PRESSE 7",
NAVNET” Z//)//

Kendelse
afsagt den 15. september 2020

Sag nr. 2020-80-0490

[Klager]

mod

Fredericia Dagblad

[Klager] har klaget til Pressenavnet over artiklen "Ansaettelse blev annulleret: [Klager]-sa-
gen koster Fredericia Kommune hundredtusindvis af kroner”, som blev bragt den 4. april
2020 pa Fredericia Dagblads netavis frdb.dk, idet hun mener, at god presseskik er tilsidesat.
[Klager] har klaget over, at artiklens overskrift indeholder ukorrekte oplysninger, som ikke

blev forelagt hende forud for offentliggorelsen. [Klager] har desuden klaget over Fredericia
Dagblads afvisning af hendes anmodning om genmeele.

1 Sagsfremstilling

Den pdklagede artikel

Fredericia Dagblad bragte den 4. april 2020 artiklen "Ansattelse blev annulleret: [Klager]-
sagen koster Fredericia Kommune hundredtusindvis af kroner” pa Fredericia Dagblads net-
avis frdb.dk.

Artiklen har underrubrikken:
”Da en storm af protester rejste sig i januar, besluttede forvaltningen i Fredericia
Kommune at annullere samarbejdet med leegekonsulent [Klager]. Nu har kommu-
nen opgjort, hvad det koster.”

Af artiklen fremgar herefter folgende:
"FREDERICIA: Samarbejdet ndede knap at komme igang, inden det var slut. Da det

i januar rygtedes, at Fredericia Kommune havde indledt et samarbejde med den
kontroversielle leegekonsulent [Klager], rejste der sig en storm af protester.



Det fik Fredericia Kommune til at traekke i land, og samarbejdet blev afbrudt, inden
det var géet officielt i gang. Men det blev dog ikke helt omkostningsfrit for kommu-
nen. Prisen lgber op i 277.200 kroner for det annullerede samarbejde. Det oplyser
koncerndirektor for voksen-og aldreomradet [Koncerndirektgren] til Fredericia
Dagblad.

[Formanden]: -Vi kan komme videre

Belgbet er Fredericia Kommune kontraktligt forpligtet til at betale til virksomheden
[Virksomhed A], som ifelge cvr-registeret er et binavn til [Virksomhed B], der er 100
procent ejet af [Klager]. Virksomheden gav i seneste regnskab - fra 2018 - et under-
skud for skat pa 872.000 kroner.

Pa baggrund af den storm af protester, der rejste sig i januar, da nyheden om ansat-
telsen af [Klager] spredte sig, besluttede Fredericia Kommune at droppe den tre ma-
neders pragveperiode fra 1. februar.

Dengang papegede formand for social-og beskaftigelsesudvalgsformand [Forman-
den] [Partiet], at bade ansattelsen og beslutningen om at droppe samarbejdet var en
afgorelse truffet af forvaltningen.

Han har heller ikke meget at sige til, at beslutningerne nu koster Fredericia Kom-
mune 277.200 kroner.

- Forst og fremmest er sagen handteret af forvaltningen. Jeg er glad for, der er fun-
det en anden lgsning, og man har landet det her, og vi kan komme videre, siger [For-
manden].”

Efter offentliggorelsen

[Klager] var efter offentliggorelsen af den paklagede artikel i korrespondance med Fredericia
Dagblad via mail. Fredericia Dagblad har fremsendt en kopi af mailkorrespondancen, hvoraf
blandt andet fremgér, at [Klager] den 4. april 2020 skrev folgende til Fredericia Dagblad:

”Til redaktionen

Jeg er ikke tilfreds med jeres artikel og at jeg ikke har fiet den forelagt. Der var ikke
tale om en ansattelse men et samarbejde - sa det skal gerne andres til rette.
Herudover kan jeg ikke acceptere, at der ubegrundet drages tvivl om min faglighed.
Jeg onsker at fa tilfgjet folgende gerne som citat:

"Det er afgarende for borgernes retssikkerhed og fallesskabet, at sager om fx sociale
ydelser ved sygdom er korrekt laegeligt dokumenteret. Jeg har Ankestyrelsens ord
for at gore praecist hvad der forventes af en leegekonsulent og har meget fokus pa
netop retningslinierne for l&egekonsulentens arbejde.”

Bekraeft gerne modtagelse heraf og at jeg far dette genmeele.

mvh [Klager]”

Den 6. april 2020 svarede Fredericia Dagblad folgende til [Klager]:



“Kaere [Klager],

Jeg har faet din mail fra journalist [Journalisten] og svarer hermed for vort vedkom-
mende. Da der alene er tale om en artikel, hvori der gores op, hvad Fredericia Kom-
munes samarbejde med dig har kostet kommunen, ser jeg intet beleg for, at du
skulle heres i denne omgang. Derfor har du ikke faet den forelagt. Du er som alle an-
dre velkommen til at skrive et laeserbrev.

Med venlig hilsen

[Chefredakteren]

Chefredaktor”

Samme dag skrev [Klager] folgende til Fredericia Dagblad:

”Keere [Chefredakteren],

Selvfalgelig skal jeg heres, nar I citerer andre. Det er immervaek mig det handler om.
Plus I skriver ansettelse - der har ikke vaeret tale om nogen ansattelse. Nar jeg om-
tales pa den made, har jeg selvfolgelig ret til genmaele - og det er jeg sikker pa at
Pressenavnet ogsa vil mene. Jeg finder det uforskammet, at du henviser til at jeg
kan skrive et leeserbrev. Jeg har ret til genmeele og faktuelle fejl skal rettes. Det be-
gynder jo at veere et monster med jer, kan jeg se - og hvor jeres linie har defamering
for gje. Jeg undrer mig rigtigt meget over dit svar, som dog bekrafter mig i at I har
handlet i ond tro. Jeg skal bede dig sikre, at jeg far et genmeele i dag og at de faktu-
elle fejl rettes.

mvh

[Klager]”

[Klager]s klage er modtaget i Pressenavnet den 7. april 2020.

2 Parternes synspunkter

2.1 [Klager]s synspunkter

Overskriftens daekning

[Klager] har anfert, at overskriften "Ansaettelse blev annulleret: [Klager]-sagen koster Fre-
dericia Kommune hundredtusindvis af kroner” er faktuelt forkert, idet der ikke var tale om
en ansattelse, men derimod et samarbejde.

Forelaggelse

[Klager] har anfert, at hun ikke har faet forelagt artiklen eller faet lov til at udtale sig. [Kla-
ger] har henvist til, at hun selv har forelagt sagen gentagende gange for Fredericia Dagblad og
har faet afslag pa at rette de faktuelle fejl i artiklen, hvilket hun opfatter som, at mediet be-
vidst har handlet i ond tro.

Genmaele



[Klager] har anfert, at Fredericia Dagblad har afvist at bringe hendes genmeletekst. Af tek-
sten fremgar folgende:

“Det er afgarende for borgernes retssikkerhed og faellesskabet, at sager om fx sociale
ydelser ved sygdom er korrekt laegeligt dokumenteret. Jeg har Ankestyrelsens ord
for at gore praecist hvad der forventes af en leegekonsulent og har meget fokus pa
netop retningslinjerne for legekonsulentens arbejde.”

[Klager] har endvidere anfert, at hun i artiklen er blevet udsat for gentagende aereskraenkel-
ser, hvorfor hun burde {3 et genmzle.

2.2 Fredericia Dagblads synspunkter

Overskriftens daekning

Fredericia Dagblad har anfert, at eftersom [Klager] og Fredericia Kommune indgik kontrakt
om, at hendes firma fra den 1. februar 2020 i tre maneder med mulighed for forleengelse blev
ansat til blandt andet leegekonsulentopgaver og skulle honoreres herfor, er det daeekkende at
skrive "ansettelse” i overskriften.

[Klager] var ansat i en projektansettelse med Fredericia Kommune som arbejdsgiver. Det
har kostet kommunen 277.200 kr. at annullere aftalen, inden den blev realiseret. Inden da
havde [Klager] holdt kursus for medarbejdere i Fredericia Jobcenter. Jeevnfer den aftale, Fre-
dericia Kommune og [Klager] indgik, skulle der labende leveres "tidlige laegelige visitationer,
skriftlige almindelige og psykiatriske leegeskon ved behov samt minisken ved udvalgte sager”,
som der star i kontrakten, Fredericia Dagblad har faet aktindsigt i. Den viser ogsé, at Frederi-
cia Jobcenter pa ugebasis pa en aftalt dag skulle sende ugens visitationssager samlet til vur-
dering. At kommunen efterfalgende skulle finde en anden leegekonsulent, viser ydermere, at
der er tale om et ansattelsesforhold — en jobfunktion, der skal udfyldes.

Fredericia Dagblad har henvist til, at den ansvarlige politiker, udvalgsformand [Formanden],

efter kommunens brud med [Klager] i januar 2020 udtalte folgende til Fredericia Dagblad:
“Koncernomradet har sat gang i ansettelsen rent administrativt og lukket den ned
administrativt. Det tager jeg til efterretning. Det har vi ikke behandlet politisk.”

Forelaggelse

Fredericia Dagblad har anfert, at artiklen alene omhandler, hvad det kostede Fredericia
Kommune og dermed skatteborgerne, at [Klager]s firma blev fravalgt inden projektperiodens
start. Der offentliggares ingen arekrankende oplysninger eller udtalelser i artiklen, som
burde vare forelagt hende inden offentliggarelsen. Fredericia Dagblad har henvist til, at de i
tidligere tilfeelde, hvor der har veeret tale om artikler, hvor [Klager]s ry blev kritiseret, natur-
ligvis har givet hende lejlighed til at forholde sig til det.

Genmaele



Fredericia Dagblad har afvist at bringe det gnskede genmaele.

3 Pressenzevnets begrundelse og afgorelse:
I sagens behandling har folgende neevnsmedlemmer deltaget:
Jens Kruse Mikkelsen, Jorn Mikkelsen, Lars Lindskov og John Meinert Jacobsen.

Kompetence

Pressenavnet bemerker, at spergsmalet om, hvorvidt forhold er injurierende (dvs. sres-
kraenkelse efter straffeloven), hgrer under domstolene og falder uden for naevnets kompe-
tence. Neevnet har alene kompetence til at tage stilling til, hvorvidt der er tale om kreenkende
oplysninger efter de vejledende regler om god presseskik.

God presseskik

Overskriftens daekning

[Klager] har klaget over, at overskriften "Ansaettelse blev annulleret: [Klager]-sagen koster
Fredericia Kommune hundredtusindvis af kroner” er faktuelt forkert, idet der ikke var tale
om en ansattelse, men derimod et samarbejde.

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at overskrifter og mellemrubrikker i
form og indhold skal have deekning i den pagaldende artikel eller udsendelse, jf. punkt. A.6.

Af artiklen fremgar folgende:

"FREDERICIA: Samarbejdet ndede knap at komme igang, inden det var slut. Da det
i januar rygtedes, at Fredericia Kommune havde indledt et samarbejde med den
kontroversielle laegekonsulent [Klager], rejste der sig en storm af protester.

Det fik Fredericia Kommune til at traekke i land, og samarbejdet blev afbrudt, inden
det var gaet officielt i gang. Men det blev dog ikke helt omkostningsfrit for kommu-
nen. Prisen lgber op i 277.200 kroner for det annullerede samarbejde. Det oplyser
koncerndirektor for voksen-og aeldreomréadet [Koncerndirektgren] til Fredericia
Dagblad.

[Formanden]: -Vi kan komme videre

Belgbet er Fredericia Kommune kontraktligt forpligtet til at betale til virksomheden
[Virksomhed A], som ifelge cvr-registeret er et binavn til [Virksomhed B], der er 100
procent ejet af [Klager]. Virksomheden gav i seneste regnskab - fra 2018 - et under-
skud for skat pa 872.000 kroner.

Pa baggrund af den storm af protester, der rejste sig i januar, da nyheden om ansaet-
telsen af [Klager] spredte sig, besluttede Fredericia Kommune at droppe den tre ma-
neders proveperiode fra 1. februar.

Dengang papegede formand for social-og beskaftigelsesudvalgsformand [Forman-
den] [Partiet], at bade ansattelsen og beslutningen om at droppe samarbejdet var en
afgerelse truffet af forvaltningen.



Han har heller ikke meget at sige til, at beslutningerne nu koster Fredericia Kom-
mune 277.200 kroner.

- Forst og fremmest er sagen handteret af forvaltningen. Jeg er glad for, der er fun-
det en anden lgsning, og man har landet det her, og vi kan komme videre, siger [For-
manden].”

P& baggrund af sagens oplysninger har Pressenavnet lagt til grund, at [Klager] og Fredericia
Kommune indgik kontrakt om, at hendes firma fra den 1. februar 2020 i tre méneder med
mulighed for forleengelse skulle varetage blandt andet leegekonsulentopgaver og skulle hono-
reres herfor. Neevnet har endvidere lagt til grund, at Fredericia Kommune efterfolgende an-
nullerede kontrakten.

Pressenavnet finder, at den paklagede overskrift og anvendelsen af ordet “anszttelse” er et
udtryk for mediets vurdering af de faktiske forhold, og at overskriften ikke gar ud over, hvad
der er dekning for i artiklen. Naevnet finder derfor efter en samlet vurdering ikke grundlag
for at udtale kritik af overskriftens formulering.

Forelaeggelse
[Klager] har klaget over, at hun ikke fik forelagt artiklen forud for offentligggrelsen.

