Forsikringsselskabet Brandkassen G/S klagede over en artikelserie i Jyllands-Posten.

Pressenævnets begrundelse og afgørelse:
Fristen for klager over tilsidesættelse af god presseskik er fire uger efter offentliggørelsen i massemediet, jf. medieansvarsloven § 34, stk. 2. Klagen vedrører artikler bragt i perioden den 29. juni til 22. september 2010. Klagen er modtaget i Pressenævnet den 28. september 2010. Klagen er indgivet rettidigt i forhold til artiklerne i september 2010, men for sent for så vidt angår artiklerne i juni, juli og august isoleret set.
De pågældende artikler er imidlertid alle skrevet af journalist [Person A] og indgår i en samlet reportage i en snæver indholds- og tidsmæssig sammenhæng med de artikler, der rettidigt er påklaget til nævnet. Vurderingen af, om god presseskik var tilsidesat, sker ud fra en helhedsvurdering, og må derfor under de anførte omstændigheder omfatte samtlige påklagede artikler. Klagen behandles derfor uanset fristoverskridelsen også for så vidt angår artiklerne fra 29. juni til 12. august 2010.
For så vidt angår [Person C], er der ikke påvist nogen sammenhæng til Jyllands-Posten, og Pressenævnet behandler derfor alene klagen i relation til journalist [Person A]s og tidligere direktør [Person B]s adfærd.
På baggrund af [Person A]s forsikringspolice af 12. juli 2010 lægges det til grund, at policen er underskrevet af [Person B] på vegne af Brandkassen G/S. [Person B] er forhenværende direktør i forsikringskassen. Det ligger uden for nævnets kompetence at tage stilling til, hvorvidt [Person B] ved sin adfærd har handlet retsstridigt. Pressenævnet finder imidlertid ikke grundlag for at kritisere avisen for at lade journalisten tegne en forsikringspolice.
Pressenævnet finder i øvrigt heller ikke grundlag for at udtale kritik af avisen som følge af, at journalist [Person A] beskrev forholdene i forsikringskassen. Kendelsen kan i sin fulde ordlyd ses fra Retsinformations afgørelsesdatabase: Sag nr. 2010-6-1066.

 

Del på sociale medier ved at klikke her: