Klager – en person – klagede over artiklen ”STORE AMBITIONER” i Københavneravisen.


Pressenævnets begrundelse og afgørelse:

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at der bør opretholdes en klar skillelinje mellem annoncering og redaktionel tekst. Tekst foranlediget af direkte eller merkantile interesser bør kun bringes, hvis et klart journalistisk kriterium taler for offentliggørelse, jf. punkt B.5.
Pressenævnet finder, at artiklen, som indeholder en omtale af den nyåbnede frisørsalon, Mugshot, ikke fremstår som en reklame for denne. Da der efter avisens oplysninger heller ikke er præsteret nogen modydelse for artiklen, finder nævnet ikke grundlag for at kritisere avisen for at have bragt artiklen eller for ikke at have opretholdt en klar skillelinje mellem annoncering og redaktionel tekst.
Pressenævnet finder, at oplysningen om den ene frisørs læreplads sammenholdt med hans udtalelse ”Mange af de store frisører er ved at uddø, men de prøver stadig at være unge” kan opfattes, som bl.a. henvisning til egne erfaringer fra Frisør [K]. Nævnet finder, at det er frisørens egen vurdering, og nævnet udtaler ikke sin kritik af Københavneravisen for ikke at forelægge vurderingen for klager inden offentliggørelse.
Nævnet finder heller ikke i øvrigt grundlag for at kritisere avisen.
Kendelsen kan i sin fulde ordlyd ses fra Retsinformations afgørelsesdatabase: Sag nr. 2010-6-1025.

 

Del på sociale medier ved at klikke her: