
 

 

   

 

  4 

Kendelse 
afsagt den 20. oktober 2020 

 

 

Sag nr. 2020-80-0488 

 

[Klager 1] og [Klager 2]  

 

mod  

   

Indblik.net 

 

[Klager 1] og [Klager 2] har klaget til Pressenævnet over artiklen ”Statsligt medie bortcensu-

rerer ubekvemme Fakta”, bragt den 22. april 2020 på Indblik.net, idet [Klager 1] og [Klager 

2] mener, at god presseskik er tilsidesat.  

 

[Klager 1] og [Klager 2] har klaget over, at artiklen indeholder anklager, som ikke er blevet 

forelagt [Klager 1] og [Klager 2] forud for offentliggørelsen, samt at artiklens overskrift og 

underrubrik er uden dækning. Klagen omfatter også, at Indblik.net ikke har udvist tilstræk-

kelig kildekritik. 

 

  

 

1 Sagsfremstilling 

Forud for offentliggørelsen  

Den 18. april 2020 skrev [Forskeren], der er medlem af Facebook-gruppen [Facebook-grup-

pen] et opslag i gruppen, hvor han linkede til artiklen ”Myten om de 97 % enige klimafor-

skere holder ikke”. 

 

Artiklen var bragt den 17. april 2020 på hjemmesiden Indblik.net. Af artiklen fremgår blandt 

andet følgende:  

 

”[…] 

Påstanden om, at 97% af alle klimaforskere er enige om, at klimaændringerne er 

menneskabte på grund af udslippet af CO2, florerer overalt i klimadebatten. Og den 

er forkert. Det viser en undersøgelse af selve grundlaget for påstanden, som senior-

forsker ved DTU Space [Forskeren] lavede helt tilbage i 2018. 

[…] 

I USA kæmper den liberale tænketank Competive Enterprise Institute med NASA 

om at få påstanden ændret, men foreløbigt uden held. Argumenterne, som tænke-



 

 
  2 

 

 

 

tanken bruger, er de samme, som den danske forsker fremhæver: Basis for 97%-my-

ten er en undersøgelse, som i 2013 blev udarbejdet af samfundsforskeren [Sam-

fundsforskeren] og hans medarbejdere på University of Queensland i Australien: Et 

stort antal studenter og andre frivillige medarbejdere gennemgik 12.000 videnska-

belige klimaartikler, skrevet i perioden 1991-2011. Første gennemgang viste, at 66% 

af artiklerne slet ikke udtrykte nogen mening om årsagerne til global opvarmning. 

Forskergruppen valgte derfor kun at se nærmere på de 34%, som gav udtryk for en 

holdning, og her viste det sig, at 97% gav udtryk for, at menneskelige aktiviteter bi-

drager til den globale opvarmning. 3% af artiklerne udtrykte usikkerhed eller mente, 

at mennesket var årsag til mindre end halvdelen af opvarmningen eller angav lige-

frem, at der ikke var et menneskabt bidrag til opvarmningen. Her kommer tallet 

97% fra. Men det holder ikke ved en nøjere gennemgang. 

[…] 

Det er ikke [Samfundsforskeren] og hans team, som har optalt og inddelt artiklerne i 

de kategorier, man ellers gjorde sig den ulejlighed at definere. Det arbejde har [For-

skeren] og en række andre forskere så gjort efterfølgende. Og denne undersøgelse 

viser med al tydelighed, at der IKKE er videnskabelig konsensus om, at klimaæn-

dringerne er menneskeskabte.” 

 

 

Indblik.net har fremsendt et skærmbillede til Pressenævnet, hvoraf fremgår, at [Klager 1] den 

18. april 2020 blandt andet kommenterede følgende til [Forskeren]s opslag i Facebook-grup-

pen [Facebook-gruppen]:  

 

”Hej [Forskeren]. Du præsenterer her et ”faktatjek” hos et tvivlsomt medie. Det viser 

sig endda at være en historie med dig selv som eneste kilde. Det gør det lidt svært at 

tro på neutralitet eller tilstræbt objektivitet fra mediets side eller for den sags skyld 

din egen. Det er i strid med vores debatregler om at linke til gode kilder, og om at 

underbygge stærke påstande med stærk dokumentation. Desuden er formålet med 

gruppen at disku tere løsninger, og det er meget svært at se, hvordan dette eller no-

gen af dine tidligere opslag har forsøgt at understøtte det. Derudover har du valgt 

ikke at kommentere nogle af alle de kritikpunkter, der er blevet rejst af debattører, 

som ellers har brugt tid på at forholde sig til dit link og dine påstande. Da du derud-

over tidligere har fået en advarsel for bl.a. dårlige kildehenvisninger, betyder det, at 

du bliver ekskluderet fra gruppen.  

