det er ulovligt for ham at drive og/eller sidde i ledel-

sen i et selskab.  

 

Artiklen giver læseren en forståelse af, at man gerne må drive selskab, når man er underlagt 

konkurskarantæne. Det er misvisende, og Ekstra Bladet prøver at fortælle en historie om et 

system, der ikke virker.  

 

[Klager] modtog en mail fra Ekstra Bladets journalist den 31. oktober 2019 kl. 12:06 med en 

række spørgsmål, der skulle være besvaret inden kl. 12 dagen efter. Dette er naturligvis en alt 

for kort tidsfrist til at svare på spørgsmål af den karakter seriøst.  

 

Af mailen fremgik følgende:  

 

”Hej [Klager], 

Jeg kan se, at du har startet rådgivningsvirksomheden [Klagers virksomhed], og i 

den forbindelse har jeg et par spørgsmål: 

Hvad er det for en slags rådgivning, som dit selskab tilbyder? 

Har du allerede haft kunder? 

Hvad er det for nogle kunder, du gerne vil rådgive? 

Du er personligt konkurs, har konkurskarantæne og er dømt for svindel i byretten. 

Hvad mener du, at du har at tilbyde indenfor virksomhedsrådgivning? 

Du er som altid velkommen til at ringe på [Telefonnummer] eller alternativt svare 

her på mail. Jeg vil gerne bede dig svare senest fredag kl. 12.  

Bedste hilsner, 

[Journalisten] 

Erhvervsjournalist” 

 

Spørgsmålene er ikke ”overskuelige”, som Ekstra Bladet har anført, hvorfor svartiden ikke på 

nogen måde er rimelig set i lyset af omfanget af spørgsmålene.  

 



 

 
  5 

 

 

 

Artiklen indeholder oplysninger, der er både skadelige, krænkende og agtelsesforringende, 

hvorfor [Klager] som minimum skulle have haft 48 timer til at besvare spørgsmålene.  

 

Artiklen giver et ensidigt billede af, hvad der er muligt og går alene på ”at svine [Klager]s per-

son til”.  

 

 

2.2 Ekstra Bladets synspunkter 

God Presseskik 

Korrekt information og forelæggelse 

Ekstra Bladet har anført, at det er fuldstændigt korrekt og berettiget, når Ekstra Bladet i den 

påklagede artikel bruger formuleringen ”dømt for kæmpe svindelnummer”.  

 

Ekstra Bladet har i den forbindelse henvist til en dom, der blev afsagt den 24. januar 2019 i 

en straffesag mod [Klager].  

 

Det fremgår af dommen, at [Klager] blev dømt for bedrageri af særlig grov beskaffenhed, jf. 

straffelovens § 279, jf. § 286, stk. 2 (bedrageri for 351 mio.), dokumentfalsk af særlig grov ka-

rakter efter straffelovens § 171, stk. 2, jf. § 172, stk. 2, mandatsvig af særlig grov beskaffenhed 

efter straffelovens § 280 nr. 1, jf. § 286, stk. 2, (mandatsvig for kr. 45 mio.), skyldnersvig af 

særlig grov beskaffenhed efter straffelovens § 283, stk. 1 nr. 3, jf. § 286, stk, 2, (skyldnersvig 

for kr. 1,8 mio.) og momssvig af særlig grov karakter efter straffelovens § 289, jf. momslovens 

§ 81, stk. 3, jf. stk. 1 nr. 1 (momssvig for kr. 15 mio.). 

 

[Klager] blev idømt ubetinget fængsel i syv år. 
 
[Klager] har desuden klaget over, at følgende, der fremgår af artiklen, ikke er korrekt:  
 

”Ekstra Bladet har stillet [Klager] en række spørgsmål til hans nye selskab, men han 
har ikke svaret”. 

 

[Klager] har henvist til, at han har opstartet et personligt ejet firma og ikke et selskab. Artik-

len omtaler, at [Klager] har startet en rådgivningsvirksomhed, efter han er blevet dømt for 

bedrageri med videre.  

 

I forhold til artiklens indhold og sagens substans er det irrelevant og uden betydning, om 

[Klager] driver sin nye virksomhed gennem et helejet aktieselskab eller anpartsselskab – eller 

som personlig ejet enkeltmandsvirksomhed.  

 

Desuden fremgår det faktisk af den påklagede artikel, at der er tale om en personlig drevet 

virksomhed:  

 

”Konkurskarantæne forhindrer ham i at stå i spidsen for et dansk anparts- eller ak-

tieselskab, men [Klagers virksomhed] har status af ”enkeltmandsvirksomhed””. 

 



 

 
  6 

 

 

 

Endelig har [Klager] anført, at han ikke skulle have haft tid nok til at svare på Ekstra Bladets 

henvendelse vedrørende sagen. 

