
 

 

   

Kendelse 

afsagt den 10. september 2019 

 

 

Sag nr. 2019-80-0286 

 

[Klager] 

 

mod  

   

Dagbladet Ringkøbing-Skjern  

 

[Klager] har klaget til Pressenævnet over artiklen ”Betinget fængsel til svindeldømt Skjern-

par”, som blev bragt den 6. marts 2019 på Dagbladet Ringkøbing-Skjerns hjemmeside 

dbrs.dk og den 7. marts 2019 i Dagbladet Ringkøbing-Skjerns trykte avis, idet hun mener, at 

god presseskik er tilsidesat. 

 

[Klager] har klaget over, at Dagbladet Ringkøbing-Skjern har identificeret hende som den 

omtalte dømte ejer af vognmandsvirksomheden, og at Dagbladet Ringkøbing-Skjern har 

bragt krænkende omtale om hende, herunder om hendes familiemæssige forhold. 
 

 

 

1 Sagsfremstilling 

Dagbladet Ringkøbing-Skjern bragte den 6. marts 2019 artiklen ”Betinget fængsel til svindel-

dømt Skjern-par” på Dagbladet Ringkøbing Skjerns hjemmeside dbrs.dk. Artiklen blev den 7. 

marts 2019 bragt i Dagbladet Ringkøbing-Skjerns trykte avis i sektion 1, side 6. Artiklen har 

følgende underrubrik: 

 

”Et ægtepar fra Skjern er ved landsretten dømt for at have snydt kommunen for 

235.000 kroner i fleksjobydelse, fordi manden arbejdere langt mere, end han var vi-

siteret til.” 

 

Over underrubrikken er indsat et billede af en dirigenthammer med et tilhørende podie. 

 

Af artiklen fremgår følgende: 

 

”Viborg: Der var lagt op til sværdslag i en retssag om socialt bedrageri fra Skjern, 

som var for Vestre Landsret i Viborg onsdag. 



 

 
  2 

 

 

Sagen var nemlig anket til denne retsinstans af både de to tiltalte og anklagemyndig-

heden, efter de tiltalte, et ægtepar fra Skjern, i byretten i Herning blev dømt for soci-

alt bedrageri i maj 2018. 

Ægteparret, en 41-årig kvinde og en 48-årig mand, blev dømt for at have snydt kom-

munen for 235.000 kroner i løntilskud fra april 2015 til juli 2017. Manden var visite-

ret til at arbejde i fleksjob som chauffør 20 timer om ugen med 75 procents arbejds-

intensitet, så den reelle arbejdstid blev 15 timer. Han arbejdede dog i realiteten me-

get mere end det. 

Konen stod som ejer af den vognmandsvirksomhed, manden kørte for, og hun var 

derfor medvirkende, mente byretten i maj 2018. Den dømte derfor seks måneders 

betinget fængsel til både kvinden og manden, samt at sidstnævnte skulle betale 

235.000 kroner i uberettiget løntilskud tilbage og udføre 120 timers samfundstjene-

ste. 

Troede han måtte arbejde mere 

Den dom ville ægteparret fra Skjern dog have omstødt til frifindelse eller i det mind-

ste strafnedsættelse. Omvendt mente anklagemyndigheden af straffen skulle skær-

pes. Og således var banen kridtet op. 

Under sagen kom det frem, at den tiltalte mand ifølge Ringkøbing-Skjern Kommu-

nes beregning i perioder skulle have arbejdet i gennemsnit 300 timer om måneden, 

selvom han kun var visiteret til at kunne arbejde effektivt 15 timer om ugen svarende 

til knap 65 timer om måneden. Et almindeligt fuldtidsarbejde er til sammenligning 

omkring 160 timer om måneden. 

Manden forklarede, at han havde taget kontakt til den jobkonsulent, han troede, han 

var tilknyttet, for at fortælle, at han nok arbejdede mere end de timer, han var visite-

ret til. Den 48-årige mand forklarede i retten, at jobkonsulenten ad to omgang havde 

forsikret ham om, at det var okay at arbejde lidt mere end de timer, han var visiteret 

til, hvis bare han afspadserede på et andet tidspunkt. 

Problemet var at denne jobkonsulent ikke var tilknyttet til den 48-årige mands fleks-

jobordning længere, men han havde været tilknyttet hans tidligere forløb. Denne 

jobkonsulent var i øvrigt ikke indkaldt som vidne, da han allerede i byretten havde 

erklæret, at han ikke huskede noget om sagen. 

Konen ejede, manden drev 

Selvom det var konen, der stod som ejer af vognmandsvirksomheden, var det man-

den, der stod for den egentlig drift. Han kunne dog ikke selv stifte en virksomhed, da 

skyldte et større beløb børnebidrag fra et tidligere ægteskab, ligesom han er ordblind 

og derfor ikke mente, at han kunne gennemføre vognmandseksamen. 

Den 41-årige kvinde, der til dagligt havde et andet arbejde, skulle ifølge sit eget ud-

sagn ikke havde bemærket, at hendes mand arbejdede meget mere, end han var visi-

teret til. Hun forklarede, at hun de første halvandet år fra virksomhedens stiftelse i 

begyndelsen af 2015 kun stod som direktør af navn, da hun både var sygemeldt og 

senere på barsel med parrets tredje barn. Det var først efter halvandet år, at hun blev 

mere aktiv i virksomheden ved at stå for regnskaber. Derfor mente hun og hendes 

advokat ikke, at hun kunne delagtiggøres i bedrageriet, hvis hendes mand skulle 

blive dømt skyldig igen. 

Samme udfald som sidst 



 

 
  3 

 

 

Det var en anonym anmeldelse i april 2017, der fik kommunen på sporet af bedrage-

riet, da en borger undrede sig over, at den tiltalte mand kunne arbejde så meget, når 

han var i fleksjob. 

I sidste ende blev dommen dog hverken rykket i den ene eller den anden retning. 

Landsretten valgte at stadfæste den dom, som byretten allerede var kommet frem til 

i maj 2018, nemlig seks måneders betinget fængsel til hver af de tiltalte samt 120 ti-

mers samfundstjeneste og en tilbagebetalingskrav for uberettiget udbetalt løntilskud 

på 235.000 til manden. 

Til grund for denne dom lagde retten, at manden forsætligt havde arbejdet for 

mange timer i virksomheden, og dermed gjort sig skyldig i socialt bedrageri, samt at 

kvinden havde haft kendskab til overtrædelsen og som ejer af virksomheden burde 

have indberettet ændringen i mandens timetal.” 

 

 

[Klager]s klage er modtaget i Pressenævnet den 14. marts 2019. 

 

 

2 Parternes synspunkter 

2.1 [Klager]s synspunkter 

Privatlivets fred og retsreportage 

[Klager] har anført, at Dagbladet Ringkøbing-Skjern i artiklen har identificeret hende som 

den omtalte dømte ejer af vognmandsvirksomheden ved at angive hendes alder, branche og 

familiemæssige forhold, herunder at hun har tre børn, og at hun var sygemeldt under sin 

tredje graviditet: 

 

”Hun forklarede, at hun de første halvandet år fra virksomhedens stiftelse i begyn-

delsen af 2015 kun stod som direktør af navn, da hun både var sygemeldt og senere 

på barsel med parrets tredje barn.” 

 

[Klager] kan således let kan identificeres, idet Skjern er en mindre by. 

 

[Klager] har endvidere anført, at det ikke var nødvendigt at nævne hendes familiemæssige 

forhold i artiklen, idet Dagbladet Ringkøbing-Skjern kunne have nøjedes med at oplyse, at 

hun i en periode ikke drev vognmandsvirksomheden, og at omtalen er krænkende for hende. 

 

 

2.2 Dagbladet Ringkøbing-Skjerns synspunkter 

Privatlivets fred og retsreportage 

Dagbladet Ringkøbing-Skjern har indledningsvis anført, at socialt bedrageri på bekostning af 

borgernes skattekroner altid er af offentlig interesse, og at Dagbladet Ringkøbing-Skjern der-

for har dækket sagen. 

 

Dagbladet Ringkøbing-Skjern har oplyst, at dommen blev afsagt efter en åben retssag, uden 

at retten nedlagde navneforbud, referatforbud eller andre begrænsninger i offentliggørelse af 

informationer fra retssagen. 



 

 
  4 

 

 

 

Det forhold, at Dagbladet Ringkøbing-Skjern i artiklen har oplyst, at den kvindelige dømte 

var på barsel med parrets tredje barn, skyldes, at [Klager] og hendes advokat netop gør denne 

omstændighed til et argument for, at [Klager] ikke kunne dømmes: 

 

”Derfor mente hun og hendes advokat ikke, at hun kunne delagtiggøres i bedrageriet 

[…].” 

 

Dagbladet Ringkøbing-Skjern har i den forbindelse henvist til punkt C.4 i de presseetiske reg-

ler, hvoraf følgende fremgår: 

 

”Familiemæssige forhold, race, etnicitet, nationalitet, trosbekendelse, seksuel orien-

tering eller organisationsforhold bør alene nævnes, når det er relevant for sagen.” 

 

[Klager]s familiemæssige forhold er således af klar relevans for sagen, også ifølge [Klager]s 

egen argumentation i retten. 

 

Dagbladet Ringkøbing-Skjern har endvidere anført, at det ikke er i strid med de presseetiske 

regler at offentliggøre oplysninger, som for nogle ganske få måske kan føre til identifikation 

af den dømte. 

 

Dagbladet Ringkøbing-Skjern har fulgt Jysk Fynske Mediers etiske regelset, der fastslår, at 

der som udgangspunkt nævnes navne på dømte, der idømmes et års ubetinget fængsel eller 

mere. 

 

 

3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse: 

I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:  

Jesper Rothe, Jørn Mikkelsen, Lars Lindskov og John Meinert Jacobsen. 

 

 

God presseskik 

Privatlivets fred og retsreportage 

[Klager] har klaget over, at Dagbladet Ringkøbing-Skjern har bragt krænkende omtale om 

hende, herunder om hendes familiemæssige forhold. [Klager] har desuden klaget over, at 

Dagbladet Ringkøbing-Skjern har identificeret hende som den omtalte dømte ejer af vogn-

mandsvirksomheden ved at angive hendes alder, branche og familiemæssige forhold, herun-

der at hun har tre børn, og at hun var sygemeldt under sin tredje graviditet. 

 

Det følger af de vejledende regler for god presseskik, at meddelelser, der kan krænke privatli-

vets fred, skal undgås, medmindre klar almen interesse kræver offentlig omtale, og at det en-

kelte menneske har krav på beskyttelse af sin personlige anseelse, jf. punkt B.1, og at de un-

der punkt A og B anførte almindelige presseetiske regler også gælder for retsreportagen, jf. 

punkt C.1. Det følger videre, at der i videst muligt omfang skal følges en klar saglig linje ved 

afgørelsen af hvilke sager, der omtales, og i hvilke tilfælde navne på de implicerede nævnes. 



 

 
  5 

 

 

En tiltalts navn eller anden identificering udelades, når ingen almen interesse taler for at of-

fentliggørelse, jf. punkt C.6. Familiemæssige forhold bør alene nævnes, når det er relevant for 

sagen, jf. punkt C.4. 

 

Af artiklen fremgår blandt andet følgende: 

 

”[…] 

Ægteparret, en 41-årig kvinde og en 48-årig mand, blev dømt for at have snydt kom-

munen for 235.000 kroner i løntilskud fra april 2015 til juli 2017. Manden var visite-

ret til at arbejde i fleksjob som chauffør 20 timer om ugen med 75 procents arbejds-

intensitet, så den reelle arbejdstid blev 15 timer. Han arbejdede dog i realiteten me-

get mere end det. 

Konen stod som ejer af den vognmandsvirksomhed, manden kørte for, og hun var 

derfor medvirkende, mente byretten i maj 2018. Den dømte derfor seks måneders 

betinget fængsel til både kvinden og manden, samt at sidstnævnte skulle betale 

235.000 kroner i uberettiget løntilskud tilbage og udføre 120 timers samfundstjene-

ste. 

 […] 

Den 41-årige kvinde, der til dagligt havde et andet arbejde, skulle ifølge sit eget ud-

sagn ikke havde bemærket, at hendes mand arbejdede meget mere, end han var visi-

teret til. Hun forklarede, at hun de første halvandet år fra virksomhedens stiftelse i 

begyndelsen af 2015 kun stod som direktør af navn, da hun både var sygemeldt og 

senere på barsel med parrets tredje barn. Det var først efter halvandet år, at hun blev 

mere aktiv i virksomheden ved at stå for regnskaber. Derfor mente hun og hendes 

advokat ikke, at hun kunne delagtiggøres i bedrageriet, hvis hendes mand skulle 

blive dømt skyldig igen. 

 […]” 

 

På baggrund af sagens oplysninger lægger Pressenævnet til grund, at [Klager] ved Retten i 

Herning i maj 2018 blev idømt seks måneders betinget fængsel for medvirken til bedrageri, 

og at Vestre Landsret i marts 2019 stadfæstede dommen. Nævnet lægger endvidere til grund, 

at [Klager] under et retsmøde i Vestre Landsret havde forklaret, at hun i en periode var syge-

meldt og senere på barsel med sit tredje barn, og at hun derfor ikke kunne delagtiggøres i be-

drageriet, hvis hendes ægtefælle skulle blive dømt skyldig igen. 

 

Pressenævnet finder, at Dagbladet Ringkøbing-Skjern i artiklen gengiver oplysninger fra rets-

sagen, at [Klager] ikke er nævnt ved navn, og at angivelsen af [Klager]s alder, branche, famili-

emæssige forhold og hendes udtalelser i retten ikke kan tjene til identificering af [Klager], 

medmindre man i forvejen havde kendskab til, at [Klager] var den dømte person. Nævnet fin-

der endvidere, at oplysningerne om [Klager]s familiemæssige forhold, herunder at hun har 

tre børn, og at hun var sygemeldt under sin tredje graviditet, er oplysninger, som indgik i kla-

gers forklaring for retten, og derfor har oplysningerne relevans i forhold til omtalen. Nævnet 

udtaler derfor ikke kritik.  

 


