
 

 

   

 

  4 

Kendelse 

afsagt den 14. januar 2020  

 

 

Sag nr. 2019-80-0372 

 

[Klager]  

 

mod  

   

Børn&Unge, BUPL  

 

[Mor] har på egne vegne og på vegne af [Far] klaget til Pressenævnet på vegne af [Klager] 

(under 18 år). [Mor] og [Far] er forældre til [Klager]. [Klager] har klaget over indholdsforteg-

nelsen til fagbladet Børn&Unge nr. 10/2019, bragt den 2. september 2019, samt artiklen ”Så-

dan arbejder vi med sansehaver”, bragt på side 36-37 i samme blad, idet hun mener, at god 

presseskik er tilsidesat.  

 

[Klager] har klaget over, at Børn&Unge i indholdsfortegnelsen og i artiklen har bragt to bille-

der af hende uden at have indhentet hendes forældres samtykke hertil.  
 

 

 

1 Sagsfremstilling 

Fagbladet Børn&Unge omtalte i bladets udgave nr. 10/2019, som blev offentliggjort den 2. 

september 2019 i et trykt magasin og som e-avis på https://bupl.dk/fagbladet-boernunge/, et 

projekt med sansehaver. På side 2 i bladet fremgår i venstre spalte en indholdsfortegnelse 

over bladets artikler. I sidens højre spalte er tre af bladets artikler fremhævet med større 

skrifttype end i venstre spalte og med billede. Om tredje artikel fremgår teksten:  

 

”GUIDE SÅDAN  

Arbejder vi med sansehaver 

36” 

 

Til venstre for artiklen fremgik på offentliggørelsestidspunktet samme nærbillede af en pige i 

en lyserød T-shirt med en plastikbeholder om halsen, som er beskrevet nedenfor, idet billedet 

på side to var beskåret øverst og nederst.  

 

På side 36-37 i bladet fremgår artiklen ”GUIDE Sådan arbejder I med sansehaver”.  

 

Artiklen indledes som følger:  



 

 
  2 

 

 

 

 

”[Børnehuset] i Odense har brugt to år på at skabe en sansehave med 11 sanselige 

uderum. De skaber tilsammen en eventyrlig have, hvor børnene kan smage, mærke, 

dufte og sanse. I en sansehave er der som udgangspunkt ingen legeredskaber. I ste-

det ligger fokus på elementer, som kan styrke børnenes sanser og give dem ro ved 

naturen. […]” 

 

I artiklen er der indsat flere faktabokse, herunder faktaboksen ”Hvad er en sansehave?”, som 

fremgår øverst på side 37. Til venstre for faktaboksen var der på offentliggørelsestidspunktet 

indsat et nærbillede af en lyshåret pige. På billedet, som er taget udenfor, ses pigens ansigt og 

overkrop. Pigen har en lyserød T-shirt på og en lille plastikbeholder i en snor om halsen. På 

billedet rækker hun plastikbeholderen frem mod fotografen, så den på billedet dækker den 

nedre, venstre halvdel af hendes ansigt.  

 

Nederst i højre hjørne på samme side fremgik på offentliggørelsestidspunktet et billede af to 

piger, som ses i hel figur. Forest på dette billede ses en mørkhåret pige, der står og vander et 

bed med en vandkande, mens den lyshårede pige, som også fremgår på det ovenfor be-

skrevne billede, står bag ved den mørkhårede pige og griner.  

 

Ingen af pigerne på billederne er nævnt ved navn i artiklen.  

 

I indholdsfortegnelsen og artiklen, som de nu er tilgængelige i Børn&Unge nr. 10/2019 på 

https://bupl.dk/fagbladet-boernunge/, er de ovenfor beskrevne billeder nu skiftet ud med 

andre billeder.  

 

[Klager]s klage er modtaget i Pressenævnet den 13. september 2019.  

 

 

2 Parternes synspunkter 

2.1 [Klager]s synspunkter 

[Klager] har anført, at Børn&Unge i sin omtale af [Børnehuset]s sansehave i bladets ind-

holdsfortegnelse og i selve artiklen har bragt to letgenkendelige billeder af hende uden at 

have indhentet hendes forældres samtykke hertil. [Klager]s forældre ville på ingen måde have 

givet samtykke til en anvendelse af disse billeder i bladet.  

 

[Klager]s forældre har efter en mailkorrespondance med Børn&Unges redaktør fået bille-

derne af [Klager] fjernet fra den digitale udgave af fagbladet. Billederne af [Klager] er imid-

lertid stadig at finde i de allerede trykte og distribuerede udgaver af bladet, hvilket [Klager]s 

forældre er meget frustrerede over, da de ikke har givet samtykke til, at billeder af hende skal 

bruges i sådanne sammenhænge.  

 

2.2 Børn&Unges synspunkter 

Børn&Unge har anført, at det er korrekt, at [Klager]s forældres samtykke ikke blev indhentet, 

inden billederne af hende blev bragt.  

 



 

 
  3 

 

 

 

Dette var en fejl, som Børn&Unge kun kan beklage og undskylde, hvilket de har gjort over for 

[Klager]s forældre.  

 

Da Børn&Unge blev opmærksomme på fejlen, fjernede de straks billederne fra deres e-avis og 

den tilhørende nyhed.  

 

 

3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 

I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  

Jens Kruse Mikkelsen, Jørn Mikkelsen, Lene Sarup og John Meinert Jacobsen.  

 

 

Kompetence 

Pressenævnet bemærker indledningsvist, at nævnet træffer afgørelse i sager om, hvorvidt der 

er sket offentliggørelse i strid med god presseskik, jf. medieansvarslovens § 34 og de vejle-

dende regler for god presseskik. Spørgsmålet om, hvorvidt der er sket en overtrædelse af da-

tabeskyttelseslovgivningen, henhører under domstolene og Datatilsynet og falder uden for 

Pressenævnets kompetence. 

