Hellerup Finans A/S klagede over en grafik i Jyllands-Posten. Grafikken viste via et fiktivt selskab ”Vækstraket”, hvordan Hellerup Finans’ forretningsmodel fungerede. Hellerup Finans mente, at grafikken var skadelig for virksomhedens omdømme. Nævnet udtalte ikke kritik, da Jyllands-Posten med tilstrækkelig tydelighed gjorde det klart for læserne, at grafikken var et tænkt eksempel.
Pressenævnets begrundelse og afgørelse:
Pressenævnet bemærker indledningsvis, at Hellerup Finans A/S alene har klaget over grafikken ”Sådan gør Hellerup Finans”. Den øvrige omtale af selskabet tager nævnet derfor ikke stilling til.
God presseskik
Det fremgår af de vejledende presseetiske regler, at det skal gøres klart, hvad der er faktiske oplysninger, og hvad der er kommentarer, jf. punkt A.5.
I grafikken er Hellerup Finans A/S’ forretningsmodel illustreret.
Hellerup Finans A/S har klaget over teksten ”Se her hvordan Hellerup Finans køber sig billigt ind i risikable venturevirksomheder og kort efter sælger aktier i selvsamme selskaber til en langt højere pris”, idet Hellerup Finans A/S har anført, at der er tale om et angreb, der burde indeholde et svar fra Hellerup Finans.
Pressenævnet lægger til grund, at illustrationen vedrører ”venturevirksomheder”, og at Hellerup Finans A/S sælger aktier i sådanne virksomheder. Pressenævnet finder endvidere, at oplysningerne om, at der er risiko forbundet med køb af aktier i sådanne virksomheder, og at Hellerup Finans A/S sælger aktierne til en højere pris, har dækning i udtalelserne fra administrerende direktør i Hellerup Finans A/S, [Direktøren], i artiklen ”Voldsom venturevækst skal give nanomillionær børscomeback”. På denne baggrund og da [Direktøren] har haft adgang til at udtale sig til artiklen, finder Pressenævnet ikke grundlag for kritik.
Hellerup Finans A/S har yderligere klaget over udtrykket ”den fiktive virksomhed Vækstraket” i illustrationen under step 1, angivelsen under step 2 om, at salget sker ”6 måneder senere” og oplysningen om, at ”nu er Vækstraket pludselig 100 mio. kr. værd”, samt det anførte under step 3 om, at Hellerup Finans A/S ”får 10 pct. af det beløb, der rejses af Vækstraket”. Hellerup Finans A/S har anført, at ordet ”fiktive” giver læseren den opfattelse, at virksomheden ikke eksisterer, og at de øvrige oplysninger ikke er korrekte. Endvidere er oplysningerne under step 4 og step 5 ikke korrekte.
Det er Pressenævnets opfattelse, at Jyllands-Posten med tilstrækkelig tydelighed angiver, at de nævnte beskrivelser i teksten til illustrationerne under step 1-3 bygger på et tænkt eksempel, der i overordnede træk skal illustrere forretningsmodellen, og at beskrivelsen af forretningsmodellen i øvrigt har dækning i artiklen ”Voldsom venturevækst skal give nanomillionær børscomeback” og herunder i udtalelserne i artiklen fra [Direktøren]. For så vidt angår oplysningerne under step 4 og 5 har Pressenævnet således som sagen er oplyst ikke mulighed for at tage stilling til, om oplysningerne ikke er korrekte.
Nævnet finder derfor heller ikke grundlag for at kritisere Jyllands-Posten for så vidt angår disse oplysninger.
Kendelsen kan i sin fulde ordlyd ses fra Retsinformations afgørelsesdatabase: Sag nr. 15-70-00895.