[…]” 

 

 

Indblik.net har endvidere fremsendt kopi af en mail-korrespondance, hvoraf det fremgår, at 

Indblik.net den 20. april 2020 skrev følgende til [Klager 2] fra [Klager 1]: 

 

”Du tillader dig i dag i et svar til [Forskeren] af kalde Indblik.net et "tvivlsomt" me-

die. Det vil jeg bede dig begrunde. Jeg vil bede dig påpege, hvilke fejlagtige fakta vi 

har bragt, som kan begrunde din påstand. Hvis du ikke er i stand til det, vil jeg med 

henvisning til presseloven bede dig korrigere dit udsagn på Facebook-gruppens side. 



 

 
  3 

 

 

 

Hilsen [Redaktøren] 

Redaktør, Indblik.net” 

 

Til dette svarede [Klager 2] samme dag følgende:  

 

“Hej [Redaktøren], 

Tak for din mail. 

Indblik.net har et tydeligt afsæt, som I har beskrevet fint i jeres "om"-sektion. I har 

en dagsorden, og I har en særlig tilgang til stoffet. I de artikler, jeg er faldet over, ba-

serer I jeres historier på én kilde, modparten kommer sjældent til orde, og jeres vin-

kel skinner tydeligt igennem. Jeres historie om [Forskeren]s undersøgelse fra 2018 

er en udmærket illustration. I må naturligvis lave et medie helt, som I har lyst til. 

Men at bruge Indblik.net som et sandhedsvidne i en debatforum med videnskabeligt 

afsæt, som [Facebook-gruppen] er, er at udvise mangel på kildekritik - hvilket i øv-

rigt er påpeget flere gange i gruppen. Bemærkningen om "tvivlsomt" medie skal ses i 

den sammenhæng. Jeg har sat min chef, [Chefredaktøren], CC på denne mail. 

De bedste hilsner, 

[Klager 2] 

Journalist”. 

 

Samme dag skrev Indblik.net endvidere følgende til [Klager 2]:  

 

”Hej [Klager 2], 

Alle medier har vinkler deres historier, og alle medier vælger deres kilder, det må du 

da have lært på Journalisthøjskolen. Vores berettigelse er netop af have andre vink-

ler, at bringe de fakta, andre medier undlader at bringe. Derfor insisterer jeg på, at 

du påviser, hvor vi bringer forkerte fakta. Ellers må du æde "tvivlsom" i dig. 

[Redaktøren] 

Redaktør, Indblik.net.” 

 

 

Den påklagede artikel:  

Indblik.net bragte den 22. april 2020 artiklen ”Statsligt medie bortcensurerer ubekvemme 

fakta” på hjemmesiden Indblik.net. Artiklen har underrubrikken:  

 

”[Klager 1] modtager årligt 4 millioner i støtte fra staten, men tillader kun forskere 

med de ”rigtige” forskningsresultater at deltage på Facebook-gruppen [Facebook-

gruppen]. Hvis man afviser myten om, at 97% af klimaforskerne har resultater, der 

viser, at klimaændringerne er menneskeskabte, bliver man censureret bort.” 

 

Af artiklen fremgår herefter følgende:  

 

”Journalist [Klager 2] fra det statslige medie [Klager 1] er administrator for Face-

bookgruppen [Facebook-gruppen], som diskuterer klimaforhold og udveksler idéer 

til, hvordan man kan redde verden fra den menneskeskabte opvarmning. Og han 



 

 
  4 

 

 

 

bruger sine muligheder som administrator til at udelukke debattører og forskere, 

hvis resultater ikke understøtter teorien om, at klimaændringerne er menneske-

skabte. Senest er det gået ud over seniorforsker [Forskeren] fra DTU Space, som har 

henvist til en artikel i Indblik.net, som indeholder fakta fra hans egen undersøgelse. 

Fakta som viser, at myten om de 97 procents enighed ikke holder. 

Et ”tvivlsomt” medie 

Administrator ekskluderer [Forskeren] fra [Facebook-gruppen] med bl.a. denne be-

grundelse: 

”Du præsenterer her et ”faktatjek” hos et tvivlsomt medie. Det viser sig endda at 

være en historie med dig selv som eneste kilde. Det gør det lidt svært at tro på neu-

tralitet eller tilstræbt objektivitet fra mediets side eller for den sags skyld din egen.” 

Indblik.nets artikel handler udelukkende om [Forskeren]s egen undersøgelse af de 

97 % fra 2018. Vi har bedt [Klager 2] begrunde, hvorfor han betegner Indblik.net 

som et ”tvivlsomt” medie. Hertil svarer han: 

”Indblik.net har et tydeligt afsæt, som I har beskrevet fint i jeres “om”-sektion. I har 

en dagsorden, og I har en særlig tilgang til stoffet. I de artikler, jeg er faldet over, ba-

serer I jeres historier på én kilde, modparten kommer sjældent til orde, og jeres vin-

kel skinner tydeligt igennem. Jeres historie om [Forskeren]s undersøgelse fra 2018 

er en udmærket illustration. I må naturligvis lave et medie helt, som I har lyst til. 

Men at bruge Indblik.net som et sandhedsvidne i et debatforum med videnskabeligt 

afsæt, som [Facebook-gruppen] er, er at udvise mangel på kildekritik – 

hvilket i øvrigt er påpeget flere gange i gruppen. Bemærkningen om “tvivlsomt” me-

die skal ses i den sammenhæng.” Indblik.net har bedt [Klager 2] påvise faktuelle fejl 

i mediets artikler. Han er ikke vendt tilbage. 

Debat-grundlaget kan ikke diskuteres 

Til gengæld står det helt klart, at statsmediet har besluttet kun at formidle fakta og 

debat, som har følgende udgangspunkt, formuleret af [Klager 2] i et svar til [Forske-

ren]: 

”Her debatterer vi ud fra, at mennesket har hovedansvaret for den globale opvarm-

ning pga. vores udledning af drivhusgasser, og vi bruger ikke tid på at diskutere det 

grundlag, med mindre der skulle komme ekstraordinær god videnskab til at under-

bygge den ekstraordinære påstand.” 

Og han fortsætter sit svar til [Forskeren]: ”Som det ville ske for andre i denne skær-

pede tid, får du dermed en advarsel. Accepter grundpræmissen for gruppen, ellers 

må du finde et andet forum at deltage i.” 

Venstreorienterede medier er OK 

Seniorforsker [Forskeren] har denne kommentar til Indblik.net: 

”[Klager 1] forklarer, at de censurerer indlæg fra Indblik.net, fordi de mener, at me-

diet har ”en dagsorden”. Men på samme tid tillader [Klager 1], at der deles artikler 

fra fx [Forening A], [Forening B], [Forening C], [Forening D] eller [Forening E], der 

også alle har en ”dagsorden”. Så forklaringen holder ikke vand, men viser, at det blot 

er et spørgsmål, om man har den samme dagsorden som [Klager 1] eller ej. Jeg sy-

nes, det er misbrug af offentlige midler, at de bruges til at finansiere en Facebook-



 

 
  5 

 

 

 

gruppe, der har en politisk mission. Gruppen giver indtryk af, at det er en åben di-

skussionsgruppe, men i praksis skal man havde bestemte holdninger for at være 

med til at redde verden.” 

Ekskluderet og blokeret 

[Forskeren] er ikke blot blevet ekskluderet af gruppen, men også efterfølgende blo-

keret, så han ikke længere kan se kommentarerne til hans eget opslag. Men han nå-

ede dog at se, at der var en, der skrev ”Ok boomer”. 

Forskningsordfører for [Partiet] [Forskningsordføreren] har denne kommentar til 

[Klager 1]’s censur af [Forskeren]: 

”Jeg finder det besynderligt, at et offentligt finansieret medie ikke har en pluralistisk 

tilgang til, hvem der må komme til orde. Ikke mindst når afsenderen af budskabet 

betjener sig af saglige argumenter, som alle og enhver kan gå efter.” 

 

 

Efter offentliggørelsen  

Den 6. maj 2020 bragte Indblik.net artiklen ”[Klager 1] indklager Indblik.net for pressenæv-

net”. Artiklen har underrubrikken:  

 

”Det statslige medie mener, at artiklen ’Statsligt medie bortcensurerer ubekvemme 

fakta’ er ”groft krænkende og virker agtelsesforringende”. Indblik.net er uenig. 

 

Af artiklen fremgår herefter blandt andet følgende:  

 

”Indblik.net fik nyligt besked fra Pressenævnet om en klage fra mediet [Klager 1]. 

Omdrejningspunktet i artiklen, der er blevet indklaget, ’Statsligt medie bortcensure-

rer ubekvemme fakta’, er Facebook-gruppen [Facebook-gruppen], som administre-

res af [Klager 1]-journalisten [Klager 2]. Gruppen diskuterer klimaændringerne og 

udveksler ideer til, hvordan man kan redde verden. Men [Facebook-gruppen] vil kun 

have bidrag fra deltagere, som er enige i præmissen om, at klimaændringerne er 

menneskeskabte. 

Det udtrykker [Klager 1].s nyhedsredaktør, [Nyhedsredaktøren], således klart i en 

artikel i den grønlandske avis Sermitsiaq (nr. 3/20), hvor han siger ”at hvis man (de-

battørerne) henviser til kontroversielle kilder, der taler imod eller stiller spørgsmåls-

tegn ved den menneskabte opvarmning, så forbryder man sig mod selve grundlaget 

for Facebook-gruppen, nemlig at der er solid evidens for en menneskabt opvarm-

ning”. 

Han fortsætter: ”Det er også derfor vi tit kommer med kommentarer, hvis nogen 

lægger noget op fra et website, der ikke virker troværdigt, og hvor der typisk bliver 

spredt misinformation, noget der ikke virker troværdigt, hvor der ikke er solide kil-

der eller solid forskning, men hvor der er farvet, lad os sige blogs og den slags, som 

er meget holdningspræget, som f.eks. professor [Professoren]s blog og data. Gør 

man det alligevel, så får man en advarsel eller bliver smidt ud af gruppen, hvad en-

ten man er elektriker eller professor,” siger [Nyhedsredaktøren] til den grønlandske 

avis. 

https://indblik.net/2020/04/22/statsligt-medie-bortcensurer-ubekvemme-fakta/
https://indblik.net/2020/04/22/statsligt-medie-bortcensurer-ubekvemme-fakta/


 

 
  6 

 

 

 

Seniorforsker ved DTU-Space [Forskeren] er en af de forskere, som ikke er enig i 

præmissen, og hans forskning viser, at mennesket bidrager til opvarmningen, men 

der også er mange andre kræfter i spil, bl.a. solens cykler og den deraf følgende kos-

miske stråling. [Forskeren] er også en af de forskere, som har efterprøvet myten om, 

at 97% af klimaforskerne er enige om, at klimaændringerne er menneskabte. Hans 

undersøgelse blev gengivet af Indblik.net. 

[Forskeren] lagde Indblik.net-artiklen op på [Facebook-gruppen], og det medførte 

straks en reaktion fra sidens administrator, journalist [Klager 2]. […] 

Indblik.net bad i en mail [Klager 2] begrunde, hvorfor han betegner Indblik.net som 

et ”tvivlsomt” medie. 

Han svarede: 

”Indblik.net har et tydeligt afsæt, som I har beskrevet fint i jeres ”om” sektion. I har 

en dagsorden, og I har en særlig tilgang til stoffet. I de artikler, jeg er faldet over, ba-

serer I jeres historier på én kilde, modparten kommer sjældent til orde, og jeres 

vinkler skinner tydeligt igennem. Jeres historie om [Forskeren]s undersøgelse fra 

2018 er en udmærket illustration.  

I må naturligvis lave et medie helt som I har lyst til. Men at bruge Indblik.net som et 

sandhedsvidne i et debatforum med videnskabeligt afsæt, som [Facebook-gruppen] 

er, er at udvide mangel på kildekritik, hvilket i øvrigt er påpeget flere gange i grup-

pen. Bemærkningen om ”tvivlsomt” skal ses i den sammenhæng.” 

[…] 

Næste reaktion fra [Klager 2] var indstævningen af Indblik.net for Pressenævnet for 

artiklen ”Statsligt medie bortcensurerer ubekvemme fakta”. I artiklen citerer Ind-

blik.net seniorforsker [Forskeren] for at sige: ”Jeg synes det er misbrug af offentlige 

midler, at de bruges til at finansiere en Facebook-gruppe, der har en politisk mis-

sion. Gruppen giver indryk af, at der er en åben diskussionsgruppe, men i praksis 

skal man have bestemte holdninger for at være med til at redde verden.” 

[…] 

Redaktør [Redaktøren], Indblik.net, svarer: ”Når en journalist henvender sig til en 

person for at indhente informationer, ligger det implicit, at informationerne er be-

regnet til publicering – med mindre andet er aftalt. Og da specielt, når henvendelsen 

som her drejer sig om en nedladende karakteristik af Indblik.net.” 

[…] 

Redaktør [Redaktøren]: ”Det er rigtigt, at vi ikke forelagde artiklen for [Klager 2]. Vi 

mener faktisk, at vi havde fået svar fra ham via hans svar til [Forskeren] i forbin-

delse med eksklusionen.” 

[…] 

Vi har sendt ovenstående indhold til chefredaktør [Chefredaktøren], [Klager 1]. Hun 

har ikke svaret, heller ikke på en rykker.” 

 

 

Øvrige oplysninger 

Indblik.net har fremsendt en kopi af debatreglerne for Facebook-gruppen [Facebook-grup-

pen] til Pressenævnet. Heraf fremgår blandt andet følgende:  

 

https://indblik.net/2020/04/17/myten-om-de-97-enige-klimaforskere-holder-ikke/
https://indblik.net/2020/04/17/myten-om-de-97-enige-klimaforskere-holder-ikke/


 

 
  7 

 

 

 

 ”[…] 

[Facebook-gruppen] er oprettet og styret af [Klager 1]. Her diskuterer vi årsager til 

og især løsninger på verdens store problemer – samt hvordan, man selv kan påvirke 

dem i hverdagen. Rammene er ganske simple. Vi diskuterer ud fra, hvad god og solid 

videnskab viser. Det vil sige især forskning, som er udgivet i tidsskrifter og dermed 

har været set igennem af fagfæller, og gerne hvor resultaterne er bekræftede af 

mange forskellige kilder. Dine personlige input og erfaringer fra hverdagen er dog 

meget velkomne, når det kommer til at dele mulige løsninger og problemer. Be-

mærk, at ekstraordinære påstande kræver ekstraordinær dokumentation. Går du 

imod etableret videnskabelig viden, skal du i særlig solid grad kunne underbygge 

dine argumenter. Overholder man ikke reglerne i gruppen og trodser en advarsel – 

bliver man smidt ud. 

[…] 

Kildekritik er overordentligt vigtigt, når man skal finde frem til god viden. Vær især 

opmærksom på, om du falder over noget, som ikke er videnskabeligt, men nærmere 

en holdning eller en mening, som man finder en del af på YouTube i blogs og i læser-

breve. 

[…] 

Vi bruger ikke tid på eller vil tolerere lange kritiske tråde eller gentagne indlæg, som 

går imod veletablerede fakta uden ekstraordinær, lødig dokumentation. 

[…]” 

 

 

[Klager 1] og [Klager 2]s klage er modtaget i Pressenævnet den 29. april 2020.  

 

 

2 Parternes synspunkter 

2.1 [Klager 1] og [Klager 2]s synspunkter 

Forelæggelse – angreb og svar 

Klagerne har anført, at artiklen kritiserer måden, [Klager 1] modererer debatten i Facebook-

gruppen ’[Facebook-gruppen]’. Artiklen tager afsæt i udelukkelsen af en person fra Face-

book-gruppen [Facebook-gruppen], hvor ca. 5.000 medlemmer diskuterer årsager til og løs-

ninger på verdens store problemer. Udelukkelsen er sket i henhold til tydeligt formulerede 

debatregler for gruppen, som bl.a. klart tilkendegiver, at gentagne overtrædelser af debatreg-

lerne fører til udelukkelse.  

 

 

I artiklen fremsættes en række anklager mod [Klager 1], herunder at [Klager 1] udøver censur 

og misbruger offentlige midler. Anklagerne er både personligt rettet mod redaktøren for [Kla-

ger 1]s [Facebook-gruppen]-indsats og mod selve mediet.  Anklagerne er groft krænkende og 

virker agtelsesforringende – både for redaktørens personlige anseelse og for [Klager 1]s tro-

værdighed. [Klager 1] har hverken fået mulighed for at svare på de fremsatte anklager eller 

været orienteret om udarbejdelsen og publiceringen af artiklen. Indblik.net har heller ikke 

indhentet tilladelse til at viderebringe indhold fra den mailkorrespondance, der har været 



 

 
  8 

 

 

 

mellem [Klager 1] og Indblik.net. Den manglende forelæggelse medfører, at artiklen er sub-

jektivt vinklet.  

 

 

Kildekritik  

Klagerne har anført, at Indblik.net ikke har udvist kritik over for nyhedskilden, der kan være 

farvet af personlig interesse og skadevoldende hensigt.   

 

 

Overskriften og underrubrikkens dækning 

Klagerne har anført, at artiklens overskrift og underrubrik er subjektivt kommenterende frem 

for at være et udtryk for den tilstræbte objektivitet, der karakteriserer journalistik, samt at 

overskrift og underrubrik er uden dækning i artiklen. 

 

 

2.2 Indblik.nets synspunkter 

Forelæggelse – angreb og svar  

Indblik.net har anført, at de ikke har ”anklaget” nogen. De har blot reageret på, at [Klager 1] i 

et svar til en debattør betegnede Indblik.net som et ”tvivlsomt” medie. Efterfølgende offent-

liggjorde Indblik.net [Klager 2]s kommentar i artiklen. Indblik.net bad også [Klager 2] påvise 

konkrete fejl i Indblik.nets artikler, hvilket han ikke har været i stand til. Indblik.net har ikke 

forelagt udtalelserne for [Klager 1], fordi [Forskeren]s tidligere har fremlagt disse synspunker 

bl.a. i en artikel i den grønlandske avis Sermitsiaq, hvor [Klager 1] havde lejlighed til at for-

holde sig til hans synspunkter men undlod at gøre det. Indblik.net mener derfor ikke, at de 

havde pligt til at forelægge synspunkterne for [Klager 1], eftersom de må betragtes som vel-

kendte for både [Klager 1] og for offentligheden. Indblik.net har bemærket, at de har beslut-

tet at være åbne om [Klager 1]s klage til Pressenævnet, ved at de har offentliggjort en artikel 

herom det efterfølgende.  

 

 

Kildekritik 

Indblik.net har anført, at de i artiklen videregiver [Forskeren]s synspunkt, at [Klager 1] udø-

ver censur på Facebook-gruppen [Facebook-gruppen], og at han finder, at det er misbrug af 

offentlige midler.   

 

 

Overskriften og underrubrikkens dækning 

Indblik.net finder det ikke dokumenteret, at artiklens rubrik og underrubrik er subjektivt 

kommenterende. Der er dækning for begge i teksten. Indblik.net har anført, at de ud fra [Kla-

ger 1]s svar på Facebook til [Forskeren], hvor de skrev, at han blev ekskluderet fra gruppen 

på grund af dårlige kildehenvisninger, konkluderede, at udelukkelsen var lig med censur af 

andre meninger en dem, der hævder, at klimaforandringerne er menneskeskabte. Det er såle-

des en objektiv betragtning, at der foregår censur. 

 

 



 

 
  9 

 

 

 

3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 

I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  

Jesper Rothe, Anja Lundberg Andersen, Ulrik Holmstrup og Otto Juhl Nielsen. 

 

 

God presseskik 

Kildekritik og forelæggelse – angreb og svar  

Klagerne har klaget over, at artiklen indeholder skadelige oplysninger, som ikke blev efter-

prøvet tilstrækkeligt eller forelagt [Klager 1] forud for offentliggørelsen.  

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at oplysninger, som kan være skadelige, 

krænkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal efterprøves i særlig grad, inden de 

bringes, først og fremmest ved forelæggelse for den pågældende. Ligeledes bør angreb og 

svar, hvor det er rimeligt, bringes i sammenhæng og på samme måde. Kritik bør udvises over 

for nyhedskilderne, i særdeleshed når disses udsagn kan være farvet af personlig interesse el-

ler skadevoldende hensigt, jf. punkterne A.2, A.3 og A.4.  

 

Af den påklagede artikel fremgår blandt andet følgende:  

 

”[…] 

Journalist [Klager 2] fra det statslige medie [Klager 1] er administrator for Face-

bookgruppen [Facebook-gruppen], som diskuterer klimaforhold og udveksler idéer 

til, hvordan man kan redde verden fra den menneskeskabte opvarmning. Og han 

bruger sine muligheder som administrator til at udelukke debattører og forskere, 

hvis resultater ikke understøtter teorien om, at klimaændringerne er menneske-

skabte. Senest er det gået ud over seniorforsker [Forskeren] fra DTU Space, som har 

henvist til en artikel i Indblik.net, som indeholder fakta fra hans egen undersøgelse. 

Fakta som viser, at myten om de 97 procents enighed ikke holder. 

Et ”tvivlsomt” medie 

Administrator ekskluderer [Forskeren] fra [Facebook-gruppen] med bl.a. denne be-

grundelse: 

”Du præsenterer her et ”faktatjek” hos et tvivlsomt medie. Det viser sig endda at 

være en historie med dig selv som eneste kilde. Det gør det lidt svært at tro på neu-

tralitet eller tilstræbt objektivitet fra mediets side eller for den sags skyld din egen.” 

Indblik.nets artikel handler udelukkende om [Forskeren]s egen undersøgelse af de 

97 % fra 2018. Vi har bedt [Klager 2] begrunde, hvorfor han betegner Indblik.net 

som et ”tvivlsomt” medie. Hertil svarer han: 

”Indblik.net har et tydeligt afsæt, som I har beskrevet fint i jeres “om”-sektion. I har 

en dagsorden, og I har en særlig tilgang til stoffet. I de artikler, jeg er faldet over, ba-

serer I jeres historier på én kilde, modparten kommer sjældent til orde, og jeres vin-

kel skinner tydeligt igennem. Jeres historie om [Forskeren]s undersøgelse fra 2018 

er en udmærket illustration. I må naturligvis lave et medie helt, som I har lyst til. 

Men at bruge Indblik.net som et sandhedsvidne i et debatforum med videnskabeligt 



 

 
  10 

 

 

 

afsæt, som [Facebook-gruppen] er, er at udvise mangel på kildekritik – hvilket i øv-

rigt er påpeget flere gange i gruppen. Bemærkningen om “tvivlsomt” medie skal ses i 

den sammenhæng.”  

[…] 

Venstreorienterede medier er OK 

Seniorforsker [Forskeren] har denne kommentar til Indblik.net: 

”[Klager 1] forklarer, at de censurerer indlæg fra Indblik.net, fordi de mener, at me-

diet har ”en dagsorden”. Men på samme tid tillader [Klager 1], at der deles artikler 

fra fx [Forening A], [Forening B], [Forening C], [Forening D] eller [Forening E], der 

også alle har en ”dagsorden”. Så forklaringen holder ikke vand, men viser, at det blot 

er et spørgsmål, om man har den samme dagsorden som [Klager 1] eller ej. Jeg sy-

nes, det er misbrug af offentlige midler, at de bruges til at finansiere en Facebook-

gruppe, der har en politisk mission. Gruppen giver indtryk af, at det er en åben di-

skussionsgruppe, men i praksis skal man havde bestemte holdninger for at være 

med til at redde verden.” 

Ekskluderet og blokeret 

[Forskeren] er ikke blot blevet ekskluderet af gruppen, men også efterfølgende blo-

keret, så han ikke længere kan se kommentarerne til hans eget opslag. Men han nå-

ede dog at se, at der var en, der skrev ”Ok boomer”. 

Forskningsordfører for [Partiet] [Forskningsordføreren] har denne kommentar til 

[Klager 1]’s censur af [Forskeren]: 

”Jeg finder det besynderligt, at et offentligt finansieret medie ikke har en pluralistisk 

tilgang til, hvem der må komme til orde. Ikke mindst når afsenderen af budskabet 

betjener sig af saglige argumenter, som alle og enhver kan gå efter. 

[…]” 

 

 

I forhold til Indblik.nets kildevalg bemærker nævnet, at kilderne har udtalt sig kritisk om 

[Klager 1]. Nævnet finder, at dette gav Indblik.net anledning til at være særligt opmærksom 

på at kontrollere grundlaget for, og rigtigheden af, kildernes oplysninger, da kilderne kunne 

være farvet af personlig interesse og skadevoldende hensigt. 

 

Pressenævnet finder imidlertid, at Indblik.net på tilstrækkelig vis har gjort det klart for læse-

ren, hvem der udtaler sig, og at de påklagede udsagn fremstår som Indblik.nets og kildernes 

subjektive vurderinger af [Klager 1]s administration af Facebook-gruppen [Facebook-grup-

pen].  

 

Nævnet finder dog samtidig, at udsagnene i artiklen kan være skadelige, krænkende eller 

virke agtelsesforringende for [Klager 1] og [Klager 2]. Udsagnene burde derfor have været fo-

relagt [Klager 1] og [Klager 2] forud for artiklens offentliggørelse den 22. april 2020, således 

at [Klager 1] og [Klager 2] havde haft mulighed for at besvare beskyldningerne i sammen-

hæng med, at de blev fremsat. Dette gælder særligt i denne situation, hvor kilden kunne være 

farvet af personlige og politiske interesser. Nævnet udtaler kritik af Indblik.dk for den mang-

lende forelæggelse. 

 



 

 
  11 

 

 

 

Overskriften og underrubrikkens dækning  

Klagerne har klaget over, at der ikke er dækning for underrubrikken og artiklens overskrift 

”Statsligt medie bortcensurerer ubekvemme fakta”.   

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at det er mediernes opgave at bringe 

korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt, bør det kontrolleres, om de oplysninger, 

der gives eller gengives, er korrekte. Overskrifter og underrubrikker skal i form og indhold 

have dækning i den pågældende artikel, jf. punkterne A.1 og A.6. 

 

Pressenævnet bemærker generelt, at redaktøren i overensstemmelse med det almindelige 

princip om redaktørens ret til at redigere mediet som udgangspunkt er berettiget til at be-

slutte, hvad man vil bringe i mediet. Det vil sige, at det ligger inden for grænserne af redaktø-

rens redigeringsret at undlade at omtale forhold, der for en af parterne eller andre forekom-

mer centrale, ligesom det er op til redaktøren at vælge og fravælge materiale og kilder, så 

længe de indholdsmæssige krav til den bragte information iagttages. Det bemærkes dog gene-

relt, at et medie (redaktøren) på baggrund af sin egen eller sine medarbejderes adfærd kan 

have forpligtet sig til at bringe en given omtale. 

 

Af underrubrikken fremgår følgende:  

 

”[Klager 1] modtager årligt 4 millioner i støtte fra staten, men tillader kun forskere 

med de ”rigtige” forskningsresultater at deltage på Facebook-gruppen [Facebook-

gruppen]. Hvis man afviser myten om, at 97% af klimaforskerne har resultater, der 

viser, at klimaændringerne er menneskeskabte, bliver man censureret bort.” 

 

Pressenævnet finder, at både overskrift og underrubrik er et udtryk for en sammenfatning af 

Indblik.nets subjektive vurdering af [Klager 1]s eksklusion af [Forskeren] fra Facebook-grup-

pen [Facebook-gruppen], samt at der i artiklens brødtekst er dækning for denne sammenfat-

ning.  

 

Nævnet finder endvidere ikke grundlag for at fastslå, at Indblik.net ved den kritiske overskrift 

og underrubrik har overskredet de vide grænser for redigering. Efter en samlet vurdering fin-

der nævnet herefter ikke grundlag for at udtale kritik af artiklens overskrift og underrubrik. 

 

 

Offentliggørelse af Pressenævnets kendelse  

I medfør af medieansvarslovens § 49 pålægger Pressenævnet herefter den ansvarshavende 

redaktør af Indblik.net at offentliggøre følgende til Pressenævnets logo som illustration:  

 

”[rubrik] 

Pressenævnet kritiserer Indblik.net 

 

[underrubrik] 

Indblik.net får kritik for ikke at give [Klager 1] og [Klager 2] mulighed for at kommentere 

skadelige udsagn. 



 

 
  12 

 

 

 

 

[tekst] 

Indblik.net bragte i april 2020 en artikel om [Klager 1]s administration af deres Facebook-

gruppe [Facebook-gruppen], hvor de havde ekskluderet en forsker fra gruppen med henvis-

ning til gruppens debat-regler. Artiklens overskrift lød ” Statsligt medie bortcensurerer ube-

kvemme Fakta”. I artiklen udtalte den forsker, der var blevet ekskluderet fra Facebook-grup-

pen sig kritisk om [Klager 1].   

 

[Klager 1] og [Klager 2] har klaget til Pressenævnet over, at artiklen indeholder skadelige op-

lysninger, og at de ikke fik mulighed for at forsvare sig, inden artiklen blev bragt.  

 

Pressenævnet finder, at Indblik.net har bragt påstande, der kan være skadelige eller kræn-

kende for [Klager 1] og [Klager 2]. Nævnet udtaler derfor kritik af Indblik.net for ikke at give 

[Klager 1] og [Klager 2] mulighed for at besvare beskyldningerne i sammenhæng med, at de 

blev fremsat. 

 

Pressenævnet har pålagt os at bringe ovennævnte meddelelse. Hele kendelsen fra Pressenæv-

net kan læses på pressenaevnet.dk” 

 

Offentliggørelse skal ske snarest på de af mediets platforme, hvor den påklagede artikel har 

været bragt. Offentliggørelse skal ske som en selvstændig artikel, der prioriteres, f.eks. med 

placering på en forside i mindst et døgn efter kritikkens offentliggørelse. Pressenævnets of-

fentliggørelsestekst skal bringes uden reklamer i teksten.  

 

Endvidere skal denne artikel være offentligt tilgængelig som en selvstændig artikel i over-

ensstemmelse med prioriteringen af den påklagede artikel, og i en periode svarende til den 

periode, hvor den påklagede artikel har været tilgængelig.  

 

Endelig skal der oprettes et link med teksten ”Pressenævnet har udtalt kritik af artiklen” til 

nævnets kendelse ved starten af brødteksten i den påklagede artikel, hvis den fortsat er til-

gængelig på hjemmesiden og ikke er ændret på de punkter, hvor nævnet har udtalt kritik.  

Skrifttype og layout bør svare til den opsætning, der i øvrigt anvendes i mediet. 

 

 

 

 


	Kendelse