 

 

God presseskik 

[Klager] har klaget over, at Børn&Unge har bragt billeder af hende uden at have indhentet 

hendes forældres samtykke hertil.  

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at meddelelser, der kan krænke privatli-

vets fred, skal undgås, medmindre klar almen interesse kræver offentlig omtale. Det enkelte 

menneske har krav på beskyttelse af sin personlige anseelse. Der bør udvises særligt hensyn 

over for børn og andre personer, som ikke kan ventes at være klar over virkningerne af deres 

udtalelser. Ved offentliggørelse af interview eller lignende bør forældresamtykke indhentes, 

når emnets karakter og den mindreåriges alder taler herfor, jf. punkt B.1 og B.5.  

 

Pressenævnet finder, at der generelt skal udvises varsomhed, når børn gøres til genstand for 

medieomtale. Dette gælder også, når der er tale om brug af billeder. Det er således generelt 

Pressenævnets opfattelse, at det må anses for at være udtryk for god presseskik, at et medie, 

når det vælger at beskæftige sig med børn og unge, indhenter tilladelse fra forældremyndig-

hedsindehaverne til de medvirkende.  

 

Det fremgår af artiklen ”GUIDE Sådan arbejder I med sansehaver”, at den omtaler en sanse-

have i [Børnehuset] i Odense. Børnene, der optræder på billederne i omtalen, er herudover 

ikke identificeret.  

 

Pressenævnet finder, at omtale af pædagogiske tiltag i form af sansehaver er i offentlighedens 

interesse.  

 



 

 
  4 

 

 

 

Pressenævnet finder imidlertid, at [Klager] har en alder, hvor hun som udgangspunkt ikke 

kan medvirke i en publikation uden sine forældres samtykke. Nævnet finder samtidig, at der 

ikke er en så almen interesse knyttet til de anvendte billeder af [Klager], at der er grundlag 

for at fravige dette udgangspunkt, så billederne kunne bringes uden hendes forældres sam-

tykke hertil. Pressenævnet finder derfor, at Børn&Unge burde have indhentet [Klager]s for-

ældres samtykke til at bringe billederne af hende. Nævnet har i den forbindelse også lagt vægt 

på, at [Klager] er let genkendelig på billederne, som fra kort afstand er taget af hende alene 

og sammen med én anden pige, mens hun opholdt sig i sin børnehave. Nævnet bemærker, at 

det forhold, at Børn&Unge efterfølgende fjernede billederne fra deres e-avis og den tilhø-

rende nyhed, ikke kan føre til en ændret vurdering. 

 

Nævnet udtaler på den baggrund kritik af Børn&Unge for ikke at have indhentet [Klager]s 

forældres samtykke til at offentliggøre billederne af hende. 

 

 

Offentliggørelse af Pressenævnets kendelse  

I medfør af medieansvarslovens § 49 pålægger Pressenævnet herefter den ansvarshavende 

redaktør af Børn&Unge at offentliggøre følgende til Pressenævnets logo som illustration:  

 

 

”[rubrik] 

Pressenævnet kritiserer fagbladet Børn&Unge 

 

[underrubrik] 

Børn&Unge får kritik for at anvende billeder uden samtykke 

 

[tekst] 

I en artikel bragt i september måned omtalte Børn&Unge et projekt med sansehaver i en bør-

neinstitution. Børn&Unge bragte i den forbindelse blandt andet to billeder af et barn fra in-

stitutionen. 

Barnets forældre har klaget til Pressenævnet over, at Børn&Unge har bragt billederne uden at 

have indhentet deres samtykke hertil.  

Pressenævnet kritiserer Børn&Unge for at have bragt billederne uden at have indhentet for-

ældrenes samtykke hertil. 

Pressenævnet har pålagt os at bringe ovennævnte meddelelse. Hele kendelsen fra Pressenæv-

net kan læses på pressenaevnet.dk” 

 

 

Offentliggørelse på hjemmesiden  

Offentliggørelse af nævnets kendelse skal ske snarest på de af mediets platforme, hvor den 

påklagede artikel har været bragt. Offentliggørelse skal ske som en selvstændig artikel, der 

prioriteres, f.eks. med placering på en forside i mindst et døgn efter kritikkens offentliggø-

relse. Pressenævnets offentliggørelsestekst skal bringes uden reklamer i teksten.  

 



 

 
  5 

 

 

 

Endvidere skal denne artikel være offentligt tilgængelig som en selvstændig artikel i over-

ensstemmelse med prioriteringen af den påklagede artikel, og i en periode svarende til den 

periode, hvor den påklagede artikel har været tilgængelig.  

 

Endelig skal der oprettes et link med teksten ”Pressenævnet har udtalt kritik af artiklen” til 

nævnets kendelse ved starten af brødteksten i den påklagede artikel, hvis den fortsat er til-

gængelig på hjemmesiden og ikke er ændret på de punkter, hvor nævnet har udtalt kritik. 

Skrifttype og layout bør svare til den opsætning, der i øvrigt anvendes af mediet 

 

 

Offentliggørelse i den trykte avis  

Offentliggørelse af nævnets kendelse skal ske snarest i den første eller en af de første udga-

ver, der offentliggøres efter nævnets kendelse.  

 

Offentliggørelse skal ske på det sted i mediet, hvor mediet har oplyst at ville offentliggøre 

kritik fra Pressenævnet. Har mediet ikke en fast rettelsesspalte, skal offentliggørelse ske på 

det sted i mediet, der svarer til placeringen af den kritiserede artikel. Skrifttype og layout 

bør svare til den opsætning, der i øvrigt anvendes i mediet. 

 

 


	Kendelse