Det folger af de vejledende regler for god presseskik, at oplysninger, som kan vare skadelige,
kraenkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal efterproves i seerlig grad, inden de
bringes, forst og fremmest ved forelaeggelse for den pagaeldende, jf. punkt A.3.

Pressenavnet finder, at den overordnede kritik af de gkonomiske omkostningerne forbundet
med annulleringen af kontrakten mellem [Klager] og Fredericia Kommune, der fremseattes i
artiklen, angar Fredericia Kommune og ikke udtrykkeligt [Klager].

Nevnet finder dog efter en samlet vurdering, at oplysningerne om den annullerede kontrakt
kan vere egnet til at vaere kreenkende, skadelige eller virke agtelsesforringende for [Klager].
Oplysningerne burde derfor have vearet forelagt for [Klager] forud for offentliggarelsen, sile-
des at hun havde mulighed for at kommentere oplysningerne i sammenhang med, at de blev
fremsat. Da dette ikke er sket, udtaler naevnet herefter kritik af Fredericia Dagblad for at have
bragt oplysningerne uden forudgaende foreleeggelse for [Klager].

Genmeele
[Klager] har klaget over, at Fredericia Dagblad har afvist at bringe folgende genmeele:

"Det er afgarende for borgernes retssikkerhed og faellesskabet, at sager om fx sociale
ydelser ved sygdom er korrekt laegeligt dokumenteret. Jeg har Ankestyrelsens ord
for at gare praecist hvad der forventes af en laegekonsulent og har meget fokus pa
netop retningslinierne for l&egekonsulentens arbejde.”



Det fremgar af medieansvarslovens § 36, stk. 1, at en anmodning om genmeele i massemedi-
erne over for oplysninger af faktisk karakter, som er egnet til at pafere nogen gkonomisk eller
anden skade af betydning, og som er bragt i et massemedie, skal tages til folge, medmindre
oplysningernes rigtighed er utvivlsom.

Pressenavnet finder, at [Klager]s genmaletekst i det vaesentlige indeholder vurderinger og
kommentarer til de af Fredericia Dagblads offentliggjorte oplysninger, og at teksten ikke er
begranset til de nadvendige faktiske oplysninger. Allerede derfor finder naevnet, at Fredericia
Dagblad var berettiget til at afvise at bringe teksten som et genmele efter medieansvarslo-
vens regler. [Klager] er herefter ikke berettiget til at fa bragt genmeelet.

Offentliggorelse af Pressenaevnets kendelse

I medfer af medieansvarslovens § 49 péalegger Pressenavnet herefter den ansvarshavende
redakter af Fredericia Dagblad at offentliggore folgende til Pressenaevnets logo som illustra-
tion:

“[rubrik]
Pressenaevnet kritiserer Fredericia Dagblad

[underrubrik]
Fredericia Dagblad far kritik for manglende foreleeggelse i en artikel vedrgrende [Klager]

[tekst]

Fredericia Dagblad bragte i april 2020 en artikel med omtale af en annulleret kontrakt mel-
lem Fredericia Kommune og [Klager], som medferte et gkonomisk tab for kommunen. Pres-
senavnet finder, at artiklen indeholder oplysninger, der kan veere skadelige, kraeenkende eller
agtelsesforringende for [Klager]. Pressenavnet har derfor udtalt kritik af Fredericia Dagblad
for at bringe oplysningerne uden at give [Klager] mulighed for at kommentere dette.
Pressenavnet har palagt os at bringe ovennavnte meddelelse. Hele kendelsen fra Pressenzav-
net kan laeses pa pressenaevnet.dk”

Offentliggorelse af naevnets kendelse skal ske snarest pa de af mediets platforme, hvor den
pdklagede artikel har vaeret bragt. Offentliggorelse skal ske som en selvstaendig artikel, der
prioriteres, f.eks. med placering pa en forside i mindst et dogn efter kritikkens offentliggo-
relse.

Pressenaevnets offentliggorelsestekst skal bringes uden reklamer i teksten. Endvidere skal
denne artikel veaere offentligt tilgaengelig som en selvstzndig artikel i overensstemmelse
med prioriteringen af den pdklagede artikel, og i en periode svarende til den periode, hvor
den pdklagede artikel har veeret tilgaengelig.



Endelig skal der oprettes et link med teksten "Pressenzvnet har udtalt kritik af artiklen” til
naevnets kendelse ved starten af brodteksten i den paklagede artikel, hvis den fortsat er til-
gaengelig pa hjemmesiden og ikke er aendret pa de punkter, hvor naevnet har udtalt kritik.
Skrifttype og layout bor svare til den opsaetning, der i ovrigt anvendes af mediet.



	Kendelse