 

Som det fremgår af Ekstra Bladets skrivelse af den 31. oktober 2019 til [Klager], har han haft 

et helt døgn til at svare på fire korte og simple spørgsmål. 

 

Der er tale om enkle og overskuelige spørgsmål, som [Klager] har haft rimelig tid til at svare 

på. Som anført i Ekstra Bladets henvendelse til [Klager] kunne han også blot have kontaktet 

Ekstra Bladets journalist, Nicolai Vorre, telefonisk. 

 

Faktum er i øvrigt tydeligvis, at [Klager] under alle omstændigheder ikke har ønsket at kom-

mentere sagen eller deltage i et interview, uanset hvor lang tid han havde haft til at svare Eks-

tra Bladets journalist. 

 
 

3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 

I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  

Martin Lavesen, Anja Lundberg Andersen, Ulrik Holmstrup og Marlene Borst Hansen.  

 

 

Kompetence 

Pressenævnet bemærker indledningsvis, at det følger af medieansvarslovens § 34, at ”masse-

mediernes indhold og handlemåde” skal være i overensstemmelse med god presseskik. Det 

er således mediet og ikke den enkelte journalist eller skribent, som er part i Pressenævnets 

sag. 

 

 

God presseskik  

Korrekt information  

[Klager] har klaget over, at artiklen indeholder ukorrekt information, herunder særligt for-

muleringen ”kæmpe svindelnummer”, samt at hans virksomhed omtales som et selskab.  

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at det er mediernes opgave at bringe 

korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt, bør det kontrolleres, om de oplysninger, 

der gives eller gengives, er korrekte. Oplysninger, der kan være skadelige, krænkende eller 

virke agtelsesforringende for nogen, skal efterprøves i særlig grad, inden de bringes, først og 

fremmest ved forelæggelse for den pågældende, jf. de vejledende regler for god presseskik 

punkt A.1 og A.3. 

 

Det er ubestridt, at [Klager] ved dom af 24. januar 2019 i byretten blev idømt ubetinget fæng-

sel i syv år for bedrageri af særlig grov beskaffenhed, dokumentfalsk af særlig grov karakter, 

mandatsvig af særlig grov beskaffenhed, skyldnersvig af særlig grov beskaffenhed og moms-

svig af særlig grov karakter, og at [Klager] har anket dommen til frifindelse. 

 



 

 
  7 

 

 

 

Det er desuden ubestridt, at [Klager] er i konkurskarantæne og har oprettet enkeltmands-

virksomheden ”[Klagers virksomhed]”.   

 

Pressenævnet finder, at formuleringen ”Dømt for kæmpe svindelnummer” klart fremstår som 

Ekstra Bladets subjektive vurdering af, hvad der danner baggrund for [Klager]s dom i byretten. 

Henset til, at [Klager] blev idømt syv års ubetinget fængsel for blandt andet bedrageri og do-

kumentfalsk ved dom af 24. januar 2019, finder Pressenævnet ikke anledning til at udtale kritik 

af formuleringen. Nævnet bemærker hertil, at det fremgår af omtalen, at [Klager] har anket 

dommen til frifindelse. 

 

For så vidt angår benævnelsen ”selskab”, når der rettelig er tale om en enkeltmandsvirksom-

hed, finder Pressenævnet, at det havde været hensigtsmæssigt, såfremt Ekstra Bladet konse-

kvent havde brugt den korrekte betegnelse om [Klager]s virksomhed, men henset til at det 

fremgår af artiklen, at ”Konkurskarantænen forhindrer ham [[Klager], Pressenævnet] i at 

stå i spidsen for et dansk anpart- eller aktieselskab, men [Klagers virksomhed] har status af 

”enkeltmandsvirksomhed””, finder nævnet ikke grundlag til at udtale kritik heraf.  

 

 

Forelæggelse  

[Klager] har klaget over, at han ikke fik rimelig tid til at besvare Ekstra Bladets spørgsmål 

forud for artiklens offentliggørelse.  

 

Som sagen er oplyst for Pressenævnet, lægger nævnet til grund, at Ekstra Bladet ved mail af 

31. oktober 2019 sendte [Klager] fire spørgsmål, som han fik 24 timer til at besvare. Det er 

ubestridt, at [Klager] ikke reagerede på Ekstra Bladets henvendelse.  

 

Pressenævnet finder, at [Klager] ved henvendelsen den 31. oktober 2019 med en svarfrist 24 

timer senere, fik rimelig tid til at reagere på henvendelsen med spørgsmål. Nævnet har lagt 

vægt på, at det burde have været muligt for [Klager] at besvare spørgsmålene uden længere 

forberedelsestid. Pressenævnet finder herefter ikke anledning til at udtale kritik af Ekstra 

Bladets forelæggelse. 

 

 

 


	Kendelse

