
 

 

   

 

  6 

Kendelse 

afsagt den 12. december 2019  

 

 

Sag nr. 2019-80-0303 

 

[Klager]  

 

mod  

   

Finans (Jyllands-Posten) 

 

[Klager] har klaget til Pressenævnet over artiklen ”Danske Bank og Nordeas onde hvid-

vaskånd har enorm indflydelse – men kan man stole på manden, der er idømt ni års fæng-

sel for skattesvindel?”, som blev bragt på Finans.dk den 12. marts 2019, idet han mener, at 

god presseskik er tilsidesat.  

 

[Klager] har navnlig klaget over, at artiklen indeholder ukorrekte og skadelige oplysninger 

om ham, som ikke blev efterprøvet tilstrækkeligt inden offentliggørelsen.  
 

 

 

1 Sagsfremstilling 

Forud for offentliggørelsen  

Forud for offentliggørelsen var [Klager] og Finans i skriftlig kontakt. Pressenævnet har fra 

både [Klager] og Finans modtaget kopi af mailkorrespondancen.  

 

Den 11. marts 2019 kl. 09.04 skrev Finans’ journalist følgende til [Klager]:  

 

“Dear [Klager]  

Here are my questions. If possible I would like to get your answers today.  

1) You put a lot of effort into closing you critics down. Why is that? 

2) What will you do about the Danish book that is coming (from [Forfatteren]) and 

that is critical of your story?  

3) Why did you fight so hard to stop [Filmmageren]’s movie to be shown? 

4) When your version of the story is questioned publicly you tend to accuse your crit-

ics of being Russian agents or working for Russia. Why do you react in this way?  

5) You raise a lot of critical questions in your work as a anti-money laundering activ-

ist – isn’t it fair to question your version of the story since you seem to leave out the 

parts of the story that doesn’t fit into the narrative you have told? 



 

 
  2 

 

 

 

6) There is a video on YouTube where you run away from a lawyer with a subpoena. 

That was the third time they tried to give you the subpoena – why were you so reluc-

tant to get questioned under oath? 

7) In your book you claim that your problems in Russia were caused either because 

you fought against the oligarchs or because you criticized Putin. Isn’t it possible that 

your got into problems because of your aggressive tax planning that might even have 

been illegal? 

8) Did you at any time when you invested in Russia not pay the proper taxes? 

9) [Person A] was questioned on the 5th of June and 7th of October 2008. According 

to you [Person A] went to the police as a whistleblower and accused two officers 

(Pavel Karpov and Artem Kuznetsov) for being part of the crime of stealing your 

companies (that were used to steal the 230 mio. dollars paid in taxes). But in his tes-

timonies – which we have come in possession of via [EU-parlamentarikeren] – [Per-

son A] seems to be questioned as a suspect in an ongoing tax case. And he does not 

accuse Karpov or Kuznetsov of stealing the companies although he mentions their 

names several times. Why are you saying that [Person A] was a whistleblower? 

10) You have on several occasions said that [Person A] was beaten to death by 8 

guards. What kind of documentation do you have for stating this? 

11) You have claimed that [Person A] was sentenced after his death. But according to 

the judgment from the court that was presented to you during your deposition dur-

ing pre-trial in the Prevezon case in 2015 the case against [Person A] was dismissed. 

Why have you said that [Person A] was sentenced after his death? Do you have any 

documentation that proves this statement? 

When did [Person A] start working for you? 

12) Have you used [Person A]’s death in your favor to shift the focus from wrongdo-

ings conducted by you and your companies? 

13) According to the ICIJ-database a firm affiliated to you  - Berkeley Advisors Inc – 

was set up by Mossack Fonseca. A document states that you – [Klager] – were the 

owner of the firm. Can you confirm that? 

14) Why did Mossack Fonseca set up this firm for you in the British Virgin Islands? 

15) How many companies have Mossack Fonseca set up for you? 

16) You have as an anti-money laundering activist questioned the use of firms in ju-

risdictions as BVI and Cyprus – why did you use the jurisdictions yourself? 

17) How wealthy are you today? 

18) Who sponsors the work that you and your team is doing with money tracing? 

How much does this cost annually? 

19) Did you and some of your accomplices steal the 230 mio. dollars that had been 

paid in taxes?” 

 

I en mail sendt kl. 09.24 samme dag henvendte [Klager] sig til journalistens kollega, idet han 

på baggrund af ovenstående mail stillede spørgsmålstegn ved, om journalisten kunne være 

”on a Russian payroll”. I fire efterfølgende mails, som blev sendt inden for én time samme 

formiddag, redegjorde [Klager] for sin mistanke, mens journalistkollegaen forsikrede [Kla-

ger] om, at journalisten ikke er en russisk agent.  

 



 

 
  3 

 

 

 

Kl. 17.39 samme dag skrev journalisten til [Klager] og rykkede for svar på sine spørgsmål. 

Journalisten gav [Klager] en deadline for svar til den følgende dag kl. 11.00. 20 minutter se-

nere svarede [Klager], at han arbejdede på sagen, men at han ikke kunne love at svare inden 

den fastsatte deadline. Den 12. marts 2019 kl. 11.21 skrev Finans til [Klager] og forlængede 

hans deadline. Finans skrev i den forbindelse følgende: ”I can give you until 2:00 PM (your 

time). But if I haven’t heard from you by then we will have to run our story without your 

quotes and then make a follow up article with you afterwards.” 

 

Den 12. marts 2019 kl. 11.51 besvarede [Klager] journalistens spørgsmål. Af mailen fremgår 

blandt andet:  

 

“1) You put a lot of effort into closing you critics down. Why is that? 

This is not true.  

I am happy to address honest critics, but we have been dealing with a massive disin-

formation campaign emanating from the top of the Russian government in retalia-

tion to the [Person A] Act. In 2012, Putin made it his top foreign policy priority to 

have the [Person A] Act repealed and has been personally involved in slandering me 

since then on numerous occasions (which are all a matter of public record).  

His slander has been supported by many arms of the Russian government including 

the General Prosecutor, the Foreign Minister, the head of the Russian State Investi-

gative Committee and all Russian state television channels.  

The Russian government has used multiple avenues to spread falsehoods and mis-

representations about me and [Person A]. They have regularly lied to foreign jour-

nalists, governments, international organisations and foreign courts.  

The Russian government has accused me of killing [Person A] and four other Rus-

sians, of being an MI6/CIA agent, of stealing $4.8 billion from the IMF and of con-

tributing $400 million to Hilary Clinton’s presidential campaign. 

The Russian General Prosecutor’s agent and “informer” [Person B] - who was instru-

mental in this disinformation campaign in the last few years was indicted earlier this 

year in the US court for obstruction of justice. 

Anyone who has looked into the Russian government’s disinformation campaign has 

rejected their version of events as outlandish and laughable. 

[…] 

3) Why did you fight so hard to stop [Filmmageren]’s movie to be shown? 

Because the film promotes a completely false, fabricated and defamatory narrative 

about [Person A] who was killed in 2009 and cannot speak for himself. 

[Person A]’s family and I have written to every organization involved in the produc-

tion and distribution of this film, pointing out the specific falsehoods and misrepre-

sentations. No responsible media organization, having reviewed the documents and 

facts, wanted anything to do with it.  

We received support in this endeavour from Russian human rights leaders, includ-

ing Ludmila Alexeeva and Valery Borschev, who led the investigation into [Person 

A]’s case in Russia. 

You can familiarise yourself with the statement by Ms. Alexeeva which was pub-

lished in May 2016, i.e. nearly three years ago when the film first surfaced. 



 

 
  4 

 

 

 

(Google translated from the interview published in Russian): 

Lyudmila Alekseeva, head of the Moscow Helsinki Group: 

- Mr. [Filmmageren] started a great campaign to blacken the memory of [Person A]. 

However, we, human rights activists, are ready to submit materials known by the 

way and to Mr. [Filmmageren], which refute his claims that [Person A] died a natu-

ral death, and not from beatings with truncheons.  

Alas, all of our modern domestic analytical films are lowered from above by the au-

thorities. Who exactly was behind this film and who ordered it to the author, I have 

no idea. But one thing is clear -  these are people for whom it is very important to 

disavow the evidence about corruption that began to emerge first from the [Person 

A] case (and thanks to [Person A]) and continue now, but on such a global scale (one 

Panamanian file is worth). 

[…] 

https://www.novayagazeta.ru/articles/2016/05/04/68465-nasledie-magnitskogo 

You can also see that Mr. [Filmmageren] has become a mouthpiece for the Russian 

government’s propaganda by reading the statements made in promotion of his anti-

[Person A] film by the Russian General Prosecutor and the Russian Foreign Affairs 

Minister, which one can locate in public records if one researches the background of 

[Filmmageren]’s film. 

4) When your version of the story is questioned publicly you tend to accuse your 

critics of being Russian agents or working for Russia. Why do you react in this 

way?  

Which “story”, which “version” and which “critics” are you referring to?  

The facts of the fraud against me and my company, of the persecution of all Russian 

lawyers who investigated the fraud, and the false arrest, torture and murder of [Per-

son A], have been investigated independently by numerous persons and organisa-

tions, which are consistent with my “version” of events.  

Here are a sample of those reports: 

1. The report of Prison Public Oversight Commission of Moscow; 

2. The Report of Human Rights Council of the President of Russian Federation; 

3. PACE Report by Sabina LEUTHEUSSER-SCHNARRENBERGER http://as-

sembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-

en.asp?fileid=12276&lang=en ; 

4. PACE Report by [EU-parlamentarikeren] http://assem-

bly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=20409&lang=en, 

http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-DocDetails-

en.asp?FileID=20084&lang=en  ; 

5. PACE Report by Lord Anderson http://assem-

bly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-DocDetails-EN.asp?FileID=25053&Lang=EN 

; 

6. Investigation by US Department of Justice (https://www.docketa-

larm.com/cases/New_York_Southern_District_Court/1--13-cv-

06326/United_States_of_America_v._Prevezon_Hold-

ings_Ltd._et_al/381/)  



 

 
  5 

 

 

 

7. 15 other countries, criminal authorities of them opened criminal investiga-

tion into laundering the proceeds of $230mln on [Klagers firma] request 

I’ve accused [Filmmageren] because he’s been openly working with those involved in 

the $230 million fraud and those who received the proceeds of that fraud. My suspi-

cions have been proven correct in multiple exposes by investigative journalists who 

showed Ms. [Person B], an associate of the Russian family who the US Department 

of Justice determined to have received $230 mln fraud proceeds. As you would 

know from the US Department of Justice, Ms. [Person B] provided financial support 

for [Filmmageren]’s film.  

5) You raise a lot of critical questions in your work as an anti-money laundering 

activist – isn’t it fair to question your version of the story since you seem to leave 

out the parts of the story that doesn’t fit into the narrative you have told? 

You appear to make an accusation in your question but you are not being specific – 

which “story” are you referring to and what doesn’t fit?  

We are pursuing the money laundering case to get justice for [Person A]. Since the 

people who killed him have not faced justice in Russia, we have sought to get law en-

forcement to prosecute those people who laundered the money in the West. I’m not 

aware of what part of my narrative doesn’t fit into that objective.  

Have you reviewed the public records of money laundering investigations conducted 

by your journalistic colleagues around the world tracing the stolen funds? Have you 

looked at the public findings of the US Department of Justice who conducted a 

multi-year investigation and secured a $6 mn settlement from the Russian family 

who profited from the fraud?  

6) There is a video on YouTube where you run away from a lawyer with a sub-

poena. That was the third time they tried to give you the subpoena – why were you 

so reluctant to get questioned under oath? 

The lawyers issuing the subpoenas worked directly for [Person B] who has since 

been exposed by the US Department of Justice as an agent for the Russia govern-

ment and indicted for obstruction of justice. 

https://www.justice.gov/usao-sdny/pr/russian-attorney-[Person B]-charged-ob-

struction-justice-connection-civil 

They sought to obtain documents about my security, my personal movements, the 

whistleblowers who helped us, and the law enforcement investigations we assisted. 

Providing those documents directly to the Russian government would have put me, 

my family, my colleagues and our community of justice activists in danger of being 

killed by the Russian government.  

7) In your book you claim that your problems in Russia were caused either because 

you fought against the oligarchs or because you criticized Putin. Isn’t it possible 

that your got into problems because of your aggressive tax planning that might 

even have been illegal? 

No. 

Shortly after I was expelled from Russia in November 2005, we sent an inquiry to 

the Russian authorities about whether there were any criminal allegations opened 

which would have precipitated that. We received an official response saying there 



 

 
  6 

 

 

 

were none. We also received a reply stating that I was expelled under an article of 

the Russian law declaring me a threat to national security.   

8) Did you at any time when you invested in Russia not pay the proper taxes? 

[Klagers firma] was one of the largest tax payers in Russia, its companies have been 

audited and found in compliance with tax regulations by the authorities. It was the 

fact that [Klagers firma] companies paid so much in taxes that made them attractive 

targets for corrupt officials and criminals specialising in fraudulent “tax rebates” as 

[Person A] pointed out in his testimony. 

9) [Person A] was questioned on the 5th of June and 7th of October 2008. According 

to you [Person A] went to the police as a whistleblower and accused two officers 

(Pavel Karpov and Artem Kuznetsov) for being part of the crime of stealing your 

companies (that were used to steal the 230 mio. dollars paid in taxes). But in his 

testimonies – which we have come in possession of via [EU-parlamentarikeren] – 

[Person A] seems to be questioned as a suspect in an ongoing tax case. And he does 

not accuse Karpov or Kuznetsov of stealing the companies although he mentions 

their names several times. Why are you saying that [Person A] was a whistle-

blower? 

Have you actually read [Person A]’s testimony? If so, you would have seen that the 

answer is self-evident and doesn’t support your allegations.  

It was not a “tax case” but the criminal case on fraud opened on 05.02.2008 in re-

sponse to the criminal complaint filed [Person C], HSBC officer and [Person A] testi-

fied in this case as a representative of [Person C].  

[Person A]’s testimonies are in the public record and on the [Person A] justice cam-

paign website, and have been for a long time. It is clear from the text of his testi-

mony that he is not a suspect, but is giving testimony in his professional capacity, 

legally representing his client, [Klagers firma], whose criminal complaint caused an 

investigation to be opened into the fraud against [Klagers firma]. [Person A] de-

scribed the findings of his investigation of the fraud against [Klagers firma] and 

identified who played a role in the fraud, including how police officers targeted 

[Klagers firma], and how Karpov and Kuznetsov breached their official duties to as-

sist the criminals. 

10) You have on several occasions said that [Person A] was beaten to death by 8 

guards. What kind of documentation do you have for stating this? 

The Russian government has released multiple records to the [Person A] family 

demonstrating that [Person A] was beaten by 8 riot guards with rubber batons. 

These include: the certificate of use of rubber batons from the prison, the death cer-

tificate referencing the suspected cerebral-cranial injury, and the forensic post-mor-

tem stating that his injuries were consistent with the use of rubber batons.  

11) You have claimed that [Person A] was sentenced after his death. But according 

to the judgment from the court that was presented to you during your deposition 

during pre-trial in the Prevezon case in 2015 the case against [Person A] was dis-

missed. Why have you said that [Person A] was sentenced after his death? Do you 

have any documentation that proves this statement? 

Have you read the verdict from his trial? If so, the answer is self-evident. 



 

 
  7 

 

 

 

The document concluding the trial against [Person A] was issued in Moscow, 11 July 

2013, and “established” him guilty of “devising” tax evasion: 

“Court Order, Moscow, 11 July 201, Tverskoi Dirtrict Court of Moscow ….. has con-

sidered in its public session the criminal case against Mr [Person A] … indicted in 

committing two criminal offences provisioned by pp 3 and 5 of Article 33 ….and Mr 

[Klager], indicted in committing two criminal offences provisioned by pp 3 and 5 of 

Article 33 …. and ESTABLISHED that [Person A] had arranged for a tax avoidance 

for two entities by falsifying tax returns. It was in a group with prior agreement and 

on a large scale…. Mr [Person A], acting in the interest of Mr [Klager], devised a plan 

of committing criminal offence, in accordance with which, he found not identified 

individuals…” 

When did [Person A] start working for you? 

[Person A] was working with Firestone Duncan law firm which provided services to 

[Klagers firma] since the late 1990’s.  

12) Have you used [Person A]’s death in your favor to shift the focus from wrong-

doings conducted by you and your companies? 

This is a callous and offensive question. When [Person A] was murdered, I made a 

vow to his memory, his family and to myself that I will do everything in my power to 

seek justice for him. I would not have been able to live with myself if I did anything 

other than that.  

[…] 

17) How wealthy are you today? 

I do not comment on that. 

[…] 

19) Did you and some of your accomplices steal the 230 million dollars that had 

been paid in taxes? 

No. This is a highly defamatory question which accuses me of a crime. It is actiona-

ble if you choose to repeat it. Companies I advised were some of the largest tax pay-

ers in Russia, and paid $230 million in taxes in 2006. The entire amount was stolen 

with approval from the senior Russian government officials and ended up on ac-

counts and in real estate owned by families of Russian government officials, and 

some funds have been shown through Panama Papers to flow to the account of Pres-

ident Putin’s associate Sergei Roldugin. The facts have been widely reported and 

confirmed by multiple governments, law enforcement agencies and investigative 

journalists around the world.” 

 

Omkring én time senere, den 12. marts 2019 kl. 12.52, besvarede journalisten [Klager]s mail 

ved at stille opfølgende spørgsmål til fem af de fremsendte svar. 

 

[Klager] besvarede disse spørgsmål i en mail, som blev sendt til Finans den 12. marts 2019 kl. 

20.12. Af mailen fremgår:  

 

“Regarding my question 4: 

You write that it is known from the US Department of Justice that [Person B] pro-

vided financial support for [Filmmageren]’s film. I am not aware of this. Can you 



 

 
  8 

 

 

 

send the document or a direct link to the document where the US Department of 

Justice proves this? 

See the testimony of Mr. Akhmetshin to the US Senate Judiciary hearing in Novem-

ber 14, 2017 in respect of the US DOJ investigation into FARA violations by unregis-

tered Russian agents, [Klagers firma] complained for in 2016: 

“Q Have you ever worked with Ms. [Person B] abroad?  

A Could you be more specific, please? 

Q Outside of the United States? 

A I did a small project with Ms. [Person B] in Brussels, Belgium. 

Q And was that related to the showing of the film “The [Person A] Act”? 

A That is correct, sir. Yes. 

(page 45) 

Q But you have had further contact with her? 

A Ms. [Person B], yes. 

Q Was it all in the context of the Prevezon case, or were there other -- 

A Prevezon case was on hold at that time….And also we did the screening of this 

film, this [Person A] film here in Washington, D.C., so she was in town for that.” 

https://www.judiciary.senate.gov/imo/media/doc/Akhmetshin%20Transcript_re-

dacted.pdf  

He also confirmed that it was Ms. [Person B] who [Filmmageren] approached in the 

spring of 2016 , Ms. [Person B] informed me that she was approached by a movie di-

rector who shot a film .. she introduced me to him in New York . (page 46) 

[…] 

[Filmmageren] confirmed that all expenses related to screening of his film were met 

ultimately by Ms. [Person B] and Mr. Katsyv   

“[Filmmageren] told RFE/RL he had originally planned to pay for the June 13 

screening -- … himself, but “the bill did not materialize and already in D.C. I was told 

it'd been taken care of.” 

https://www.rferl.org/a/rinat-akmetshin-russia-gun-for-hire-washington-lobbying-

[Person A]-[Klager]/27863265.html 

The same was confirmed by Mr. Samochernov’s [another member of Katsyv /[Per-

son B] team] testimonies to US Senate: “.... Ms. [Person B] supported this 

filmmaker, Mr. [Filmmageren], and helped promote his film and the screening of 

the film. And to that extent, she travelled to Brussels where the film was banned, 

and ultimately it is my understanding that HRAGIF secured the Freedom Museum 

in Washington to screen the movie.” 

https://www.judiciary.senate.gov/imo/media/doc/Samochornov%20Transcript_re-

dacted.pdf 

Regarding question 7: 

Can you please send a copy of the official response from the Russian authorities 

where they state that there were no criminal allegations against you? 

The document is attached. [[Klager] har vedlagt et russisk dokument samt en en-

gelsk oversættelse heraf, som det fremgår blev sendt til ham fra “General Prosecutor 

Office of Russian Federation” den 27. april 2006, Pressenævnet] 

Regarding my question 8: 



 

 
  9 

 

 

 

You write that you paid a lot of taxes, but you do not answer my question which is: 

Did you at any time when you invested in Russia not pay the proper taxes? 

The [Klagers firma] fund that I advised paid all taxes at all relevant times in Russia.  

 Regarding question 10: 

Can you please send the “multiple records” from the Russian government proving 

that [Person A] was beaten to death by 8 guards? 

Mr Borshev – the head of OPC (the Oversight Prison Commission of Moscow) after 

conducting its investigation stated the following:  

“There were 8 guards participating in beating of the lawyer [[Person A]] in Ma-

trosskaya Tishina [detention centre]”– confirmed by the human right commissioner 

[Mr Valery  Borshev]. (emphasis added) 

https://www.bbc.com/russian/russia/2011/11/111128_[Person A]_[Klagers 

firma]_report 

Certificate on use of handcuffs, issued by Matrosskaya Tishina Detention Center, 

16 November 2009:  

“16.11.2009 19:30 min. Assistant Deputy to Head of Detention Center, Lt O G Kuz-

netsov at collection point post … rubber baton was applied to … [Person A].”  

RUS: http://russian-untouchables.com/rus/docs/D310.pdf  

ENG: https://drive.google.com/file/d/0B6nugCIZ1LPPOXpFdFdkUUN-

LUnc/view?pref=2&pli=1  

Death Certificate of [Person A], 16 November 2009, signed by officials of Ma-

trosskaya Tishina Detention Center, identifies suspected cerebral cranial injury.   

RUS: http://russian-untouchables.com/rus/docs/D386.pdf  

ENG: https://drive.google.com/file/d/0B6nugCIZ1LPPUHV1cWhnNzRS-

bHM/view?pref=2&pli=1  

Official Post Mortem Photographs, 17 November 2009.  

[I mailen fremgår herefter fire billeder, som oplyses at vise “[Person A]’s Left Hand, 

[Person A]’s Knuckles, [Person A]’s Left Knee og [Person A]’s Wrist”. Alle de affoto-

graferede kropsdele ses at have mørke, blå mærker, Pressenævnet]” 

Regarding question 11: 

What you have send proves that [Person A] was part of the case which I don’t think 

anyone has denied. But it does not prove that he was sentenced. I have read the 

verdict and it does not say anything about a sentence to [Person A]. If you stick to 

your claim that he was sentenced, then please send the part of the verdict that ac-

cording to you proves this. 

I’ve never made a claim that [Person A] was sentenced. I’ve made the claim that he 

was convicted. If you listen to any of my speeches on YouTube you will hear me 

quoted as saying “they found us both guilty. They couldn’t do anything more to [Per-

son A] because they already killed him. They sentenced me to nine years in absen-

tia”  

The posthumous trial document does not simply show that he was “part of the case”, 

as you state, but clearly sets out that the trial that was held in 2013 was specifically 

against [Person A] (who was killed in 2009) and me, and that through the course of 

the trial it was “established” that [Person A] was the “mastermind” of the scheme. 

[…]” 



 

 
  10 

 

 

 

  

Den påklagede artikel  

Finans bragte den 12. marts 2019 artiklen ”Danske Bank og Nordeas onde hvidvaskånd har 

enorm indflydelse – men kan man stole på manden, der er idømt ni års fængsel for skatte-

svindel?” på Finans.dk. Af artiklen fremgår:  

 

”[Klager] er udråbt som en helt i den vestlige verden. En mand, der kæmper mod de 

onde. Som nærmest egenhændigt har taget kampen op mod det korrupte Rusland 

med en forrået præsident Putin i spidsen, og som i årevis har ført en utrættelig kamp 

for menneskerettigheder og for at få retfærdighed for sin skatterevisor, [Person A], 

der i 2009 døde i et russisk fængsel. 

Han spiller en nøglerolle i de store afsløringer af hvidvasksager i Danske Bank, Nor-

dea, Swedbank og flere andre internationale banker. Og han er manden, der har fået 

USA og andre lande til at indføre [Person A]-love, som indebærer, at navngivne rus-

sere hverken kan rejse ind i USA eller lave forretninger i lande, der har indført lov-

givningen. En lov, som har fået Rusland til at gøre gengæld og nærmest fået den 

kolde krig til at blusse op igen.” 

 

I artiklen er der her indsat en faktaboks med overskriften [Person A]-lovgivning. Af fakta-

boksen fremgår: 

 

”[Person A]-loven rammer bl.a. russiske statsborgere mistænkt for menneskerets-

krænkelser. 

Det betyder konkret, at 49 navngivne medlemmer af Putins inderkreds er nævnt på 

en bandlysningsliste, og de pågældende hverken kan rejse i lande, som håndhæver 

loven, eller gøre forretninger der. 

USA, Canada og de baltiske lande er blandt dem, der har indført en sådan sanktions-

liste, mens EU arbejder på sagen, og Danmark overvejer det.  

Baggrunden for sanktionslisten er historien om den afdøde russiske skatterådgiver 

[Person A], der døde i fængsel efter at have beskyldt højtstående embedsmænd for at 

have stjålet 1,5 mia. kr. i en af Ruslands spektakulære korruptionssager.” 

 

Artiklen fortsætter:  

 

”Men er [Klager] en helt, eller er sandheden også, at han kynisk har udnyttet [Per-

son A]s død i et russisk fængsel til at fjerne fokus fra det faktum, at han som investor 

i Rusland var i søgelyset for at begå skattesvindel – og endte med en dom på ni års 

fængsel for netop det? 

»Det er et ondsindet og anstødeligt spørgsmål. Da [Person A] blev myrdet, lovede 

jeg til minde om ham, hans familie og mig selv, at jeg vil gøre alt i min magt for at 

søge retfærdighed for ham,« skriver [Klager] i en e-mail til Finans. 

Han viger ikke fra sin egen version af historien: At han efter i 1996 at have grundlagt 

investeringsselskabet [Klagers firma] i Rusland blev landets største udenlandske in-

vestor. Men at han i 2007 blev udsat for et komplot, da russiske efterforskere ransa-

gede hans kontor, stjal nogle af hans investeringsselskaber og efterfølgende brugte 



 

 
  11 

 

 

 

dem til at stjæle 1,5 mia. kr. fra den russiske statskasse. Da [Person A] som skattere-

visor afslørede komplottet, blev han fængslet, tortureret og slået ihjel. 

Og når kritikere undsiger [Klager]s version, slår han hårdt ned på dem. 

Den anerkendte og prisvindende russiske filminstruktør [Filmmageren] er en af 

dem, der har prøvet at blive udråbt som en propagandist betalt af den russiske efter-

retningstjeneste, efter at han i 2016 lavede en stærkt kritisk dokumentarfilm om 

[Klager].” 

 

Herefter følgende faktaboks indsat:  

 

”[Filmmageren] 

[Filmmageren] er en prisvindende instruktør af dokumentarfilm. 

Han er blevet kendt internationalt for sine stærkt kritiske film om Rusland, Putin 

og den russiske efterretningstjeneste. 

Blandt hans film er en om den tidligere KGB-agent Litvinenko, der flyttede til Eng-

land og blev en stor kritiker af Putin og KGB. I England slog to russiske agenter an-

giveligt Litvinenko ihjel med det radioaktive stof Polonium. Giftmordet blev en 

kæmpe sag i alverdens medier. 

Han har også lavet stærkt kritiske film om Ruslands krigsindsats i Tjetjenien og 

Georgien. 

Efter filmen om Litvinenko var det planen at lave en film om helten [Person A], der 

døde for at stå op imod de russiske undertrykkere. Undervejs i researchen gik det 

ifølge [Filmmageren] op for ham, at [Klager]s historie om [Person A] er usand.” 

 

Artiklen fortsætter:  

 

”Det til trods for, at [Filmmageren] – der i dag bor i Norge – er manden bag flere do-

kumentarfilm med kritisk fokus på Rusland, præsident Putin og efterretningstjene-

sten FSB. 

»[Klager] kalder folk, der angriber ham, for russiske agenter. Mit uheld er, at jeg er 

født der og har et russisk navn, så psykologisk er det nemt for ham at angribe mig. 

Men det er paradoksalt, for jeg har lavet en stribe stærkt kritiske film om Putin og 

Rusland, mens [Klager] gik rundt og var en stor fan af Putin og forsvarede ham. Han 

sagde, at Putin var fantastisk og ikke korrupt. Lige indtil det russiske politi begyndte 

at interessere sig for [Klager]s skattefusk,« siger [Filmmageren]. 

Han understreger, at hans film trods stemplet som russisk propaganda ikke har fået 

en krones finansiering fra Rusland, men derimod er produceret af norske Piraya 

Film, der bl.a. har produceret den Oscar-nominerede dokumentar ”The Act of Kil-

ling” og [Person D]s dokumentar ”Cold Case Hammarskjöld”. 

I dokumentarfilmen følger man [Filmmageren], som først vil lave en hyldestfilm ba-

seret på [Klager]s historie, men senere vender vinklen på hovedet og ender med at 

portrættere [Klager] som en manipulator. 

Det har ikke været muligt at interviewe [Klager], men han skriver i en e-mail, at det 

ikke er sandt, at han slår hårdt ned på sine kritikere.  



 

 
  12 

 

 

 

»Jeg vil med glæde adressere ærlige kritikere, men vi har måttet håndtere en massiv 

disinformationskampagne, som udgår fra toppen af den russiske regering som gen-

gæld for [Person A]-loven,« skriver han og fortsætter: 

»Enhver, der har kigget nærmere på den russiske regerings disinformationskam-

pagne, har afvist deres version af hændelserne som outreret og grinagtig.« 

Finans er fulgt i sporet på kritikerne og har ved hjælp af amerikanske, engelske og 

russiske retsdokumenter trykprøvet en række af de påstande, som [Klager]s fortæl-

ling bygger på. Konklusionen er klar: Den version af sandheden, som [Klager] rejser 

rundt i Vesten og udbreder, er langt fra hele sandheden. 

[Klager]s troværdighed spiller ellers en afgørende rolle i [Person A]-sagen, som den 

er blevet kendt i alverdens medier og i det politiske efterspil. For politikere i både 

USA og Europa har lagt afgørende vægt på hans personlige fortælling. 

[Klager]s troværdighed blev bl.a. testet, da han i 2015 blev tvunget til at vidne under 

ed i en amerikansk retssag. 

Her var et selskab endt i fedtefadet for at have modtaget en del af de 1,5 mia. skatte-

kroner, som [Klager] hævder blev stjålet fra den russiske statskasse i et komplot, 

hvor hans gamle selskaber blev misbrugt. Det var [Klager], som havde politianmeldt 

selskabet. Han havde personligt båret dokumenterne ind til anklagemyndigheden i 

New York, og senere tog statsanklageren over.  

Trods sin rolle i sagen sad [Klager] ikke frivilligt i vidneskranken, som forsvaret 

havde indkaldt ham til. Han flygtede flere gange fra advokater, der forsøgte at 

stævne ham. 

En video på internettjenesten YouTube viser et af flugtforsøgene. Efter et besøg hos 

den amerikanske talkshow-vært Jon Stewarts The Daily Show den 3.februar 2015, 

hvor [Klager] fortalte sin version af [Person A]-historien, ser man ham ude på den 

sneklædte gade komme løbende, skubbe en kvinde til side, hoppe ind på bagsædet af 

en bil og ud igen på den anden side, inden han flygter ned ad West 51. Street på 

Manhattan.” 

 

I artiklen er der her indsat et link til en video på youtube.com med titlen ”[Klager] served 

with subpoena in New York (original)”. På videoen ses det i artiklen ovenfor beskrevne hæn-

delsesforløb. Artiklen fortsætter:  

 

”[Klager] giver i en e-mail denne forklaring på sin flugt. »De forsøgte at skaffe sig 

adgang til dokumenter om min sikkerhed, mine personlige bevægelser, de whist-

leblowere, som hjalp os, og de myndighedsefterforskninger, som vi assisterede. At 

forsyne den russiske regering med disse dokumenter direkte ville have sat mig, min 

familie, mine kolleger og vores fællesskab af retfærdighedsaktivister i fare for at 

blive dræbt af den russiske regering.« 

En amerikansk dommer tvang dog [Klager] til at afgive forklaring under ed, og her 

kom det frem, at [Klager]s investeringsfond, [Klagers firma], ikke udelukkende 

havde den aktivistiske tilgang over for oligarker, som [Klager] senere selv har frem-

hævet. Selskabet var øjensynligt også stærkt fokuseret på at betale så lidt i skat som 

muligt. 



 

 
  13 

 

 

 

[Klagers firma] havde i hvert fald etableret flere investeringsselskaber, som ifølge 

myndighederne ikke overholdt lovgivningen, og selskaberne blev dømt for skattefif-

leriet ved domstolene.” 

 

I artiklen er der her indsat en faktaboks med overskriften ”Skattefusk”. Af denne faktaboks 

fremgår:  

 

”Skattefusk 

[Klagers firma] etablerede investeringsselskaber i den sydrussiske region Kalmykia, 

hvor virksomheder blandt andet kan få en skatterabat, hvis mindst halvdelen af de 

ansatte er handicappede. Den regel blev angiveligt indført for at hjælpe veteraner fra 

Afghanistan-krigene i job. 

[Klager] var direktør for et investeringsselskab, Saturn Investments, som en domstol 

i Kalmykia i 2003 fastslog ulovligt havde udnyttet reglerne ved pro forma at ansætte 

handicappede for at opnå skatterabatten. Investeringsselskabet tabte også appelsa-

gen. 

Den 9. december 2005 afgjorde Retten i Kalmykia ifølge dokumenter fra en vidneaf-

høring af [Klager], at et andet af [Klagers firma]s investeringsselskaber, Dalnaya 

Steppe, skyldte ca. 130 mio. kr. i skatter. Selskabet gik efterfølgende konkurs, uden 

at skatten var betalt. 

Et tredje af [Klagers firma]s selskaber blev også undersøgt af de russiske myndighe-

der for skatteunddragelse.” 

 

Artiklen fortsætter:  

 

”Da skattesagerne mod investeringsselskaberne blev indledt, var [Klager] en stor 

fortaler for Putin, som han gentagne gange roste, når han udtalte sig til internatio-

nale medier. 

I januar 2005 understregede [Klager] i en debat ved topmødet i Davos, at alle i Rus-

land vidste, at det ikke længere var acceptabelt ikke at betale skat. Men i november 

samme år blev [Klager] afvist ved sin indrejse til Rusland – ifølge [Klager] med ar-

gumentet om, at han var en trussel mod landets sikkerhed. 

[Filmmageren] har en anden udlægning: 

»Den største løgn er, at hans skattesag er politisk motiveret, og at Putin personligt er 

efter [Klager], fordi han er bannerfører for menneskerettigheder. [Klager] blev en 

fjende af Rusland på grund af de skattenumre, som han og [Klagers firma] lavede,« 

siger han. 

[Klager] afviser i en e-mail den forklaring. Han skriver, at [Klagers firma] kort efter 

hans udvisning forespurgte de russiske myndigheder, om der var åbne strafferetlige 

efterforskninger, som kunne give det udfald. 

»Vi modtog et officielt svar, som sagde, at der ingen var. Vi modtog også et svar, der 

hævdede, at jeg var udvist efter en paragraf i russisk lov, som erklærede mig en trus-

sel mod den nationale sikkerhed,« skriver [Klager]. 



 

 
  14 

 

 

 

Han har dog ikke sendt dokumentation for sine påstande, ligesom han ikke svarer på 

spørgsmålet om, hvorvidt han og [Klagers firma] har betalt den skat, de skulle i Rus-

land. Den vigtigste person i [Klager]s historie om de russiske ugerninger er [Person 

A], som ifølge [Klager] blev banket til døde på grund af sin heltemodige beslutning 

om at blive en whistleblower, der afslørede komplottet. 

[Klager] har i sin selvbiografi fortalt, at han tog kontakt til den bedste advokat, han 

kendte i Moskva, [Person A], i forbindelse med at hans kontor blev ransaget i 2007. 

»Så snart [Person A] var med på holdet, bad vi ham analysere, om vi havde gjort no-

get forkert,« skriver [Klager] i biografien. 

Men [Person A] kom ikke med på holdet i 2007. Under vidneafhøringen indrøm-

mede [Klager], at [Person A] havde arbejdet for ham i hvert fald siden 2002 - blandt 

andet med et af de investeringsselskaber, som myndighederne havde rejst skattesa-

ger imod. 

Han indrømmede også, at [Person A] ikke har en juridisk eksamen. [Person A] var 

således ikke advokat. Han var en skatterevisor, der stod i spidsen for afdelingen for 

skatteret i det advokatfirma, Firestone Duncan, som [Klager]s firma havde brugt si-

den sidst i 90’erne i Moskva. 

Historien om whistlebloweren [Person A] er helt central i [Klager]s fortælling. 

Men vidneafhøringerne af [Person A], som er offentligt tilgængelige, viser, at han 

ikke mødte op hos politiet for som whistleblower at afsløre et komplot. Han var ind-

kaldt som vidne i en igangværende efterforskning, fordi han selv og [Klager] blev un-

dersøgt for skattesvindel. 

Ifølge [Klager] beskyldte [Person A] under vidneafhøringerne to navngivne efterfor-

skere fra henholdsvis politiet og skattemyndighederne for at være en del af komplot-

tet, hvor kriminelle angiveligt stjal [Klagers firma]s’ investeringsselskaber. Det var 

denne navngivning, der betød, at han senere blev fængslet og slået ihjel. Han var ble-

vet et problem for dem. 

I de offentliggjorte vidneafhøringer nævner [Person A] de to efterforskere talrige 

gange. Blandt andet fortæller han, at de var med til ransagningerne og til at beslag-

lægge officielle virksomhedsdokumenter. Men han beskylder dem ikke for at stå bag 

tyveriet. Han rejser ingen anklager mod dem. For [Filmmageren] er det afgørende. 

»[Person A] blev indkaldt som vidne i en strafferetlig efterforskning; han gik ikke på 

eget initiativ for at rapportere en forbrydelse. [Klager] manipulerer ved at henvise til 

disse dokumenter som [Person A]s whistleblower-vidnesbyrd. Det er ikke sandt, at 

han her anklagede politifolk for tyveri af 1,5 mia. kr. Og der er intet andet bevis for, 

at [Person A] afdækkede et tyveri af skattebetalingerne. Derfor falder motivet i [Kla-

ger]s fortælling for at fængsle og dræbe [Person A] fra hinanden,« siger han. 

Den schweiziske parlamentariker [EU-parlamentarikeren] har i flere år undersøgt 

[Person A]-sagen, og han har som medlem af Europarådets Parlamentariske For-

samling været bannerfører for at indføre resolutioner mod russere i Europa på 

grund af [Person A]s død. 

I en email-korrespondance med Finans erkender han, at [Person A] rent faktisk blev 

afhørt som en mistænkt. Alligevel mener han, at [Person A] var whistleblower. Ifølge 

[EU-parlamentarikeren] skete advarslerne som whistleblower blot i politianmeldel-

ser, der lå forud for vidneafhøringerne af [Person A]. 



 

 
  15 

 

 

 

Finans har gennemgået politianmeldelserne. [Person A] er ikke nævnt i dem, lige-

som det er en direktør i storbanken HSBC, der som [Klagers firma]s partner advarer 

om et muligt svindelnummer og et komplot blandt embedsmændene. 

»Først lancerer de en version, hvor [Person A] under sine vidneafhøringer angiveligt 

optræder som whistleblower. Når den forklaring falder fra hinanden, lanceres en ny. 

Og hvis den er rigtig – hvilket jeg ikke mener, at den er – så er [Person A] slet ikke 

whistleblower, fordi han ikke beskyldte politiet for tyveriet. Så har [Klager] rejst ver-

den rundt og gjort en helt forkert mand til helten i historien, som amerikanernes 

lovgivning er navngivet efter,« konstaterer [Filmmageren]. 

Ifølge ham er sandheden, at der slet ikke er nogen whistleblower, fordi begivenhe-

derne ikke er foregået, som [Klager] hævder det. Men det er [EU-parlamentarike-

ren] uenig i. Han mener, at [Klager] er pålidelig. 

»Han er drevet af sin dårlige samvittighed, fordi han ved, at [Person A] døde på hans 

vegne så at sige. Kreml ønskede at putte ham i fængsel og ikke [Person A],« skriver 

[EU-parlamentarikeren]. 

Selve [Person A]s død er et andet kontroversielt omdrejningspunkt i hele sagen. 

I [Klager]s version blev [Person A] fængslet og tortureret for til sidst at dø efter at 

være blevet lænket til sengen og gennembanket af otte vagter med gummistave. 

[Klager] hævder, at der er flere rapporter fra de russiske myndigheder, der under-

bygger denne version. 

Men da [Filmmageren] filmede sin dokumentar om [Person A], kunne han ikke få 

det til at gå op: Han kunne simpelthen ikke få otte kampklædte betjente ind på den 

plads, der var i [Person A]s celle. Han endte derfor med at opfatte [Klager]s version 

af [Person A]s død som en løgn. 

Organisationen Læger for Menneskerettigheder nævner heller ikke tortur eller vold 

med døden til følge i sin uafhængige rapport om [Person A]s død fra 2011. Den be-

skriver, at han var syg og led af galdesten og kronisk aktiv galdeblære og bugspytkir-

telbetændelse, og at han på dagen for sin død klagede over smerter og opkast, men 

modtog utilstrækkelig lægehjælp. 

»Forsømmelsen var kalkuleret, bevidst og umenneskelig. Han modtog utilstrækkelig 

medicinsk evaluering og behandling gennem sin tilbageholdelse og på dagen for sin 

død fortsatte dette,« skriver de uafhængige læger i rapporten. [Ordene ”skriver de 

uafhængige læger i rapporten” udgør et link til hjemmesiden https://phr.org/wp-

content/uploads/2011/07/[Person A]-report-july2011.pdf, som indeholder en rap-

port af 28. juni 2011 fra International Forensic Program, PHR, Physicians for Hu-

man Rights, med overskriften ”Forensic Review of [Person A] documents submitted 

by [Klagers firma] Fund” samt følgende indledning ”Physicians for Human Right’s 

International Forensic Program (PHR/IFP) was contacted by [Klagers firma] CEO 

[Klager] on December 16th, 2010 requesting a review of documents in their posses-

sion relating to the death in custody of their lawyer, [Person A] […]”, 

Pressenævnet] 

»Den gentagne medicinske forsømmelse og tilsidesættelsen af Mr. [Person A]s vel-

færd var utvivlsomt en væsentlig faktor førende til hans død,« lyder en af konklusio-

nerne. 

https://phr.org/wp-content/uploads/2011/07/magnitsky-report-july2011.pdf
https://phr.org/wp-content/uploads/2011/07/magnitsky-report-july2011.pdf


 

 
  16 

 

 

 

Men der er i rapporten ikke et ord om vagter, der bankede [Person A] til døde. Fi-

nans har været i kontakt med organisationens daværende direktør, [Person E], men 

han ønsker ikke at udtale sig. 

Heller ikke [EU-parlamentarikeren] køber [Klager]s fortælling om, at [Person A] 

blev banket til døde, men han mener, at [Person A] blev dræbt. 

»Selvfølgelig blev han dræbt – af systemet - fordi han ikke blev behandlet for sine 

sygdomme, og fordi hans skæbne blev ignoreret i et samfund, hvor liv har sådan en 

lav værdi. Spørgsmålet er: Havde nogen intentioner om at dræbe ham, og hvem var 

det? Indtil du kan sige dette klart, må du være forsigtig,« skriver han i e-mailkorre-

spondancen med Finans. 

Dét har [Klager] ellers ikke just været. Han har ved flere lejligheder udråbt navn-

givne personer som [Person A]s mordere. Det fik en af de russiske efterforskere, som 

er blevet sat på den såkaldte [Person A]-liste, til at lægge sag an mod ham i London i 

2013. Retssagen endte med at blive afvist, fordi den ifølge dommer Simon i London 

High Court ikke hørte hjemme i den engelske retssal. Men dommeren fastslog, at 

[Klager] gik over stregen med sine anklager. 

»Kausalforbindelsen, som man ville forvente i sådan en alvorlig anklage mangler 

fuldt ud, og intet bliver sagt om tortur eller mord. (….) Forsvaret er ikke kommet tæt 

på at fremlægge kendsgerninger, som – hvis de blev bevist – kunne retfærdiggøre 

det stik af bagvaskelse,« lyder det i dommen. 

 

I artiklen er der her indsat billeder af den omtalte britiske dom, hvor den ovenfor gengivne 

passage er markeret med gul baggrundsfarve. Artiklen fortsætter:  

 

”Da [Klager] forlod retssalen efter sagen, udlagde han ellers den afviste sag som en 

sejr: 

»Dette var et chokerende eksempel på bagvaskelses-turisme,« sagde han til avisen 

The Guardian om den russiske efterforskers søgsmål. 

[Klager] blev i 2013 idømt ni års frihedsberøvelse for skattesvindel i Rusland. I sin 

selvbiografi, Red Notice, beskriver han, hvordan [Person A] blev dømt efter sin død. 

Det var første gang siden pave Formosus i år 897 at en sådan skæbne overgik en død 

mand. 

»Selv Stalin, en af verdenshistoriens ivrigste massemordere, en mand, der havde 

mindst 20 millioner russiske dødsfald på samvittigheden, nedlod sig aldrig til at 

sætte en død mand på anklagebænken,« skriver [Klager] i Red Notice. 

Men historien passer ikke. For selvom [Person A] nævnes som hjernen bag skattefif-

leriet, er det ifølge dommen kun [Klager], der bliver dømt. Konfronteret med dette 

ved sin vidneafhøring i den amerikanske retsproces i 2015 lød [Klager]s forsvar: 

»Jeg er ikke en russisk strafferetsadvokat, så jeg kan ikke bedømme det«. 

Så du holder dig til din forklaring, selv om dokumenterne viser noget andet? 

»Ja.«” 

 

I artiklen er der her indsat billeder af en engelsk oversættelse af den omtalte russiske dom. På 

billederne er ovenfor gengivne oplysninger vedrørende dommen markeret med gul bag-

grundsfarve. Artiklen fortsætter:  



 

 
  17 

 

 

 

 

”[Filmmageren]s film er aldrig blevet en blockbuster. Selv om dokumentarfilmen 

har flere år på bagen, er der ikke mange i Vesten, der har set den. For det er lykkedes 

[Klager] og hans allierede at holde den væk fra den brede offentligheds kendskab. 

Planlagte visninger på tv i både Tyskland, Frankrig og Norge er blevet stoppet, lige-

som finsk tv har undladt at vise den. En norsk filmfestival endte også med at tage 

[Filmmageren]s dokumentar af plakaten. Selv en planlagt visning i Europa-Parla-

mentet blev forhindret. 

Tidligere i år indrømmede sekretariatschef Günter Schirmer fra Europarådets Parla-

mentariske Forsamlings afdeling for menneskerettigheder, der står bag Europarå-

dets [Person A]-rapport, at den store tyske tv-station ZDF opgav at vise dokumen-

tarfilmen efter pres herfra. 

»Vores daværende førsteviceformand, Bernd Fabritius, sad tilfældigvis i ZDF’s be-

styrelse i Tyskland og overbeviste med filer og beviser i sidste øjeblik de ansvarlige 

for programfladen om, at dette var et stykke disinformation,« fortalte Günter Schir-

mer under et møde i Europa-Parlamentet i januar i år. 

Finans har bedt ZDF svare på, hvorfor det tilsyneladende ikke er den programan-

svarlige i ZDF, der beslutter, hvad der skal vises, og om tv-stationen har ligget under 

for et politisk pres. ZDF har ikke besvaret Finans’ spørgsmål. 

»Jeg mener, at det er et klart udtryk for politisk censur,« siger [Filmmageren]. 

[Klager] understreger i et skriftligt svar, at han kæmpede for at forhindre visningen 

af [Filmmageren]s film, »fordi filmen promoverer en komplet falsk, fabrikeret og in-

jurierende fortælling om [Person A], der blev dræbt i 2009, og som ikke kan tale for 

sig selv.« 

Ved en høring i Europa-Parlamentet i januar blev [Klager] spurgt, om ikke der 

kunne være brug for en konstruktiv debat mellem ham selv og den russiske filmin-

struktør i lyset af deres forskellige udlægninger af [Person A]-historien. Men forsla-

get fra den spørgende parlamentariker, Nicolas Bay fra Frankrig, blev modtaget med 

et direkte angreb. 

»Tak for dit spørgsmål. Jeg vidste, at FSB (den russiske sikkerhedstjeneste, red.) 

ville få plantet et herinde. Jeg er glad for at adressere FSB,« svarede [Klager]. 

Finans har spurgt [Klager] om de uregelmæssigheder, som vores research har af-

dækket i den historie, han selv fortæller. Det har ikke været muligt at interviewe 

ham, og han har derfor fået tilsendt en række spørgsmål. Efter en umiddelbar gen-

nemlæsning af spørgsmålene konstaterede han, at en af journalisterne bag måtte 

være på den russiske lønningsliste.”  

 

Artiklen afsluttes med en tidslinje under overskriften ”Hvidvaskjægeren [Klager]”. Af tids-

linjen fremgår:  

 

”1996 - [Klager] grundlægger [Klagers firma] i Rusland” 

26. februar 2003 - Retten i Kalmykia, Rusland, afgør, at et af [Klagers firma]s inve-

steringsselskaber har betalt for lidt i skat.  

5. maj 2003 - Appelsag ved retten i Kalmykia opretholder, at investeringsselskabet 

har betalt for lidt i skat.  



 

 
  18 

 

 

 

13. november 2005 - [Klager] nægtes indrejse i Rusland.  

9. december 2005 - Retten i Kalmykia, Rusland, afgør, at et andet af [Klagers firma]s 

investeringsselskaber har betalt ca. 130 mio. dollars for lidt i skat.  

2006 - En kriminel efterforskning mod [Klager] begynder på grund af skattesagerne 

i investeringsselskaberne.  

2006 - Tre af [Klagers firma]s investeringsselskaber betaler 1,5 mia. kr. i skat.  

4. juni 2007 - Politiet laver razzia hos [Klagers firma] og dets advokatfirma, Duncan 

Firestone, i Moskva, Rusland.  

9. juni 2007 - Det investeringsselskab, der skylder 130 mio. kr. i skat, går konkurs. 

Skatten er ikke betalt.  

11. og 20. september 2007 - De tre investeringsselskaber, der har betalt 1,5 mia. kr. i 

skat, omregistreres til nye ejere.  

10. december 2007 - Storbanken HSBC, der er [Klagers firma]s’ partner, advarer 

den russiske anklagemyndighed om tyveri af investeringsselskabernes værdier på 

baggrund af en sammensværgelse.  

21. og 24. december 2007 - De tre investeringsselskaber ansøger om at få de 1,5 mia. 

kr. i skat refunderet.  

26. december 2007 - De 1,5 mia. kr. i skat refunderes.  

5. juni 2008 - [Person A] afhøres af russiske efterforskere.  

7. oktober 2008 - [Person A] afhøres af russiske efterforskere. 

24. november 2008 - [Person A] anholdes.  

16. november 2009 - [Person A] dør i fængslet.  

28. juni 2011 - Læger for Menneskerettigheder angiver ”medicinsk forsømmelse” 

som en afgørende årsag til [Person A]s død.  

14. december 2012 - USA vedtager en [Person A]-lovgivning, som forhindrer en 

række navngivne russere i at rejse ind i USA og i at gøre forretning i lande med [Per-

son A]-lovgivning.  

11. juli 2013 - [Klager] idømmes 9 års fængsel i Rusland for skattesvindel.”  

 

 

Efter offentliggørelsen  

Den 13. marts 2019 bragte Finans artiklen ”Hvidvaskjægeren [Klager] vil ikke afsløre, hvem 

der finansierer hans arbejde” med følgende underrubrik:  

 

”Det er ifølge [Klager] ikke sikkert for ham at afsløre interne forhold om sit hvid-

vaskarbejde. Han fastslår, at han er idømt ni års fængsel i Rusland i en skueproces.” 

 

Af artiklen fremgår herefter:  

 

”Den kontroversielle hvidvaskjæger [Klager] har viet en stor del af sit liv til at jagte 

mistænkelige personer og virksomheders pengestrømme, anmelde sporene til poli-

tiet og lække oplysningerne til alverdens medier. 

Men når han bliver bedt om at redegøre for sine egne pengestrømme, lukker han i. 

Hvem sponsorerer det arbejde, du og dit team udfører med at spore penge? Hvor 

meget koster det årligt? 



 

 
  19 

 

 

 

»Vi læner os op ad pro bonoadvokater (gratis advokatarbejde i det offentliges tjene-

ste, red.), efterforskere og frivillige verden rundt. Vi afslører ikke vores interne ar-

bejde, fordi det ikke er sikkert at gøre det,« skriver [Klager], som Jyllands-Posten 

har stillet en række spørgsmål pr. e-mail. 

Hvor rig er du i dag? 

»Det kommenterer jeg ikke.« 

[Klager] var tidligere en af de største udenlandske investorer i Rusland, hvor han 

etablerede investeringsfonden [Klagers firma] i 1996. Efter at hans skatterevisor, 

[Person A], i 2009 døde i et russisk fængsel, har [Klager] markeret sig som indfly-

delsesrig forkæmper for menneskerettigheder og som en mand, der afslører bankers 

facilitering af hvidvask. Hans pengespor har bl.a. ført ham til storbankerne Nordea 

og Danske Bank, hvis hvidvasksager i dag fremstår veldokumenterede. 

Dømt ved russisk domstol 

Ifølge [Klager] blev [Person A] tortureret og dræbt i fængslet, fordi han afslørede et 

komplot, hvor bl.a. russiske efterforskere var med til at stjæle tre af [Klager]s inve-

steringsselskaber, som efterfølgende blev brugt til at lænse den russiske statskasse 

for 1,5 mia. kr. Ifølge hans kritikere udnytter [Klager] [Person A]s tragiske død til at 

fjerne fokus fra, at han begik skattesvindel i Rusland. Det er han idømt ni års fæng-

sel for af en russisk domstol, i en sag, som han selv mener, var en politisk motiveret 

skueproces. 

De russiske myndigheder efterforskede i begyndelsen af 2000’erne flere af [Klager]s 

investeringsselskaber for skattesvindel. To af dem var placeret i den russiske region 

Kalmykia, hvor selskaber kan opnå gunstige skatteforhold under visse forudsætnin-

ger. Blandt andet hvis mindst halvdelen af de ansatte er handicappede. 

En domstol i Kalmykia afgjorde i 2003, at et af [Klagers firma]s’ investeringsselska-

ber ulovligt havde udnyttet reglerne ved proforma at ansætte en uuddannet mand 

uden kvalifikationer, en arbejder og en maskiningeniør i investeringsselskabet for at 

opnå skatterabatten. 

En af de handicappede, O. E. Bukaev, afgav vidneforklaring i retten. Her forklarede 

han, at han havde været handicappet siden barndommen og havde arbejdet som 

bygningsmaler, murer og i en sauna. Omkring 2000 blev han tilbudt ansættelse i to 

af [Klagers firma]s’ investeringsselskaber, men kun på papiret, forklarede han. 

Han blev løbende betalt og skulle som modydelse levere en kopi af sit pas og det cer-

tifikat, der dokumenterede, at han var handicappet. Han udførte ikke noget arbejde 

for investeringsselskaberne og beholdt sit normale job imens. I cirka halvandet år fik 

han penge for på papiret at være en af de handicappede ansatte, og han fik at vide, at 

han skulle svare, at han havde et rigtigt job i investeringsselskaberne, hvis nogen 

spurgte, lød hans forklaring. 

Investeringsselskabet tabte også appelsagen, og det var på grund af denne sag, at 

[Klager] flere år senere – i 2013 – blev idømt ni års fængsel. Ifølge dommen mod 

[Klager] var det [Person A], der udviklede planen om at snyde i skat. 

Politisk motiveret dom 

Ifølge [Klager] har en domstol i Storbritannien, Interpol, den britiske regering, 

Tyskland, Holland og USA alle konstateret, at det var en politisk motiveret domfæl-

delse. 



 

 
  20 

 

 

 

Har du på noget tidspunkt, da du investerede i Rusland, ikke betalt den korrekte 

skat? 

»Den [Klagers firma]-fond, som jeg rådgav, betalte alle skatter på alle relevante tids-

punkter i Rusland.« 

[Klager] peger på, at han i 2006 – efter hans udvisning fra Rusland i november 2005 

- modtog et dokument fra de russiske myndigheder, som fastslog, at der ikke var no-

gen kriminel efterforskning rettet mod ham. Han fastholder, at han er offer for et 

komplot. 

»Virksomheder, jeg rådgav, var nogle af de største skattebetalere i Rusland og be-

talte 1,5 mia. kr. i skat i 2006. Hele beløbet blev stjålet med godkendelse fra højtstå-

ende russiske embedsmænd og endte på konti og i fast ejendom ejet af russiske em-

bedsmænds familier,« skriver [Klager]. 

Han fastholder også, at [Person A] afslørede dette komplot og derfor endte i fængsel. 

[Klager] har tidligere beskrevet, hvordan [Person A] blev gennembanket af otte 

fængselsvagter og herefter efterladt til at dø i sin celle uden lægehjælp. 

»Den russiske regering har udgivet mange optegnelser til [Person A]s familie, som 

viser, at [Person A] blev banket af otte fængselsvagter med gummiknipler,« skriver 

[Klager], som påpeger, at [Person A] blev fængslet, efter at han som vidne havde af-

givet forklaring i en sag, hvor hans klient [Klagers firma] mente, at selskabet var ud-

sat for et komplot. 

Da den uafhængige organisation Læger for Menneskerettigheder udgav sin rapport 

om [Person A]s død i juni 2011, angav den medicinsk forsømmelse som en væsentlig 

dødsårsag, men nævnte intet om vold. En måned senere beskrev det Præsidentielle 

Menneskeretsråd i Rusland, at der var en begrundet mistanke om, at [Person A]s 

død skyldtes vold. Hans familie havde nemlig indberettet forslåede knoer og mærker 

på [Person A]s lig. I oktober 2012 fastholdt organisationen Læger for Menneskeret-

tigheder i en tilføjelse til sin rapport konklusionen om, at [Person A]s død skyldtes 

manglende medicinsk behandling af hans sygdomme.” 

 

 

[Klager]s klage er modtaget i Pressenævnet den 13. marts 2019.  

 

 

2 Parternes synspunkter 

2.1 [Klager]s synspunkter 

God presseskik  

Korrekt information, kildekritik og forelæggelse mv.  

[Klager] har anført, at Finans i artiklen har bragt ukorrekte oplysninger, som er krænkende, 

skadelige og kan virke agtelsesforringende for ham. De faktuelt forkerte oplysninger i artiklen 

kunne have været undgået, hvis journalisterne bag artiklen havde efterprøvet deres oplysnin-

ger tilstrækkeligt inden offentliggørelsen.  

 

Således burde journalisterne have undersøgt og inddraget de dokumenter, som [Klager] 

sendte til dem, og de offentligt tilgængelige oplysninger, som [Klager] havde henvist til under 



 

 
  21 

 

 

 

forelæggelsen. Samtidig burde journalisterne have forholdt sig kritisk til oplysninger fra kil-

den [Filmmageren] i lyset af dennes forbindelser til-/ og finansielle støtte fra agenter for den 

russiske regering og fra de personer, der nød godt af bedrageriet for 230 millioner dollars, 

som [Person A] opdagede og blev slået ihjel for.  

 

[Klager] og [Person A] har været ofre for seriøse forbrydelser i Rusland, og Finans har, ved at 

bringe ukorrekte og krænkende oplysninger om dem, ikke levet op til kravet i de presseetiske 

regler om, at ofre for forbrydelser og ulykker skal vises det størst mulige hensyn. Den nega-

tive omtale af afdøde [Person A] er belastende for hans familie, som fortsat arbejder på at få 

retfærdighed fra den russiske stat, og Finans bør pålægges at offentliggøre store billeder af de 

skader, [Person A] blev påført i fængslet, samt en undskyldning til hans familie.  

 

[Klager] har indbragt sagen for Pressenævnet, da den er af stor offentlig interesse, fordi den 

vedrører de nye former for disinformation, der stammer fra korrupte og totalitære regeringer, 

i dette tilfælde den russiske. Det er [Klager]s opfattelse, at sagen vil kunne oplyse og uddanne 

journalister verden over i de nyeste russiske former for disinformation og statspropaganda.  

 

- Forelæggelse i rimelig tid 

[Klager] har anført, at han ikke fik rimelig tid til at besvare Finans’ forelæggelsesspørgsmål 

forud for offentliggørelsen.  

 

Den 11. marts 2019 kl. 09.04 GMT modtog [Klager] en mail fra én af journalisterne bag artik-

len med en liste på 19 spørgsmål, som journalisten ønskede svar på den følgende dag kl. 

14.00.  

 

[Klager] sendte den 12. marts 2019 kl. 11.51 en mail til journalisten med svar på de 19 spørgs-

mål. I sin mail henviste [Klager] til forskelligt kildemateriale, som han opfordrede journali-

sten til at læse, da oplysningerne heri modsiger de falske og ærekrænkende udsagn og for-

kerte formodninger, som fremgik af journalistens spørgsmål.  

 

Den 12. marts 2019 kl. 12.52 modtog [Klager] en mail fra journalisten med fire opfølgende 

spørgsmål, ligesom journalisten bad om yderligere dokumentation for [Klager]s oplysninger. 

Samme dag, kl. 13.07, fremsendte journalisten yderligere to spørgsmål til [Klager]. [Klager] 

besvarede de opfølgende spørgsmål i en mail, som blev sendt samme aften kl. 19.12, hvori 

han ligeledes havde vedlagt og henvist til dokumentation til støtte for sine oplysninger. Den 

påklagede artikel blev imidlertid bragt på Finans uden at have inddraget dokumenterne og 

oplysningerne, som [Klager] havde fremsendt, ligesom [Klager]s kommentarer, som han 

havde sendt til journalisten den 12. marts 2019 kl. 19.12, heller ikke fremgik.  

 

Under pressenævnssagen har Finans ikke bestridt, at den påklagede artikel blev bragt samme 

dag, som [Klager] fik tilsendt opfølgende spørgsmål. Finans har heller ikke bestridt, at artik-

len blev bragt, inden mediet havde modtaget de opfølgende svar fra [Klager]. Alligevel stilles 

der i artiklen spørgsmålstegn ved, om [Klager] kan dokumentere sine fremlagte synspunkter 

– dokumentation, der fremgik af den mail, som Finans modtog fra [Klager] få timer efter ar-

tiklens offentliggørelse.  



 

 
  22 

 

 

 

 

Finans har ikke redegjort for nødvendigheden af at offentliggøre artiklen, inden Finans havde 

modtaget endeligt svar fra [Klager], dette selvom [Klager] svarede på de første 19 spørgsmål 

efter én dag, mens de seks opfølgende spørgsmål blev besvaret samme dag, som de blev stil-

let.  

 

Den forhastede offentliggørelse af artiklen indikerer for [Klager], at Finans havde draget sine 

konklusioner i sagen, inden de blev forelagt for ham. Det kan i den forbindelse ikke retfær-

diggøre offentliggørelsestidspunktet af artiklen, hvor Finans mod bedre vidende bragte ukor-

rekte og krænkende oplysninger, at [Klager] blev tilbudt en opfølgende artikel, som blev 

bragt den følgende dag.  

 

- Påklagede oplysninger mv.  

[Klager] har henvist til følgende fem tilfælde i artiklen, hvor Finans mod bedre vidende har 

bragt ukorrekt information og dermed har handlet i strid med god presseskik:  

 

1. Om afhøring af [Person A] i 2008  

[Klager] har henvist til følgende udsagn i artiklen, som er ukorrekt, krænkende og kan virke 

agtelsesforringende for ham:  

 

”Men vidneafhøringerne af [Person A], som er offentligt tilgængelige, viser, at han 

ikke mødte op hos politiet for som whistleblower at afsløre et komplot. Han var ind-

kaldt som vidne i en igangværende efterforskning, fordi han selv og [Klager] blev un-

dersøgt for skattesvindel. […] Men han beskylder dem ikke for at stå bag tyveriet. 

Han rejser ingen anklager mod dem. For [Filmmageren] er det afgørende. […] Fi-

nans har gennemgået politianmeldelserne. [Person A] er ikke nævnt i dem.”  

 

[Klager] har endvidere henvist til, at der af artiklen fremgår falske anklager fra kilden [Film-

mageren], blandt andet:  

 

”Og der er intet andet bevis for, at [Person A] afdækkede et tyveri af skattebetalin-

gerne.  

[…] 

Ifølge ham er sandheden, at der slet ikke er nogen whistleblower, fordi begivenhe-

derne ikke er foregået, som [Klager] hævder det.”  

 

Det fremgår af artiklen, at [Person A] blev afhørt som mistænkt, da han afgav forklaring til en 

russisk efterforsker i 2008. Denne oplysning er ikke korrekt, hvilket [Klager] gjorde journali-

sten opmærksom på i sin mail af 12. marts 2019 kl. 11.51. At artiklens oplysning ikke er kor-

rekt, fremgår også klart af den konkrete afhøringsrapport, som i dag fortsat er offentligt til-

gængelig.  

 

Som støtte herfor har [Klager] blandt andet henvist til, at det fremgår af en vidneforklaring, 

som [Person A] gav i oktober 2009, én måned før sin død, at han blandt andet forklarede føl-

gende:  



 

 
  23 

 

 

 

 

“I believe that the purpose of the criminal case framed up at the initiative of Kuz-

netsov A.A. was to suppress the founding and registration documents of the stolen 

companies and deprive the lawful owners of the companies of the control thereof. It 

was Kuznetsov A.A. who actually ruled the investigation, called witnesses for ques-

tioning, using the summons provided to him and signed by the investigator Karpov, 

conducted questioning, sent inquiries to banks and depositories in order to find the 

assets owned by the stolen companies, which at the same time were not targeted in 

the investigation of any case. … In my opinion the criminal prosecution is the above 

person’s revenge against me, because during the meetings with Gordievsky S.E., in-

vestigator of the investigating committee at the RF Prosecutor's Office for the South-

ern Administrative District of Moscow, I informed him of the above circumstances 

and expressed the opinion that Kuznetsov A.A. had to be interrogated about the cir-

cumstances of stealing of Makhaon LLC, Rilend LLC and Parfenion LLC […]” 

 

På baggrund af den af [Klager] fremlagte dokumentation kan beskyldningerne rejst i den på-

klagede artikel ikke retfærdiggøres.  

 

2. Om [Person A]s død   

[Klager] har anført, at Finans har bragt ukorrekte, krænkende og skadelige udsagn om [Per-

son A]s død, idet Finans samtidig har undladt at inddrage dokumentation, som bekræfter 

[Klager]s oplysninger om dødsfaldet.  

 

I forbindelse med forelæggelsen modtog Finans fotos og anden dokumentation, som har væ-

ret offentligt tilgængelig i fem år inden artiklens offentliggørelse, og som beviser, at [Person 

A] blev udsat for vold i fængslet inden hans død. Således refererede [Klager] i sin mail af 12. 

marts 2019 kl. 11:51 til seks konkrete akter, mens han i sin opfølgende mail af 12. marts 2019 

kl. 19:12 refererede til yderligere fire dokumenter vedrørende registrering af vold mod [Per-

son A] samt fotos fra obduktionen af ham. Ingen af disse akter, som dokumenterer brug af 

gummiknipler og håndjern og omtaler navnene på de involverede fængselsvagter, bliver 

imidlertid nævnt i artiklen, hvor der i stedet fremgår følgende:  

 

”[Klager] hævder, at der er flere rapporter fra de russiske myndigheder, der under-

bygger denne version. 

Men da [Filmmageren] filmede sin dokumentar om [Person A], kunne han ikke få 

det til at gå op […] 

Organisationen Læger for Menneskerettigheder nævner heller ikke tortur eller vold 

med døden til følge i sin uafhængige rapport om [Person A]s død fra 2011. 

[…] 

Heller ikke [EU-parlamentarikeren] køber [Klager]s fortælling […]” 

 

De fra [Klager] fremlagte beviser, bortset fra en rapport fra det Præsidentielle Menneskerets-

råd i Rusland, omtales heller ikke i den opfølgende artikel, der blev bragt den 13. marts 2019.  

 



 

 
  24 

 

 

 

I den påklagede artikel refereres der i stedet alene til en rapport 2011 fra Læger for Menne-

skerettigheder som dokumentation for, at [Person A] ikke blev banket i fængslet, fordi rap-

porten ikke indeholder oplysninger om vold. Rapporten blev i øvrigt ikke forelagt for [Klager] 

inden offentliggørelsen.  

 

Årsagen til, at rapporten fra Læger for Menneskerettigheder ikke indeholder oplysninger om 

vold, er at rapporten blev offentliggjort, før den russiske regering havde frigivet beviser på, at 

[Person A] havde været udsat for vold. Under pressenævnssagen har Finans refereret til en 

tilføjelse fra 2012 til rapporten uden at nævne, at tilføjelsen ikke har inkluderet rapporter fra 

fængslet [”detention center records”]. Endvidere har Finans undladt at nævne, at det i tilfø-

jelsen til Læger for Menneskerettigheders rapport blev konkluderet, at [Person A] havde væ-

ret udsat for vold:  

 

“it is not possible for such marks to be left through the ordinary use of handcuffs ap-

plied by trained personnel. It is my opinion that the severity of the injuries docu-

mented in the photographs and described in the autopsy report is inconsistent with 

accidental misapplication of the handcuffs by the trained personnel.” 

 

Til støtte for formuleringerne i artiklen har Finans endvidere henvist til en mail fra Europa-

rådsparlamentarikeren [EU-parlamentarikeren]. I en rapport fra 2013 fra Europarådet, udar-

bejdet af [EU-parlamentarikeren], fremgår det imidlertid, at ”Mr. [Person A] […] died after 

being beaten with rubber batons.”. Endvidere fremgår følgende af en resolution, som blev 

vedtaget af Europarådet i januar 2014:  

 

”5. After almost a year in detention, on 16 November 2009, Mr [Person A], whose 

state of health had further deteriorated, was transferred back to a detention centre 

equipped with relevant medical facilities. Following his arrival, he was beaten with 

rubber batons and died the same evening. Civilian emergency doctors called in by 

prison officials were kept waiting for more than an hour, after which they found Mr 

[Person A]’s lifeless body on the floor of a holding cell.” 

 

Det kan således ikke retfærdiggøres, at Finans ikke har omtalt de skader, der blev påført [Per-

son A], og at avisen har angrebet [Klager]s troværdighed ved at fastholde, at der ikke findes 

dokumentation for, at [Person A] blev banket.  

 

3. Om den russiske skattedom mod [Klager] og om [Person A] blev dømt efter sin død   

[Klager] har henvist til anden halvdel af artiklens overskrift: ”- men kan man stole på man-

den, der er idømt ni års fængsel for skattesvindel?”, idet han har anført, at artiklen indike-

rer, at man ikke kan stole på ham.  

 

Journalisterne indhentede ikke [Klager]s kommentarer til dommen inden artiklens offentlig-

gørelse. Hvis journalisterne havde gjort dette, ville [Klager] have oplyst, at den konkrete rets-

sag og dom, hvor [Klager] blev dømt in absentia, var uberettiget og politisk motiveret, hvilket 

flere internationale aktører, herunder INTERPOL, den britiske, tyske regering og hollandske 

regering, ligeledes har udtalt.  



 

 
  25 

 

 

 

 

Det kan dermed ikke retfærdiggøres i overskriften og artiklen at rejse tvivl om [Klager]s tro-

værdighed på baggrund af den konkrete dom. Hertil har [Klager] bemærket, at den internati-

onale kritik af dommen i Finans’ opfølgende artikel den 13. marts 2019 bliver udlagt som væ-

rende [Klager]s subjektive vurdering på trods af, at der er tale om faktiske oplysninger.  

 

Der rejses i artiklen endvidere tvivl om [Klager]s oplysninger om, at [Person A] i samme skat-

tesag blev dømt efter sin død:  

 

”Men historien passer ikke. For selvom [Person A] nævnes som hjernen bag skatte-

fifleriet, er det ifølge dommen kun [Klager], der bliver dømt.” 

 

Det er imidlertid offentligt kendt og fremgår af officielle dokumenter, at russiske anklagere i 

2011, to år efter [Person A]s død, genåbnede sagen mod ham. I sin dækning har Finans alene 

fremlagt dokumentation for, at sagen blev ført mod [Klager], selvom det fremgår direkte rets-

dokumenter, som Finans også har refereret til, at sagen både angik [Klager] og [Person A]. 

Endvidere skrev den russiske anklagemyndighed på sin hjemmeside den 11. juli 2013 føl-

gende om retssagen:  

 

“In Moscow, a verdict in a criminal case on tax evasion in the amount of more than 

500 million rubles. The prosecutor's office of the city (Moscow). July 11, 2013, 13:59 

Today, July 11, 2013, the Tverskoy District Court of Moscow issued court decisions 

in a criminal case against a British citizen, 49-year-old [Klager] and Russian citizen 

[Person A].” 

 

I artiklen fremgår herudover følgende krænkende udsagn, hvori der rejses tvivl om, hvorvidt 

det er korrekt, at [Klager] er blevet nægtet indrejse i Rusland, fordi han vurderes at være en 

trussel for den nationale sikkerhed:  

 

”Men i november samme år blev [Klager] afvist ved sin indrejse til Rusland – ifølge 

[Klager] med argumentet om, at han var en trussel mod landets sikkerhed. 

[Filmmageren] har en anden udlægning […] 

[Klager] afviser i en e-mail den forklaring. […] Han har dog ikke sendt dokumenta-

tion for sine påstande, ligesom han ikke svarer på spørgsmålet om, hvorvidt han og 

[Klagers firma] har betalt den skat, de skulle i Rusland.” 

 

[Klager]s oplysninger er faktuelt korrekte og fremgår af en underretning til den britiske rege-

ring fra det russiske udenrigsministerium, som er tilgængelig på [Klager]s hjemmeside, rus-

sian-untouchables.com. Finans undlod at berigtige oplysningen i den opfølgende artikel af 

13. marts 2019, hvor Finans i stedet alene har skrevet: ”[Klager] peger på, at han i 2006 – 

efter hans udvisning fra Rusland i november 2005 - modtog et dokument fra de russiske 

myndigheder, som fastslog, at der ikke var nogen kriminel efterforskning rettet mod ham.” 

 

Da Finans har været vidende om dokumentation for, at [Klager]s oplysninger er korrekte, 

burde Finans ikke have bragt de krænkende, udokumenterede udsagn fra [Filmmageren].  



 

 
  26 

 

 

 

 

4. Om kilden [Filmmageren]  

[Klager] har anført, at Finans ikke har efterprøvet de fremlagte beskyldninger fra kilden 

[Filmmageren], som i artiklen bliver fremstillet som en uafhængig researcher. I stedet har Fi-

nans bragt skadelige og krænkende udsagn fra [Filmmageren], som samtidig er udokumen-

terbare.  

 

Samtidig har Finans i artiklen undladt at oplyse [Filmmageren]s forbindelser, herunder af 

finansiel karakter, til [Person B]. [Person B] er en russisk regeringsagent, som også arbejder 

for en russisk oligarkfamilie, der blev anklaget af det amerikanske justitsministerium for at 

modtage afkast fra det bedrageri på 230 millioner dollars, som [Person A] afslørede og blev 

slået ihjel for. Disse oplysninger fremgik af [Klager]s mails til Finans.  

 

Det fremgår heller ikke af artiklen, at [Filmmageren]s kritiske film om [Klager] blev promo-

veret af statslige, russiske propaganda-tv-kanaler og den russiske statsanklager personligt. I 

den forbindelse har en russisk oppositionsfigur, Mr. Goldfarb, som tidligere har arbejdet med 

[Filmmageren], udtalt:  

 

“This is the transformation of [Filmmageren] from an opposition journalist to a 

Kremlin propagandist. For me, [Filmmageren]'s reincarnation is a personal loss, 

since I have many years of friendship with him.” 

 

Artiklens beskrivelse af [Filmmageren] som værende Putin-kritisk er således forældet, hvilket 

blandt andet kan ses ved, at [Filmmageren] har optrådt på statslige, russiske tv-kanaler, hvor 

Putin-kritikere ikke får taletid.  

 

5. Om den britiske bagvaskelsessag  

I artiklen omtales en britisk bagvaskelsessag, som blev anlagt mod [Klager] af en russisk poli-

tiefterforsker. Det fremgår imidlertid ikke af artiklen, at sagen blev afvist af dommeren, som 

mente, at sagsøgeren ville udnytte den engelske retsproces, ligesom det ikke fremgår af artik-

len, at dommeren fandt, at hvis bagvaskelsessøgsmålet blev behandlet ved domstolen, ville 

sagsøgerens skyld ikke skulle vurderes individuelt men i relation til medlemskab af en krimi-

nel organisation, og at dette potentielt kunne retfærdiggøre bagvaskelsen. Det fremgår heller 

ikke, at sagsøgeren blev dømt til at betale sagsomkostninger til [Klager]s firma, [Klagers 

firma].  

 

 

2.2 Finans’ synspunkter 

God presseskik  

Korrekt information, kildekritik og forelæggelse mv.  

Finans har afvist, at artiklen er i strid med god presseskik.  

 

Finans har oplyst, at mediet i sine artikler blandt andet beskæftiger sig med det faktum, at 

[Klager] som oftest tager det store, juridiske vokabularium i brug for med pression og trusler 

at bringe kritikere og medier, der drister sig til at publicere kritikken, til tavshed. [Klager] 



 

 
  27 

 

 

 

mestrer disciplinerne fokusforskydning og proportionsforvrængning til perfektion, og de ud-

føres i reglen ved at drukne kritiske spørgsmål vedrørende hans egen version af sandheden i 

enorme mængder af ensidigt produceret overinformation. Denne pressenævnssag er i sig selv 

blevet et sandhedsbevis på dette mønster.   

 

Således har [Klager] i sine bemærkninger til Pressenævnet fokuseret på, hvad Finans ikke har 

skrevet, fremfor det faktiske indhold i de artikler, der klages over.  

 

- Forelæggelse i rimelig tid  

Finans har anført, at [Klager] har haft rig mulighed til at forholde sig til de enkelte oplysnin-

ger om sin person, og at han flere gange er blevet opfordret til at deltage i et telefoninterview, 

hvilket han ikke har ønsket, men alene kommunikeret via mail.  

 

[Klager]s forudgående mailkontakt med Finans’ journalister dokumenterer tydeligt, at Fi-

nans har arbejdet grundigt, seriøst og samvittighedsfuldt, og den understøtter de i artiklen 

anførte oplysninger, ligesom [Klager]s tilkendegivelser loyalt er refereret. Finans’ journalister 

har således entydigt forelagt [Klager] de kritikpunkter, som skal vurderes med presseetikken 

som grundlag.  

 

Der er – ligeledes i pagt med de vejledende presseetiske regler – udøvet professionel og kom-

petent kildekritik i relation til oplysninger fra såvel [Klager] som det væld af øvrige mundtlige 

og skriftlige kilder, der har bidraget til artiklernes tilbliven. [Klager] har som partskilde en 

umiddelbar og stor interesse i, at kun oplysninger, der styrker hans version af virkeligheden, 

lægges frem for offentligheden, og derfor er dele af hans klage til Pressenævnet et slet skjult 

angreb på mediernes frie redigeringsret.  

 

Der er taget udstrakte hensyn til at forelægge [Klager] alt relevant materiale, og han har haft 

lejlighed til at imødegå alle kritikpunkter inden artiklernes offentliggørelse. Det ville imidler-

tid være en uhørt overfortolkning af punkt A.3 i de vejledende presseetiske regler, hvis me-

dier pålægges at fremlægge samtlige faktuelle og ubestrideligt korrekte oplysninger for de 

parter, der måtte kunne føle sig kritiseret i den givne artikel forud for publicering – uagtet at 

disse oplysninger efter alle gængse vurderingsnormer hverken rummer angreb eller kritik af 

de pågældende, men derimod en faktuel og nøgtern opsummering af de pågældendes fortid.  

 

Til støtte for, at alt relevant er forelagt, har Finans henvist til blandt andet følgende ekstrak-

ter af den påklagede artikel af 12. marts 2019, hvoraf det fremgår, at Finans’ journalister har 

taget udstrakt hensyn til loyalt at gengive [Klager]s svar på de kritikpunkter, der fremsættes 

imod ham:  

 

”Men er [Klager] en helt, eller er sandheden også, at han kynisk har udnyttet  

[Person A]s død i et russisk fængsel til at fjerne fokus fra det faktum, at han som  

investor i Rusland var i søgelyset for at begå skattesvindel - og endte med en dom på  

ni års fængsel for netop det? »Det er et ondsindet og anstødeligt spørgsmål. Da [Per-

son A] blev myrdet, lovede jeg til minde om ham, hans familie og mig selv, at jeg vil 



 

 
  28 

 

 

 

gøre alt i min magt for at søge retfærdighed for ham,« skriver [Klager] i en e-mail til 

Jyllands-Posten. 

Han viger ikke fra sin egen version af historien: At han efter i 1996 at have grundlagt  

investeringsselskabet [Klagers firma] i Rusland blev landets største udenlandske in-

vestor. Men at han i 2007 blev udsat for et komplot, da russiske efterforskere ransa-

gede hans kontor, stjal nogle af hans investeringsselskaber og efterfølgende brugte 

dem til at stjæle 1,5 mia. kr. fra den russiske statskasse. Da [Person A] som skattere-

visor afslørede komplottet, blev han fængslet, tortureret og slået ihjel. 

[…] 

I januar 2005 understregede [Klager] i en debat ved topmødet i Davos, at alle i Rus-

land vidste, at det ikke længere var acceptabelt ikke at betale skat. Men i november 

samme år blev [Klager] afvist ved sin indrejse til Rusland - ifølge [Klager] med argu-

mentet om, at han var en trussel mod landets sikkerhed. 

[Filmmageren] har en anden udlægning: »Den største løgn er, at hans skattesag er  

politisk motiveret, og at Putin personligt er efter [Klager], fordi han er bannerfører 

for menneskerettigheder. [Klager] blev en fjende af Rusland på grund af de skatte-

numre, som han og [Klagers firma] lavede,« siger han. 

[Klager] afviser i en e-mail den forklaring. 

Han skriver, at [Klagers firma] kort efter hans udvisning forespurgte de russiske 

myndigheder, om der var åbne strafferetlige efterforskninger, som kunne give det 

udfald. 

»Vi modtog et officielt svar, som sagde, at der ingen var. Vi modtog også et svar, der  

hævdede, at jeg var udvist efter en paragraf i russisk lov, som erklærede mig en  

trussel mod den nationale sikkerhed,« skriver [Klager]. 

Han har dog ikke sendt dokumentation for sine påstande, ligesom han ikke svarer på  

spørgsmålet om, hvorvidt han og [Klagers firma] har betalt den skat, de skulle i Rus-

land.” 

 

Finans har afvist, at [Klager] har fået for kort tid til at besvare Finans’ spørgsmål i forbindelse 

med forelæggelsen. I den forbindelse har Finans understreget, at [Klager] tydeligt blev gjort 

opmærksom på, at han, hvis han mod mediets forventning ikke nåede at svare, kunne komme 

til orde i en opfølgende artikel umiddelbart efter.  

 

I relation til vurderingen af om [Klager] har haft rimelig tid til at svare på de fremsendte 

spørgsmål, må det tages i betragtning, at [Klager] i næsten 10 år har beskæftiget sig indgå-

ende med at udbrede sin version af blandt andet [Person A]-sagen og de øvrige forhold, som 

artiklen behandler vedrørende hans person. Det er i den givne ramme hverken vanskeligt el-

ler tidskrævende for [Klager] at svare på de meget enkle spørgsmål, som Finans måtte stille 

via mail, fordi [Klager] afviste at lade sig interviewe om sagen.  

 

Da [Klager] udbad sig mere tid til at besvare de første spørgsmål, udsatte Finans publicerin-

gen af artiklen i et døgn. 28 timer efter modtagelsen besvarede [Klager] disse spørgsmål. Der-

næst fik han yderligere mere end seks timer til uddybende at svare på nogle få opfølgende 

spørgsmål, der kunne råde bod på mangler i de første besvarelser, ligesom tilbuddet om et 

interview fortsat stod ved magt. Da [Klager]s besvarelse endnu engang trak ud over Finans’ 



 

 
  29 

 

 

 

deadline og derfor ville forhale publiceringen yderligere af en artikel, som [Klager] havde alle 

interesser i at modarbejde og forsinke publiceringen af, bragte Finans artiklen baseret på de 

første svar og undlod at indlemme passager, som ville kræve kendskab til [Klager]s uddy-

bende svar på de opfølgende spørgsmål.  

 

Journalisterne har i det hele gengivet oplysninger fra materiale, som det ubestrideligt har væ-

ret muligt at verificere ægtheden af og har konsekvent taget de nødvendige forbehold og 

fremlagt begge parters synspunkter i substantielle beskrivelser af det skete i de tilfælde, hvor 

det ikke har været muligt med ubestridelig sikkerhed at verificere de til rådighed værende 

facts i tilstrækkelig grad til at afgøre hvem af parterne, der har ret.  

 

 

- Påklagede oplysninger  

Til de enkelte klagepunkter har Finans anført, at [Klager], som det følger af nedenstående, 

ikke på et eneste punkt kan påvise, hvor Finans skulle have tilsidesat god presseskik, ligesom 

der ikke har kunnet påvises fejl i de enkelte klagepunkter:   

 

1. Om afhøring af [Person A] i 2008  

Det fremgår af artiklen, at [Person A] blev indkaldt som vidne i en igangværende efterforsk-

ning for skattesvindel, og at [Person A] i løbet af vidneafhøringerne navngav to efterforskere, 

som ifølge [Person A] tog del i en central ransagning og medvirkede til at beslaglægge offici-

elle virksomhedsdokumenter. Men i oversættelsen af [Person A]s vidneforklaring fra russisk 

til engelsk, som i øvrigt er tilgængelig på klagerens egen hjemmeside, russian-untoucha-

bles.com (https://www.russian-untouchables.com/eng/testimonies/), beskyldte [Person A] 

ikke de to efterforskere for at stå bag tyveriet af klagerens virksomheder, og han rejste ingen 

anklager mod dem. [Klager] har hævdet, hvilket fremgår af artiklen, at [Person A] afslørede 

et komplot, og at navngivningen af de to efterforskere fra henholdsvis politiet og skattemyn-

dighederne var grunden til, at [Person A] senere blev fængslet og slået ihjel.  

 

Det er ikke korrekt, som anført af [Klager] i sin klage, at det er Finans, der i artiklen konklu-

derer, at [Person A] blev afhørt som mistænkt. Det er derimod den schweiziske parlamentari-

ker [EU-parlamentarikeren], der i flere år har undersøgt [Person A]-sagen, og som i artiklen 

tydeligt er angivet som afsender af denne påstand. [EU-parlamentarikeren] har som medlem 

af Europarådets Parlamentariske Forsamling været bannerfører for at indføre resolutioner 

mod russere i Europa på grund af [Person A]s død – en europæisk pendant til den amerikan-

ske [Person A] Act. I en mail til Finans skrev [EU-parlamentarikeren] den 5. marts 2019:  

 

”The records of M.‘s ([Person A]s, red.) interrogations on 5 June and 7 October 

2008 are indeed records of an interrogation as a suspect. In the first one, M. (repeat-

edly!) names the police officers he suspects of involvement in the crime (that he and 

his client [Klager] were now accused of). In the second one, M. (in a lawyerly way) 

refers to and reaffirms his statement made on 5 June (which includes the names of 

the police officers) and then goes on to add additional detail and new information 

from his investigation since the first interrogation." 

 

https://www.russian-untouchables.com/eng/testimonies/


 

 
  30 

 

 

 

2. Om [Person A]s død  

Den påklagede artikel omhandler ikke, hvorvidt [Person A] blev udsat for vold i løbet af sin 

fængsling. Det er således korrekt, at Finans ikke afviser, at der eksisterer russiske optegnel-

ser, som antyder, at [Person A] blev udsat for vold i fængslet. Det er imidlertid denne sag ir-

relevant, da Finans aldrig har anfægtet, at [Person A] skulle have fået bank under sit fæng-

selsophold.  

 

Artiklen forholder sig således udelukkende til [Klager]s påstand om, at [Person A] blev ban-

ket ihjel af otte fængselsvagter, hvilket af kilden [Filmmageren] er blevet betegnet som en 

løgn. I artiklen omtales Europarådets undersøger af [Person A]-sagen, [EU-parlamentarike-

ren]’ konklusion i sagen: [Person A] blev dræbt. Men som [EU-parlamentarikeren] har anført 

i sin mail til Finans, kan han trods sin undersøgelse ikke konkludere, at [Person A] blev ban-

ket til døde af otte vagter.  

 

Finans har til brug for artiklen stillet [EU-parlamentarikeren] flere spørgsmål i en mail, som 

han besvarede den 5. marts 2019. Finans har oplyst, at det følgende er en præcis gengivelse af 

spørgsmål og svar i denne korrespondance:  

 

”Finans: You mention in the documentary by [Filmmageren] that you agree that 

the Russian authorities did not kill [Person A], but that they did not take care of 

him. 

This was my view at that time, in the middle of my long work to come to a under-

standing what may have happened. It’s a big difference off you intentionally kill 

somebody or if you allow it to happen by negligence. [Person A]s murdering hap-

pened as a result of something in between as I would say today. This shows you that 

it's still nearly impossible to be absolutely precise. 

Why do you think that [Person A] was not killed? 

Of course he was killed - by the system, by the way he got not treated for his ill-

nesses, by the way he's faith was ignored because a life has such a low value in that 

society. The question is, did somebody had the intention to kill him and who was 

this. Until you may say this clearly you have to be careful. 

Why do you think that he died in prison? 

Because he was beaten, he was forced to exist in conditions who deteriorated his 

health, he did not get the medicine he needed, the responsible people did not be-

lieve, what he told them. A sum of factors, many elements of violence, structural and 

systematically ones. 

What do you think about [Klager] saying that [Person A] was beaten to death by 8 

guards? 

It may be , but I can not say this for sure, because I do not know as much as 

[Klager].” 

 

Artiklen beskriver desuden den rapport om [Person A]s død, som den uafhængige organisa-

tion Læger for Menneskerettigheder udgav i juni 2011, og som angiver medicinsk forsøm-

melse som en væsentlig dødsårsag. Det beskrives i rapporten, at [Person A] var syg og led af 

galdesten og kronisk aktiv galdeblære- og bugspytkirtelbetændelse, og at han på sin dødsdag 



 

 
  31 

 

 

 

klagede over smerte og opkast, men modtog utilstrækkelig lægehjælp. Organisationen har 

skrevet i rapporten, at ”forsømmelsen var kalkuleret, bevidst, og umenneskelig. Han modtog 

utilstrækkelig medicinsk evaluering og behandling gennem sin tilbageholdelse og på dagen 

for sin død fortsatte dette […] Den gentagne medicinske forsømmelse og tilsidesættelsen af 

Mr. [Person A]s velfærd var utvivlsomt en væsentlig faktor førende til hans død.” [Finans’ 

fremhævelse, Pressenævnet].  

 

[Klager] har under pressenævnssagen anført, at rapporten ikke kan bruges, fordi den blev la-

vet, inden de russiske myndigheder frigav beviser på vold til [Person A]s familie. Finans har 

oplyst, at [Person A]s familie senere indberettede, at hans lig havde mærker og forslåede 

knoer. Dette fik det præsidentielle Menneskeretsråd i Rusland til at konkludere, at der var en 

begrundet mistanke om, at [Person A]s død skyldtes vold. I oktober 2012 fastholdt organisa-

tionen Læger for Menneskerettigheder, i en tilføjelse til dens tidligere rapport, imidlertid sin 

konklusion om, at [Person A] døde på grund af manglende medicinsk behandling af sine syg-

domme, hvorfor vold således ikke blev angivet som dødsårsag. Finans har blandt andet hen-

vist til følgende konklusioner fra Læger for Menneskerettigheders tilføjelse til rapporten fra 

2012:  

 

”[…] 

138. […] 

Consequently, the decision by the authorities at (detention facility no. 1) to restain 

him and keep him in a cell for two hours without treating him sealed his fate and re-

sulted in his death [Finans’ fremhævelse, Pressenævnet].  

139. The PHR report also considered the injuries to Mr [Person A]’s wrists and con-

cluded that such injuries “could cause considerable pain and or numbness to the 

hands” and that it was not possible for such marks to be left through the ordinary 

use of handcuffs applied by trained personnel. The report stated that the degree of 

the injuries documented in the photographs was inconsistent with accidental misap-

plication of the handcuffs by trained staff.” 

 

Læger for Menneskerettigheder står i dag ved konklusionerne i rapporterne, og det er således 

ikke korrekt, som anført af [Klager], at organisationens konklusion blev lavet, inden den rus-

siske regering frigav de dokumenter, som klageren anser som dokumentation for, at [Person 

A] døde som følge af vold.   

 

Finans har valgt at bringe konklusionerne fra Læger for Menneskerettigheders rapport, da 

journalisternes kildekritik tilsiger, at disse har høj troværdighed og nuancerer/strider imod 

den udlægning af [Person A]s død, som ikke kun [Klager], men også en række aktører i den 

vestlige verden, som beskrevet i artiklen, har angivet som årsagsforklaring.  

 

I en opfølgende artikel, ”Hvidvaskjægeren [Klager] vil ikke afsløre, hvem der finansierer 

hans arbejde”, som blev bragt den 13. marts 2019, fremgår [Klager]s argumentation mod Læ-

ger for Menneskerettigheders udlægning, ligesom det igen fremgår, at der er forskellige ud-

lægninger af, hvorvidt vold var den direkte årsag til [Person A]s død.  

 



 

 
  32 

 

 

 

3. Om den russiske skattedom mod [Klager]  

Til [Klager]s klage over manglende forelæggelse har Finans anført, at artiklen beskriver den 

ni år lange dom for skattesvig, som klageren er idømt. Dommen er et faktum, ikke et diskus-

sionspunkt. I artiklen fokuseres der på [Klager]s påstand om, at [Person A] blev dømt sam-

men med ham – ifølge klageren som den første i Rusland siden år 897 – fordi påstanden er 

faktuelt forkert, hvilket Finans forelagde for [Klager] under mailkorrespondancen inden of-

fentliggørelsen. 

 

Da svaret fra [Klager] [Gengivet under punkt 1, Sagsfremstilling, Pressenævnet], efter Finans’ 

opfattelse, ikke er dokumentation for, at [Person A] blev dømt, bad journalisterne [Klager], 

da de sendte opfølgende spørgsmål, om at dokumentere sin påstand.  

 

Finans har herefter oplyst, at [Klager] i 2015 blev afhørt under ed i en amerikansk retssal. 

Her blev han af en amerikansk advokat udspurgt om sin påstand om, at [Person A] blev dømt 

sammen med ham. Finans har i sine bemærkninger indsat en udskrift fra afhøringen, hvor 

”Q” er advokatens spørgsmål til [Klager] og ”A” er [Klager]s svar:  

 

”Q: So this is an English translation along with the Russian in the back, a judgment 

in the name of the Russian Federation. And if you go to the end of it, it convicts you 

of tax evasion, correct? 

A. Yes 

Q. And you have said many times that Mr. [Person A] was convicted posthmously. 

You've said that? 

A. Yes. 

Q. And on the first page it appears that it's dismissed against Mr. [Person A], cor-

rect? 

A. No. 

Q. Under paragraph 4 of Article 24 of the Code of Criminal Procedure of the Russian 

Federation. Do you see that? 

A. Yes. 

Q. So he wasn't convicted posthumously, right? You were wrong about that? 

A. No. I don't -- I don't read it as such. 

[…] 

Q. Page 28 of 30. If you look at the top, there are page numbers on the top. I'd give 

you a Bates number, but mine is not Bates-numbered. Just look at the top of the 

page there. All right. It says "Sentenced." So on Bates No. 1434, the sentence only re-

fers to you, correct? 

A. I see my name here. 

Q. "[Klager] found guilty of committing two crimes" and -- and then it goes on, 

right? 

A. Correct. 

Q. And there's nothing about Mr. [Person A] being convicted of anything, correct? 

A. I'm not a Russian criminal lawyer, so I couldn't make a judgment about this – 

about this conviction. 

Q. Well, it appears from these two entries that you were wrong. That he was never 



 

 
  33 

 

 

 

convicted posthumously, right? 

A. No. 

Q. You -- your sticking to your position even though the document says otherwise? 

A. Yes. 

Q. Because you're not a Russian lawyer? 

A. That's correct. 

Q. All right. But you have Russian lawyers working for you, right? 

A. I do. 

Q. And they've reviewed this conviction, and they've said there's somewhere some-

place in this conviction that it refers to Mr. [Person A] as being convicted of some-

thing? 

MR. KIM: Objection. I think communications with his lawyers are topics that we 

should not answer. 

MR. CYMROT: All right. 

Q. So do you have any basis for saying that Mr. [Person A] is convicted of anything? 

A. Yes. 

Q. What's that? 

A. Advice from my lawyers. 

Q. Okay. You know, he just claimed privilege for you. I'm reading the document. It 

says "Case is dismissed. The individual decision to dismiss the crime case on the ba-

sis of paragraph 4 of Article 24." Do you see that? It's at the beginning. Then at the 

end, "Sentenced. Only [Klager]." You're sticking by your position no matter what, 

right? 

A. Is there a – 

15 MR. KIM: Objection to form. 

A. My analysis is different than yours. 

Q. Do you have anything in the document that you can point me to that suggests he's 

convicted? 

A. I'm not a lawyer. 

Q. Well, you read English, right? 

A. I do read English, but I'm not a specialist on Russian law and Russian proc- crim-

inal procedure.” 

 

Det er ovenstående, samt [Klager]s egen beskrivelse af forholdene i sin selvbiografi, Red No-

tice, der danner baggrund for artiklens afsnit om klagers påstand om, at [Person A] blev 

dømt sammen med ham, da klager blev idømt ni års fængsel.  

 

4. Om kilden [Filmmageren]  

Finans har anført, at [Klager] flere gange har hævdet, at [Filmmageren] står i en form for af-

hængighedsforhold til Rusland og Vladimir Putin. Dette til trods for, at [Filmmageren] sand-

synligvis er en af de største kritikere af Vladimir Putin og den russiske efterretningstjeneste 

og var stærkt kritisk over for Rusland, da [Klager] for år tilbage stadig offentligt roste Vladi-

mir Putin. Hertil har mediet bemærket, at dette i det hele taget er et hyppigt anvendt argu-

ment, når [Klager] angriber kritikere, da han eksempelvis i dette sagsforløb har antydet, at 



 

 
  34 

 

 

 

den ene af Finans’ journalister formentlig er russisk agent, alene baseret på karakteren af de 

spørgsmål, [Klager] har modtaget.  

 

Finans har herefter henvist til, at [Klager] i et af sine svar til mediet skrev: ”As you would 

know from the US Department of Justice, Ms. [Person B] provided financial support for 

[Filmmageren]’s film.” 

 

Finans har oplyst, at [Person B] er en russisk advokat, som har forholdt sig kritisk til [Kla-

ger], og som ifølge klager arbejder som agent for Rusland. Hun har været advokat for en virk-

somhed, som i USA er blevet anklaget på baggrund af klagerens oplysninger om tyveriet af de 

1,5 mia. kr., som tre virksomheder, [Klager] ejede, fik refunderet i skat fra den russiske stat. 

 

Artiklen omtaler ikke [Person B] og [Klager]s beskyldninger mod hende, men Finans har un-

der researchen anmodet [Klager] om at dokumentere sin påstand om, at [Filmmageren]s do-

kumentarfilm om klager er finansieret af hende/Rusland. [Klager]s svar på Finans’ opføl-

gende spørgsmål nr. 4 dokumenterer imidlertid ikke hans påstand om, at [Person B] har fi-

nansieret [Filmmageren]s film. Klager dokumenterer alene, at [Person B] har finansieret vis-

ningen af filmen. En visning, som af gode grunde er foregået efter, at filmen var lavet færdig.  

 

5. Om den britiske bagvaskelsessag  

Finans har anført, at det i artiklens beskrivelse af den bagvaskelsessag, der blev anlagt af en 

russisk efterforsker mod [Klager] i Storbritannien, fremgår klart og utvetydigt, at sagen blev 

afvist. Ifølge rettens afgørelse blev sagen afvist med begrundelsen misbrug af retsprocessen 

og/eller manglende jurisdiktion. Hvad enten begrundelsen var misbrug eller manglende ju-

risdiktion, handlede det ikke om, at dommeren anså sagsøgeren for at ville udnytte den en-

gelske retsproces.  

 

I rettens afgørelse beskrives det blandt andet, at det vil være misbrug af rettens tid og res-

sourcer at tage en bagvaskelsessag op, når sagsøgeren hverken har et ry at opretholde i Stor-

britannien eller kan få fuld oprejsning på grund af internationale sanktioner, herunder den 

amerikanske [Person A]-lov, der placerer sagsøgeren på en sanktionsliste.  

 

Afvisningen af sagen er dog interessant, fordi dommeren i en meningstilkendegivelse i dom-

men selv mener at have givet sagsøgeren en form for ”vindication”, altså oprejsning. Det 

fremgår af retsbogen, at [Klager] ikke kan retfærdiggøre de injurierende beskyldninger mod 

sagsøgeren om, at han var skyld i eller delvis skyld i tortur og drabet på [Person A] – og om, 

at han ville fortsætte med at begå, være med til at begå kriminalitet eller dække over det. 

Dommeren skriver samtidig, at dommen ikke skal ses som udtryk for, at retten ikke kan gribe 

ind, hvis [Klager] fortsætter med at publicere bagvaskelse af den sagsøgte. [Klager] hævder i 

sin klage til Pressenævnet, at det fremgår af dommen, at i bagvaskelsessagen, hvis den skulle 

blive taget op, skulle sagsøgerens skyld ikke vurderes individuelt, men som en del af en kri-

minel organisation. I rettens konklusioner på dommens side 27 fremgår det dog, at domme-

ren ikke har set på muligheden for, at bagvaskelserne kan retfærdiggøres ud fra sagsøgerens 

deltagelse i en bred konspiration.   

 



 

 
  35 

 

 

 

 

3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 

I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  

Jesper Rothe, Hans Peter Blicher, Ulrik Holmstrup og Marlene Borst Hansen.  

 

 

Pressenævnet bemærker indledningsvist, at [Klager] ikke har dokumenteret at kunne klage 

på vegne af andre end sig selv. Pressenævnet kan derfor ikke tage stilling til spørgsmål om, 

hvorvidt Finans har handlet i strid med god presseskik i relation til [Person A] eller hans ef-

terladte.  

 

 

God presseskik 

Korrekt information, forelæggelse, kildekritik mv.  

[Klager] har klaget over, at Finans i artiklen mod bedre vidende har bragt ukorrekte, kræn-

kende og skadelige oplysninger om ham, og at Finans har undladt at inddrage dokumenta-

tion til støtte for [Klager]s synspunkter, der fremlægges i artiklen. [Klager] har i den forbin-

delse klaget over, at Finans’ forelæggelse forud for offentliggørelsen ikke var tilstrækkelig, og 

at han ikke fik rimelig tid til at forholde sig til den fremsatte kritik. [Klager] har også klaget 

over, at Finans ikke har udvist tilstrækkelig kildekritik. 

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at det er mediernes opgave at bringe 

korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt, bør det kontrolleres, om de oplysninger, 

der gives eller gengives, er korrekte. Kritik bør udvises over for nyhedskilderne, i særdeleshed 

når disses udsagn kan være farvet af personlig interesse eller skadevoldende hensigt. Oplys-

ninger, som kan være skadelige, krænkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal ef-

terprøves i særlig grad, inden de bringes, først og fremmest ved forelæggelse for den pågæl-

dende. Forelæggelse bør ske således, at der gives den adspurgte rimelig tid til at svare. An-

greb og svar bør, hvor det er rimeligt, bringes i sammenhæng og på samme måde. Dette gæl-

der i særlig grad krænkende eller skadelige udsagn, jf. punkt A.1 til A.4.  

 

- Forelæggelse i rimelig tid  

[Klager] har klaget over, at han ikke fik rimelig tid til at besvare Finans’ spørgsmål under fo-

relæggelsen forud for offentliggørelsen, og at visse af hans svar først fremgik af en opfølgende 

artikel, der blev bragt dagen efter den påklagede artikel.  

 

På baggrund af sagens oplysninger har Pressenævnet lagt til grund, at Finans den 11. marts 

2019 kl. 09.04 fremsendte 19 spørgsmål til [Klager]. Samme dag kl. 17.39 rykkede Finans 

[Klager] for svar og bad ham sende sine svar til Finans senest den følgende dag, den 12. marts 

2019, kl. 11.00. [Klager] svarede kort efter, at han arbejdede på sine svar, men han ikke var 

sikker på, om han kunne nå at svare inden for den fastsatte deadline. Den 12. marts 2019 kl. 

11.21 skrev Finans til [Klager] og forlængede hans deadline til samme dag kl. 15.00. Finans 

oplyste i den forbindelse, at [Klager]s svar måtte fremgå af en opfølgende artikel, hvis Finans 

ikke modtog hans svar inden den fastsatte deadline. Kl. 11.51 fremsendte [Klager] sine svar til 

Finans, hvortil Finans kl. 12.52 stillede fem supplerende spørgsmål. Disse blev besvaret af 



 

 
  36 

 

 

 

[Klager] kl. 20.12 samme aften, hvor den påklagede artikel var blevet offentliggjort på Fi-

nans.dk.  

 

Pressenævnet finder, at [Klager] ved henvendelsen om morgenen den 11. marts 2019 fik ri-

melig tid til at svare på de 19 spørgsmål inden den fastsatte deadline godt 24 timer senere. 

Nævnet har lagt vægt på, at det burde være muligt for [Klager] at besvare de konkrete spørgs-

mål uden længere forberedelsestid. Pressenævnet udtaler ikke kritik af Finans’ forelæggelse i 

den forbindelse.  

 

For så vidt angår de fem opfølgende spørgsmål finder Pressenævnet, at [Klager] ved modta-

gelsen af spørgsmålene måtte være vidende om, at Finans planlagde en snarlig offentliggø-

relse af artiklen, idet han tidligere samme dag var blevet oplyst, at hans svar ville blive bragt i 

en opfølgende artikel, hvis de blev modtaget efter Finans’ deadline. Finans har i den forbin-

delse oplyst over for Pressenævnet, at artiklen blev bragt godt seks timer efter, mailen med de 

opfølgende spørgsmål blev sendt til [Klager]. Oplysningen herom er ikke bestridt af [Klager].  

 

Pressenævnet finder herefter ikke grundlag for at udtale kritik af Finans for at have bragt ar-

tiklen, før mediet havde modtaget [Klager]s opfølgende svar. Nævnet har lagt vægt på, at 

også de opfølgende spørgsmål havde en karakter, som det for [Klager] burde være muligt at 

besvare uden længere forberedelsestid, samt at hans opfølgende svar blev inkluderet i artik-

len ”Hvidvaskjægeren [Klager] vil ikke afsløre, hvem der finansierer hans arbejde”, som 

blev bragt på Finans.dk den følgende dag, den 13. marts 2019.  

 

 

- Påklagede oplysninger 

[Klager] har klaget over fem forhold i artiklen.  

 

Pressenævnet bemærker generelt, at redaktøren i overensstemmelse med det almindelige 

princip om redaktørens ret til at redigere mediet som udgangspunkt er berettiget til at be-

slutte, hvad man vil bringe i mediet. Det vil sige, at det ligger inden for grænserne af redaktø-

rens redigeringsret at undlade at omtale forhold, der for en af parterne eller andre forekom-

mer centrale, ligesom det er op til redaktøren at vælge og fravælge materiale og kilder, så 

længe det samlede indtryk giver et retvisende billede.  

 

Nævnet bemærker endvidere, det følger af medieansvarslovens § 43, at Pressenævnet træffer 

afgørelse i sager om, hvorvidt der er sket offentliggørelse i strid med god presseskik, jf. § 34, 

og hvorvidt et massemedie efter reglerne i lovens kapitel 6 er forpligtet til at offentliggøre et 

genmæle. [Klager]s klage indeholder spørgsmål vedrørende rigtigheden af forskellige faktiske 

forhold, som Pressenævnet, grundet spørgsmålenes karakter og omfang, ikke har mulighed 

for at efterprøve.  

 

Ad 1) Om afhøring af [Person A] i 2008  

[Klager] har klaget over, at Finans i artiklen har konkluderet, at [Person A] i 2008 rettelig 

blev afhørt som mistænkt i en skattesag i modsætning til [Klager]s oplysning om, at [Person 

A] afgav vidneforklaring som whistleblower i en svindelsag.  



 

 
  37 

 

 

 

 

I artiklen fremgår blandt andet følgende:  

 

 […] 

Historien om whistlebloweren [Person A] er helt central i [Klager]s fortælling. Men 

vidneafhøringerne af [Person A], som er offentligt tilgængelige, viser, at han ikke 

mødte op hos politiet for som whistleblower at afsløre et komplot. Han var indkaldt 

som vidne i en igangværende efterforskning, fordi han selv og [Klager] blev under-

søgt for skattesvindel. 

[…] 

I de offentliggjorte vidneafhøringer nævner [Person A] de to efterforskere talrige 

gange. Blandt andet fortæller han, at de var med til ransagningerne og til at beslag-

lægge officielle virksomhedsdokumenter. Men han beskylder dem ikke for at stå bag 

tyveriet. Han rejser ingen anklager mod dem. For [Filmmageren] er det afgørende. 

»[Person A] blev indkaldt som vidne i en strafferetlig efterforskning; han gik ikke på 

eget initiativ for at rapportere en forbrydelse. [Klager] manipulerer ved at henvise til 

disse dokumenter som [Person A]s whistleblower-vidnesbyrd. Det er ikke sandt, at  

han her anklagede politifolk for tyveri af 1,5 mia. kr. Og der er intet andet bevis for, 

at [Person A] afdækkede et tyveri af skattebetalingerne. Derfor falder motivet i [Kla-

ger]s fortælling for at fængsle og dræbe [Person A] fra hinanden,« siger han. 

Den schweiziske parlamentariker [EU-parlamentarikeren] har i flere år undersøgt 

[Person A]-sagen, og han har som medlem af Europarådets Parlamentariske For-

samling været bannerfører for at indføre resolutioner mod russere i Europa på 

grund af [Person A]s død. 

I en email-korrespondance med Finans erkender han, at [Person A] rent faktisk blev 

afhørt som en mistænkt. Alligevel mener han, at [Person A] var whistleblower. Ifølge 

[EU-parlamentarikeren] skete advarslerne som whistleblower blot i politianmeldel-

ser, der lå forud for vidneafhøringerne af [Person A]. 

Finans har gennemgået politianmeldelserne. [Person A] er ikke nævnt i dem, lige-

som det er en direktør i storbanken HSBC, der som [Klagers firma]s partner advarer 

om et muligt svindelnummer og et komplot blandt embedsmændene. 

»Først lancerer de en version, hvor [Person A] under sine vidneafhøringer angiveligt 

optræder som whistleblower. Når den forklaring falder fra hinanden, lanceres en ny. 

Og hvis den er rigtig – hvilket jeg ikke mener, at den er – så er [Person A] slet ikke 

whistleblower, fordi han ikke beskyldte politiet for tyveriet. Så har [Klager] rejst ver-

den rundt og gjort en helt forkert mand til helten i historien, som amerikanernes 

lovgivning er navngivet efter,« konstaterer [Filmmageren]. 

Ifølge ham er sandheden, at der slet ikke er nogen whistleblower, fordi begivenhe-

derne ikke er foregået, som [Klager] hævder det. Men det er [EU-parlamentarike-

ren] uenig i. Han mener, at [Klager] er pålidelig. 

[…] ” 

 

Det fremgår af den skriftlige forelæggelse forud for offentliggørelsen, at [Klager] i sin mail til 

Finans af 12. marts 2019 kl. 11.51 besvarede følgende spørgsmål vedrørende afhøringerne af 

[Person A] i 2008:  



 

 
  38 

 

 

 

 

“9) [Person A] was questioned on the 5th of June and 7th of October 2008. According 

to you [Person A] went to the police as a whistleblower and accused two officers 

(Pavel Karpov and Artem Kuznetsov) for being part of the crime of stealing your 

companies (that were used to steal the 230 mio. dollars paid in taxes). But in his 

testimonies – which we have come in possession of via [EU-parlamentarikeren] – 

[Person A] seems to be questioned as a suspect in an ongoing tax case. And he does 

not accuse Karpov or Kuznetsov of stealing the companies although he mentions 

their names several times. Why are you saying that [Person A] was a whistle-

blower? 

Have you actually read [Person A]’s testimony? If so, you would have seen that the 

answer is self-evident and doesn’t support your allegations.  

It was not a “tax case” but the criminal case on fraud opened on 05.02.2008 in re-

sponse to the criminal complaint filed [Person C], HSBC officer and [Person A] testi-

fied in this case as a representative of [Person C].  

[Person A]’s testimonies are in the public record and on the [Person A] justice cam-

paign website, and have been for a long time. It is clear from the text of his testi-

mony that he is not a suspect, but is giving testimony in his professional capacity, 

legally representing his client, [Klagers firma], whose criminal complaint caused an 

investigation to be opened into the fraud against [Klagers firma]. [Person A] de-

scribed the findings of his investigation of the fraud against [Klagers firma] and 

identified who played a role in the fraud, including how police officers targeted 

[Klagers firma], and how Karpov and Kuznetsov breached their official duties to as-

sist the criminals.” 

 

Som anført ovenfor har Pressenævnet ikke mulighed for at efterprøve, i hvilken egenskab 

[Person A] afgav vidneforklaringer under de omtalte afhøringer i 2008.  

 

Pressenævnet finder, at Finans på tilstrækkelig vis har forelagt de fremsatte beskyldninger 

for [Klager], og at [Klager]s bemærkninger af 12. marts 2019 er enslydende med hans syns-

punkter vedrørende afhøringerne af [Person A] i 2008, som er gengivet i artiklen. Nævnet 

finder videre, at det klart fremgår af artiklen, at det er udtryk for kilderne [Filmmageren] og 

[EU-parlamentarikeren]s vurdering, at [Person A] i 2008 blev afhørt som mistænkt og ikke 

gav forklaring som whistleblower.  

 

På baggrund af ovenstående finder Pressenævnet, at Finans loyalt har redegjort for den kri-

tik, der er rejst af [Klager]s oplysninger om de omtalte afhøringer, og nævnet udtaler ikke kri-

tik.  

 

Ad 2) Om [Person A]s død  

[Klager] har klaget over, at Finans i artiklens fremstilling af [Person A]s død alene har ind-

draget en rapport fra 2011 fra organisationen Læger for Menneskerettigheder, som ikke blev 

forelagt for [Klager] inden offentliggørelsen. [Klager] har også klaget over, at Finans ikke har 

omtalt de dokumenterbare skader, der blev påført [Person A] i fængslet inden hans død.  

 



 

 
  39 

 

 

 

Det fremgår af mailkorrespondancen mellem [Klager] og Finans forud for offentliggørelsen, 

at [Klager] i sin mail af 12. marts 2019 kl. 11.51 skrev følgende om [Person A]s død:  

 

“10) You have on several occasions said that [Person A] was beaten to death by 8 

guards. What kind of documentation do you have for stating this? 

The Russian government has released multiple records to the [Person A] family 

demonstrating that [Person A] was beaten by 8 riot guards with rubber batons. 

These include: the certificate of use of rubber batons from the prison, the death cer-

tificate referencing the suspected cerebral-cranial injury, and the forensic post-mor-

tem stating that his injuries were consistent with the use of rubber batons.” 

 

Finans stillede et opfølgende spørgsmål hertil, der i [Klager]s mail af 12. marts 2019 kl. 20.12 

blev besvaret som følger:  

 

 “Regarding question 10: 

Can you please send the “multiple records” from the Russian government proving 

that [Person A] was beaten to death by 8 guards? 

Mr Borshev – the head of OPC (the Oversight Prison Commission of Moscow) after 

conducting its investigation stated the following:  

“There were 8 guards participating in beating of the lawyer [[Person A]] in Ma-

trosskaya Tishina [detention centre]”– confirmed by the human right commissioner 

[Mr Valery  Borshev]. (emphasis added) 

https://www.bbc.com/russian/russia/2011/11/111128_[Person A]_[Klagers 

firma]_report 

Certificate on use of handcuffs, issued by Matrosskaya Tishina Detention Center, 

16 November 2009:  

“16.11.2009 19:30 min. Assistant Deputy to Head of Detention Center, Lt O G Kuz-

netsov at collection point post … rubber baton was applied to … [Person A].”  

RUS: http://russian-untouchables.com/rus/docs/D310.pdf  

ENG: https://drive.google.com/file/d/0B6nugCIZ1LPPOXpFdFdkUUN-

LUnc/view?pref=2&pli=1  

Death Certificate of [Person A], 16 November 2009, signed by officials of Ma-

trosskaya Tishina Detention Center, identifies suspected cerebral cranial injury.   

RUS: http://russian-untouchables.com/rus/docs/D386.pdf  

ENG: https://drive.google.com/file/d/0B6nugCIZ1LPPUHV1cWhnNzRS-

bHM/view?pref=2&pli=1  

Official Post Mortem Photographs, 17 November 2009.  

[I mailen fremgår herefter fire billeder, som oplyses at vise “[Person A]’s Left Hand, 

[Person A]’s Knuckles, [Person A]’s Left Knee og [Person A]’s Wrist”. Alle de affoto-

graferede kropsdele ses at have mørke, blå mærker, Pressenævnet]” 

 

I den påklagede artikel fremgår følgende om [Person A]s død:  

 

”Selve [Person A]s død er et andet kontroversielt omdrejningspunkt i hele sagen. 



 

 
  40 

 

 

 

I [Klager]s version blev [Person A] fængslet og tortureret for til sidst at dø efter at 

være blevet lænket til sengen og gennembanket af otte vagter med gummistave. 

[Klager] hævder, at der er flere rapporter fra de russiske myndigheder, der under-

bygger denne version. 

Men da [Filmmageren] filmede sin dokumentar om [Person A], kunne han ikke få 

det til at gå op: Han kunne simpelthen ikke få otte kampklædte betjente ind på den 

plads, der var i [Person A]s celle. Han endte derfor med at opfatte [Klager]s version 

af [Person A]s død som en løgn. 

Organisationen Læger for Menneskerettigheder nævner heller ikke tortur eller vold 

med døden til følge i sin uafhængige rapport om [Person A]s død fra 2011. Den be-

skriver, at han var syg og led af galdesten og kronisk aktiv galdeblære og bugspytkir-

telbetændelse, og at han på dagen for sin død klagede over smerter og opkast, men 

modtog utilstrækkelig lægehjælp. 

»Forsømmelsen var kalkuleret, bevidst og umenneskelig. Han modtog utilstrækkelig 

medicinsk evaluering og behandling gennem sin tilbageholdelse og på dagen for sin 

død fortsatte dette,« skriver de uafhængige læger i rapporten. [Ordene ”skriver de 

uafhængige læger i rapporten” udgør et link til hjemmesiden https://phr.org/wp-

content/uploads/2011/07/[Person A]-report-july2011.pdf, som indeholder en rap-

port af 28. juni 2011 fra International Forensic Program, PHR, Physicians for Hu-

man Rights, med overskriften ”Forensic Review of [Person A] documents submitted 

by [Klagers firma] Fund” samt følgende indledning ”Physicians for Human Right’s 

International Forensic Program (PHR/IFP) was contacted by [Klagers firma] CEO 

[Klager] on December 16th, 2010 requesting a review of documents in their posses-

sion relating to the death in custody of their lawyer, [Person A] […]”, 

Pressenævnet] 

»Den gentagne medicinske forsømmelse og tilsidesættelsen af Mr. [Person A]s vel-

færd var utvivlsomt en væsentlig faktor førende til hans død,« lyder en af konklusio-

nerne. 

Men der er i rapporten ikke et ord om vagter, der bankede [Person A] til døde. Fi-

nans har været i kontakt med organisationens daværende direktør, [Person E], men 

han ønsker ikke at udtale sig. 

Heller ikke [EU-parlamentarikeren] køber [Klager]s fortælling om, at [Person A] 

blev banket til døde, men han mener, at [Person A] blev dræbt. 

»Selvfølgelig blev han dræbt – af systemet - fordi han ikke blev behandlet for sine 

sygdomme, og fordi hans skæbne blev ignoreret i et samfund, hvor liv har sådan en 

lav værdi. Spørgsmålet er: Havde nogen intentioner om at dræbe ham, og hvem var 

det? Indtil du kan sige dette klart, må du være forsigtig,« skriver han i e-mailkorre-

spondancen med Finans.” 

 

Dødsfaldet er ligeledes omtalt i den opfølgende artikel af 13. marts 2019, hvor der fremgår 

følgende:  

 

”[Klager] har tidligere beskrevet, hvordan [Person A] blev gennembanket af otte 

fængselsvagter og herefter efterladt til at dø i sin celle uden lægehjælp. 

https://phr.org/wp-content/uploads/2011/07/magnitsky-report-july2011.pdf
https://phr.org/wp-content/uploads/2011/07/magnitsky-report-july2011.pdf


 

 
  41 

 

 

 

»Den russiske regering har udgivet mange optegnelser til [Person A]s familie, som 

viser, at [Person A] blev banket af otte fængselsvagter med gummiknipler,« skriver 

[Klager], som påpeger, at [Person A] blev fængslet, efter at han som vidne havde af-

givet forklaring i en sag, hvor hans klient [Klagers firma] mente, at selskabet var ud-

sat for et komplot. 

Da den uafhængige organisation Læger for Menneskerettigheder udgav sin rapport 

om [Person A]s død i juni 2011, angav den medicinsk forsømmelse som en væsentlig 

dødsårsag, men nævnte intet om vold. En måned senere beskrev det Præsidentielle 

Menneskeretsråd i Rusland, at der var en begrundet mistanke om, at [Person A]s 

død skyldtes vold. Hans familie havde nemlig indberettet forslåede knoer og mærker 

på [Person A]s lig. I oktober 2012 fastholdt organisationen Læger for Menneskeret-

tigheder i en tilføjelse til sin rapport konklusionen om, at [Person A]s død skyldtes 

manglende medicinsk behandling af hans sygdomme.” 

 

Pressenævnet finder, at den omtalte rapport fra Læger for Menneskerettigheder fra 2011, 

som blev lavet på foranstaltning af [Klager], ikke i sig selv indeholder oplysninger, der kan 

være skadelige, krænkende eller virke agtelsesforringende for [Klager]. Nævnet finder derfor 

ikke anledning til at udtale kritik af Finans for ikke at have indhentet [Klager]s kommentarer 

til rapporten inden artiklens offentliggørelse.  

 

For så vidt angår Finans’ omtale af [Person A]s dødsfald kunne det have givet et mere nuan-

ceret billede af sagen, hvis det i den påklagede artikel også havde fremgået, at [Person A] blev 

udsat for vold, mens han var indsat i fængslet. Det fremgår imidlertid klart af artiklen, at den 

omtaler selve [Person A]s dødsfald og det faktum, at der er kilder, som modsiger [Klager]s 

offentlige udlægning af dødsårsagen. Da [Klager] samtidig er kommet til orde i omtalen, og 

det, navnlig af den opfølgende artikel, fremgår, at han har henvist til optegnelser fra den rus-

siske regering, som viser, at [Person A] i fængslet blev banket med gummiknipler, finder 

nævnet efter en samlet vurdering ikke anledning til at udtale kritik.  

 

Ad 3) Om den russiske skattedom mod [Klager]  

[Klager] har klaget over, at Finans i artiklen har rejst spørgsmålstegn ved hans troværdighed 

på baggrund af en russisk skattedom fra 2013, hvor han blev idømt ni års frihedsberøvelse. 

[Klager] har i den forbindelse klaget over, at dommen ikke blev forelagt for ham inden offent-

liggørelsen, og at den internationale kritik af dommen ikke fremgår tilstrækkeligt klart af Fi-

nans’ artikler.  

 

På baggrund af sagens oplysninger har Pressenævnet lagt til grund, at det er ubestridt, at 

[Klager] i en russisk skatteretssag i 2013 blev idømt ni års frihedsberøvelse. Nævnet har vi-

dere lagt til grund, at Finans under forelæggelsen, i sin mail af 11. marts 2019 kl. 09.04 til 

[Klager], stillede flere spørgsmål i relation til [Klager]s skatteforhold i Rusland og til den 

konkrete dom, eksempelvis:  

 

“7) In your book you claim that your problems in Russia were caused either because 

you fought against the oligarchs or because you criticized Putin. Isn’t it possible that 



 

 
  42 

 

 

 

your got into problems because of your aggressive tax planning that might even have 

been illegal? 

8) Did you at any time when you invested in Russia not pay the proper taxes? 

[…] 

11) You have claimed that [Person A] was sentenced after his death. But according to 

the judgment from the court that was presented to you during your deposition dur-

ing pre-trial in the Prevezon case in 2015 the case against [Person A] was dismissed. 

Why have you said that [Person A] was sentenced after his death? Do you have any 

documentation that proves this statement? 

When did [Person A] start working for you? 

12) Have you used [Person A]’s death in your favor to shift the focus from wrongdo-

ings conducted by you and your companies?” 

 

På den baggrund finder Pressenævnet, at [Klager] loyalt var oplyst om, at Finans i omtalen 

ville forholde sig kritisk til hans skattesager, hvorfor nævnet ikke finder, at Finans har hand-

let i strid med god presseskik ved ikke direkte at indhente [Klager]s kommentarer til den om-

talte dom, vis eksistens, som anført ovenfor, er ubestridt. Nævnet udtaler ikke kritik.  

 

Nævnet finder endvidere, at Finans loyalt har redegjort for [Klager]s oplysninger om den in-

ternationale kritik af dommen, idet der i den opfølgende artikel af 13. marts 2019 fremgår føl-

gende:  

 

”Det er han idømt ni års fængsel for af en russisk domstol, i en sag, som han selv me-

ner, var en politisk motiveret skueproces. 

[…] 

Politisk motiveret dom 

Ifølge [Klager] har en domstol i Storbritannien, Interpol, den britiske regering, 

Tyskland, Holland og USA alle konstateret, at det var en politisk motiveret domfæl-

delse.” 

 

[Klager] har også klaget over artiklens oplysninger om, at det ikke er korrekt, at [Person A], 

efter sin død, blev dømt i samme skatteretssag fra 2013.  

 

Det fremgår af sagens oplysninger, at Finans under forelæggelsen forud for offentliggørelsen 

bad [Klager] redegøre for sine oplysninger om, at [Person A] blev dømt i den omtalte skatte-

sag. I forbindelse med de opfølgende spørgsmål bad Finans [Klager] specificere, hvor i dom-

men det fremgår, at [Person A] blev dømt. Af [Klager]s svar til Finans, som blev sendt den 12. 

marts 2019 kl. 20.12, fremgår:  

 

“Regarding question 11: 

What you have send proves that [Person A] was part of the case which I don’t think 

anyone has denied. But it does not prove that he was sentenced. I have read the 

verdict and it does not say anything about a sentence to [Person A]. If you stick to 

your claim that he was sentenced, then please send the part of the verdict that ac-

cording to you proves this. 



 

 
  43 

 

 

 

I’ve never made a claim that [Person A] was sentenced. I’ve made the claim that he 

was convicted. If you listen to any of my speeches on YouTube you will hear me 

quoted as saying “they found us both guilty. They couldn’t do anything more to [Per-

son A] because they already killed him. They sentenced me to nine years in absen-

tia”  

The posthumous trial document does not simply show that he was “part of the case”, 

as you state, but clearly sets out that the trial that was held in 2013 was specifically 

against [Person A] (who was killed in 2009) and me, and that through the course of 

the trial it was “established” that [Person A] was the “mastermind” of the scheme.” 

 

Af den påklagede artikel af 12. marts 2019 fremgår herefter følgende om [Person A]s rolle i 

skatteretssagen:  

 

” [Klager] blev i 2013 idømt ni års frihedsberøvelse for skattesvindel i Rusland. I sin 

selvbiografi, Red Notice, beskriver han, hvordan [Person A] blev dømt efter sin død. 

Det var første gang siden pave Formosus i år 897 at en sådan skæbne overgik en død 

mand. 

[…] 

Men historien passer ikke. For selvom [Person A] nævnes som hjernen bag skattefif-

leriet, er det ifølge dommen kun [Klager], der bliver dømt. Konfronteret med dette 

ved sin vidneafhøring i den amerikanske retsproces i 2015 lød [Klager]s forsvar: 

»Jeg er ikke en russisk strafferetsadvokat, så jeg kan ikke bedømme det«. 

Så du holder dig til din forklaring, selv om dokumenterne viser noget andet? 

»Ja.«” 

[…] ”  

 

Pressenævnet finder, at [Klager] i sine forelæggelsessvar ikke fremkom med nye oplysninger 

eller synspunkter i forhold til de udsagn fra hans selvbiografi, Red Notice, som er gengivet i 

den påklagede artikel. Nævnet finder herefter ikke grundlag for at udtale kritik af Finans’ 

dækning af spørgsmålet om, hvorvidt [Person A] ligeledes blev dømt i den omtalte skatterets-

sag.  

 

[Klager] har herefter klaget over, at der i artiklen rejses tvivl om, hvorvidt det er korrekt, at 

[Klager] er blevet nægtet indrejse i Rusland, fordi han vurderes at være en trussel for den na-

tionale sikkerhed.  

 

Det fremgår af sagens oplysninger, at [Klager] under forelæggelsen, i sin mail af 12. marts 

2019 kl. 11.51, oplyste følgende til Finans:  

 

“7) In your book you claim that your problems in Russia were caused either be-

cause you fought against the oligarchs or because you criticized Putin. Isn’t it pos-

sible that your got into problems because of your aggressive tax planning that 

might even have been illegal? 

No. 



 

 
  44 

 

 

 

Shortly after I was expelled from Russia in November 2005, we sent an inquiry to 

the Russian authorities about whether there were any criminal allegations opened 

which would have precipitated that. We received an official response saying there 

were none. We also received a reply stating that I was expelled under an article of 

the Russian law declaring me a threat to national security. 

8) Did you at any time when you invested in Russia not pay the proper taxes? 

[Klagers firma] was one of the largest tax payers in Russia, its companies have been 

audited and found in compliance with tax regulations by the authorities. It was the 

fact that [Klagers firma] companies paid so much in taxes that made them attractive 

targets for corrupt officials and criminals specialising in fraudulent “tax rebates” as 

[Person A] pointed out in his testimony.” 

 

[Klager]s svar ledte til et opfølgende spørgsmål fra Finans, som [Klager], i sin mail af 12. 

marts 2019 kl. 20.12, besvarede som følger:  

 

“Regarding question 7: 

Can you please send a copy of the official response from the Russian authorities 

where they state that there were no criminal allegations against you? 

The document is attached. [[Klager] har vedlagt et russisk dokument samt en en-

gelsk oversættelse heraf, som det fremgår blev sendt til ham fra “General Prosecutor 

Office of Russian Federation” den 27. april 2019, Pressenævnet] 

Regarding my question 8: 

You write that you paid a lot of taxes, but you do not answer my question which is: 

Did you at any time when you invested in Russia not pay the proper taxes? 

The [Klagers firma] fund that I advised paid all taxes at all relevant times in Rus-

sia.”  

 

Af artiklen fremgår blandt andet:  

 

”I januar 2005 understregede [Klager] i en debat ved topmødet i Davos, at alle i Rus-

land vidste, at det ikke længere var acceptabelt ikke at betale skat. Men i november 

samme år blev [Klager] afvist ved sin indrejse til Rusland – ifølge [Klager] med ar-

gumentet om, at han var en trussel mod landets sikkerhed. 

[…] 

[Klager] afviser i en e-mail den forklaring. Han skriver, at [Klagers firma] kort efter 

hans udvisning forespurgte de russiske myndigheder, om der var åbne strafferetlige 

efterforskninger, som kunne give det udfald. 

»Vi modtog et officielt svar, som sagde, at der ingen var. Vi modtog også et svar, der 

hævdede, at jeg var udvist efter en paragraf i russisk lov, som erklærede mig en trus-

sel mod den nationale sikkerhed,« skriver [Klager]. 

Han har dog ikke sendt dokumentation for sine påstande, ligesom han ikke svarer på 

spørgsmålet om, hvorvidt han og [Klagers firma] har betalt den skat, de skulle i Rus-

land.”,  

 

mens der i den opfølgende artikel, som blev bragt den 13. marts 2019, fremgår:  



 

 
  45 

 

 

 

 

”Har du på noget tidspunkt, da du investerede i Rusland, ikke betalt den korrekte 

skat? 

»Den [Klagers firma]-fond, som jeg rådgav, betalte alle skatter på alle relevante tids-

punkter i Rusland.« 

[Klager] peger på, at han i 2006 – efter hans udvisning fra Rusland i november 2005 

- modtog et dokument fra de russiske myndigheder, som fastslog, at der ikke var no-

gen kriminel efterforskning rettet mod ham. Han fastholder, at han er offer for et 

komplot. 

»Virksomheder, jeg rådgav, var nogle af de største skattebetalere i Rusland og be-

talte 1,5 mia. kr. i skat i 2006. Hele beløbet blev stjålet med godkendelse fra højtstå-

ende russiske embedsmænd og endte på konti og i fast ejendom ejet af russiske em-

bedsmænds familier,« skriver [Klager].” 

 

Pressenævnet finder, at Finans loyalt har gengivet [Klager]s oplysninger om, hvorfor han i 

november 2005 blev afvist indrejse i Rusland. Nævnet finder i den forbindelse, at bemærk-

ningen i artiklen af 12. marts 2019 om, at [Klager] ikke havde fremsendt dokumentation for 

sine synspunkter, ikke var nødvendig, da Finans på offentliggørelsestidspunktet fortsat af-

ventede svar fra [Klager] på de opfølgende spørgsmål, hvori Finans havde anmodet om netop 

denne dokumentation. Da [Klager]s oplysninger vedrørende udvisningen, som anført oven-

for, er korrekt og loyalt gengivet, finder nævnet ikke anledning til at udtale kritik.  

 

Endelig har [Klager] klaget over kilden [Filmmageren]s udsagn vedrørende skattesagen:  

 

”[Filmmageren] har en anden udlægning: 

»Den største løgn er, at hans skattesag er politisk motiveret, og at Putin personligt er 

efter [Klager], fordi han er bannerfører for menneskerettigheder. [Klager] blev en 

fjende af Rusland på grund af de skattenumre, som han og [Klagers firma] lavede,« 

siger han.” 

 

Som anført nedenfor har nævnet ikke fundet anledning til at udtale kritik af, at kilden [Film-

mageren] medvirker i artiklen. Nævnet finder herefter, at det fremstår tilstrækkelig klart, at 

udsagnet er udtryk for kildens subjektive vurdering af [Klager]s skattesag, og Pressenævnet 

udtaler ikke kritik af Finans for at have bragt udsagnet.  

 

Ad 4) Om kilden [Filmmageren] 

[Klager] har klaget over, at Finans ikke har været tilstrækkelig kritisk over for kilden [Film-

mageren].  

 

I forhold til Finans’ kildevalg finder Pressenævnet, at [Filmmageren] i artiklen udtaler sig 

kritisk omkring [Klager] og om [Klager]s udlægning i offentligheden af blandt andet hans 

russiske skattesag, [Person A]s rolle i den forbindelse samt [Person A]s død.  

 



 

 
  46 

 

 

 

Nævnet finder, at dette gav Finans anledning til at være særligt opmærksom på at kontrollere 

grundlaget og rigtigheden af kildens oplysning, da kilden kunne være farvet af personlig inte-

resse og skadevoldende hensigt. Det fremgår imidlertid klart af artiklen, hvem [Filmmage-

ren] er, at han er kritisk over for [Klager], og at hans udtalelser derved kan være farvet af per-

sonlig interesse.  

 

Nævnet finder derfor ikke grundlag for at kritisere, at [Filmmageren] medvirker i artiklen.   

 

Ad 5) Om den britiske bagvaskelsessag  

[Klager] har klaget over artiklens fremstilling af den britiske bagvaskelsessag, som blev an-

lagt mod ham i 2013 af en russisk efterforsker.  

 

Af artiklen fremgår følgende om retssagen:  

 

”Han [[Klager], Pressenævnet] har ved flere lejligheder udråbt navngivne personer 

som [Person A]s mordere. Det fik en af de russiske efterforskere, som er blevet sat 

på den såkaldte [Person A]-liste, til at lægge sag an mod ham i London i 2013. Rets-

sagen endte med at blive afvist, fordi den ifølge dommer Simon i London High Court 

ikke hørte hjemme i den engelske retssal. Men dommeren fastslog, at [Klager] gik 

over stregen med sine anklager. 

»Kausalforbindelsen, som man ville forvente i sådan en alvorlig anklage mangler 

fuldt ud, og intet bliver sagt om tortur eller mord. (….) Forsvaret er ikke kommet tæt 

på at fremlægge kendsgerninger, som – hvis de blev bevist – kunne retfærdiggøre 

det stik af bagvaskelse,« lyder det i dommen. [I artiklen fremgår en affotografering 

af dommen, hvor det gengivne afsnit er markeret med gul farve, Pressenævnet]” 

 

Pressenævnet finder, at det klart fremgår af artiklen, at den anlagte bagvaskelsessag blev af-

vist af den britiske domstol, og at artiklens formulering om, at sagen ifølge dommeren ”ikke 

hørte hjemme i den engelske retssal” har dækning i de faktiske forhold. Nævnet finder endvi-

dere, at det ligger inden for redaktørens redigeringsret, at Finans har valgt at gengive oven-

stående uddrag fra dommerens meningstilkendegivelse i artiklen. Nævnet udtaler ikke kritik.  

 

 

Pressenævnet finder, at Finans heller ikke i øvrigt har tilsidesat god presseskik.  

 

 


	Kendelse

